Kategorie

Przedsiębiorca

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wprowadzenie od 1 lipca 2016 r. Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK) zakłada ustawa z 10 września 2015 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2015 r. poz. 1649). Ta nowa metoda kontroli skarbowych będzie zobowiązywała przedsiębiorców do przekazywania danych na żądanie organu podatkowego w ujednoliconej formie elektronicznej.
Ministerstwo Finansów przygotowało strategię działań na rzecz poprawy ściągalności podatków i rozpoczęło już jej wprowadzanie w życie. Dla polskich przedsiębiorców oznacza to poważne zmiany już w tym roku, szczególnie w obszarze kontroli podatkowych i skarbowych. Jednym z narzędzi e-kontroli podatkowych będzie Jednolity Plik Kontrolny (JPK). Szacuje się, że będzie to dla rynku rewolucja na miarę zmiany VAT w 2010 roku.
Przedsiębiorca będący osobą fizyczną składa formularz VAT-R w momencie rejestracji pierwszej działalności gospodarczej. Natomiast aktualizacja formularza VAT-R będzie konieczna przy zmianie adresu zamieszkania. Nie trzeba go jednak składać w związku ze zmianami właściwości miejscowej urzędów skarbowych (obowiązującymi od początku 2016 r.), gdyż zostały narzucone odgórnie przez ustawodawcę.
Zasadą jest, że opodatkowaniu podlegają przychody uzyskane z bezpłatnego świadczenia, które przedsiębiorca uzyskuje od współpracującej firmy. Żeby świadczenie było bezpłatne, musi być bezkosztowe i nie może wiązać się z żadnymi wymogami, jakie musi spełnić podatnik. W związku z tym użyczenie telefonu komórkowego od współpracującej firmy po to, aby zwiększyć obroty przedsiębiorcy i firmy, bezpłatnym świadczeniem nie jest.
Wprowadzenie ulgi podatkowej na prace badawczo-rozwojowe w postaci dodatkowego odpisu z tytułu ponoszonych wydatków na badania i rozwój w wysokości nie mniejszej niż 50 proc. poniesionych kosztów, odliczanych od wyniku finansowego brutto oraz stworzenie dodatkowych preferencji dla startupów - takie rozwiązanie proponuje Konfederacja Lewiatan w „Białej Księdze inwestycji”. Natomiast Ministerstwo Finansów poinformował, że wsparcie dla startupów jest przedmiotem prac Międzyresortowego Zespołu ds. Innowacyjności.
Zgodnie z przepisem art. 47943 k.p.c. wyrok prawomocny ma skutek wobec osób trzecich od chwili wpisania uznanego za niedozwolone postanowienia wzorca umowy do rejestru postanowień wzorców umowy uznanych za niedozwolone prowadzony przez Prezesa UOKiK.
Ministerstwo Finansów opublikowało projekt ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej. Poinformowało także jak wyglądają kolejne etapy prac nad wprowadzeniem nowego podatku.
Ministerstwo Finansów zamierza obniżyć limit dopuszczalnych transakcji gotówkowych między przedsiębiorcami z obecnych 15 tys. euro do 15 tys. zł, natomiast karą za przekroczenie limitu będzie brak możliwości zaliczania wydatku opłaconego gotówką do kosztów uzyskania przychodów. Nowe przepisy mają być stosowane od 1 stycznia 2017 r.
Przedsiębiorca, który jest podatnikiem VAT, kupił jako osoba fizyczna materiały budowlane potrzebne do remontu domu. Sprzedający wystawił fakturę VAT i wskazał jako nabywcę podatnika, czyli podmiot prowadzący działalność gospodarczą, gdyż kiedyś kupował on materiały budowlane na firmę. Czy w takiej sytuacji przedsiębiorca jako osoba fizyczna może teraz wystawić notę korygującą?
Odrolnienie gruntu jest konieczne w przypadku, gdy przedsiębiorca planuje na nim jakąś inwestycję, np. budowę magazynu. Opłat związanych z odrolnieniem przedsiębiorca nie będzie mógł jednak uznać za koszt zwiększający wartość początkową powstałej na tym gruncie inwestycji.
