REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Kontrahent, NIP

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Zabezpieczenia umowne, czyli jak ograniczyć ryzyko niewypłacalności kontrahenta

W prowadzeniu działalności gospodarczej istotne jest odpowiednie zabezpieczenie dokonywanych transakcji. Przedsiębiorca, który chce uniknąć przypadków niewypłacalności kontrahentów, powinien zadbać o właściwe zabezpieczanie umów pod względem prawnym, w celu ograniczenia ryzyka nie wykonania przedmiotu umowy.

Umowa z zagranicznym kontrahentem – na co polska firma musi zwrócić uwagę

„Przejrzysta i spójna umowa z kontrahentem z zagranicy to klucz do sukcesu” – truizm czy najbardziej palący problem polskich firm? Z praktyki doradztwa prawnego autorów wynika, że polscy przedsiębiorcy zawierają umowy z zagranicznymi firmami na rażąco niekorzystnych dla własnej pozycji prawnej warunkach. Poniżej prezentujemy te najczęstsze błędy polskich firm w umowach zagranicznych.

Firmy nie korzystają z ustawy o terminach zapłaty w transakcjach handlowych

Badania pokazują, że większość mikro, małych i średnich firm nie korzysta z przepisów ustawy o terminach zapłaty w transakcjach handlowych, która pozwala im między innymi na doliczanie dłużnikowi ustawowych odsetek, bądź odzyskiwanie zaległych płatności na jego koszt.

Jak ograniczać ryzyko korupcji i nadużyć w obrocie gospodarczym

Przedsiębiorcy, aby skutecznie ograniczać ryzyko korupcji i nadużyć, mogą wdrażać m.in. politykę compliance. Innym rozwiązaniem jest wdrożenie wewnętrznego systemu zgłaszania nieprawidłowości, który jest jednym z najskuteczniejszych narzędzi pozyskiwania informacji o nadużyciach mających miejsce w organizacji.

Kiedy środki wypłacone z odszkodowania nie będą przychodem

Firma dokonała dostawy podzespołów, które okazały się wadliwe. W umowie sprzedaży zawartej z kontrahentem zostały zapisane kary umowne uwzględniające takie sytuacje. Ale zabezpieczeniem dla firmy była polisa, z której kontrahent dostał odszkodowanie. Czy środki wypłacone z odszkodowania kontrahentowi stanowią przychód firmy?

Jak opodatkować umowę zamiany wierzytelności na towary

Umowa zamiany wierzytelności na towary, wynikająca z konieczności obejścia saudyjskiego prawa, dla polskiej firmy może wiązać się z dodatkowymi kosztami. Nie byłoby ich, gdyby wymiana odbywała się na terenie Unii Europejskiej, jednak wtedy jedna ze stron musiałaby zapłacić VAT, co również oznaczałoby dodatkowe koszty.

Jak rozliczyć świąteczne upominki wręczone kontrahentom

Przedsiębiorcy dość często poza składaniem kontrahentom życzeń z okazji świąt (m.in. świąt Wielkiejnocy), przekazują im również świąteczne upominki. W przypadku zakupu ekskluzywnych prezentów powstaje obowiązek nie tylko do zapłaty podatku VAT, ale i możliwość rozliczenia zakupu w kosztach firmowych.

Trzeba zawiadomić US o nowym koncie bankowym

Mój klient – przedsiębiorca – osoba fizyczna założył nowe konto firmowe. Czy powinien zawiadomić o tym urząd skarbowy, skoro informacja o koncie to jedna z informacji zawartych w zgłoszeniu identyfikacyjnym podatnika? Jakie są konsekwencje braku zawiadomienia urzędu skarbowego o nowym koncie bankowym, które założył przedsiębiorca (brak zawiadomienia lub zawiadomienie po terminie)?

