Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktura VAT

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Standardowo wystawienie faktury to wynik transakcji zachodzącej pomiędzy dwiema stronami – nabywcą i kupującym. Czasami jednak zdarza się, że pojawia się jeszcze trzecia strona, którą można określić pośrednikiem. Dokonuje on zakupu w imieniu faktycznego nabywcy. W takiej sytuacji niezbędne może być refakturowanie.
Nabywamy produkty od rolnika ryczałtowego. Zdarzyło nam się, że opłaciliśmy fakturę po terminie. Jednak mamy przyzwolenie, że takie małe opóźnienia mogą nam się zdarzać. Czy mamy prawo odliczyć VAT?
Przez wystawienie noty korygującej można wyeliminować jakiekolwiek błędy pojawiające się na fakturze dotyczące sprzedawców lub nabywców - także przez jej nabywcę. Nabywca ma prawo skorygować notą błędy powodujące, że w treści faktury zostanie omyłkowo wskazana osoba fizyczna lub prawna, która nie była stroną umowy sprzedaży.
Wystawiona tzw. „pusta faktura” nie powinna zostać ujęta w ogólnym rozliczeniu podatku należnego, czyli w deklaracji VAT-7, ponieważ kwota wskazana w fakturze jako podatek należny nie jest w istocie podatkiem należnym w rozumieniu przepisów ustawy o VAT.
VAT z tzw. pustej faktury, która nie dokumentuje rzeczywistej transakcji, nie powinien być ujęty w deklaracji złożonej dla potrzeb podatku od towarów i usług. Wystawca takiej faktury powinien bezpośrednio zapłacić do urzędu wykazany VAT. Takie stanowisko zajął NSA w wyroku z 17 lipca 2014 r. (sygn. akt I FSK 1252/13).
Pytanie dotyczy firmy przewozowej, która posiada samochody osobowe i autobusy. Samochody osobowe są wykorzystywane również do celów prywatnych. Jak od 1 kwietnia 2014 r. powinny być oznaczane faktury dokumentujące zakupy usług myjni, części itp.? Czy na fakturach tych powinny się znajdować numery rejestracyjne pojazdów?
Faktura to podstawowy dokument potwierdzający dokonanie transakcji. Co do zasady jest ona wystawiana przez sprzedawcę dokonującego dostawy towarów bądź świadczącego usługi. Jednakże przepisy ustawy o VAT przewidują możliwość, aby to nabywca towaru lub usługi wystawił fakturę dokumentującą transakcję w imieniu i na rzecz sprzedawcy. Takie działanie określane jest mianem samofakturowania.
Otrzymałam wystawioną w lipcu fakturę kosztową za reklamę. W opisie mam informację, że chodzi o reklamę w okresie lipiec–wrzesień. Faktura została zapłacona w lipcu. Czy VAT mogę odliczyć w lipcu czy dopiero we wrześniu?
Otrzymałam fakturę zakupową wystawioną 1 lipca 2014 r. z dopiskiem „metoda kasowa”. Data sprzedaży na fakturze to również 1 lipca 2014 r. Mam też protokół wykonania usługi z 30 czerwca 2014 r. Gdyby nie dopisek „metoda kasowa”, VAT mogłabym odliczyć już w czerwcu. W tym jednak wypadku nie biorę pod uwagę daty wykonania usługi, bo odliczenie przypada na miesiąc płatności. Czy mam rację?
Spółka jest czynnym podatnikiem VAT i rozlicza się metodą kasową. Większa część faktur kosztowych jest płacona w całości, jednak niekiedy następują sytuacje, gdzie część faktury jest płacona w jednym miesiącu, natomiast pozostała w następnym miesiącu. Czy spółce przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego z częściowo zapłaconej faktury (proporcjonalnie do zapłaconej części tej faktury)?
Wystawiając kolejną fakturę korygującą z tytułu zwrotu towarów, poprzedzoną zbiorczą fakturą korygującą dokumentującą udzielenie rabatu potransakcyjnego, należy odnieść się w treści do faktury pierwotnej dokumentującej sprzedaż towaru, z uwzględnieniem zmiany cen spowodowanych poprzednią fakturą korygującą.
Rejestracja do VAT niesie z sobą podstawowy obowiązek wymagający znajomości przepisów. Każdy VAT-owiec musi pilnować, aby do transakcji doliczać VAT według odpowiednich stawek. Pomyłki w tym zakresie mogą pociągać za sobą skutki podatkowe odczuwalne zarówno przez przedsiębiorcę, jak i jego klienta.
