REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Faktura, Księgi rachunkowe

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Wystawianie i ewidencjonowanie faktur VAT w świetle zmian w Kodeksie karnym - jak nie popełnić nowych przestępstw fakturowych

Od dnia 1 marca 2017 r. mają wejść w życie nowe przepisy Kodeksu karnego (ustawa czeka na podpis Prezydenta RP), które wprowadzają nowe przestępstwa fakturowe i ewidencyjne. Fakt, że ich popełnienie może być zagrożone nawet karą 25 lat więzienia, zmienia całkowicie hierarchię problemów podatkowych rodzących ryzyko odpowiedzi karnej.

Wysokie kary za fałszowanie faktur VAT

Za fałszowanie faktur VAT, których wartość przekracza 10 mln zł, będzie groziła kara 25 lat więzienia, natomiast karą więzienia od 3 do 15 lat byłoby zagrożone fałszowanie faktur o wartości przekraczającej 5 mln zł. Tak wynika z nowelizacji Kodeksu karnego, która ma zacząć obowiązywać od 1 marca 2017 r.

Wystawianie faktur dla gminnych jednostek i zakładów budżetowych - zmiany 2017

Wprowadzone już zmiany przepisów mające na celu m.in. centralizację rozliczeń podatku VAT obejmują w swoim zakresie rozliczenia podmiotów funkcjonujących jako Jednostki Samorządu Terytorialnego (JST). W ogólnym zarysie, zmiany zostały wprowadzone w celu przełożenia obowiązku w rozliczeniu podatku VAT z JST na gminy i wprowadzenia wewnętrznych rozliczeń z podatku VAT dla tych podmiotów.

Przesyłanie JPK wymaga zmian w kontroli wewnętrznej firmy

Weryfikacja przesyłanym przez firmy jednolitych plików kontrolnych (JPK) w zakresie ewidencji VAT pozwoli Ministerstwu Finansów na szybkie zidentyfikowanie podatników, którzy odliczyli VAT z faktur wystawionych przez niezarejestrowanych podatników VAT. - Kontrola wewnętrzna jest narzędziem, które można wykorzystać do wyeliminowania takich sytuacji zanim o nich poinformuje przedsiębiorcę urząd skarbowy - zauważa Renata Art-Franke, menedżer w Grant Thornton.

REKLAMA

Odpowiedzialność karna skarbowa po zmianach w 2017 r.

W kodeksie karnym skarbowym od 1 stycznia 2017 r. obowiązują przepisy, które umożliwiają pociągnięcie do odpowiedzialności osoby fizyczne za uszczuplenia w spółce cywilnej w zakresie podatku VAT i podatku akcyzowego. Jakie jeszcze zmiany wprowadziły nowe regulacje?

Nierzetelne rozliczanie VAT - jakie grożą kary?

Nowy rok, nowe kary – tak w skrócie można określić politykę polskich władz, którym nie wystarcza permanentne rozszerzanie kompetencji organów kontroli skarbowej, czy też nakładanie na przedsiębiorców coraz to nowych obowiązków. Ale to nie wszystko: z sobie tylko wiadomych przyczyn, nasz ustawodawca stwierdził, że najlepszym sposobem na zachęcenie potencjalnych przedsiębiorców do zakładania firm w Polsce będzie... zwiększenie zakresu kar dla „nierzetelnych” płatników podatku VAT.

Okres przechowywania faktur dokumentujących poniesienie kosztu uzyskania przychodu

Na podatniku, który dokonuje zaliczenia danego wydatku do kosztów uzyskania przychodów, ciąży obowiązek udowodnienia, iż wydatek ten został faktycznie poniesiony, a także że jest celowy i racjonalny z punktu widzenia prowadzonego obszaru działalności. W związku z powyższym, konieczne jest prawidłowe oraz rzetelne gromadzenie dowodów dokumentujących poniesienie kosztu. Z uwagi na regulacje wynikające z przepisów Ordynacji podatkowej, dowody dokumentujące poniesienie kosztu mającego wpływ na wysokość dochodu podlegającego opodatkowaniu powinny być przechowywane przez okres 5 lat (który liczony jest od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności).

Krajowa Administracja Skarbowa – jak wpłynie na księgowość firm?

Na początku marca 2017 r. zacznie działać Krajowa Administracja Skarbowa, która zastąpi dotychczas funkcjonujące osobno piony administracji podatkowej, Służby Celnej i kontroli skarbowej. Wprowadzenie Krajowej Administracji Skarbowej wymusi konieczność podniesienia jakości prowadzenia księgowości i ewidencji.

