REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Ulgi podatkowe, Pit 2011

Kiedy można rozliczyć się z samotnie wychowywanym dzieckiem

Czy za 2011 rok mogę się rozliczyć razem z moim niepełnosprawnym dzieckiem (dziecko ma 12 lat), które otrzymywało w 2011 roku rentę socjalną? Dziecko to wychowuję samotnie od 4 lat.

Czy w ramach ulgi rehabilitacyjnej można odliczyć zakup pieca gazowego

Jestem osobą niepełnosprawną, w podeszłym wieku (81 lat), inwalidą II grupy i inwalidą wojennym, zamieszkałym samotnie w domku jednorodzinnym. Z uwagi na fakt, że opalanie domu węglem było dla podatnika zbyt ciężkim zajęciem, zamontowałem gazowy piec centralnego ogrzewania. Czy mogę wydatek na piec odliczyć w ramach ulgi rehablilitacyjnej?

Limity ulg i odliczeń w PIT 2015 / 2016

Wszystkie ulgi PIT-owe w 2 tabelach (odliczenia od podatku i odliczenia od dochodu), które zawierają aktualne wartości dla rozliczenia rocznego dochodów uzyskanych w 2015 roku, a także dla dochodów uzyskanych w 2016 r.

Kwoty i limity ulg i odliczeń w PIT na 2010 rok

92,67 zł za każdy rozpoczęty miesiąc kalendarzowy opieki nad każdym wychowywanym dzieckiem można odliczyć (od podatku) w ramach tzw. ulgi na dziecko. Za internet można odliczyć (od dochodu) kwotę 760 zł rocznie.

REKLAMA

Skala podatkowa PIT 2011 / 2012

Jeżeli nie rozliczasz się podatkiem liniowym (19% bez względu na rozmiar dochodów – dotyczy tylko działalności gospodarczej i działów specjalnych produkcji rolnej), kartą podatkową ani ryczałtem ewidencjonowanym -  to co do zasady musisz obliczyć podatek od swoich dochodów wg skali podatkowej. Tu już procent podatku zależy od wysokości Twoich dochodów. To tzw. progresja podatkowa - czyli im więcej zarabiasz, tym większa stopa podatku obciąża Twoje dochody. Przy progresji stawki podatkowe są przypisane określonym w skali przedziałom dochodów. Od 2009 roku mamy tylko dwie stawki 18% i 32%.

Bezrobotny kredytobiorca z pomocą państwa i ulgą w PIT

Ustawa z 19 czerwca 2009 r. o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych udzielonych osobom, które utraciły pracę (Dz. U. Nr 115, poz. 964), która weszła w życie 5 sierpnia 2009 r. określa zasady przyznawania okresowej i zwrotnej pomocy państwa osobom fizycznym zobowiązanym do spłaty kredytu mieszkaniowego, które utraciły pracę po 1 lipca 2008 r.

Czy córka uzyskująca dochody z najmu uprawnia rodziców do ulgi

Nasza córka ma 22 lata i studiuje. Jednocześnie uzyskuje od 2008 roku przychody z najmu swojego mieszkania 15 tys. zł w 2008 roku. Przychody te rozlicza w formie ryczałtowej (złożyła za 2008 rok PIT-28). Córka nie ma żadnych innych dochodów. Czy my, jako rodzice możemy odliczyć sobie ulgę na naszą córkę?

Czy przysługuje pełna ulga prorodzinna na studenta

Czy przysługuje mi pełna ulga z tytułu wychowania studenta, który w trakcie 2008 roku ukończył 25 rok życia?

REKLAMA

PIT-37, PIT-36, PIT-36L, PIT-38 i PIT-39 złożysz przez internet bez podpisu elektronicznego

A dodatkowo od rozliczenia za 2010 rok, począwszy od 1 stycznia 2011 r. można złożyć w ten sposób również PIT-28, PIT-16A, PIT19A, a oprócz tego wniosek PIT-16.  Już w poprzednim sezonie PIT-owym można było składać bez podpisu elektronicznego przez internet do urzędów skarbowych PIT-36, PIT-36L,PIT-37, PIT-38 i PIT-39.

Ulga z tytułu wychowywania dzieci - PIT 2011

Najpopularniejsza od kilku sezonów PIT-owych ulga, będzie z pewnością królować i w sezonie obecnym. W rozliczeniu za rok 2011 (tak samo jak za ostatnie 2 lata) można z tytułu wychowywania dzieci odliczyć od podatku kwotę 92,67 zł miesięcznie (maksymalnie 1112,04 zł) na każde wychowywane dziecko. 

