REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

CIT, CIT - rozliczenia

Wpływy z podatku CIT powinny być wyższe o 10 mld zł

Wpływy z podatku dochodowego od osób prawnych (CIT) powinny być o co najmniej 10 mld zł wyższe, ale część firm unika opodatkowania wyprowadzając za granicę część swoich dochodów - tak wynika z zaprezentowanego raportu Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego.

Zmiany w zakresie cen transferowych w opinii przedsiębiorców

Projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw został przekazany do dalszych prac w Komisji Finansów Publicznych w Sejmie RP. Prezentujemy stanowisko przedsiębiorców z BCC do zaproponowanych zmian.

Przekazanie składników rzeczowych majątku likwidowanej spółki akcyjnej jej akcjonariuszowi (osobie prawnej) – skutki w CIT

Dochody (przychody) otrzymane w związku z likwidacją spółki kapitałowej (Sp. z o.o. lub S.A.) jako dochody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych podlegają, co do zasady, opodatkowaniu 19% zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób prawnych. Jednak przy łącznym spełnieniu pewnych warunków, określonych w art. 22 ust. 4 ustawy o CIT, mogą być z tego podatku zwolnione.

Usługi pośrednictwa handlowego nie są objęte podatkiem u źródła

Usługi pośrednictwa handlowego nie zostały zawarte w katalogu usług opodatkowanych podatkiem u źródła. Nie mają one także podobnego charakteru do wymienionych tam świadczeń. W związku z tym nie występuje konieczność pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od wypłat wynagrodzeń prowizyjnych za usługi świadczone przez podmiot zagraniczny.

REKLAMA

Jak rozliczyć stratę ze sprzedaży wierzytelności

Spółka w ramach prowadzonej działalności ma należności, za które nie otrzymała zapłaty. Nie zamierza jednak domagać się zapłaty na drodze sądowej. Znalazła się firma, która chce te wierzytelności odkupić za 30 proc. ich wartości. Jak rozliczyć taką sprzedaż i wykazać stratę ze sprzedaży wierzytelności?

Nagrody i premie wypłacone pracownikom w kosztach

Nagrody i premie wypłacone pracownikom przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych z dochodu po opodatkowaniu stanowią koszty uzyskania przychodów tego podatnika.

Zagraniczne firmy nie płacą CIT

Polski budżet traci rocznie dziesiątki miliardów złotych z powodu unikania opodatkowania CIT przez międzynarodowe firmy; jestem zszokowany, że rząd odstąpił od wprowadzenia klauzuli przeciw unikaniu opodatkowania - podkreśla prof. Dominik Gajewski z Rady Konsultacyjnej Prawa Podatkowego. Komisja Europejska zdiagnozowała ok. 600 instrumentów agresywnej optymalizacji podatkowej stosowanej przez międzynarodowe holdingi.

Wypłata dywidendy w formie rzeczowej – skutki podatkowe

Wypłata dywidendy w formie rzeczowej (niepieniężnej) stanowi nieodpłatne zbyciem składników majątku spółki i w związku z tym nie powoduje powstania po stronie podatnika przychodu w podatku dochodowym od osób prawnych.

REKLAMA

Poręczenia w ramach struktury cash-poolingu nie podlegają opodatkowaniu CIT

Na gruncie ustawy o CIT, przychód z nieodpłatnych lub częściowo nieodpłatnych świadczeń, nie jest rozpoznawany z tytułu poręczeń wynikających z umowy o cash-pooling.

Niedostateczna kapitalizacja - definicja „wartości zadłużenia”

Dla celów wyliczenia „wartości zadłużenia” należy wziąć pod uwagę zobowiązania faktycznie istniejące na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego miesiąc zapłaty odsetek względem podmiotów określonych w art. 16 ust 1 pkt 60 oraz pkt 61 ustawy o CIT. W sytuacji spłaty całości bądź części kwoty głównej zadłużenia przed dokonaniem spłaty odsetek od tego zadłużenia, zobowiązanie z tytułu spłaconej kwoty głównej przestanie istnieć.

