REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Deklaracje podatkowe, Podpis elektroniczny

Jak podpisywać e-sprawozdania finansowe?

Obecnie sprawozdania finansowe można sporządzać jedynie w formie elektronicznej, zgodnie wytycznymi określonymi przez Ministerstwo Finansów. W tym artykule omówimy, jak prawidłowo podpisywać e-sprawozdania finansowe, aby były zgodne z obowiązującymi przepisami.

Historia złożonych deklaracji PIT – nowa usługa w e-Urzędzie Skarbowym

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa udostępniły 8 marca 2023 r. nową usługę w e-Urzędzie Skarbowym (e-US): "Historia złożonych deklaracji". Dzięki tej usłudze podatnicy mogą przeglądać złożone deklaracje elektroniczne, pobierać je i drukować. W e-US zostały też udostępnione deklaracje złożone w formie papierowej wprowadzone do systemu.

Podpis zaufany ePUAP a podpis własnoręczny – czy są tak samo ważne?

Cyfryzacja życia codziennego prowadzi do tego, że coraz więcej dokumentów podpisywanych jest za pomocą podpisu zaufanego – jednej z funkcji platformy ePUAP. To wygodne rozwiązanie, dzięki któremu możemy przyspieszyć obieg dokumentów. Ale czy każdy dokument podpisany podpisem zaufanym jest tak samo ważny jak dokument podpisany własnoręcznie?

Umowy o pracę i zlecenia zawierane i rozliczane w systemie teleinformatycznym

25 października 2022 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o systemie teleinformatycznym do obsługi niektórych umów (m.in. do umów o pracę, umów zlecenia, umów o świadczenie usług, do których stosuje się przepisy o zleceniu), przedłożony przez ministra rodziny i polityki społecznej. Z rozwiązań przewidzianych w ustawie będą mogli skorzystać mikroprzedsiębiorcy, podmioty zatrudniające nie więcej niż 9 osób niebędący mikroprzedsiębiorcą, rolnicy, rodzice oraz osoby fizyczne. Projekt trafi teraz do prac legislacyjnych w Sejmie.

REKLAMA

Weryfikacja podpisu elektronicznego na dokumencie od fiskusa - nowa usługa PUESC

Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC) uruchomiła 12 października 2022 r. nową, bezpłatną e-usługę publiczną „Zweryfikuj podpis elektroniczny”. Dzięki tej usłudze można sprawdzić online status podpisu elektronicznego na dokumencie (w formie elektronicznej), który otrzymano z jednostki Krajowej Administracji Skarbowej (np. z urzędu skarbowego) lub Ministerstwa Finansów.

UPL-1 - pełnomocnictwo do podpisywania elektronicznych deklaracji podatkowych w e-Urzędzie skarbowym

W e-Urzędzie Skarbowym można już złożyć UPL-1, czyli pełnomocnictwo do podpisywania elektronicznych deklaracji podatkowych. Nowa funkcjonalność to ułatwienie zarówno dla mocodawców, jak i pełnomocników. Razem z wprowadzeniem nowej usługi rozszerzono katalog pełnomocnictw, który użytkownicy serwisu chętnie przeglądają.

Podpis osobisty w kodeksie cywilnym - projekt

W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pojawił się projekt nowelizacji Kodeksu cywilnego, który m.in. zakłada rozszerzenie o podpis osobisty katalogu podpisów elektronicznych, których użycie umożliwi zachowanie formy elektronicznej czynności prawnej. W ten sposób rozszerzy się funkcjonalność e-dowodu, w którym może być zakodowany podpis osobisty (jako zaawansowany podpis elektroniczny). Projekt nowelizacji kodeksu cywilnego jest przygotowywany w Ministerstwie Sprawiedliwości i ma zostać przyjęty przez Radę Ministrów w IV. kwartale 2022 roku. Zatem nowych przepisów można się spodziewać nie wcześniej niż w 2023 roku.

Informacja o cenach transferowych - podpis elektroniczny i odpowiedzialność za prawidłowość danych

Jakim podpisem elektronicznym można podpisać informację o cenach transferowych? Kto ma obowiązek podpisać informację TPR? Kto ponosi odpowiedzialność za prawidłowość danych w informacji o cenach transferowych? Wyjaśnień w tym zakresie udzielił 30 maja 2022 r. Minister Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

REKLAMA

Składanie deklaracji akcyzowych w 2022 roku - wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów udzieliło wyjaśnień odnośnie składania deklaracji akcyzowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej przez PUESC z uwzględnieniem zmian wprowadzonych od 2022 roku rozporządzeniem z 17 grudnia 2021 r.