Nieterminowe spłacanie faktur przyczyną niewypłacalności firm

Główną przyczyną niewypłacalności firm jest nieterminowe spłacanie faktur przez klientów, co ogranicza ich możliwości inwestycyjne oraz niejednokrotnie staje się powodem bankructwa (szacuje się, że ponad 700 firm zbankrutuje w tym roku w Polsce). Jednym z podstawowych problemów w tym zakresie jest niewłaściwa weryfikacja przyszłych kontrahentów.

Faktury od nieuczciwego kontrahenta a prawo do odliczenia VAT

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał niedawno ważny wyrok w zakresie prawa do odliczenia VAT z faktury od nieuczciwego kontrahenta. Jest to istotne rozstrzygnięcie dla wszystkich przedsiębiorców, którzy nieświadomie zostali wplątani w przestępczy proceder i ponoszą konsekwencje nieuczciwości swoich kontrahentów. Czy wyrok przyczyni się do zmiany podejścia urzędów skarbowych w stosunku do przedsiębiorców?

Jak uczyć się języków obcych - aplikacje do nauki języków. Część 1

Obecnie coraz więcej osób dorosłych podejmuje naukę języka obcego. Najczęściej ma to miejsce w ramach rozwoju zawodowego, aby sprostać wymaganiom stawianym przez pracodawcę i skutecznie komunikować się z obcojęzycznymi kontrahentami czy współpracownikami. Czasem natomiast nie z obowiązku, ale dla własnej przyjemności, aby mieć możliwość podróżowania, poznawania nowych kultur, zawierania znajomości z ludźmi z całego świata, czytania prasy obcojęzycznej lub oglądania filmów w oryginale. Powodów, by rozpocząć naukę jest wiele.

Jak wycenić rozrachunki z zagranicznym kontrahentem na dzień bilansowy

Spółka sprzedała w grudniu wyroby gotowe dostawcy z Francji. Do końca roku nie otrzyma jednak zapłaty, bo termin przypada dopiero w styczniu 2016 r. Również w grudniu zakupiła towary od kontrahenta z Niemiec. Zapłata za towary nastąpi w styczniu. W jaki sposób spółka ma wycenić rozrachunki z zagranicznym kontrahentem na dzień bilansowy?

Nieprawidłowości występujące w sprawozdaniach finansowych - część II

Wśród występujących nieprawidłowości związanych z przygotowaniem sprawozdania finansowego dość często zdarzają się również uchybienia pojawiające się w procesie uzgodnienia sald rozrachunków. Regulacje prawne w tym zakresie nakładają na wierzycieli obowiązek wystąpienia z inicjatywą uzgodnienia sald należności. W praktyce jednak stosunkowo często inicjatywa uzgodnienia nie spotyka się z odzewem.

Centralny rejestr płatników VAT mógłby zmniejszyć zatory płatnicze w firmach

Notowany jest wzrost liczby firm, które nie mogą się doczekać zapłaty za wystawione faktury. Najgorsza jest sytuacja w branżach górniczej, rolniczej i budowlanej. Na zmniejszenie skali zatorów płatniczych mógłby wpłynąć centralny rejestr płatników VAT, którego wprowadzenie zapowiadało Ministerstwo Finansów.

Odliczenie VAT z faktury od nieuczciwego kontrahenta – wyrok TSUE

Organy podatkowe nie powinny wydawać decyzji odmawiającej odliczenia VAT jedynie wykazując, że dostawca podatnika był podmiotem nieistniejącym. Konieczne jest wykazanie, że podatnik wiedział lub powinien był wiedzieć, iż dostawa wiązała się z przestępstwem w zakresie podatku. Organy podatkowe nie mogą jednakże w sposób generalny wymagać od podatnika sprawdzania, czy jego dostawca dysponuje towarami i jest w stanie je dostarczyć. Nie można również wymagać od podatnika weryfikowania, czy jego dostawca wywiązuje się z obowiązku składania deklaracji i zapłaty podatku VAT.

