REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Najem i dzierżawa, Księga przychodów i rozchodów

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Ewidencja środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych

Zgodnie z art. 22n ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnicy prowadzący, zgodnie z przepisami o rachunkowości, księgi rachunkowe są obowiązani do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 22a-22m.

Forma dowodu księgowego przy fakturze zaliczkowej

Jaką formę powinien przybrać dokument, który stanowiłby udokumentowanie i potwierdzenie uzyskania przychodu dla potrzeb prawidłowego prowadzenia ewidencji przychodów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, w przypadku, gdy uzyskane należności w zamian za wykonanie usługi stanowią przychód w momencie faktycznego wykonania usług?  Wcześniej wystawiono fakturę zaliczkową na wykonanie przedmiotowych usług. Stosowana też jest kasa fiskalna.

Kpir a obowiązek zainstalowania kasy rejestrującej w trakcie miesiąca

Obowiązek zaprowadzenia ewidencji sprzedaży mają miedzy innymi podatnicy, którzy nie posiadają kasy rejestrującej, a dokonują sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej.

Ewidencja przychodów ze sprzedaży u podatnika zwolnionego z VAT

Podatnik nie jest Vat-owcem ze względu na wysokość obrotu. Prowadzi sprzedaż zarówno na rzecz przedsiębiorstw jak również osób fizycznych, jednak nie podlega obowiązkowi posiadania kasy fiskalnej. Jak powinien dokumentować sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej?

Ewidencja sprzedaży u podatników stosujących kasy fiskalne

Prowadzenie ewidencji sprzedaży w przypadku prowadzenia kpir przez biuro rachunkowe

Biuro rachunkowe w Warszawie prowadzi podatnikowi księgę przychodów i rozchodów. Czy podatnik podatnik w takiej sytuacji musi prowadzić ewidencję sprzedaży?

Jakie dane powinna zawierać ewidencja sprzedaży

Jakie dane powinna zawierać ewidencja sprzedaży zgodnie z rozporządzeniem w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów?

Kiedy księga przychodów i rozchodów jest nierzetelna

Paragraf 11 rozporządzenia o kpir nakazuje podatnikom prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów rzetelnie i w sposób niewadliwy. Oba te pojęcia są zdefiniowane w rozporządzeniu.

Kiedy można zaliczyć do kosztów wstępną opłatę leasingową w pkpir

Koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia (art. 22 ust. 5c ustawy o PIT). Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego - w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

Czynsz za wynajem samochodu a „kilometrówka”

Przedsiębiorcy zepsuł się samochód. Miał pilne spotkanie z kontrahentem. Wynajął na dwa dni samochód. Przejechał nim 500 kilometrów. Do kosztów zaliczył wydatki wynikające z „kilometrówki”. Do kosztów zaliczył jednak poza tym limitem 600 zł z tytułu opłaty za wynajem samochodu. Czy postąpił słusznie?

Najemca w galerii handlowej - jak zaliczać opłaty jednorazowo do kosztów

Wynajęcie powierzchni handlowej w galerii handlowej jest kosztowną inwestycją. Podstawowy problem w zakresie zaliczania ponoszonych wydatków do kosztów uzyskania przychodu dotyczy ich kwalifikacji jako tzw. „inwestycje w obcych środkach trwałych” albo jako „jednorazowy koszt podatkowy”.

Jak zaksięgować w pkpir przychód ze sprzedaży oprogramowania

Jak księgować przychód osiągany ze sprzedaży oprogramowania wraz z licencją, w sytuacji gdy sprzedaż jest prowadzona przez wyspecjalizowaną firmę pośredniczącą i następuje poprzez stronę internetową, a dokumentem potwierdzającym dokonaną sprzedaż jest zestawienie płatności w postaci raportu za dany okres?

Czym jest ewidencja wyposażenia i co powinna zawierać

W myśl § 4 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia, podatnicy obowiązani do prowadzenia podatkowej księgi prowadzić powinni ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz ewidencję wyposażenia.

Jak należy ując w kpir koszty opłat leasingowych

Kosztem uzyskania przychodów leasingobiorcy są opłaty ponoszone z tytułu umowy leasingu operacyjnego z wyjątkiem kaucji gwarancyjnej , która jest świadczeniem zwrotnym.

Amortyzacja środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w pkpir

Jak amortyzować samochód, jako środek trwały w księdze przychodów i rozchodów?

Metody i terminy ujmowania przychodów w pkpir

Rozpoczynam działalność gospodarczą. Mam pytanie na który dzień miesiąca powinienem ujmować przychody z działalności gospodarczej w książce przychodów i rozchodów?

