REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

CIT, PIT 2013

Jakie obowiązki podatkowe ma przedsiębiorca przesyłowy korzystający z cudzej nieruchomości?

Wątpliwości w tym zakresie powstają głównie w związku z koniecznością uregulowania istniejącego, niekiedy już od wielu lat, stanu bezprawnego korzystania z cudzej nieruchomości przez przedsiębiorcę przesyłowego.

Ulga na leki 2012 / 2013

Niepełnosprawni lub osoby, na których utrzymaniu są osoby niepełnosprawne mogą odliczyć od dochodu wydatki na zakup lekarstw jeżeli w danym miesiącu wydali na leki więcej niż 100 zł. Odliczeniu od dochodu podlega tylko nadwyżka ponad 100 zł (art. 26 ust. 7a pkt 12 ustawy o PIT).

Zeznanie roczne CIT-8 – kto i kiedy powinien je złożyć?

Obowiązek złożenia zeznania rocznego CIT-8 ciąży na wszystkich podatnikach podatku dochodowego od osób prawnych, za wyjątkiem podmiotów zwolnionych.

Czy pakiety medyczne dla pracowników są kosztami firmy?

Wydatki ponoszone przez spółkę na zapewnienie pracownikom opieki medycznej, mogą mieć wpływ na efektywność wykonywanej pracy. Zatem, wydatki te jako związane w sposób pośredni z uzyskiwanymi przychodami z prowadzonej działalności gospodarczej mogą stanowić stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawa o CIT) – koszty uzyskania przychodów.

REKLAMA

PIT-11 - najważniejsze zasady i typowe sytuacje

Nie wystarczy umieć wypełnić formularz informacji PIT-11. Trzeba jeszcze wiedzieć jak postąpić z tą informacją w wielu sytuacjach jakie niesie życie. Informację PIT-11 należy co do zasady sporządzić najpóźniej do końca lutego roku następującym po roku podatkowym (art. 39 ust. 1 ustawy o PIT). Ale jeżeli pracownik rozstał się z zakładem pracy w trakcie roku, to płatnik musi wydać PIT-11 wcześniej na wniosek pracownika.

Jak wypełnić PIT-11?

PIT-11, czyli informacja o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy powinna zostać sporządzona przez płatników i przesłana podatnikom oraz urzędom skarbowym właściwym dla tych podatników do końca lutego następnego roku podatkowego.

Kiedy trzeba mieć certyfikat rezydencji?

Płatnik w dniu dokonania wypłaty nie jest zobowiązany do posiadania aktualnego certyfikatu rezydencji. Płatnik może zastosować zwolnienie z opodatkowania, biorąc pod uwagę np. wcześniej uzyskany certyfikat rezydencji. Nie zwalnia go to jednak z obowiązku udokumentowania prawidłowości niepobrania podatku aktualnym certyfikatem rezydencji.

Jak wypełnić PIT-4R za 2013 rok

Do końca stycznia (w 2014 roku do piątku 31 stycznia) płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych powinien złożyć deklarację roczną o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy w poprzednim roku na formularzu PIT-4R. Do rozliczenia za 2013 rok mamy nowy druk PIT-4R - wersja (4).

REKLAMA

Jak wypełnić PIT-4R za 2012 rok

Do końca stycznia (w 2013 roku do czwartku 31 stycznia) płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych powinien złożyć deklarację roczną o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy w poprzednim roku na formularzu PIT-4R. Druk PIT-4R obowiązuje taki sam - wersja (3) - jak w poprzednich 2 latach.

Deklaracja CIT-10Z - kto, kiedy, jak ma obowiązek ją złożyć

Do końca stycznia 2011 r. płatnicy zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych, których rok podatkowy odpowiada kalendarzowemu, mają obowiązek złożyć deklarację CIT-10Z za rok 2010. Deklaracja ta zastąpiła deklarację CIT-10R i jest składana po raz pierwszy za 2010 r.

Czy wydatki na spotkania promocyjne produktów można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów

Produkty spożywcze nabywane przez spółkę w celu ugoszczenia zaproszonych osób podczas spotkań promocyjnych produktów leczniczych mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawa o CIT)

Złóż PIT-12 przed 10 stycznia a rozliczy cię pracodawca

Przepisy podatkowe pozwalają w niektórych sytuacjach na to by rocznego PIT-a wypełnił i złożył za podatnika płatnik miesięcznych zaliczek. Chcesz by rocznego PIT-a wypełnił za Ciebie pracodawca? Złóż pracodawcy PIT-12 przed 10 stycznia. Jednak w takim przypadku pracodawca nie uwzględni w PIT-40 Twoich ulg i odliczeń.

