REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

E-faktura, E-paragony

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

E- fakturowanie w zamówieniach publicznych od 2019 roku

18 września 2018 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o elektronicznym fakturowaniu w zamówieniach publicznych, koncesjach na roboty budowlane lub usługi oraz partnerstwie publiczno-prywatnym. Od 18 kwietnia 2019 r. zamawiający muszą być przygotowani na odbiór faktury w postaci dokumentu elektronicznego o określonej przepisami strukturze. Nowe przepisy mają na celu rozwój tzw. gospodarki cyfrowej, ograniczenie używania "papieru", a także oszczędność czasu i pieniędzy dla przedsiębiorców i instytucji publicznych. Zmiany wynikają z przepisów UE i wpisują się w realizację rządowego programu od papierowej do cyfrowej Polski.

Faktury VAT, e-faktury – konsultacje Komisji Europejskiej

Komisja Europejska prowadzi konsultacje publiczne dotyczące oceny przepisów regulujących zasady fakturowania wprowadzonych w tzw. drugiej dyrektywie w sprawie fakturowania (dyrektywa Rady 2010/45/UE z 13 lipca 2010 r.). Konsultacje kładą nacisk na regulacje dot. fakturowania elektronicznego (e-fakturowanie), a informacje zgromadzone w ramach konsultacji mają pozwolić na analizę i lepsze zrozumienie problemów związanych ze stosowaniem e-fakturowania w UE. Nie jest wykluczone, że efektem konsultacji będą konkretne propozycje legislacyjne KE zmian w dyrektywach. Konsultacje są dostępne dla wszystkich i trwają do 20 września 2018 r. Kwestionariusz można wypełnić on-line na stronie Komisji Europejskiej.

Projekt ustawy o elektronicznym fakturowaniu w zamówieniach publicznych - opinia BCC

Business Centre Club pozytywnie ocenia projekt ustawy o elektronicznym fakturowaniu w zamówieniach publicznych. Celem regulacji jest ograniczenie lub usunięcie barier występujących w obrocie transgranicznym, w szczególności wynikających z jednoczesnego współwystępowania niejednolitych i niekompatybilnych wymogów prawnych oraz przepisów technicznych dotyczących możliwości fakturowania elektronicznego.

E-faktury w zamówieniach publicznych - projekt ustawy

Ministerstwo Finansów przygotowało i skierowało do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych projekt ustawy o fakturowaniu elektronicznym w zamówieniach publicznych. Ustawa ma wejść w życie 27 listopada 2018 r. i w tej dacie ma nastąpić uruchomienie systemu teleinformatycznego platformy elektronicznego fakturowania dla sfery finansów publicznych. Wprowadzenie obowiązku przyjmowania ustrukturyzowanych faktur elektronicznych przez zamawiających – w odniesieniu do centralnych zamawiających – nastąpi 17 kwietnia 2019 r. a w przypadku pozostałych jednostek – od 1 kwietnia 2020 r.

Faktury elektroniczne w zamówieniach publicznych - projekt w II kwartale 2018 r.

W Ministerstwie Finansów trwają prace nad projektem ustawy o fakturowaniu elektronicznym w zamówieniach publicznych. Projekt ten ma być przyjęty przez Radę Ministrów w II kwartale 2018 roku. Głównym celem projektowanej ustawy jest implementacja Dyrektywy 2014/55/UE o elektronicznym fakturowaniu w dostawach publicznych, którą w ramach negocjacji i stanowiska rządu Polska silnie wspierała. Zdaniem polskiego rządu regulacje te mają pozytywne oddziaływanie społeczno-gospodarcze.

Faktury elektroniczne

Od 2018 roku na wszystkich podatników VAT nałożono ustawowy obowiązek prowadzenia ewidencji VAT w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Wiąże się to ściśle z obowiązkiem comiesięcznego dostarczania do Ministerstwa Finansów pliku JPK_VAT, który od 2018 roku dotyczy nawet najmniejsze firmy (mikroprzedsiębiorców). Wypełnianie tych obowiązków bez elektronicznego fakturowania jest niemal niemożliwe. Warto więc wiedzieć, że wystawianie i przesyłanie faktur w formie elektronicznej umożliwiają nawet funkcjonalności kont firmowych niektórych banków (np. ING Księgowość).