Obowiązująca od początku 2016 r. ustawa Prawo restrukturyzacyjne uchyliła m.in. upadłość z możliwością zawarcia układu, przepisy o postępowaniu naprawczym oraz wprowadziła nowe regulacje co do zbiegu postępowań restrukturyzacyjnych i upadłościowych.
Przedsiębiorcy dostrzegają istotne przyczyny wprowadzenia klauzuli obejścia prawa podatkowego, uznając fakt, że międzynarodowe unikanie opodatkowania prowadzi do zmniejszenia wpływów budżetowych i ogranicza możliwości realizacji potrzeb państwa, zaburza uczciwą konkurencję oraz zmniejsza stan środków pieniężnych w polskim systemie bankowym. Zwracają jednak uwagę na znaczące ryzyka związane z wprowadzeniem instytucji obejścia prawa podatkowego, która, ich zdaniem, istotnie obniży standard ochrony praw podatnika.
W 2016 r. przedsiębiorcy zapłacą wyższe składki na ubezpieczenie społeczne. Standardowa składka dla przedsiębiorców wzrośnie o 29,24 zł. Natomiast przedsiębiorcy opłacający składki na preferencyjnych zasadach zapłacą o 19,08 zł więcej miesięcznie niż w ubiegłym roku.
Organy podatkowe będą miały prawo żądać przekazania całości lub części ksiąg podatkowych oraz dowodów księgowych podatnika w formie elektronicznej dostosowanej do wymogów organu kontrolującego podatnika. Przepisy nakładające ten obowiązek wejdą w życie dopiero 1 lipca 2016 r. Od tej daty będą jednak obowiązywały tylko tzw. dużych przedsiębiorców.
Od 1 stycznia 2016 roku weszła w życie ustawa z dnia 15 maja 2015 r. Prawo restrukturyzacyjne (Dz. U. z 2015 r. poz. 978), która wprowadziła wiele zmian do dotychczasowych regulacji. Wprowadzone zostały m.in. nieznane do tej pory postępowania restrukturyzacyjne. Restrukturyzacje mają być obecnie prowadzone w następujących postępowaniach: o zatwierdzeniu układu, przyspieszonym postępowaniu układowym, postępowaniu układowym oraz postępowaniu sanacyjnym.
Prawie dwie trzecie firm, które wzięły udział w sondażu przeprowadzonym przez Business Centre Club, przewiduje, że w 2016 r. koszty prowadzonej przez nie działalności wzrosną. Więcej firm niż w roku ubiegłym, bo aż 65,5 proc., przewiduje w tym roku wzrost obciążeń podatkowych.
Wprowadzenie od 1 lipca 2016 r. Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK) będzie się wiązać z koniecznością wyposażenia systemów księgowych podatników w nową funkcjonalność umożliwiającą wytworzenie JPK, a w niektórych przypadkach również z modyfikacją zasad prowadzenia ksiąg oraz sposobu dokumentowania transakcji handlowych.
W okresie zawieszenia działalności gospodarczej niektóre obowiązki związane z prowadzeniem księgowości przedsiębiorstwa mogą zostać zawieszone. Zawieszenie działalności nie zwalnia przedsiębiorcy z obowiązku sporządzenia remanentu, zamknięcia księgi i ustalenia dochodu. Nie zwalnia także z obowiązku prowadzenia ewidencji przychodu. Za okres zawieszenia, co do zasady, nie musi składać deklaracji ZUS lub VAT.
Na początku maja 2016 roku ma wejść w życie Unijny Kodeks Celny (UKC). Niesie to ze sobą istotne zmiany dla przedsiębiorców uczestniczących w handlu zagranicznym oraz producentów korzystających z procedur celnych, np. w procesie uszlachetniania, (czyli przerobu towarów, produkcji z importowanych komponentów wysyłanej poza Unię Europejską).
