REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Split payment (podzielona płatność), Koronawirus w Polsce

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Klient zapłacił kartą za fakturę z oznaczeniem "mechanizm podzielonej płatności". Czy sprzedawcy grożą sankcje?

Klient zapłacił kartą za fakturę. Na fakturze jest zawarta informacja o obowiązkowym MPP. Czy jako sprzedawca możemy ponieść jakieś konsekwencje za przyjęcie takiej płatności?

Niezastosowanie mechanizmu podzielnej płatności, korekta a koszty uzyskania przychodów

Czy skorygowanie błędnie dokonanych rozliczeń w zakresie mechanizmu podzielonej płatności nie będzie pozbawiało podatnika prawa do zaliczenia takich wydatków w poczet kosztów uzyskania przychodów?

Mechanizm podzielonej płatności pod lupą TSUE

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu zadał we wrześniu br. pytanie prejudycjalne TSUE w sprawie polskich przepisów o mechanizmie podzielonej płatności (split payment) zabraniających naczelnikowi urzędu skarbowego przekazania środków z rachunku VAT do masy upadłościowej. Unijny trybunał przyjął tę sprawę do rozpatrzenia (C-709/22).

Split payment a upadłość podatnika - TSUE zbada polskie przepisy

Czy metoda podzielonej płatności nie uprzywilejowuje w Polsce fiskusa względem innych wierzycieli upadłej spółki? Sprawdzi to Trybunał Sprawiedliwości UE. Chodzi o przepisy, które zabraniają naczelnikowi urzędu skarbowego przekazania środków z rachunku VAT do masy upadłości. Eksperci spodziewają się porażki skarbówki, uważają, że przepisy trzeba zmienić. W ubiegłym tygodniu TSUE przyjął tę sprawę do rozpatrzenia i nadał jej sygnaturę (C-709/22). Jest ona konsekwencją pytań prejudycjalnych, które 22 września br. zadał Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu (sygn. akt I SA/Wr 73/22).

Slim VAT 3 - znaczące zmiany w VAT

Slim VAT 3 trafił do konsultacji publicznych. Jest to kolejny pakiet uproszczeń w rozliczeniach VAT dla przedsiębiorców. Na czym będą polegać proponowane zmiany?

Slim VAT 3 pod koniec 2022 roku - co się zmieni?

Ministerstwo Finansów chce, aby Slim VAT 3, czyli kolejny pakiet zmian upraszczających rozliczenia tego podatku, wszedł w życie pod koniec tego roku – powiedział PAP dyrektor Departamentu Podatku od Towarów i Usług w Ministerstwie Finansów dr Paweł Selera.

Obowiązkowy split payment w Polsce przedłużony do 2025 roku

Komisja Europejska (KE) zgodziła się na przedłużenie stosowania w Polsce obowiązkowego modelu split payment (MPP - mechanizm podzielonej płatności) do 28 lutego 2025 r. Split payment to skuteczne narzędzie uszczelniania VAT, które zapewnia też bezpieczeństwo dla podatnika i transakcji. Od 1 marca 2022 r. nie zmieniają się krajowe przepisy dotyczące obligatoryjnego MPP i firmy dalej będą miały obowiązek stosowania tego mechanizmu na dotychczasowych zasadach.

Rachunek VAT może być wykorzystywany przez oszustów

Rachunek VAT (split payment). Jak informują doradcy podatkowi, coraz częściej zdarzają się przypadki przelewania kwoty brutto na rachunek VAT. Podkreślają również, że mechanizm ten może być wykorzystywany przez oszustów.

Składki KRUS z rachunku VAT od 1 stycznia 2022 r.

KRUS z rachunku VAT. W ramach pakietu zmian SLIM VAT 2 ustawodawca wprowadza możliwość płacenia z rachunku VAT składek na KRUS. Będzie to możliwe od 1 stycznia 2022 r.

Uwalnianie pieniędzy z rachunku VAT w 2021 roku

Uwalnianie pieniędzy z rachunku VAT. W pierwszych sześciu miesiącach 2021 r. wpłynęło prawie 20% mniej wniosków o uwolnienie środków zgromadzonych na rachunku VAT w porównaniu z analogicznym okresem ub.r. Jednak z danych resortu finansów wynika, że zgodzono się uwolnić kwotę prawie 80% większą niż wcześniej. W analizowanych okresach wydano niemal po tyle samo odmów. Ale w tym roku zablokowano znacznie więcej środków. Ostatnio negatywne postanowienia dotyczą głównie wnioskodawców bez wiodącego PKD.

