REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Amortyzacja, Przedsiębiorca

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

O czym należy pamiętać przy audycie prawnym?

Audyt prawny, zwany inaczej due dilligence lub legal due dilligence to proces zmierzający do sprawdzenia stanu prawnego podmiotu, w odniesieniu do którego planowana jest określona inwestycja. Audyt prawny dotyczy więc całego podmiotu (spółki, start-up’u) lub jego przedsiębiorstwa, aktywów, nieruchomości itp. Zwykle od jego wyników uzależnione jest to, czy dojdzie do inwestycji, czy też nie. Temat więc jest ważny i warto pamiętać o 5 podstawowych kwestiach, istotnych dla sprawnego i satysfakcjonującego przeprowadzenia takiego audytu.

Wprowadzenie Centralnego Rejestru Faktur - konsekwencje dla przedsiębiorców

Rząd wprowadza kolejne narzędzie, które zwiększy obowiązki polskich przedsiębiorców względem urzędów, a w praktyce utrudni im życie. Już w połowie 2018 r. uruchomiony zostanie Centralny Rejestr Faktur, który obok wdrażanego już Jednolitego Pliku Kontrolnego i planowanego wprowadzenia elektronicznych paragonów, ma być kolejną bronią w walce z luką podatkową.

Jak Google nie płaci podatków? Optymalizacja podatkowa dzięki spółce w Irlandii

Podwójna struktura optymalizacji podatkowej uchroniła większość przychodów Google przed opodatkowaniem. Światowy gigant uniknął opodatkowania 16 mld euro w 2016 roku. Rosnący fiskalizm ze strony rządów wielu państw skłania przedsiębiorców do wyboru przyjaznych jurysdykcji do prowadzenia biznesu.

Przedsiębiorcy muszą wdrożyć nowe wymogi dotyczące ochrony danych osobowych

W maju 2018 roku wchodzi w życie ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych (RODO). Wszyscy przedsiębiorcy powinni dokonać gruntownej rewizji dokumentacji ochrony danych osobowych oraz zastanowić się, jak prawidłowo wdrożyć poszczególne wymogi związane z nowymi przepisami.

REKLAMA

Leasing finansowy samochodu - wartość początkowa

Umowa leasingu stanowi szeroko wykorzystywane narzędzie w prowadzonej działalności gospodarczej, w szczególności jako niskokosztowa możliwość pozyskania środków transportu (zwłaszcza samochodów). Leasing nie jest jednak jednolitą kategorią prawną, toteż w praktyce może przysporzyć wielu trudności przedsiębiorcom.

Wzrost kosztów działalności i obciążeń podatkowych w 2018 r.

Z przeprowadzonych badań wynika, że ponad czterech na pięciu przedsiębiorców zakłada wzrost kosztów działalności w 2018 roku w porównaniu do roku ubiegłego. Natomiast zdaniem trzech czwartych przedsiębiorców w 2018 roku wzrosną również obciążenia podatkowe. Pomimo rosnących kosztów i podatków blisko czterech na pięciu przedsiębiorców zamierza w tym roku zwiększyć wynagrodzenia.

Programy dofinansowania przedsiębiorstw w 2018 r.

W roku 2018 przedsiębiorcy będą mogli skorzystać z wielu atrakcyjnych programów dofinansowania działalności, m.in. takich jak: Inteligentny Rozwój (POIR), Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) czy Polska Wschodnia (POPW). Prezentujemy najważniejsze informacje dotyczące możliwości dofinansowania w ramach poszczególnych programów oraz harmonogramy naboru wniosków.

Nowelizacja przepisów podatkowych, które weszły w życie 1 stycznia 2018 r.

Ministerstwo Finansów proponuje nowelizację przepisów podatkowych, które weszły w życie 1 stycznia 2018 r. Propozycja zakłada złagodzenie m.in. niekorzystnych dla firm rodzinnych regulacji dotyczących amortyzacji środków trwałych i wartości niematerialnych nabytych w drodze spadku lub darowizny. Odpowiednie zmiany przewiduje projekt opublikowany pod konic grudnia na stronie Rządowego Centrum Legislacji.

