REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Księga przychodów i rozchodów, Podatki 2015

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak dokumentować wydatki zaliczane do kosztów uzyskania przychodów

Możliwość zaliczenia wydatków firmowych do kosztów uzyskanie przychodów zależy od prawidłowego ich udokumentowania. W przypadku braku możliwości uzyskania zewnętrznych dowodów źródłowych dopuszczalne jest udokumentowanie operacji gospodarczej za pomocą księgowych dowodów zastępczych.

Klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania w 2015 r.

Ministerstwo Finansów jeszcze raz chce wprowadzić klauzulę o unikaniu opodatkowania. W ramach nowelizacji Ordynacji podatkowej ma zostać wprowadzona definicja klauzuli, instytucja opinii zabezpieczającej i nowe ciało - Rada do Spraw Unikania Opodatkowania. Wejście w życie klauzuli przeciwko unikaniu zaplanowane jest na rok 2015.

Specjalny system korekt VAT dla samochodów

Od 1 kwietnia 2014 r., w wyniku zmiany przepisów związanych z odliczeniem VAT od samochodów, obowiązuje specjalny system korekt w podatku VAT związanych ze zmianą przeznaczenia użytkowanego samochodu.

List ostrzegawczy - sposób na ograniczenie oszustw w VAT

W Pakiecie Działań Podatkowych Ministerstwo Finansów przedstawia nową koncepcję na to jak uporać się z wyłudzeniami na gruncie ustawy o VAT, tzw. list ostrzegawczy. Pomysł zakłada, że takie listy ostrzegawcze będą opracowywane w formie komunikatów ostrzegawczych dotyczących branż najbardziej narażonych na oszustwa w podatku VAT.

REKLAMA

VAT 2015 - nowelizacja ustawy

Planowana jest kolejna nowelizacja ustawy o podatku od towarów i usług - jej projekt został opublikowany na Rządowym Centrum Legislacji. Tym razem zmiany mają dotyczyć miejsca świadczenia usług telekomunikacyjnych, nadawczych radiowych i telewizyjnych oraz świadczonych drogą elektroniczną na rzecz osób niebędących podatnikami. Projekt aktualnie jest w fazie uzgodnień.

Opodatkowanie dochodów z nieujawnionych źródeł przychodów - zmiany od 1 stycznia 2015 r.

Resort finansów zamierza wprowadzić mechanizm zapobiegający zjawisku uchylania się od opodatkowania w przypadku nieujawnionych źródeł przychodów. Taką propozycję zawiera zaprezentowany niedawno Pakiet Działań Podatkowych Ministerstwa Finansów. Nowe regulacje mogą wejść w życie już od 1 stycznia 2015 roku.

Podatki 2014/2015 - planowane zmiany przepisów

Za nami duże zmiany w VAT. Ale podatnicy powinni szykować się do kolejnych istotnych zmian przepisów podatkowych. Jakie są najbliższe plany legislacyjne rządu i Ministra Finansów w zakresie prawa podatkowego. Informacji udzielił nam Janusz Cichoń – sekretarz stanu w Ministerstwie Finansów.

Portal Podatkowy Ministerstwa Finansów

Już 1 lipca 2014 r. ruszy Portal Podatkowy Ministerstwa Finansów w zakresie obsługi podatków: od spadków i darowizn, czynności cywilno-prawnych oraz karty podatkowej. Natomiast 31 marca 2015 r. uruchomiona zostanie usługa wstępnie wypełnionych zeznań rocznych (PFR) w zakresie PIT-37.

REKLAMA

Reorganizacja urzędów i portal podatkowy 2014/2015

Ministerstwo Finansów planuje przeprowadzenie reorganizacji urzędów skarbowych. Zmieni się wewnętrzna obsługa urzędów dotycząca m.in. spraw kadrowych i finansowo-księgowych, które będą realizowana na poziomie izb skarbowych. Zmiany mają związek z przygotowaniami do programu e-podatki, którego jednym z ważnych elementów jest uruchomienie w latach 2014/2015 portalu podatkowego.

Wieloletni Plan Finansowy Państwa przyjęty

Rząd przyjął 22 kwietnia br. Wieloletni Plan Finansowy Państwa na lata 2014-2017. Dokument ten, na mocy znowelizowanej w 2013 r. ustawy o finansach publicznych, został opracowany w nowym układzie i składa się obecnie z dwóch części: „Programu konwergencji” oraz „Określenia celów głównych funkcji państwa wraz z miernikami stopnia ich realizacji”.

