REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

PIT - rozliczenia, Urząd skarbowy

Wezwanie do urzędu skarbowego

Co do zasady podatnik, który otrzymał od urzędu skarbowego (organu podatkowego) wezwanie do stawienia się, powinien zrealizować ten obowiązek. Kiedy urząd skarbowy może wezwać podatnika do stawiennictwa? Kiedy podatnik nie ma takiego obowiązku? Jakie kary porządkowe grożą za niestawienie się?

Gdzie składa zeznanie podatkowe Polak pracujący na statkach w Norwegii

Polski rezydent podatkowy (osoba mająca stałe miejsce zamieszkania w Polsce) osiągający dochody z pracy najemnej na statkach w Norwegii jest obowiązany do wykazywania ich w rocznym zeznaniu podatkowym łącznie z dochodami uzyskanymi w Polsce. Jednocześnie może on dokonać odliczenia podatku zapłaconego w Norwegii od łącznego zobowiązania podatkowego, jednak tylko na poziomie proporcjonalnym do uzyskanego tam dochodu.

Opodatkowanie świadczenia chorobowego otrzymanego z Norwegii

Dochód uzyskany tytułem świadczenia chorobowego w Norwegii przez polskiego rezydenta jest zwolniony z opodatkowania w Polsce. Ma on jednak wpływ na podatek od dochodów podlegających opodatkowaniu w Polsce, tj. należy uwzględnić ten dochód do ustalenia stopy procentowej, według której polski rezydent powinien obliczyć podatek należny od dochodów podlegających w Polsce opodatkowaniu.

Big data w administracji skarbowej - będzie globalny, cyfrowy urząd skarbowy?

Administracje skarbowe wielu państw stają się coraz bardziej cyfrowe i dysponują coraz liczniejszymi narzędziami IT do kontrolowania rozliczeń podatkowych. Zdaniem firmy doradczej Deloitte dzięki technologiom IT, w tym analityce big data oraz możliwości odbierania i przetwarzania znacznych ilości danych podatników, rządy coraz skuteczniej będą radziły sobie z poborem podatków. Sprzyja temu globalny trend ujednolicania rozliczeń podatkowych widoczny chociażby w postaci standardu SAF-T. Czy może zatem nadszedł czas globalnej rewolucji informatycznej w podatkach?

REKLAMA

Kara porządkowa za ignorowanie organu podatkowego w 2018 r.

Znamy już wysokość kary porządkowej, jaką fiskus może wymierzyć za niestawiennictwo, niezłożenie zeznań lub wyjaśnień oraz nieokazanie dokumentów w 2018 r. Kara ta pozostanie na niezmienionym poziomie i nadal będzie wynosić 2800 zł.

Warunki wykonywania kontroli celno-skarbowej – nowe regulacje

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowego rozporządzenia dotyczącego warunków wykonywania kontroli celno-skarbowej. Nowe regulacje są związane z utworzeniem Krajowej Administracji Skarbowej co oznacza, że dotychczasowe zadania Służby Celnej będą wykonywane przez odpowiednie organy KAS. Zmiany polegają przede wszystkim na zastosowaniu nowego nazewnictwa organów wykonujących zadania kontrolne.

Skuteczność działań organów kontroli skarbowej

Najwyższa Izba Kontroli sprawdziła działania aparatu skarbowego i ministra finansów mające na celu zwalczanie szarej strefy. Według NIK nie udało się uzyskać wyraźnej poprawy relacji wpływów budżetowych i zatrzymanych nienależnych zwrotów VAT, choć minister finansów zainicjował stosowne regulacje prawne.

Podatek dochodowy od nagród dla zawodników i trenerów klubu sportowego

Zdaniem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, środki pieniężne otrzymywane przez zawodników i trenerów klubu sportowego tytułem gratyfikacji za wygrane bądź zremisowane mecze oraz awans do wyższej ligi nie mogą podlegać zryczałtowanemu opodatkowaniu w wysokości 10% jak w przypadku wygranych w konkursach. Jednak jako przychody z wykonywanej osobiście działalności powinny zostać opodatkowane według skali podatkowej PIT.