Organy podatkowe zwykle uznawały, że osoba prowadząca działalność gospodarczą nie może odliczyć wydatków na dokształcanie się, w tym studia, jeśli zostały one rozpoczęta przed uruchomieniem firmy. Jeśli jednak nauka odbywała się już w trakcie prowadzenia działalności, wówczas zazwyczaj fiskus wyrażał zgodę na wpisanie czesnego w koszty. Pod warunkiem jednak, że można było wykazać związek między kierunkiem nauki a przychodami – również przyszłymi - firmy. Innymi słowy, przedsiębiorca studiujący filozofię raczej nie miał szans na wpisanie czesnego do kosztów firmy.
Przedsiębiorcy przeżywający problemy finansowe mogą skorzystać z możliwości odroczenia lub rozłożone na raty należności wobec ZUS. Taką możliwość dają nowe przepisy, które weszły w życie z początkiem grudnia 2015 r. Możliwe jest rozłożenie na raty należności zarówno za pracowników w części finansowanej przez płatnika, jak i przez ubezpieczonych. W wyjątkowych sytuacjach przedsiębiorcy mogą się ubiegać nawet o umorzenie należności.
Remanent, nazywany także spisem z natury lub inwentaryzacją, to niezbędny element zamknięcia roku podatkowego. Przedsiębiorcy prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów (PKPiR) powinni przygotować go na koniec roku oraz na pierwszy dzień stycznia. Dla wielu podatników jest to jednak twardy orzech do zgryzienia, nie wiedzą bowiem które składniki powinni objąć spisem z natury oraz jak je wycenić. Odpowiedzi na te pytania udzielimy poniżej.
Rządowe Centrum Legislacji opublikowało projekt ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci. To ten akt prawny ma umożliwić wypłacanie 500 zł na dziecko. 500 zł na dziecko otrzymają również przedsiębiorcy. Co ważne dla osób prowadzących działalność i rozliczających się według różnych podatków i skal, świadczenie będzie zwolnione z podatku.
Prawo restrukturyzacyjne przewiduje cztery postępowania restrukturyzacyjne: postępowanie o zatwierdzenie układu; przyspieszone postępowanie układowe; postępowanie układowe; postępowanie sanacyjne. Celem wymienionych postępowań restrukturyzacyjnych jest uniknięcie ogłoszenia upadłości dłużnika niewypłacalnego lub zagrożonego niewypłacalnością.
Podwyższenie od 1 stycznia 2016 r. minimalnego wynagrodzenia za pracę wpłynie na sytuację osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Wzrośnie bowiem podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe przedsiębiorców rozpoczynających prowadzenie firmy.
Wiele przedsiębiorstw wciąż nie planuje wdrożenia mobilnego modelu biznesowego, mimo że firmy realizujące skuteczne strategie w tym zakresie osiągają zwrot z inwestycji na poziomie 150%.
W okresie świątecznym zakupione dekoracje zdobią biura, sale konferencyjne, recepcje i sklepy. Świąteczny wystrój od dawna mieści się w zakresie działań marketingowych. Wielu przedsiębiorców może jednak zadawać sobie pytanie, czy ich wydatki na te ozdoby nie stanowią wydatków reprezentacyjnych wyłączonych z kosztów podatkowych.
Sprzedaż alkoholu bez zezwolenia, zgodnie z Kodeksem Karnym, oznacza popełnienie przestępstwa, za które kara grzywny może wynieść od 100 zł do 720 tys. zł. Dodatkowo sąd może orzec o zakazie prowadzenia działalności gospodarczej na sprzedaż albo podawanie napojów alkoholowych i przepadku napojów alkoholowych. Również nieprzestrzeganie przepisów może wiązać się z cofnięciem zezwolenia. A kolejne pozwolenie można uzyskać dopiero nie wcześniej niż po upływie 3 lat od wydania decyzji o jego cofnięciu.
Większość mikro i małych firm źle ocenia moduły do raportowania, udostępniane w ramach posiadanych systemów informatycznych. Do obsługi wymagają posiadania wiedzy specjalistycznej lub zatrudnienia analityka, są nieintuicyjne, drogie w zakupie oraz wdrożeniu, a nierzadko - obejmują zbyt wąski zakres danych. Z obserwacji rynku wynika, że to najczęstsze bariery, które powstrzymują firmy sektora MSP przed wdrożeniem zaawansowanych programów informatycznych do pobierania i przetwarzania w formie raportów informacji pochodzących z różnych źródeł.