Deklaracje podatkowe w podatku akcyzowym

Co do zasady podmiot dokonujący czynności, które na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym stanowią przedmiot opodatkowania akcyzą zyskuje status podatnika akcyzy, a w konsekwencji staje się zobowiązany do wypełnienia określonych przepisami obowiązków formalnych. W szczególności do składania deklaracji akcyzowych.

Podpis kwalifikowany dla JPK - zmiany od 2022 roku

Podpis kwalifikowany pod JPK - zmiany od 2022 roku. Ministerstwo Finansów informuje, że pliki JPK, CUK i ALK podpisane podpisem kwalifikowanym z użyciem algorytmu SHA-1 będzie można składać przez Bramkę JPK tylko do końca 2021 roku. Po 1 stycznia 2022 roku przez Bramkę JPK będzie można wysłać plik podpisany podpisem kwalifikowanym, który wykorzystuje algorytm SHA-256.

Aplikacja e-Deklaracje Desktop tylko do końca 2021 roku. Jak zapisać złożone PIT-y?

e-Deklaracje. Ministerstwo Finansów przypomniało w komunikacie z 21 października 2021 r., że 31 grudnia 2021 roku przestani udostępniać aplikację e-Deklaracje Desktop. Użytkownicy, którzy chcą zachować deklaracje wysłane przez aplikację, mogą je zapisać jako pliki PDF. Po 1 stycznia nadal będzie można wysyłać przez bramkę e-Deklaracje formularze interaktywne z wykorzystaniem wtyczki (plug-in).

Nowe wzory deklaracji akcyzowych od 1 stycznia 2022 r.

Akcyza 2022 - deklaracje podatkowe. Od 1 stycznia 2022 r. obowiązywać będzie nowe rozporządzenie określające wzory deklaracji w sprawie podatku akcyzowego oraz deklaracji w sprawie przedpłaty podatku akcyzowego. Jest już gotowy projekt tego rozporządzenia i wzorów nowych deklaracji akcyzowych. Aktualnie projekt jest poddawany uzgodnieniom międzyresortowym, konsultacjom publicznym i opiniowaniu.

Praca zdalna a obowiązek składania deklaracji CIT-ST

Deklaracja CIT-ST a praca zdalna. Pandemia wirusa COVID-19 wymusiła na pracodawcach zmiany organizacji pracy w zakładach pracy. Gdzie tylko było to możliwe, pracownicy zostali skierowani do wykonywania pracy w formie zdalnej (home office). Było to ogromne wyzwanie logistyczne, w których dotychczas praca była świadczona głównie stacjonarnie w siedzibie pracodawcy. Zmiana sposobu świadczenia pracy przez osoby zatrudnione wpłynęła na wiele kwestii z zakresu prawa pracy, między innymi wymusiła na rządzących zajęcie się tematem uregulowania pracy zdalnej. Przepisy w tym zakresie są obecnie konsultowane w ramach Rady Dialogu Społecznego. Praca zdalna stawia przed nami jednak o wiele więcej pytań. Jednym z problemów, jaki pojawia się w nawiązaniu do tego tematu, jest obowiązek składania deklaracji CIT-ST do urzędu skarbowego w przypadku, gdy pracodawca posiada zakłady (oddziały) na terenie innej jednostki samorządu niż siedziba przedsiębiorstwa. Czy w przypadku świadczenia pracy zdalnej przez pracowników również możemy mówić o obowiązku składania deklaracji CIT-ST przez podmioty, które przed pandemią nie były do tego zobowiązane?

Nowe, kwartalne deklaracje akcyzowe - kto będzie je składał za III kwartał 2021 roku?

Kwartalne deklaracje akcyzowe. Od rozliczenia za III kwartał 2021 r. podatnicy dokonujący obrotu niektórymi wyrobami zwolnionymi z akcyzy lub opodatkowanymi stawką zerową albo zużywający te wyroby będą składać w formie elektronicznej nowe deklaracje kwartalne AKC-KZ. Natomiast wewnątrzwspólnotowe nabycie wyrobów opodatkowanych stawką zerową trzeba wykazać w deklaracji AKC-UAKZ. Są to nowe obowiązki.