E-paragony 2018 - kolejny etap cyfryzacji sektora publicznego

W 2018 roku pojawią się pierwsze e-paragony wystawiane klientom za pośrednictwem SMS-a lub e-maila. To kolejny etap cyfryzacji w administracji i obrocie gospodarczym po wprowadzeniu elektronicznych faktur, do których powoli przyzwyczajają się polskie firmy. E-paragony mają przede wszystkim ułatwić życie konsumentom: potwierdzenie zakupu w takiej formie nie zgubi się i nie wyblaknie z czasem, a historię zakupów będzie można w dowolnym momencie przejrzeć na komputerze albo smartfonie, co ułatwi kontrolę nad domowym budżetem.

Kasy fiskalne – zmiany 2018/2019

Projekt z 18 września 2017 r. nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy Prawo o miarach zakłada wprowadzenie najprawdopodobniej już od 2018 r. (część zmian ma wejść w życie w kolejnych latach) zupełnie nowych rozwiązań dotyczących kas rejestrujących zwanych potocznie fiskalnymi. Stopniowo mają być wprowadzane kasy fiskalne on-line z możliwością automatycznego przesyłania informacji do Centralnego Repozytorium Kas prowadzonego przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej. Kasy starych typów mają zniknąć ostatecznie do końca 2022 roku.

E-paragony w skrzynce mailowej - technologiczna rewolucja w kasach fiskalnych od 2018 roku

Już w I kwartale 2018 roku pierwsze kasy fiskalne mają emitować elektroniczne paragony fiskalne. Dla klientów to duże ułatwienie, bo e-paragony będą mogły do nich trafić np. na skrzynkę mailową. Rozwiązanie sprawdzi się przede wszystkim przy droższych produktach, objętych dłuższym terminem gwarancji. Wprowadzenie elektronicznych paragonów oznacza konieczność wdrożenia nowego systemu, który powinien móc zidentyfikować każdego konsumenta, a w przypadku wysyłki paragonów drogą mailową – móc sprawdzić, czy dana osoba taki dokument otrzymała i przeczytała.

Ujednolicenie wzoru faktury VAT

Ministerstwo Finansów planuje wprowadzenie zunifikowanego wzoru faktury VAT. Ma także w planach stworzenie w porozumieniu z Ministerstwem Cyfryzacji systemu informatycznego do ewidencji faktur.

Kasy rejestrujące zostaną podłączone do systemu administracji podatkowej

Kasy rejestrujące, których jest obecnie w Polsce około 2 mln, będą połączone z centralnym systemem administracji podatkowej. Na wymianę kas fiskalnych przedsiębiorcy będą mieli trzy lata. Proces ten rozpocznie się 1 stycznia 2018 r.

E-paragony z kas fiskalnych od 2018 r.

Ministerstwo Rozwoju oraz Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji (KIGEiT) podpisały list intencyjny w sprawie uruchomienia platformy paragonów elektronicznych z kas fiskalnych, umożliwiającej dystrybuowanie ich bezpośrednio do konsumentów.

Przechowywanie faktur w formie elektronicznej i zniszczenie faktur papierowych

Podatnicy podatku od towarów i usług zobowiązani są do przechowywania wystawionych przez siebie i otrzymanych od kontrahentów faktur. W niektórych branżach powyższe oznaczać może konieczność przechowywania dużej ilości dokumentów. Trudności organizacyjne związane z wypełnieniem ww. obowiązku przezwyciężyć można poprzez wdrożenie procedury przechowywania faktur w formie elektronicznej.

Elektroniczne paragony i faktury w 2017 r.

Polski system podatkowy staje się coraz bardziej elektroniczny. Nowe regulacje proponowane przez resort finansów wykorzystują możliwości nowych technologii. W życie wszedł już obowiązek raportowania danych za pomocą Jednolitego Pliku Kontrolnego, a na rok 2017 planowane są e-paragony i e-faktury.

Centralny Rejestr Faktur w 2017 r., czyli upowszechnienie e-faktur

Uruchomienie Centralnego Rejestru Faktur planowane jest na koniec 2017 r. Obok już wdrażanego Jednolitego Pliku Kontrolnego i planowanego wprowadzenia elektronicznych paragonów, będzie to kolejna broń w walce z luką podatkową. Jakie konsekwencje dla przedsiębiorców spowoduje wprowadzenie Centralnego Rejestru Faktur?

Elektroniczne faktury we wszystkich urzędach

Ministerstwo Rozwoju rozpoczęło realizację projektu „Platforma pośrednicząca elektronicznego fakturowania dla sfery finansów publicznych”. Celem projektu jest wprowadzenie faktur elektronicznych w relacjach z administracją publiczną.

E-paragony od 2018 roku?