Sprzedaż maszyny wykorzystywanej w Specjalnej Strefie Ekonomicznej (SSE) - skutki w CIT

Specjalne Strefy Ekonomiczne są częścią terytorium kraju wyodrębnioną administracyjnie, na której możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej na preferencyjnych warunkach, a w szczególności korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego o czym wyraźnie stanowi art. 12 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych (dalej – ustawa o SSE). Podstawą do korzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (art. 16 ust. 1 ustawy o SSE).

Rozliczenia VAT i CIT przy świadczonych usługach marketingowych

Alfa sp. o.o. z siedzibą w Krakowie podpisała 12 grudnia 2014 r. umowę ze spółką Beta z siedzibą w Katowicach (podatnik VAT czynny). Na jej podstawie ma świadczyć usługi marketingowe obejmujące badanie rynku zabawek dla dzieci w Polsce, których dystrybucją w Polsce zajmuje się spółka Beta od 1 stycznia 2015 r. do 31 grudnia 2017 r. Umowa przewiduje kwartalne okresy rozliczeniowe. Najpóźniej w ostatnim dniu kwartału spółka Alfa zobowiązana jest przesłać spółce Beta raport z przeprowadzonych badań. Zgodnie z umową spółce Alfa przysługuje kwartalne wynagrodzenie w wysokości netto 12 000 zł (za kwartał) płatne w terminie 21 dni od otrzymania faktury. Fakturę za I kwartał spółka Alfa wystawiła 7 kwietnia 2015 r. i przesłała łącznie z raportem z badań spółce Beta. Jak spółka Alfa powinna rozliczyć świadczone usługi na gruncie VAT i CIT? Spółka Alfa rozlicza VAT i zaliczki na CIT w okresach miesięcznych.

Nabyte usługi marketingowe - rozliczenia VAT i CIT

Beta spółka z o.o. (podatnik VAT czynny) podpisała 12 grudnia 2014 r. umowę o świadczenie usług marketingowych ze spółką Alfa (podatnik VAT czynny rozliczający się na zasadach ogólnych). Na jej podstawie spółka Alfa ma świadczyć usługi marketingowe obejmujące badanie rynku zabawek dla dzieci w Polsce, których dystrybucją w Polsce zajmuje się spółka Beta od 1 stycznia 2015 r. do 31 grudnia 2017 r. Umowa przewiduje kwartalne okresy rozliczeniowe. Najpóźniej w ostatnim dniu kwartału spółka Alfa zobowiązana jest przesłać spółce Beta raport z przeprowadzonych badań. Zgodnie z umową spółce Alfa przysługuje kwartalne wynagrodzenie w wysokości netto 12 000 zł (za kwartał) płatne w terminie 21 dni od otrzymania faktury. Fakturę za I kwartał 2015 r. (kwota netto 12 000 zł i VAT 2760 zł) spółka Alfa wystawiła 7 kwietnia 2015 r. i przesłała łącznie z raportem z badań spółce Beta, która otrzymała te dokumenty 10 kwietnia 2015 r. (zapłaty kwoty z faktury dokonała 30 kwietnia 2015 r.). Jak spółka Beta powinna rozliczyć nabyte usługi marketingowe na gruncie VAT i CIT? Spółka Beta rozlicza VAT i zaliczki na CIT w okresach miesięcznych. Spółka Beta wykonuje wyłącznie czynności opodatkowane VAT.

Skutki podatkowe wypłaty dywidendy funduszowi inwestycyjnemu spoza UE

W przypadku funduszy inwestycyjnych z siedzibą na terytorium kraju spoza Unii Europejskiej występujących o zwrot nadpłaty w podatku dochodowym z tytułu dywidend wypłaconych za udziały w polskiej spółce organy podatkowe muszą ustalić, czy podatnik wykonuje działalność na warunkach równoważnych z tymi, które stosuje się do funduszy inwestycyjnych z siedzibą na terytorium Unii. Jeśli tak jest, wówczas powinny uwzględnić wniosek takiego funduszu o zwrot nadpłaty zapłaconego podatku od osób prawnych – orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie.

Rozliczenie czynszu za leasing samochodu - skutki podatkowe

Ponoszone przez podatnika koszty czynszu z tytułu dzierżawy samochodu osobowego nie mieszczą się w limicie tzw. kilometrówki i powinny być kwalifikowane na zasadach ogólnych określonych w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – orzekł Naczelny Sąd Administracyjny.