Pakiet podatkowy Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów przedstawiło nowy pakiet działań podatkowych. Proponowane przez MF zmiany mają służyć poprawie przestrzegania przepisów podatkowych oraz efektywności administracji podatkowej i kontroli skarbowej.

PFR nie zmieni zasad dysponowania 1% PIT

Planowane przez resort finansów udostępnienie w 2015 r. usługi wstępnie wypełnionych zeznań podatkowych (tzw. PFR) nie zmodyfikuje obecnie obowiązujących zasad przekazywania 1% podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego. Zatem po zmianach tak jak obecnie podatnik deklarujący chęć udzielenia finansowego wsparcia wybranej przez siebie organizacji pożytku publicznego będzie mógł to uczynić. Wystarczy, że w tym celu wypełni stosowny wniosek, np. poprzez uzupełnienie PFR sporządzonego przez administrację podatkową.

Firmowy rachunek bankowy - przychody i koszty w KPIR

Prawo nie nakłada na przedsiębiorcę obowiązku posiadania osobnego konta do prowadzenia działalności gospodarczej. Jeśli przedsiębiorca korzysta z konta prywatnego dla celów firmowych, to może zaliczyć do kosztów prowadzenia działalności te prowizje i transakcje bankowe, które dotyczyły firmy. Odrębne konto bankowe gwarantuje jednak przejrzystość dokonywanych transakcji, zarówno dla wygody samego przedsiębiorcy, jak i w przypadku kontroli z urzędu. Wszystkie opłaty związane z obsługą firmowego rachunku bankowego można wliczyć w koszty uzyskania przychodu.

Sprzedaż bez faktury i rachunku - księgowanie w KPIR

Sprzedaż wyrobów, towarów i usług w sytuacjach, gdy przychód nie jest udokumentowany fakturami, to sprzedaż nieudokumentowana. Przedsiębiorca nie musi wystawiać faktur osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, gdyż taki obowiązek występuje, jeśli zostanie zgłoszone żądanie.

Zwolnienie podmiotowe z VAT 2014 / 2015

Od 2014 roku zwolnienie, o którym mowa w art. 113 ustawy o VAT, przestało mieć charakter zwolnienia podmiotowego. Definicja w aktualnych przepisach odnosi się wprost do wartości sprzedaży, tj. do przedmiotu opodatkowania. Limit kwotowy 150 000 zł nie uległ zmianie, jednak przestał dotyczyć wartości sprzedaży opodatkowanej VAT. Tak samo jest w 2015 roku.

Od 2015 roku urząd skarbowy wypełni zeznanie PIT-37 za podatnika

Ministerstwo Finansów podjęło pierwsze kroki zmierzające do wdrożenia usługi wstępnie wypełnionych zeznań podatkowych dla niektórych podatników podatku dochodowego od osób fizycznych - PFR (pre-filed tax return).

PIT-11 w 2015 r. w formie papierowej - składany do 31 stycznia

Termin na złożenie do urzędu skarbowego w formie papierowej informacji: PIT-11, PIT-8C, PIT-R, IFT-1/IFT-1R oraz rocznego obliczenia podatku PIT-40, ulegnie od 2015 r. skróceniu o jeden miesiąc tj. do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym. Dotyczy to oczywiście tych sytuacji, gdy płatnik będzie uprawniony do złożenia informacji w formie papierowej. Zasadą i obowiązkiem stanie się bowiem składanie deklaracji podatkowych w formie elektronicznej – w przypadku tej formy dotychczasowe terminy się nie zmienią.

Deklaracje PIT i CIT wyłącznie przez internet od 2015 roku

Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w sposobie składania zeznań podatkowych. Od 1 stycznia 2015 r. większość deklaracji podatnicy i płatnicy PIT i CIT będą musieli dostarczyć przez internet. Proponowane zmiany zawiera opublikowany niedawno projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw.