Jak potwierdzać numer VAT UE kontrahenta zagranicznego

Każdy podatnik, który zamierza dokonać dostawy towarów na rzecz podatnika z innego kraju UE, może ją opodatkować stawką 0%, jeżeli nabywca posiada właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych. Nie oznacza to jednak, że każdorazowo po sprawdzeniu ważności tego numeru na stronie ec.europa.eu/taxation_customs/vies podatnik musi taką informację drukować.

Sprawdzenie poprawności NIP on-line na Portalu Podatkowym

Od 19 października 2015 r. na Portalu Podatkowym można weryfikować on-line identyfikator podatkowy NIP. To kolejna elektroniczna usługa Ministerstwa Finansów, która zwiększa bezpieczeństwo obrotu gospodarczego.

Kiedy na fakturze powinien być numer NIP nabywcy

Firma, która od lat sprząta u nas śmieci, wystawia nam fakturę za swoje usługi nie podając na niej naszego numeru NIP. Czy taki dokument jest prawidłowy?

Obowiązek podatkowy w przypadku zapłaty zagranicznemu kontrahentowi zaliczki na poczet dostawy towarów z montażem

Niemiecki kontrahent wystawił nam w kwietniu 2014 r. fakturę zaliczkową na poczet dostawy maszyny, która będzie montowana w naszym zakładzie. Zaliczkę wpłaciliśmy na początku maja 2014 r. na podstawie otrzymanej faktury. W czerwcu 2014 r. maszyna została dostarczona i zamontowana. Wtedy dostawca wystawił nam fakturę końcową. Kiedy powinniśmy opodatkować zapłaconą zaliczkę?

Jak rozliczyć zakup i sprzedaż towarów dokonane w innym kraju UE

Jak należy rozliczyć zakup i sprzedaż towarów na terenie Czech przez spółkę z o.o., gdy zakupiony towar nie jest przywożony na teren Polski. Jak powinno wyglądać opodatkowanie, udokumentowanie i księgowanie takich transakcji?

Czy przedsiębiorca może zawrzeć umowę z konsumentem przez SMS-a

Ustawa o prawach konsumenta, która weszła w życie 25 grudnia 2014 r., w sposób istotny zmieniła dotychczasowe zasady zawierania umów przez telefon. Obecnie zawarcie umowy w trakcie rozmowy telefonicznej jest już niemożliwe - może być ona jedynie wstępem do jej podpisania. Mimo tego, że strony uzgodniły przez telefon główne założenia kontraktu, przedsiębiorca musi przedstawić je na piśmie, a konsument potwierdzić podpisem w takiej samej formie. Powstaje jednak pytanie, czy umowę z konsumentem można zawrzeć przez SMS-a?

Relacje z kontrahentami – jak pozyskać nowych i współpracować z obecnymi?

W sektorze MŚP współpraca z kontrahentami to niezwykle istotna sprawa, gdyż jest ona bezpośrednia i personalna. Pozyskanie nowych partnerów i utrzymanie dobrych relacji z obecnymi jest często kwestią „być albo nie być” firmy na rynku. W głównej mierze to właśnie rzetelni kontrahenci decydują o płynności finansowej danego przedsiębiorstwa, a dzięki ich zweryfikowaniu możemy uchronić się przed bankructwem.

Nowe regulacje dotyczące odsetek poprawią sytuację firm

Polepszenie sytuacji firm między innymi w zakresie płynności finansowej - to oczekiwany efekt projektu zmian w ustawie o terminach zapłaty w transakcjach handlowych, mówi Jacek Cieplak, adwokat i dyrektor Związku Przedsiębiorców i Pracodawców. Propozycja zakłada wprowadzenie mechanizmu obliczania odsetek za opóźnienie w obrocie profesjonalnym, nowy mechanizm naliczania odsetek ustawowych z Kodeksu cywilnego oraz zróżnicowanie wysokości tych odsetek.

