REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Przedsiębiorca, Zwolnienia podmiotowe

Targi dla Mikrobiznesu na SGH

26 lutego 2013 r. w Szkołe Głównej Handlowej w Warszawie odbędą się całodniowe Targi dla Mikrobiznesu. Dzień wcześniej tj. 25 lutego będzie miała miejsce debata pt.: ,,Własny biznes w Polsce. Ocean zysków czy biurokracji?’’.

Kasy fiskalne 2013 – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Eksperci Ministerstwa Finansów udzielili odpowiedzi na najczęściej pojawiające się w 2013 roku pytania dotyczące kas rejestrujących (fiskalnych).

Zwrot podatku VAT po zbyciu uszkodzonego pojazdu

Czy ubezpieczyciel ma obowiązek zwrotu kwoty podatku VAT w przypadku zbycia pozostałości pojazdu wykorzystywanego do prowadzenia działalności gospodarczej?

Przekazywanie klientom prezentów od ubezpieczyciela a odliczanie VAT

Czy ubezpieczyciel, przekazujący nieodpłatnie klientom prezenty reklamowe, ma prawo do odliczenia z podatku należnego kwoty podatku naliczonego przy nabyciu tych przedmiotów?

REKLAMA

Terminy zapłaty w transakcjach handlowych będą krótsze

Od 16 marca 2013 r. zacznie obowiązywać nowa ustawa o terminach zapłaty w transakcjach handlowych. Nowelizacja wprowadza m.in. 30-dniowy (maksymalnie 60-dniowy) termin zapłaty oraz maksymalny 30-dniowy termin na procedurę badania zgodności towaru lub usługi z umową. Przewiduje się również ryczałtową stałą kwotę rekompensaty za koszty dochodzenia należności. Dochodzenie roszczeń odbywać się będzie w postępowaniu nakazowym.

Kiedy można stracić prawo do ryczałtu

Przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność opodatkowaną ryczałtem wrócą do opodatkowania według skali, gdy stracą prawo do tej formy opodatkowania wykonując np. usługi kulturalne i rozrywkowe.

Czy przychodem ryczałtowca są również opłaty za „media”?

Jeżeli w umowie najmu wyodrębniono kwotę czynszu od opłat za tzw. media (np. woda, energia elektryczna, gaz, ciepło), to opodatkowanym przychodem wynajmującego, który płaci ryczałt ewidencjonowany jest tylko wartość otrzymanego czynszu.

Akcyza od energii elektrycznej produkowanej z biogazu

Podmiot prowadzi oczyszczalnię ścieków i jednym z produktów ubocznych procesów oczyszczania ścieków są osady ściekowe. W wyniku procesu fermentacji osadów ściekowych powstaje biogaz (kod CN 2711 29 00), który służy do produkcji energii elektrycznej w elektrowni biogazowej.

REKLAMA

Kiedy przekazanie firmy mężowi nie jest opodatkowane VAT

Podatniczka była osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą. Była czynnym podatnikiem VAT. W grudniu 2012 r. przekazała nieodpłatnie całe prowadzone przedsiębiorstwo mężowi. Przekazaniu podlegały wszystkie składniki wchodzące w skład firmy, takie jak: nieruchomości, środki trwałe, wyposażenie, materiały, a także kredyt bankowy, który został zaciągnięty w związku z rozbudową nieruchomości. Przed przekazaniem firmy mąż założył swoją indywidualną działalność gospodarczą. W związku z nieodpłatnym przekazaniem przedsiębiorstwa sporządzony został protokół przekazania przedsiębiorstwa do dalszego prowadzenia. Po dokonaniu czynności przekazania podatniczka zlikwidowała prowadzoną działalność gospodarczą. Czy nieodpłatne przekazanie całego przedsiębiorstwa mężowi, a następnie zakończenie prowadzenia działalności gospodarczej spowoduje konieczność zapłaty VAT?

Rosną składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne

W 2013 r. składki przedsiębiorców na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne będą wyższe o około 4,6 proc. w stosunku do 2012 r. Przedsiębiorcy będą musieli zapłacić tytułem składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne o około 550 zł rocznie więcej niż dotychczas.

