REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

VAT - rozliczanie, Przedsiębiorca

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Pakiet antykryzysowy to za mało. Zrezygnujmy ze split payment, zawieśmy podatki i ZUS

W odpowiedzi na sytuację wywołaną koronawirusem, w dniu 18 marca zostały przedstawione założenia pakietu antykryzysowego. Pakiet oparty jest na pięciu filarach, a dwa pierwsze skierowane są dla pracowników i przedsiębiorców.

Koronawirus - spłata rat leasingowych i kredytów przez przedsiębiorców

Podstawową regułą stosunków zobowiązaniowych, umów, jak i podstawowym obowiązkiem ich stron, jest spełnienie ciążących na nich zobowiązań. Potwierdza to Kodeks cywilny, który wskazuje, że w stosunkach tych wierzyciel może żądać od dłużnika świadczenia, a dłużnik powinien świadczenie spełnić. Od reguły tej istnieją odstępstwa, a jedną z przesłanek takich odstępstw jest wystąpienie siły wyższej, czyli czynnika, który uniemożliwia dłużnikowi spełnienie świadczenia. Takim czynnikiem jest panująca obecnie pandemia koronawirusa. Czy firmy mogą się na nią powoływać i nie spłacać rat leasingowych oraz rat kredytowych?

Koronawirus i stan zagrożenia epidemicznego – co w tej sytuacji może przedsiębiorca?

W obecnej sytuacji pandemii koronawirusa i ogłoszonego stanu zagrożenia epidemicznego, przedsiębiorca może, czasowo zawiesić spełnienie ciążącego na nim wobec kontrahenta zobowiązania bądź całkowicie się z niego zwolnić. Ma prawo wycofać się z przyjętego zlecenia, zwracając pobraną zaliczkę, a w obliczu niemożności jej zwrotu, zobowiązać się do jej zwrotu w określonym terminie, bez ponoszenia dodatkowych obciążeń takich jak kary umowne.

Zmiany w podatkach w pakiecie Tarczy Antykryzysowej

Wsteczne rozliczanie strat podatkowych (PIT i CIT) przez przedsiębiorców, wydłużenie terminu wpłat pracowniczych zaliczek PIT, czy przesunięcie w czasie planowanych zmian podatkowych. To tylko niektóre z rozwiązań zaproponowanych przez Ministerstwo Finansów, które znalazły się w Gospodarczej i Społecznej Tarczy Antykryzysowej dla Bezpieczeństwa Przedsiębiorstw i Pracowników w związku z pandemią koronawirusa SARS-Cov-2. Pakiet ten ma przeciwdziałać negatywnym skutkom pandemii.

REKLAMA

Tarcza Antykryzysowa z powodu epidemii koronawirusa - najważniejsze rozwiązania

Tarcza Antykryzysowa ma ochronić firmy i pracowników przed skutkami epidemii koronawirusa. Najważniejsza jest płynność finansowa i bezpieczeństwo pracowników – temu ma służyć Tarcza Antykryzysowa o wartości 212 mld zł, którą rząd przygotował jako lekarstwo w związku z epidemią koronawirusa. Program ten zawiera rozwiązania dla: pracowników, mikro, małych, średnich i dużych firm. Dzięki niemu każdy przedsiębiorca będzie mógł np. przesunąć w czasie opłatę składek czy podatków bez dodatkowych opłat prolongacyjnych.

Mija termin zapłaty zaliczki na CIT – firmy mogą złożyć wniosek o zaniechanie jej poboru

Jutro, 20 marca, mija termin zapłaty zaliczki na podatek CIT za luty, czyli ostatni okres normalnego jeszcze funkcjonowania biznesu. Wyniki za marzec będą lub już są pogorszone ze względu na pandemię koronawirusa.

Zobowiązania cywilnoprawne przedsiębiorstw a koronawirus

Wprowadzone w związku z koronawirusem liczne ograniczenia powodują, że z każdym dniem coraz większa liczba przedsiębiorców nie jest w stanie wywiązać się ze swoich zobowiązań cywilnoprawnych. Skalę wyzwań tym wywołanych można śmiało porównać do skutków nagłego wybuchu wojny.