Ulgi w spłacie podatku

Może się czasem zdarzyć, że nie będziemy w stanie zapłacić podatku, który „wyszedł” w rocznym zeznaniu czy złożonej deklaracji. Choroba, zalanie, niespodziewane wydatki – wszystko to może zachwiać naszymi finansami i uniemożliwić uregulowanie zobowiązań podatkowych. W takich sytuacjach warto spróbować wystąpić z wnioskiem o umorzenie zaległości, rozłożenie podatków na raty bądź odroczenie w czasie ich terminu zapłaty.

Ulga abolicyjna [Wszystko o ...]

Jeżeli w 2008 roku pracowałeś za granicą (lub uzyskiwałeś tam dochody z działalności gospodarczej) możesz skorzystać z ulgi abolicyjnej. Jednak masz prawo do tej ulgi tylko wtedy, gdy Twoje zagraniczne dochody zostały poddane niekorzystnej metodzie unikania podwójnego opodatkowania – tzw. metodzie odliczenia proporcjonalnego.

Przykład rozliczenia na PIT-38 dochodów ze sprzedaży akcji

PIT-38 przeznaczony jest nie tylko do wykazania dochodów lub strat z gry na giełdzie. Muszą go wypełnić i złożyć również osoby, które w rozliczanym roku podatkowym: - sprzedały udziały w spółkach z o.o. i papiery wartościowe nie notowane na giełdzie lub - osiągnęły przychody z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część.

Przykład rozliczenia na PIT-37 wspólnie z samotnie wychowywanym dzieckiem

Pani Anna Wiśniewska jest osobą rozwiedzioną. Samotnie wychowuje dwunastoletniego syna. W zeszłym roku była zatrudniona na podstawie umowy o pracę u jednego pracodawcy. Dodatkowo uzyskała przychód z umowy o dzieło.

Przykład indywidualnego rozliczenia na PIT-37 - PIT 2011

Przykład indywidualnego rozliczenia na PIT-37

Zarobiłeś mniej niż 3091 zł w 2012 r. - też musisz wypełnić PIT-a

Kwota 3091 zł, to (od 2009 roku) limit dochodów, powyżej którego dopiero trzeba zapłacić podatek dochodowy od osób fizycznych. Taka sama kwota wolna od podatku obowiązywać będzie odnośnie dochodów uzyskanych w 2013 roku. Ale nawet jeżeli ktoś zarobił w danym roku podatkowym mniej i tak musi wypełnić rocznego PIT-a. Ten trud jednak takiej osobie się opłaci, gdyż z reguły otrzyma od fiskusa zwrot pobranych zaliczek na podatek.

Rozliczamy dochody ze sprzedaży udziałów i akcji na PIT-38

Tylko indywidualnie i odrębnie od innych dochodów można rozliczyć dochody ze sprzedaży papierów wartościowych poza działalnością gospodarczą uzyskane w danym roku kalendarzowym. Służy do tego PIT-38. Trzeba to zrobić do końca kwietnia następnego roku.

Oddałeś krew - skorzystaj z ulgi

Podatnicy, którzy w 2008 roku oddali honorowo krew, mają prawo w zeznaniu rocznym skorzystać ze specjalnej ulgi na krew. Odliczeniu od dochodu podlega ekwiwalent za oddaną krew. Odliczenie nie może przekroczyć 6 proc. dochodu.

Czy mogę odliczyć sobie w PIT darowiznę dla zagranicznej organizacji charytatywnej

Chciałbym odliczyć darowiznę, której dokonałem dla zagranicznej fundacji pomagającej chorym na nowotwory. Czy mogę to zrobić w rocznym zeznaniu podatkowym?

PIT-28 - rozliczamy ryczałtem przychody z najmu i dzierżawy - PIT 2011

Do wtorku 31 stycznia 2012 r. muszą złożyć PIT-28 za 2011 r. podatnicy rozliczający ryczałtem przychody z najmu, dzierżawy i innych podobnych umów.

PIT-28 - rozliczamy ryczałtem przychody z najmu i dzierżawy

Do końca stycznia muszą złożyć PIT-28 podatnicy rozliczający ryczałtem przychody z najmu, dzierżawy i innych podobnych umów. Jeżeli ostatni dzień stycznia wypada sobotę - ostateczny termin przesuwa się na pierwszy dzień roboczy kolejnego miesiąca.

PIT-28 - rozliczenie roczne przychodów z działalności gospodarczej - ryczałt od przychodów ewidencjonowanych

Do końca lutego przedsiębiorcy - ryczałtowcy powinni złożyć do urzędu skarbowego zeznanie PIT-28 za ubiegły rok podatkowy. Nie ma więc już wiele czasu na zapoznanie się z zasadami tego rozliczenia.