Jak rozliczyć inwestycję w obcym środku trwałym po rozwiązaniu umowy najmu

W przypadku rozwiązania umowy najmu lokalu, strata powstała w wyniku likwidacji nie w pełni umorzonej inwestycji w obcym środku trwałym, może zostać uznana za koszt uzyskania przychodów w podatku CIT, jeżeli nie wiąże się ze zmianą charakteru prowadzonej działalności. Przepis art. 16 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawa o CIT) nie ma bowiem wtedy zastosowania. Ponadto, pojęcie „likwidacji środka trwałego” należy rozumieć w sposób szeroki, czyli nie tylko jako jego zniszczenie, ale także jako wycofanie z użytkowania.

Czy można zaliczyć do kosztów wydatki na organizację szkoleń

Wydatki na szkolenia bezpośrednio związane z trwającym lub mającym się rozpocząć projektem, w ramach którego podwykonawca świadczy zlecone usługi, spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT. Niestety do kosztów podatkowych nie powinno się zaliczać wydatków dotyczących szkoleń niezwiązanych w momencie ich odbywania z konkretnym projektem.

Jakie są konsekwencje spóźnionego złożenia zeznania CIT-8

Deklarację CIT–8 trzeba złożyć w ciągu trzech miesięcy od daty zakończenia roku podatkowego przypada termin złożenia zeznania rocznego CIT-8. W przypadku podatników, dla których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym termin ten przypada na 31 marca kolejnego roku. Gdyby dzień 31 marca przypadł w sobotę albo dzień ustawowo wolny od pracy, jako termin złożenia zeznania rocznego należy przyjąć następny dzień po tym dniu.

Jak firma może rozliczyć wydatki na umowę dożywocia

Umowa dożywocia zawierana jest najczęściej między osobami fizycznymi. Zazwyczaj starsza osoba rezygnuje z prawa własności nieruchomości na rzecz osoby, która do końca życia byłego właściciela nieruchomości będzie zapewniać mu utrzymanie. Umowę dożywocia wykorzystują także firmy.

Jakie są skutki podatkowe zbycia nieruchomości w zamian za umorzenie akcji

Przeniesienie własności nieruchomości w zamian za umorzenie akcji nie powoduje powstania przychodu w CIT. W szczególności, nie można uznać, że w takich okolicznościach dochodzi do zwolnienia z długu, o którym mowa w art. 508 Kodeksu Cywilnego (dalej: k.c.), które powodowałoby powstanie przysporzenia majątkowego.Tak wynika z ustnego uzasadnienia wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 26 października 2010 r. (III SA/Wa 290/10).

Czy różnice kursowe powstałe w rozliczaniu VAT są opodatkowane

Różnice kursowe powstałe na skutek rozliczeń podatku VAT wyrażonego na fakturze zarówno w walucie obcej, jak i w złotówkach są neutralne podatkowo. Zarówno przysporzenia, jak i koszty ekonomiczne powstałe w wyniku wyliczenia różnic kursowych nie wpływają na zobowiązania podatnika w podatku dochodowym.

Jakie są zasady opodatkowania dywidend wypłacanych w Polsce

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością posiadająca zarząd w Polsce jest udziałowcem innej polskiej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Czy spółka zapłaci podatek od otrzymanej dywidendy i jak powinna taki podatek zapłacić?

Jakie są różnice pomiędzy amortyzacją bilansową i podatkową

Amortyzacja to zmniejszenie lub utrata wartości środka trwałego na skutek jego zużycia w wyniku normalnego używania. W bilansie jednostki gospodarczej, amortyzacja jest kosztem niepieniężnym, to znaczy nie pociąga za sobą wydatków.

Spółdzielnia mieszkaniowa jako podatnik CIT

Podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych są między innymi osoby prawne. Z ustawy Prawo spółdzielcze wynika, że spółdzielnie podlegają obowiązkowi wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego. Z chwilą wpisu do rejestru spółdzielnia nabywa osobowość prawną. Spółdzielnie, w tym spółdzielnie mieszkaniowe są więc podatnikami CIT.

Opodatkowanie dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych

Dywidenda to dochód wspólnika albo akcjonariusza z posiadanych przez niego udziałów albo akcji w spółce. Dochód ten stanowi część zysku uzyskanego przez spółkę, który został przeznaczony do podziału dla wspólników (akcjonariuszy).

