Kategorie

Interpretacje podatkowe

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Określenia stosowane na paragonach fiskalnych muszą być jednoznaczne. Nie należy stosować nazw grup produktów, ale ogólne, czyli np. zamiast warzywa/owoce trzeba podać – pomidory, jabłka.
Szykują się zmian w Ordynacji podatkowej. Nowe przepisy przewidują nałożenie na organy podatkowe obowiązku wydania postanowienia w sprawie przedłużenia rozpoznania sprawy podatkowej. Spowoduje to, że podatnik będzie miał możliwość zaskarżyć takie rozstrzygnięcie do organu podatkowego wyższego stopnia.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wydał wyrok dotyczący legitymacji do złożenia wniosku o interpretację indywidualną przez akcjonariusza SKA w zakresie opodatkowania dochodów z tytułu uczestnictwa w spółce. WSA odniósł się także do kwestii możliwości odmowy wydania interpretacji w sytuacji złożenia wniosku, dotyczącego niedookreślonej liczby zdarzeń przyszłych.
NSA wydał wyrok, zgodnie z którym w przypadku zaistnienia jakichkolwiek wątpliwości co do przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji podatkowej stanu faktycznego, konieczne jest zwrócenie się do wnioskodawcy o sprecyzowanie bądź uzupełnienie informacji, w celu poprawnego wywiązania się z obowiązku udzielenia interpretacji.
Przepisy dotyczące zasad wydawania interpretacji indywidualnych wprost zezwalają na zadawanie pytań w sprawie przyszłych stanów faktycznych. Nie ma zatem nic złego w tym, że podatnik pyta o różne warianty przyszłych transakcji po to, żeby wykorzystać uzyskane interpretacje do optymalizacji podatkowej. Taka optymalizacja to praktyka, która – w świetle prawa – jest dopuszczalna. Dlatego organ podatkowy nie może odmówić wydania interpretacji tylko dlatego, że mogłaby ona posłużyć do celów optymalizacyjnych.
Ministerstwo Finansów wydało korzystną dla podatników ogólną interpretację podatkową w sprawie jednoznacznej identyfikacji towarów lub usług na paragonach fiskalnych. Zgodnie z jej treścią możliwe jest stosowanie ogólnych nazw towarów i usług w kasach rejestrujących.
Osoby prowadzące działalność gospodarczą często zaliczają zakup pojazdu do kosztów, które mają na celu uzyskanie lub zabezpieczenie źródła przychodów. Pozwala to na zaliczenie wydatków związanych z zakupem i eksploatacją pojazdu do kosztów firmowych. Mimo iż większość przedsiębiorców decyduje się na kupno samochodu, warto zastanowić się, czy lepszym rozwiązaniem nie byłby rower, skuter lub motocykl.
Czym się różni ogólna interpretacja przepisów prawa podatkowego od interpretacji indywidualnej? Dlaczego i kiedy warto wystąpić o interpretację podatkową? Wyjaśnia biegły rewident.
W 2014 r., jeżeli wejdą w życie projektowane zmiany w Ordynacji podatkowej, zamiast 40 zł za interpretację podatkową, będzie obowiązywała opinia zabezpieczającą w wysokości 25 tys. zł.
Uzyskanie interpretacji indywidualnej może być znacznie trudniejsze. Minister Finansów chce wprowadzić możliwość odmowy wydania interpretacji, proponując w zamian opinię zabezpieczającą, na którą podatnik będzie musiał wydać 25 tys. zł i czekać pół roku. Fiskus będzie mógł odmówić wydania interpretacji indywidualnej, gdy w jego ocenie przedstawione we wniosku o wydanie interpretacji zdarzenie wskazuje, że podatnik zmierza do obejścia prawa.
W sytuacji, gdy organ miał wątpliwości co do poprawności przedstawienia stanu faktycznego przez spółkę we wniosku, mógł zastosować rozwiązanie przewidziane przez art.14b § 3 Ordynacji podatkowej. Zgodnie z tym przepisem składający wniosek zobowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Jeśli okaże się, że wniosek powyższych wymogów nie spełnia, to wówczas organ wydaje postanowienie w sprawie pozostawienia wniosku bez rozpoznania. Jednakże wydanie takiego postanowienia powinno być poprzedzone wezwaniem wnioskodawcy do uzupełnienia lub poprawienia wniosku.
