REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Najem i dzierżawa, Księga przychodów i rozchodów

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak dokumentować w kpir nieodpłatne nabycie towarów?

Czy można zaksięgować koszt w kpir na podstawie noty obciążeniowej?

Prowadzę działalność gospodarczą w lokalu stanowiącym moją własność. W budynku funkcjonuje wspólnota mieszkaniowa. Opłaty za fundusz eksploatacyjny, fundusz remontowy, fundusz zarządzania, wodę, CO i śmieci ponoszę na podstawie noty obciążeniowej wystawionej przez tę wspólnotę. Czy taki dokument może stanowić podstawę księgowania tych wydatków w podatkowej księdze przychodów i rozchodów?

Kiedy można opodatkować ryczałtem budynek użytkowy?

Nie prowadzę działalności gospodarczej. Jestem jednak podatnikiem VAT, z uwagi na obowiązek odprowadzania tego podatku przy sprzedaży moich prywatnych działek budowlanych. Posiadam budynek użytkowy, który zamierzam wynająć przedsiębiorcy. Uzyskane z tytułu wynajmu przychody chciałbym opodatkować zryczałtowanym podatkiem dochodowym według stawki 8,5%. Czy przychody z najmu nieruchomości będą mogły być potraktowane i opodatkowane jako odrębne źródło przychodów określone w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o PIT.

Jakie są skutki w CIT wypowiedzenia umowy najmu przed zamortyzowaniem inwestycji w obcym środku trwałym?


Sądy administracyjne prezentują stanowisko, że straty powstałe w wyniku likwidacji nie w pełni umorzonych (zamortyzowanych) środków trwałych mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Warunkiem jest jednak, by te środki trwałe zostały zlikwidowane z innych przyczyn niż zmiana przedmiotu działalności.

Od 2011 roku podatkowa księga przychodów i rozchodów dostosowana do PKWiU 2008


Na stronach internetowych Ministerstwa Finansów został umieszczony projekt rozporządzenia zmieniającego od 2011 roku rozporządzenie w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Czy wydatki na remont dachu mogą być kosztem uzyskania przychodów z najmu

Wydatki na remont dachu (o ile miał na celu odtworzenie jego stanu pierwotnego) można bezpośrednio zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów z tytułu umowy najmu.

Czy do limitu obrotów trzeba liczyć przychody ze sprzedaży środków trwałych

Obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych dotyczy osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek jawnych osób fizycznych oraz spółek partnerskich, jeżeli ich przychody, w rozumieniu art. 14 ustawy o PIT, za poprzedni rok podatkowy wyniosły w walucie polskiej co najmniej równowartość w złotówkach kwoty określonej w przepisach o rachunkowości (1.200.000 euro). Tak stanowi art. 24a ust. 4 ustawy o PIT.

Którzy podatnicy PIT powinni prowadzić pełną księgowość w 2011 roku

Jak rozliczyć w pkpir towar handlowy przekazany na potrzeby wewnętrzne firmy

Podstawowym przeznaczeniem towarów handlowych w ramach prowadzonej działalność gospodarczej jest ich dalsza odsprzedaż. Często zdarza się jednak, że firmy część zakupionego towaru przeznaczają na potrzeby wewnętrzne.

Jak ewidencjonować przebieg pojazdu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów

Przedsiębiorcy często wykorzystują na potrzeby działalności gospodarczej swój prywatny samochód osobowy. Mają obowiązek wówczas prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu, tzw. „kilometrówkę”. Tylko wtedy wydatki poniesione z tytułu używania takiego samochodu mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Czy można zaliczyć do kosztów wydatek poniesiony na wynajęcie samochodu osobowego

Przedsiębiorca prowadząc działalność gospodarczą ma prawo na potrzeby tej działalności wynająć samochód osobowy od osoby fizycznej na podstawie umowy najmu. Rodzi się pytanie czy taki wydatek podatnik prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów będzie mógł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?

Co jest przychodem podlegającym opodatkowaniu ryczałtem od najmu

Przychodem z najmu przez wynajmującego nie są ponoszone przez najemcę koszty związane z przedmiotem najmu (opłaty czynszowo-eksploatacyjne np. za energię elektryczną, ogrzewanie, ciepłą i zimną wodę), jeżeli z umowy wynika, że najemca jest zobowiązany do ich ponoszenia.

