REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

PIT - rozliczenia, Urząd skarbowy

Jak wysłać PIT przez internet za 2016 rok

Ministerstwo Finansów zapewnia, że wysłanie deklaracji podatkowej PIT przez Internet jest najprostszym i najszybszym sposobem złożenia zeznania rocznego. W formie elektronicznej bez użycia kwalifikowanego podpisu elektronicznego (swoistym podpisem jest tu kwota przychodu z zeznania podatkowego za 2015 rok) można składać następujące deklaracje podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38, PIT- 39, PIT-16a, PIT-19a za 2016 r. oraz wniosek PIT-16.

Zadania i struktura Krajowej Administracji Skarbowej

Przepisy ustawy z 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej mają na celu utworzenie z dniem 1 marca 2017 r. skonsolidowanej instytucji pod nazwą Krajowa Administracja Skarbowa. Organy Krajowej Administracji Skarbowej będą zobowiązane realizować zadania i funkcje przede wszystkim organów podatkowych, organów celnych, organów egzekucyjnych oraz finansowych organów postępowania przygotowawczego.

Jak odliczyć kwotę wolną od podatku?

Z początkiem roku 2017 zmianie uległa kwota wolna od PIT w formie kwoty zmniejszającej podatek, przy czym jej wysokość nie jest już stała dla każdego podatnika, którego dochody były opodatkowane według skali. Jak należy obecnie obliczać kwotę wolną?

Likwidacja działalności gospodarczej - obowiązki podatnika (PIT, karta podatkowa, ryczałt, pkpir)

Przedsiębiorcy (osoby fizyczne), które zamierzają zlikwidować prowadzoną działalność gospodarczą muszą znać obowiązki podatkowe z tym związane. Ministerstwo Finansów przygotowało wyjaśnienia w tym zakresie odnośnie wymogów uregulowanych w ustawie o PIT, przepisach o ryczałcie ewidencjonowanym, karcie podatkowej i rozporządzeniu w sprawie księgi przychodów i rozchodów.

REKLAMA

1% PIT dla organizacji pożytku publicznego w zeznaniu za 2016 rok

Podatnik ma prawo wybrać organizację pożytku publicznego (OPP), której naczelnik urzędu skarbowego przekaże 1% podatku należnego wynikającego ze złożonego zeznania rocznego. Taka możliwość dotyczy także rozliczenia dochodów uzyskanych w 2016 roku.

Emeryci łatwiej przekażą 1% podatku

Emeryci i renciści, którzy nie korzystają z żadnych odliczeń, będą mogli złożyć w urzędzie skarbowym oświadczenie ze wskazaniem organizacji pożytku publicznego, której chcą przekazać 1% podatku. Rozliczeń dokona za nich urząd skarbowy, na podstawie dokumentów, dostarczonych przez ZUS. Propozycje takich zmian zawiera projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przyjęty przez Radę Ministrów.

Jak się bronić przed wstrzymaniem zwrotu VAT

W ostatnim czasie urzędy skarbowe wstrzymują coraz więcej zwrotów VAT. Jak wynika z ostatnich danych Ministerstwa Finansów, decyzje w tym zakresie na koniec października 2016 r. opiewały aż na 3,23 mld zł. Przy czym kwota ta może być jeszcze wyższa, bowiem nie są do niej wliczane toczące się postępowania w sprawie wstrzymań.

Zaliczki uproszczone, czy kwartalne - zawiadomienie do 20 lutego

Do 20 lutego 2017 r. podatnicy podatku dochodowego mający kalendarzowy rok podatkowy, którzy chcą wybrać kwartalny lub uproszczony sposób wpłacania zaliczek w trakcie roku podatkowego, powinni złożyć zawiadomienie w urzędzie skarbowym.

REKLAMA

Jakie zmiany przyniesie reforma administracji skarbowej?

