Kategorie

Biznes i usługi

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Otrzymałem zlecenie napisania programu komputerowego. Ze zleceniodawcą określiliśmy w umo­wie trzy etapy, których zakończenie (poprzez zaakceptowanie przez zleceniodawcę ich wykonania) stanowi tytuł do otrzymania przeze mnie określonej części wynagrodzenia w terminie siedmiu dni. Wykonanie pierwszego etapu zostało zaakceptowane 30 czerwca 2014 r. Kwotę wynagrodzenia za wykonanie pierwszego etapu otrzymałem 3 lipca 2014 r. Kiedy powstał u mnie obowiązek rozliczenia VAT od otrzymanej kwoty?
W wystawionej za usługi fakturze wykazałem wartość swojego wynagrodzenia wraz z podatkiem VAT, zgodnie z zawartą umową. Obecnie okazało się, że moje usługi korzystają ze zwolnienia z VAT. Czy w takim przypadku korygując fakturę mogę potraktować cenę brutto z faktury pierwotnej jako cenę netto? Wówczas wartości te będą zgodne z zawartą umową, której nie można zmienić, gdyż została ona zawarta w wyniku wygranego przetargu, a tym samym nie może już ulec zmianie wartość przedmiotu zamówienia.
Instytut Rachunkowości Zarządczej CIMA (Chartered Institute of Management Accountants) wspólnie z amerykańską firmą konsultingową The Hackett Group stworzył nowatorski program rozwoju zawodowego, opracowany z myślą o profesjonalistach z branży nowoczesnych usług dla biznesu. Uczestnicy kursów otrzymają szansę zdobycia kompleksowych kwalifikacji oraz korzystania z tzw. centrum wiedzy – platformy wymiany specjalistycznych, trudno dostępnych informacji.
Polskie firmy ponownie mogą się ubiegać o unijne dofinansowanie prac nad innowacyjnymi produktami. 31 sierpnia i 1 września 2015 r. ruszyło pięć różnych konkursów w ramach programów UE. Na wsparcie szanse mają zarówno duże, jak i małe firmy, pod warunkiem że mają innowacyjny projekt o dużym potencjale wdrożeniowym.
Chcąc osiągnąć sukces w biznesie, musisz być o krok przed innymi i stosować rozwiązania, które wyróżnią Cię na konkurencyjnym rynku oraz sprawią, że to właśnie Twoja oferta zostanie wybrana przez klienta. Jedną z biznesowych przewag mogą dać Ci technologie kryjące się pod akronimem, który już na stałe zagościł w świecie biznesu, czyli SMAC – nazywane również trzecią platformą.
Przez ostatnie dwa lata, występując w roli mentora i coacha osób prowadzących własny biznes, stawiających pierwsze kroki lub przymierzających się do tego, za każdym razem nie mogę wyjść z podziwu, ile drzemie w nich pomysłów, pasji, zaangażowania i koncentracji na tym, czym się zajmują. Snują dalekosiężne plany, nie mają żadnych oporów przed odkrywaniem i eksploracją nowych rynków oraz posiadają nieograniczone pokłady energii.
Konkurencyjność jako rywalizacja podmiotów działających w tej samej branży jest motorem napędzającym gospodarkę i zmuszającym przedsiębiorstwa do pracy. Aby pokonać konkurencję, firma musi wypracować własną, indywidualną i niepowtarzalną strategię funkcjonowania na rynku, dzięki której będzie atrakcyjniejsza od rywali.
Od 1 stycznia 2015 r. z przepisów ustawy o PIT jednoznacznie wynika, że przepisy dotyczące sprzedaży premiowej dotyczą zarówno sprzedaży towarów, jak i świadczenia usług. W poprzednim stanie prawnym nie było to jasno sprecyzowane, w wyniku czego dochodziło do sporów podatników z władzami skarbowymi. 17 lipca 2015 r. NSA wydał wyrok, w którym potwierdził, że również przed zmianą przepisów, art. 21 ust 1 pkt 68 ustawy o PIT miał zastosowanie do akcji promocyjnych organizowanych w związku ze świadczeniem usług. Jest to kolejny wyrok NSA potwierdzający to stanowisko.