Odliczenie składki zdrowotnej od ryczałtu osób duchownych - czyli jak wypełnić PIT-19A

Karta podatkowa - wypełniamy PIT-16A - PIT 2011

Do wtorku 31 stycznia 2012 r. mają czas podatnicy płacący podatek w formie karty podatkowej na złożenie do urzędu skarbowego deklaracji PIT-16A. W deklaracji tej muszą wskazać wysokość składek na ubezpieczenie zdrowotne, które zapłacili (i jednocześnie odliczyli od kwoty podatku) w poszczególnych miesiącach roku 2011.

Czy wydatki na Internet mogę udokumentować duplikatem faktury?

Moje faktury za dostęp do Internetu uległy zniszczeniu. Przygotowuję się do wypełniania PITa za zeszły rok i chcąc odliczyć sobie te wydatki muszę mieć faktury. W firmie telekomunikacyjnej powiedzieli mi, że mogą mi wydać tylko duplikaty wcześniej wystawionych faktur. Czy na podstawie duplikatów też mogę odliczyć ulgę internetową?

Na co można wydać pieniądze by nie płacić podatku od dochodu ze sprzedaży nieruchomości

Kupiłem okazyjnie w styczniu 2009 roku nieruchomość (działkę budowlaną). Jednak szybko okazało się, że będę zmuszony sprzedać tą działkę. Wiem, że jeżeli sprzedam z zyskiem będę musiał zapłacić podatek (19% od dochodu). Na co muszę przeznaczyć środki uzyskane z tej sprzedaży aby nie zapłacić podatku?

Kto i kiedy może rozliczyć się wspólnie z dzieckiem

Osoby samotnie wychowujące dzieci mogą skorzystać z możliwości wspólnego opodatkowania dochodów.

Rozliczamy się wspólnie na PIT-36 - PIT 2011

Rozliczamy się wspólnie na PIT-36

Rozliczamy się indywidualnie na PIT-36

Na formularzu PIT-36 rozliczamy się gdy nasze dochody podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych, a jednocześnie nie mieszczą się w zakresie PIT-37.

Nie złożyłeś w terminie zeznania - pamiętaj o czynnym żalu

Jeżeli nie wywiążesz się w terminie z obowiązku złożenia rocznego PIT-a, możesz być zagrożony odpowiedzialnością karną. Istnieje sposób uwolnienia się od tego ryzyka – czynny żal.

Jak przekazać 1% podatku organizacji pożytku publicznego - PIT 2012 / 2013

Warto mieć wpływ (choćby 1%-owy) na to jak zostanie wykorzystany nasz podatek. Dlatego trzeba wiedzieć w jaki sposób i komu można ten 1% swego podatku przekazać w rocznym zeznaniu podatkowym PIT.

Rozliczamy podatek liniowy na PIT-36L

Formularz PIT-36L jest przeznaczony dla podatników prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem liniowym. Ale nie tylko. Mogą go składać  również podatnicy prowadzący działy specjalne produkcji rolnej, którzy wybrali wcześniej tą formę opodatkowania. Ze złożeniem PIT-36L za rozliczany rok podatkowy trzeba zdążyć przed końcem kwietnia następnego roku.

PIT 2012 / 2013 - jak przygotować się do rozliczenia rocznego

O rozliczeniu PIT-a za dany rok na ogół zaczynamy myśleć dopiero w roku następnym. Przeważnie interesujemy się tym problemem bliżej 30 kwietnia. Jednak jest parę powodów, by pomyśleć o tym wcześniej i odpowiednio zadbać o swe interesy.

Rozliczamy podatkowo swoje dochody z pracy za granicą - PORADNIK

Jeżeli pracujesz za granicą albo zamierzasz wyjechać, a nie wiesz jak rozliczyć swoje dochody z zagranicznych wyjazdów – zapoznaj się krok po kroku z poniższym kompleksowym opracowaniem.

Metody unikania podwójnego opodatkowania

Dochody z pracy najemnej podlegają opodatkowaniu w kraju, w którym praca jest wykonywana. Niezależnie od tego podatnicy, którzy podlegają nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce, są zobowiązani do rozliczenia tych dochodów również w Polsce. Aby uniknąć podwójnego opodatkowania tych samych dochodów, między państwami są zawierane umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Jak obliczyć podatek korzystając z jednej z metod unikania podwójnego opodatkowania

W przykładach prezentujemy wyliczenia podatku od dochodów zagranicznych z zastosowaniem obu metod unikania podwójnego opodatkowania.