Mediacja i arbitraż jako formy rozwiązywania konfliktów między przedsiębiorcami

W obrocie gospodarczym niejednokrotnie dochodzi do konfliktów między przedsiębiorcami. Te poważne zwykle mają swój finał w sądzie, jednak nie dla wszystkich dochodzenie swoich praw w ten sposób jest korzystne. Proces sądowy to długa i kosztowna procedura, tymczasem przedsiębiorcom zależy na szybkim rozwiązywaniu sporów, a przy tym w miarę możliwości zachowanie dobrych stosunków między stronami konfliktu. Przedsiębiorcy mogą więc skorzystać z alternatywnych sposobów rozwiązywania antagonizmów, takich jak mediacja lub arbitraż.

Zwrot VAT z faktur od nieuczciwego kontrahenta

Sytuacja przedsiębiorców nieświadomie uczestniczących w transakcjach z nieuczciwymi kontrahentami, z prawnego punktu widzenia, nie jest aż tak zła, jak mogłyby na to wskazywać, wydawane często na wyrost, decyzje organów podatkowych. Nawet w przypadku, gdyby okazało się, że kontrahent okazał się oszustem podatkowym, możliwe jest otrzymanie zwrotu VAT.

Wydatki na zakup owoców dla pracowników i kontrahentów w kosztach

Wydatki, jakie ponosi przedsiębiorca na zakup owoców z przeznaczeniem dla pracowników stanowią przejaw jego dbałości o ich stan zdrowia, kondycję fizyczną i samopoczucie, co w dłuższej perspektywie czasu może przełożyć się na poprawę atmosfery pracy, zwiększoną wydajność pracy i w konsekwencji większe dochody firmy. Takie wydatki mogą więc stanowić koszt uzyskania przychodu. To samo dotyczy korzystnego rozliczenia owoców zakupionych z myślą o kontrahentach.

Płynność finansowa w przedsiębiorstwie – jak o nią zadbać?

Płynność finansowa jest głównym czynnikiem umożliwiającym przedsiębiorstwu jego sprawne funkcjonowanie oraz rozwój. Ponadto wywiązywanie się w terminie ze wszelkich należności umacnia wizerunek firmy na rynku i sprawia, że jest ona stale atrakcyjna dla kontrahentów. Utrzymanie płynności jest dla każdego przedsiębiorstwa rzeczą priorytetową, gdyż jej brak może stać się przyczyną upadku firmy.

Odwrotne obciążenie VAT - status kontrahenta można sprawdzić na smartfonie

Dla przedsiębiorców stosujących mechanizm odwrotnego obciążenia pojawiło się spore ułatwienie. Dzięki uruchomieniu usługi przez Ministerstwo Finansów, kontrahenta pod względem jego statusu na gruncie VAT można już sprawdzać przez internet, używając również smartfona czy tableta.

Sprawdź, czy kontrahent nie jest oszustem podatkowym, bo nie odliczysz VAT

Fiskus cały czas stoi na stanowisku, że to na przedsiębiorcy spoczywa obowiązek dołożenia należytej staranności w sprawdzaniu uczciwości podatkowej drugiej strony transakcji.

Ulga na złe długi po 1 lipca 2015 r.

Od 1 lipca br. więcej VAT-owców skorzysta z ulgi na złe długi. VAT z dłużnych faktur rozliczy również wierzyciel powiązany z dłużnikiem rodzinnie czy kapitałowo. Dłużnik z kolei będzie zwolniony z korekty odliczonego z niezapłaconej faktury VAT-u, jeśli będzie w trakcie postępowania upadłościowego lub likwidacji.

Brak należytej staranności pozbawia prawa do odliczenia VAT

Przedsiębiorca winien jest wykazać się szczególną ostrożnością przy prowadzeniu interesów (zawieraniu transakcji z kontrahentami), ponieważ w sytuacji, w której doszłoby do przestępstwa lub nadużycia, nawet bez jego wiedzy, może utracić prawo do odliczenia VAT.