REKLAMA

Składki ZUS 2018 - przedsiębiorcy

Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił informacji w sprawie najniższej podstawy wymiaru składek oraz kwot składek na ubezpieczenia społeczne oraz na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i na Fundusz Pracy za miesiące styczeń - grudzień 2018 r. dla przedsiębiorców, osób z nimi współpracujących, twórców i artystów, wolnych zawodów i niektórych innych grup ubezpieczonych.

Formy prowadzenia działalności gospodarczej na Ukrainie – sp. z o.o. oraz przedsiębiorstwo prywatne

Wśród form prowadzenia działalności gospodarczej, które cieszą się największą popularnością na Ukrainie znajdują się spółka z o.o. oraz przedsiębiorstwo prywatne. Dokonując wyboru najodpowiedniejszej formy prowadzenia działalności należy wziąć pod uwagę rodzaj planowanej działalności gospodarczej, relacje z ukraińskimi wspólnikami, rozmiar inwestycji i zakres odpowiedzialności założyciela za zobowiązania przyszłej spółki.

Prokurent przedsiębiorcy prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą od 1 marca 2018 roku

Rozszerzenie możliwości ustanowienia prokurenta na osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą to najlepsza zmiana proponowana w Konstytucji Biznesu zdaniem ekspertów Grant Thornton.

Zmiany w ewidencji przedsiębiorców od 1 marca 2018 r.

Usprawnienie Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej – to podstawowy cel projektu ustawy o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy. Większość przepisów tej nowej ustawy ma wejść w życie 1 marca 2018 r.

Uszczelnienie systemu podatkowego - nowe regulacje od 2018 r.

Rząd przyjął projekt dotyczący uszczelnienia systemu podatkowego oraz służby zdrowia - poinformował premier Mateusz Morawiecki. Celem nowych regulacji jest m.in. objęcie systemem monitorowania kolejowych przewozów towarów tzw. wrażliwych, a także przewozu produktów leczniczych. Część zaproponowanych zmian wejdzie w życie od 2018 r.

Mali i średni przedsiębiorcy będą mieli swojego rzecznika od 2018 r.

Rząd zamierza powołać Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców. W myśl projektu ustawy w tej sprawie do zadań rzecznika będzie należało m.in. dbanie o interesy przedsiębiorców i poprawę środowiska prawnego, w którym funkcjonują, a także zapewnienie bardziej partnerskich relacji między przedsiębiorcami a organami administracji publicznej. Rzecznik powinien rozpocząć działalność w 2018 r.

Obowiązek składania JPK od 2018 r. – czego obawiają się mikroprzedsiębiorcy?

Obowiązek składania Jednolitego Pliku Kontrolnego w zakresie VAT (JPK_VAT) od 1 stycznia 2018 roku obejmie także najmniejsze firmy. Okazuje się, że mikroprzedsiębiorcy oceniają ten nowy obowiązek dość negatywnie, wskazując jednocześnie na konkretne trudności z tym związane.

Sukcesja a ogłoszenie upadłości

Sporządzenie testamentu nie zawsze zapewni ochronę zgromadzonego majątku czy skuteczną sukcesję przedsiębiorstwa. Jednym z takich przypadków, gdy pomimo sporządzenia testamentu zainteresowani tracą kontrolę nad tym, do kogo trafi spadek jest sytuacja, gdy względem spadkobiercy ogłaszana jest upadłość.

Od 2018 r. tylko wpłata na zarejestrowane konto jako koszt

Zaliczenie wydatków do kosztów uzyskania przychodów będzie możliwe wyłącznie w sytuacji, gdy zapłata zostanie dokonana na zarejestrowany przez fiskusa rachunek bankowy. Takie rozwiązanie zakłada projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, który prawdopodobnie wejdzie w życie w 2018 r.

