REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

NIP, Podatki 2020

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Ordynacja podatkowa 2020 - postępowanie uproszczone

Jeżeli kwota podatku nie przekroczy 5 tys. zł, organ podatkowy będzie mógł prowadzić postępowanie uproszczone, jeśli tylko zgodzi się na to podatnik – takie rozwiązanie przewiduje projekt nowej ordynacji podatkowej, która ma zacząć obowiązywać od 2020 roku.

Nowa Ordynacja podatkowa od 2020 roku

Ministerstwo Finansów rozpoczęło konsultacje publiczne i uzgodnienia międzyresortowe projektu nowej Ordynacji podatkowej. Projekt opracowała Komisja Kodyfikacyjna Ogólnego Prawa Podatkowego. Nowa Ordynacja podatkowa ma wejść w życie 1 stycznia 2020 roku i wprowadzać mechanizmy, które "prowadziłyby do wyważenia interesu publicznego i interesu podatnika. Między innymi ma zwiększyć zaufanie podatników do organów podatkowych m.in. dzięki mniejszej liczbie kontroli firm, a zarazem większej skuteczności efektywności wymiaru i poboru podatków.

Reforma podatków dochodowych w 2020 roku

W Ministerstwie Finansów trwają obecnie prace nad reformą podatków dochodowych, która miałaby wejść w życie w 2020 roku. Rozważane jest zastąpienie dwóch obecnie funkcjonujących ustaw o podatkach dochodowych (PIT i CIT) trzema ustawami, tj. ustawą o PIT od osób zatrudnionych na wszelkich formach świadczenia pracy, ustawą o podatku od zysku przedsiębiorcy oraz ustawą o podatku od zysków kapitałowych.

Uszczelnienie VAT - likwidacja patologii z paragonami i elektroniką

Kończymy tworzenie narzędzi uszczelniających VAT. W ostatnim kroku odejdziemy od trzech rejestrów podatników na rzecz jednego. Będą w nim zintegrowane informacje dotyczące rachunku bankowego, zarejestrowania, wyrejestrowania i statusu podatnika - mówi Wojciech Śliż, dyrektor departamentu podatku od towarów i usług w Ministerstwie Finansów.

Zakaz wystawiania faktur w zamian za paragony bez NIP

Ministerstwo Finansów chce zakazać wymiany paragonów bez NIP na faktury dające prawo do odliczenia podatku VAT. Wymiana paragonów bez NIP na faktury będzie karana.

Kolejna rewolucja w systemie stosowania kas fiskalnych

Ministerstwo Finansów przygotowało kolejną rewolucję w systemie stosowania kas fiskalnych. Zgodnie bowiem z projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy prawo o miarach, przedsiębiorcy będą zobowiązani do stosowania nowego typu kas, tj. kas fiskalnych on-line. Jakie konsekwencje niesie ze sobą planowana automatyzacja przesyłu danych z kas fiskalnych?

Kasy fiskalne online i NIP nabywcy na paragonie

Projektowane przez Ministerstwo Finansów nowe regulacje zakładają wprowadzenie kas fiskalnych, które będą podpięte do sieci teleinformatycznej. Obok kas fiskalnych online pojawi się także obowiązek umieszczania NIP nabywcy na paragonie. Brak NIP-u na paragonie pozbawi prawa do odliczenia VAT.

Aktualizacja NIP-2 po każdym otwarciu i zamknięciu rachunku bankowego

Podatnicy muszą informować o wszystkich otwieranych i zamykanych rachunkach bankowych. Także gdy zakładają je na jedną noc, mimo że na aktualizację NIP-2 w tym zakresie mają siedem dni. Zdaniem przedsiębiorców to kosztowny i niepotrzebny obowiązek. Tak samo uważają doradcy podatkowi. I apelują: czas zmienić niepraktyczne przepisy.

Dlaczego należy weryfikować kontrahentów w bazach VIES i NIP?

Nowe przepisy w zakresie VAT, które obowiązują od początku tego roku, pozwalają urzędnikom stosunkowo łatwo wykreślić podatnika z rejestru VAT, nawet go o tym nie informując. Takie konsekwencje wywołać może przyjęcie faktury VAT od kontrahenta, który nigdy nie był czynnym podatnikiem lub przestał nim być. Aby ustrzec się przed nimi, należy odpowiednio wcześnie weryfikować kontrahentów w bazach VIES i NIP.

