REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Podatki

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Amortyzacja według metody liniowej

Jak poprawnie skorzystać z ulgi na dziecko - radzi doradca podatkowy z PricewaterhouseCoopers

Ulgę na dziecko (zwana też prorodzinną) rozliczana jest teraz inaczej niż w zeszłym roku. Przedstawiamy rozmowę z Joanną Narkiewicz-Tarłowską, doradcą podatkowym w PricewaterhouseCoopers. Ekspertka wyjaśnia zawiłości najpopularniejszej ulgi w PIT.

Czy świadcząc usługi konserwatorskie można rozliczać się w formie karty podatkowej


Chciałbym rozpocząć działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług konserwacji dzieł sztuki. Chodzi tu m.in. o konserwację ołtarzy, obrazów i malowideł w kościołach ale także i o inne prace mające na celu konserwację obrazów i innych przedmiotów artystycznych. Czy mogę wybrać kartę podatkową jako formę opodatkowania tej działalności?

Rezygnacja i inne przypadki utraty statusu "kartowicza"

Czasem trzeba zrezygnować z płacenia karty podatkowej. Przykładowo: firma się rozrasta, przybywa pracowników i nie można już utrzymać wymaganych kartą limitów zatrudnienia. Warto też wiedzieć kiedy grozi nam utrata prawa do rozliczania się w formie karty bez naszej woli.

REKLAMA

Usługi montażu drzwi i okien z 7-proc. stawką VAT

Usługi montażowe, polegające na wymianie drzwi i okien w mieszkaniach, korzystają z preferencyjnego opodatkowania 7-proc. stawką podatku VAT.

Emerytura niemiecka jest zwolniona z podatku

Niemiecka emerytura wypłacana polskiemu podatnikowi podlega opodatkowaniu wyłącznie w Niemczech, a w Polsce jest zwolniona z podatku.

Jak załatwić sobie prawo płacenia karty podatkowej

Jeżeli już wiesz, że możesz być "kartowiczem" - musisz jeszcze dopełnić formalności, aby takie prawo otrzymać. Podpowiadamy jak to zrobić.

Limity zatrudnienia przedsiębiorcy na karcie podatkowej

Podatnicy rozliczający działalność gospodarczą w formie karty podatkowej muszą pamiętać, by nie przekraczać limitów zatrudnienia przewidzianych dla danego rodzaju działalności. Naruszenie tego wymogu grozi utratą prawa do karty podatkowej.

REKLAMA

Kto może płacić podatek w formie karty podatkowej

Nie ma prostszej formy opodatkowania dochodów firmy niż karta podatkowa. Kartę mogą płacić zarówno indywidualni przedsiębiorcy, jak i ci działający w formie spółki cywilnej. Ale trzeba spełnić szereg warunków, by móc skorzystać z dobrodziejstw tej formy opodatkowania.

Przedsiębiorca na karcie podatkowej - co może, a czego nie

Płacąc podatek w formie karty podatkowej masz szereg obowiązków ale również trochę uprawnień. Warto je znać, by nie popaść w konflikt z urzędem skarbowym albo w razie tego konfliktu móc się skutecznie bronić.

Jak rozliczyć w VAT prezentacje produktów

Moja firma stale powiększa swój asortyment oferty o dodatkowe produkty. W związku z tym informujemy, zachęcamy kontrahentów do ich nabywania w tym celu organizujemy, prezentacje naszych towarów na targach, wystawach.
Wszystkie powstałe w ten sposób koszty np. wynajęcie stoiska, przejazdy, noclegi, zakup wszelkiego rodzaju artykułów reklamowych prezentowanych podczas targów i wystaw, są potwierdzane fakturami VAT. Czy mogę obniżyć podatek należny o kwotę podatku naliczonego w związku z powyższymi wydatkami?

Remanent nie jest trudny - czyli jak przygotować spis z natury

Podatnicy prowadzący podatkowe księgi przychodów i rozchodów muszą na koniec każdego roku i w kilku innych sytuacjach sporządzić spis z natury zwany potocznie remanentem. Remanent jest ważny m.in. dlatego, że bierze się go pod uwagę obliczając dochód z działalności gospodarczej. Nieprawidłowy remanent oznacza nieprawidłowo ustalony dochód a więc również błędny PIT. Warto wiedzieć zatem jak i kiedy sporządzić taki spis oraz co powinien zawierać.

Papierowe korekty faktur VAT wystawionych elektronicznie

Dużym udogodnieniem i źródłem oszczędności dla wielu podatników jest możliwość elektronicznego wystawiania i przesyłania kontrahentom faktur VAT. Czasami jednak okazuje się, że przy wprowadzeniu systemu, który odpowiada u nas za wystawianie takich faktur, oszczędziliśmy zbyt bardzo.