Kiedy można oznaczyć towar "Made in Poland", "Made in EU"

Od wielu lat Unia Europejska prowadzi prace nad wprowadzeniem przepisów, które na poziomie wspólnotowym, stworzyłyby ramy prawne korzystania z oznaczeń np. Made in Poland, Made in EU. Pomimo faktu, iż Komisja Europejska wyszła z inicjatywą legislacyjną, a w 2013 roku został przyjęty wniosek z propozycją treści Rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa produktów konsumpcyjnych, do 2017 roku nie zostało ono ostatecznie przyjęte. Celem przyświecającym proponowanemu Rozporządzeniu jest m.in. zapewnienie wysokiego poziomu ochrony konsumentów oraz ułatwienie obrotu gospodarczego na wspólnym rynku europejskim, poprzez ujednolicenie przepisów obowiązujących we Wspólnocie.

Składki na Fundusz Pracy - kto nie musi ich opłacać?

Bieżący rok należy zaliczyć do tych z najniższym poziomem bezrobocia od kilku lat. Mimo to jednak przedsiębiorcy oraz pracodawcy nadal zobowiązani są opłacać składki na Fundusz Pracy. Co to za fundusz? W jakim celu został stworzony, ile wynoszą składki i kto jest zwolniony z ich opłacania?

Uproszczenia dla firm w prawie podatkowym i gospodarczym od czerwca 2018 r.

Ustawa o uproszczeniach dla firm w prawie podatkowym i gospodarczym co do zasady wejdzie w życie 1 czerwca w 2018 r., a jej przepisy dotyczące podatku CIT z początkiem 2019 r. - poinformowało biuro prasowe resortu rozwoju. Obecnie opracowywana jest nowa wersja projektu.

Konsultacja skutków podatkowych transakcji w nowej Ordynacji podatkowej

Komisja Kodyfikacyjna Ogólnego Prawa Podatkowego w październiku bieżącego roku opublikowała projekt nowej Ordynacji podatkowej. Jedno z rozwiązań zakłada wprowadzenie konsultacji pomiędzy przedsiębiorcą i organem podatkowym, które w założeniu mają rozwiać wątpliwości podatnika co do prawidłowości dokonanych rozliczeń podatkowych transakcji.

Odsetki za opóźnienia w opłacaniu składek ZUS

Przedsiębiorca, który niewłaściwie naliczy wysokość składek musi się liczyć z tym, że na jego koncie ZUS powstanie niedopłata. W efekcie powstałych „niedoborów” ZUS zacznie naliczać karne odsetki. W takiej sytuacji należy jak najszybciej zrobić dopłatę, natomiast w przypadku poważniejszego zadłużenia wystąpić z wnioskiem o rozłożenie długu na raty.

Reforma administracji podatkowej 2016-2020 – skutki dla podatników

Strategia Rozwoju Administracji Podatkowej, przewidziana na lata 2016–2020, stanowi podstawę dokonywanej obecnie reformy administracji podatkowej, której zasadniczym celem jest wypełnienie oczekiwań społeczeństwa i wzmocnienie procesów wewnętrznych całego systemu. Czy wprowadzane nowe rozwiązania rzeczywiście poprawiają sytuację podatników?

Jeden przelew do ZUS od 1 stycznia 2018 r.

Kolejne udogodnienia w ZUS dla przedsiębiorców. Od 1 stycznia 2018 r. przedsiębiorcy będą opłacać składki ZUS jednym przelewem, a nie jak dotychczas trzema czy nawet czterema przelewami. Musimy pamiętać, iż rachunki bankowe służące obecnie do opłacania składek ZUS będą aktywne jedynie do 29 grudnia br., w związku z tym wszystkie przelewy dokonane na te rachunki po tym dniu wrócą na konto przedsiębiorcy.

Dane osobowe po nowemu, czyli implementacja RODO od 2018 r.