REKLAMA

Wzrost dochodów podatkowych dzięki reformie administracji skarbowej

Ministerstwo Finansów podsumowało sześć miesięcy wdrażania w życie reformy administracji skarbowej, wskazując, że w tym roku dochody podatkowe w zakresie CIT wzrosły o 13 proc., w podatku PIT wzrosły o 8 proc. a w podatku VAT wzrosły aż o 23 proc.

Wystaw ocenę swojemu urzędowi skarbowemu

Ministerstwo Finansów zachęca do wypełnienia ankiety dotyczącej oceny jakości obsługi bezpośredniej świadczonej w urzędach skarbowych.

Fiskus udzieli kontrahentom informacji o podatnikach

Urząd skarbowy będzie mógł udzielać kontrahentom podatników niektórych informacji o nich; nie będzie to oznaczało naruszenia tajemnicy skarbowej - takie rozwiązanie przewiduje projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej. Informacje będą wydawane na podstawie zaświadczenia, o które będzie się mógł starać każdy, kto jest kontrahentem podatnika i spełnia określone warunki.

Domniemanie dobrej wiary podatnika

Domniemania dobrej wiary podatnika to jeden z celów organu podatkowego – tak wynika z ostatnich wytycznych Krajowej Administracji Skarbowej przekazanych do organów podatkowych. Czy oznacz to, że organy zaprzestały prób udowodnienia podatnikowi złej wiary i zaczęły oceniać zebrany w sprawie materiał dowodowy na korzyść podatnika?

Jak rozliczać czynsz inicjalny płacony przy umowie leasingu

Organy podatkowe potwierdzają stanowisko, zgodnie z którym wydatek poniesiony na opłatę wstępną (czynsz inicjalny) przy zawarciu umowy leasingu należy zaewidencjonować w kosztach uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej jednorazowo, w dacie jego poniesienia.

Koszty uzyskania przychodów w PIT przy sprzedaży nieruchomości

Jeżeli podatnik dokonuje sprzedaży nieruchomości przed upływem 5 letniego okresu określonego w ustawie o PIT, zobowiązany jest do zapłaty podatku od uzyskanego dochodu (wyjątek stanowi skorzystanie z ulgi mieszkaniowej). W związku z tym, że podstawą opodatkowania jest dochód, istotne jest określenie kosztów jego uzyskania, które mogą obniżyć kwotę należnego podatku.

Sankcyjny 20-proc. podatek za niezgłoszoną pożyczkę od rodziców

Dziecko, które pożyczyło pieniądze od rodziców, musi ten fakt zgłosić do urzędu skarbowego. Jeżeli tego nie zrobi, zapłaci sankcyjny 20-proc. podatek – tak wynika z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Dochody z pracy za granicą i działalności gospodarczej w Polsce – rozliczenie PIT

Dochody z pracy najemnej wykonywanej za granicą (do których ma zastosowanie metoda wyłączenia z progresją), tj. dochody zwolnione w Polsce z opodatkowania, nie będą podlegały łączeniu z dochodami uzyskiwanymi w ramach działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej opodatkowanej metodą liniową, zgodnie z art. 30c ustawy PIT.

Uprawnienia i obowiązki stron kontroli podatkowej

Kontrola podatkowa może dotyczyć każdego podatnika – przeważnie jest zapowiadana, ale może rozpocząć się niespodziewanie. Warto być przygotowanym na taką sytuację poprzez znajomość związanych z nią praw i obowiązków, by dzięki temu uniknąć problemów.

Dochody członka zarządu lub dyrektora zarządzającego w spółce na Malcie – opodatkowanie PIT

Dochód podatnika uzyskany z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu lub dyrektora zarządzającego w spółce na Malcie będzie zwolniony z opodatkowania w Polsce. Przy czym, jeżeli podatnik uzyskałaby inne dochody w roku podatkowym podlegające opodatkowaniu w Polsce, to dochód uzyskany na Malcie powinien zostać uwzględniony dla potrzeb obliczenia stopy procentowej podatku – od pozostałego dochodu podatnika podlegającego opodatkowaniu w Polsce.