Wywiad skarbowy jest jednym a narządzi kontroli skarbowej, wykorzystywanym przez urzędy skarbowe do sprawdzania podatnika. Głównym zadaniem wywiadu skarbowego jest uzyskanie oraz wykorzystywanie informacji o dochodach, obrotach, prawach majątkowych podmiotów podlegających kontroli skarbowej lub co do których zachodzi uzasadnione podejrzenie o popełnieniu przestępstwa skarbowego. W związku z czym uprawniony jest także do przetwarzania oraz wykorzystywania pozyskanych w toku swoich działań informacji. Na czym dokładnie polegają działania w ramach wywiadu skarbowego?
Często wielu przedsiębiorców decyduje się na samodzielne prowadzenie księgowości swojej firmy. Zdarza się jednak, że zarządzanie przedsiębiorstwem przy jednoczesnym pamiętaniu o dopełnieniu wszelkich obowiązków księgowych sprawia, że przedsiębiorca narażony jest na popełnianie błędów. Niestety wszelkie pomyłki mogą go słono kosztować. Oto najczęstsze z nich.
Większość z nas podchodzi do tematu danych osobowych i ich ochrony z dużą beztroską. Z przeprowadzonych badań wynika, że informacje prywatne nie tylko są niefrasobliwie udostępniane w internecie, ale i trafiają do kosza w formie faktur, rachunków, pism urzędowych czy korespondencji bankowej. Wszystko to sprawia, że bazy danych aż kipią od najróżniejszych informacji, które nie tylko wykorzystywane są w celach marketingowych, ale i bywają udostępniane oraz sprzedawane w mniej lub bardziej legalnym obrocie gospodarczym.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych inwestuje w rozwiązania korzystne dla firm. Przedsiębiorcy mogą liczyć na wsparcie finansowe z ZUS i porady ekspertów.
Business Centre Club, komentując exposé premier Beaty Szydło, pozytywnie ocenił zapowiedź wprowadzenia 15 proc. CIT-u dla małych firm oraz propozycje działań na rzecz rozwoju gospodarczego i przedsiębiorczości.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych posiada prawo do kontrolowania płatników składek, co oznacza, że pracownicy ZUS mogą złożyć wizytę w siedzibie firmy. Przedsiębiorca ma jednak na przygotowanie się na taką kontrolę co najmniej 7 dni. Warto zatem wcześniej wiedzieć, co urzędnik może zrobić, a czego mu nie wolno.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych realizuje program, który pozwala firmom skorzystać z dofinansowania na podnoszenie bezpieczeństwa i higieny pracy. Wsparcie jest zaadresowane do wszystkich płatników składek, ze szczególnym uwzględnieniem sektora małych i średnich przedsiębiorstw.
Przedsiębiorca może dokonać zmiany statusu na zwolnionego z VAT w trakcie roku, ale nie odbywa się to na zasadzie dobrowolnej decyzji. W celu powrotu do zwolnienia podmiotowego w VAT, przedsiębiorca musi spełnić kilka warunków.
Nowe regulacje dotyczące Prawa restrukturyzacyjnego i upadłościowego, będące efektem kilkuletnich prac resortu gospodarki, sprawiedliwości oraz grupy ekspertów pod kierownictwem sędzi Hrycaj, wchodzą w życie od 1 stycznia 2016 r. Czy nowe prawo pomoże uratować więcej firm w kłopotach finansowych?
Strach, a czasem nawet panika – takie emocje bardzo często towarzyszą przedsiębiorcom, którzy otrzymują zawiadomienia, że firma zostanie poddana kontroli podatkowej. Warto jednak mieć świadomość, że właściwa reakcja na fakt kontroli, rzutuje na cały jej przebieg. W związku z tym istotne jest, aby unikać błędów popełnianych podczas początkowych etapów kontroli podatkowej.