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało na witrynie internetowej Rządowego Centrum Legislacji projekt nowej ustawy o ochronie danych osobowych, której podstawowym celem jest implementacja RODO do polskiego porządku prawnego. Projekt znajduje się w fazie konsultacji publicznych, można się więc spodziewać, że zajdą w nim jeszcze pewne zmiany. Przedsiębiorstwa mają czas na przygotowanie się do nowych regulacji do maja 2018 r.

Przedsiębiorcy muszą wdrożyć RODO do 25 maja 2018 r. Jak się przygotować?

Unijne Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych (RODO) oznacza dla przedsiębiorców rewolucję, wprowadza bowiem szeroki wachlarz zmian i nowych obowiązków, których niedopełnienie podlegać będzie dotkliwym karom. Od dnia 25 maja 2018 r. każdy administrator danych podlegać będzie nowym przepisom, które ujednolicą regulacje prawne dotyczące ochrony danych osobowych w całej Unii Europejskiej.

Konstytucja Biznesu została przyjęta przez rząd. Jakie rozwiązania zawiera?

Ulga na start dla początkujących przedsiębiorców; powołanie Rzecznika MŚP; działalność nierejestrowa; osobna ustawa dla inwestorów zagranicznych - to niektóre założenia Konstytucji Biznesu, którą przyjął rząd. Najważniejszym elementem Konstytucji Biznesu jest projekt Prawa przedsiębiorców, który określa podstawowe zasady prawne odnoszące się do przedsiębiorców.

Środowisko pracodawców popiera rozwiązania zawarte w Konstytucji Biznesu

Rozwiązania zawarte w Konstytucji Biznesu mają poparcie środowisk pracodawców - wynika ze stanowiska Rady Pracodawców RP. Pracodawcy popierają między innymi takie propozycje zmian prawnych, jak wprowadzenie zasady domniemania uczciwości przedsiębiorcy oraz zasady przyjaznej interpretacji przepisów.

Zmiany w PIT i CIT w 2018 r. - zasady amortyzacji dziedziczonego majątku

Ministerstwo Finansów oraz Ministerstwo Rozwoju, po ponownej analizie projektu nowelizacji ustawy PIT i CIT, uzgodniły, że amortyzacja dziedziczonego majątku będzie się odbywać na dotychczasowych zasadach. Zaproponowane zostanie rozwiązanie, umożliwiające kontynuację amortyzacji dla spadkobierców, które znajdzie się w ustawie o zarządzie sukcesyjnym i będzie obowiązywało ze skutkiem od 1 stycznia 2018 r.

Jak rozliczać usługi licencji?

Przedsiębiorcy w ramach swoich działalności coraz częściej decydują się na korzystanie z licencji, a co za tym idzie pojawia się coraz więcej podmiotów, które owe licencje oferują. W jaki sposób, zgodnie z obowiązującymi regulacjami podatkowymi, należy dokonywać rozliczeń usług licencji?

Amortyzacja dziedziczonego majątku bez zmian

Ministerstwo Finansów i Ministerstwo Rozwoju uzgodniły, że obecne rozwiązanie pozwalające na amortyzację nabytego majątku od wartości początkowej nie powinno ulec zmianie. Natomiast w przypadku darowizn zaproponowane zostanie rozwiązanie, które umożliwi kontynuację amortyzacji przez obdarowanego. To stanowisko odpowiada na postulaty zgłaszane przez środowiska firm rodzinnych w kontekście uchwalonej niedawno przez Sejm nowelizacji ustaw podatkowych.

Jak przeprowadzić proces sukcesji przedsiębiorstwa?

Sukcesja to przejście praw i obowiązków na następcę prawnego, co w praktyce oznacza zachowanie ciągłości funkcjonowania firmy, mimo zmiany pokoleniowej. Przeprowadzenie wynikającej stąd zmiany w zarządzaniu przedsiębiorstwem jest dla założyciela firmy poważnym wyzwaniem, do czego warto przygotować się odpowiednio wcześnie. Na sukcesję najlepiej spojrzeć jak na proces nieunikniony oraz konieczny. Jeżeli jest dobrze zaplanowany i przygotowany, pozwoli na umocnienie przedsiębiorstwa.