REKLAMA

Kasy rejestrujące - zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji

Kasy rejestrujące - zwolnienia. Od 1 stycznia 2017 r. zwolnienia z obowiązku stosowania kas rejestrujących reguluje nowe rozporządzenie. Zwolnienia te zostały wprowadzone tylko na 2017 r. (poprzednie rozporządzenia były wydawane przez MF na okresy dwuletnie).

Dla kogo księgi rachunkowe w 2017 roku

Od 1 stycznia 2017 r. osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie mają obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych, jeżeli ich przychody za 2016 r. wyniosły co najmniej równowartość w walucie polskiej 2 000 000 euro.

Przejście z pełnej rachunkowości na podatkową księgę przychodów i rozchodów w 2017 roku

Do 21 stycznia 2017 roku osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, których przychody nie przekroczyły w 2016 roku 2 mln euro (8.595.200, - zł – netto, tj. bez podatku VAT), mogą zrezygnować z prowadzenia ksiąg rachunkowych (tzw. pełnej rachunkowości) i wybrać uproszczoną księgowość w postaci podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir). Jak to zrobić?

W 2017 r. łatwiej prowadzić biznes

1 stycznia 2017 r. weszły w życie pierwsze uproszczenia z pakietu 100 zmian dla firm. Ustawa o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego przedsiębiorców wprowadza ponad 30 ułatwień dla biznesu.

Przechowywanie faktur w formie elektronicznej i zniszczenie faktur papierowych

Podatnicy podatku od towarów i usług zobowiązani są do przechowywania wystawionych przez siebie i otrzymanych od kontrahentów faktur. W niektórych branżach powyższe oznaczać może konieczność przechowywania dużej ilości dokumentów. Trudności organizacyjne związane z wypełnieniem ww. obowiązku przezwyciężyć można poprzez wdrożenie procedury przechowywania faktur w formie elektronicznej.

Organy i podatnicy gotowi na kontrolę JPK?

Jak wynika z odpowiedzi Ministra Rozwoju i Finansów na interpelację poselską z dnia 5 grudnia 2016 r., w trakcie pierwszych 4 miesięcy od wprowadzenia JPK organy wystąpiły o przedstawienie danych w tym formacie tylko w 13 postępowaniach i 3 kontrolach. To niewiele, niemniej warto zwrócić uwagę, że w żadnym z postępowań żądane dane nie zostały przekazane przez podatników w formie JPK. Wydaje się, że podatnicy nie są jeszcze gotowi na stosowanie tej nowej formy raportowania danych podatkowych.

Elektroniczne paragony i faktury w 2017 r.

Polski system podatkowy staje się coraz bardziej elektroniczny. Nowe regulacje proponowane przez resort finansów wykorzystują możliwości nowych technologii. W życie wszedł już obowiązek raportowania danych za pomocą Jednolitego Pliku Kontrolnego, a na rok 2017 planowane są e-paragony i e-faktury.

Wysokie sankcje dla odliczających VAT z pustych faktur

1 stycznia 2017 r. wejdzie w życie duża nowelizacja ustawy o podatku od towarów i usług. Wprowadza ona m.in. sankcje podatkowe za nierzetelne rozliczanie podatku VAT. W stosunku do podatników dopuszczających się oszustw podatkowych, w tym odliczających podatek z tzw. pustych faktur przewidziano sankcję podatkową w wysokości 100 proc.

Odliczanie VAT w przypadku zniszczenia lub zaginięcia faktury

Jeżeli faktura ulegnie zniszczeniu albo zaginięciu, podatnik obowiązany jest wystawić duplikat faktury. Duplikat pod względem prawnym równy jest fakturze pierwotnej, ponieważ dokumentuje w ten sam sposób to samo zdarzenie gospodarcze. A zatem stanowi także, na równi z fakturą pierwotną, podstawę do odliczenia VAT.

Limity podatkowe dla przedsiębiorców na 2017 rok

W oparciu o kurs euro na pierwszy dzień roboczy października ustala się wiele limitów podatkowych istotnych dla prowadzących działalność gospodarczą w 2017 rok. Są to wartości określające m.in wysokość przychodów uprawniający do ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, limit prowadzenia ksiąg rachunkowych czy też limit uprawniający do zwolnienia z VAT.