Środki z funduszu prewencyjnego otrzymane przez spółkę kapitałową – przychody i koszty w CIT

Otrzymane, w ramach umowy prewencyjnej, kwoty na zakup środków trwałych, co do zasady stanowią przychód zwolniony od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych (CIT). Natomiast środki otrzymane w ramach umowy prewencyjnej z przeznaczeniem na pozostałe wydatki (nie stanowiące środków trwałych) co do zasady będą stanowiły podlegający opodatkowaniu przychód.

Oddział spółki zagranicznej w Polsce - kwalifikacja prawno - podatkowa w ustawie o CIT

Oddział przedsiębiorcy zagranicznego zlokalizowany w Polsce nie stanowi odrębnego podmiotu podatkowego w stosunku do spółki macierzystej (centrali), lecz jest jedynie organizacyjnie i majątkowo wyodrębnioną część tego przedsiębiorcy. Dochody osiągane przez oddział pozostają więc dochodami przedsiębiorcy zagranicznego, który zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy o CIT rozpoznaje ograniczony obowiązek podatkowy – obowiązek podatkowy do wysokości dochodów osiągniętych w Polsce.

Wypłata dywidendy do spółki komandytowej – rozliczenia podatkowe (PIT i CIT)

Wspólnikami spółki kapitałowej mogą być zarówno osoby fizyczne, osoby prawne jak i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowość prawnej (w tym spółka komandytowa jako spółka osobowa). Podobnie, w przypadku wspólników spółki komandytowej, jej wspólnikami mogą być zarówno osoby fizyczne, osoby prawne jak i jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej.

Podatkowe różnice kursowe od własnych środków na rachunku walutowym

Różnice kursowe od własnych środków pieniężnych są związane z posiadaniem na własnym rachunku walutowym otrzymanych lub nabytych środków lub wartości pieniężnych w walutach obcych i obrotem tymi środkami (wypływu środków). Jest to odrębna – od związanych z rozliczaniem transakcji handlowych (należności i zobowiązań) w walutach obcych – kategoria różnic kursowych.

Niedobory w kosztach uzyskania przychodów

Niezawinione niedobory w towarach, powstałe na skutek zagubienia, uszkodzenia lub kradzieży pomimo zachowania należytej staranności, można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

E-deklaracje CIT z podpisem elektronicznym od 1 stycznia 2015 r. ale nie dla obcokrajowców

Jak wynika z szacunków PwC, ok. 1/4 przedsiębiorców może nie być gotowa do składania deklaracji CIT w formie elektronicznej wymaganej dla większości firm od początku 2015 roku. W elektronicznych zeznaniach podatnicy i płatnicy podatku CIT (a także PIT) będą musieli bowiem posługiwać się tzw. bezpiecznym podpisem elektronicznym, a tego rozwiązania nie posiada obecnie ok. 25% firm objętych nowymi regulacjami.

Międzynarodowe oszustwa w podatkach dochodowych

Władza publiczna nie może dalej tolerować międzynarodowych oszustw, czyli „agresywnego planowania podatkowego” w podatkach dochodowych – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Jak opodatkować usługi doradcze nabywane od podmiotu zagranicznego

Spory problem dla polskich firm, które korzystają z usług doradczych za granicą stanowi ich opodatkowanie. Sądy administracyjne w wyrokach zajmują w tej sprawie dwa sprzeczne stanowiska. Konieczne jest zatem wydanie przez NSA uchwały rozstrzygającej ten problem lub zmiana przepisów.

Zakup licencji do programu komputerowego i jego aktualizacja – rozliczenie CIT

Licencje do programów komputerowych stanowią co do zasady wartości niematerialne i prawne (art. 16b ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT). Warunkiem takiej kwalifikacji jest przyjęcie, że są one wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą, przewidywany okres ich używania jest dłuższy niż rok i nadają się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania.