Czy w związku z koronawirusem przedsiębiorca może powołać się na siłę wyższą (vis maior)?

W wyniku powodzi stulecia, która miała miejsce w roku 1997, zalane zostały między innymi 23 budynki sądów. Z oczywistych względów te sądy nie były w stanie funkcjonować do czasu usunięcia skutków powodzi. Pomijając olbrzymią tragedię spowodowaną ówczesną powodzią, z prawnego punktu widzenia był to klasyczny przykład siły wyższej (vis maior). Czy tak samo jest z obecną pandemią koronawirusa?

REKLAMA

II filar pakietu pomocowego dla gospodarki – Finansowanie Przedsiębiorstw

Rząd przygotował pakiet pomocowy dla przedsiębiorców i gospodarki w związku z epidemią koronawirusa. Projekt pod nazwą: "Gospodarcza i społeczna tarcza antykryzysowa dla bezpieczeństwa przedsiębiorców i pracowników w związku z pandemią wirusa SARS- Cov - 2", obejmie 5 filarów: bezpieczeństwo pracowników, finansowanie przedsiębiorstw, ochronę zdrowia, wzmocnienie systemu finansowego i program inwestycji publicznych. Poniżej szczegóły drugiego filaru pakietu pomocowego dla gospodarki "Finansowanie Przedsiębiorstw" przedstawionego w środę 18 marca 2020 r. przez premiera Mateusza Morawieckiego, według dokumentu KPRM.

Założenia pakietu antykryzysowego. Jego szacunkowa wartość to 212 mld zł

Obrona przed utratą miejsc pracy, wsparcie dla służby zdrowia, bezpieczeństwo systemu finansowego, wsparcie dla przedsiębiorców i inwestycje publiczne - to pięć filarów pakietu antykryzysowego, którego założenia przedstawił w środę premier Mateusz Morawiecki. Szacunkowa wartość pakietu to około 212 mld zł. Pakiet osłonowy ma być odpowiedzią na kryzys w związku z epidemią koronawirusa.

Zwolnienie firm z opłat czynszowych z powodu koronawirusa

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców Adam Abramowicz wystosował apel do samorządów o zwolnienie z opłat czynszowych przedsiębiorców, którzy musieli zamknąć lokale w związku z zagrożeniem koronawirusem.

Jak wnioskować o rozłożenie na raty należności podatkowych

Jeżeli jesteś przedsiębiorcą i w obecnej sytuacji wywołanej koronawirusem nie jesteś w stanie zapłacić jednorazowo całego podatku, zaległości podatkowych lub odsetek od nieuregulowanych w terminie zaliczek na podatek, możesz złożyć wniosek o rozłożenie tych należności na raty i sprawdzić czy urząd przyzna ci taką pomoc. Jak to zrobić?

Wydatki pracodawcy na profilaktykę w walce z koronawirusem w kosztach

W obecnej sytuacji wielu przedsiębiorców zadaje sobie pytanie, które wydatki na profilaktykę w walce z koronawirusem mogą stanowić koszty uzyskania przychodów. Wątpliwości w tym zakresie wyjaśnia ekspert Grant Thornton.

Ograniczenie zatorów płatniczych w firmach

Od początku 2020 roku obowiązują nowe regulacje w zakresie zatorów płatniczych. Wprowadzają one istotne zmiany, których celem jest przede wszystkim przeciwdziałanie opóźnieniom w płaceniu kontrahentom oraz nadmierne wykorzystywanie kredytów kupieckich.

Firmy chcą wstrzymania prac nad nowym JPK_VAT, podatkiem cukrowym i podatkiem od sprzedaży detalicznej

Priorytetem przy tworzeniu pakietu osłonowego dla firm powinno być wstrzymanie prac nad m.in. nad podatkiem cukrowymi, podatkiem od sprzedaży detalicznej czy nowym JPK_VAT – postuluje Konfederacja Lewiatan. Proponuje też odroczenie terminu na złożenie rozliczenia rocznego CIT-8.