Jak obliczyć termin zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o prowadzeniu pkpir

Podatkową księgę przychodów i rozchodów zakłada się na dzień 1 stycznia. Dwudziestodniowy termin do zawiadomienia w formie pisemnej naczelnika urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania podatnika upływa zatem 21 stycznia.

Jak udokumentować w kpir wydatki dokonane za pomocą karty kredytowej

Niejednokrotnie dokonujemy różnych drobnych zakupów ale niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej (np. książek literatury fachowej) za pomocą karty kredytowej. Za dowód dokonania takiej operacji służy nam zestawienie operacji karty kredytowej. Czy taki dokument wystarczy do zaliczenia wydatku do kosztów uzyskania przychodów?

Jak dokumentować zakup towarów na targowiskach

Gdy sprzedawca nie ma możliwości wystawienia faktury VAT i nie chce wystawić zwykłego rachunku - dokumentem potwierdzającym zakup może być odpowiednio sporządzony przez nabywcę dowód wewnętrzny.

Jakie są skutki podatkowe nieodpłatnego udostępnienia nieruchomości

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością udostępnia nieodpłatnie pomieszczenie biurowe innej spółce. Czy obie spółki poniosą konsekwencje podatkowe nieodpłatnego udostępnienia nieruchomości?

Kiedy powstaje przychód z najmu

Spółka zajmuje się wynajmem pomieszczeń magazynowych. Umowy najmu są zawierane na kilka lat, niekiedy na rok albo dwa lata. Strony umawiają się, że płatności czynszowe będę realizowane w przypadku umów krótszych co pół roku, a w przypadku umów wieloletnich – raz w roku. Kiedy spółka powinna zaewidencjonować przychód z najmu.

Jak rozliczyć koszty najmu pomieszczenia biurowego

Spółka najmuje lokal, w którym prowadzi własne biuro. Umowa najmu została podpisana 1 sierpnia tego roku na 17 miesięcy. Kiedy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki na najem, jeżeli czynsz został zapłacony z góry?

Dowody wewnętrzne jako podstawa zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów

Zdarzają się sytuację, gdy podatnik nie ma innej możliwości jak udokumentowanie zakupionych towarów dokumentami (dowodami) wewnętrznymi zawierającymi nadany numer porządkowy, datę, wyszczególniony asortyment, jego ilość i cenę oraz podpis.

Jak zaksięgować w kpir koszty ubezpieczenia majątku

Niejednokrotnie w związku z ubezpieczeniem majątku firmy przedsiębiorca zawiera z ubezpieczycielem umowy - polisy, na których ubezpieczyciel wskazuje kwotę składki ubezpieczeniowej do zapłaty. Często kwota ta jest podana w wartości ogółem oraz w rozbiciu na raty.

Czy w takiej sytuacji dowodem, na podstawie którego zostanie zaksięgowany koszt ubezpieczenia majątku będzie polisa ubezpieczeniowa, w dacie jej wystawienia, obejmująca kwotę całej składki ubezpieczeniowej?  A może dowód zapłaty raty składki ubezpieczeniowej, w dacie jej zapłaty?

Czy w podatkowej księdze przychodów i rozchodów można księgować zbiorczo rachunki z umów zlecenia i o dzieło

Prowadzimy podatkową księgę przychodów i rozchodów. Zgodnie z objaśnieniami do księgi w kolumnie 13 należy ewidencjonować m.in. wynagrodzenia wypłacane z tytułu umów zleceń i o dzieło. Ostatnio zakupiliśmy i wdrożyliśmy nowe oprogramowanie do komputerowego prowadzenia pkpir.
Nasz dostawca oprogramowania poinformował nas, że za pomocą tego programu księguje się nie każdy rachunek z umów zleceń (bądź o dzieło) z osobna, lecz sumę tych rachunków w formie jednego dowodu wewnętrznego, który zawiera ich listę z kwotami brutto oraz numerami rachunków. Czy takie postępowanie jest prawidłowe i zgodne z rozporządzeniem MF w sprawie prowadzenia pkpir?

Czy na karcie podatkowej można podnająć część lokalu użytkowego

Podatnik jest rzemieślnikiem. Jest na karcie podatkowej. W celu obniżenia kosztów prowadzenia działalności gospodarczej chce podnająć jedno z pomieszczeń wykorzystywanych przez siebie (lokal należy do rzemieślnika i jest składnikiem majątku firmy). Organy podatkowe uważają, że oznacza to utratę prawa do rozliczania się według zasady dla karty podatkowej.