Wielka reforma administracji skarbowej już wkrótce stanie się faktem, z dniem 1 marca 2017 r. zacznie bowiem funkcjonować Krajowa Administracja Skarbowa. Struktura organów podatkowych ulegnie całkowitej zmianie, przez co zapewniony ma zostać skuteczniejszy pobór danin oraz mają powstać nowe, skuteczniejsze narzędzia do walki z nieuczciwymi podatnikami. Zasadnicza część zmian dotyczy więc reformy struktury administracji i dotychczasowych narzędzi, niemniej – jak podkreśla Marcin Książek z Grant Thornton – również podatnicy muszą być świadomi, że część zmian dotknie również ich samych.

Sprzedaż przetworzonej żywności z własnego gospodarstwa - wymogi i opodatkowanie

Od 2017 r. rolnicy uzyskali większe możliwości sprzedaży produktów przetworzonych z własnej uprawy, hodowli lub chowu. Mogą bowiem sprzedawać konsumentom produkty, które jeszcze niedawno nie podlegały takiej formie zbytu (np. wędliny, sery, masło), w tym także produkty złożone, takie jak gołąbki, naleśniki czy ciasta. Przy czym nadal mogą płacić fiskusowi 2-proc. ryczałt. Co więcej, nie muszą w ogóle się rozliczać z podatku dochodowego do kwoty 20 tys. zł przychodów rocznie.

Urząd skarbowy rozliczy PIT za podatnika

Resort finansów przedstawił propozycję wprowadzenia kolejnego ułatwienia w rozliczeniach podatkowych, zgodnie z którą podatnika będzie mógł rozliczyć urząd skarbowy. W przypadku gdy podatnik będzie chciał skorzystać z możliwości wypełnienia zeznania PIT przez organ podatkowy, będzie mógł wypełnić elektronicznie wniosek o sporządzenie takiego zeznania.

25 lat więzienia za wyłudzenia VAT

Kara 25 lat więzienia za wyłudzenia VAT, na podstawie fikcyjnych faktur o wartości powyżej 10 mln zł - tak zakłada nowela Kodeksu karnego przyjęta przez Sejm. Nowe regulacje mają wejść w życie 1 marca 2017 roku.

Przesyłanie JPK wymaga zmian w kontroli wewnętrznej firmy

Weryfikacja przesyłanym przez firmy jednolitych plików kontrolnych (JPK) w zakresie ewidencji VAT pozwoli Ministerstwu Finansów na szybkie zidentyfikowanie podatników, którzy odliczyli VAT z faktur wystawionych przez niezarejestrowanych podatników VAT. - Kontrola wewnętrzna jest narzędziem, które można wykorzystać do wyeliminowania takich sytuacji zanim o nich poinformuje przedsiębiorcę urząd skarbowy - zauważa Renata Art-Franke, menedżer w Grant Thornton.

PFR 2017 - wstępnie wypełniony PIT za 2016 rok

Ministerstwo Finansów poinformowało naszą redakcję, że w połowie marca 2017 r. udostępni podatnikom na Portalu Podatkowym usługę wstępnie wypełnionego zeznania podatkowego. PFR (Pre-Filled tax Return) w roku 2017 adresowane jest do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, które zobowiązane są do rozliczenia rocznego za rok 2016 na formularzu PIT-37 oraz uzyskują przychody z kapitałów pieniężnych i obowiązani są do rozliczenia na formularzu PIT-38.

Jak rozliczyć zwrot otrzymany na podstawie wyroku sądowego

Podatnik, który otrzymał na podstawie wyroku sądowego zwrot nienależnie wpłaconych kwot, powinien rozpoznać z tego tytułu przychód z działalności gospodarczej, jeżeli kwoty te wcześniej zaliczył do kosztów uzyskania przychodów. Przychodu z działalności gospodarczej nie stanowią natomiast zwrócone kwoty, które wcześniej nie zostały przez podatnika zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Zaliczka PIT za grudzień z remanentem lub bez

Przedsiębiorcy nadal mają wybór, jak ustalać zaliczkę na podatek dochodowy (PIT) za ostatni miesiąc: czy uwzględniać wynik spisu z natury, czy zrobić to dopiero w zeznaniu rocznym – wynika z odpowiedzi Ministerstwa Finansów na pytanie DGP.