In dubio pro tributario – teoria a praktyka

Wprowadzona w ubiegłym roku klauzula „in dubio pro tributario” miała stanowić dodatkową wskazówkę interpretacyjną dotyczącą tego, w jaki sposób należy rozstrzygać wątpliwości powstające w procesie wykładni podatkowej normy prawnej. Klauzula ta w praktyce pozostaje jednak martwa z powodu niekompetencji urzędników.

Ryczałt za służbowy samochód do jeżdżenia po pracy nie obejmuje kosztów paliwa

W przypadku gdy pracodawca zdecyduje się pokrywać wydatki na paliwo, które będzie wykorzystane na cele inne niż służbowe, powstaje przychód pracownika ze stosunku pracy. Ryczałt obejmuje tylko koszty (tj. ubezpieczenie, wymianę opon, naprawy, materiały eksploatacyjne etc.) pracodawcy wynikające z udostępnienia pracownikom służbowego auta do celów prywatnych.

Korzystny wyrok w sprawie daty doręczania decyzji podatkowej

Wojewódzki Sąd Administracyjny po raz kolejny potwierdził, że liczy się data doręczenia decyzji podatnikowi, a nie data jej wydania. Wyrok stanowi potwierdzenie prawidłowej wykładni przepisów podatkowych dokonywanej przez sądy na korzyść podatnika, wbrew praktyce organów podatkowych, skutkujące nieważnością decyzji podatkowej oraz całego postępowania podatkowego.

Opodatkowanie dochodów z aplikacji mobilnych

Dochody, które programiści uzyskują ze stworzonych przez siebie aplikacji mobilnych podlegają opodatkowaniu zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W jaki sposób rozliczyć się z fiskusem, gdy jest się twórcą aplikacji?

Odzyskanie i sprzedaż nieruchomości odebranych na podstawie dekretów – skutki w PIT

W czasach minionego już ustroju, powszechną praktyką organów państwa było stosowanie instytucji wywłaszczenia nieruchomości. Podstawą do takiego działania był np. dekret Polskiego Komitetu Wyzwolenia Narodowego z 6 września 1944 r. o przeprowadzeniu reformy rolnej, czy też dekret z 26 października 1945 r. o własności i użytkowaniu gruntów na obszarze m. st. Warszawy. Choć wskazane akty legitymizowały wywłaszczenie w minionym ustroju, to osoby pozbawione mienia – w praktyce także ich spadkobiercy lub osoby, które nabyły uprawnienia do zwrotu nieruchomości – odzyskują takie nieruchomości albo otrzymują odszkodowanie z tego tytułu, jeżeli ich zwrot z różnych przyczyn nie jest możliwy.

Zwrot wysłanego do pracownika PIT-11

Jeśli wysłany PIT-11 do pracownika wróci do pracodawcy, to przedsiębiorca nie musi po raz kolejny wysłać deklaracji pocztą ani ponawiać wielokrotnie tych czynności w sytuacji zwrotu dokumentu od pracownika.

Jak się bronić przed przedłużaniem kontroli skarbowej?

Kontrole skarbowe są podstawową formą weryfikowania poprawności rozliczeń podatkowych, które mogą być prowadzone wobec każdego podmiotu zobowiązanego do przestrzegania przepisów prawa podatkowego. W marcu tego roku weszła w życie ustawa o Krajowej Administracji Skarbowej, która wprowadziła liczne zmiany w zakresie reguł prowadzenia kontroli skarbowej. Jakie obecnie działania może podjąć przedsiębiorca, gdy kontrola skarbowa przedłuża się i utrudnia funkcjonowanie firmy?

Programy motywacyjne dla pracowników to unikanie opodatkowania PIT?