Akcyza. Wzory deklaracji uproszczonych AKC-UA i AKC-UAKZ

Wzory deklaracji akcyzowych. Ukazało się rozporządzenie dotyczące wzorów deklaracji uproszczonych w sprawie podatku akcyzowego od nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych, chodzi o wzory AKC-UA i AKC-UAKZ. Nowe deklaracje mają zastosowanie począwszy od rozliczenia za trzeci kwartał 2021 r.

Zmiany w deklaracjach akcyzowych od 1 lipca 2021 r.

Zmiany w deklaracjach akcyzowych. Ministerstwo Finansów udzieliło informacji i wyjaśnień odnośnie obowiązujących od 1 lipca 2021 r. zmian w zakresie deklaracji podatkowych w podatku akcyzowym. Zmiany te są wprowadzane do ustawy z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym przez ustawę z 30 marca 2021 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowymi oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 694).

Nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych - nowe wzory deklaracji od 1 lipca 2021 r.

Nowe wzory deklaracji akcyzowych. Ministerstwo Finansów przygotowało nowe wzory uproszczonych deklaracji akcyzowych związanych z nabyciem wewnątrzwspólnotowym wyrobów akcyzowych (AKC-UA i AKC-UAKZ). Stanowią one załącznik do projektu rozporządzenia opublikowanego 7 kwietnia 2021 r. na stronie Rządowego Centrum Legislacji. Projekt rozporządzenia jest aktualnie poddawany uzgodnieniom międzyresortowym, opiniowaniu i konsultacjom publicznym. Nowe wzory mają wejść w życie od 1 lipca 2021 r.

Akcyza od samochodów - nowa deklaracja uproszczona AKC-US od 1 lipca 2021 r.

Deklaracja AKC-US od 1 lipca 2021 r. Minister Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej przygotował projekt rozporządzenia w sprawie wzoru deklaracji uproszczonej w sprawie podatku akcyzowego od samochodów osobowych. Rozporządzenie to określi od 1 lipca 2021 r. wzór deklaracji AKC-US, który zastąpi obecny wzór deklaracji AKC-U/S. Projekt rozporządzenia jest aktualnie poddawany uzgodnieniom międzyresortowym, opiniowaniu i konsultacjom publicznym.

Blockchain w firmie. Podpis elektroniczny i cyfryzacja obiegu dokumentów

Blockchain w firmie. Pandemia zmusiła przedsiębiorców do przyspieszenia cyfryzacji dotychczasowych procesów. Bez wdrożenia innowacyjnych rozwiązań dla wielu firm podpisanie zwykłej umowy w czasie koronawirusa było utrudnione lub wręcz niemożliwe. Tymczasem dzięki zastosowaniu m.in. technologii blockchain przedsiębiorcy mogą korzystać zarówno z elektronicznego podpisu, jak również zarządzać całym cyklem obiegu dokumentów. Od momentu wytworzenia dokumentu aż do rozliczania wszystkich zdarzeń w jego obrębie.

Jak ustanowić pełnomocnika do podpisywania e-deklaracji podatkowych?

E-deklaracje podatkowe mogą być podpisywane także przez pełnomocnika podatnika, płatnika lub inkasenta. W tym celu konieczne jest złożenie formularza UPL-1. Jak ustanowić pełnomocnictwo do podpisywania e-deklaracji? Jak odwołać takie pełnomocnictwo (OPL-1)?

PIT-11 mailem do pracownika z podpisem elektronicznym

PIT-11 można wysłać mailem. Do końca lutego pracodawcy mają obowiązek przesłania pracownikom rozliczenia PIT-11. Istniejące przepisy dopuszczają możliwość przekazania deklaracji w formie elektronicznej. Plik, udostępniany w formacie PDF, powinien jednak zostać opatrzony elektronicznym podpisem kwalifikowanym, który z mocy prawa jest równoważny podpisowi własnoręcznemu.

Coraz więcej firm stosuje e-podpis

E-podpis. Podpis elektroniczny (e-podpis) jest stosowany w Polsce od 20 lat, ale to w ostatnich miesiącach przeżywa prawdziwy boom. Szczególnie w czasie pandemii stał się rozwiązaniem, które ułatwia wdrożenie na szeroką skalę pracy zdalnej, ale też usprawnia załatwianie spraw urzędowych i bankowych bez wychodzenia z domu. Badania Kantara pokazują, że 28 proc. użytkowników bankowości internetowej chciałoby korzystać z e-podpisu. Dlatego na jego wdrożenie decyduje się coraz więcej firm i instytucji, m.in. największe banki i operatorzy telekomunikacyjni.