Czy od 1 lipca 2021 r. złożenie JPK_VAT z oznaczeniami MPP jest błędem?

JPK_VAT z oznaczeniami MPP. Od 1 lipca 2021 r. zmianie uległo rozporządzenie z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (ostatnia zmiana - w par. 11 uchylono pkt 2 ustępu 2, co oznacza, że ewidencja nie musi zawierać oznaczenia "MPP"). Jednocześnie ministerstwo nie zmieniło schemy JPK (zmiana będzie wprowadzona w nowym roku), zatem istnieje nadal możliwość wypełniania pola "MPP" w ewidencji. Czy obecnie - po wejściu w życie zmian w powyższym rozporządzeniu - złożenie w urzędzie JPK_VAT z oznaczeniami MPP będzie traktowane jako błąd?

Unijny Certyfikat Covid (tzw. paszport covidowy) można już dostać w Polsce

Unijny Certyfikat Covid. 1 czerwca 2021 r. Polska dołączyła do systemu Unijnych Certyfikatów Covid (UCC), które mają ułatwić podróżowanie po UE w czasie epidemii. Pełne uruchomienie systemu dla krajów Wspólnoty zaplanowane jest od 1 lipca. Najważniejsze informacje o tym rozwiązaniu będzie można znaleźć w języku polskim i angielskim na stronie www.gov.pl/certyfikat.

SLIM VAT 2. Rachunek VAT - co się zmieni?

SLIM VAT 2 - rachunek VAT. Ustawodawca chce wprowadzić kilka zmian ułatwiających korzystanie z rachunku VAT (split payment). Uregulowana zostanie m.in. kwestia uwalniania środków przeksięgowanych z zamykanego rachunku VAT na tzw. rachunek techniczny. Co jeszcze się zmieni?

Zmiana umowy w czasie COVID-19 – klauzula rebus sic stantibus

Zmiana umowy w czasie COVID-19. Kodeks cywilny zawiera instrument prawny (klauzulę) zwany z łac. rebus sic stantibus, który dopuszcza możliwość ingerencji sądu w treść zawartej umowy, gdy z powodu nadzwyczajnej zmiany stosunków wykonanie umowy (spełnienie świadczenia) byłoby połączone z nadmiernymi trudnościami albo groziłoby jednej ze stron rażącą stratą, czego strony nie przewidywały przy zawarciu umowy. Jak zastosować klauzulę rebus sic stantibus z powodów wywołanych pandemią COVID-19?

Amortyzacja. Faktury z pominięciem split payment

Amortyzacja a split payment. Czy podatnik może zaliczyć do kosztów działalności poprzez odpisy amortyzacyjne tę część wydatków, która została przeznaczona na budowę pomieszczenia biurowego, a za które faktury zostały opłacone z pominięciem mechanizmu podzielonej płatności, mimo że przewyższają wartość 15 000 zł brutto i obejmują usługi, które są zawarte w załączniku nr 15 ustawy o VAT?

Split payment - obniżenie progu 15 tys. zł

Split payment. Ministerstwo Finansów rozważa obniżenie progu 15 tys. zł w split paymencie lub wprowadzenie powszechnego obowiązku dzielenia płatności. Przedsiębiorcy są temu przeciwni

"Odmrożenie" gospodarki w maju - harmonogram [aktualizacja]

"Odmrożenie" gospodarki w maju. W połowie przyszłego tygodnia przedstawimy plan odmrażania gospodarki na maj. Będzie on kompleksowy. Będzie pokazywał w jakich terminach i pod jakimi warunkami będą otwierane poszczególne gałęzie - powiedział w piątek 23 kwietnia 2021 r. w Radiu Gdańsk rzecznik rządu Piotr Müller. Przygotowujemy bardzo szczegółowy harmonogram luzowania obostrzeń na maj; zostanie on zaprezentowany najprawdopodobniej w środę 28 kwietnia; oprócz edukacji w maju wróci działanie bardzo wielu sektorów i usług - poinformował w poniedziałek 26 kwietnia minister zdrowia Adam Niedzielski.