Odliczenie VAT od samochodów i paliw 2014 - zmiana ustawy o VAT

Ministerstwo Finansów skierowało 29 stycznia 2014 r. do Sejmu projekt nowelizacji ustawy o VAT w zakresie odliczania podatku VAT z tytułu nabycia pojazdów samochodowych i paliwa do ich napędu oraz innych wydatków z nimi związanych. 7 lutego Sejm uchwalił tę nowelizację (20 lutego uchwalił ją również bez poprawek Senat), która wejdzie w życie 1 kwietnia 2014 r. Nie będzie można nadal odliczać VAT od paliwa do samochodów firmowych wykorzystywanych także do celów prywatnych.

Zapisy w pkpir na podstawie zestawienia miesięcznego

Czy można dokonywać zapisów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów (pkpir) na koniec miesiąca łączną kwotą wynikającą z miesięcznego zestawienia sporządzonego na podstawie danych wynikających z ewidencji?

Jak rozliczyć w kpir zwrot towaru

Podatnicy PIT prowadzący działalność gospodarczą i podatkową księgę przychodów i rozchodów mają wątpliwości, jak wykazać w kpir towar zwracany przez nich swoim dostawcom.

Księga przychodów i rozchodów – większy katalog dowodów księgowych

Poszerzenie katalogu dowodów księgowych dokumentujących zmniejszenie lub zwiększenie kosztów podatkowych oraz zwiększenie przychodów, jest wynikiem zmiany obligującej przedsiębiorcę do wyksięgowania faktur nieopłaconych w terminie (zgodnie z terminami wskazanymi ustawą).

Handel obwoźny i obnośny - dokumentacja podatkowa

W handlu obnośnym i obwoźnym charakterystyczne jest to, że nabywcą towaru jest zwykle osoba fizyczna, która nie prowadzi własnej działalności gospodarczej, a jako potwierdzenia zakupu rzadko żąda rachunku lub faktury VAT.

Stawki VAT w 2014, 2015 i 2016 roku

Rząd i Ministerstwo Finansów planują utrzymać obecne stawki VAT (23% stawka podstawowa i 8% stawka obniżona) w latach 2014-2016.

Likwidacja działalności gospodarczej – skutki w PIT i pkpir

Eksperci Krajowej Informacji Podatkowej wyjaśniają jakie obowiązki ciążą na przedsiębiorcy opodatkowanym PIT na zasadach ogólnych według skali podatkowej i prowadzącym podatkową księgę przychodów i rozchodów, który zamierza zlikwidować działalność gospodarczą.

Biuro rachunkowe - czym się kierować przy wyborze? (Część 1)

Przedstawiamy pierwszą część poradnika dotyczącego zagadnień związanych z wyborem biura rachunkowego. Dowiedz się, jak wybrać solidne i fachowe biuro rachunkowe dla swojej działalności gospodarczej?

Korekta kosztów w pkpir 2013

Od 1 stycznia 2013 r. w podatku dochodowym istnieje obowiązek korekty kosztów uzyskania przychodów w przypadku niezapłacenia kwoty wynikającej z faktury lub innego dokumentu, będącego podstawą zaliczenia wydatku do kosztów. Minister Finansów znowelizował w związku z tym rozporządzenie w sprawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów, wprowadzając przepisy, które określają sposób dokonania zapisów związanych z tą korektą w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Podatnicy, którzy w okresie od 1 stycznia do 11 maja 2013 r., czyli do dnia wejścia w życie zmian zmniejszali lub zwiększali koszty uzyskania przychodów, ale nie wykazywali tego w pkpir, powinni to zrobić w maju.

Dzień Księgowego [WAŻNE]

9 czerwca księgowi w Polsce obchodzić będą swoje święto - Dzień Księgowego. Z tej okazji INFOR - jeden z wiodących wydawców specjalistycznych czasopism, serwisów internetowych oraz innych produktów elektronicznych dla tej grupy zawodowej - uruchomił stronę internetową.

Prowadzenie PKPiR powierzyć biuru rachunkowemu?

Prowadzenie PKPiR można zlecić albo prowadzić ją samodzielnie (ręcznie bądź komputerowo).

Dowody księgowe w PKPiR

Podstawą zapisów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów (PKPiR) są dowody księgowe. Jakie są wymagania dla dowodów księgowych?

Abonament na usługi doradcze – czy jest kosztem uzyskania przychodów

Firmy doradcze mogą oferować swoje usługi w ramach abonamentów pakietowych. Wykupienie takiego abonamentu uprawnia klienta do skorzystania z usług profesjonalnego doradcy w zakresie i w czasie objętym abonamentem. Wydatki na wspomniany powyżej abonament mogą być badane pod kątem racjonalności gospodarczej, ale – co do zasady – nie ma żadnych przeciwwskazań, by zaliczać je do kosztów uzyskania przychodów.