Umorzenie udziałów – czy w tym przypadku trzeba sporządzić dokumentację cen transferowych?

Decyzja o umorzeniu udziałów podyktowana może być zarówno przyczynami ekonomicznymi, jak i uwarunkowaniami natury prawnej. Okoliczności te determinują transakcje zbycia udziałów w celu ich umorzenia, które w większości przypadków dokonywane są pomiędzy podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawa o CIT).

Coraz więcej firm chce sprzedać niezapłacone faktury

W ostatnich latach zatory płatnicze stały się prawdziwą zmorą dla firm. Rząd stara się pomóc przedsiębiorcom, jednak te działania są bardzo mocno rozciągnięte w czasie i niewystarczające. Firmy same więc zaczęły rozwiązywać ten problem, dlatego kwitnie handel fakturami.

Abolicja składek ZUS, czyli niższa emerytura

Przedsiębiorcy, którzy skorzytają z abolicji składek ZUS i składki zostaną im umorzone, będą mieli mniej środków zgromadzonych na koncie emerytalnym, a tym samym otrzymają niższe emerytury.

Kiedy przedsiębiorca musi dokonać zgłoszenia do CEIDG

Dokonanie wpisu do CEIDG, czyli elektronicznej ewidencji przedsiębiorców, to czynność warunkująca założenie firmy, zaś w toku prowadzenia działalności trzeba zadbać o to, by wpis do CEIDG był zawsze aktualny. W związku z tym, każda zmiana danych wymaga aktualizacji - zgłoszenia do CEIDG trzeba dokonać samodzielnie.

Ułatwienia dla przedsiębiorców - mniej obowiązków wobec Inspekcji Sanitarnej i PIP

Przedsiębiorcy rozpoczynający działalność, a także przedsiębiorcy zmieniający zakres swojej działalności, nie mają już obowiązku zgłaszania danych do Państwowej Inspekcji Sanitarnej(PIS) Państwowej Inspekcji Pracy(PIP).

Umorzenie udziałów za wynagrodzeniem w formie niepieniężnej – skutki w CIT

W związku z umorzeniem udziałów za wynagrodzeniem w formie wydania składnika majątkowego, którego wartość księgowa jest niższa niż księgowa wartość umarzanych udziałów, po stronie spółki wypłacającej nie powstanie przychód (dochód) podlegający opodatkowaniu CIT.

Usługa doradcza związana z dotacją na wytworzenie środka trwałego – czy jest kosztem podatkowym

Firma produkująca okna uzyskała dotację na budowę hali produkcyjnej. W celu pozyskania dotacji konieczne było jednak skorzystanie z usług doradczych. Wątpliwości podatnika budzi sposób zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatku na zakup usługi doradztwa przy ubieganiu się o dofinansowanie.

Jak założyć i prowadzić ewidencję wyrobów węglowych?

Większość podmiotów zużywających wyroby węglowe może korzystać ze zwolnienia od akcyzy pod warunkiem, prowadzenia odpowiedniej ewidencji zużycia wyrobów węglowych. W niniejszym artykule przedstawione zostaną zasady tworzenia i prowadzenia tego rodzaju ewidencji.

Jakich pracowników szukają pracodawcy

Polskie firm wciąż potrzebują specjalistów i menadżerów – wynika z raportu Antal International. Największym powodzeniem wśród pracodawców cieszą się fachowcy z branży e-commerce oraz IT. W 2013 r. w górę mają pójść ich wynagrodzenia.

Mniej obciążeń dla firm

Przedsiębiorcy czekają na szybkie wdrożenie nowej ustawy o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych. W ustawie zawarto pakiet nowelizacji aż szesnastu ustaw, mających zmniejszyć uciążliwe obciążenia administracyjne, nałożone na przedsiębiorców.

Abolicja składek ZUS dla przedsiębiorców. Jak z niej skorzystać?

Dnia 15 stycznia 2013 r. weszła w życie ustawa dająca możliwość umorzenia nieopłaconych składek na ZUS osobom prowadzącym pozarolniczą działalność gospodarczą. Abolicja dotyczy okresu od stycznia 1999 do lutego 2009 r.