Czy niedziela 25 kwietnia jest handlowa?

Czy niedziela 25 kwietnia jest handlowa? W niedzielę, 25 kwietnia sklepy będą otwarte. Otwarte mogą być nie tylko sklepy, w których za ladą staną ich właściciele. Kolejna niedziela handlowa dopiero 27 czerwca. Obowiązują jednak ponadto ograniczenia pandemiczne. W związku z sytuacją epidemiczną od 20 marca zamknięte pozostają wielkopowierzchniowe sklepy meblowe i budowlane o powierzchni powyżej 2 000 m kw., podobnie jak centra i galerie handlowe z wyjątkiem działających w nich m.in.: sklepów spożywczych, aptek i drogerii, salonów prasowych, księgarni. W sklepach, które mogą być otwarte obowiązuje ścisły rygor sanitarny i limit osób.

Legalizacja zatrudnienia cudzoziemców – specjalne rozwiązania w czasie pandemii

Legalizacja zatrudnienia cudzoziemców. Trwająca od marca 2020 roku, pandemii wirusa SARS-CoV-2 wpływa na życie społeczne i gospodarcze w Polsce. Wprowadzony reżim sanitarny i nowe obostrzenia epidemiologiczne sprawiają, że wiele firm prywatnych zawiesza działalność lub przechodzi w tryb pracy zdalnej. Także urzędy państwowe, dostosowując się do obecnie obowiązujących przepisów, działają w trybie hybrydowym lub on-line. Przekłada się to na sytuację prawną cudzoziemców, którzy zdecydowali się kontynuować zatrudnienie w naszym kraju.

Tarcza branżowa (marzec-kwiecień 2021 r.) - nowe kody PKD

Tarcza branżowa. Najprawdopodobniej w przyszłym tygodniu na Radę Ministrów trafi projekt rozporządzenia dot. przedłużenia Tarczy branżowej i rozszerzenia jej o kolejne kody PKD - "Z 49 kodów będziemy ich mieć około 62" - zapowiedziała w środę 7 kwietnia 2021 r. wiceminister rozwoju, pracy i technologii Olga Semeniuk.

MPP (split payment) z niższym progiem i bardziej powszechny

Split payment, MPP. - Przedsiębiorcy przyzwyczaili się do stosowania split payment i to rozwiązanie działa bardzo dobrze. Zastanawiamy się, czy obniżyć próg split paymentu – dziś to jest 15 tys. zł – lub nawet wprowadzić powszechny obowiązek podziału kont w przypadku podatku VAT - mówi Tadeusz Kościński, minister finansów w wywiadzie dla DGP.

Mechanizm podzielonej płatności w 2021 r. - co warto wiedzieć?

Mechanizm podzielonej płatności (MPP). Od 1 stycznia 2021 r. ustawodawca wprowadził kilka istotnych zmian do funkcjonujących przepisów dotyczących MPP. Jakie to zmiany?

Przedłużenie ważności zezwoleń na pracę cudzoziemców w czasie epidemii

Zezwolenia na pracę cudzoziemców w czasie COVID-19. Specjalna (anty-covidowa) ustawa z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych zawiera przepisy przedłużające ważność wszystkich rodzajów zezwoleń na pracę cudzoziemców w Polsce. Dotyczy to także oświadczeń o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi. Państwowa Inspekcja Pracy wyjaśnia wątpliwości związane z tymi przepisami, dotyczące różnych stanów faktycznych.

Tarcza 8.0 - kody PKD, dofinansowanie, dotacja, postojowe, zwolnienie ze składek ZUS

Tarcza 8.0. Od 28 lutego 2021 roku przedsiębiorcy z branż najbardziej dotkniętych epidemią COVID-19 mogą korzystać z dotychczasowych form wsparcia finansowego: świadczenia postojowego, dofinansowania wynagrodzeń, dotacji na pokrycie bieżących kosztów działalności i zwolnienia z opłacania składek ZUS. Szczegóły tej pomocy finansowej zostały uregulowane w rozporządzeniu Rady Ministrów z 26 lutego 2021 r. w sprawie wsparcia uczestników obrotu gospodarczego poszkodowanych wskutek pandemii COVID-19 (Dz.U. 2021 poz. 371).