Ulga meldunkowa

Sprzedając przed upływem 5 lat od nabycia bądź wybudowania nieruchomość  (lub spółdzielcze prawo) powinniśmy co do zasady zapłacić podatek dochodowy. Jednak w przypadku sprzedaży nieruchomości nabytych lub wybudowanych w okresie od 1 stycznia 2007 r. do końca 2008 r. nie zapłacimy podatku dochodowego po 12 miesiącach zameldowania w danym budynku czy lokalu.

Odliczenie składki na ubezpieczenie zdrowotne

Składkę na ubezpieczenie zdrowotne odliczamy od podatku. Jednak nie całą. W 2011 r. płaciliśmy do ZUS składkę wysokości 9% podstawy wymiaru ale odliczyć możemy tylko 7,75% podstawy. Oznacza to, że w 2011 r. 1,25 % składki finansowaliśmy z własnej kieszeni.

Odliczenie składki na ubezpieczenie zdrowotne - PIT 2009

Składkę na ubezpieczenie zdrowotne odliczamy od podatku. Jednak nie całą. W 2009 r. płaciliśmy do ZUS składkę wysokości 9% podstawy wymiaru ale odliczyć możemy tylko 7,75% podstawy. Oznacza to, że w 2009 r. 1,25 % składki finansowaliśmy z własnej kieszeni.

Darowizny na cele krwiodawstwa - PIT 2009

Honorowi krwiodawcy mogą odliczyć od dochodu 130 zł za każdy litr oddanej w 2009 r. krwi. Nie można odliczyć więcej niż 6% swojego dochodu.

Ulga dla honorowych krwiodawców 2014 / 2015

W zeznaniu składanym za dany rok podatkowy honorowi krwiodawcy rozliczając PIT, mogą odliczyć od dochodu (lub przychodu - ryczałtowcy) równowartość ekwiwalentu pieniężnego za krew. Nie można odliczyć więcej niż 6% swojego dochodu (przychodu). Jednak ulgą tą objęta jest tylko krew oddana w Polsce.

Jak liczyć okres zameldowania do ulgi meldunkowej

W maju 2008 r. zmarła moja matka i nabyłem w spadku mieszkanie własnościowe stanowiące odrębną nieruchomość. Nabycie spadku potwierdzone zostało prawomocnym wyrokiem sądu. W mieszkaniu tym byłem zameldowany na pobyt stały w latach 1991-2003. Czy sprzedając teraz to mieszkanie mogę skorzystać z ulgi meldunkowej?

Wychowywanie dzieci daje ulgę (podatkową)

Ulga prorodzinna, zwana też ulgą na dzieci, to najkorzystniejsza obecnie ulga podatkowa. Każdy podatnik wychowujący dzieci może w swoim PIT za rok 2008 odliczyć od podatku dochodowego kwotę 1173,70 na jedno wychowywane dziecko.

Pomyliłem formularz. Czy skorzystam z ulgi?

Chciałem skorzystać ze zwolnienia w podatku od spadków i darowizn dla najbliższej rodziny (dostałem darowiznę od rodziców) ale pomyliłem formularz SD-1 z SD-3. Czy zwolnienie mi przepadło ?

Ulga abolicyjna

Jeżeli w 2008 roku pracowałeś za granicą (lub uzyskiwałeś tam dochody z działalności gospodarczej) możesz skorzystać z ulgi abolicyjnej. Jednak masz prawo do tej ulgi tylko wtedy, gdy Twoje zagraniczne dochody zostały poddane niekorzystnej metodzie unikania podwójnego opodatkowania – tzw. metodzie odliczenia proporcjonalnego.

Sprzedajemy odziedziczony dom bez podatku

Sprzedaż nabytego w drodze spadku i darowizny domu lub innej nieruchomości jest wolna od podatku dochodowego jeżeli nabycie miało miejsce przed 1 stycznia 2007 r.. Natomiast jeżeli nabycie nieodpłatne miało miejsce po tej dacie trzeba zapłacić 19% podatku dochodowego. Można tego uniknąć czekając z nabyciem 5 lat lub gdy jest zameldowany w tym domu ponad 12 miesięcy.

Zwolnienia w podatku od środków transportowych

Sprawdź czy musisz płacić podatek od środków transportowych

Ulgi i zwolnienia w podatku od nieruchomości

Opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają zasadniczo grunty, budynki lub ich części. Podatkowi podlegają też budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Ustawa o podatkach i opłatach lokalnych przewiduje jednak szereg wyłączeń i zwolnień z tego podatku. 

REKLAMA