Spóźnione koszty firmowe wciąż można rozliczyć

Aby wyliczyć właściwą kwotę zaliczki na podatek dochodowy, wszystkie koszty z danego okresu muszą zostać wprowadzone do KPiR przed 20 dniem miesiąca następującego po rozliczanym okresie. Może jednak się zdarzyć, że przedsiębiorca z różnych powodów nie ujmuje wszystkich kosztów firmowych w tym terminie. Czy takie koszty mogą zmniejszyć kwotę podatku później?

Komu zaszkodziła likwidacja podwójnej zaliczki za listopad

Likwidacja tzw. podwójnej zaliczki za listopad nie jest dobrym rozwiązaniem dla wszystkich. Przedsiębiorcy, którzy są na skali, a grudzień jest w ich biznesie okresem kumulacji sprzedaży mogą być zmuszeni do zamrożenia gotówki na kilka miesięcy.

Jak zmienią się zasady korzystania z podatku tonażowego

Armatorzy nie będą mogli odliczać od podatku tonażowego składek na ubezpieczenie zdrowotne i na ubezpieczenie społeczne - wynika z nowelizacji ustawy o podatku tonażowym.

Wystawianie faktur przez przedsiębiorcę, czy zawsze jest to konieczne?

Wystawianie faktur przez przedsiębiorcę, który jest czynnym podatnikiem jest pewnego rodzaju udokumentowaniem jego pracy jako podatnika VAT. Jednak jest to czynność obowiązkowa jedynie, wtedy, gdy dotyczy czynności dokonywanych dla innych przedsiębiorców.

Kiedy VAT w umowie o dzieło?

Każdy z nas kto prowadzi działalność gospodarczą rozlicza podatek od towarów i usług. VAT obejmuje również osoby, przyjmujące pracę na podstawie umowy o dzieło. Podatnik ten może jednak nie rejestrować się i nie rozliczać. Możliwe jest to jednak tylko w wypadku, gdy sprzedaż nie przekracza 150 tys. zł.

Powrót do zwolnienia podmiotowego z VAT

Podatnicy VAT miewają wątpliwości kiedy można powrócić do zwolnienia podmiotowego z podatku od towarów i usług. Czy z początkiem dowolnego miesiąca w danym roku podatkowym, czy dopiero z początkiem nowego roku?

Beneficjenci dotacji unijnych mogą nie skorzystać z jednorazowej amortyzacji

Jednorazowa amortyzacja, to sposób na szybkie powiększenie kosztów i jednocześnie na niższy podatek dochodowy. Z jednorazowej amortyzacji wydatków inwestycyjnych nie skorzysta przedsiębiorca, który otrzymał dotacje unijne w wysokości ponad 200 tys. euro.

Jak rozliczyć się z przejechanych kilometrów?

Samochód jest nieodłącznym elementem wyposażenia w wielu firmach. Wielu też przedsiębiorców nie wyobraża sobie funkcjonowania swojego przedsiębiorstwa bez auta. Do wypełniania obowiązków służbowych pracodawcy najczęściej powierzają pracownikom auta firmowe. Pojawia się pytanie w jaki sposób rozliczyć się z kilometrów przejechanych w ramach wypełnianych obowiązków?

Jak sprawdzić wiarygodność kontrahenta?

Nierzetelni kontrahenci to duży problem dla przedsiębiorców, ponieważ brak zapłaty od klienta stanowi podwójny problem – oprócz braku należności za sprzedany towar lub usługę, przedsiębiorca dodatkowo traci z uwagi na konieczność zapłaty podatków. Dlatego warto poświęcić czas na sprawdzenie wiarygodności kontrahenta przed nawiązaniem współpracy. W jaki sposób można to zrobić?

Zwolnienie podmiotowe z VAT 2013 - czy zostanie limit 150 tys. zł?

Jest coraz bardziej prawdopodobne, że przedsiębiorcy, którzy z uwagi na niskie obroty nie odprowadzają VAT-u, będą mogli korzystać w 2013 roku ze zwolnienia podmiotowego z VAT na dotychczasowych zasadach. Komisja Europejska skierowała do Rady Unii Europejskiej wniosek o zezwolenie Polsce na utrzymanie limitu rocznych obrotów uprawniającego do zwolnienia, na dotychczasowym poziomie 150 tys. zł.