Od 11 lutego 2013 r. obowiązuje nowy wzór wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej ORD-IN (5). Ministerstwo Finansów przygotowało zalecenia jak poprawnie wypełnić wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej ORD-IN. Publikujemy poniżej te wskazówki.
Następca prawny podatnika może skorzystać z ochrony, wynikającej z indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, wyłącznie wówczas, gdy podatnik, któremu udzielono tej interpretacji, zastosował się do niej przed dniem wstąpienia w prawa tego podatnika (przez połączenie bądź przejęcie). Uzyska przy tym ochronę tylko w takim zakresie i na takich samych warunkach, na jakich przysługiwałaby ona jego poprzednikowi prawnemu.
Wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej może wycofać, zanim interpretacja zostanie wydana przez organ podatkowy. Oznacza to umorzenie postępowania w tej sprawie.
Podatnik polski otrzymuje od kontrahenta z Rosji, maszyny. Kontrahent rosyjski prowadzi na terytorium Rosji działalność gospodarczą. Maszyny są przekazywane polskiemu podatnikowi w celu ich naprawy. Po naprawie maszyny są wysyłane z powrotem do Rosji. Podatnik polski obciąża kontrahenta z Rosji kosztem wykonanej usługi naprawy.
Podatnicy chętnie występują o wydanie indywidualnych interpretacji podatkowych. Oczywiście często indywidualne interpretacje Ministra Finansów nie są korzystne dla wnioskodawców. Warto wiedzieć, że taką interpretację można zaskarżyć do wojewódzkiego sądu administracyjnego.
W zakresie, w jakim kwoty VAT naliczonego wynikające z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją całości inwestycji, można przyporządkować do budowy oczyszczalni, gminie przysługuje prawo do pomniejszenia VAT należnego o kwotę VAT naliczonego związanego z budową oczyszczalni.
Nie jest tajemnicą, że w interpretacjach fiskusa, czy orzecznictwie sądów administracyjnych w sprawach podatkowych występują spore rozbieżności nawet w bardzo podobnych sprawach. Co ma zrobić podatnik, żeby w polskiej rzeczywistości podatkowej nie mieć samych nieprzespanych nocy?
Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT w związku z budową infrastruktury kanalizacyjnej, jeżeli ta inwestycja będzie służyła wykonywaniu czynności opodatkowanych VAT.
Błędne wskazanie przepisu, który ma być przedmiotem interpretacji indywidualnej jest podstawą do jej uchylenia. Tak uznał WSA w Warszawie w ustnym uzasadnieniu wyroku z 27 lipca 2012 r. (sygn. III SA/Wa 2920/11).
Do kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, podatnik może zaliczyć wydatki na nabycie usług outplacementu w związku ze zwolnieniem grupowym pracowników jako świadczenie wynikające z regulacji zawartych w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucji rynku prac w powiązaniu z regulacjami zawartymi w ustawie z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników.
Przychody z tytułu udostępnienia powierzchni reklamowej na swojej prywatnej stronie internetowej (reklamy internetowe), niezwiązanej z działalnością gospodarczą właściciela strony, mogą być opodatkowane zryczałtowanym podatkiem według stawki 8,5% przychodu.
Co do zasady użycie towarów należących do przedsiębiorstwa do celów niezwiązanych z jego prowadzeniem podlega opodatkowaniu VAT. Jednak gdy nabycie samochodu firmowego nie dawało przedsiębiorcy prawa do odliczenia VAT-u, jego nieodpłatne użyczanie nie będzie skutkowało naliczaniem podatku.
Ze zwolnienia w podatku od spadków i darowizn dla najbliższej rodziny skorzysta obdarowany również wtedy, gdy środki pieniężne będące przedmiotem darowizny zostały przekazane bezpośrednio na rachunek spółdzielni mieszkaniowej (ale na rzecz obdarowanego), w związku z zawartą przez obdarowanego umową o budowę lokalu mieszkalnego.
W przypadku wyrobów węglowych najważniejszą czynnością opodatkowaną akcyzą jest ich sprzedaż na terytorium Polski. Jednakże obowiązek zapłaty akcyzy nie ogranicza się tylko do sprzedaży, ponieważ ustawa o podatku akcyzowym przewiduje konieczność opodatkowania również ubytków wyrobów węglowych.