Amortyzacja według metody degresywnej

Przed rozpoczęciem amortyzowania składnika majątku należy podjąć decyzję dotyczącą metody, według jakiej będzie on amortyzowany. Przyjęty na początku sposób amortyzacji stosuje się aż do jej zakończenia.

Jaka jest stawka VAT dla sprzedaży prawa użytkowania miejsca parkingowego

Postęp cywilizacyjny skutkuje tym, że ludzie wymyślają towary i usługi, które kiedyś były im całkowicie zbędne do życia, ale na skutek tego postępu stają się niezbędne do „normalnego” funkcjonowania w tak stworzonym świecie. Dlatego też czasami pojawiają się problemy z zaklasyfikowaniem tych nowych potrzeb (tj. usług) i towarów, niezbędnym do ich prawidłowego opodatkowania np. VAT.

Zmiana wartości środków trwałych

Wartość składników majątku będących środkami trwałymi może ulec zmianie. Może ona nastąpić w drodze ulepszenia lub odłączenie części składowej lub peryferyjnej.

Wartość początkowa składników majątku przy nabyciu

Wartość początkowa składników majątku zależy od rodzaju ich nabycia, na skutek którego powstaje prawo własności. Dopuszczalne jest uproszczone ustalanie wartości początkowej.

Wartość początkowa składników majątku przy kupnie i wytworzeniu

Ustalenie wartości początkowej składników majątku uzależnione jest rodzaju dokonanej czynności prawnej, na skutek której powstaje prawo własności.

Wartość początkowa przy inwestycjach, współwłasności i zmianach podmiotowych

W przypadku inwestycji, współwłasności i zmian podmiotowych rodzaj dokonanej czynności prawnej wpływa na ustalenie wartości początkowej składników majątku.

Ustalenie stawki i metody amortyzacji

Z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika obowiązek amortyzacji. Niezbędne jest ustalenie jej stawki oraz metody.

Jakie środki trwałe podlegają amortyzacji

Wybrane składniki majątku mogą stanowić środki trwałe podlegające amortyzacji. Część z nich nie podlega amortyzacji.

Ewidencja środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych

Każdy podatnik prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów, który w prowadzonej działalności wykorzystuje podlegające amortyzacji składniki majątku, jest obowiązany do prowadzenia ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Amortyzacja niematerialnych składników majątku

W skład majątku mogą wchodzić wartości niematerialne i prawne. Amortyzacji podlega tylko część z nich.

Amortyzacja a wartość początkowa do 3500 PLN

Jeżeli wartość początkowa składników majątku nie jest wyższa niż 3500 PLN, wówczas podatnicy mogą nie dokonywać od nich odpisów amortyzacyjnych.

Jak kwalifikować do kosztów wydatki na wizytę kontrahentów

Za koszty podatkowe mogą być uznane wyłącznie te wydatki na organizację wizyty, które nie mają charakteru kosztów reprezentacji.

Motor przedsiębiorca zaliczy do kosztów ale już kasku i skórzanej kurtki nie

Czy przedsiębiorca poruszający się motocyklem może zaliczyć do kosztów wydatki na nabycie odzieży motocyklowej (czyli np. kasku motocyklowego, skórzanej kurtki etc.)? Używania kasku przez motocyklistę wymaga prawo o ruchu drogowym. Jednak Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznał, że są to wydatki o charakterze osobistym i jako takie nie można ich zaliczyć do kosztów podatkowych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Korekta faktury wewnętrznej - problemy

W ostatnim czasie korzystaliśmy z usług niemieckiej firmy, która dokonywała naprawy maszyny w naszym zakładzie. Otrzymaną fakturę za naprawę rozliczyliśmy w miesiącu marcu, a w kwietniu otrzymaliśmy od niemieckiego kontrahenta korektę faktury, która podwyższyła cenę usługi naprawy o dodatkowe koszty. Wskutek tego wystawiliśmy korektę faktury wewnętrznej w miesiącu kwietniu. W związku z powyższym nie mamy pewności za jaki okres tę korektę powinniśmy rozliczyć, czy za marzec czy może za kwiecień?

Czy przedsiębiorca może przechowywać kopię faktury papierowej w formie elektronicznej

Wielu przedsiębiorców nie ma pewności czy jako podatnicy wystawiający faktury w formie papierowej mogą jej kopie przechowywać w systemie elektronicznym (na elektronicznych nośnikach informacji). Problem ten dotyczy w szczególności przedsiębiorców (podatników) prowadzących szeroko zakrojoną działalność gospodarczą, którzy wystawiają wiele faktur VAT. Przechowywanie ich kopii w formie papierowej rodzi problemy natury finansowej, celowościowej, ekologicznej, lokalowej (utrudnienia związane z magazynowaniem papierowych kopii faktur).