Amortyzacja mieszkania przeznaczonego na biuro firmy

Prowadząc działalność gospodarczą we własnym mieszkaniu niejednokrotnie decydujemy się na zaliczenie do kosztów podatkowych naszej firmy części wydatków związanych z powierzchnią przeznaczoną na biuro. Nie możemy przy tym zapomnieć o możliwości zaliczenia do kosztów odpisów amortyzacyjnych od części wartości naszego mieszkania.

Karta podatkowa jako forma opodatkowania działalności gospodarczej

Zbliża się początek kolejnego roku, wiele osób planuje zapewne rozpoczęcie lub rozszerzenie jakiegoś własnego biznesu. Warto więc pomyśleć o możliwych formach opodatkowania. Karta podatkowa to sposób opodatkowania przewidziany głównie dla osób prowadzących indywidualną działalność gospodarczą.

Od 2013 roku kasy fiskalne prawie dla wszystkich

Stosowanie kas fiskalnych będzie od 2013 r. obowiązkowe dla podatników mających obrót przynajmniej 1667 zł miesięcznie (20 tys. zł rocznie).

Jak rozliczyć delegację zagraniczną właściciela firmy?

Polskie przepisy zezwalają przedsiębiorcom rozliczać koszty delegacji zagranicznych. W tym celu należy zastosować szereg zasad, których nie stosuje się wobec delegacji krajowych. Co warto wiedzieć o zaliczaniu zagranicznych podróży służbowych do kosztów firmowych?

Firmowy motocykl – ograniczone prawo odliczenia VAT

Przedsiębiorcy dokonującemu zakupu firmowego auta, które będzie wykorzystywane do czynności opodatkowanych, przysługuje prawo do odliczenia z tego tytułu podatku VAT w ograniczonym zakresie. Podobnie wygląda sytuacja w przypadku firmowego motocykla.

Podatek od nieruchomości 2013 – jak zwykle stawki maksymalne rosną

W 2013 roku obowiązywać będą wyższe stawki maksymalne podatku od nieruchomości i innych podatków i opłat lokalnych. Podwyżki mogą dotknąć właścicieli nieruchomości, samochodów ciężarowych, handlujących na targowiskach czy wyjeżdżających do uzdrowisk. Mogą, bo decyzja o ich uchwaleniu należy do rad gmin.

Przedsiębiorca taniej podróżuje autostradą – odlicza koszty i VAT

Przejazd autostradą może kosztować przedsiębiorcę co najmniej 18% mniej, a w skrajnym przypadku oszczędność może wynieść nawet 44% pobieranej opłaty. O tyle koszty związane z przejazdem przez koncesjonowaną autostradę obniży przedsiębiorca, który jest podatnikiem VAT i rozlicza PIT na zasadach ogólnych, według wyższej 32% stawki.

Błędy na paragonach z kasy fiskalnej a księgowanie w pkpir

W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w wystawianych paragonach, w podatkowej księdze przychodów i rozchodów (pkpir) nie ujmuje się korekt poszczególnych paragonów, a wartości wynikające z raportów dobowych, bądź ich zestawień, pomniejszone, bądź powiększone o sumę wartości korekt poszczególnych paragonów, wynikającą z odrębnej ewidencji, prowadzonej dla celów podatku od towarów i usług. Jeżeli część z błędnie zarejestrowanych na kasie rejestrującej wpłat dotyczy środków pieniężnych nie stanowiących przychodu podatkowego (zaliczek na poczet wykonania przyszłych usług), ww. korekty będą miały również wpływ na kwoty wykazane uprzednio w kolumnie 16 podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Badania lekarskie rzadko są zwolnione z VAT

Badania lekarskie na ogół (np. w ramach medycyny pracy) nie podlegają zwolnieniu z VAT i są opodatkowane stawką podstawową 23%. Jednak zdaniem Ministra Finansów zwolnione z VAT są badania lekarskie zlecane zgodnie z odrębnymi przepisami przez uprawnione podmioty, np. Policję, w celu określenia stanu zdrowia osób zatrzymanych pod względem istnienia lub braku przeciwwskazań medycznych do zatrzymania i umieszczenia w pomieszczeniu dla zatrzymanych.