W celu rozliczenia usług nabywanych w ramach importu usług zastosowania nie znajdują obowiązujące w tym zakresie na gruncie podatku VAT zasady przeliczania kursów walut obcych, uwzględniające dzień wystawienia faktury przez sprzedawcę. Przeliczenia na złote podstawy opodatkowania importu usług wyrażonej w walucie obcej dokonuje się bowiem w każdym przypadku biorąc pod uwagę dzień powstania obowiązku podatkowego.
Zasady ustalania obowiązku podatkowego dla usług o charakterze ciągłym mogą mieć zastosowanie również do innych powtarzających się świadczeń, jeżeli strony transakcji ustaliły ich okresowe rozliczanie. Zasady te nie dotyczą jednak świadczeń, dla których przewidziano szczególne momenty powstawania obowiązku podatkowego.
Czy wykorzystanie nowoczesnych technologii w obsłudze klienta może obniżyć koszty, zwiększyć jakość dialogu oraz pomóc w budowaniu baz lojalnych konsumentów? Jaki odsetek osób już dziś korzysta z aplikacji mobilnych w procesach związanych z obsługą klienta? W jakich branżach technologie te sprawdzają się najbardziej?
Warto zauważyć, że mimo rosyjskiego embarga w 2014 r. wartość polskiego eksportu żywności zwiększyła się o 4,5 proc. do 21,3 mld euro w porównaniu do roku poprzedniego. Co więcej: według prognoz w najbliższych latach polski eksport powinien rosnąć w tempie ok. 5-6 proc. rocznie, dzięki czemu realne jest podwojenie jego obecnej wartości w 2030 roku do poziomu ponad 500 mld dolarów. W poniższym artykule prezentujemy programy rządowe, których celem jest wsparcie finansowe eksporterów, jak i promocja polskich przedsiębiorców za granicą.
W poprzednim artykule z cyklu dotyczącego ekspansji firmy na rynki zagraniczne omawialiśmy aspekty związane z podjęciem decyzji o rozpoczęciu eksportu. Analiza dotychczasowej działalności, pytanie o pozycję na rynku krajowym, określenie mocnych i słabych stron firmy oraz opracowana strategia w sytuacjach kryzysowych pomogą nam ocenić, czy jesteśmy w stanie wywalczyć mocną pozycję zagranicą. Jeśli przeprowadzona analiza dała pozytywne wyniki i podjęliśmy decyzję o rozpoczęciu eksportu, następnym krokiem jest przygotowanie niezbędnych dokumentów. Do tego będzie potrzebna wiedza prawnicza oraz wsparcie instytucji, które pomogą przebrnąć nam przez pierwsze, najtrudniejsze miesiące działalności.
Polskie firmy sprzedają obecnie za granicę produkty o łącznej wartości 800 mld dolarów, natomiast do 2020 roku nasz eksport wzrośnie o ponad 35%. W ubiegłym roku towary z Polski były obecne w 218 krajach świata, w tym tak egzotycznych jak Gwinea Równikowa, Wyspy Kokosowe czy Kiribati. Aby polscy przedsiębiorcy mogli jak najlepiej wykorzystać sprzyjające tendencje na światowych rynkach, przygotowaliśmy cykl poradników, w których zaprezentujemy najważniejsze aspekty rozpoczęcia działalności eksportowej oraz skutecznego budowania marki na zagranicznych rynkach.
Zgodnie z generalną zasadą, wyrażoną w art. 19a ust. 1 ustawy o VAT, obowiązek podatkowy w podatku VAT powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi. W przypadku jednak usług, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. a ustawy o VAT, tj. usług budowlanych i budowlano-montażowych, obowiązek podatkowy należy rozpoznać z chwilą wystawienia faktury.
Rząd zamierza kompleksowo uregulować zasady prowadzenie firmy. Ministerstwo Gospodarki przygotowało tym zakresie założenia ustawy – Prawo działalności gospodarczej, która reguluje zagadnienia związane m.in. z przyjaznymi dla przedsiębiorców zasadami prowadzenia działalności gospodarczej, kontrolą u przedsiębiorcy i załatwianiem spraw związanych z prowadzeniem firmy.