Zawiadomienie o dobrowolnym prowadzeniu ksiąg rachunkowych do 31 stycznia 2017 r.

Zasadą jest, że co roku podatnicy, którzy zamierzają dobrowolnie prowadzić księgi rachunkowe od następnego roku, muszą do 31 grudnia zawiadomić o tym fakcie właściwy w sprawach opodatkowania podatkiem dochodowym urząd skarbowy. W związku z pracami nad podniesieniem kwoty granicznej wyznaczającej obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych z 1 200 000 euro na 2 000 000 euro – planuje się, że termin ten wyjątkowo zostanie wydłużony do 31 stycznia 2017 r.

Wysokie kary za fałszywe faktury VAT nie obejmą drobnych firm

Od 3 do 15 lat pozbawienia wolności będzie groziło za wystawienie fałszywej faktury o wartości powyżej 5 mln zł, a od 5 do 15 lub 25 lat więzienia – jeżeli ta suma przekracza 10 mln zł. Wiceminister sprawiedliwości Michał Wójcik uspokaja jednak, że te wysokie kary za wystawienie fałszywych faktur nie dotkną drobnych firm.

Jak przeprowadzić inwentaryzację należności

Inwentaryzacja należności, mimo że przeprowadzana co roku i, wydawałoby się, jasno określona w przepisach, w praktyce wciąż rodzi problemy. Ze względu na ogólność zapisów ustawy lub ich niewłaściwą interpretację księgowi popełniają różne błędy przy inwentaryzowaniu tej właśnie kategorii majątku.

Księgowość we franczyzie pomysłem na biznes

Katalog dostępnych franczyz na polskim rynku stał się bardzo szeroki. Coraz więcej dużych podmiotów oferuje możliwość rozwijania swoich sieci handlowych. Na naszym rynku po raz pierwszy pojawiła się franczyza usług księgowych.

Pierwsze biuro księgowe we franczyzie otwarte

Tax Care otworzył pierwszą placówkę opartą na systemie franczyzy. Nowatorski sposób na biznes może zamieszać na rynku usług księgowych. Do 2018 r. ma powstań ponad 200 nowych biur.

Pomoc dla firm, którym nie płacą kontrahenci

Przedsiębiorcy będą mogli odliczyć od dochodu nieściągnięte od dłużników kwoty. Zdaniem Rady Podatkowej Konfederacji Lewiatan nowe przepisy, choć trudne w stosowaniu, powinny ulżyć tym firmom, którym krajowi kontrahenci biznesowi nie płacą na czas.

Najważniejsze zmiany w VAT od 2017 r.

Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, która zawiera rozwiązania ograniczające wyłudzenia VAT poprzez uszczelnienie systemu poboru tego podatku.

Zasady ustalania stanu aktywów na dzień bilansowy

Konieczność weryfikacji stanu faktycznego aktywów z zapisami ksiąg rachunkowych na dzień kończący rok obrotowy (dzień bilansowy) wynika z przepisów bilansowych. Jednak w praktyce prace spisowe w przypadku części składników rozplanowuje się w czasie.

Centralny Rejestr Faktur w 2017 r., czyli upowszechnienie e-faktur

Uruchomienie Centralnego Rejestru Faktur planowane jest na koniec 2017 r. Obok już wdrażanego Jednolitego Pliku Kontrolnego i planowanego wprowadzenia elektronicznych paragonów, będzie to kolejna broń w walce z luką podatkową. Jakie konsekwencje dla przedsiębiorców spowoduje wprowadzenie Centralnego Rejestru Faktur?

Elektroniczne faktury we wszystkich urzędach

Ministerstwo Rozwoju rozpoczęło realizację projektu „Platforma pośrednicząca elektronicznego fakturowania dla sfery finansów publicznych”. Celem projektu jest wprowadzenie faktur elektronicznych w relacjach z administracją publiczną.

Jak ująć odpis aktualizujący w ewidencji księgowej

Zgodnie przepisami zawartymi w ustawie o rachunkowości jednostka dokona odpisów aktualizujących należności, które są przeterminowane powyżej sześciu miesięcy. W jaki sposób prawidłowo ująć odpis w ewidencji księgowej?

Sankcje za nierzetelne rozliczanie VAT od 1 stycznia 2017 r.

W dniu 1 stycznia 2017 r. mają wejść w życie kolejne zmiany w zakresie VAT, które, obok wprowadzonego w sierpniu 2016 r. tzw. pakietu paliwowego, mają uszczelnić system podatkowy. Jedno z rozwiązań zakłada przywrócenie sankcji podatkowych za nierzetelne rozliczanie VAT.