Kiedy podmioty zagraniczne płacą CIT w Polsce

Zagraniczni przedsiębiorcy mogą prowadzić działalność gospodarczą w Polsce w formie oddziałów oraz przedstawicielstw, co wynika z zapisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Wspólnoty mieszkaniowe jako podatnicy CIT

Podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych są między innymi jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej. Przepisy prawa nie wskazują konkretnie co to jest jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej. Przyjmijmy, że jednostka taka musi być co najmniej zorganizowana (posiadać strukturę organizacyjną) oraz posiadać władzę, która będzie nią zarządzać. Takie cechy posiada wspólnota mieszkaniowa.

Zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych – zasady ogólne

Podatek dochodowy od osób prawnych jest płacony za rok podatkowy. Ostateczne rozliczenie podatku za rok podatkowy następuje w terminie ustalonym do złożenia zeznania o wysokości dochodu osiągniętego (poniesionej straty) za ten rok.

Kiedy zadatek będzie stanowił przychód dla podatników CIT

Zadatek dany przy zawarciu umowy ma takie znaczenie, że w razie niewykonania umowy przez jedną ze stron, druga strona może bez wyznaczenia dodatkowego terminu odstąpić od umowy i zachować otrzymany zadatek, a jeżeli sama go dała, może żądać sumy dwukrotnie wyższej. Wpłata zadatku ma więc zabezpieczać wykonanie zawartej umowy.

Czy strata podatkowa ma wpływ na wysokość podatku dochodowego od osób prawnych?

Podatek dochodowy od osób prawnych płacimy od uzyskanego dochodu (przedmiot opodatkowania podatku CIT). Dochodem jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Strata podatkowa powstanie w przypadku gdy poniesione w roku podatkowym koszty uzyskania przychodu będą wyższe niż osiągnięte przez podatnika przychody.

Kto płaci podatek dochodowy od osób prawnych

Podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych (dalej CIT) są oprócz osób prawnych, także spółki kapitałowe w organizacji, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej (z wyjątkiem krajowych spółek niemających osobowości prawnej).

Zaliczki na podatek dochodowy od firm uważnie sprawdzane przez fiskusa

Podatnicy nie muszą od 2007 roku składać comiesięcznych deklaracji podatkowych w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) i podatku dochodowego od osób prawnych (CIT). Jednak nadal trzeba płacić zaliczki na te podatki. Organy podatkowe sprawdzają uważnie, czy podatnicy dobrze obliczają te zaliczki. Jest to jeden z priorytetowych obszarów kontroli podatkowej.

Ewidencja podatkowa dla potrzeb podatników płacących CIT

Dochodem w podatku dochodowym od osób prawnych (CIT) jest osiągnięta w roku podatkowym nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania. Jeżeli natomiast koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Sprzedałeś w 2013 r. nieruchomość nabytą lub wybudowaną po 2008 roku - musisz złożyć do urzędu skarbowego PIT-39

Dochody wolne od podatku w zeznaniu CIT-8

Zeznania CIT-8 składają również podatnicy uzyskujący dochody zwolnione przedmiotowo od podatku. Podatnicy tacy dość często mają problem z właściwym wypełnieniem tych zeznań. Jak ujmować w zeznaniu CIT-8 dochody zwolnione od podatku?

Darowizny na cele pożytku publicznego - ulga w PIT 2013 / 2014

Darowizny na rzecz organizacji pożytku publicznego (opp) można odliczyć od dochodu wykazanego w rocznym PIT. Limit odliczenia wynosi 6% naszego dochodu.

Ulga internetowa 2012 / 2013

Jeżeli korzystaliśmy w 2012 r. z Internetu możemy w rozliczeniu dochodów tego roku odliczyć od dochodu przed opodatkowaniem ponoszone na ten cel wydatki ale nie więcej niż 760 zł. Od rozliczenia dochodów roku 2013 ulga internetowa ulega istotnemu ograniczeniu - odliczać będą mogli tylko ci podatnicy, którzy nie odliczali wcześniej niż za 2012 rok i tylko przez 2 lata.

Klasyfikacja wydatków na reprezentację i reklamę

Prawidłowa klasyfikacja kosztów poniesionych na reprezentację i reklamę jest bardzo trudna ze względu na wzajemne przenikanie się tych pojęć. W podejmowaniu decyzji mogą pomóc interpretacje urzędów skarbowych, choć i one nie zawsze są spójne.

Jednorazowa amortyzacja do 50 tys. euro rocznie

Nowi przedsiębiorcy oraz mali podatnicy PIT i CIT mogą szybko zaliczyć do kosztów środki trwałe oprócz samochodów osobowych. Limit jednorazowych odpisów wynosi od 2011 roku 50.000 euro (197.000 zł). A jeszcze w 2010 roku wynosił 100.000 euro (422.000 zł). W 2012 r. limit wzrósł do 222.000 zł, a w 2013 spadł do 205.000 zł (cały czas 50 tys. euro).