Doradcy podatkowi napisali 46 propozycji do specustawy osłonowej dla przedsiębiorców

Propozycję 46 zmian przepisów podatkowych sformułowali doradcy podatkowi pracujący w specjalnym zespole Krajowej Rady Doradców Podatkowych. Zespół ekspertów został powołany w piątek 13 marca aby pomóc urzędnikom Ministerstwa Finansów w tworzeniu założeń do specustawy, która ma uchronić przedsiębiorców przed skutkami sytuacji kryzysowej wywołanej koronawirusem.

Obowiązek podatkowy w VAT przy imporcie usług

Podatnicy dokonujący importu usług powinni pamiętać o prawidłowym określeniu daty powstania obowiązku podatkowego oraz zastosowaniu właściwego kursu do przeliczania wartości wyrażonych w walucie obcej. Należy przy tym mieć na uwadze, że z importem usług mamy do czynienia w przypadku zdecydowanej większości świadczeń nabywanych przez polskiego podatnika od zagranicznego usługodawcy. Miejsce świadczenia (kraj opodatkowani) określa się wtedy, zgodnie z ogólną regułą, w państwie usługobiorcy (art. 28b ustawy o VAT).

Praca zdalna a cyberbezpieczeństwo firmy

W powodu zagrożenia wynikającego z pandemii koronawirusa i zaleceniami rządowymi wiele osób przechodzi na pracę zdalną. Dla przedsiębiorstw ważna staje się więc kwestia cyberbezpieczeństwa – zasoby muszą być dostępne dla pracujących z domu, ale jednocześnie dobrze chronione. Ryzyko wzrasta, gdy brakuje zabezpieczeń, ale też gdy te istniejące są niedopasowane.

Program „Przedsiębiorstwo Fair Play” 2020

Mamy przyjemność poinformować, że ruszyła XXIII edycja programu „Przedsiębiorstwo Fair Play”. Do programu mogą się zgłaszać wszystkie firmy działające, zarejestrowane i posiadające siedzibę w Polsce, prowadzące swoją działalność co najmniej przez cały rok kalendarzowy poprzedzający daną edycję. Patronem medialnym programu jest Infor.

Co grozi za niezłożenie nowego JPK_VAT z deklaracją?

Podatnicy ze zdumieniem przecierają oczy. Zgodnie ze znowelizowanymi w zeszłym roku przepisami Kodeksu karnego skarbowego za niewysłanie metodą elektroniczną nowej hybrydy informacyjnej (tj. nowego pliku JPK_VAT z częścią deklaracyjną), która wchodzi w miejsce likwidowanej od dnia 1 kwietnia 2020 r. (najnowsze doniesienia wskazują na przesunięcie tego terminu do 1 lipca 2020 r.) deklaracji VAT-7 i VAT-7K, grozi tylko grzywna. A w zasadzie mandat, bo jest to wykroczenie, do którego ma zastosowanie instytucja dobrowolnego poddania się karze.

Firmy mogą wnioskować o umorzenie zaległości podatkowych związanych z koronawirusem

Ministerstwo Finansów informuje o wsparciu przedsiębiorców, którzy w związku z występowaniem koronawirusa będą mieć problemy z terminową zapłatą należności podatkowych. W przypadku kłopotów z terminową zapłatą podatków firmy mogą występować o ulgę lub umorzenie.

Udogodnienia podatkowe dla firm w związku z koronawirusem

Ulgi w należnościach (w tym udogodnienia w płatnościach podatków i składek ZUS), instrumenty na rzecz poprawy płynności finansowej firm (w tym wsparcie gwarancyjne oraz dopłaty do kredytów), ochronę i wsparcie rynku pracy, m.in. rozwiązania dla firm zmuszonych do przestojów – zawierać będzie pakiet osłonowy dla przedsiębiorców. W związku z rozprzestrzenianiem się koronawirusa MR przygotuje projekt specustawy w tej sprawie. M.in. ma nastąpić przesunięcie wdrożenia nowego JPK_VAT z deklaracją z 1 kwietnia na 1 lipca 2020 r.