Polski rynek usług dla biznesu rozwija się coraz szybciej. Z raportu ABSL* wynika, że w ciągu ostatnich dwóch lat branża outsourcingowa urosła o blisko 50 proc. Już teraz działa u nas ponad 500 centrów outsourcingowych. Jakie usługi zlecamy na zewnątrz? Przede wszystkim IT, logistykę i księgowość. Outsourcing jest dobrym rozwiązaniem dla dużych graczy. A dla małych? Zapytaliśmy Adama Głosa, Prezesa firmy Tax Care, która świadczy usługi księgowe i właśnie poszerzyła je o rozwiązania prawne oraz medyczne.
Polskie firmy działające w branży budowlanej coraz częściej decydują się na podjęcie współpracy z podatnikami VAT z innych państw członkowskich (w zakresie świadczenia usług remontowo-budowlanych). Z uwagi na to, że ceny niektórych materiałów budowlanych w naszym kraju są niższe aniżeli w innych krajach UE, podatnicy nabywają towary na terenie Polski celem ich wykorzystania przy świadczeniu usług budowlanych za granicą. Pojawia się pytanie, czy podatnikom tym przysługuje prawo do odliczenia podatku wykazanego na fakturach zakupowych tychże materiałów?
Biegli rewidenci zapraszają do rozmowy o „Etyce w procesach zarządzania, sprawozdawczości i rewizji finansowej”. Konferencja, której organizatorem jest Komisja ds. Etyki, odbędzie się 24 listopada w warszawskim Centrum Nauki Kopernik.
Skup pierścionków zaręczynowych, sprzedaż alibi, wynajmowanie kaczek i kur czy sprzedawanie okularów przeciwsłonecznych dla psów. Za granicą powstaje coraz to więcej ciekawych biznesów. Polacy również nie pozostają z kreatywnością w tyle.
Po angielsku mówi praktycznie cały świat – to oczywiste. Oczywiste jest również, że pomimo znajomości języków obcych, żaden nigdy nie będzie nam tak bliski jak ojczysty. Warto o tym pamiętać przy planowaniu i realizacji wszelkiego rodzaju działań handlowych, zarówno online jak i offline – to jak się okazuje, już nie jest takie oczywiste.
Czy dzisiejszy biznes mógłby funkcjonować bez informatycznych rozwiązań? Nawet jeśli byłoby to możliwe, to nowe technologie są lokomotywą napędzającą rozwój przedsiębiorstw. Na bazie innowacyjnych systemów firmy budują swoją przewagę konkurencyjną, tworzą nowe usługi oraz usprawniają współpracę i komunikację z klientem. Jakie innowacje wdrażać i jak czerpać z nich realne korzyści? Między innymi o tym dyskutowali uczestnicy II Kongresu Profesjonalistów IT w Rzeszowie, nad którym patronat medialny objął portal Infor.pl
Od 1 stycznia 2015 r. miejscem świadczenia usług telekomunikacyjnych, usług nadawczych i usług elektronicznych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami będzie miejsce, w którym podmioty te posiadają siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu. Ustawodawca przewidział dla świadczących te usługi możliwość wyboru specjalnych zasad rozliczeń. O tym wyborze mogą oni zawiadamiać Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście od 1 października br.
Przedsiębiorcy uważają, że system podatkowy (i stosowanie jego przepisów) jest obszarem, w którym istnieją największe utrudnienia dla prowadzenia biznesu w Polsce, niezależnie od wielkości firmy czy branży jej działalności – wynika z badania przeprowadzonego przez GfK Polonię na zlecenie BCC na reprezentatywnej próbie przedsiębiorców w I połowie bieżącego roku. Problemy firm w tej dziedzinie rozwiązałoby wprowadzenie jednolitej interpretacji wszelkich przepisów podatkowych przez Ministerstwo Finansów oraz brak zmian w regulacjach podatkowych w okresie dłuższym niż 2 lata – mówią badani przedsiębiorcy.
Przygotowanie przedsiębiorców do zmian, które od 1 stycznia 2015 r. zaczną obowiązywać w państwach UE w zakresie miejsca świadczenia usług telekomunikacyjnych, nadawczych i elektronicznych na rzecz ostatecznych konsumentów (niepodatników) zlokalizowanych w UE, to temat konferencji VAT – Miejsce świadczenia usług / Mały punkt kompleksowej obsługi (Mini One Stop Shop, MOSS). Konferencja odbyła się 9 września 2014 r. w Warszawie we współpracy Ministerstwa Finansów z Komisją Europejską.