Metody i terminy ujmowania kosztów w pkpir

Podatnicy mają często wątpliwości jak należy prawidłowo ujmować koszty w podatkowej księdze przychodów i rozchodów i w jakich terminach od dnia zakupu towarów

Kto może nie prowadzić księgi przychodów i rozchodów

Nie wszyscy przedsiębiorcy muszą prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów.

W jakim terminie trzeba założyć pkpir

Dla rozpoczynających prowadzenie działalności gospodarczej termin założenia księgi przychodów i rozchodów wyznaczony został na dzień rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej. Jeżeli przykładowo działalność gospodarcza rozpoczęła się 15 czerwca to od tego dnia istnieje obowiązek prowadzenia kpir.

Kto musi prowadzić księgę przychodów i rozchodów?

Zgodnie z ustawą o PIT podatkową księgę przychodów i rozchodów (zwaną dalej księgą) mają obowiązek prowadzić wykonujące działalność gospodarczą osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie – jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży nie przekroczyły równowartości 1.200.000,- euro. Ale to nie wszyscy, którzy powinni zainteresować się tą księgą.

Kiedy można zaliczyć do kosztów pierwszą (wstępną) ratę leasingową maszyny w pkpir

W przypadku leasingu operacyjnego maszyny używanej w działalności gospodarczej pierwszą ratę leasingową (tzw. czynsz inicjalny) można ująć w kosztach uzyskania przychodów jednorazowo w dacie poniesienia tego wydatku. Za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, w przypadku podatników prowadzących podatkowe księgi przychodów i rozchodów uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu.

Kiedy zaliczyć do kosztów składki na ZUS, FP i FGŚP

Od 2009 roku składki na ZUS, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych powinny być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów w miesiącu, za który składki te są należne, pod warunkiem, że składki zostaną opłacone w terminie wynikającym z odrębnych ustaw. Jedynie w przypadku uchybienia tym terminom w/w składki stanowić będą koszt uzyskania przychodu w miesiącu, w którym zostały faktycznie zapłacone.

Jak rozliczyć zakup towarów handlowych w księdze przychodów i rozchodów

Jak rozliczyć i udokumentować delegacje pracowników w pkpir

Zwrot koszów diet i noclegów dokonany na rzecz pracowników, może stanowić koszt uzyskania przychodu. Dokumenty potwierdzające koszty wyjazdów służbowych pracowników muszą zawierać dane zawarte w § 14 rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Wydatki na lokal przed wynajmem a koszty uzyskania przychodów

Mając do dyspozycji lokal, który możemy wynajmować, może zaistnieć sytuacja, gdy stracimy jednego lokatora i będziemy zmuszeni poszukiwać kolejnego najemcy. Konsekwencją tego będzie to iż przez dłuższy bądź krótszy czas lokal będzie stał pusty a niezbędne wydatki na jego utrzymanie trzeba będzie ponosić (np. czynsz czy inne regularne opłaty za energię, garaż itp.).

Cudzoziemiec z UE prowadzący w Polsce firmę może stosować pkpir

Jeżeli podatnik jest obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej i prowadzi działalność gospodarczą na terytorium Polski może prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów.  Do prowadzenia ksiąg rachunkowych zobowiązany będzie dopiero po osiągnięciu, za poprzedni rok obrotowy, przychodów netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych wynoszących co najmniej równowartość w walucie polskiej 1.200.000 euro.

Jak rozliczyć import usług w podatkowej księdze przychodów i rozchodów

Od kiedy Polska została członkiem Unii Europejskiej, w ustawie o VAT pojawiło się pojęcie importu usług. Import usług ma miejsce w przypadku, gdy polski podatnik (usługobiorca) nabędzie usługę od podmiotu zagranicznego (usługodawca). Usługobiorca ma obowiązek rozliczyć VAT od importowanej usługi wtedy, gdy miejscem świadczenia usługi jest Polska.

Faktury dokumentujące zakup paliwa a rzetelność księgi przychodów i rozchodów

Zaliczenie poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów musi być prawidłowo udokumentowane. Jest to jeden z podstawowych warunków dokonania odpisów.

Zmiana ustawy o ryczałcie od 20 maja 2010 r.

Osoby chcące rozpocząć rozliczanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych - przychodów z tzw. prywatnego (czyli realizowanego poza działalnością gospodarczą) najmu lub dzierżawy - będą musiały trochę później niż przed 20 maja 2010 r. zawiadomić o tym urząd skarbowy. Od 1 stycznia 2011 roku nic się w tym zakresie nie zmieniło.

Czy wynajem jednopokojowych kawalerek można opodatkować kartą podatkową

Mam kilka małych kawalerek (w różnych punktach miasta), które w czasie roku akademickiego wynajmuję studentom. Przychód z tytułu najmu, opodatkowuję na zasadach ogólnych. W bieżącym roku, w okresie wakacyjnym chciałbym wynajmować te lokale turystom na krótkotrwałe zakwaterowanie (noclegi). Czy uzyskane przychody z tytułu najmu jednopokojowych kawalerek na usługi noclegowe w ramach działalności gospodarczej mogą być opodatkowane w formie karty podatkowej?