Wynagrodzenie cudzoziemca a zamknięcie firmy z powodu epidemii - pracownik, zleceniobiorca

Wynagrodzenie pracownika a zamknięcie firmy. Czy w przypadku zamknięcia firmy na mocy przepisów ograniczających prowadzenie działalności gospodarczej w okresie epidemii COVID-19, wskutek czego nie było możliwe powierzenie pracy cudzoziemcowi w wymiarze czasu pracy lub liczbie godzin określonej w oświadczeniu, zezwoleniu na pracę lub zezwoleniu na pobyt czasowy i pracę, należy wypłacić cudzoziemcowi wynagrodzenie tylko za faktycznie przepracowane godziny, czy również za czas nieprzepracowany z powodu zamknięcia firmy? Prezentujemy wyjaśnienia Państwowej Inspekcji Pracy w tym zakresie dotyczące pracowników i zatrudnionych na umowach cywilnoprawnych (np. zleceniobiorców).

MPP 2021 - zmiany w podzielonej płatności

MPP 2021. Od 1 stycznia 2021 r. zmianie uległy przepisy dotyczące mechanizmu podzielonej płatności w VAT (zwanego też w skrócie MPP, czy z angielska: split payment). Zmiany te wprowadziła nowelizacja ustawy o VAT, która weszła z początkiem 2021 roku (tzw. pakiet SLIM VAT). Kwota limitu podzielonej płatności została wprost zapisana w ustawie o VAT. Mechanizm podzielonej płatności (MPP) nie musi już być stosowany do potrąceń pozakodeksowych, czyli potrąceń dopuszczalnych na gruncie zasady swobody umów. Płatności z rachunku VAT można dokonywać także na konta agencji celnych. Nastąpiła też zmiana katalogu podmiotów mogących wystąpić o uwolnienie środków z rachunku VAT

Krzesło biurowe i inny sprzęt dla pracownika pracującego w domu sfinansowane przez pracodawcę – co z PIT?

Sprzęt dla pracownika pracującego w domu a PIT. Przy wykonywaniu pracy zdalnej w związku z epidemią COVID-19 obowiązkiem pracodawcy jest zapewnienie pracownikowi narzędzi i materiałów potrzebnych do pracy zdalnej. Sfinansowanie przez pracodawcę pracownikowi sprzętu do pracy zdalnej (w tym np. krzesła biurowego) nie spowoduje po stronie pracownika powstania z tego tytułu przychodu opodatkowanego podatkiem dochodowym (PIT). Natomiast w przypadku telepracowników i pracowników incydentalnie pracujących zdalnie (bez związku z epidemią) możliwe jest skorzystanie w takim przypadku ze zwolnienia podatkowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 13 ustawy o PIT.

Tarcza Finansowa PFR 2.0 a łamanie restrykcji pandemicznych - kary

Tarcza Finansowa PFR 2.0 - kary Przedsiębiorca, który wnioskując o pomoc z Tarczy Finansowej PFR 2.0 oświadczy, że nie łamie restrykcji pandemicznych, a zasady te naruszy, będzie mógł być pociągnięty do odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń - powiedziała 28 stycznia 2021 r. szefowa KAS Magdalena Rzeczkowska.

Tarcza Finansowa 2.0 - nowe kody PKD

Nowe kody PKD w Tarczy Finansowej 2.0. W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pojawiły się dwa projekty uchwał Rady Ministrów zmieniające uchwały w sprawie programów rządowych „Tarcza finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla małych i średnich firm” (tzw. Tarcza Finansowa 1.0) i „Tarcza finansowa 2.0 Polskiego Funduszu Rozwoju dla mikro, małych i średnich firm”. Wsparcie z Tarczy Finansowej PFR 2.0 (jak również możliwość umorzenia do 100% subwencji udzielonej w ramach Tarczy Finansowej PFR 1.0) zostanie rozszerzone o przedsiębiorców wykonujących inne rodzaje działalności. Jakie nowe kody PKD pojawią się w Tarczy Finansowej?