Najem urządzenia z zagranicy a podatek u źródła w Polsce

Zarówno w świetle ustawy o CIT, jak i polsko-duńskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania naczepa do ciągnika siodłowego jest urządzeniem przemysłowym. Dlatego od uiszczanych na rzecz duńskiej spółki opłat z tytułu najmu tego urządzenia - polska spółka, jako płatnik, ma obowiązek pobrania i odprowadzenia zryczałtowanego podatku dochodowego od dokonanych wypłat należności.

Mały podatnik PIT i CIT - limity 2015

W 2015 roku status małego podatnika w obu podatkach dochodowych będą mieli ci podatnicy, u których wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego VAT) nie przekroczy w 2014 roku podatkowym kwoty 5.015.000,- zł. To nieco mniejszy limit, niż obowiązujący w bieżącym 2014 roku (5.068.000,- zł).

Podatek od kontrolowanych spółek zagranicznych od 1 stycznia 2015 r.

W poniedziałek 6 października 2014 r. po południu klub PO złożył w Sejmie poselski projekt zmieniający vacatio legis ustawy, która ma ukrócić wyprowadzanie przez firmy zysków za granicę, tak by przepisy mogły wejść w życie od 1 stycznia 2015 r. - poinformowała PAP kancelaria Sejmu. Wcześniej (w piątek 3 października) zapowiedział to minister finansów Mateusz Szczurek. W czwartek 9 października w Sejmie posłowie wszystkich klubów opowiedzieli się za zmianą terminu wejścia w życie ustawy. Głosowanie zaplanowano na 23 października.

MF: uczniowskie kluby sportowe mogą korzystać z preferencji podatkowych

Uczniowski klub sportowy może korzystać ze zwolnienia swoich dochodów od podatku. Zwolnienie to jest zwolnieniem warunkowym. Kiedy zwolnienie ma zastosowanie?

Połączenie spółek metodą łączenia udziałów a rok podatkowy

W przypadku gdy w wyniku zastosowania metody łączenia udziałów nie zostaną zamknięte księgi spółki przejmowanej, również i jej rok podatkowy nie ulega zakończeniu. Ostateczne rozliczenie podatku dochodowego nastąpi w zeznaniu za rok podatkowy złożonym przez spółkę przejmującą.

Zmiany w PIT i CIT od 2015 roku - kontrolowane spółki zagraniczne (CFC)

Ustawa o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw z 29 sierpnia 2014 r. została podpisana przez Prezydenta 16 września i oczekuje na publikację w Dzienniku Ustaw. Obejmuje ona w szczególności zmiany w prawie zmierzające do opodatkowania dochodów tzw. kontrolowanych spółek zagranicznych (ang. Controlled Foreign Corporation, dalej: CFC) na poziomie partycypujących w nich polskich podatników.

Korekta kosztów po likwidacji działalności gospodarczej

Podatnicy podatków dochodowych, którzy korygowali (in minus) koszty podatkowe na skutek nieuiszczenia zapłaty mogą dokonać „powrotnej” (in plus) korekty, jeżeli uregulują zobowiązanie po likwidacji działalności gospodarczej. Powinni to jednak zrobić w deklaracji za miesiąc, w którym dokonano likwidacji działalności gospodarczej.

Czy wydatki na uzyskanie certyfikatów jakości stanowią koszty podatkowe

W związku z rozwojem produkcji materiałów budowlanych, spółka będzie zobowiązana do pozyskania atestów uprawniających do wprowadzenia niektórych wyrobów na rynek. Dodatkowo spółka ma zamiar uzyskać certyfikaty jakościowe, aby uatrakcyjnić wizerunek firmy. Czy istnieje możliwość zaliczenia wydatków poniesionych na ten cel do kosztów uzyskania przychodów?

Moment wykonania usług budowlanych w podatkach dochodowych

Ministerstwo Finansów potwierdza, że moment wykonania usługi budowlanej lub budowlano-montażowej na gruncie ustaw o podatkach dochodowych ustala się niezależnie od regulujących to zagadnienie przepisów ustawy o VAT. Rozwiewa tym samym wątpliwości powstałe w wyniku wejścia w życie od początku 2014 roku nowych przepisów w zakresie określania momentu powstania obowiązku podatkowego w VAT.