Polskie mity na temat rajów podatkowych

Zbyt wysokie podatki lub zbyt rozbudowane i skomplikowane przepisy podatkowe (a często obie te rzeczy naraz) obowiązujące na terenie konkretnego kraju, często skłaniają przedsiębiorców do poszukiwania bardziej przyjaznej dla biznesu jurysdykcji. Zdarza się, że w takiej sytuacji ich wzrok pada na tzw. „raje podatkowe”.

Środki trwałe do 10 tys. zł bez konieczności amortyzacji od 2018 roku

Przedsiębiorcy nie będą od 2018 roku wpłacać zaliczek na PIT, jeśli te nie przekroczą 1 tys. zł. Ponadto nie trzeba będzie amortyzować środka trwałego tańszego niż 10 tys. zł - będzie można od razu taki wydatek zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Takie m.in. uproszczenia wprowadza nowelizacja przepisów o PIT, CIT i zryczałtowanym podatku dochodowym, którą 27 października 2017 r. uchwalił Sejm. Teraz nowelizacją zajmie się Senat.

Kiedy można uznać wydatki związane z zatrudnieniem za koszt kwalifikowany?

Co decyduje o tym, czy wynagrodzenie stanowi koszt kwalifikowany, a więc taki, który dodatkowo, w ramach ulgi na badania i rozwój, można odliczyć od przychodu. Zdaniem dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o odliczeniu kosztów pracowniczych nie decydują zapisy w umowie o pracę, a liczy się faktyczna realizacja zadań badawczo-rozwojowych.

Skutki podatkowe likwidacji spółki

Likwidacja spółki to nic innego jak zakończenie działalności funkcjonującej firmy. Wiąże się ona z podziałem składników majątku pomiędzy jej akcjonariuszy, czy też udziałowców. Jakie skutki podatkowe wywołuje otrzymanie składników majątku likwidowanej spółki?

Jak zarejestrować przedsiębiorcę w KRS?

Krajowy Rejestr Sądowy jest publiczną i scentralizowaną bazą danych, prowadzoną w systemie teleinformatycznym. Obejmuje te podmioty, na które przepisy nakładają obowiązek uzyskania wpisu do Rejestru. Wpis do KRS następuje na podstawie wydawanego przez sąd postanowienia.

Faktura do paragonu w JPK_VAT

W plikach JPK_VAT przesyłanych co miesiąc, które od stycznia 2018 r. będzie przesyłał także każdy mikroprzedsiębiorca, ujmowane są dane z rejestrów zakupu i sprzedaży VAT. Czy w przypadku faktur do paragonu w JPK_VAT powinna znaleźć się faktura czy zbiorczy zapis dokonany na podstawie raportu z kasy fiskalnej?

Zakaz prowadzenia działalności gospodarczej za posługiwanie się fałszywymi fakturami

Fiskus podejmuje kolejne działania, które mają zapobiec oszustwom podatkowym. Najnowsza, proponowana przez resort sprawiedliwości nowelizacja Kodeksu karnego skarbowego ma wprowadzić możliwość orzekania przez sądy zakazu prowadzenia działalności gospodarczej w stosunku do przedsiębiorców posługujących się fałszywymi fakturami.

Jakie są zasady udzielania prokury?

Prokura jest pełnomocnictwem handlowym, udzielanym przez przedsiębiorcę, podlegającemu wpisowi do rejestru przedsiębiorców. Prokurentem może natomiast zostać wyłącznie osoba fizyczna, posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych.

Blokada rachunku na żądanie Krajowej Administracji Skarbowej

Wraz z projektem budżetu pod obrady Sejmu z końcem września trafił również projekt zmian w VAT - projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu przeciwdziałania wykorzystywaniu sektora finansowego do wyłudzeń skarbowych. Główny cel projektu ustawy to walka z wyłudzaniem podatku VAT. Przewiduje on m.in. wprowadzenie mechanizmu blokady rachunku na żądanie szefa Krajowej Administracji Skarbowej.

