REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Rachunkowość

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Czy opłaca się stosować amortyzację jednorazową

Od 1 stycznia 2007 r. firmy rozpoczynające działalność gospodarczą oraz tzw. mali podatnicy mogą korzystać z amortyzacji jednorazowej. Pozwala ona na zaliczenie do kosztów niektórych wydatków inwestycyjnych w całości - często z pominięciem wieloletniego amortyzowania. Przed wykorzystaniem amortyzacji jednorazowej warto jednak obliczyć, czy jest ona opłacalna.

Jak wykazać w księgach konwersję długu

W postępowaniu upadłościowym wobec dłużnika zgłosiliśmy wierzytelność główną w wysokości 76 398,84 zł. Dotyczy ona faktury, której wartość netto wynosi 62 622 zł, VAT należny - 13 776,84 zł. Podatek zapłaciliśmy w sierpniu 2002 r. Odsetki ustawowe naliczone do dnia poprzedzającego upadłość wynoszą 17 231,73 zł. Na wartość netto należności głównej utworzyliśmy odpis aktualizujący. Kwota odpisu nie została zaliczona do kosztów podatkowych. Odsetki nie były zarachowane. Postanowieniem sądu zatwierdzono układ: konwersję długu (należność plus odsetki) na akcje o wartości nominalnej 0,10 zł, po cenie emisyjnej 0,15 zł. We wrześniu otrzymaliśmy pismo informujące, że jesteśmy uprawnieni do otrzymania 617 538 akcji o wartości nominalnej 0,10 zł każda. W październiku nastąpiło wydanie odcinków zbiorowych akcji. Akcje będą dostępne na giełdzie w pierwszym kwartale 2007 r. Jak powinniśmy wykazać te transakcje w swoich księgach? W jaki sposób prawidłowo rozliczyć je podatkowo? Czy w momencie objęcia akcji, czy ich sprzedaży? Czy w tym przypadku odsetki są już przychodem podatkowym?

Kwestionowane kary umowne - jak ujmować w księgach rachunkowych

Nasza spółka w styczniu bieżącego roku zleciła firmie budowlanej wykonanie podjazdu dla niepełnosprawnych. W związku z przekroczeniem umownego terminu wykonania robót obciążyliśmy wykonawcę karą umowną, dokumentując ją notą księgową. Wykonawca odmówił zapłaty, nie zgadzając się z nałożoną na niego karą. Wystawił fakturę za wykonane prace, którą zapłaciliśmy po uprzednim dokonaniu potrącenia części zobowiązania z należnością wynikającą z wystawionej przez nas noty. Wykonawca robót wytoczył spółce powództwo o zapłatę pozostałej kwoty faktury. Czy z tytułu wystawionej noty powstaje przychód w podatku dochodowym? Jakie będą konsekwencje, gdyby wyrok sądu okazał się dla nas niekorzystny? Czy prawidłowo udokumentowaliśmy powyższą operację notą księgową, zakładając, iż kara umowna nie podlega opodatkowaniu VAT?

Jak ewidencjonować niespłacone pożyczki z funduszu socjalnego

Nasza spółka udzieliła pracownicy pożyczki na cele mieszkaniowe z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Pożyczka została udzielona w grudniu 2004 r. w kwocie 3000 zł na okres 30 miesięcy. Pracownica spłaciła 8 miesięcznych rat, po czym uzyskała zezwolenie na roczny urlop bezpłatny. Po zakończeniu urlopu bezpłatnego nie stawiła się do pracy. Po bezskutecznych próbach skontaktowania się z pracownicą (prawdopodobnie wyjechała za granicę) nasz zakład pracy rozwiązał z nią umowę o pracę. Od tego czasu minął rok. Co należy w tej sytuacji uczynić z pożyczką? Czy ulega przedawnieniu? Czy zaksięgować jej umorzenie, czy może raczej dokonać odpisu aktualizacyjnego?

REKLAMA

Jakie zdarzenia następujące po dniu bilansowym wymagają dokonania korekt w księgach rachunkowych

Zdarzenia, które dostarczają nowych informacji i dowodów, dotyczące stanu aktywów lub pasywów na dzień bilansowy, wymagają odpowiednich korekt w księgach rachunkowych. Skutki tych zdarzeń ujmuje się w księgach rachunkowych roku obrotowego, za który sporządzane jest sprawozdanie finansowe, lub w roku, w którym informacje te zostały ujawnione.