Nie będzie kar za przypadkowe błędy przy wystawianiu faktur

Nie będą karani przedsiębiorcy popełniających błędy przy wystawianiu faktur, działający bez zamiaru wytworzenia nieprawdziwej faktury lub posługujący się taką fakturą bez świadomości, że nie odzwierciedla ona faktycznych zdarzeń gospodarczych.

Jak ująć w księgach zmianę wartości posiadanych towarów

Inwentaryzacja magazynów i sklepów należących do firmy wykazała posiadanie partii towarów, która ze względu na zmianę mody i upodobania klientów pozostała niesprzedana. Co mamy zrobić, jeśli będziemy mogli je sprzedać poniżej kosztów zakupu? Jak wykazać w księgach rachunkowych zmianę wartości posiadanych towarów?

Zamknięcie roku księgowego 2016 - terminy

Koniec i początek roku to czas intensywnej pracy związanej z zamknięciem roku i przygotowaniem sprawozdania finansowego. Aby nie zapomnieć o żadnym z terminów, jakie nakładają przepisy, przygotowaliśmy zestawienie tych najbardziej istotnych z krótkim omówieniem. Wskazujemy terminy dotyczące obowiązku zamknięcia roku 2016.

Jak pozyskać nowych klientów i zwiększyć obroty biura rachunkowego?

Częstą bolączką biur rachunkowych są klienci, których trzeba obsługiwać wielu, żeby wyjść na swoje, a także niskie ceny oferowanych usług, które spędzają sen z powiek ich właścicielom. Jak zatem pozyskać nowych klientów, a jednocześnie zwiększyć dochody własnego biura? Odpowiedzią na to może być program partnerski, oferowany na zasadzie franczyzy.

Jak założyć biuro rachunkowe i mieć już na starcie uznaną markę

Obecnie łatwiej niż kiedykolwiek wcześniej można założyć biuro rachunkowe. Nie jest problemem rejestracja działalności gospodarczej, a od prowadzącego takie biuro wymaga się obecnie jedynie niekaralności i ubezpieczenia OC. Znacznie trudniej nabyć wiedzę niezbędną do prowadzenia takiej firmy i zdobycia klientów. Pomocne w tym zakresie mogą się okazać program partnerski i franczyza oferowane przez Tax Care SA.

Jak ująć w księgach odszkodowanie za powypadkową naprawę samochodu

Spółce przyznano odszkodowanie za powypadkową naprawę samochodu ciężarowego. Kwota z tytułu odszkodowania wpłynęła bezpośrednio na rachunek bankowy warsztatu, który wystawił fakturę na kwotę niższą niż przyznane odszkodowanie, a spółka dopłaciła VAT. Jak w związku z tym zaksięgować powstałą nadpłatę z tytułu przyznanego odszkodowania?

Kiedy rozpoznać przychody ze sprzedaży nieruchomości dla potrzeb księgowych

Firma, którą prowadzę, działa w branży nieruchomości. Posiadam grunt, gdzie chcę wybudować nieruchomość mieszkalną. Sprzedaż mieszkań planuję rozpocząć po otrzymaniu pozwolenia na budowę. Budowa nieruchomości będzie finansowana w części kredytem udzielonym przez bank, a częściowo wpłatami otrzymanymi od kupujących. W którym momencie należy rozpoznać przychód ze sprzedaży nieruchomości mieszkalnej dla potrzeb księgowych, a w którym dla celów podatkowych?

Centralny Rejestr Faktur - co oznacza dla przedsiębiorców?

Centralny Rejestr Faktur będzie narzędziem do kontroli przedsiębiorców, ich działalności gospodarczej oraz zawieranych transakcji z dokładnością do każdej otrzymanej czy wystawionej faktury. Rejestr ma być bazą faktur, a zatem przedsiębiorcy będą mieli kolejny obowiązek wobec fiskusa, czyli obowiązek przesyłania każdej faktury, w czasie rzeczywistym, do centralnej bazy administracji rządowej.

Ewidencja księgowa przychodów z tytułu najmu

We wrześniu tego roku wystawiliśmy fakturę za najem za 4 miesiące z góry (wrzesień – grudzień). Czy wartość czynszu dotyczącą bieżącego roku (wrzesień – grudzień) można odpisać jednorazowo w koszty? Jednostka prowadzi pełną ewidencję kosztów.