Kiedy zaprzestać naliczania kwoty zmniejszającej podatek w PIT

Pracownicy, których dochody przekroczą w 2017 r. I próg podatkowy, tj. 85 528 zł, stracą prawo do miesięcznej kwoty zmniejszającej podatek. Pracodawcy powinni zaprzestać jej naliczania od miesiąca następującego po miesiącu, w którym dochody pracownika przekroczyły I próg podatkowy. Taką wykładnię przepisów potwierdziło Ministerstwo Finansów.

Zaostrzone przepisy karno-skarbowe w 2017 r.

Oprócz nowych sankcji w VAT, rok 2017 przyniósł zmiany w Kodeksie karno skarbowym, które mają uderzyć przede wszystkim w fałszywe transakcje na kwoty rzędu 5 mln zł. Nowe regulacje mogą więc podnieść komfort prowadzenia mikrofirm, poprzez likwidację oszustw, a co za tym idzie likwidację ryzyka nieświadomej współpracy z oszustem. Z drugiej jednak strony zaostrzone przepisy dotykają mikrofirmy osobiście.

Krajowa Administracja Skarbowa – jak wpłynie na księgowość firm?

Na początku marca 2017 r. zacznie działać Krajowa Administracja Skarbowa, która zastąpi dotychczas funkcjonujące osobno piony administracji podatkowej, Służby Celnej i kontroli skarbowej. Wprowadzenie Krajowej Administracji Skarbowej wymusi konieczność podniesienia jakości prowadzenia księgowości i ewidencji.

Nowe wzory wniosków ORD-IN i ORD-OG od 1 marca 2017 r.

Minister Finansów i Rozwoju przygotował nowe rozporządzenia w zakresie interpretacji podatkowych. Od 1 marca 2017 r. obowiązywały będą nowe wzory wniosków o wydanie interpretacji - ORD-IN i ORD-OG. Zmiany mają związek z reformą administracji podatkowej.

Jak wnioskować o umorzenie lub rozłożenie na raty zaległości podatkowej

Podatnik, który znajdujący się w trudnej sytuacji finansowej może wnioskować do urzędu skarbowego o umorzenie zaległości podatkowej, rozłożenie jej na raty bądź też odroczenie terminu płatności podatku.

PIT-12 do 10 stycznia

Pracownicy, którzy chcą, aby dochody za 2016 r. rozliczył za nich pracodawca, muszą złożyć mu oświadczenie w tej sprawie do 10 stycznia 2017 r. Przeznaczony do tego jest formularz PIT-12.

Zapłata za pracownika zaległych składek na ZUS - skutki w PIT

Płatnik składek ubezpieczeniowych, uiszczając zaległe składki w części należnej od wynagrodzenia wypłacanego pracownikowi, nie dokonuje żadnego przysporzenia majątkowego, zwiększającego majątek pracowników. Tym samym u pracowników, za których płatnik składek uiścił zaległe składki, nie powstanie przychód ani dochód. Skoro zaś kwoty zaległych składek w części należnej od wynagrodzenia wypłacanego pracownikowi nie można uznać za dochód, tym samym nie powstaje obowiązek płatnika odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy.

Wyższe kary za przestępstwa i wykroczenia skarbowe

Od 1 stycznia 2017 r. płaca minimalna wzrośnie do 2000 zł. Podwyżka płacy minimalnej oznacza nie tylko wzrost pensji osób zarabiających najniższe stawki, ale też wyższe kary grzywny za wykroczenia i przestępstwa skarbowe.

Zasady obliczania kwoty wolnej od podatku

W wyniku zmian wprowadzonych do ustawy o podatku od osób fizycznych zmianie uległy zasady dotyczące obliczania kwoty wolnej od podatku. Nowe regulacje mają zastosowanie do dochodów uzyskanych od 1 stycznia 2017 r.