Zasady posługiwania się identyfikatorem podatkowym

Polskie prawo przewiduje dwa rodzaje identyfikatorów podatkowych – numer PESEL oraz NIP. Jakie są zasady posługiwania się identyfikatorami podatkowymi?

NIP po śmierci przedsiębiorcy – zmiany od 2018 roku

Minister Rozwoju i Finansów proponuje, aby przedsiębiorstwo osoby fizycznej po śmierci przedsiębiorcy mogło posługiwać się tym samym numerem NIP co zmarły przedsiębiorca w okresie od otwarcia spadku do wygaśnięcia zarządu sukcesyjnego. Przy czym jeżeli zarząd sukcesyjny nie został ustanowiony, posługiwanie się tym samym NIP-em będzie możliwe tylko do upływu terminu do powołania zarządcy sukcesyjnego. Takie zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2018 r.

Jakie podmioty mają obowiązek sporządzenia inwentarza?

Ustawodawca w ustawie o rachunkowości wskazał w katalogu zamkniętym elementy, które powinny zawierać księgi rachunkowe. Jednym z nich jest inwentarz. Jednak nie zawsze na danym podmiocie będzie ciążył obowiązek jego sporządzenia.

Jakie są zasady rejestracji spółki zagranicznej na VAT

Polskie przepisy podatkowe dają możliwość rejestracji na potrzeby podatku od towarów i usług w Polsce także w przypadku podmiotów zagranicznych. Jakie dokumenty są niezbędne w celu dokonania takiej rejestracji?

Oddział przedsiębiorcy zagranicznego – zasady rejestracji i opodatkowania

Oddział przedsiębiorcy zagranicznego to forma prawna prowadzenia działalności gospodarczej zarezerwowana dla podmiotów zagranicznych, które chcą otworzyć oddział swojej firmy w Polsce. Jak prawidłowo dokonać rejestracji oddziału w KRS oraz do celów podatkowych?

Można szybko sprawdzić kontrahenta dla celów rozliczeń VAT

Każdy przedsiębiorca ma możliwość weryfikacji swoich kontrahentów pod kątem zarejestrowania do VAT. Jest to szczególnie istotna funkcja dla podatników sprzedających towary w ramach procedury odwrotnego obciążenia w VAT. Niesprawdzenie statusu kontrahenta nie naraża wprawdzie podatnika na odpowiedzialność podatkową, może jednak skutkować pozbawieniem prawa do odliczenia VAT.

Brak prawa do odliczenia VAT

Prowadzenie firmy nieodłącznie związane jest ze sprzedażą i dokonywaniem zakupów. A prawo do odliczenia podatku VAT od przeprowadzanych transakcji to jeden z przywilejów VAT-owców. Zdarzają się jednak momenty, w których takie postępowanie nie jest możliwe.

Trzeba zawiadomić US o nowym koncie bankowym

Mój klient – przedsiębiorca – osoba fizyczna założył nowe konto firmowe. Czy powinien zawiadomić o tym urząd skarbowy, skoro informacja o koncie to jedna z informacji zawartych w zgłoszeniu identyfikacyjnym podatnika? Jakie są konsekwencje braku zawiadomienia urzędu skarbowego o nowym koncie bankowym, które założył przedsiębiorca (brak zawiadomienia lub zawiadomienie po terminie)?

Sprawdzenie poprawności NIP on-line na Portalu Podatkowym

Od 19 października 2015 r. na Portalu Podatkowym można weryfikować on-line identyfikator podatkowy NIP. To kolejna elektroniczna usługa Ministerstwa Finansów, która zwiększa bezpieczeństwo obrotu gospodarczego.

Kiedy na fakturze powinien być numer NIP nabywcy

Firma, która od lat sprząta u nas śmieci, wystawia nam fakturę za swoje usługi nie podając na niej naszego numeru NIP. Czy taki dokument jest prawidłowy?

Czy musisz płacić podatek od posiadania psa? Ile?