Poradnik początkującego przedsiębiorcy. Co warto wiedzieć w 2020 roku?

W ostatnich miesiącach sporo się zmieniło w przepisach dotyczących prowadzenia i rozliczania własnej działalności gospodarczej. Jeśli dopiero myślisz o założeniu działalności, lub wracasz do biznesu po latach, warto zapoznać się z najważniejszymi zmianami prawno-księgowymi.

Ustawa o szczególnych rozwiązaniach związanych z koronawirusem weszła w życie 8 marca 2020 r.

W dniu 8 marca 2020 r. weszła w życie ustawa w sprawie szczególnych rozwiązań związanych z koronawirusem, którą w sobotę (7 marca) podpisał prezydent Andrzej Duda. Ustawa przewiduje m.in., że pracodawca, by przeciwdziałać rozprzestrzenianiu się choroby COVID-19, będzie mógł polecić pracownikowi wykonywanie obowiązków zdalnie z domu.

Bardziej niż skarbówki nowe firmy obawiają się nierzetelnych kontrahentów

Przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają prowadzenie działalności gospodarczej bardziej niż kontroli skarbowych obawiają się nierzetelnych kontrahentów, braku zamówień oraz utraty płynności finansowej.

Łączenie i przekształcanie osób prawnych – skutki podatkowe

W obrocie gospodarczym zdarzają się sytuacje, gdy przedsiębiorcy (osoby prawne) decydują się na połączenie, przekształcenie lub zmianę formy prawnej wykonywanej działalności. Istotne jest prawidłowe rozpoznanie skutków podatkowych takich transakcji, gdyż błędy w tym zakresie będą miały skutki zarówno finansowe, gospodarcze, jak i personalne dla osób zarządzających podmiotami.

Prawa przedsiębiorców a praktyka organów podatkowych

Mimo obowiązywania ustawy Prawo przedsiębiorców ochrony przed naruszaniem swoich praw przedsiębiorcy nadal muszą szukać przed sądami administracyjnymi. Trudno o realizację w praktyce zasad, wyrażonych w tej ustawie.

Obowiązkowy split payment - adnotacja „mechanizm podzielonej płatności” na fakturze

W indywidualnej interpretacji podatkowej z 19 grudnia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wyjaśnił kilka praktycznych kwestii dotyczących umieszczania na fakturach adnotacji „mechanizm podzielonej płatności”.

Dofinansowanie dla firm w programie „Badania na rynek”

Od 25 marca br. można składać wnioski o dofinansowanie w programie „Badania na rynek” prowadzonego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP). Pula środków wynosi 750 mln zł, z czego 70 mln zł przeznaczono dla firm z województwa mazowieckiego. Do udziału mogą zgłaszać się przedsiębiorcy, którzy działają na rynku B+R. Termin przyjmowania zgłoszeń upływa 23 kwietnia br.

Działalność gospodarcza za pośrednictwem internetu – wymogi prawne

Prowadzenie działalności gospodarczej za pośrednictwem internetu wymaga spełnienia wielu obowiązków wynikających z przepisów prawa. Choć w powszechnej świadomości kluczowym aktem prawnym, który nakłada obowiązki w tym obszarze, jest RODO, to jednak nie należy zapominać o pozostałych regulacjach mających istotny wpływ na kształt procesów w przedsiębiorstwie internetowym.

Split payment w praktyce – wartość umowy podzielona na kilka faktur i inne problemy

Odpowiadając na podatników Ministerstwo Finansów wskazało, że stosując split payment możliwe jest podzielenie płatności z jednej umowy na kilka faktur. W takim wypadku, to od wartości faktury (konkretnej), nie zaś od wysokości całej umowy należy określać obowiązek zastosowania mechanizmu podzielonej płatności lub jego brak.

Jaki kurs do przeliczenia kwoty na fakturze wystawionej przed powstaniem obowiązku podatkowego?