Szef Krajowej Administracji Skarbowej poinformował 1 sierpnia 2017 r., że zwrócił uwagę na liczne wnioski o wydanie indywidualnych interpretacji podatkowych w zakresie skutków podatkowych tworzonych przez pracodawców programów motywacyjnych dla swoich pracowników z użyciem różnych instrumentów finansowych. W opinii Szefa KAS odnośnie części istnieje możliwość zastosowania przepisów o przeciwdziałaniu unikania opodatkowania.

Dochodzenie należności podatkowych na drodze cywilnej (instytucji nienależnego świadczenia)

Rzecznik Praw Obywatelskich podniósł problem związany z dochodzeniem należności podatkowych na drodze cywilnej na podstawie przepisów dotyczących nienależnego świadczenia (bezpodstawnego wzbogacenia). Jego zdaniem niezasadnie zwróconego podatku fiskus nie powinien odzyskiwać w postępowaniu cywilnym.

Centrum Obsługi Kluczowych Podmiotów (COKP) od 1 stycznia 2018 r.

Jeden urząd dla największych podatników, czyli Centrum Obsługi Kluczowych Podmiotów (COKP) zacznie funkcjonować w 2018 r. i będzie się zajmować około 1200 firmami, a docelowo oferta COKP skierowana będzie do trzech tysięcy największych podmiotów w kraju, które zapewniają około 60 proc. wpływów podatkowych budżetu państwa. Chodzi o firmy osiągające przychody powyżej 50 mln euro.

Ulgę na złe długi należy zwrócić nawet po przedawnieniu

Po otrzymaniu zapłaty, podatnik, który korzystał z ulgi na złe długi musi ją oddać, czyli dopłacić należny VAT do urzędu skarbowego. Ulgę należy zwrócić nawet w przypadku gdy zobowiązanie podatkowe z tytułu przeprowadzonej transakcji dawno się już przedawniło.

Jak prawidłowo rozliczyć leasing?

Jakie mamy rodzaje leasingów? Czym one się różnią między sobą? Jakie warunki muszą być spełnione, aby umowę nazwać umową leasingu? Jak rozliczyć poszczególne transakcje na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych?

Koszty noclegów pracowników i posiłków z klientami – rozliczenie PIT

Zapewnienie pracownikom noclegów w trasie, finansowanie opłat parkingowych, opłat za przejazd autostradą, a także posiłków spożywanych w czasie spotkania służbowego z klientem, leży wyłącznie w interesie pracodawcy (spółki), a nie pracowników, którzy swoje potrzeby mieszkaniowe zaspokajają w innym miejscu i w inny sposób oraz którzy - gdyby nie konieczność wywiązania się z obowiązków wynikających z umowy o pracę - nie mieliby powodu do ponoszenia takich kosztów.

Czy po likwidacji działalności można opodatkować przychody z najmu ryczałtem ewidencjonowanym?

Przychody uzyskiwane z tytułu najmu kilkunastu lokali użytkowych powinny być zaliczane do źródła przychodów – pozarolnicza działalność gospodarcza, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i opodatkowane w sposób przewidziany dla tego źródła przychodów. Istnienie korzystniejszej formy opodatkowania, uzyskiwanych przychodów z najmu nieruchomości, nie może stanowić samoistnej przesłanki likwidacji działalności gospodarczej. Przychody z najmu tych lokali nie mogą być opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 8,5%.

Jak wypełnić i złożyć formularz ZAP-3

ZAP-3 jest to formularz służący do zgłoszenia aktualizacyjnego osoby fizycznej. Chodzi tutaj na przykład o poinformowanie urzędu o numerze rachunku bankowego, na który chcielibyśmy otrzymywać zwrot podatku. Składa się go w sytuacji, gdy dokonaliśmy zmiany rachunku bankowego lub nigdy wcześniej go nie podawaliśmy, a teraz chcemy uzyskać zwrot podatku lub nadpłaty za jego pośrednictwem.

