Została zawarta pisemna umowa między przedsiębiorcami, zastrzegająca, że „zmiany do umowy wymagają formy pisemnej pod rygorem nieważności”. Jeden z kontrahentów odstąpił od umowy, wysyłając oświadczenie faksem. Czy takie oświadczenie jest skuteczne, czy też drugi z kontrahentów powinien kontynuować realizację umowy, żeby nie narazić się na zarzut jej niewykonania?
Jesteśmy dużą firmą produkcyjną, która prowadzi sprzedaż opodatkowaną i zwolnioną (marginalna) na terytorium kraju. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej planujemy zawarcie umowy cash poolingu na terytorium Polski. W ramach umowy pełnilibyśmy również rolę pool leadera, a także organizatora. Najprawdopodobniej współuczestnikami umów będą firmy współpracujące z naszą firmą, które mają siedziby wyłącznie w Polsce. Z opinii statystycznej posiadanej przez naszą spółkę wynika, że są to usługi sklasyfikowane pod numerem PKWiU 65.23.10-00.00 jako „Usługi pośrednictwa finansowego, gdzie indziej nie sklasyfikowane”. Jak powinno wyglądać rozliczenie VAT takiej umowy? Dodatkowo planujemy obciążanie pozostałych stron umowy cash poolingu opłatą za „administrowanie” rachunkiem (zarządzanie) - przy czym uzgodniliśmy wstępnie stałą płatność za tę usługę w określonych odstępach czasu (miesięcznie bądź kwartalnie). Podobnie będą regulowane odsetki z tytułu udostępnienia środków naszej firmy.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej ponoszę wydatki z tytułu zakupu licencji na opublikowanie i sprzedaż książek z serii licencjodawcy, jak również wydatki związane z tłumaczeniem i redakcją każdego tytułu. Zgodnie z zawartą umową licencyjną jako licencjobiorca jestem zobowiązana do zapłaty honorarium autorskiego w wysokości stanowiącej określony w umowie procent ceny publikacji każdego sprzedanego egzemplarza jego edycji. Wypłaty są dokonywane na podstawie faktur otrzymywanych od licencjodawcy. Licencjodawca dla każdego tytułu sprzedaje mi pliki komputerowe, których cena wynika z umowy. Umowy są zawierane z licencjodawcą - firmą z siedzibą w Wielkiej Brytanii - na okres dłuższy niż rok. Czy ww. wydatki wynikające z umowy oraz związane z tłumaczeniem i redakcją każdego tytułu (korekta tekstu, grafika okładki itp.) powinnam włączyć do wartości początkowej licencji i zaliczyć do kosztów poprzez odpisy amortyzacyjne? Czy od wynagrodzeń wypłacanych licencjodawcy (w tym zaliczek na ich poczet), wynikających z otrzymanych od niego faktur, mam obowiązek potrącić podatek dochodowy, a jeśli tak - to w jakiej wysokości?