Przepisy podatkowe w Polsce, na Węgrzech, w Rumunii i Rosji są oceniane przez podatników w tych krajach jako najmniej stabilne w Europie. Najlepiej jest pod tym względem w Szwajcarii, Danii, Luksemburgu i Szwecji. 50% respondentów uznaje, że niestabilność systemów podatkowych i częste zmiany prawa niekorzystnie wpływają na ich działalność biznesową. Polska, Rosja i Portugalia to kraje, w których przedsiębiorcy wytoczyli organom podatkowym najwięcej spraw sądowych.
Ustawy o podatkach dochodowych uzależniają uznanie straty z odpłatnego zbycia wierzytelności za koszt podatkowy od uprzedniego zarachowania jej do przychodu należnego. NSA w kolejnych orzeczeniach potwierdza, że w przypadku zbycia wierzytelności własnej kosztem podatkowym jest cała kwota należności wraz z należnym VAT (czyli kwota brutto). O taką bowiem kwotę zbywający wierzytelność wierzyciel uszczupli swój majątek, bo takiej właśnie kwoty brutto wierzyciel mógł żądać od swojego kontrahenta – dłużnika.
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wydał interpretację indywidualną, w której przychylił się do stanowiska podatnika, zgodnie z którym wytworzenie energii elektrycznej z generatorów na skutek ich próbnego uruchomienia, skutkującego jej bezpowrotnym utraceniem, nie powoduje powstania obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym.
Ochrona, jaką daje podatnikowi indywidualna interpretacja podatkowa trwa nawet po doręczeniu zmienionej interpretacji. Jednak nie zawsze oznacza to zwolnienie z obowiązku zapłaty podatku. Pełnej ochrony nie uzyskają te osoby, które zrealizowały sytuację opisaną we wniosku o wydanie interpretacji jeszcze przed jej doręczeniem. Jednak i one mogą spać spokojniej, gdyż nie grozi im postępowanie karne skarbowe, czy konieczność płacenia odsetek za zwłokę.
Organy podatkowe, w procesie wydawania interpretacji indywidualnej, powinny uwzględniać wykładnię prowspólnotową przepisów krajowych. Inaczej mówiąc powinny badać stan faktyczny przez pryzmat wykładni przepisów unijnych prezentowanej w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości UE. Tak wynika z ustnego uzasadnienia wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 11 kwietnia 2012 r., III SA/Wa 326/12.
Od dochodu ze sprzedaży nieruchomości należy zapłacić podatek. Jednak można zgodnie z prawem zmniejszyć wysokość tego dochodu (a w konsekwencji i podatku), wykazując dopuszczalne koszty uzyskania przychodu. Należą do nich koszty notarialne, koszty pośredników, opłaty planistyczne, nakłady (wydatki związane z remontem czy modernizacją budynku), a także koszt nabycia nieruchomości.
Wydatki poniesione na zakup nagród dla zarejestrowanych użytkowników mają wpływ na uatrakcyjnienie korzystania z serwisu internetowego, a tym samym pozyskanie użytkownika i uzyskanie przychodu. Dlatego wydatki te pozostają w bezpośrednim związku z przychodem i stanowią dla prowadzącego serwis podatnika koszt uzyskania przychodów z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej.
W sytuacji gdy sformułowane przez podatnika pytania, stanowisko i przytoczone przepisy prawne, które mogą mieć zastosowanie w stanie faktycznym wskazanym we wniosku o udzielenie interpretacji spełniają wymogi art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, organ nie może odmówić wszczęcia postępowania interpretacyjnego.
Czy od 1 stycznia 2012 r. ogólne interpretacje podatkowe będą częściej ujednolicać stosowanie prawa podatkowego w Polsce (np. niejednolite indywidualne interpretacje podatkowe)? Na pewno od tej daty podatnicy, którzy zetkną się z niejednolitymi interpretacjami fiskusa w takich samych stanach faktycznych mogą domagać się od Ministra Finansów wydania ogólnej interpretacji podatkowej, składając wniosek ORD-OG.
Dla rozstrzygnięcia, jak opodatkować dochody uzyskiwane ze sprzedaży drzew i krzewów ozdobnych, powinniśmy ustalić jakiego rodzaju działalnością jest sprzedaż drzewek i krzewów ozdobnych.
Ukończyłam kurs ceramiki. Zastanawiam się nad zarejestrowaniem działalności gospodarczej, w ramach której chcę sprzedawać własne wyroby ceramiczne: naczynia, talerze, wazony. Czy mogę płacić podatek dochodowy w formie karty podatkowej?