Nowe wzory deklaracji PIT-4R i PIT-8AR

Nowe wzory deklaracji PIT-4R i PIT-8AR. W Ministerstwie Finansów trwają prace legislacyjne nad wydaniem rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie z 9 grudnia 2019 r. w sprawie określenia niektórych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. Projekt określa nowe wzory deklaracji składanych przez płatników podatku PIT, tj. PIT-4R i PIT-8AR, które dotyczą podatków pobranych w 2021 roku. Nowe wzory są konieczne z uwagi na przesunięcie terminu (do 20 sierpnia 2021 r.) na zapłatę zaliczek na PIT i podatku zryczałtowanego (pobranych przez płatników) za styczeń 2021 r.

Zeznania PIT-28 i PIT-36 będzie można podpisać elektronicznie

PIT-28 i PIT-36 z podpisem elektronicznym. Ustawodawca rozszerza katalog formularzy podatkowych, które podatnicy będą mogli podpisać poszczególnymi rodzajami podpisów elektronicznych. Nowe przepisy mają wejść w życie 15 lutego 2021 r.

Zmiany w ustawie o rachunkowości dotyczące sprawozdań finansowych

Zmiany w ustawie o rachunkowości, które zakłada procedowany obecnie projekt ustawy, dotyczą zasad sporządzania sprawozdań finansowych oraz sprawozdań z działalności, a także zasad podpisywania sprawozdań. W konsekwencji zmian jednostki zobowiązane będą do sporządzania sprawozdań finansowych w formacie i zgodnie z wymogami określonymi w rozporządzeniu Komisji (UE) 2019/815. Jakie dokładnie zmiany przewiduje ustawodawca w ustawie o rachunkowości?

PIT-16A w 2021 r. – jak wypełnić, jak i do kiedy złożyć?

PIT-16A za 2020 rok trzeba złożyć najpóźniej 1 lutego 2021 roku. Wyjaśniamy czym jest PIT-16A, kto i do kiedy składa tą deklarację. Co to jest karta podatkowa i kto może się w tej formie rozliczać? W jakiej formie składana jest deklaracja PIT-16A? Jak wypełnić PIT-16A?

Jak przesyłać i podpisywać e-deklaracje podatkowe?

Jak przesyłać e-deklaracje podatkowe oraz elektroniczne podania podatkowe? Jak podpisywać deklaracje i podania wysyłane drogą elektroniczną? Jakie są rodzaje podpisów elektronicznych i w przypadku których deklaracji oraz podań można je stosować?

Rozwój ePUAP – coraz mniej powodów by chodzić do urzędu

Wydarzenia ostatnich miesięcy - stan pandemii oraz wprowadzone środki ostrożności tj. ograniczenia w dostępie do placówek podmiotów administracji publicznej, przyczyniły się do dynamicznego rozwoju w zakresie informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne m. in. za sprawą upowszechnienia korzystania z platformy ePUAP przez obywateli. Czym jest ePUAP? Jakie sprawy urzędowe można załatwić przez internet?

Ważność dokumentów podatkowych upływa z końcem roku

Zasady przechowywania dokumentacji podatkowej. Wszelkie dokumenty konieczne do rozliczenia podatku należy przetrzymywać przez 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin jego płatności. Po tym okresie dokumentację można zniszczyć. Pierwszego stycznia 2021 upływa termin konieczności archiwizacji części dokumentów, co pozwala na ich zniszczenie. Istnieje jednak szereg przypadków, w których termin konieczności przechowywania dokumentacji podatkowej wydłuża się. Warto się z nimi zapoznać, zanim dokona się rewizji archiwum swojego przedsiębiorstwa.

Nowy wzór deklaracji o wysokości podatku od sprzedaży detalicznej (PSD-1) od 2021 roku

Nowy wzór deklaracji o wysokości podatku od sprzedaży detalicznej (PSD-1) będzie obowiązywał od 1 stycznia 2021 roku. Projekt rozporządzenia zawierający nowy wzór deklaracji PSD-1 został przygotowany przez Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej i opublikowany 7 grudnia 2020 r. na stronie Rządowego Centrum Legislacji.