Limity ulg i odliczeń w PIT 2015 / 2016

Wszystkie ulgi PIT-owe w 2 tabelach (odliczenia od podatku i odliczenia od dochodu), które zawierają aktualne wartości dla rozliczenia rocznego dochodów uzyskanych w 2015 roku, a także dla dochodów uzyskanych w 2016 r.

Właściwość miejscowa organów podatkowych - podatek dochodowy od osób prawnych (CIT)

W sprawach podatku dochodowego od osób prawnych właściwy miejscowo jest organ podatkowy według adresu siedziby wynikającej:
1) z odpowiedniego rejestru lub
2) ze statutu lub umowy, jeżeli adres siedziby nie został ujawniony w odpowiednim rejestrze.

Ulga na dzieci w pytaniach i odpowiedziach - co warto wiedzieć?

Ulga z tytułu wychowywania dzieci, zwana też ulgą na dzieci, prorodzinną lub rodzinną to najkorzystniejsze i najpowszechniejsze odliczenie od podatku z obecnie obowiązujących. Ulga ta rodzi jednak wiele wątpliwości. Poznajmy zatem odpowiedzi na najczęstsze pytania podatników związane z tą ulgą.

Karta podatkowa - wypełniamy PIT-16A

Do poniedziałku końca lutego mają czas podatnicy płacący podatek w formie karty podatkowej na złożenie do urzędu skarbowego deklaracji PIT-16A. W deklaracji tej muszą wskazać wysokość składek na ubezpieczenie zdrowotne, które zapłacili (i jednocześnie odliczyli od kwoty podatku) w poszczególnych miesiącach ubiegłego roku podatkowego.

Nie złożyłeś w terminie zeznania - pamiętaj o czynnym żalu

Jeżeli nie wywiążesz się w terminie z obowiązku złożenia rocznego PIT-a, możesz być zagrożony odpowiedzialnością karną. Istnieje sposób uwolnienia się od tego ryzyka – czynny żal.

Jak przekazać 1% podatku organizacji pożytku publicznego - PIT 2012 / 2013

Warto mieć wpływ (choćby 1%-owy) na to jak zostanie wykorzystany nasz podatek. Dlatego trzeba wiedzieć w jaki sposób i komu można ten 1% swego podatku przekazać w rocznym zeznaniu podatkowym PIT.

PIT 2012 / 2013 - jak przygotować się do rozliczenia rocznego

O rozliczeniu PIT-a za dany rok na ogół zaczynamy myśleć dopiero w roku następnym. Przeważnie interesujemy się tym problemem bliżej 30 kwietnia. Jednak jest parę powodów, by pomyśleć o tym wcześniej i odpowiednio zadbać o swe interesy.

Metody unikania podwójnego opodatkowania

Dochody z pracy najemnej podlegają opodatkowaniu w kraju, w którym praca jest wykonywana. Niezależnie od tego podatnicy, którzy podlegają nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce, są zobowiązani do rozliczenia tych dochodów również w Polsce. Aby uniknąć podwójnego opodatkowania tych samych dochodów, między państwami są zawierane umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Jak obliczyć podatek korzystając z jednej z metod unikania podwójnego opodatkowania

W przykładach prezentujemy wyliczenia podatku od dochodów zagranicznych z zastosowaniem obu metod unikania podwójnego opodatkowania.

Ulga dla honorowych krwiodawców 2014 / 2015

W zeznaniu składanym za dany rok podatkowy honorowi krwiodawcy rozliczając PIT, mogą odliczyć od dochodu (lub przychodu - ryczałtowcy) równowartość ekwiwalentu pieniężnego za krew. Nie można odliczyć więcej niż 6% swojego dochodu (przychodu). Jednak ulgą tą objęta jest tylko krew oddana w Polsce.

Umorzona pożyczka z odsetkami - jak rozliczyć w CIT

Jesteśmy spółką z o.o. Udziałowiec udzielał nam w ciągu roku pożyczek, wpłacając pieniądze na konto. Na koniec roku napisał oświadczenie o umorzeniu tych pożyczek. Jak to zaewidencjonować? Najwięcej wątpliwości mamy w kwestii odsetek. Jakie będą skutki podatkowe tej operacji?

Strata podatkowa - jak rozliczyć w CIT

W 2006 r. spółka poniosła stratę w wysokości 14 000 zł. Czy w 2007 r. mogę odliczać od dochodu 50% już w pierwszych dwóch miesiącach, czy mogę przez każdy miesiąc odliczać po 7000 zł?

REKLAMA