Kwoty podatku w fakturach wykazuje się w złotych. Natomiast kwoty podatku wyrażone w walucie obcej wykazuje się w złotych przy zastosowaniu zasad przeliczania na złote przyjętych dla przeliczania kwot stosowanych do określenia podstawy opodatkowania w VAT.

Najwięcej postępowań arbitrażowych dotyczy najmu

W ubiegłym roku Sąd Arbitrażowy przy Krajowej Izbie Gospodarczej rozpatrywał w sumie 175 nowych spraw, w 100 arbitrzy wydali decyzje kończące postępowanie. Najczęściej rozstrzygali spory z zakresu najmu.

Przedsiębiorcy obawiają się kolejnych zmian w podatkach

Liczne zmiany w prawie podatkowym stają się zmorą dla firm. Przedsiębiorcy obawiają się kolejnych podatkowych propozycji rządu.

Polscy przedsiębiorcy a brexit - okres przejściowy do 1 stycznia 2021 r.

Brexit staje się faktem. Wielka Brytania przestaje być członkiem Unii Europejskiej 1 lutego 2020 r. Jednak do końca tego roku będą w Wielkiej Brytanii obowiązywały takie same zasady jak w całej Unii Europejskiej. W okresie przejściowym nie zostaną więc wprowadzone nowe cła, nie będzie ograniczeń w transporcie, ani kontroli na granicy Unia Europejska – Wielka Brytania. Zachowany zostanie także swobodny przepływ osób oraz pracowników, nadal dowód osobisty będzie honorowanym dokumentem podróży. To się może zmienić dopiero od 1 stycznia 2021 r.

Zapłata podatku na mikrorachunek - konieczne jest wskazanie tytułu przelewu

Uruchomione przez Ministerstwo Finansów od 1 stycznia 2020 roku indywidualne rachunki podatkowe (mikrorachunki podatkowe) ułatwiają przedsiębiorcom opłacanie podatków. Należy jednak pamiętać, że przy dokonywaniu opłat konieczne jest wskazanie tytułu przelewu.

Bezpłatne narzędzia informatyczne MF dla nowego JPK_VAT (JPK_V7M i JPK_V7K)

Ministerstwo Finansów poinformowało, że planuje udostępnić podatnikom bezpłatne narzędzia informatyczne służące do przygotowania i wysyłki nowego JPK_VAT.

Rolnik ryczałtowy sprzedawcą – rozliczenia VAT i dokumentacja

Coraz częściej drobni przedsiębiorcy decydują się na zakup lokalnych produktów u lokalnych sprzedawców na targach czy straganach. Może się jednak okazać, że dokonają zakupu od tzw. rolnika ryczałtowego. I wówczas pojawią się u przedsiębiorcy związane z tym, dodatkowe obowiązki z tytułu VAT.

Firmy chcą więcej czasu na wdrożenie nowych struktur JPK_VAT

Zgodnie z przepisami już w tym roku deklaracje podatkowe VAT-7 i VAT-7K zostaną zastąpione nowymi strukturami JPK_VAT. Pracodawcy apelują o odroczenie wejścia w życie tych zmian do 1 stycznia 2021 r., stwierdzając, że nie są w stanie w tak krótkim okresie implementować nowych, skomplikowanych przepisów.

Organy podatkowe dopuszczają się urzędniczego bezprawia

Organy podatkowe dopuszczają się urzędniczego bezprawia - tak wynika z faktów zgromadzonych w raporcie Najwyższej Izby Kontroli. Wobec czego trudno jest przedsiębiorcom dać wiarę w bezstronność działań organów skarbowych. Nastawienia tego nie jest w stanie zmienić Konstytucja biznesu czy tworzenie instytucji rzeczników.

Nabycie towarów z użyciem karty podarunkowej w ramach WDT

Z dniem 1 stycznia 2019 roku do polskiego porządku prawnego wprowadzono przepisy regulujące kwestię właściwej klasyfikacji powszechnie stosowanych kart podarunkowych. Znowelizowane brzmienie ustawy o podatku od towarów i usług (dalej ustawy o VAT) wprowadza rozróżnienie na bony jednego oraz różnego przeznaczenia.