Jak rozliczyć stratę z tytułu wydania własnej książki

Podatnik uzyskał przychód ze sprzedaży napisanej przez siebie książki, który był niższy od kosztów uzyskania przychodu z tej sprzedaży. Podatnik poniósł więc stratę i nie uzyskał dochodu z tytułu sprzedaży książki. Nie wystąpił u niego zatem z tego tytułu dochód podlegający opodatkowaniu PIT. Całość poniesionych przez siebie kosztów wydania książki podatnik może rozliczyć w zeznaniu podatkowym.

Wakacyjny najem krótkoterminowy – ryczałt, czy PIT?

Planujący zyski z wynajmu mieszkań i pokoi latem powinni wcześniej wystąpić z wnioskiem o udzielenie interpretacji. Najlepiej jeszcze przed sezonem. Nie jest bowiem obecnie jasne, czy taka działalność może być opodatkowana ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, czy po prostu podatkiem dochodowym (PIT).

Oddelegowanie pracownika za granicę - podatki i ubezpieczenia społeczne

Różnice między podróżą służbową a oddelegowaniem, warunki oddelegowania, w tym w szczególności zasady dotyczące odprowadzania składek ZUS oraz zaliczek na podatek dochodowy omawiają eksperci z Accace Poland.

Podział zysków i strat w spółce osobowej a rozliczenie PIT

Wspólnicy spółki osobowej mogą w umowie spółki wprowadzić zasady udziału w zyskach/stratach podatkowych w spółce osobowej. Prawo w udziale w zysku/stracie może zostać wskazane w dowolnej proporcji. Według tak przyjętej proporcji będą rozliczane przychody, koszty uzyskania przychodów, wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodów oraz straty.

Będzie jeden urząd skarbowy dla firm o przychodach ponad 50 mln euro rocznie

Resort finansów planuje utworzenie urzędu skarbowego zajmującego się obsługą największych firm, o przychodach ponad 50 mln euro rocznie - mówi PAP dyrektor departamentu obsługi klientów oraz kluczowych podmiotów w Ministerstwie Finansów Józef Aleszczyk.

Kto nie musi składać dokumentacji podatkowej transakcji z podmiotami powiązanymi za 2017 rok

Podatnik, który sporządzał dokumentację podatkową transakcji z podmiotami powiązanymi za rok 2016 r., a który w nowym brzmieniu przepisów nie spełnia zarówno przesłanki wskazanej w art. 9a ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT (jego przychody lub koszty w rozumieniu przepisów o rachunkowości w 2016 r. nie przekroczyły równowartości 2 mln euro), jak i żadnej innej z przesłanek wskazanych w art. 9a ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o CIT, nie jest zobowiązany do jej sporządzenia za rok 2017.

Przekształcenia spółek a optymalizacja podatkowa w PIT i CIT

Państwa członkowskie UE nie mogą wprowadzać w przepisach ogólnego domniemania, że wymiana udziałów, połączenie lub podział spółek mają na celu unikanie opodatkowania – orzekł TSUE. Wyrok ma znaczenie również dla polskich podatników. Zatem, to organ podatkowy musi udowodnić, że transakcja nie była uzasadniona ekonomicznie.

Odszkodowanie i zadośćuczynienie z tytułu rozwiązania umowy o pracę – skutki w PIT

Dodatkowe odszkodowanie, jakie pracownik otrzymuje po rozwiązaniu umowy o pracę nie jest zwolnione z podatku dochodowego, jeżeli pracodawca nie działał bezprawnie. Jakie jeszcze warunki musi spełnić zadośćuczynienie, żeby nie powodowało obowiązku podatkowego w myśl art. 21 ust. 3 ustawy o PIT?

Ostatnie dni na złożenie PIT za 2016 rok - najłatwiej przez internet

Ministerstwo Finansów informuje, że padł kolejny rekord rocznych zeznań podatkowych PIT złożonych elektronicznie (on-line) przez internet. Według stanu na dzień 27 kwietnia 2017 roku takich rocznych e-PITów złożono ponad 8 mln 570 tys. MF przypomina, że do 2 maja 2017 r. można składać przez internet także wstępnie wypełnione zeznanie podatkowe (PFR) PIT-37 i PIT-38.