Faktury opłacane przelewem to bardzo popularna forma regulowania zobowiązań wśród jednoosobowych przedsiębiorców. Warto jednak kontrolować znajdujące się na takich fakturach terminy płatności, gdyż ich nieprzestrzeganie może mieć negatywne konsekwencje – zarówno w sferze biznesowej, jak i podatkowej.
Do Urzędu Komunikacji Elektronicznej spływa coraz więcej informacje o podejrzanych fakturach przesyłanych na e-mail. Urząd ostrzega, że jest to sposób na wyłudzenie pieniędzy przez cyberprzestępców.
Podatnik, który refakturuje koszty wynajmu lokalu użytkowego na podnajemcę, musi naliczyć na fakturach VAT w wysokości 23%. Nie ma przy tym znaczenia, że sam otrzymuje od właściciela lokalu (osoby fizycznej) rachunki za czynsz i media bez naliczonego VAT. Takie stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z 28 kwietnia 2014 r. (sygn. ITPP1/443-149/14/MN), której fragment prezentujemy poniżej.
Rozliczanie faktur korygujących bywa wyjątkowo kłopotliwe. Czy korekta kształtuje jednocześnie nową datę powstania przychodu? Czy jest to nadal chwila dokonania pierwotnej czynności gospodarczej, czy może moment wystawienia faktury korygującej? A może data zdarzenia powodującego konieczność korekty?
Zawarcie na fakturze dokumentującej dokonanie dostawy towarów lub świadczenie usług wyrażenia „data sprzedaży”, dla właściwego określenia daty dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, jest prawidłowe pod warunkiem, że data ta odzwierciedla rzeczywisty moment zaistnienia zdarzenia gospodarczego.
Odpłatna dostawa towarów podlega opodatkowaniu podatkiem VAT . Na podatniku spoczywa nie tylko obowiązek odprowadzenia należnego podatku we właściwym czasie, ale i wystawienia faktury dokumentującej sprzedaż i dostawę. Od stycznia 2014 roku obowiązują w tej kwestii istotne zmiany - tak w zakresie określania momentu powstania obowiązku podatkowego, jak i wysokości podstawy opodatkowania.
W przypadku gdy kwoty stosowane na fakturze do określenia podstawy opodatkowania są w walucie obcej, przeliczenia na złote dokonuje się według kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez NBP na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego.
Czy faktury otrzymane drogą elektroniczną, mailem w formacie PDF lub JPG bądź pobrane z serwera kontrahenta, a następnie drukowane i przechowywane w wersji papierowej, uprawniają do obniżenia podatku VAT należnego o podatek naliczony wynikający z tych faktur?
Obowiązujące od 1 stycznia 2014 r. zmiany w zakresie VAT dotyczące refakturowania sprawiły, że podatnicy zaczęli stawiać pytania o zasady regulujące prawidłowy sposób postępowania w takich przypadkach. W rachunkowości możliwe są dwa schematy refakturowania. Z przedstawionych księgowań wynika różnica między tymi schematami. W pierwszym przypadku mamy zakup i sprzedaż, w drugim operacja „przechodzi” przez księgowość bez zahaczania o koszty i przychody.
Według przepisów fakturowych zamieszczenie terminu zapłaty na fakturze jest opcjonalne. Dokument bez tej daty może być jak najbardziej poprawny pod warunkiem, że spełnia inne kryteria. Oczywiście przedsiębiorcy chcąc uzyskać pieniądze za towary lub usługi zamieszczają zwykle na fakturach terminy zapłaty. O czym powinni pamiętać?
Faktury elektroniczne, czyli tzw. e-faktury mają za zadanie ulepszyć i unowocześnić system księgowości firm. Stopniowe przechodzenie z dokumentów papierowych na elektroniczne ułatwi firmom szybsze rozliczanie się. Aby skorzystać z faktur elektronicznych należy przede wszystkim posiadać odpowiednie oprogramowanie. Jakie jeszcze warunki należy spełnić, aby swobodnie korzystać z e-faktur?
Jeżeli faktura uległa zniszczeniu lub zaginęła, zanim dotarła do nabywcy, prawo do odliczenia VAT powstaje w okresie rozliczeniowym powstania obowiązku podatkowego (u sprzedawcy), nie wcześniej jednak niż w okresie rozliczeniowym otrzymania duplikatu.