Deklaracje podatkowe – czym są, kto je składa?

Deklaracje podatkowe są najważniejszym, wręcz nadrzędnym fakultatywnym elementem normatywnej konstrukcji każdego podatku, w którym zobowiązanie powstaje z mocy prawa – czyli we wszystkich istotnych współcześnie daninach publicznych.

PIT 2021. Nowe formularze pozwolą rozliczyć darowizny na COVID-19

Dzięki nowym wzorom formularzy PIT w 2021 r. będzie można odliczyć darowizny na przeciwdziałanie COVID-19, które zostały przekazane np. szpitalom jednoimiennym, bądź uwzględnić tzw. ulgę za złe długi - wynika z projektu rozporządzenia resortu finansów.

PIT-11, PIT-4R, PIT-8AR - nowe wzory deklaracji od 18 listopada 2020 r.

PIT-11, PIT-4R i PIT-8AR w nowej wersji od 18 listopada 2020 r. Nowe wzory deklaracji mają zastosowanie do przychodów, dochodów (strat) uzyskanych (poniesionych) od dnia 1 stycznia 2020 r. Kto ma obowiązek wystawić i przesłać PIT-11, PIT-4R lub PIT-8AR?

E-sprawozdanie finansowe za 2020 rok - jak nie popełnić błędu (np. w podpisie elektronicznym)?

Przedsiębiorcy i organizacje przy tworzeniu raportów za 2020 r. muszą pamiętać m.in. o wykorzystaniu aktualnych struktur logicznych, a także o odpowiedniej kolejności podpisów.

Profil PUE ZUS do bonu turystycznego – jak założyć, jakie dane są potrzebne?

W celu skorzystania z bonu turystycznego konieczne jest założenie profilu PUE ZUS. Można to zrobić na kilka sposobów. Jak założyć konto w systemie PUE ZUS? Jakie dane są niezbędne przy zakładaniu konta?

E-sprawozdania finansowe za rok 2019 - doradza SKwP

Każdy kto prowadzi księgi rachunkowe jest zobowiązany do sporządzania sprawozdania finansowego (e-sprawozdania), którego zatwierdzenie jest podstawą ostatecznego zamknięcia ksiąg rachunkowych roku obrotowego. W tym roku mamy nadzieję, że moment ten nastąpi później niż zazwyczaj. Ale w końcu nastąpi.

Nowy wzór deklaracji PIT-28 od 1 stycznia 2020 r.

Ministerstwo Finansów określiło nowe wzory formularzy pozwalających na wykonanie obowiązków rozliczeniowych przez podatników zryczałtowanego podatku dochodowego, czyli PIT-28, PIT-28S, PIT-16A, PIT-19A, PIT-28/B, PIT/O i PIT/D. Mają one zastosowanie do przychodów uzyskanych od dnia 1 stycznia 2019 r. i dokonanych od tego dnia odliczeń. Od 1 stycznia 2021 roku obowiązują kolejne nowe wersje tych formularzy.

Nowe wzory zaświadczeń podatkowych od 4 grudnia 2019 r.

Resort finansów przygotował nowe wzory zaświadczeń wydawanych przez organy podatkowe. Zmiany dostosowują formularze do nowych możliwości podpisywania przez organy podatkowe dokumentów wysyłanych w formie elektronicznej. Rozporządzenie wprowadzające nowe wzory weszło w życie 4 grudnia 2019 r.

Mały podatnik w 2020 r. – w podatkach dochodowych i VAT [PODCAST]

Ustawodawca podwyższył limit przychodów decydujący o statusie małego podatnika w podatkach dochodowych PIT i CIT - w roku 2020 będzie on wynosił 2 mln euro. Natomiast w podatku VAT limit pozostaje na dotychczasowym poziomie, czyli 1,2 mln euro. Warto też zwrócić uwagę, że od 1 listopada 2019 r. zmianie uległy przepisy ustawy o VAT dotyczące prawa do składania kwartalnych deklaracji VAT przez małych podatników. W efekcie część podatników już od początku 2020 r. będzie musiała przejść na deklaracje miesięczne. Zapraszamy do odsłuchania podcastu.

Nowy wzór uproszczonej deklaracji akcyzowej AKC-U/S od 1 stycznia 2020 r.