Organy i podatnicy gotowi na kontrolę JPK?

Jak wynika z odpowiedzi Ministra Rozwoju i Finansów na interpelację poselską z dnia 5 grudnia 2016 r., w trakcie pierwszych 4 miesięcy od wprowadzenia JPK organy wystąpiły o przedstawienie danych w tym formacie tylko w 13 postępowaniach i 3 kontrolach. To niewiele, niemniej warto zwrócić uwagę, że w żadnym z postępowań żądane dane nie zostały przekazane przez podatników w formie JPK. Wydaje się, że podatnicy nie są jeszcze gotowi na stosowanie tej nowej formy raportowania danych podatkowych.

Akcje przydzielone przy podwyższeniu kapitału zakładowego spółki - opodatkowanie PIT

Akcjonariusz spółki komandytowo-akcyjnej nie ma obowiązku zapłacić PIT, jeśli walne zgromadzenie podejmie uchwałę o przekazaniu środków zgromadzonych na kapitale zapasowym na kapitał zakładowy spółki.

Zawiadomienie o dobrowolnym prowadzeniu ksiąg rachunkowych do 31 stycznia 2017 r.

Zasadą jest, że co roku podatnicy, którzy zamierzają dobrowolnie prowadzić księgi rachunkowe od następnego roku, muszą do 31 grudnia zawiadomić o tym fakcie właściwy w sprawach opodatkowania podatkiem dochodowym urząd skarbowy. W związku z pracami nad podniesieniem kwoty granicznej wyznaczającej obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych z 1 200 000 euro na 2 000 000 euro – planuje się, że termin ten wyjątkowo zostanie wydłużony do 31 stycznia 2017 r.

Jak wypełnić PIT-16

Wzór formularza PIT-16 skierowany jest do podatników będących osobami fizycznymi, prowadzącymi pozarolniczą działalność gospodarczą, lub zamierzających prowadzić taką działalność, którzy zdecydują się na wybór opodatkowania w formie karty podatkowej. Jak prawidłowo go wypełnić i złożyć?

Kto skorzysta na nowej kwocie wolnej od podatku

Na podwyższonej kwocie wolnej od podatku zyska niewielu Polaków. Zmiany są korzystne dla kilku grup społecznych, m.in. studentów lub osób na tzw. umowach śmieciowych, czyli bez stałego zatrudnienia na umowie o pracę. Warunkiem kwoty wolnej od podatku będą dochody nie wyższe, niż 1190 zł brutto miesięcznie. Wyjątki dotyczą osób rozliczających się wspólnie z dziećmi lub z bezrobotnymi małżonkami.

Zasady opodatkowania dochodów nieujawnionych

Opodatkowanie przychodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach lub pochodzących ze źródeł nieujawnionych normują przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Od tego rodzaju przychodów obowiązuje zryczałtowany podatek dochodowy wynosi 75 proc. podstawy opodatkowania.

Kwota wolna od podatku dochodowego i zaliczki na PIT w 2017 roku

29 listopada 2016 r. została uchwalona ustawa, mocą której wprowadzono zmiany do kwoty wolnej od podatku dochodowego od osób fizycznych. Kwota ta wyniesie maksymalnie 6.600 zł rocznie, jednakże znajdzie ona zastosowanie do osób jedynie najmniej zarabiających. W praktyce będą mogły z niej skorzystać osoby, których dochód nie przekracza 550 zł miesięcznie. Oznacza to, że osoby, których podstawa obliczenia podatku (czyli opodatkowany wg skali podatkowej dochód roczny pomniejszony o odliczenia) wynosi do 6.600 zł będą mogły pomniejszyć podatek o 1.188 zł (czyli o kwotę zmniejszającą podatek), co spowoduje, że nie powstanie podatek do zapłaty.

Zażalenie na postanowienie o przedłużeniu terminu zwrotu VAT

W sytuacji gdy podatnik nie zgadza się z postanowieniem o przedłużeniu terminu zwrotu podatku VAT, ma on możliwość wniesienia zażalenia na przedłużenie tego terminu, niezależnie od tego, w jakim trybie organ podatkowy weryfikuje jego rozliczenia.

