REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Rachunek VAT, ZUS

Składki ZUS podatnika zapłacone przez płatnika - skutki w PIT

Zapłata przez płatnika zaległych składek ZUS w celu wywiązania się z obowiązków płatnika składek – w części, w której powinny być sfinansowane przez podatnika i które nie zostały przez niego zwrócone (płatnikowi) w roku, w którym zostały zapłacone – stanowi dla podatnika nieodpłatne świadczenie generujące przychód podatkowy.

Pakiet dla Przedsiębiorców - co zawiera i czego zabrakło?

500 plus dla małych przedsiębiorców, utrzymanie ryczałtu składek do ZUS, 2 mln euro przychodów dla podatku ryczałtowego, 9-proc. CIT oraz 1 mld zł wsparcia dla inwestorów - znalazło się w Pakiecie dla Przedsiębiorców, który podpisał premier Mateusz Morawiecki. Zdaniem przedsiębiorców zabrakło wycofania się z kontrowersyjnej zapowiedzi zniesienia limitu składek na ZUS.

Obowiązek oznaczania faktur słowami „mechanizm podzielonej płatności”

Obowiązkowy split payment zacznie funkcjonować już od 1 listopada 2019 r. Sprzedawca, który tylko częściowo zbywa towary i usługi wrażliwe, będzie mógł wszystkie faktury oznaczać słowami "mechanizm podzielonej płatności". Nie naruszy prawa, gdy zastosuje takie oznaczenie, mimo że w ogóle nie musi tego robić.

Proporcjonalność składek na ZUS dla najmniejszych firm

Premier Mateusz Morawiecki zapowiedział pójście w kierunku liczenia składek na ZUS w zależności od dochodu, a nie jak dotychczas w zależności od części (min. 60 proc.) prognozy średniego wynagrodzenia w gospodarce na dany rok. Proporcjonalność składek na ZUS ma dotyczyć tylko najmniejszych firm.

REKLAMA

Split payment - opłata za uwolnienie pieniędzy z rachunku VAT

Za uwolnienie pieniędzy zgromadzonych na rachunku VAT trzeba uiścić opłatę skarbową. W świetle obowiązujących przepisów fiskusowi należy się w takiej sytuacji opłata w wysokości 30 zł. Nowe regulacje w zakresie w split payment od 1 listopada 2019 r. mają to zmienić.

Standardy obsługi urzędników skarbówki w ocenie przedsiębiorców

Przeprowadzone badania polskiej mikroprzedsiębiorczości pokazują, że blisko połowa przedsiębiorców dobrze ocenia standardy obsługi urzędników skarbówki. Natomiast nieco słabiej pod tym względem wypada ZUS.

Obligatoryjny split payment - obowiązki i sankcje

Mechanizm podzielonej płatności (split payment) funkcjonuje od lipca 2018 r. Do tej pory działał na zasadzie dobrowolności, wkrótce jednak stanie się obowiązkowy dla niektórych branż. Warto mieć na uwadze, że niedopełnienie nowych obowiązków będzie wiązało się z sankcjami.

Obowiązkowy split payment obejmie także towar o wartości 100 zł

Już od 1 listopada 2019 r. split payment stanie się obowiązkowy w niektórych branżach oraz zmienią się zasady solidarnej odpowiedzialności za VAT. Ekspercie podkreślają, że jeśli faktura będzie dotyczyła nabycia smartfona za 100 zł, to sprzedawca będzie musiał oznaczyć ją słowami "mechanizm podzielonej płatności", nawet gdyby wartość pozostałych zakupów, nieobjętych tych mechanizmem, była wielokrotnie większa.

REKLAMA

Obowiązkowy split payment a odwrotne obciążenie

Dotychczas stosowanie mechanizmu podzielonej płatności (split payment) przez podatników było dobrowolne. Natomiast już od września 2019 roku ustawodawca wprowadza zmiany w tym zakresie. Split payment stanie się obowiązkowy dla niektórych podatników. Czy zastąpi odwrotne obciążenie?

Solidarna odpowiedzialność w VAT - zmiany od 1 września 2019 r.

Zmiany w solidarnej odpowiedzialności są powiązane z wprowadzeniem obowiązkowego split payment od 1 września 2019 r. Wynika z nich, że przedsiębiorca, który kupi, choćby za złotówkę, elektronikę, biżuterię, węgiel lub części do samochodu odpowie solidarnie ze sprzedawcą za nierozliczony VAT.