Resort finansów określił nowy wzorów deklaracji uproszczonej dla podatku akcyzowego od nabycia wewnątrzwspólnotowego (AKC-U/S). Nowy wzór będzie obowiązywał od 1 stycznia 2020 r.

Zmiany w VAT 2020 - nowe zasady prowadzenia ewidencji VAT i składania deklaracji

Od rozliczenia za kwiecień 2020 r. duzi przedsiębiorcy będą musieli składać deklarację VAT w formacie JPK. Zastąpi ona dotychczasowe deklaracje VAT-7/ VAT-7K i ewidencję JPK_VAT. Pozostali podatnicy zostaną objęci tym obowiązkiem od rozliczenia za lipiec 2020 r. (chyba że dobrowolnie wybiorą składanie tych dokumentów od kwietnia 2020 r.).

Mały podatnik PIT, CIT i VAT w 2020 r.

Ustawodawca podwyższył limit przychodów decydujący o statusie małego podatnika w podatkach dochodowych PIT i CIT. W roku 2020 będzie on wynosił 2 mln euro, natomiast w podatku VAT limit dla małego podatnika pozostaje na dotychczasowym poziomie, czyli 1,2 mln euro.

Podatek od nieruchomości w 2020 r.

Opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają nieruchomości lub obiekty budowlane, tj. grunty, budynki lub ich części, budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Znane są już górne stawki tego podatku, które będą obowiązywały w 2020 r. W tym roku wprowadzone zostały również jednolite wzory formularzy w zakresie podatku od nieruchomości, które obowiązują we wszystkich gminach. Ile wyniesie podatek od nieruchomości w 2021 roku?

Organ podatkowy musi informować o toczącym się postępowaniu

To na organie podatkowym spoczywa obowiązek dochowania wszelkiej staranności w zawiadomieniu obywatela o toczącym się postępowaniu, zaś brak takiego działania nie może obciążać nikogo poza organem.

Deklaracja CIT-14 - wzór i termin złożenia

Ministerstwo Finansów określiło wzór deklaracji o wysokości zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych od wypłat odsetek i dyskonta zrealizowanych w ramach emisji danej serii obligacji (CIT-14). Pierwszy termin na złożenie deklaracji CIT-14 upływa w dniu 31 lipca 2019 r.

Jak złożyć sprawozdanie finansowe przez eKRS

Ministerstwo Sprawiedliwości uruchomiło możliwość składania sprawozdań finansowych w formie elektronicznej. Do tego celu służy portal eKRS. Został on dostosowany do przyjmowania sprawozdań finansowych sporządzonych po 1 października 2018 r. w plikach i formatach wskazanych przez Ministerstwo Finansów. Jak krok po kroku złożyć sprawozdanie finansowe przez portal eKRS?

Likwidacja deklaracji VAT i zastąpienie ich plikami JPK_VAT od 2020 r.

Sejm uchwalił nowelizację ustawy o VAT, która zakłada zastąpienie deklaracji VAT plikami JPK_VAT, a także uszczelnienie VAT m.in. w handlu internetowym oraz eliminacja nieprawidłowości w akcyzie związanej z obrotem preparatami smarowymi. Nowe rozwiązania w zakresie JPK_VAT zaczną obowiązywać od 2020 r.

Podatek od niektórych instytucji finansowych - nowy wzór deklaracji FIN-1 od sierpnia 2019 r.

Deklaracja w sprawie podatku od niektórych instytucji finansowych FIN-1 zostanie dostosowana do zmian, które wprowadza ustawa o pracowniczych planach kapitałowych. Nowy wzór deklaracji będzie miał zastosowanie począwszy od rozliczenia za lipiec 2019 r., a zatem pierwsza deklaracja podatkowa według nowego wzoru powinna zostać złożona do 25 sierpnia 2019 r.

Sprawozdania finansowe zakładów ubezpieczeń i reasekuracji

Zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji zostaną zwolnione z dotychczasowego wymogu podwójnego raportowania danych finansowych zarówno do organu nadzoru, jak i Krajowego Rejestru Sądowego. Ponadto, będą obowiązane do sporządzania części A dodatkowych sprawozdań finansowych i statystycznych jedynie w postaci elektronicznej, co redukuje obciążania formalne i stanowi uproszczenie w zakresie sporządzania takiego sprawozdania.

REKLAMA