Co może zrobić podatnik, jeśli urzędnik pozwala na działania niezgodne z prawem?

Organy podatkowe są zobligowane do działania w zgodzie z literą prawa. Mówi o tym art. 120 Ordynacji podatkowej. Jednak zdarza się, że urzędy lub ich pracownicy pozwalają na nieprzestrzeganie wszystkich przepisów. Jak powinien zachować się wówczas podatnik?

Jak wypełnić deklarację PIT-6

Deklaracja podatkowa PIT-6 ma zastosowanie w przypadku podatników, którzy uzyskują dochody z działów specjalnych produkcji rolnej ustalanych przy użyciu norm szacunkowych dochodu. W artykule prezentujemy wzór deklaracji oraz podpowiadamy jak ją prawidłowo wypełnić i złożyć.

Jak wypełnić i złożyć formularz VAT-Z

Podatnik, który zaprzestał wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, powinien zgłosić ten fakt naczelnikowi urzędu skarbowego. Zgłoszenia w tym zakresie dokonuje się na formularzu VAT-Z. Podpowiadamy jak prawidłowo wypełnić i złożyć ten formularz.

Ulga abolicyjna dla polskich marynarzy pracujących dla zagranicznych armatorów

Marynarz, mający miejsce zamieszkania w Polsce, uzyskujący dochody z pracy najemnej na pokładzie statku morskiego eksploatowanego w transporcie międzynarodowym, którego dochód, zgodnie z umową o unikaniu podwójnego (upo) opodatkowania może być opodatkowany za granicą (ale faktycznie za granicą jest zwolniony z podatku) i do dochodu tego, zgodnie z upo ma zastosowanie metoda proporcjonalnego zaliczenia - jest uprawniony do rozliczenia się w Polsce i skorzystania z tzw. ulgi abolicyjnej, o której mowa w art. 27g ustawy o PIT. Tak uznał 31 października 2016 r. minister rozwoju i finansów w interpretacji ogólnej.

Krajowa Administracja Skarbowa – zmiany w organach podatkowych, skarbowych i celnych od 1 marca 2017 r.

21 października 2016 r. Sejm uchwalił ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (dalej: Ustawa) oraz przepisy wprowadzające tę ustawę, na podstawie których straci moc ustawa z 10 lipca 2015 r. o administracji podatkowej. Zgodnie z poprawkami wprowadzonymi przez Senat na posiedzeniu 3-4 listopada 2016 r., Ustawa ma wejść w życie z dniem 1 marca 2017 r. Obecnie Ustawa czeka na zatwierdzenie przez Sejm. Nowe przepisy oznaczają prawdziwą rewolucję w strukturach organów podatkowych, skarbowych i celnych

Nowa wersja zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej (ZAW-K)

Od 29 października 2016 r. obowiązuje nowa wersja zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej ZAW-K(3).

Opodatkowanie wygranej w zakładach bukmacherskich

Sposób opodatkowania wygranej w zakładach bukmacherskich zależny jest od tego, czy zakłady są urządzane i prowadzone przez uprawniony podmiot na podstawie przepisów o grach hazardowych obowiązujących w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, czy też nie.

Odprawy wypłacane zwolnionym grupowo pracownikom – rozliczenie PIT

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wydał wyrok, w którym wskazał, że nie można zakwalifikować odpraw pieniężnych wypłacanych pracownikom jako odszkodowań. Sąd nie rozstrzygnął jednak, czy wypłaty odpraw przewyższające kwoty wynikające z ustawy o zwolnieniach grupowych podlegają zwolnieniu z opodatkowania w PIT na gruncie art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT.