Praca małżonka w firmie przedsiębiorcy czy praca jego małoletnich dzieci nie stanowi kosztu uzyskania przychodu. Inaczej natomiast wygląda sytuacja w przypadku np. zakupu zdjęć czy innych utworów. Wydatki na ich zakup od małżonków stanowią koszt uzyskania przychodów, choć lepiej nie przesadzać z cenami.
Prezydent Andrzej Duda podpisał 26 października 2015 r. ustawę, która opóźni wejście w życie nowych zasad opłacania składek i wypłacania zasiłków macierzyńskich kobietom prowadzącym działalność gospodarczą. Pierwotnie przepisy z tym związane miały się zmienić 1 listopada 2015 r.
Zmiany w systemach podatkowych na całym świecie ukierunkowane są obecnie na rozwiązania elektronicznego generowania, wymiany i przesyłania dokumentów podatkowych. Polski system podatkowy również ewoluuje w kierunku zmniejszania obciążeń podatkowych. Pojawiło się w ostatnim czasie wiele nowych propozycji zmian w ustawodawstwie. Jak zatem ulżyć przedsiębiorcom w podatkach?
Prezentacja wyników badania poziomu zaawansowania analiz danych o klientach w polskich przedsiębiorstwach. Patronat medialny nad badaniem objął portal Infor.pl
Przedsiębiorcy niejednokrotnie decydują się na sfinansowanie swoim pracownikom szczepień przeciwko grypie. Pracownik zapłaci jednak podatek PIT od takiego szczepienia, jeśli nie jest ono obowiązkowe – a w większości przypadków nie jest obowiązkowe.
Ustawa o wspieraniu polubownych metod rozwiązywania sporów, która wejdzie w życie 1 stycznia 2016 r., przewiduje dla stron szereg korzyści, skłaniających do skorzystania z postępowania mediacyjnego, poprzez m.in. znaczną redukcję kosztów sądowych.
Założenia nowej ustawy Prawo działalności gospodarczej w zakresie zwiększenia ochrony przedsiębiorców wpisują się w trend zapoczątkowany przez przyszłoroczną nowelizację Ordynacji podatkowej, wprowadzającą zasadę rozstrzygania wątpliwości na korzyść podatnika.
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy od przyszłego roku będzie obsługiwał prawie 4 tys. największych przedsiębiorstw z całej Polski - zdecydowało Ministerstwo Finansów. Konfederacja Lewiatan uważa, że utworzenie tzw. krajowego wyspecjalizowanego urzędu skarbowego należałoby rozłożyć na dwa lata.
Firma bez ważnych papierów i dokumentów? To praktycznie niemożliwe. Już od samego początku działalności każde przedsiębiorstwo zaczyna gromadzić faktury, umowy i inne ważne dokumenty. W toku jego rozwoju, kiedy dokumentów (i związanych z nimi decyzji) przybywa, brak ustanowienia sprawnego i efektywnego obiegu tychże powoduje wiele negatywnych konsekwencji. Wielu z nich zaradzić może elektroniczny obieg dokumentów. Jakie są najczęstsze problemy związane z niesprawnym obiegiem dokumentów w firmie?
Poprawa sytuacji przedsiębiorców w kwestiach płynności finansowej (poprzez przeciwdziałanie opóźnieniom w płatnościach w transakcjach handlowych oraz wprowadzenie ujednoliconego mechanizmu naliczania odsetek w obrocie cywilnoprawnym) - to oczekiwany efekt noweli ustawy o terminach zapłaty w transakcjach handlowych i innych ustaw, którą - z poprawkami - poparł Senat.
Nowelizowane przepisy Ordynacji podatkowej zakładają wprowadzenie wielu automatycznych procesów, które będą się odbywać w środowisku informatycznym. Nowela przewiduje wprowadzenie ujednoliconej elektronicznej księgi podatkowej. W związku tym przedsiębiorca będzie prowadził elektroniczną księgę podatkową i podlegał elektronicznym kontrolom.