Aktualnie nie trzeba umieszczać symboli PKWiU na fakturach. Jedynie w przypadku towarów i usług zwolnionych z VAT trzeba podać podstawę prawną tego zwolnienia. Taką podstawą prawną będzie przede wszystkim przepis ustawy o VAT, rozporządzenia wykonawczego, czy dyrektywy 2006/112/WE ale można także wskazać symbol PKWiU danego towaru lub usługi.
Odliczenie podatku naliczonego jest możliwe po łącznym spełnieniu dwóch warunków: otrzymaniu faktury oraz zaistnieniu obowiązku podatkowego u wystawcy faktury w związku z dokonaną dostawą towaru.
Organy podatkowe potwierdzają, że podatnicy VAT mogą archiwizować dokumenty otrzymane w formie papierowej w archiwum elektronicznym – poprzez umieszczanie w nim skanów dokumentów – o ile system ten będzie spełniał wymogi ustawowe.
Czy jest możliwe, żeby firma zbankrutowała przez jedną niezapłaconą na czas fakturę? Czasami wystarczą dwa tygodnie opóźnienia w płatności za fakturę ze strony ważnego klienta, aby firma utraciła płynność finansową i była zmuszona zaprzestać regulowania własnych płatności.
Duplikat jest wystawiany, gdy faktura ulegnie zniszczeniu albo zaginie. Wówczas podatnik lub upoważniona przez niego do wystawiania faktur osoba trzecia ponownie wystawia fakturę, na wniosek nabywcy, zgodnie z danymi zawartymi w fakturze będącej w posiadaniu podatnika.
W praktyce gospodarczej niejednokrotnie mamy do czynienia z sytuacjami, w których faktura za towar lub usługę dostarczana jest z opóźnieniem. Jak odliczać VAT z faktur otrzymanych z opóźnieniem?
Parlament Europejski i Rada UE przyjęły nową Dyrektywę w sprawie fakturowania elektronicznego w zamówieniach publicznych (2014/55/EU). Zgodnie z wytycznymi Dyrektywy, we wszystkich państwach członkowskich rozliczanie zamówień publicznych ma być realizowane wyłącznie z udziałem e-faktur w standardzie umożliwiającym ich automatyczne przetwarzanie. Polska już rozpoczęła przygotowania do implementacji nowej Dyrektywy.
Podatnik zwrócił się z z zapytaniem czy w świetle zmienionych od 1 stycznia 2014 r. przepisów ustawy o podatku od towarów i usług zobowiązany jest umieszczać w wystawionej fakturze kurs waluty, który przyjął do przeliczenia podatku VAT? Cześć bowiem kontrahentów wymaga od niego powołania takiej informacji, czy słusznie?
Nie ma specjalnych terminów odliczenia VAT z duplikatów faktur. Sposób rozliczenia duplikatów jest uzależniony od tego, czy faktura pierwotna wpłynęła do firmy, co zostało zaewidencjonowane w jej rejestrach. Jeśli nie wpłynęła, do odliczania VAT z duplikatu faktury stosujemy ogólne zasady odliczania VAT.
Wątpliwości podatników VAT budzą kwestie związane ze sprzedażą towarów dostarczanych klientom kurierem. Chodzi w szczególności o określenie daty sprzedaży towaru dostarczanego odbiorcy za pośrednictwem kuriera, dokumentowanie zaliczki w przypadku, gdy termin faktycznej dostawy nie jest znany, a także możliwości skorygowania faktury w sytuacji, gdy data sprzedaży okaże się inna niż wskazana w tym dokumencie.
Nasza firma zapłaciła za towar na podstawie faktury pro forma (100% zapłaty). W związku z tym kontrahent wystawił fakturę zaliczkową. Czy teraz powinien wystawić fakturę końcową do faktury zaliczkowej?
Zakup produktów rolnych od rolników ryczałtowych może zostać ujęty w księgach rachunkowych jedynie na podstawie faktury VAT-RR. Natomiast dowody wewnętrzne dokumentujące zakupy od rolników niebędących rolnikami ryczałtowymi nie mogą być zaliczane do dowodów księgowych dokumentujących poniesienie wydatku.
Przedsiębiorstwa, biura rachunkowe, urzędy czy spółdzielnie łączy wiele, ale na pewno to, że każdy z wymienionych podmiotów wystawia powtarzające się faktury. Sytuacja ta ma miejsce wszędzie tam, gdzie dokumenty wystawiane są nie na podstawie tego, co w danej chwili zostało sprzedane, a cyklicznie, w odniesieniu np. do świadczonych usług stałych.