Poczęstunek dla kontrahenta – koszt podatkowy, czy reprezentacja?

Organy podatkowe z reguły nie pozwalają podatnikom zaliczać do kosztów uzyskania przychodów wydatków na poczęstunek (posiłki) dla kontrahentów podczas spotkań biznesowych. W najbliższych miesiącach spodziewana jest uchwała NSA w tym zakresie.

Limity podatkowe 2013

Przedsiębiorcy, którzy przekroczyli w 2012 roku określone limity obrotów utracili możliwość korzystania w 2013 roku z niektórych ułatwień podatkowych. Te limity są sporo niższe niż rok wcześniej. Chodzi tu o małych podatników, ryczałtowców i stosujących księgę przychodów i rozchodów.

Remanent, spis z natury lub inwentaryzacja 2015 / 2016

Przedsiębiorcy prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów, zobowiązani są przygotować na koniec każdego roku podatkowego spis z natury składników majątkowych, potocznie zwanego remanentem lub inwentaryzacją. Remanentowi podlegają poszczególne składniki majątku, które po spisaniu należy jeszcze wycenić. Szczególną uwagę warto zwrócić na stwierdzone niedobory lub nadwyżki.

KPiR 2013 - limit obrotów

Podatkowe księgi przychodów i rozchodów (pkpir) będą mogli prowadzić w roku 2013 r. ci rozliczający się wg skali podatkowej PIT lub 19% podatkiem liniowym podatnicy PIT (osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych, spółki partnerskie, spółdzielnie socjalne), którzy w 2012 r. uzyskali mniej niż 4.936.560,- zł (1.200.000,- euro x 4,1138 zł) przychodów netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych.

KPiR 2014 - limit obrotów

Podatkowe księgi przychodów i rozchodów (pkpir) mogą prowadzić w roku 2014 r. ci rozliczający się wg skali podatkowej PIT lub 19% podatkiem liniowym podatnicy PIT (osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych, spółki partnerskie, spółdzielnie socjalne), którzy w 2013 r. uzyskali mniej niż 5.059.560,- zł (1.200.000,- euro x 4,2163 zł) przychodów netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych.

Paragony bez danych podatnika nie dokumentują kosztów podatkowych w pkpir

Zdaniem organów podatkowych paragony, bilety, bądź inne wydruki bez danych podatnika, nie spełniają definicji dowodów księgowych w rozumieniu rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Nie można więc na ich podstawie ująć wydatków (nawet racjonalnych i gospodarczo uzasadnionych) jako kosztów podatkowych w prowadzonej przez przedsiębiorcę podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

Błędy na paragonach z kasy fiskalnej a księgowanie w pkpir

W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w wystawianych paragonach, w podatkowej księdze przychodów i rozchodów (pkpir) nie ujmuje się korekt poszczególnych paragonów, a wartości wynikające z raportów dobowych, bądź ich zestawień, pomniejszone, bądź powiększone o sumę wartości korekt poszczególnych paragonów, wynikającą z odrębnej ewidencji, prowadzonej dla celów podatku od towarów i usług. Jeżeli część z błędnie zarejestrowanych na kasie rejestrującej wpłat dotyczy środków pieniężnych nie stanowiących przychodu podatkowego (zaliczek na poczet wykonania przyszłych usług), ww. korekty będą miały również wpływ na kwoty wykazane uprzednio w kolumnie 16 podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Częstotliwość sporządzania spisu z natury przez podatników prowadzących kpir

Konieczność sporządzenia spisu z natury (remanentu) dla większości podatników prowadzących księgi przychodów i rozchodów przypada na dwa dni w roku - 1 stycznia (lub datę rozpoczęcia działalności w trakcie roku) i 31 grudnia. Niekiedy podatnicy prowadzący pkpir są zobowiązani dokonać spisu z natury także w trakcie roku.

Ulga rehabilitacyjna - vademecum

Komu przysługuje ulga rehabilitacyjna? Jakie wydatki podlegają odliczeniu? Jak skorzystać z ulgi? Jakie dokumenty są niezbędne do jej uzyskania?