System e-CODEX ułatwi przedsiębiorcom odzyskanie należności od kontrahentów z UE

Polska dołączyła do pilotażu systemu e-CODEX, dzięki któremu Polscy przedsiębiorcy i konsumenci będą mogli dochodzić swoich roszczeń wobec unijnych kontrahentów przez internet. Elektroniczne postępowania będą dotyczyły m.in. europejskiego nakazu zapłaty i drobnych roszczeń.

Zasady dołączania pełnomocnictwa do zgłoszeń aktualizacyjnych NIP-2

Spółka nie postępuje prawidłowo traktując aktualizację informacji NIP-2 jak deklarację w myśl przepisów Ordynacji podatkowej i tym samym składając jedno pełnomocnictwo (wraz z jednorazowo dokonaną zapłatą za nie) do wielokrotnego podpisywania aktualizacji informacji na podstawie formularza NIP-2. W analizowanej sprawie pełnomocnik spółki ma bowiem obowiązek dołączania każdorazowo pełnomocnictwa do składanych zgłoszeń aktualizacyjnych (NIP-2).

Powstanie system wymiany informacji o wiarygodności płatniczej kontrahentów

Łatwiejsze sprawdzanie wiarygodności płatniczej kontrahentów, większa ochrona przed nieuczciwym wpisem dla dłużników - takie m.in. zmiany zakłada przyjęty przez rząd projekt noweli ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych.

Wydatki na poczęstunek dla kontrahentów mogą być kosztami uzyskania przychodów

Organy podatkowe potwierdzają korzystną wykładnię przepisów podatkowych prezentowaną przez sądy administracyjne, zgodnie z którą koszty poczęstunku dla kontrahentów (nawet napojów alkoholowe) można zaliczyć do kosztów podatkowych o ile dominującym celem spotkania jest cel biznesowy. Jednak fiskus próbuje też wracać do wcześniej prezentowanej argumentacji i wprowadzać inne kryteria dyskwalifikujęce tego rodzaju koszty, np. przepych.

Konkurs dla pracowników kontrahenta – obowiązki płatnika

Przedsiębiorcy w celu zwiększenia efektywności prowadzonej działalności podejmują różnorodne działania o charakterze marketingowym. Jednym z takich działań jest organizacja konkursu dla osób zajmujących się bezpośrednio sprzedażą produktów (usług) oferowanych przez przedsiębiorcę (np. pracowników jego kontrahenta).

Odmowy nadania numeru NIP ze względu na adres siedziby spółki

Czy określenie siedziby podatnika może być przyczyną odmowy nadania numeru NIP? Zdaniem Wojewódzkiego Sądu Administracyjny w Łodzi żaden przepis nie nakłada na podmiot ubiegający się o rejestrację obowiązku wykazania, że znajdujący się pod wskazanym adresem lokal spełnia warunki do prowadzenia zgłoszonej działalności gospodarczej. Organ uprawniony do reprezentacji spółki nie ma też obowiązku ciągłego przebywania pod adresem siedziby. Ponadto fakt, że pod wskazanym adresem mają siedzibę także inne spółki nie ma wpływu na kwestię nadania numeru NIP spółce.

Zmiany w ustawie o KRS od 1 grudnia 2014 r.

Na początku grudnia wejdzie w życie nowelizacja ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym, która wprowadza doniosłe zmiany, których podstawowym celem jest uproszczenie oraz usprawnienie procedur rejestracyjnych dotyczących podmiotów podlegających wpisowi do KRS. Najistotniejszym skutkiem nowych rozwiązań przewidzianych w nowelizacji ma być przyspieszenie momentu, w którym ww. podmioty będą mogły faktycznie rozpocząć prowadzenie działalności.

Założenie firmy po 1 grudnia 2014 r.

Przedsiębiorcy wpisywani do KRS będą mogli szybciej rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej. Po zmianach przedsiębiorca założy firmę już w 7 dni. Pomoże w tym możliwość szybszego uzyskiwania numerów REGON i NIP. Rozwiązania wprowadzone ustawą o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz zmianie niektórych innych ustaw (dalej: ustawa nowelizująca) będą obowiązywać od 1 grudnia 2014 r.