Opodatkowanie handlu - zakupy a interes publiczny

Czy zakupy w podmiotach uchylających się od opodatkowania są działaniem na szkodę interesu publicznego? Czy „szara strefa” w handlu różni się zauważalnie od „białej”, działającej legalnie? Wyjaśnia profesor Witold Modzelewski.

Możliwość weryfikacji umowy spółki przez organy podatkowe

W wyroku z dnia 5 marca 2014 r. (sygn. akt II FSK 481/12) Naczelny Sąd Administracyjny uznał, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, odsyłając do odpowiedniego stosowania art. 14 ust. 1-3 ww. ustawy, upoważnia organy podatkowe do weryfikacji wartości udziałów/akcji, określonej w umowie lub w statucie spółki, w sytuacji, gdy wartość nominalna obejmowanych udziałów, tj. wartość przedmiotu aportu określona w „cenie” jego zbycia, w sposób znaczny odbiega od wartości rynkowej przedmiotu wkładu i jednocześnie nie znajduje to uzasadnionych przyczyn w rozumieniu art. 14 ust. 1 ww. ustawy.

Opodatkowanie stron umowy leasingu podatkiem dochodowym

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych zawiera rozszerzoną, w porównaniu do kodeksu cywilnego, definicję leasingu. W zależności od postanowień umowy może ona powodować różne skutki podatkowe tak dla leasingodawcy, jak i leasingobiorcy. Zatem jaką umowę należy uznać za umowę leasingu i jakie skutki podatkowe dotyczyć będą jej stron?

Opodatkowanie dochodów kontrolowanych spółek zagranicznych - zmiany w CIT

Nowelizacja ustawy o CIT, na którą obecnie pracuje Senat, obejmuje w szczególności zmiany w prawie zmierzające do opodatkowania dochodów tzw. kontrolowanych spółek zagranicznych (ang. Controlled Foreign Corporation - CFC) na poziomie partycypujących w nich polskich podatników. Nowe przepisy zacząć obowiązywać prawdopodobnie od 1 stycznia 2015 r.

Zmiana stawek amortyzacyjnych środków trwałych

Czy spółka może dowolnie dokonać obniżenia stawki amortyzacyjnej dla wybranych środków trwałych, nawet do stawki 0%, a następnie podwyższenia wcześniej obniżonych stawek amortyzacyjnych dla wybranych środków trwałych do wartości takich samych lub niższych niż wynikające z tabeli stanowiącej załącznik nr 1 do ustawy o CIT, pod warunkiem że obniżenie to lub podwyższenie nastąpi z początkiem każdego roku podatkowego (lub w miesiącu wprowadzenia danego środka trwałego do ewidencji środków trwałych)?

Moment korekty kosztów po otrzymaniu dotacji

Dopiero w momencie faktycznego otrzymania dotacji (a nie tylko jej przyznania) podatnik powinien dokonać odpowiedniej korekty kosztów powstałych z tytułu odpisów amortyzacyjnych. W praktyce korekty kosztów należy dokonać na bieżąco, tj. w miesiącu otrzymania dotacji.

Usługi o niskiej wartości dodanej - opis oraz problemy praktyczne

Nowelizacja rozporządzenia Ministra Finansów z 10 września 2009 r. w sprawie sposobu i trybu określania dochodów osób prawnych w drodze oszacowania oraz sposobu i trybu eliminowania podwójnego opodatkowania osób prawnych w przypadku korekty zysków podmiotów powiązanych (Dz. U. Nr 160, poz. 1268, dalej: Rozporządzenie wykonawcze), która weszła w życie z dniem 18 lipca 2013 r., zawiera nową regulację dotyczącą usług o niskiej wartości dodanej.

Zaliczki uproszczone w podatku dochodowym od osób prawnych

Wysokość zaliczki w formie uproszczonej ustala się w wysokości 1/12 podatku należnego wykazanego w zeznaniu CIT-8 złożonym w roku poprzedzającym dany rok podatkowy.

Od 2015 r. koniec z dywidendami rzeczowymi wolnymi od CIT

Na rok 2015 rząd planuje zmiany w opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych (CIT) przychodów z tytułu dywidend rzeczowych.