Podatek od posiadania psa regulowany jest ustawą o podatkach i opłatach lokalnych. Wynika z niej, iż obowiązek opłaty za posiadanie psa może być narzucony przez radę gminy i to ona decyduje o wysokości należności z tego tytułu w danym roku podatkowym. Wysokość kwoty podatku nie może być jednak wyższa od ustalonej w przepisach stawki maksymalnej, która w roku 2023 wynosi 150,93 zł rocznie za jednego psa. Natomiast w 2024 r. stawka opłaty o posiadania psów nie będzie mogła przekroczyć 173,57 zł zł rocznie od jednego psa.

Zasady dołączania pełnomocnictwa do zgłoszeń aktualizacyjnych NIP-2

Spółka nie postępuje prawidłowo traktując aktualizację informacji NIP-2 jak deklarację w myśl przepisów Ordynacji podatkowej i tym samym składając jedno pełnomocnictwo (wraz z jednorazowo dokonaną zapłatą za nie) do wielokrotnego podpisywania aktualizacji informacji na podstawie formularza NIP-2. W analizowanej sprawie pełnomocnik spółki ma bowiem obowiązek dołączania każdorazowo pełnomocnictwa do składanych zgłoszeń aktualizacyjnych (NIP-2).

Odmowy nadania numeru NIP ze względu na adres siedziby spółki

Czy określenie siedziby podatnika może być przyczyną odmowy nadania numeru NIP? Zdaniem Wojewódzkiego Sądu Administracyjny w Łodzi żaden przepis nie nakłada na podmiot ubiegający się o rejestrację obowiązku wykazania, że znajdujący się pod wskazanym adresem lokal spełnia warunki do prowadzenia zgłoszonej działalności gospodarczej. Organ uprawniony do reprezentacji spółki nie ma też obowiązku ciągłego przebywania pod adresem siedziby. Ponadto fakt, że pod wskazanym adresem mają siedzibę także inne spółki nie ma wpływu na kwestię nadania numeru NIP spółce.

Zmiany w ustawie o KRS od 1 grudnia 2014 r.

Na początku grudnia wejdzie w życie nowelizacja ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym, która wprowadza doniosłe zmiany, których podstawowym celem jest uproszczenie oraz usprawnienie procedur rejestracyjnych dotyczących podmiotów podlegających wpisowi do KRS. Najistotniejszym skutkiem nowych rozwiązań przewidzianych w nowelizacji ma być przyspieszenie momentu, w którym ww. podmioty będą mogły faktycznie rozpocząć prowadzenie działalności.

Założenie firmy po 1 grudnia 2014 r.

Przedsiębiorcy wpisywani do KRS będą mogli szybciej rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej. Po zmianach przedsiębiorca założy firmę już w 7 dni. Pomoże w tym możliwość szybszego uzyskiwania numerów REGON i NIP. Rozwiązania wprowadzone ustawą o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz zmianie niektórych innych ustaw (dalej: ustawa nowelizująca) będą obowiązywać od 1 grudnia 2014 r.

Zgłoszenie aktualizujące NIP-2 a miejsce prowadzenia działalności

Zmiana jak również dodanie dodatkowego miejsca prowadzenia działalności wymaga od podatnika zgłoszenia aktualizującego NIP – 2.

Szybsze uzyskanie numerów REGON i NIP

Posłowie przyjęli rządowy projekt nowelizacji ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz niektórych innych ustaw. Nowe regulacje, które wejdą w życie 1 grudnia 2014 r., przyspieszą proces rozpoczynania działalności gospodarczej dzięki skróceniu czasu oczekiwania na uzyskanie numerów REGON i NIP.

Outsourcing księgowości bez obowiązku składania NIP-2

Firmy coraz chętniej zlecają całość lub część obsługi księgowej do podmiotów zewnętrznych. W takiej sytuacji podatnik jest zobowiązany poinformować urząd skarbowy, czy dokumentacja rachunkowa jest prowadzona we własnym zakresie, czy przez zewnętrzny podmiot. Ale pojawiają się wątpliwości, czy trzeba jeszcze złożyć zgłoszenie aktualizacyjne NIP?