Zgłoszenie aktualizujące NIP-2 a miejsce prowadzenia działalności

Zmiana jak również dodanie dodatkowego miejsca prowadzenia działalności wymaga od podatnika zgłoszenia aktualizującego NIP – 2.

Szybsze uzyskanie numerów REGON i NIP

Posłowie przyjęli rządowy projekt nowelizacji ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz niektórych innych ustaw. Nowe regulacje, które wejdą w życie 1 grudnia 2014 r., przyspieszą proces rozpoczynania działalności gospodarczej dzięki skróceniu czasu oczekiwania na uzyskanie numerów REGON i NIP.

Odstąpienie od umowy z kontrahentem - co warto wiedzieć?

Obowiązek wywiązywania się z umów to jedna z najważniejszych zasad w obrocie gospodarczym. Czasami jednak zachodzą wyjątkowe okoliczności, w konsekwencji których możliwe jest odstąpienie od umowy, czyli powrót do stanu, w którym kontrakt uważa się za niezawarty.

Outsourcing księgowości bez obowiązku składania NIP-2

Firmy coraz chętniej zlecają całość lub część obsługi księgowej do podmiotów zewnętrznych. W takiej sytuacji podatnik jest zobowiązany poinformować urząd skarbowy, czy dokumentacja rachunkowa jest prowadzona we własnym zakresie, czy przez zewnętrzny podmiot. Ale pojawiają się wątpliwości, czy trzeba jeszcze złożyć zgłoszenie aktualizacyjne NIP?

Adres biura wirtualnego jako przesłanka odmowy nadania NIP

Coraz bardziej popularnym rozwiązaniem wśród przedsiębiorców jest praktyka korzystania z tzw. biur wirtualnych. Okazuje się, że fiskus podejrzliwie patrzy na takie firmy. Urzędy skarbowe nierzadko wydają decyzje odmowne na wnioski o nadanie NIP tym właśnie podmiotom, które korzystają z legalnej alternatywy dotyczącej rejestracji działalności pod adresem biura wirtualnego. Dlaczego?

Nowe wzory formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych (NIP)

Minister finansów w drodze rozporządzenia określił nowe wzory formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych (NIP), a także nowy wzór zgłoszenia aktualizacyjnego (ZAP-3). Nowe wzory formularzy zaczną obowiązywać od 9 kwietnia 2014 r.

Nowe druki NIP-2, NIP-7 i ZAP-3 w 2014 roku

W Dzienniku Ustaw z 25 marca 2014 roku w pozycji 383 zostało opublikowane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 12 marca 2014 r. w sprawie wzorów formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych i zgłoszeń aktualizacyjnych.

Zmiany w procedurze zakładania działalności gospodarczej

Ministerstwo Sprawiedliwości zaproponowało kolejne ułatwienia w procedurze rozpoczynania działalności gospodarczej, chodzi m.in. o zautomatyzowanie i uproszczenie nadawania numerów NIP i REGON.

Obowiązek ujawniania PESEL, KRS, NIP - nowelizacja k.p.c.

Obowiązek ujawniania dodatkowych danych osobowych stron (PESEL, KRS, NIP) to następstwo zmian jakie weszły w życie po nowelizacji kodeksu postępowania cywilnego.

Krótszy czas oczekiwania na uzyskanie numerów REGON i NIP

Rozpoczynanie działalności gospodarczej ma być prostrze i szybsze, między innymi dzięki skróceniu czasu oczekiwania na uzyskanie numerów REGON i NIP - tak wynika założeń do projektu ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym.

PESEL lub NIP tylko w e-sądach

Obowiązek podania numeru PESEL lub NIP będzie dotyczył tylko spraw prowadzonych w e-sądach.

REKLAMA