W 2015 r. zmiany w CIT dotyczące niedostatecznej kapitalizacji

W rządowym projekcie nowelizacji ustawy o CIT proponowane jest wprowadzenie nowych regulacji w zakresie przepisów o niedostatecznej kapitalizacji. Dotychczas obowiązujący współczynnik zadłużenia do kapitału zakładowego (3:1) zastąpiony będzie współczynnikiem zadłużenia do kapitałów własnych podatnika (1:1) pomniejszonych o pożyczkę podporządkowaną. Planowany termin wejścia w życie nowelizacji to 1 stycznia 2015 roku.

E-deklaracje podatkowe PIT i CIT w 2015 r.

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt ustawy o zmianie ustaw podatkowych PIT i CIT, który ma wejść w życie od 1 stycznia 2015 r. Zmiany zakładają, że od przyszłego roku większość deklaracji podatkowych podatnicy i płatnicy będą musieli przesyłać za pomocą środków komunikacji elektronicznej (e-deklaracje). Obecnie większość deklaracji może być fakultatywnie składana w formie elektronicznej.

Odroczenie opodatkowania z tytułu wniesienia własności intelektualnej - zmiany w PIT i CIT w 2015 r.

Od 1 stycznia 2015 r., w wyniku zmian ustaw o podatkach dochodowych (CIT i PIT), obowiązywać ma odroczenia opodatkowania przychodu z tytułu wniesienia do spółki kapitałowej wkładu niepieniężnego w postaci własności intelektulanej.

Uszczelnienie systemu podatków dochodowych w 2015 r.

Ministerstwo Finansów wprowadza przepisy uszczelniające system podatków dochodowych. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji w tej sprawie, zmiany mają wejść w życie z początkiem 2015 roku.

Sukcesja praw i obowiązków podatkowych przy podziale spółki

Przedmiotem sukcesji spółki powstałej w wyniku podziału będą przychody i koszty nierozliczone przed dniem podziału - dotyczy to więc tych przychodów i kosztów, które nie zostały uwzględnione przy naliczeniu zaliczki na podatek dochodowy. Obowiązek uwzględnienia w rozliczeniu podatku dochodowego spółki podzielonej obejmuje więc jedynie przychody i koszty wykazane przez spółkę do dnia podziału.

Opodatkowanie dochodów z zagranicznych spółek kontrolowanych - zmiany w PIT i CIT

Ministerstwo Finansów chce ukrócić proceder unikania płacenia podatków od dochodów lokowanych w rajach podatkowych. Wyrazem tego jest przyjęty przez rząd projekt zmian w ustawach o podatkach dochodowych (PIT i CIT), który zakłada wprowadzenie opodatkowania dochodów z zagranicznych spółek kontrolowanych.

Restrukturyzacja działalności podmiotów powiązanych - obowiązek dokumentacyjny

Od 18 lipca 2013 r. obowiązują zmiany rozporządzenia Ministra Finansów z 10 września 2009 r. w sprawie sposobu i trybu określania dochodów osób prawnych w drodze oszacowania oraz sposobu i trybu eliminowania podwójnego opodatkowania osób prawnych w przypadku korekty zysków podmiotów powiązanych (dalej: rozporządzenie wykonawcze). Ważną nowością jest pojawienie się w znowelizowanym rozporządzeniu Rozdziału 5a, traktującego o restrukturyzacji działalności gospodarczej.

Odsetki wypłacane agentowi globalnemu w ramach umowy cash poolingu a podatek u źródła

Jeżeli postanowienia konwencji o unikaniu podwójnego opodatkowania, zawartej przez Polskę z państwem odbiorcy odsetek, nie nakładają na wypłacającego obowiązku poboru podatku „u źródła” (WHT), niedopuszczalne jest uzupełnianie jej postanowień, posiłkując się wzorem Modelowej Konwencji OECD. Przepis art. 11 polsko-francuskiej konwencji nie przewiduje opodatkowania u źródła odsetek wypłacanych na rzecz spółki francuskiej, nie zawiera też klauzuli ostatecznego beneficjenta (ang. „beneficial owner”) odsetek. Dlatego odsetki wypłacone w ramach umowy o cash pooling na rzecz podmiotu z siedzibą we Francji mogą podlegać opodatkowaniu wyłącznie w tym kraju.

REKLAMA