Zgoda kontrahenta na stosowanie faktury elektronicznej

Przedsiębiorca chce zacząć stosować faktury elektroniczne w rozliczeniach ze swoim kontrahentem. Jak w takie sytuacji wygląda kwestii wyrażenia zgody kontrahenta na stosowanie faktury w postaci elektronicznej?

Jak prowadzić ewidencję dotacji otrzymanych ze środków unijnych

Jednostka podpisała w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego umowę o dofinansowanie zakupu środków trwałych w wysokości 50 proc. kwoty wydatków kosztów kwalifikowanych. Na czym polega obowiązek prowadzenia odrębnej ewidencji zdarzeń związanych z realizacją projektu dotowanego ze środków unijnych?

Jakie wymogi formalne musi spełniać faktura elektroniczna

Faktury w formie elektronicznej są coraz częściej stosowane przez przedsiębiorców w obrocie gospodarczym. Warto więc wiedzieć jakie wymogi formalne muszą spełniać tego rodzaju faktury.

Księgi rachunkowe w 2017 roku – limit przychodów

Nie jest jeszcze jasne, czy graniczny dla obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych limit przychodów osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek jawnych osób fizycznych oraz spółek partnerskich pozostanie w 2017 r. na obecnym poziomie 1.200.000 euro. Jest bowiem możliwe, że od początku 2017 r. wejdzie w życie nowelizacja ustawy o rachunkowości i zgodnie z projektem przygotowanym przez ministra rozwoju limit ten zostanie ustalony na równe 2 mln euro. Na pewno znany jest już średni kurs NBP po jakim te limity trzeba będzie przeliczyć. Możemy więc obliczyć równowartość w złotówkach obu tych limitów.

Kiedy powstaje obowiązek korekty VAT w przypadku wydania weksla

Wydanie weksla stanowi uregulowanie należności, w myśl przepisów ustawy o VAT, a tym samym, podatnik wystawiając i wręczając wierzycielowi weksel własny, przed upływem terminu, po upływie którego byłby zobowiązany do korekty podatku VAT, nie będzie zobowiązany do dokonania korekty podatku naliczonego z tytułu zakupu składników majątkowych.

Sankcje w podatku VAT od 1 stycznia 2017 r.

W nowelizacji ustawy o VAT, która ma wejść w życie 1 stycznia 2017 r., proponuje się wprowadzenie dodatkowych sankcji podatkowych za nierzetelne rozliczanie podatku VAT oraz za wystawianie „pustych” faktur.

25 lat więzienia za fałszywe faktury VAT warte 10 mln zł

Minister sprawiedliwości Zbigniew Ziobro chce, żeby fałszowanie faktur VAT przekraczających kwotę 10 mln zł było zagrożone karą 25 lat więzienia. Zgodnie z projektem w tej sprawie, który niedawno został przyjęty przez rząd, kara 25 lat miałaby być orzekana za fałszowanie faktur, które przekraczają 5 mln zł.

Termin wystawienia faktury VAT do paragonu

Podatnicy VAT na żądanie nabywcy towaru lub usługi mają obowiązek wystawienia faktury. Nabywca powinien jednak zgłosić taką potrzebę w terminie określonym w ustawie o podatku od towarów i usług.

Jak ująć leasing zwrotny w księgach rachunkowych

Jesteśmy spółką akcyjną zajmującą się produkcją profili okiennych. Zamierzamy zawrzeć umowę leasingu zwrotnego na posiadane maszyny. W ewidencji księgowej zawarta umowa będzie zakwalifikowana jako leasing finansowy. W jaki sposób ująć operacje związane ze sprzedażą maszyny i ponownym jej przyjęciem do ewidencji księgowej?

Jak sporządzić dokument przyjęcia środka trwałego (OT)

Dokument przyjęcia środka trwałego do używania (OT) to dowód dokumentujący nabycie środków trwałych nowych, używanych lub ulepszonych, ale także wytworzonych w zakresie własnym. Jakie elementy powinien zawierać ten dokument i jak go prawidłowo sporządzić?

Ewidencja księgowa materiałów w przerobie

Ewidencję księgową materiałów w przerobie warto prowadzić na wyodrębnionym koncie. Powinno ono wykazywać saldo debetowe. Trzeba przy tym stosować ujęcie ilościowo-wartościowe, według miejsc przerobu, asortymentów i poszczególnych partii, w sposób umożliwiający prawidłowe ich rozliczenie.

REKLAMA