Gdy żona wynajmuje, mąż nie traci prawa do karty podatkowej

Czy jeśli moja małżonka wynajęła lokal pod działalność gospodarczą, to czy z chwilą osiągnięcia przez nią dochodu z najmu, ja stracę prawo do opodatkowania w formie karty podatkowej?

Ryczałt od najmu prywatnego od 2010 roku jest opłacalny jak nigdy dotąd

Od 1 stycznia 2010 r. (także w 2013 roku) osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze (o ile umowy te nie są zawierane w ramach działalności gospodarczej), jeżeli wybiorą ryczałt ewidencjonowany, płacą podatek w wysokości 8,5% uzyskanych przychodów bez względu na ich wysokość.

PIT-28 - rozliczamy ryczałtem przychody z najmu i dzierżawy - PIT 2011

Do wtorku 31 stycznia 2012 r. muszą złożyć PIT-28 za 2011 r. podatnicy rozliczający ryczałtem przychody z najmu, dzierżawy i innych podobnych umów.

Rozliczamy ryczałtem dochody z najmu i dzierżawy na PIT-28 - PIT 2009

Do poniedziałku 1 lutego 2010 r. muszą złożyć PIT-28 podatnicy rozliczający ryczałtem przychody z najmu, dzierżawy i innych podobnych umów (bo 31 stycznia wypada w tym roku w niedzielę).

PIT-28 - rozliczamy ryczałtem przychody z najmu i dzierżawy

Do końca stycznia muszą złożyć PIT-28 podatnicy rozliczający ryczałtem przychody z najmu, dzierżawy i innych podobnych umów. Jeżeli ostatni dzień stycznia wypada sobotę - ostateczny termin przesuwa się na pierwszy dzień roboczy kolejnego miesiąca.

Rozliczamy ryczałtem dochody z najmu i dzierżawy na PIT-28 - PIT 2010

Do poniedziałku 31 stycznia 2011 r. muszą złożyć PIT-28 podatnicy rozliczający ryczałtem przychody z najmu, dzierżawy i innych podobnych umów.

VAT przy prywatnym najmie mieszkań

Wynajmowanie (również dzierżawa) mieszkań na cele mieszkaniowe na własny rachunek jest usługą zwolnioną z VAT (art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT w zw. z poz. 4 załącznika nr 4 ustawy o VAT).  Tak więc wynajmujący mieszkania na cele mieszkaniowe nie muszą się rejestrować jako podatnicy VAT.

Czy wynajem mieszkania dla pracowników jest dla nich przychodem

Firma wynajmuje trzy umeblowane mieszkania dla swoich pracowników pochodzących z innej miejscowości. Mieszkania wynajmowane są na rachunki od osób niebędących czynnymi podatnikami VAT. Jak rozliczyć taki wynajem, jeżeli jedno mieszkanie jest wynajmowane dla jednego pracownika? A jak, gdy wynajmowane jest dla kilku pracowników? Czy wartość wynajmu należy doliczyć do dochodu pracownika? Czy taki wydatek jest dla nas kosztem uzyskania przychodów?

Jak rozliczyć zakup mebli biurowych do wynajmowanego lokalu

Prowadzę podatkową księgę przychodów i rozchodów. Zakupiłam meble biurowe do lokalu wynajmowanego na działalność. Na fakturze jest napisane: meble biurowe - komplet-zestaw mebli biurowych. Cena 6355 zł + VAT. Na fakturze nie wyszczególniono, co wchodzi w skład zestawu, ale w praktyce jest to: biurko z szafką zintegrowaną, szafka z szufladami i zestaw szafek kuchennych. Jak powinnam rozliczyć ten zakup w kosztach? Czy powinnam amortyzować cały komplet przez 5 lat? A może, mimo że nie ma wyszczególnienia poszczególnych elementów zestawu na fakturze, to najpierw powinnam podzielić go na 3 części i ustalić wartość początkową każdej z nich, a dopiero potem amortyzować osobno każdą z tych części?

Jak ewidencjonować w księdze przychodów i rozchodów wypłatę wynagrodzeń pracowników

Jestem opodatkowany na zasadach ogólnych. Prowadzę księgę przychodów i rozchodów. Czy prawidłowe jest ewidencjonowanie wynagrodzeń pracowników w wartości netto w dniu dokonania faktycznej wypłaty, a składek na ubezpieczenia społeczne (finansowanych przeze mnie oraz pobranych z wynagrodzeń) w dniu faktycznego ich przekazania na konto ZUS? Stosuję memoriałową metodę rozliczania kosztów.

REKLAMA