Przedstawiciele przedsiębiorców mają wątpliwości co do obowiązkowych e-paragonów, które chciałby w Polsce wprowadzić resort rozwoju. Oprócz nowych kosztów, obawiają się przede wszystkim możliwych awarii internetu i nawet samej konieczności podłączenia do sieci.

JPK, elektroniczne kontrole podatkowe, Centralny Rejestr Faktur

15 września 2016 r. na konferencji „Elektroniczne kontrole podatkowe - pierwsze doświadczenia. Wyzwania przedsiębiorców i rozwiązania ekspertów” przedstawiciele Ministerstwa Finansów przestawili aktualny stan wdrażania Jednolitego Pliku Kontrolnego. Spółka Aplikacje Krytyczne Sp. z o.o. zaczyna wraz z MF prace nad Centralnym Rejestrem Faktur i zaawansowanymi narzędziami do analizy plików JPK.

Fakturowanie elektroniczne w zamówieniach publicznych

Wprowadzenie e-faktur w zamówieniach publicznych to cel projektu założeń ustawy, który 5 września 2016 r. przyjął rząd. Zmiany mają m.in. zmniejszyć koszty prowadzenia działalności gospodarczej i wyeliminować błędy, które pojawiają się przy ręcznym wprowadzaniu danych z faktur.

E-faktury w zamówieniach publicznych od listopada 2018 r.

Rada Ministrów 5 września zajmie się projektem założeń do ustawy o elektronicznym fakturowaniu w zamówieniach publicznych, który powstał w Ministerstwie Rozwoju i ma na celu upowszechnienie faktur elektronicznych w zamówieniach publicznych. Projekt zakłada wejście w życie ustawy z dniem 26 stycznia 2018 r. z vacatio legis do dnia 26 listopada 2018 r.

Kasy fiskalne online od 1 stycznia 2018 roku

Minister rozwoju przygotował i przedstawił 17 sierpnia 2016 r. projekt rozporządzenia w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące. Projekt ten ma na celu wprowadzenie od 1 stycznia 2018 r. cyfryzacji dokumentów i raportów fiskalnych i transmisji online danych z kas fiskalnych (w formacie JPK) do centralnej bazy danych (repozytorium, Centralnego Rejestru Paragonów) prowadzonej przez ministra finansów. Nowe przepisy umożliwią też szybką i skuteczną analizę danych fiskalnych, bo wprowadzony będzie wymóg zgodności postaci elektronicznej dokumentów fiskalnych i niefiskalnych emitowanych przez kasę ze strukturami logicznymi jednolitego pliku kontrolnego (JPK). Kasy fiskalne mają mieć możliwość transmisji e-paragonu do klienta obok tradycyjnego wydruku paragonu wydawanego przy kasie. Wycofane z użytkowania mają być kasy tzw. "dwurolkowe" z kopią papierową. Archiwizacja paragonów będzie tylko cyfrowa - paragony będą przechowywane jedynie w pamięci chronionej i pamięci fiskalnej.

Odliczenie VAT z faktury elektronicznej i jej duplikatu

Faktura tradycyjna, przesłana mailem lub jej duplikat – w każdym z tych przypadków przedsiębiorca posiada prawo do odliczenia VAT-u. Termin skorzystania z tego prawa jest w każdym z przypadków taki sam. Warto natomiast pamiętać, aby niezależnie od swojej formy, faktura spełniała ustawowe warunki.

Faktury elektroniczne – dla kogo i po co?

Faktury elektroniczne ułatwiają życie przedsiębiorcom, jednak w polskich firmach wciąż dominuje papier. Dla których firm przejście na e-faktury będzie najkorzystniejsze? Jak przejść na e-faktury? Zdaniem Przemysława Płudowskiego, Dyrektora Sprzedaży Produktów Elektronicznych BillBird S.A., każde wdrożenie e-fakturowania w przypadku firmy wystawiającej ponad 1000 faktur miesięcznie okazywało się dla niej opłacalne.

Bezpieczeństwo w e-fakturowaniu

Elektroniczne dokumenty, jak już wielokrotnie zauważaliśmy, to nieunikniona przyszłość: coraz częściej same pliki oraz systemy generujące lub analizujące e-dokumenty będą wypierać klasyczną kulturę papieru.

Potwierdzenie dostarczenia faktury korygującej w formie elektronicznej

Prowadzę sklep internetowy. Każdą sprzedaż dokumentuję fakturą, którą wysyłam razem z towarem. Gdy następuje zwrot towarów lub nabywca nie odbierze przesyłki, wystawiam fakturę korygującą. Nie zawsze kupujący potwierdza otrzymanie faktury korygującej. Czy mogę przyjąć, że skoro e-mail nie wrócił, to kupujący otrzymał fakturę korygującą?