Czarna Księga barier dla biznesu w państwach UE

Ministerstwo Rozwoju przygotowało Czarną Księgę barier, na które polskie firmy napotykają w państwach Unii Europejskiej. Księga zawiera m.in. wskazania w zakresie zabezpieczenia kwot na przyszły podatek, gdzie podkreśla się, że problemem jest przede wszystkim praktyka organów krajowych i długie terminy zwrotu zabezpieczonych środków, a nie przepisy prawne, co jednak w efekcie ogranicza swobodne świadczenie usług.

Kwiaty dla pracownika odchodzącego na emeryturę - rozliczenie VAT

Wielu pracodawców po długiej i owocnej współpracy z pracownikiem, przy okazji jego odejścia na emeryturę decyduje się na podziękowanie za pracę i pożegnanie wręczając bukiet kwiatów. Czy takie przekazanie należy opodatkować podatkiem od towarów i usług?

Podatek cukrowy już od kwietnia 2020 r. - komentarz ZPP

Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z promocją prozdrowotnych wyborów konsumentów zakłada wprowadzenie tzw. podatku cukrowego już od kwietnia 2020 r. Zdaniem przedsiębiorców ze Związku Przedsiębiorców i Pracodawców (ZPP) projekt ma wyłącznie cel fiskalny, o czym świadczy fakt, iż umieszczono w nim, poza propozycją wprowadzenia podatku cukrowego, także przepisy dotyczące dwóch innych danin.

Sprzedaż samochodu w trakcie umowy leasingu - rozliczenie VAT

Firma korzysta z samochodu na podstawie umowy leasingu operacyjnego. Odlicza VAT od rat leasingowych (50%). Teraz chce sprzedać samochód innej firmie ze względu na to, że będzie likwidowana. Jak wystawić fakturę sprzedaży? Co z VAT?

VAT od towarów i majątku odziedziczonej firmy

Spadkobiercy zmarłego przedsiębiorcy i podatnika VAT nie mają obowiązku sporządzenia remanentu i zapłaty VAT od towarów i majątku firmowego pozostawionego przez zmarłego - jeżeli kontynuują jego biznes. Taki precedensowy wyrok wydał 2 stycznia 2020 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, uchylając niekorzystne dla spadkobierców stanowisko fiskusa.

Restrykcyjne zmiany w zakresie stosowania stawki VAT 0% w transakcjach WDT od 2020 r.

Zmienione unijne regulacje w zakresie niektórych zwolnień związanych z transakcjami wewnątrzwspólnotowymi, obowiązujące od 2020 r., wprowadziły nowe, restrykcyjne przepisy w zakresie dokumentowania transakcji WDT.

Założenie firmy a VAT – obowiązki, zwolnienia, od czego zacząć?

Wiele osób planujących rozpocząć własny biznes nie wie tak naprawdę od czego zacząć. W niniejszym artykule wyjaśnione zostały wątpliwości w zakresie podatku od towarów i usług (VAT) na przykładzie sklepu internetowego. W szczególności przedstawione zostały zasady opodatkowania i zwolnienia z VAT a także kwestie dot. zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy użyciu kasy fiskalnej.

Początkujący przedsiębiorca ma prawo do błędu

Prawo do błędu dla firm przez pierwszy rok działalności gospodarczej to jedno z rozwiązań z Pakietu Przyjazne Prawo. Dzięki temu rozwiązaniu, jeżeli przedsiębiorca popełni błąd, za który grozi mandat karny lub kara pieniężna – nie dostanie grzywny, a jedynie pouczenie, oraz będzie musiał usunąć naruszenie. To nowe rozwiązanie weszło w życie 1 stycznia 2020 r.

Stawki VAT w odniesieniu do usług obsługi wartości pieniężnych, w tym obsługi bankomatów (cashprocessing, cashhandling)

Ministerstwo Finansów opublikowało interpretację ogólną w sprawie stawki VAT w odniesieniu do usług obsługi wartości pieniężnych, w tym obsługi bankomatów (cashprocessing, cashhandling). Prezentujemy treść tej interpretacji.

REKLAMA