Obowiązkowa podzielona płatność w VAT - konieczne wydłużenie vacatio legis

Obowiązkowa podzielona płatność w podatku VAT (split payment) ma wejść w życie już od 1 września 2019 r. Zdaniem pracodawców przedsiębiorcy nie zdążą się przygotować, dlatego apelują o wydłużenie vacatio legis do końca tego roku.

Obowiązkowy split payment – jak przygotować się do zmian?

Komisja Europejska zgodziła się na wprowadzenie obowiązkowego mechanizmu podzielonej płatności w VAT (tzw. split payment) w niektórych branżach. Dlatego jeszcze przed wejściem w życie (1 września 2019 r.) obowiązkowych rozliczeń z wykorzystaniem rachunku VAT należy się odpowiednio przygotować. Warto też mieć na uwadze, że walka o zwolnienie środków z rachunku VAT nie zawsze będzie łatwa.

Podatek od środków przekazywanych z OFE do IKE

Pracodawcy uważają, że podatek od środków przekazywanych z OFE na Indywidualne Konta Emerytalne (IKE) powinien zostać pobrany w przyszłości przy wypłacie pieniędzy, a nie w momencie ich przelania do IKE.

Obowiązkowy mechanizm podzielonej płatności (split payment) od 1 września 2019 r.

Rząd przyjął projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, który zakłada wprowadzenie obowiązku stosowania mechanizmu podzielonej płatności (split payment) w niektórych branżach. Ustawa ma wejść w życie 1 września 2019 r.

Jak obowiązkowy split payment wpłynie na finanse firm?

Obowiązkowy mechanizm podzielonej płatności (split payment) będzie funkcjonował w wybranych branżach już od 1 września 2019 r. Firmy obawiają się, że nowy obowiązek będzie miał negatywne skutki dla ich płynności finansowej.

Kontrole tworzenia PPK w przedsiębiorstwach

Od 1 lipca 2019 r. rozpoczyna się przystępowanie do systemu Pracowniczych Planów Kapitałowych (PPK) przez największe przedsiębiorstwa, zatrudniające powyżej 250 osób. Urzędnicy PIP i ZUS, jak ostrzega ekspert Grant Thornton, będą prowadzali kontrole tworzenia PPK w przedsiębiorstwach.

Obowiązkowa podzielona płatność - jak stosować nowe przepisy?

Eksperci zwracają uwagę, że obligatoryjny mechanizm podzielonej płatności (split payment), który ma zacząć obowiązywać już od września, może przynieść sporo chaosu. Przykładowo, sprzedaż części do silników napędzanych dieslem nie będzie objęta mechanizmem podzielonej płatności, ale do silników benzynowych tak. Takich osobliwości w obowiązkowym split payment jest więcej.

Umowy zlecenie i o dzieło z obowiązkowymi składkami ZUS?

W ostatnim czasie wiele mówiło się o „teście przedsiębiorców”, a tymczasem planowana jest jeszcze inna niekorzystna zmiana. Niekorzystna, bo być może z tytułu umowy zlecenie lub umowy o dzieło mniej pieniędzy zostanie wykonawcom „na rękę”, a na przedsiębiorców zostaną nałożone kolejne daniny na rzecz ZUS.

Urlop wychowawczy - jak ustalić podstawę wymiaru składek ZUS?

Każdy pracodawca jest zobowiązany do składania dokumentów rozliczeniowych za pracownika, który przebywa na urlopie wychowawczym. W dokumentach rozliczeniowych wykazywane powinny być między innymi składki oraz podstawy wymiaru składek. Zatem nasuwa się pytanie, jak prawidłowo ustalić podstawę wymiaru składek ZUS?

To nie jest kraj dla przedsiębiorczych matek

Mniej więcej co dziesiąta kobieta korzystająca w Polsce z zasiłku macierzyńskiego prowadzi działalność gospodarczą – wynika z analizy ekspertów. Kobieta prowadząca biznes i opiekująca się noworodkiem zwykle dostaje z ZUS najwyżej tysiąc złotych miesięcznie. Aby dostać więcej, musi się mocno postarać.