Centralny rejestr faktur – ile będzie kosztować ten nonsens?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego centralny rejestr faktur niczego dobrego nie przyniesie, a stworzy wiele nowych zagrożeń. Przy pomocy centralnego rejestru faktur będzie np. można zniszczyć każdego przeciwnika. Jak? Bardzo prosto: rejestruje się zupełnie legalną firmę o tej samej nazwie co konkurent, która następnie wystawia tysiące fałszywych faktur i wprowadza je do rejestru (legalnie). Zanim pokrzywdzony wyjaśni, że nie jest wielbłądem, może nie przetrwać najazdu policji i służb skarbowych. Według profesora Modzelewskiego nie mając wiarygodnego wykazu podatników, nie można tworzyć rejestru faktur, bo mnożyć to będzie kolejne fikcje.

E-faktura – korzyści i wyzwania

Rynek faktury elektronicznej rośnie na całym świecie. Zgodnie z prognozą firmy Billentis zawartą w raporcie zatytułowanym E-Invoicing/E-Billing – entering new era 2015, spośród 500 miliardów faktur wymienianych na całym świecie w 2015 roku blisko 42 miliardy będą to faktury elektroniczne. Raport przewiduje, że w ciągu następnych pięciu lat roczna stopa stałego wzrostu powinna wynosić 10-20%. Ten szacunek pozostaje w zgodzie z badaniem przeprowadzonym na zlecenie European E-Invoicing Service Providers Association, które ogłosiło że porównując dane z 2013 i 2014 roku roczny wzrost liczby faktur elektronicznych wyniósł 17%. Wyzwania stojące przed rynkiem e-faktur omawia Bartłomiej Wójtowicz - Product Manager, Comarch EDI.

E-fakturowanie w firmie – jak zacząć?

Fakturowanie elektroniczne już wkrótce będzie powszechną koniecznością. Coraz więcej firm, kierując się wymogami oszczędności i ekologii będzie przechodziło na ten typ dokumentowania transakcji. Elektronika w obiegu gospodarczym będzie przypominać kręgi rozchodzące się na wodzie: kolejni kontrahenci unowocześniających się firm będą starali się dostosować do wymogów partnerów. Jak zacząć taki proces?

Faktura 3.0 – nowy wymiar dokumentu

Od lat poprzez określenie „faktura elektroniczna”, lub „e-faktura” najczęściej zwykliśmy rozumieć plik cyfrowy (przeważnie PDF) będący niczym innym jak „obrazem” zwykłej faktury papierowej. Rozwiązanie wygodne, proste (i tańsze) w przechowywaniu, łatwe do wysyłki. Ale jak to zwykle bywa z pochłaniającą nasze czasy nowoczesnością – to co nowoczesne wczoraj i dzisiaj, zanim się obejrzymy trafi do muzeum. Tak będzie również z fakturami w PDFie. Nadchodzi epoka faktur 3.0 – dokumentów inteligentnych.

IFK poleca: Konieczna zgoda na faktury elektroniczne

Ustawodawca wprowadził wymóg uzyskania akceptacji odbiorcy na otrzymywanie przez niego faktur w formie elektronicznej. Jednak kwestię sposobu wyrażenia zgody pozostawił całkowicie w gestii stron. Nie narzucił, ani nie wskazał w tym zakresie (nawet przykładowo) żadnych form.

Coraz więcej elektronicznych faktur i elektronicznych płatności

Polacy szukają nowych, wygodniejszych sposobów płacenia rachunków: okienka na poczcie i w banku tracą na rzecz innych miejsc i Internetu. Już 44 procent Polaków płaci jakieś rachunki przez Internet, co trzeciemu z ankietowanych przez Millward Brown na zlecenie BillBird S.A., zdarza się opłacać rachunki stacjonarnie w innych miejscach niż poczta i bank, np. w kasie sklepu lub w BOK-u dostawcy usług. Według danych BillBird, tylko za pośrednictwem Moje Rachunki, Polacy opłacają średnio ponad milion rachunków miesięcznie.

Duplikaty faktur - problemy, pytania, odpowiedzi

Kwestia wystawiania duplikatów faktur budzi wątpliwości podatników. Czy można wystawić duplikat w formie elektronicznej do faktury wystawionej w formie papierowej? Czy trzeba wystawić duplikat do faktury wystawionej w formie elektronicznej Czy można wystawić duplikat faktury po zakończeniu działalności? Czy można wystawić duplikat faktury korygującej? Odpowiedzi na te pytania prezentujemy w dalszej części artykułu.