Który sposób amortyzacji sezonowej jest korzystniejszy

Pracuję w firmie transportowej. Dodatkowo prowadzę sezonowo (od czerwca do sierpnia) działalność gospodarczą. Mam środki trwałe (studnię, budynek sanitariatu). Czy w koszty uzyskania przychodów powinienem zaliczyć całą roczną amortyzację np. w sierpniu, czy powinienem ująć w koszty tylko 3 miesiące amortyzacji (czas trwania działalności)?

Jak rozliczać w księgach rachunkowych odszkodowanie za uszkodzone mienie

Nasza spółka prowadzi działalność budowlaną i jest ubezpieczona od odpowiedzialności cywilnej z tytułu szkód, jakie w trakcie wykonywania robót mogą powstać w mieniu osób trzecich. Za uszkodzone mienie wypłacamy odszkodowanie lub też pokrywamy koszty jego naprawy. Następnie otrzymujemy od ubezpieczyciela gwarantowane polisą kwoty odszkodowań. Czy w związku z faktem, że wypłaconych kwot nie zaliczamy do kosztów uzyskania przychodu, otrzymany od ubezpieczyciela zwrot poniesionych przez nas wydatków nie będzie przychodem podatkowym? Proszę o przedstawienie sposobu ujęcia wymienionych operacji w księgach rachunkowych spółki.

Jak ewidencjonować opłaty za wieczyste użytkowanie

Czy opłata za wieczyste użytkowanie gruntu za 2007 r., opłacona 30 marca 2007 r. w wysokości 169 000 zł, będzie kosztem podatkowym w momencie poniesienia na podstawie art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, czy też powinna być rozliczana proporcjonalnie? Jak należy ująć te opłaty w księgach rachunkowych?

REKLAMA

Samochód od darczyńcy

Zakup samochodu to nie jedyny sposób na jego posiadanie. Wiele organizacji korzysta z samochodów otrzymanych w formie darowizny.

Jak ewidencjonować transakcje przy użyciu kart płatniczych

Jak prawidłowo ewidencjonować pobranie i rozliczanie środków z karty kredytowej firmy (pełna księgowość)?

Cesja leasingu - jak ująć w księgach rachunkowych

W kwietniu tego roku nasza spółka z o.o. przejęła od innej spółki umowę leasingu operacyjnego samochodu ciężarowego. W maju planujemy przejęcie kolejnej umowy - tym razem dotyczącej leasingu operacyjnego samochodu osobowego. Jak poprawnie zaewidencjonować takie przejęcie? Jakie skutki w zakresie podatku dochodowego oraz VAT wiążą się z przeprowadzoną i planowaną operacją szczególnie w kontekście późniejszego wykupu leasingowanych przedmiotów? Czy faktura wystawiona przez dotychczasowego leasingobiorcę za przejęcie prawa do leasingu stanowić będzie dla nas koszt uzyskania przychodu?

Jak księgować remonty wynajmowanych pomieszczeń

Wynajęliśmy innej spółce pomieszczenia biurowe i magazynowe na potrzeby działalności gospodarczej. W umowie najmu najemca zobowiązał się do remontów i adaptacji pomieszczeń, w tym wymiany stolarki, podłóg, okien, instalacji grzewczych, urządzeń sanitarnych, budowy oddzielnego wejścia. Koszt tych prac, zgodnie z brzmieniem umowy najmu, ma być odliczony od czynszu najmu. Najemca zamierza refakturować te koszty na wynajmującą spółkę. W rezultacie przez ponad dziewięć miesięcy czynsz nie będzie płacony. Umowę zawarto na okres 5 lat. Według niej czynsz wynosi 5000 zł miesięcznie i jest płatny do 10. dnia miesiąca, z góry. Jak prawidłowo udokumentować i zaksięgować taką transakcję?

Wdrażany program finansowo-księgowy - jak ująć w księgach rachunkowych

W naszej firmie wdrażany jest nowy program finansowo-księgowy. Poza kosztem samego programu spółka zostanie również obciążona fakturą za jego wdrożenie oraz przeszkolenie pracowników działu księgowości. Czy te dodatkowe wydatki zwiększą wartość początkową nabytego programu, czy też będą stanowić koszt w momencie poniesienia? Proszę o przedstawienie sposobu ujęcia operacji związanych z zakupem programu w księgach rachunkowych spółki.