Jak uzyskać umorzenie płatności podatku?

W praktyce podatkowej dochodzi niekiedy do sytuacji, w której spłata podatku jest dla podatnika niemożliwa. Może on wówczas starać się o umorzenie należnej kwoty. W jaki sposób uzyskać tę ulgę?

2 maja 2017 r. - ostatni dzień na złożenie PIT-a za 2016 rok

W 2017 roku wyjątkowo do 2 maja można składać zeznania podatkowe za 2016 rok - bowiem 30 kwietnia wypada w tym roku w niedzielę. Ten trmin obowiązuje osoby rozliczające się na formularzu PIT-37, które m.in. pracują na umowie o pracę czy cywilnoprawnej, PIT-36, dla osób prowadzących działalność gospodarczą, podatników, którzy zarobili na giełdzie (PIT-38) i sprzedaży nieruchomości (PIT-39). Teoretycznie do końca można składać zeznania PIT przez internet ale lepiej zrobić to wcześniej, by uniknąć ewentualnych przeciążeń systemu

Jak uzyskać odroczenie lub rozłożenie na raty płatności podatku?

W praktyce podatkowej zachodzi niekiedy sytuacja, gdy podatnik bądź płatnik nie posiadają wystarczających funduszy, aby uregulować spoczywające na nich zobowiązania podatkowe. Jak w tej sytuacji uzyskać odroczenie spłaty podatku? Kiedy istnieje możliwość rozłożenia należności na raty?

Jak zapłacić brakujący podatek wynikający z rozliczenia PIT?

W praktyce podatkowej podczas wypełniania deklaracji PIT podatnicy często dowiadują się, iż występuje po ich stronie niedopłata podatku. Kiedy dochodzi do takiej sytuacji? W jaki sposób uregulować należność?

Ulga na dziecko - korzyść nawet, gdy brakuje podatku do odliczenia

Ulga prorodzinna, zwana powszechnie ulgą "na dziecko" jest najpopularniejszą ulgą w PIT. Resort finansów ocenia, że korzysta z niej blisko 4,5 mln podatników PIT. Warto wiedzieć, że z ulgi mogą korzystać także rodzice po rozwodzie, a także podatnicy, których kwota podatku jest niższa niż wysokość ulgi. W tym ostatnim przypadku o kwocie zwrotu decydują zapłacone składki ZUS i składki zdrowotne.

Jakie są skutki niezłożenia deklaracji PIT?

Każdy podatnik, na którym ciąży obowiązek złożenia deklaracji podatkowej PIT, musi tego dokonać w określonym terminie. Jakie konsekwencje wywołuje niedotrzymanie obowiązku złożenia deklaracji PIT?

Ulga odsetkowa w PIT

Podatnicy PIT, którzy zaciągnęli kredyty mieszkaniowe w latach 2002-2006, nadal mogą korzystać (na zasadzie praw nabytych) z ulgi odsetkowej. Ulga ta zapewnia znaczące oszczędności podatkowe dla posiadaczy kredytów mieszkaniowych, ale sposób jej działania jest dość skomplikowany (m.in. ze względu na limit odliczeń). Warto zatem omówić podstawowe zasady działania ulgi odsetkowej. Wiedza na ten temat jest szczególnie ważna dla osób, które mimo uprawnień dotychczas nie wykorzystywały wspomnianej ulgi.

Co może sprawdzać urzędnik podczas kontroli celno-skarbowej?

Po wejściu w życie przepisów ustawy o krajowej administracji skarbowej urzędnicy skarbowi zyskali prawo do przeszukania lokalu przedsiębiorcy w każdym przypadku, gdy zostaje wszczęta kontrola celno-skarbowa. Mogą wypraszać przedsiębiorcę w trakcie prowadzonych czynności i sprawdzać dosłownie wszystkie pomieszczenia oraz dokumenty, w tym także rzeczy osobiste przedsiębiorcy i jego rodziny.

REKLAMA