Centralna Baza Faktur – kafkowska kontrola, czy realne uszczelnienie systemu podatkowego?

Ministerstwo Finansów pracuje nad systemem wprowadzającym obligatoryjne rejestrowanie faktur VAT w formie elektronicznej. Usprawnienie kontrolnych możliwości fiskusa poprzez centralny rejestr faktur jest również elementem programu liczącego na zwycięstwo wyborcze PiS. Warto więc przyjrzeć się szczegółom rozwiązań i przykładom z zagranicy.

E-FAKTURY – prawne ABC

Faktury elektroniczne to coraz częściej stosowane rozwiązanie. Rok do roku przyrost liczby e-dokumentów dotyczących transakcji sięga globalnie 20 procent. Faktura elektroniczna to oszczędność czasu, papieru, kosztów wydruku, wysyłki i jednocześnie łatwość przechowywania i dostępu. Coraz głośniej mówi się o państwach, takich jak Brazylia, gdzie wprowadzono centralną ewidencję faktur (oczywiście w postaci elektronicznej), co uszczelnia system podatkowy i zapobiega nieprawidłowościom w płaceniu podatków, ale równocześnie pozwala na korzystanie z oszczędności przez większość przedsiębiorców oraz pozytywnie wpływa na bezpieczeństwo obrotu. Warto zatem powtórzyć ogólne założenia prawne dotyczące stosowania faktur elektronicznych.

Zatory płatnicze hamują rozwój małych firm

Gospodarki wielu krajów opierają się na zaangażowaniu i dynamice małych i mikrofirm. Jednak najmniejsze przedsiębiorstwa najbardziej są narażone na różnego rodzaju ryzyka w prowadzeniu biznesu. Jednymi z największych niedogodności są opóźnienia w płatnościach, powodujące zatory płatnicze i kłopoty finansowe wielu podmiotów.

Coraz więcej e-faktur w Polsce i na świecie

E-faktura (faktura elektroniczna) to rozwiązanie cieszące się coraz większą popularnością w Polsce i na świecie. W 2015 roku wystawiono 42 miliardy faktur elektronicznych, a wzrost rok do roku szacowany jest na 10-20%.

Faktur od kontrahentów nie trzeba przechowywać w formie papierowej

Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 27 lutego 2015 r. (IBPP3/443-1389/14/EJ) dotyczyła przechowywania faktur dokumentujących nabycie towarów i usług (zakupów). Faktury z tytułu nabywanych przez Wnioskodawcę (Spółkę) towarów i usług były wystawiane przez dostawców zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej. Spółka zwróciła się z pytaniem, czy możliwe jest przechowywanie ww. faktur wyłącznie w formie elektronicznej (bez przechowywania ich wersji papierowych). Organ podatkowy odpowiedział twierdząco na to pytanie.

IFK poleca: Firmy niechętnie korzystają z e-faktur

O e-fakturach słyszał już niemal każdy Polak, a wskaźnik ich wykorzystania wśród klientów indywidualnych w ciągu ostatnich dwóch lat prawie się podwoił. Niestety pozytywne doświadczenia Polaków z e-fakturami nie przekładają się na ich popularność w polskich firmach.

Przechowywanie papierowych faktur w wersji elektronicznej

Elektroniczne faktury są coraz popularniejsze ale nadal wiele firm otrzymuje i archiwizuje dokumenty papierowe. Jednak do celów podatkowych można przechowywać skany dokumentów papierowych. Potwierdzają to organy podatkowe.

E-faktury w małych i średnich przedsiębiorstwach

Jak wynika z badań, zdecydowana większość polskich małych i średnich przedsiębiorstw wystawia jedynie papierowe faktury. Przedsiębiorcy z sektora MŚP nisko też oceniają swoją wiedzę na temat obiegu dokumentów elektronicznych, dostrzegają jednocześnie korzyści finansowe płynące z ewentualnego przejścia „z papieru” na pliki elektroniczne (w tym e-faktury).

Faktury elektroniczne 2014/2015

Od 1 stycznia 2014 obowiązuje definicja faktury elektronicznej. Zgodnie z przepisem art. 2 pkt. 32 ustawy o podatku od towarów i usług mówiący: przez fakturę elektroniczną rozumie się fakturę w formie elektronicznej, wystawioną i otrzymaną w dowolnym formacie elektronicznym.

REKLAMA