Jak zakwalifikować zakup silnika, gdy środek trwały już zamortyzowano

Spółka kupiła silnik do samochodu ciężarowego typu bus. Wartość netto silnika wynosi 4400 zł. Amortyzacja samochodu ciężarowego została zakończona w 2005 r. Jak to zdarzenie zaksięgować? Czy silnik należy amortyzować?

Walutowe kontrakty terminowe typu forward - jak ująć w księgach rachunkowych

Kontrakty forward, łącznie z kontraktami futures, stanowią jeden z trzech rodzajów pochodnych instrumentów finansowych oferowanych na polskim rynku finansowym. Innymi rodzajami pochodnych instrumentów finansowych są: kontrakty zamiany swap oraz kontrakty opcyjne i warranty.

Ewidencja wydatków sfinansowanych z bezzwrotnych środków obcych

Sposób zorganizowania ewidencji wydatków poniesionych na określony projekt (przedsięwzięcie) zależy od źródeł finansowania, przeznaczenia środków oraz warunków szczególnych wynikających z dokumentów o finansowaniu.

Jak wycenić budynek kupiony łącznie z gruntem

Kupiliśmy budynek wraz z gruntem. Zarówno na fakturze, jak i w akcie notarialnym podana jest jedynie ogólna wartość transakcji. W akcie notarialnym podana jest także powierzchnia budynku i gruntu, bez wyszczególnienia ich wartości. W jaki sposób wprowadzić do ewidencji środków trwałych powyższe aktywa, jak je wycenić i jak amortyzować?

Czy wartość wpłaconych zaliczek na podatek dochodowy podlega wykazaniu w sprawozdaniu finansowym

Czy w rachunku zysków i strat w pozycji „Podatek dochodowy” powinno się wykazywać wartość wpłaconych zaliczek?

Czy niskocenne urządzenia można zaliczyć do środków trwałych

Czy można ustalić indywidualnie stawkę amortyzacji dla nowego niskocennego urządzenia - klimatyzatora przenośnego? Czy można go zaliczyć do środków trwałych i amortyzować, jeśli wartość netto urządzenia wynosi 1200 zł? Nie chcemy zaliczyć jego wartości do kosztów jednorazowo, lecz zamierzamy rozłożyć ją na 12 miesięcy.

Inwentaryzacja niskocennych składników majątkowych

Czy obowiązek inwentaryzacji mienia w ewidencji pozabilansowej wynika z ustawy o rachunkowości, jeśli nie, to jakie przepisy to normują?

Jak rozliczyć odsetki od zobowiązań w rachunkowości

Na dzień bilansowy wyceniliśmy zobowiązania doliczając odsetki. W związku z porozumieniem z dostawcą zobowiązanie to zostało uregulowane w kwocie nieuwzględniającej odsetek. Jak w księgach rachunkowych rozliczyć wartość odsetek?

Jak zaewidencjonować koszty działalności usługowej z uwzględnieniem ustalenia wyniku finansowego

Spółka rozpoczyna działalność w branży budowlanej. Jaki wariant ewidencyjny kosztów wybrać? Jak rozliczać wynik na działalności usługowej?

Jak wyceniać i ewidencjonować fakturę korygującą

W marcu kupiliśmy od kontrahenta zagranicznego (z UE) towar, natomiast w maju otrzymaliśmy fakturę korygującą zmniejszającą jego wartość z tytułu uzyskanego rabatu. Jak powinniśmy to ująć w księgach i po jakim kursie dokonać przeliczenia faktury korygującej?

Dochodu z nieodpłatnego świadczenia nie trzeba ujmować w księgach

Fundacja jest stroną umowy użyczenia powierzchni biurowej bezpłatnie. Wiem, że muszę ustalić wartość nieodpłatnego świadczenia w wysokości równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu. Powstaje dochód z nieodpłatnie otrzymanego świadczenia. Jak ten dochód ująć w księgach rachunkowych (fundacja zwolniona jest z podatku dochodowego)?

REKLAMA