Adres biura wirtualnego jako przesłanka odmowy nadania NIP

Coraz bardziej popularnym rozwiązaniem wśród przedsiębiorców jest praktyka korzystania z tzw. biur wirtualnych. Okazuje się, że fiskus podejrzliwie patrzy na takie firmy. Urzędy skarbowe nierzadko wydają decyzje odmowne na wnioski o nadanie NIP tym właśnie podmiotom, które korzystają z legalnej alternatywy dotyczącej rejestracji działalności pod adresem biura wirtualnego. Dlaczego?

Nowe wzory formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych (NIP)

Minister finansów w drodze rozporządzenia określił nowe wzory formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych (NIP), a także nowy wzór zgłoszenia aktualizacyjnego (ZAP-3). Nowe wzory formularzy zaczną obowiązywać od 9 kwietnia 2014 r.

Nowe druki NIP-2, NIP-7 i ZAP-3 w 2014 roku

W Dzienniku Ustaw z 25 marca 2014 roku w pozycji 383 zostało opublikowane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 12 marca 2014 r. w sprawie wzorów formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych i zgłoszeń aktualizacyjnych.

Zmiany w procedurze zakładania działalności gospodarczej

Ministerstwo Sprawiedliwości zaproponowało kolejne ułatwienia w procedurze rozpoczynania działalności gospodarczej, chodzi m.in. o zautomatyzowanie i uproszczenie nadawania numerów NIP i REGON.

Obowiązek ujawniania PESEL, KRS, NIP - nowelizacja k.p.c.

Obowiązek ujawniania dodatkowych danych osobowych stron (PESEL, KRS, NIP) to następstwo zmian jakie weszły w życie po nowelizacji kodeksu postępowania cywilnego.

Krótszy czas oczekiwania na uzyskanie numerów REGON i NIP

Rozpoczynanie działalności gospodarczej ma być prostrze i szybsze, między innymi dzięki skróceniu czasu oczekiwania na uzyskanie numerów REGON i NIP - tak wynika założeń do projektu ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym.

PESEL lub NIP tylko w e-sądach

Obowiązek podania numeru PESEL lub NIP będzie dotyczył tylko spraw prowadzonych w e-sądach.

Kiedy NIP, a kiedy PESEL w deklaracji lub informacji podatkowej?

Od ponad roku funkcjonują równolegle w polskim systemie podatkowym dwa identyfikatory podatkowe PESEL i NIP. Warto wiedzieć, którym z tych identyfikatorów powinni się posługiwać poszczególni podatnicy. Przedstawiamy aktualne wyjaśnienia ekspertów Ministerstwa Finansów w tym zakresie.

Zakup towarów od dostawcy z UE z polskim NIP - rozliczenie VAT

Polski podatnik VAT nabył towary od handlowe od belgijskiego kontrahenta, który legitymuje się polskim NIP? Jak w tej sytuacji nabywca ma rozliczyć VAT?

NIP pracodawcy nadal konieczny do wypisania zwolnienia lekarskiego

Funkcjonowanie od początku 2013 roku systemu Elektronicznej Weryfikacji Uprawnień Świadczeniobiorców (eWUŚ), nie oznacza, że u lekarza nie musimy podawać NIP-u pracodawcy. ZUS informuje, że numer ten jest nadal konieczny, by lekarz wypisał zwolnienie.

Nowe formularze NIP-2 i NIP-D

Od 22 grudnia 2012 r. obowiązują nowe wzory formularza zgłoszenia identyfikacyjnego/zgłoszenia aktualizacyjnego osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, będącej podatnikiem lub płatnikiem (NIP-2), i informacji o wspólnikach lub o spółkach tworzących podatkową grupę kapitałową (NIP-D).

Nowy druk NIP-2 2013 / 2014

Minister Finansów ustalił nowe wzory druków NIP-2 i NIP-D - formularze te będą obowiązywać już od 22 grudnia 2012 r. Do wyczerpania nakładu druków formularzy, jednak nie dłużej niż do dnia 31 marca 2014 r., mogą być stosowane dotychczasowe wzory tych druków (oprócz szkół i przedszkoli).

Termin potwierdzenia nadania NIP dla nowego przedsiębiorcy

Przedsiębiorcy rozpoczynający działalność gospodarczą, muszą wystąpić o nadanie numeru identyfikacji podatkowej (NIP). W zależności od przyczyny skutkującej koniecznością legitymowania się tym identyfikatorem, terminy przewidziane na złożenie stosownego wniosku mogą różnić się od siebie. Jednak zgodnie z nadrzędną zasadą, zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się jeden raz, w terminie najwcześniejszym.