Dokumentowanie wydatków w podatkowej księdze przychodów i rozchodów na podstawie innych dowodów niż faktura VAT

Zasadniczym dowodem będącym podstawą zapisów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów (w skrócie PKPiR) jest faktura VAT, w tym m.in. faktura VAT marża, faktura VAT RR, faktura VAT MP, dokument celny, rachunek, faktura korygująca czy nota korygująca. Niekiedy zdarza się jednak, że nie ma możliwości udokumentowania wydatku jednym z powyższych dowodów.

Zakup towaru na aukcji internetowej - jak udokumentować w kpir?

Prowadzę działalność gospodarczą, w ramach której kupuję towary na aukcjach internetowych, zarówno od podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, jak i osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Czy za udokumentowanie zakupu i podstawę księgowania w księdze przychodów i rozchodów mogę uznać dowody transakcji internetowej, dokumenty wykonanej płatności oraz oświadczenie, że zakup był dokonany w celach handlowych.

KPiR 2012 - limit obrotów

Podatkowe księgi przychodów i rozchodów będą mogli prowadzić w roku 2012 r. ci rozliczający się wg skali lub 19% podatkiem liniowym podatnicy PIT (osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych, spółki partnerskie, spółdzielnie socjalne), którzy w 2011 r. uzyskali mniej niż 5.293.440,- zł (1.200.000,- euro x 4,4112 zł) przychodów netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych.

Księgi rachunkowe 2012 - limit przychodów dla podatników PIT

W roku 2012 r. pełną rachunkowość będą musieli prowadzić ci podatnicy PIT (osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych, spółki partnerskie, spółdzielnie socjalne), którzy w 2011 r. uzyskali co najmniej 5.293.440,- zł (1.200.000,- euro x 4,4112 zł) przychodów netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych.

Jak numerować dowody księgowe w kpir?

Przepisy nie regulują szczegółowo sposobu numerowania dowodów księgowych ewidencjonowanych w kpir. W praktyce każdy podatnik ustala swój własny system numerowania. Jednak zdaniem fiskusa kolejne pozycje księgi powinny być numerowane po kolei, a numery nie mogą się powtarzać.

Jak małżonkowie powinni rozliczyć przychód ze sprzedaży papierów wartościowych?

Opodatkowanie przychodu ze sprzedaży papierów wartościowych przez małżonków, pomiędzy którymi istnieje ustawowa wspólność majątkowa, zostało wyjaśnione przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w indywidualne interpretacji podatkowej z 31 maja 2011 r. (nr IPPB1/415-273/11-2/EC).

Co grozi za brak ksiąg podatkowych i dokumentów podczas kontroli fiskusa?

Miałem w tym roku w firmie już 2 kontrole, pierwszą w styczniu przeprowadzoną przez urząd skarbowy i drugą kontrolę skarbową przeprowadzoną przez urząd kontroli skarbowej. Obie kontrole dotyczyły innego zakresu. W związku z tym mam pytanie, czy nie dostarczenie przeze mnie wszystkich żądanych dokumentów przez organ skutkuje jakąś sankcją?

Kiedy przedsiębiorca może prowadzić więcej niż jedną pkpir?

Więcej niż jedną podatkową księgę przychodów i rozchodów może prowadzić ten przedsiębiorca, który prowadzi przedsiębiorstwo wielozakładowe. Czyli przykładowo ma kilka oddzielnych sklepów, zakładów produkcyjnych, czy punktów usługowych. Wtedy musi prowadzić odrębne księgi w każdym zakładzie albo prowadzić jedną księgę w miejscu wskazanym jako jego siedziba, pod warunkiem, że w poszczególnych zakładach jest prowadzona co najmniej ewidencja sprzedaży.

Jak dokumentować w kpir nieodpłatne nabycie towarów?

Czy można zaksięgować koszt w kpir na podstawie noty obciążeniowej?

Prowadzę działalność gospodarczą w lokalu stanowiącym moją własność. W budynku funkcjonuje wspólnota mieszkaniowa. Opłaty za fundusz eksploatacyjny, fundusz remontowy, fundusz zarządzania, wodę, CO i śmieci ponoszę na podstawie noty obciążeniowej wystawionej przez tę wspólnotę. Czy taki dokument może stanowić podstawę księgowania tych wydatków w podatkowej księdze przychodów i rozchodów?

REKLAMA