Miejscem świadczenia usługi organizacji konferencji lub szkolenia będzie miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej. Nie wszystkie jednak świadczenia będą wchodzić w skład jednej kompleksowej usługi. Usługi dodatkowe, takie jak organizacja czasu wolnego, nie są niezbędne do rzetelnego i właściwego wykonania usługi polegającej na organizacji konferencji lub szkolenia, dlatego miejsce ich świadczenia należy ustalać odrębnie.
Ministerstwo Finansów potwierdza, że moment wykonania usługi budowlanej lub budowlano-montażowej na gruncie ustaw o podatkach dochodowych ustala się niezależnie od regulujących to zagadnienie przepisów ustawy o VAT. Rozwiewa tym samym wątpliwości powstałe w wyniku wejścia w życie od początku 2014 roku nowych przepisów w zakresie określania momentu powstania obowiązku podatkowego w VAT.
Resort finansów przygotował projekt zmian dotyczący obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej przedsiębiorców wykonujących działalność z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Zmiany w ubezpieczeniu OC związane są z deregulacją zawodu księgowego, która wchodzi w życie w sierpniu tego roku.
Już 10 sierpnia 2014 r. wchodzi w życie tzw. trzecia transza deregulacji. Ma ona ułatwić dostęp m.in. do zawodu księgowego i doradcy podatkowego. – Niektóre z wprowadzonych zmian idą za daleko – ostrzega ekspert podatkowy Pracodawców RP Mariusz Korzeb.
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 9 kwietnia 2013 r. zawiera listę krajów i terytoriów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. Uznanie kontrahenta podatnika za kraj stosujący szkodliwą konkurencje podatkową rodzi negatywne konsekwencje dla podatników na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Zmiany w VAT, które weszły w życie od 2014 roku dotyczyły przede wszystkim rozliczeń krajowych. Mają też jednak wpływ na rozliczenie transakcji zagranicznych, w tym importu usług. Zmieniły się terminy powstawania obowiązku podatkowego i zasady dokumentowania. Bez zmian pozostały natomiast zasady ustalania, czy polski podatnik jest zobowiązany do rozliczenia VAT od importu usług.
W ubiegłym roku w naszym kraju zostało założonych ponad 350 tys. firm. Z czego prawie 90 proc. stanowi indywidualna działalność gospodarcza. Najczęściej własny biznes zakładają osoby, które nie mogą liczyć na etat.
Przedstawiamy najważniejsze zmian z zakresu regulacji dotyczących usług płatniczych, otwartych funduszy emerytalnych i działalności funduszy emerytalnych, jakie weszły w życie w na przestrzeni stycznia i lutego 2014 r., a także wybrane orzecznictwo Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Celem nowelizacji ustawy o usługach płatniczych, która weszła w życie 1 stycznia 2014 r., jest uregulowanie podstawowych zasad funkcjonowania rynku krajowych transakcji płatniczych dokonywanych przy użyciu kart płatniczych.
Już w grudniu w centrum konferencyjnym Blue Tower, odbędą się bezpłatne warsztaty i wykłady dla młodych przedsiębiorców. Słuchacze otrzymają szereg użytecznych i praktycznych informacji na temat prowadzenia firmy, księgowości, czy działań marketingowych. A nawet tego, dlaczego myśląc o własnym biznesie warto pamiętać o Google? Zapisy już trwają. Patronat medialny nad warsztatami objął portal Infor.pl
Usługi prawne oraz usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej są wyłączone ze zwolnienia z ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. W związku z tym przekroczenie kwot uprawniających do korzystania ze zwolnienia zobowiązuje zarówno prawników, jak i lekarzy do prowadzenia ewidencji z zastosowaniem kas rejestrujących.
Firma świadczy usługi analizy rynku. Usługi są świadczone w sposób ciągły i są rozliczane w miesięcznych okresach rozliczeniowych. Czy możemy wystawiać faktury za dany miesiąc na początku następnego miesiąca? Kiedy powstaje obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia tych usług?