Rezydencja ubezpieczeniowa i podatkowa Polaków w Wielkiej Brytanii

Problematykę rezydencji ubezpieczeniowej i podatkowej Polaków pracujących (a także prowadzących działalność gospodarczą) w Wielkiej Brytanii omawia doradca podatkowy Krzysztof Jan Majczyk, który na co dzień świadczy usługi prawniczo-ekonomiczne w Zjednoczonym Królestwie (UK).

Termin rozpoczęcie budowy na zakupionym gruncie a ulga mieszkaniowa

Sposobem na uniknięcie podatku od dochodu ze sprzedaży nieruchomości, czyli skorzystanie z tzw. ulgi mieszkaniowej, jest zakup gruntu pod budowę. Znaczenie ma jednak termin rozpoczęcia budowy. Perspektywa, w której budowa nieruchomości miałaby się zacząć za 15-20 lat od chwili nabycia gruntu, jest dla organów podatkowych za długa.

Jak duże firmy składają Jednolity Plik Kontrolny (JPK)

Duże firmy, które zobowiązane są od lipca tego roku do przekazywania do resortu finansów Jednolitych Plików Kontrolnych (JPK), złożyły już ponad 23 tys. tego typu plików - poinformował wiceminister finansów Wiesław Jasiński. Dodał jednocześnie, że są one analizowane na potrzeby typowania do kontroli.

Kontrola Skarbowa najskuteczniejsza od lat

Ponad 1,5 mld złotych pozostało w budżecie państwa dzięki tegorocznym działaniom Kontroli Skarbowej. Dla porównania w analogicznym okresie ubiegłego roku (trzy kwartały) kwota ta wyniosła niespełna 870 mln zł.

Jakie dokumenty są wymagane by stosować 50% koszty uzyskania przychodu z pracy twórczej pracownika?

Dla zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów konieczne jest rozróżnienie wynagrodzenia na część związaną z wykonywaniem obowiązków pracowniczych i część określającą honorarium, związaną z korzystaniem z praw autorskich, ponieważ to z tytułu przyjęcia tego utworu i związanych z nim praw majątkowych pracodawca wypłaca należne wynagrodzenie. Określenie jego wielkości powinno być zawarte bądź w umowie o pracę, bądź w innych postanowieniach obowiązujących danego pracodawcę i jego pracowników, jak np. w regulaminie wynagradzania.

Mimo zawieszenia podatku od sprzedaży detalicznej, trzeba złożyć deklarację (PSD-1)

Mimo wejścia w życie rozporządzenia w sprawie zaniechania poboru podatku od sprzedaży detalicznej, podatnicy tego podatku powinni złożyć do urzędu skarbowego deklarację podatkową właściwą dla tego podatku, czyli PSD-1.

Polskie organy podatkowe mogą liczyć na informacje o podatnikach z banków z ponad stu państw

Aktualnie już 101 państw z całego świata zobowiązało się do automatycznej wymiany informacji podatkowych o właścicielach rachunków bankowych będących rezydentami podatkowymi innych państw. Jednak nie wszystkie państwa zgodziły się ujawnienie danych o klientach swoich banków i instytucji finansowych (np. USA).

Zastosowanie klauzuli unikania opodatkowania przez organy podatkowe

Podmioty gospodarcze zawsze będą podejmowały działania zmierzające do minimalizacji obciążeń podatkowych. Jest to zjawisko występujące nie tylko w polskim systemie podatkowym. Ocenie, czy podejmowane działania w obszarze gospodarki wolnorynkowej są zgodne z regulacjami prawa podatkowego, służyć ma stosowanie przez organy administracji podatkowej klauzuli unikania opodatkowania.

Firma organizuje konkurs dla niejednorodnej grupy uczestników – jak opodatkować PIT przychód z wygranej

Przedsiębiorcy niejednokrotnie organizują konkursy adresowane do niejednorodnej grupy uczestników, wśród których mogą znajdować się przykładowo pracownicy, zleceniobiorcy bądź współpracownicy. Wątpliwości podatników w tym zakresie dotyczą najczęściej prawidłowej kwalifikacji przychodu z tytułu wygranej w konkursie.

REKLAMA