Nadal nie ma pewności ile można odliczyć VAT od samochodów osobowych

Przedsiębiorcy mają duży problem, bo nadal nie wiadomo, czy VAT można odliczać w pełni od wszystkich rodzajów samochodów osobowych, czy tylko od tych z „kratką” i homologacją. Mimo upływu roku od wyroku ETS uchylającego ograniczenia w odliczaniu VAT od samochodów w postaci tzw. wzoru Lisaka nie doczekaliśmy się ani nowych przepisów w tym zakresie ani jednolitej interpretacji istniejącego obecnie stanu prawnego.

Uproszczenia w rejestracji podatników VAT od 24 kwietnia 2010 r.

Jednym z elementarnych obowiązków nakładanych na podatników wielu podatków, są obowiązki rejestracyjne, które są albo obowiązkami ogólnymi, albo obowiązkami dotyczącymi wyłącznie podatników jednego podatku lub też czasami części podatników danego podatku.

Czy należy opodatkować VAT wydanie gadżetów reklamowych

W obecnych czasach nawet najmniejsza firma w ramach promocji przygotowuje najdrobniejsze gadżety reklamowe z logo i nazwą firmy – długopisy, breloki do kluczy, kalendarzyki, kubki, podkładki pod mysz, zakładki. Niektórzy przedsiębiorcy rozdają próbki swoich towarów. Czy takie czynności powinny zostać opodatkowane VAT?

Jakie są skutki błędu na fakturze VAT

Prowadząc firmę wypełniamy wiele faktur. Warto wiedzieć co grozi za błąd na fakturze.

Podwyższenie kapitału aportem jest zwolnione z PCC

Podwyższenie kapitału zakładowego przedsiębiorstwa w drodze aportu jest zwolnione z podatku od czynności cywilnoprawnych, jeśli miało charakter restrukturyzacyjny.

Bezrobotny wypełnia PIT

Choćby to wydawało się absurdalne, to jednak bezrobotny powinien uwzględnić otrzymany w trakcie roku zasiłek dla bezrobotnych w PIT na podstawie PIT-11 otrzymanego z urzędu pracy. Natomiast inne świadczenia dla bezrobotnych, np. środki na założenie działalności gospodarczej są zwolnione z podatku dochodowego.

Odwołanie od decyzji podatkowej - nowe obowiązki organów podatkowych

Z dniem 10 maja 2010 r. wchodzi w życie kolejna już zmiana ustawy Ordynacja podatkowa, która tym razem wychodzi naprzeciw oczekiwaniom podatników, a więc tej „słabszej” strony postępowań podatkowych – zmianę tą zawiera ustawa z dnia 19 lutego 2010 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 57, poz. 355).

Możliwość wystawienia dwóch faktur VAT do jednego paragonu

Jak zapewne wielokrotnie przekonało się wielu z nas, prawdziwym jest hasło „życie jest bogatsze od przepisów”, co potwierdza m.in. wydana w imieniu Ministra Finansów, przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy interpretacja indywidualna nr ITPP1/443-1067/09/BK z dnia 29 stycznia 2010 r.

Refakturowanie kosztów ubezpieczenia leasingowego - będzie uchwała NSA

Koniec marca 2010 r. przyniósł kilka ważnych decyzji sądowych, które dotyczyły branży leasingowej. W dniu 24 marca, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wydał dwa korzystne wyroki, w których stwierdził, że koszty ubezpieczenia leasingowego mogą być refakturowane na leasingobiorcę przy zastosowaniu zwolnienia w VAT.

Tydzień później tą samą kwestią zajął się Naczelny Sąd Administracyjny. Sąd ten uchylił się od natychmiastowego wydania wyroku; zamiast tego skierował sprawę do składu 7-osobowego, który wyda uchwałę.

NSA rozstrzygnie spór o opodatkowanie abonamentów medycznych pracowników

W ciągu ostatnich dwóch lat zapadło wiele sprzecznych orzeczeń WSA w sprawie abonamentów medycznych. Niektóre WSA uznały, że wykupienie przez pracodawców pakietu usług medycznych w zakresie przekraczającym obowiązki pracodawcy nałożone przez kodeks pracy powoduje powstanie przychodu po stronie pracowników.

Inne WSA zajmowały w tej sprawie stanowisko odwrotne. 25 marca 2010 r. zapadło postanowienie, iż sprawą abonamentów medycznych zajmie się NSA.