"Odmrażanie" gospodarki od 1 lutego? Pierwsze sklepy detaliczne i centra handlowe

Czy "odmrażanie" gospodarki rozpocznie się od 1 lutego? Jeżeli rząd zdecyduje się na poluzowanie części obostrzeń od 1 lutego, to w pierwszej kolejności pracę będą mogły wznowić sklepy detaliczne i centra handlowe. Decyzja o luzowaniu bądź wydłużeniu restrykcji ma zapaść w tym tygodniu i będzie uzależniona m.in. od statystyk dotyczących zakażeń i zgonów oraz sytuacji epidemiologicznej w całej Europie, która jest obecnie trudna. Wyczekują jej przede wszystkim przedsiębiorcy, którzy w całym kraju decydują się już na wznawianie działalności mimo zakazów. Olga Semeniuk, wiceminister rozwoju, pracy i technologii, przekonuje jednak, że są to odosobnione przypadki i skala zjawiska jest niewielka.

Tarcza Finansowa 2.0 - wkrótce dodatkowa lista kodów PKD objętych tarczą

W przyszłym tygodniu ogłosimy dodatkową listę kodów działalności gospodarczej (PKD) objętych tarczą - zapowiedział 14 stycznia 2021 r. wicepremier, szef MRPiT Jarosław Gowin. Jego zdaniem od 1 lutego 2021 r., jeśli sytuacja epidemiczna się nie pogorszy, powinny zostać w pełni otwarte galerie handlowe.

Tarcza 6.0 – terminy składania wniosków i rodzaje wsparcia

Tarcza 6.0, to zbiorcza nazwa dla uchwalonych w grudniu 2020 r. nowych zasad wsparcia finansowego dla branż najbardziej dotkniętych epidemią COVID-19. Przede wszystkim rozszerzono zakres kodów PKD, które uprawniają do otrzymania wsparcia. Kto może uzyskać wsparcie finansowe na dofinansowanie wynagrodzeń pracowników w ramach Tarczy 6.0? Jaka jest wysokość i czas dofinansowania? Do kiedy i jak złożyć wniosek? Kto może uzyskać jednorazowe dodatkowe świadczenie postojowe dla osób prowadzących działalność gospodarczą? Kto może uzyskać dodatkowe świadczenia postojowe dla branży turystycznej i rekreacyjnej? Kto może uzyskać jednorazową dotację z Funduszu Pracy dla mikro- i małych przedsiębiorców? Kto może uzyskać zwolnienie z opłacania składek za listopad 2020 r.?

Dofinansowanie rozpoczęcia działalności gospodarczej - zmiany 2021

Osoby, których działalność gospodarcza nie przetrwała pandemii, będą mogły starać się o środki na założenie innej. Resort rozwoju, pracy i technologii przekazał PAP, że rozporządzenie łagodzące warunki uzyskania pomocy powinno wejść w życie w I połowie stycznia 2021 r.

Sprawozdawczość finansowa w dobie COVID-19

Waga sprawozdawczości finansowej nieustannie rośnie. Inwestorzy oraz rynek oczekują bieżącej informacji finansowej, która jest wiarygodna, kompletna i dostarczona w możliwie najszybszym terminie. Taka informacja finansowa powinna rzetelnie przedstawiać skutki wszystkich istotnych zdarzeń, które wydarzyły się w danym roku obrotowym. Do takich zdarzeń z pewnością można zaliczyć wybuch pandemii SARS-CoV-2. Wpłynęła ona istotnie na światowe rynki, destabilizując wiele biznesów, ale równocześnie ucząc pokory oraz wymuszając niestandardowe działania kadry kierowniczej wielu firm, będące reakcją na zmianę popytu i podaży, jak również logistyki na rynkach światowych.

Podatki 2021 - preferencje w podatku od nieruchomości i zwolnienie z opłaty targowej

Od 2021 roku obowiązywać będą korzystne dla podatników zmiany w zakresie podatku od nieruchomości i opłaty targowej. Gminy będą mogły nadal stosować zwolnienia z podatku od nieruchomości i przedłużać terminy płatności jego rat. Mogą też wprowadzić preferencje dla organizacji pozarządowych. W 2021 roku nie będzie pobierana opłata targowa. Jednostki samorządu terytorialnego otrzymają rekompensatę za brak wpływów z tej opłaty.