Minister Finansów wydał 22 czerwca 2011 r. ogólną interpretację podatkową, w której wyjaśnił wątpliwości w zakresie stosowania stawki VAT 0% w odniesieniu do usług związanych z utrzymaniem akwenów portowych i torów podejściowych.
Co do zasady wniesienie skargi do sądu administracyjnego na decyzję wydaną przez organ podatkowy nie powoduje wstrzymania wykonania wydanej decyzji. Przepisy ustawy regulującej postępowanie przed sądami administracyjnymi (ustawa z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi) przewidują możliwość wstrzymania wykonania zaskarżonej decyzji przez sąd na wniosek podatnika składającego skargę.
Składając pisemny wniosek o wydanie interpretacji podatkowej należy pamiętać, że może dotyczyć on jedynie obecnego stanu faktycznego, aktualnie zaistniałych okoliczności lub zdarzeń przyszłych.
Od 1 kwietnia 2011 r. również Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi będzie wydawał interpretacje podatkowe.
Projektowane przez Ministra Finansów zmiany w procedurze wydawania interpretacji indywidualnych zawartej w Ordynacji podatkowej komentuje Tomasz Rolewicz, menedżer w dziale prawno-podatkowym PwC.
Indywidualne interpretacje podatkowe bywają niejednolite w skali kraju. Czasem tą samą kwestię interpretuje inaczej np. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy niż Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach. Ministerstwo Gospodarki i Ministerstwo Finansów przygotowały dwa różne projekty nowelizacji przepisów ordynacji podatkowej dotyczące interpretacji podatkowych. Ale czy te nowelizacje przyczynią się do ujednolicenia interpretacji podatkowych?
Do pięciu wzrośnie liczba dyrektorów izb skarbowych upoważnionych do wydawania interpretacji indywidualnych w imieniu Ministra Finansów. Takie rozszerzenie kompetencji tego organu przewiduje projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego zamieszczony na stronach internetowych Ministerstwa Finansów.
Przekazywanie i zużywanie artykułów spożywczych, takich jak: kawa, herbata, soki, ciastka, na naradach i spotkaniach pracowników spółki, pracowników i przedstawicieli podmiotów z grupy kapitałowej, pracowników z przedstawicielami firm doradczych, zarządu spółki z członkami rady nadzorczej i przedstawicielami związków zawodowych, artykułów spożywczych na potrzeby sekretariatu firmy, nie podlega opodatkowaniu VAT.
Interpretacje indywidualne są bardzo popularnym sposobem poznania stanowiska fiskusa co do zasad obowiązujących w relacjach podatnik/fiskus. Poza walorem informacyjnym interpretacje chronią podatnika w przypadku kontroli albo sporu sądowego z fiskusem.
Podatnicy często powołują się przed organami podatkowymi na orzecznictwo sądów administracyjnych. Tak się bowiem dziwnie składa, że NSA i WSA na ogół bardziej przyjaźnie dla podatników interpretują przepisy podatkowe niż Minister Finansów i podległe mu organy podatkowe.
Interpretacja podatkowa może zostać zmieniona. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w interpretacji podatkowej, Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.
Poprzez interpretacje ogólne (art. 14a ordynacji podatkowej) Minister Finansów ma możliwość zapewnienia jednolitego stosowania kontrowersyjnych przepisów podatkowych. Przy wydawaniu interpretacji ogólnych (ale też kontrolując prawidłowość wydanych interpretacji indywidualnych - art. 14e ordynacji podatkowej) Minister Finansów powinien uwzględniać orzecznictwo: - sądów (zwłaszcza administracyjnych), - Trybunału Konstytucyjnego oraz - Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dawniej Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości - ETS).
Na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z dnia 27 czerwca 2007 r.), określone zostały zarówno organy upoważnione do wydawania w indywidualnych sprawach pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacji indywidualnych) w imieniu Ministra właściwego do spraw finansów publicznych jak i zakres upoważnienia do wydawania w imieniu Ministra właściwego do spraw finansów publicznych interpretacji indywidualnych. Rozporządzenie określa także właściwość miejscową i rzeczową organów upoważnionych.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami ordynacji podatkowej (art. 14b) minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (tzw. interpretacja indywidualna). Niestety różne sytuacje, np. zmiany w prawie powodują, że wydana indywidualna interpretacja traci swoją aktualność, może również zaistnieć sytuacja, że wydana interpretacja z jakiegoś powodu będzie nieprawidłowa.