Koszty podatkowe przy zaniechanej inwestycji

W celu rozwoju przedsiębiorstwa i zwiększenia jego dochodów firmy decydują się na dokonywanie wielu inwestycji. Niekiedy jednak w wyniku zmiany koncepcji rozwoju firmy, czy też zmniejszenia dostępnych środków pieniężnych firmy zmuszone są do rezygnacji z ich wykonania. Czy wydatki poniesione na inwestycję, której później zaniechano, mogą zostać zakwalifikowane do kosztów uzyskania przychodu?

Składki ZUS przedsiębiorcy pracującego na etacie

Początkujący przedsiębiorcy niejednokrotnie starają się łączyć prowadzoną przez siebie działalność gospodarczą z pracą na etat. Nie ma oczywiście przeciwwskazań, by w trakcie prowadzenia działalności podjąć zatrudnienie w ramach stosunku pracy. Jakie to ma jednak odbicie w wysokości składek ZUS?

Amortyzacja samochodu kupionego za gotówkę

W kwietniu 207 r. kupiłem na cele osobiste samochód osobowy o wartości 35.000 zł, za który zapłaciłem gotówką. Komis wystawił mi fakturę VAT-marża. Zamierzam w listopadzie 2017 r. przekazać auto na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Czy odpisy amortyzacyjne od tego auta stanowiły będą koszty podatkowe?

Wyższy limit jednorazowych odpisów amortyzacyjnych od 2018 r.

Zgodnie z projektem nowelizacji ustaw o podatkach dochodowych od 2018 roku ma zostać podwyższony limitu jednorazowych odpisów amortyzacyjnych z 3,5 tys. zł do 10 tys. zł. Zmiana ma stanowić zachętę dla mniejszych firm do wzrostu wydatków na inwestycje.

Zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej

Przedsiębiorcy mają prawo do zawieszenia działalności gospodarczej na okres od 30 dni do 24 miesięcy. Przysługuje ono zarówno podmiotom podlegającym wpisowi to CEIDG, jak i przedsiębiorcom zarejestrowanym w KRS. Skorzystanie z tej instytucji wiąże się z przestrzeganiem obowiązków przez przedsiębiorcę wynikających z przepisów prawa.

Skutki podatkowe współpracy najbliżej rodziny z przedsiębiorcą

W praktyce gospodarczej niejednokrotnie dochodzi do sytuacji, w której przedsiębiorca współpracuje z członkami najbliższej rodziny. Czy taka współpraca w biznesie najbliżej rodziny musi być płatna, a co się z tym wiąże, podlegać opodatkowaniu?

Projekt ponad 50 uproszczeń dla firm sprzyja biznesowi

Zdaniem prof. Elżbiety Mączyńskiej, prezesa Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego przygotowany w Ministerstwie Rozwoju projekt ustawy, przewidujący ponad 50 uproszczeń dla firm, jest rozwiązaniem probiznesowym, sprzyjającym zmniejszaniu szarej strefy, a także zwiększaniu aktywizacji zawodowej Polaków.

Czy członek zarządu może być przedsiębiorcą?

W praktyce stosowania przepisów prawa podatkowego pojawia się problematyka związana z tym, czy menedżer spółki, który pełni funkcję członka zarządu będąc osobą zatrudnioną na podstawie kontraktu menadżerskiego, może prowadzi jednocześnie działalność gospodarczą, a więc tym samym być przedsiębiorcą.

Instytucja zabezpieczenia należytego wykonania umowy

Instytucja zabezpieczenia należytego wykonania umowy należy do jednego z najczęściej wykorzystywanych instrumentów przez podmioty zobowiązane do stosowania ustawy prawo zamówień publicznych. Czym się charakteryzuje, w jaki sposób wykonawca może skutecznie wnieść zabezpieczenie oraz jakie są konsekwencje niewypełnienia takiego obowiązku przez wykonawcę?

REKLAMA