Opodatkowanie pracowników transgranicznych pracujących zdalnie - porozumienie Polska-Niemcy

W listopadzie 2020 r. Polska i Niemcy zawarły porozumienie dotyczące zasad opodatkowania pracy zdalnej wykonywanej przez pracowników transgranicznych w czasie pandemii COVID-19. Porozumienie wprowadza fikcję prawną na potrzebę stosowania art. 15 ust. 1 polsko-niemieckiej umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, że ze względu na działania anty-covidowe podjęte przez Polskę i Niemcy - pracę wykonywaną w domu (tj. w państwie rezydencji) przez pracownika na rzecz pracodawcy z drugiego państwa, można uznać za pracę wykonywaną w państwie, w którym pracownik wykonywałby tę pracę gdyby nie podjęto działań antykryzysowych.

VAT 2021 - przedłużone stosowanie PKWiU 2008 do niektórych towarów

Do końca marca 2021 r. ma zostać przedłużone stosowanie klasyfikacji PKWiU 2008 do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług (VAT), w zakresie niektórych towarów (np. kosmetyków, komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych, urządzeń elektrycznych i nieelektrycznego sprzętu gospodarstwa domowego, części samochodowych i towarów objętych podzieloną płatnością (załącznik 15 do ustawy o VAT) oraz w zakresie towarów, wymienionych odnośnie wyłączenia ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług (w art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. f i g ustawy o VAT).

Tarcza branżowa dla firm uchwalona przez Sejm

19 listopada 2020 r. Sejm uchwalił poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych - czyli tzw. tarczę branżową, która przewiduje rządową pomoc dla sektorów gospodarki (branż) najbardziej dotkniętych skutkami pandemii. Wsparcie ma przysługiwać firmom reprezentującym branże m.in. gastronomiczną, kulturalno-rozrywkową, dbającą o zdrowie fizyczne czy sprzedaży detalicznej.

Które firmy skorzystają z nowego pakietu antykryzysowego?

Duża część dofinansowania z nowego pakietu antykryzysowego obejmie jedynie sektory objęte restrykcjami, jak w przypadku branży gastronomicznej, handlowej czy też fitness. Nie obejmie też młodych firm - skomentował dla PAP Adam Ziębicki z kancelarii prawnej Chałas i Wspólnicy.

2 tys. zł na każdy etat i umowę zlecenie z FGŚP - dla kogo, kiedy?

Wicepremier, minister rozwoju, pracy i technologii Jarosław Gowin zapowiedział nowy instrument pomocy dla branż dotkniętych restrykcjami związanymi z koronawirusem – wypłaty w wysokości do 2 tys. zł na każdy etat i umowę zlecenie z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

Praca zdalna na kwarantannie – wynagrodzenie i zasiłek chorobowy

Pracownik na obowiązkowej kwarantannie (o ile jego zdrowie na to pozwala) ma prawo świadczyć pracę zdalną za zgodą pracodawcy. W takim przypadku przysługuje mu wynagrodzenie za pracę a nie przysługuje wynagrodzenie chorobowe ani zasiłek chorobowy. Natomiast jeżeli pracownik na obowiązkowej kwarantannie nie może pracować (nawet zdalnie) z uwagi na stan zdrowia, to przysługują mu świadczenia pieniężne z tytułu choroby (tj. wynagrodzenie za okres choroby lub zasiłek chorobowy). W tym przypadku do wypłaty tych świadczeń nie jest potrzebne zwolnienie lekarskie.

Czy zaliczki należy płacić w ramach mechanizmu podzielonej płatności?

Obowiązkowy mechanizm podzielonej płatności (split payment) w stosunku do niektórych towarów i usług został wprowadzony 1 listopada 2019 r. Przepisy regulujące podzieloną płatność nadal wywołują wątpliwości u podatników, którzy nie są pewni, czy powinni opłacić należność z wykorzystaniem mechanizmu podzielonej płatności. W szczególności, wątpliwości pojawiają się w odniesieniu do płatności zaliczek z zastosowaniem MPP.