Obowiązkowa podzielona płatność - koszty kontroli systemu VAT poniosą przedsiębiorcy

Ministerstwo Finansów przygotowało rewolucję w stosowanych obecnie przez ponad pół miliona firm metodach rozliczania VAT. Od 1 września br. odwrotne obciążenie i solidarna odpowiedzialność zostanie zastąpiona obowiązkiem stosowania mechanizmu podzielonej płatności (split payment). Zdaniem ekspertów, jest to kolejna próba przerzucenia dodatkowych kosztów „uszczelniania” systemu VAT na przedsiębiorców.

Obowiązkowy split payment - dodatkowe sankcje

Ustawodawca wprowadza obowiązek stosowania mechanizmu podzielonej płatności (split payment) w niektórych sektorach gospodarki. Wraz z nowym obowiązkiem pojawią się dodatkowe sankcje. Jedna z sankcji, w wysokości 100% kwoty podatku wykazanego na fakturze, przewidziana jest dla nabywcy, który mimo ciążącego na nim obowiązku uregulowania kwoty VAT wykazanej na fakturze w mechanizmie podzielonej płatności ureguluje tę kwotę w inny sposób.

Powrót do KRUS przez osobę prowadzącą działalność gospodarczą

Pod ubezpieczenia społeczne można podlegać w ZUS-ie lub KRUS-ie. Różnica w wysokości składek oraz ich rozliczanie znacznie się od siebie różnią. Jeśli rolnik chce rozpocząć prowadzić działalność gospodarczą, musi się dobrze zastanowić, do której z tych instytucji opłacić składki.

Opłata przekształceniowa przy przekazywaniu środków z OFE na IKE

Rząd ujawnił plany reformy emerytalnej, która zakłada przeniesienie oszczędności z OFE na Indywidualne Konta Emerytalne lub do ZUS. Transferowi do IKE ma towarzyszyć opłata przekształceniowa w wysokości 15 proc. wartości środków na rachunku OFE przekazana do FUS/ZUS. Opłata ta ma zostać pobrana w dwóch ratach - po 7,5 proc. w 2020 i 2021 r.

Alternatywne metody płatności z rachunku VAT od 2020 roku

Minister finansów Teresa Czerwińska poinformowała 3 kwietnia 2019 r. na Twitterze, że od 2020 roku będą możliwe alternatywne sposoby dokonywania płatności z rachunku (konta) VAT - np. płatność BLIK-iem, czy Pay-By-Link.

Split payment – zmiany od stycznia 2020 r.

Ustawodawca uzyskał zgodę Komisji Europejskiej na wprowadzenie mechanizmu podzielonej płatności w VAT jako obowiązkowego. Obowiązkowy split payment obejmie branże, które są szczególnie narażone na nadużycia w VAT. Nowe regulacje mają wejść w życie od stycznia 2020 r.

Ulgi ZUS na rozkręcenie firmy

„Ulga na start”, ZUS preferencyjny, „mały ZUS” - przedsiębiorcom teraz nie jest łatwo samodzielnie ustalić, kiedy i z jakiej ulgi ZUS mogą skorzystać. Tymczasem przez 5,5 roku korzystania ze wszystkich możliwych ulg można zaoszczędzić nawet ponad 36 tys. zł. Jak w praktyce korzystać z tych ulg?

Zmiany w prawie dla przedsiębiorców w 2019 r. - korzyści i problemy

Z przeprowadzonych badań wynik, że zdecydowana większość mikroprzedsiębiorców, bo aż 94%, deklarowała, że wprowadzone w ubiegłym roku zmiany prawne nie wywarły wpływu na prowadzenie przez nich działalności. A czy nowe rozwiązania dostępne od 2019 r., takie jak ZUS od przychodu lub rozliczanie wynagrodzenia współmałżonka w kosztach działalności, ułatwią życie przedsiębiorcom?

Deklaracje ZUS - rodzaje i terminy składania

Rozróżniamy kilka deklaracji, jakie przedsiębiorcy są zobowiązani składać do ZUS-u podczas rejestracji działalności, ale także w trakcie jej prowadzenia. Istnieją dwa rodzaje deklaracji - zgłoszeniowe i rozliczeniowe (w tym raporty imienne).

Które firmy obejmie obowiązkowy split payment?