Wybór ryczałtu pozbawia małżeńskiego PIT

Małżonkowie nie mogą rozliczyć się wspólnie, jeśli jedno z nich wybrało opodatkowanie działalności ryczałtem, nawet gdy nie uzyskało faktycznie przychodu.

Termin złożenia zeznania rocznego - czyli do kiedy i jak złożyć PIT

Dla zachowania terminu złożenia zeznania wystarczy zanieść wypełniony i podpisany przez podatnika, podatników lub pełnomocnika odpowiedni formularz do urzędu skarbowego. Zeznanie można też wysłać za pośrednictwem Poczty Polskiej albo elektronicznie przez internet i to nawet bez konieczności składania podpisu elektronicznego poprzez system e-Deklaracje lub Portal Podatkowy. Trzeba tylko zdążyć to zrobić najpóźniej 2 maja 2016 r. (30 kwietnia wypada w 2016 r. w sobotę), a w przypadku PIT–28, PIT-16A i PIT-19A do 1 lutego 2016 r.(bowiem 31 stycznia wypadł w 2016 r. w niedzielę).

Termin złożenia zeznania rocznego - czyli do kiedy i jak złożyć PIT - PIT 2009

Dla zachowania terminu złożenia zeznania wystarczy zanieść wypełniony i podpisany przez podatnika, podatników lub pełnomocnika odpowiedni formularz do urzędu skarbowego. Zeznanie można też wysłać za pośrednictwem Poczty Polskiej a niektóre PITy także elektronicznie przez internet.

Wypełniamy druk PIT-39 - PIT 2009

Osoby, które sprzedały nieruchomość nabytą lub wybudowaną w 2009 roku – mają obowiązek złożyć do urzędu skarbowego wypełniony formularz PIT-39 w terminie do końca kwietnia roku następującego po roku sprzedaży.

Wypełniamy druk PIT-39

Osoby, które sprzedały nieruchomość nabytą lub wybudowaną po 31 grudnia 2008 roku – mają obowiązek złożyć do urzędu skarbowego wypełniony formularz PIT-39 w terminie do końca kwietnia roku następującego po roku sprzedaży.

PIT-a można złożyć też w urzędomacie (PITomacie)

Czasem spacerując po urzędach skarbowych, czy nawet urzędach gmin (dzielnic) możemy się natknąć na sporą maszynę (wielkości bankomatu) z dotykowym ekranem. To rzadko jednak występujące urządzenie, to urzędomat (zwany też PITomatem). Składając zeznanie PIT za pomocą tego urządzenia należy podać swój NIP, wskazać, którą deklarację składamy, włożyć do podajnika wypełniony formularz, a następnie odebrać wydrukowane potwierdzenie z datą i godziną złożenia.

Zmiany w PCC od 22 kwietnia 2010: podniesienie kapitału spółki i obrót instrumentami finansowymi

Począwszy od 22 kwietnia 2010 r. wejdzie w życie nowelizacja ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Zmiany, które ze sobą niesie, dotyczą założenia spółki, podniesienia kapitału, a także obrotu instrumentami finansowymi.

Czy można złożyć PIT i zapłacić podatek w różnych terminach

Czy trzeba złożyć PITa i jednocześnie zapłacić podatek, który wynika z tego zeznania? Czy też można złożyć PIT np. w styczniu, a podatek wpłacić na konto urzędu skarbowego dopiero 30 kwietnia?

Wspólne rozliczenie z dzieckiem samotnych rodziców

Samotne matki lub ojcowie mogą rozliczyć się z podatku dochodowego PIT razem z dzieckiem - także wtedy, gdy urodziło się ono w trakcie roku - przypomina ekspert w spółce doradczej KPMG Andrzej Marczak.

Czy można zlecić innemu podmiotowi wystawianie faktur

Nie narusza przepisów podatkowych zlecenie innemu podmiotowi, na podstawie umowy, technicznej czynności wystawienia faktury w imieniu i na rzecz podatnika podatku od towarów i usług będącego dostawcą towarów lub usług.

Sprzedałeś nieruchomość nabytą lub wybudowaną w 2009 roku - musisz złożyć do urzędu skarbowego PIT-39 - PIT 2009

PIT-39 to nowy formularz stosowany dopiero od rozliczenia za 2009 rok. Przeznaczony jest dla podatników, którzy w rozliczanym roku podatkowym uzyskali przychody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych nabytych lub wybudowanych po dniu 31 grudnia 2008 r. opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30e ustawy o PIT.

Sprzedałeś w 2013 r. nieruchomość nabytą lub wybudowaną po 2008 roku - musisz złożyć do urzędu skarbowego PIT-39

REKLAMA