Termin potwierdzenia nadania NIP dla nowego przedsiębiorcy

Przedsiębiorcy rozpoczynający działalność gospodarczą, muszą wystąpić o nadanie numeru identyfikacji podatkowej (NIP). W zależności od przyczyny skutkującej koniecznością legitymowania się tym identyfikatorem, terminy przewidziane na złożenie stosownego wniosku mogą różnić się od siebie. Jednak zgodnie z nadrzędną zasadą, zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się jeden raz, w terminie najwcześniejszym.

Wycięcie drzewa bez zezwolenia może kosztować firmę nawet kilkaset tysięcy złotych

Przedsiębiorcy muszą wiedzieć, że za usunięcie większych drzew i krzewów rosnących na firmowej działce, trzeba zapłacić. Uzyskanie pozwolenia na wycięcie jednego drzewa może kosztować nawet ponad 4 tys. zł za 1 cm obwodu pnia. Na szczęście poniesione wydatki przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów podatkowych i rozliczać je w okresie amortyzacji inwestycji.

Zwolniony podmiotowo z VAT kupuje towary w UE

Podatnik korzystający ze zwolnienia podmiotowego w podatku od towarów i usług zamierza rozpocząć na terytorium kraju sprzedaż proszków i płynów do prania, które będzie kupował w Niemczech od podatnika od wartości dodanej niekorzystającego ze zwolnienia z tego podatku, zidentyfikowanego do transakcji unijnych.

Zwolnienie podmiotowe z VAT 2012

Przedsiębiorcy, u których w 2011 r. łączna wartość sprzedaży opodatkowanej, liczonej bez podatku VAT, nie przekroczyła 150 tys. zł są w 2012 roku zwolnieni podmiotowo z VAT.

Zwolnienie podmiotowe z VAT, a świadczenie usług remontowo-budowlanych na terytorium UE

Sprzedaż opodatkowana VAT poza terytorium kraju, do rozliczenia której zobowiązany jest nabywca, nie powinna być ujmowana w limicie zwolnienia podmiotowego VAT.

Nie trzeba drukować kopii faktur VAT w dacie sprzedaży

Zgodnie z przepisami podatkowymi i dysponując odpowiednimi systemami informatycznymi można przechowywać kopie faktur w postaci elektronicznej w relacyjnej bazie danych. Nie ma konieczności drukowania kopii faktur w dacie sprzedaży. Z takimi stwierdzeniami Spółki wnoszącej o udzielenie indywidualnej interpretacji podatkowej musiał zgodzić się Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy.

Siostry i bracia nie płacą podatku od zniesienia współwłasności

Zniesienie współwłasności bez spłat i dopłat (nieodpłatne) podlega, co do zasady, podatkowi od spadków i darowizn. Jednak podatnicy należący do I grupy podatkowej nie zapłacą w tej sytuacji podatku.

Zamiast zięciowi, daruj pieniądze córce

Darowizna dokonana przez teścia na rzecz zięcia (synowej) podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn. Lepiej zatem przekazać darowiznę córce (synowi). Teściowie z zięciami i synowymi nie stanowią bowiem najbliższej rodziny wg przepisów podatkowych.

Czy każda nieruchomość przedsiębiorcy opodatkowana jest wyższą stawką podatku od nieruchomości?

Przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą może nabyć nieruchomość (grunt i budynek) do jego majątku osobistego. W związku z tym powstaje wątpliwość czy jest ona związana z tą działalnością i czy powinna być opodatkowana wyższą stawką podatku.

Składki ZUS zapłacone za współpracowników zmniejszą PIT

Podatek dochodowy (PIT) naliczany jest od podstawy opodatkowania, którą zasadniczo stanowi wartość dochodu po uprzednim odjęciu określonych wartości, do których należą między innymi opłacone składki na ubezpieczenie społeczne. Dotyczy to nie tylko samego przedsiębiorcy, ale także osób z nim współpracujących.

REKLAMA