Split payment, czyli mechanizm podzielonej płatności (MPP) funkcjonuje od początku lipca ubiegłego roku. Jest to obecnie system dobrowolny. Ma się to jednak zmienić jeszcze w tym roku. Firmy z wytypowanych przez fiskusa branż będą zobligowane do stosowania split payment. O które branże chodzi i jaki jest termin wprowadzenia zmian?

Obowiązkowy split payment pod koniec 2019 r.

Wiceminister finansów Filip Świtała powiedział, że realny termin wprowadzenia obowiązkowego mechanizmu podzielonej płatności w VAT (MPP), czyli split payment w niektórych branżach, to „nie wcześniej niż na koniec tego roku”.

Składki ZUS przedsiębiorców w 2019 roku

Rok 2019 przynosi duże zróżnicowanie w wysokości podstawy wymiaru składek ZUS przedsiębiorców – są one obecnie zależne od wielu czynników. Oprócz funkcjonujących już od kilku lat w systemie ZUS preferencyjnych składek dla nowych firm i wdrożonej w ubiegłym roku ulgi na start i działalności nierejestrowanej, w 2019 r. pojawiły się nowe rozwiązania.

E-składka na plus, split payment i JPK na minus – w ocenie mikroprzedsiębiorców

Zapytani o zeszłoroczne zmiany prawne mikroprzedsiębiorcy najwyżej ocenili e-składkę oraz ulgę na start. Natomiast zdecydowanie negatywne oceny zebrało split payment oraz Jednolity Plik Kontrolny (JPK).

ZUS zwróci emerytom nadpłacony PIT

Zakład Ubezpieczeń Społecznych zwróci emerytom pobierającym najniższe emerytury nadpłacony podatek dochodowy (PIT). Nadpłaty wynikły wskutek podniesienia kwoty wolnej od podatku. Zwrot nadpłat nastąpi w marcu (razem z marcową wypłatą emerytur).

ZUS rozpoczął wysyłkę PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2018 r.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpoczął wysyłkę około 9,5 mln deklaracji PIT za 2018 r. Chodzi o deklaracje podatkowe PIT-40A, PIT-11A i PIT-11. Formularze trafią do wszystkich, którzy w ubiegłym roku pobierali świadczenia z ZUS.

Wyższe koszty prowadzenia firmy w 2019 r.

W 2019 r. przedsiębiorcy z ponad dwuletnim stażem (opłacający tzw. pełny ZUS) zapłacą co miesiąc 1316,97 zł. Pojedynczy przelew przedsiębiorcy korzystającego z preferencyjnego ZUS wyniesie 555,89 zł. Terminy pierwszych podwyższonych przelewów mijają 11 i 15 lutego, odpowiednio dla prowadzących firmę osób fizycznych opłacających ZUS wyłącznie za siebie i dla opłacających również za innych.

Rozłożenie składek na raty - ZUS żąda bilansu za rok, który jeszcze trwa

Firmy, które ubiegają się o rozłożenie składek na raty, muszą się liczyć z absurdalnymi żądaniami. ZUS żąda bilansu rocznego za okres, który jeszcze nie upłynął.

Split payment – trudności z uwolnieniem środków z rachunku VAT

Mechanizm podzielonej płatności (split payment) budzi wątpliwości. Okazuje się, że organy podatkowe nie wydając postanowień o uwolnieniu środków z rachunku VAT w ustawowym terminie, częściowo zabezpieczają interes budżetu państwa. Wątpliwa staje się także realizacja podstawowych założeń podatku VAT – opodatkowanie tylko konsumpcji i jego neutralność.

Formy otrzymywania wynagrodzenia przez wspólnika spółki z o.o.

Dokonanie wyboru optymalnej formy otrzymywania wynagrodzenia przez wspólnika spółki z o.o. powinno być poprzedzony gruntowną analizą. W szczególności należy brać pod uwagę relacje pomiędzy wspólnikiem a spółką, m.in. to, czy wspólnik zamierza na rzecz spółki świadczyć usługi lub dostarczać rzeczy, czy chce być objęty systemem ubezpieczeń społecznych, a także czy wspólnikowi bardziej zależy na stałości własnych dochodów, czy na rozwoju spółki.

Środki na rachunku VAT wolne od egzekucji

Ustawodawca zastrzegł, że środki zgromadzone na rachunku VAT są wolne od zajęcia na podstawie sądowego lub administracyjnego tytułu wykonawczego dotyczącego egzekucji lub zabezpieczenia. Zapis taki wyłącza możliwość przeprowadzenia egzekucji z wierzytelności z rachunku bankowego, właściwie w każdym przypadku.