Kiedy wydatki na usługi doradcze i prawne stanowią koszty uzyskania przychodów? Czy do kosztów można zaliczyć m.in. honoraria za opinie doradców, radców prawnych i adwokatów?
Komisja Europejska zatwierdziła projekt, którego celem jest poprawa prowadzenia działalności gospodarczej w krajach na terenie Unii Europejskiej. Chodzi o projekt e-SENS, obniżający koszty prowadzenia biznesu poprzez wprowadzenie usług publicznych opartych na ustandaryzowanej, europejskiej infrastrukturze cyfrowej.
Koszty przesyłki nie zawsze muszą rodzić obowiązek podatkowy u sprzedającego. Przesyłka może odbywać się za pośrednictwem pełnomocnika, czyli kupującego. W takiej sytuacji koszty przesyłki nie będą uznane za element składowy towaru, a co za tym idzie, nie będą podlegały opodatkowaniu VAT.
Wydatki związane z korzystaniem z usług kancelarii prawnej mogą obniżyć wysokość podatku należnego. Fakt ten potwierdzają interpretacje wydawane przez Urzędy Skarbowe. Fiskus podkreśla jednak, że przedsiębiorca będzie miał obowiązek wykazania związku pomiędzy poniesioną na te usługi kwotą a osiągniętymi przychodami.
Tłumaczenia są nieodzowną częścią działalności wielu przedsiębiorstw w Polsce. Nie da się też ukryć, że profesjonalny wizerunek firmy zależy w dużej mierze od jakości i estetyki dokumentów. Co zrobić, aby efekt tłumaczenia był jak najlepszy? Można zatrudnić tłumacza na etat, albo powierzyć prace agencji translatorskiej. W obliczu decyzji, kto ma wykonywać tłumaczenia, warto rozważyć trzy elementy: ilość tekstów do tłumaczenia, ich treść oraz stopień poufności.
Jeżeli usługi świadczone przez podatnika w ramach działalności gospodarczej wykonywane będą w ramach odbywanych przez niego podróży służbowych, to może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wartości diet, za czas tych podróży, do wysokości wskazanej w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej.
Podróże biznesowe staja się coraz powszechniejszą metodą uzyskiwania międzynarodowych kontrahentów i budowania pozycji na rynku. Trend ten dotyczy nie tylko dużych korporacji, ale także małych i średnich przedsiębiorstw. Należy jednak pamiętać o zagrożeniach, jakie wiążą się z utrzymywaniem stałych kontaktów z partnerami zagranicznymi.
17 czerwca 2013 roku Minister Finansów wydał rozporządzenie zmieniające wzór formularzy dotyczących transakcji wewnątrzwspólnotowych. Nowe przepisy weszły w życie 1 lipca 2013 roku.
Wiele firm w ramach swojej działalności zmuszona jest do wynajmowania pokoju lub rezerwowania hotelu w innej miejscowości. Niestety, według polskich przepisów odliczenie VAT od usług noclegowych nie jest możliwe, nawet jeśli ta usługa jest ściśle związana z działalnością firmy.
Najprawdopodobniej już w 2014 roku firmy będą mogły przeznaczyć 1 proc. swojego podatku CIT na cele naukowe. Przedsiębiorstwa będą miały możliwość wyboru jednostki jaką chcą wesprzeć finansowo.
Urząd skarbowy, w ramach akcji "Weź paragon", przeprowadza w okresie wakacyjnym kontrole kas rejestrujących. Dlatego warto wiedzieć, kiedy powstaje obowiązek prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej oraz czy sytuacje losowe, takie jak awaria czy przerwa w dostawie prądu, zwalniają go z obowiązku wydawania paragonu.
Przedstawiamy trzecią część poradnika dotyczącego zagadnień związanych z wyborem biura rachunkowego. Dowiedz się, jak wybrać solidne i fachowe biuro rachunkowe dla swojej działalności gospodarczej?
25 czerwca 2013 r. Rada Ministrów przyjęła przygotowany w Ministerstwie Sprawiedliwości projekt ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych. Projekt ten przewiduje zmiany zasad nabywania uprawnień biegłego rewidenta i liberalizację zasad zatrudniania biegłych rewidentów.