NIP 2012 – zmiany od A do Z

Czy wiesz co to jest identyfikator podatkowy? Kiedy trzeba posługiwać się NIP-em, a kiedy wystarczy PESEL? Do czego potrzebny jest formularz ZAP-3? Eksperci Krajowej Informacji Podatkowej wyjaśniają najważniejsze kwestie.

Aktywne wzory nowych formularzy - NIP-2, NIP-7, ZAP-3

Minister finansów określił nowe wzory formularzy NIP-2, NIP-7, ZAP-3 oraz ich załączniki, które obowiązują od 1 stycznia 2012 r. Zobacz aktywne wzory formularzy.

NIP 2012 - nowe druki

Od 1 stycznia 2012 r. obowiązują nowe druki NIP. Osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej nie muszą od 2012 roku posługiwać się NIP-em. Ale gdy chcą zmienić nr konta bankowego na które wpływać mają zwroty podatku muszą złożyć nowy druk ZAP-3.

Od 2012 roku NIP tylko dla firm, pojawi się druk ZAP-3

Minister Finansów udzielił obszernych informacji odnośnie zasad i skutków likwidacji obowiązku posiadania Numeru Identyfikacji Podatkowej przez osoby nieprowadzące działalności gospodarczej i niebędące podatnikami VAT, co dokonało się od 1 stycznia 2012 roku.

NIP 2012 – kto pożegna się z Numerem Informacji Podatkowej od 2012 roku?

1 września 2011 r. weszła w życie znaczna część przepisów nowelizacji ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2011 r. Nr 171, poz. 1016, dalej „nowelizacja”). Do najważniejszych zmian, które wprowadza nowelizacja należą: rozróżnienie identyfikatora podatkowego na NIP (dalej również „numer identyfikacji podatkowej”) i PESEL, zmiany w procedurze nadawania NIP oraz zniesienie z dniem 1 stycznia 2012 r. obowiązku posiadania NIP-u przez osoby fizyczne spełniające ściśle określone warunki.

Kowalscy bez NIP od 1 stycznia 2012 r.

Sejm bez żadnego głosu przeciwnego uchwalił 1 lipca 2011 r. istotną nowelizację ustawy z 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników. Najważniejszą zmianą, jaką niesie ta nowelizacja jest likwidacja od 1 stycznia 2012 r. obowiązku posiadania Numeru Identyfikacji Podatkowej (NIP) dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Ile zapłacisz PIT przy sprzedaży domu, mieszkania lub działki

Orientacja w kwestii opodatkowania przychodu lub dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości przysparza podatnikom problemów. W zależności od tego kiedy została nabyta lub wybudowana nieruchomość istnieją różne tryby obliczania podatku, jak również różne sposoby unikania płacenia PIT od takiej transakcji. Zawsze jednak po upływie 5 lat od końca roku w którym nabyliśmy lub wybudowaliśmy nieruchomość jej sprzedaż jest wolna od PIT.

NIP PL można używać także do transakcji krajowych


Zarejestrowany podatnik VAT PL, który posiada numer NIP PL, może wpisywać go (oprócz faktur dotyczących transakcji wewnątrzwspólnotowych) również na fakturach dotyczących obrotu krajowego

Czy prawidłowo wystawiona faktura VAT powinna zawierać podpis wystawcy i jej odbiorcy

Faktury VAT z formą płatności terminową (abonament) lub inną formą płatności mogą być wystawiane zarówno dla osób fizycznych jak i podmiotów gospodarczych bez podpisu wystawcy i odbiorcy faktury.

Czy spółka cywilna zmieni NIP po wejściu do niej spadkobierców w miejsce zmarłego wspólnika

Czy wejście do spółki w miejsce zmarłego wspólnika jego spadkobiercy - co przewidziano w umowie spółki - gwarantuje, że nie zaistnieje rozwiązanie spółki cywilnej, o którym mowa w art. 14 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług? Czy spółka cywilna zachowa ten sam numer NIP i będzie traktowana z punktu widzenia przepisów podatku VAT jako ten sam podmiot?

REKLAMA