Mały ZUS przez 36 miesięcy

Z początkiem roku 2019 wszedł w życie "mały ZUS" dla firm o przychodzie nie przekraczającym 63 tys. Z „małego ZUS” będzie można korzystać przez 36 miesięcy kalendarzowych w ciągu 60 miesięcy kalendarzowych prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej.

Jakie obowiązki ma pracodawca na przełomie roku

Koniec starego i początek nowego roku to szczególnie ważny czas dla pracodawców, z uwagi na szereg określonych obowiązków podatkowych, sprawozdawczych czy też tych bezpośrednio związanymi z pracownikami. Większość z tych obowiązków ma ściśle określony termin.

Dokumentacja ZUS od 2019 r. - e-akta i obowiązki pracodawcy

Nowe zasady prowadzenia akt pracowniczych na potrzeby ZUS zaczną obowiązywać już na początku 2019 r. Skróceniu ulegnie obowiązkowy czas ich przechowywania. Pracodawcy chcący prowadzić dokumentację za pomocą e-akt będą zobowiązani co miesiąc dostarczać do ZUS nowy zakres danych, uwzględniając przy tym zasady ochrony danych osobowych.

Składki ZUS od przychodu w 2019 r.

W 2019 r. przedsiębiorca będzie mógł skorzystać z opcji opłacania składek ZUS od przychodu, jeżeli jego przychód z działalności gospodarczej nie przekroczy 63 tys. zł netto. Przy czym, jedynie przedsiębiorca, który opłaca duży ZUS może rozważać płacenie składek od przychodu.

Zwolnienia lekarskie tylko w formie elektronicznej - od 1 grudnia 2018 r.

W całej Polsce, począwszy od 1 grudnia 2018 r., lekarze będą mogli wystawiać zwolnienia lekarskie tylko w formie elektronicznej (e-ZLA). Natomiast zwolnienia papierowe będą wykorzystywane jedynie w wyjątkowych sytuacjach, np. w razie awarii systemu. Od tego dnia przedsiębiorcy będą mogli założyć profil na PUE z dostępem do e-ZLA.

Limit 30-krotności składek ZUS zostaje

Trybunał Konstytucyjny orzekł nieprawidłowość procesu legislacyjnego podczas głosowania w Senacie nad ustawą znoszącą górny limit składek na ZUS. W efekcie zachowane zostanie ograniczenie maksymalnej rocznej podstawy składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe do 30-krotności przeciętnego wynagrodzenia.

Kwota wolna od podatku w Wielkiej Brytanii

Kwota wolna od podatku w Wielkiej Brytanii wzrasta po raz kolejny. W 2019 r. brytyjscy podatnicy nie zapłacą podatku dochodowego dla przychodów do 12 500 funtów (około 61 tysięcy złotych). Kwota wolna od podatku wynosiła dotychczas 11 850 funtów (około 58 tysięcy złotych). Oznacza to podwyżkę o ponad 3 tysiące złotych.

Powody stosowania podzielonej płatności przez przedsiębiorców

Znaczna cześć firm zdaje sobie sprawę z tego, że ich partnerzy biznesowi już stosują lub będą stosować metodę podzielonej płatności i dlatego same ją wybierają. Tym samym firmy, posiadające już niezbędną "infrastrukturę" do rozliczania split paymentu, w tym specjalny rachunek VAT, są przygotowane na wypadek, gdyby jej odbiorcy zażyczyli sobie takiego właśnie rozliczenia.

Umowne wyłączenie płatności split payment

W ramach uszczelnienia systemów podatkowych ustawodawca zdecydował się na wprowadzenie rozwiązania split payment. W praktyce może się ono okazać niekorzystnym dla podatnika. Czy istnieje możliwość umownego wyłączenia płatności split payment?

Split payment - z rachunku VAT zapłacimy inne podatki i ZUS

Z rachunku VAT funkcjonującego w ramach mechanizmu podzielonej płatności (split payment) można obecnie regulować jedynie zobowiązania związane z VAT. Ministerstwo Finansów zamierza jednak wprowadzić możliwość opłacania z konta VAT również innych podatków, a także składek ZUS.

REKLAMA