Koronawirus w Polsce - nowe obostrzenia od 7 listopada

4 listopada 2020 r. rząd przedstawił nowe obostrzenia (restrykcje, ograniczenia) związane z pandemią koronawirusa. Poniżej lista nowych obostrzeń, wg. prezentacji KRPM.

Baseny, siłownie, kluby fitness mogą działać nadal w ramach współzawodnictwa sportowego

Ustawodawca, aby nie ograniczyć zupełnie możliwości przygotowywania się do wydarzeń sportowych, dopuścił działalność basenów, siłowni, klubów i centrów fitness, "które są przeznaczone dla osób uprawiających sport w ramach współzawodnictwa sportowego, zajęć sportowych lub wydarzeń sportowych" - poinformowało 4 listopada 2020 r. PAP Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii.

Sprzęt ochronny i medyczny zwolniony z cła i VAT do 30 kwietnia 2021 r.

Zwolnienie z cła i VAT sprzętu ochronnego i medycznego przywożonego do Polski (np. maseczek, przyłbic, kombinezonów ochronnych, respiratorów) będzie obowiązywało do 30 kwietnia 2021 r. Zadecydowała o tym 28 października 2020 r. Komisja Europejska (KE) z uwagi na stale utrzymujące się zapotrzebowanie na ten sprzęt niezbędny przy zwalczaniu pandemii koronawirusa SARS-CoV-2, wywołującego chorobę COVID-19.

Czy split payment obejmuje sprzedaż abonamentu na oprogramowanie?

Split payment a sprzedaż abonamentów na korzystanie z oprogramowania. Czy podatnik ma obowiązek stosować mechanizm podzielonej płatności w sytuacji, gdy oprogramowanie wydawane jest klientom poprzez pobranie aplikacji, poprzez którą instalowane jest oprogramowanie?

Pomoc finansowa dla producentów i sprzedawców chryzantem

W związku z zamknięciem cmentarzy producenci i sprzedawcy chryzantem doniczkowych będą mogli otrzymać pomoc finansową - poinformowała 1 listopada 2020 r. Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

Darowiznę na zwalczanie COVID-19 będzie można odliczyć podwójnie

W najbliższych trzech miesiącach każda złotówka przeznaczona na wsparcie ochrony zdrowia i szkolnictwa będzie podwójnie odliczona od dochodu - poinformował PAP wiceminister finansów Jan Sarnowski. MF pracuje też nad przedłużeniem stawki 0 proc. VAT na darowizny laptopów do szkół w czasie pandemii.

Jak się dobrze zaprezentować podczas wideorozmów i wideokonferencji

W czasie pandemii koronawirusa SARS-CoV-2, wywołującego chorobę COVID-19 praca zdalna i ułatwiające komunikację nowe technologie (w tym oczywiście wideorozmowy i wideospotkania) znacząco rozpowszechniły się w biznesie. Wksperci z firmy McKinsey szacują, że cyfryzacja w firmach przyspieszyła o trzy lata[1]. Osoby, które wcześniej nie miały do czynienia z nowymi technologiami, nagle zostały postawione przed koniecznością uczestniczenia w telekonferencjach i wideo rozmowach. To mogło wywołać u nich konsternacje, szczególnie gdy po raz pierwszy prowadzili wideo spotkanie w domowych warunkach. Należy również podkreślić, że niewielki odsetek pracowników posiadał w swoim mieszkaniu dedykowane miejsce do pracy, a co dopiero przestrzeń pod wideokonferencje. Na szczęście za nami już prowizoryczne biurka z deski do prasowania lub praca przez 8 godzin z sofy. Mądrzejsi o pierwsze doświadczenia – te dobre i te, które każdy chciałby usunąć z pamięci – proponujemy odświeżyć sobie etykietę wirtualnych spotkań, aby uniknąć „niewygodnych” sytuacji.

5 tys. zł bezzwrotnej dotacji dla mikroprzedsiębiorcy dotkniętego skutkami pandemii

Mikroprzedsiębiorca będzie mógł uzyskać do 5 tys. zł bezzwrotnej dotacji, jeśli jego dochody spadły o 40 proc .w październiku albo listopadzie 2020 r. wobec przychodu uzyskanego w analogicznym czasie 2019 r. - ustalili 27 października 2020 r. posłowie z sejmowej Komisji Polityki Społecznej i Rodziny.

REKLAMA