Proceder handlu fikcyjnymi fakturami wciąż ma miejsce w obrocie gospodarczym i dotyczy głównie branż budowlanej i paliwowej. W prasie i internecie można znaleźć wiele ogłoszeń o sprzedaży takich "dokumentów". W wyniku stosowania fikcyjnych faktur tracą budżet i uczciwi podatnicy.
Sąd Najwyższy w dniu 18 grudnia 2013 r. podjął uchwałę w składzie siedmiu sędziów (sygn. akt I KZP 19/13), w której stwierdził, że przedmiotem czynności przestępstwa określonego w art. 299 § 1 k.k. są wymienione w tym przepisie "środki płatnicze, instrumenty finansowe, papiery wartościowe, wartości dewizowe, prawa majątkowe lub inne mienie ruchome lub nieruchomości" pochodzące bezpośrednio lub pośrednio z popełnienia czynu zabronionego: sprawcą przestępstwa może być również sprawca czynu zabronionego, w tym oszustwa, z którego popełnieniem związana jest korzyść w postaci odliczenia lub zwrotu podatku od towarów i usług.
W przypadku osoby fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą poza swoim miejscem zamieszkania, należy umieścić na fakturze adres zgodny z dokonanym zgłoszeniem rejestracyjnym dla podatku od towarów i usług VAT-R – czyli adres zamieszkania.
Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez TNS OBOP 42 % Polaków zdecydowało się na otrzymywanie e-faktur. Tylko 8 % korzystających było niezadowolonych z nowego rozwiązania. Zadowoleni użytkownicy wskazywali korzyści tj. oszczędność czasu, szybkość otrzymywania wpłat, ochronę środowiska.
Ile firma jest w stanie zaoszczędzić na wystawianiu e-faktur? Okazuje się, że nawet 70% - tyle kosztów mniej poniesie przedsiębiorca wysyłający faktury elektroniczne. Jednak tylko niewielki odsetek firm korzysta z tej formy dystrybucji dokumentów rozliczeniowych.
Co należy zrobić w przypadku, gdy treść faktury jest inna, niż chciał tego nabywca? Czy sprzedawcę można zmusić do poprawienia faktury? W jakich sytuacjach nabywca możne żądać zmiany faktury i wystawienia faktury korygującej?
W dalszym ciągu odnotowywane są liczne przypadki posługiwania się pustymi fakturami w rozliczeniach przedsiębiorców. Fikcyjne faktury, które można kupić na rynku, najczęściej są wystawiane za usługi doradcze, marketingowe, transportowe, czy w zakresie badania rynku.
Od 1 kwietnia 2014 r. weszły w życie nowe zasady rozliczania VAT od samochodów osobowych. Zmiany dotyczą zasad odliczania VAT od zakupu (leasingu, najmu itp.) samochodów, jak również rozliczania kosztów związanych z eksploatacją samochodów oraz zakupu paliwa.
Wraz ze zmianami w VAT z początkiem 2014 r. pojawiły się też nowe przepisy skierowane do firm zwolnionych z VAT. Najważniejszy z nich mówi o tym, że od początku 2014 r. muszą one wystawiać faktury, a nie rachunki jak dotychczas. Oprócz tego, dodatkowe rozporządzenie wprowadziło szczególne zasady dotyczące zestawu elementów na fakturach dokumentujących usługi zwolnione. Wśród elementów jest także podstawa do zwolnienia z VAT. W jakich sytuacjach należy taką podstawę zamieszczać?
Od 1 kwietnia 2014 r. zacznął obowiązywać znowelizowane przepisy ustawy o VAT, które przewidują zupełnie nowe zasady rozliczania VAT od samochodów do 3,5 tony. Business Centre Club przeprowadził sondaż wśród przedsiębiorców na temat tego jak traktują wydatki związane z użytkowaniem samochodów firmowych oraz jak oceniają te najnowsze zmiany.
Zmiana przepisów, które obowiązują od początku 2014 r. w zakresie podatku VAT, może wpłynąć na zwiększenie sporów z organami podatkowymi na gruncie refakturownia usług oraz zwrotu wydatków.
W związku z nowelizacją ustawy o VAT, od 1 stycznia 2014 r. obowiązują nowe zasady dotyczące powstawania obowiązku podatkowego w podatku VAT w zakresie sprzedaży usług. Obecnie obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wykonania usługi.
Obowiązujące od początku 2014 roku przepisy ustawy o VAT wydłużają terminy wystawiania faktur. Można je wystawić 30 dni przed dostawą towarów i nie później niż 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy. Oznacza to, że obecnie wystawienie faktury przed dokonaniem dostawy nie jest błędem.