Jak nierzetelność ksiąg podatkowych wpływa na postępowanie podatkowe

Zgodnie z treścią art. 193 § 1 ordynacji podatkowej księgi podatkowe prowadzone rzetelnie i w sposób niewadliwy stanowią dowód tego, co wynika z zawartych w nich zapisów. Oznacza to, że ksiąg podatkowych jako dowodu w postępowaniu podatkowym nie można zastępować innymi środkami dowodowymi w celu ustalenia okoliczności faktycznych mających odzwierciedlenie w zawartych w księgach zapisach - dopóki nie zostanie stwierdzona nierzetelność lub wadliwość tych ksiąg.

Czy wydruki komputerowe mogą być dowodem zakupu towarów zaliczanych do kosztów uzyskania przychodu

Czasem przedsiębiorca dokonując sprzedaży nie będzie posiadał faktur, tylko umowy kupna-sprzedaży. Czy takie dokumenty można uznać za dowody uprawniające do zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów w przypadku prowadzenia księgi przychodów i rozchodów?

Jak ewidencjonować w kpir zakup używanych samochodów z zagranicy

Zajmuję się sprzedażą używanych samochodów sprowadzanych z krajów Unii Europejskiej. Jak prawidłowo ewidencjonować zakup tych aut w księdze przychodów i rozchodów? Jak wycenić wartość tych samochodów w remanencie?

Rzetelność zapisów w kpir a zaliczenie wydatków do kosztów uzyskania przychodów

Zgodnie z § 11 ust. 1 rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów podatnik jest obowiązany prowadzić księgę rzetelnie i w sposób niewadliwy

Zawiadomienie organu podatkowego o założeniu kpir drogą pocztową

Jeżeli rozpoczynasz działalność i zakładasz księgę przychodów i rozchodów – musisz powiadomić o tym urząd skarbowy.

Kiedy zapisywać wydatki w podatkowej księdze przychodów i rozchodów

Jeżeli podatnik otrzymał fakturę w terminie późniejszym niż widniejąca na niej data wystawienia, a w między czasie dokonał już innych zapisów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów (lub też podsumował miesiąc, w którym faktura została wystawiona) - powinien dokonać jej wpisu w pkpir w dniu faktycznego otrzymania faktury.

Zero na fakturze a zapis w kpir

Czy do kosztów uzyskania przychodu można zaliczyć wartość faktycznie zapłaconego materiału określonego na fakturze jako zero? Podatnik importuje materiały a za zamówiony towar podatnik dokonał zapłaty zaliczkowej, co udokumentował wyciągiem z rachunku bankowego. Następnie, po kilku miesiącach podatnik otrzymał towar, na który został wystawiony dokument SAD oraz fakturę od kontrahenta z wartością zero za towar.

Moment ewidencji w kpir

Czy można zaewidencjonować w podatkowej księdze przychodów i rozchodów raport dobowy sporządzony po północy, obejmujący przychód uzyskany w dniu poprzednim?

Zakup prasy a ewidencja w kpir

Czy zakup prasy może być traktowany jako zakup materiału biurowego i może być udokumentowany paragonem zgodnie z § 14 rozporządzenia kpir ?

Dokumentowanie podróży służbowej w kpir

Czy koszty uzyskania przychodu dotyczące diet z tytułu podróży służbowej mogą być udokumentowane:drukami rozliczeniowymi diet dotyczącymi wyjazdów zagranicznych potwierdzonymi imienną pieczątką prowadzonej działalności gospodarczej,tarczami tahograficznymi pojazdu?

Dowód wewnętrzny dokumentujący przekazanie towaru własnego

Czy wystawienie dowodu wewnętrznego dokumentującego przekazanie ryb z własnego połowu do sklepu jest podstawą zaksięgowania ich jako towary handlowe?

Jak udokumentować w kpir zakup towarów używanych

Czy zakup od ludności mebli, przedmiotów dekoracyjnych i codziennego użytku może być udokumentowany dowodem wewnętrznym i na jego podstawie zaewidencjonowany w kolumnie 10 podatkowej księgi przychodów i rozchodów?

Skup rzeczy a wpis w kpir

Czy skup złomu (koszty zakupu) od osób fizycznych należy dokumentować dowodami imiennymi zakupu? Jak prawidłowo i rzetelnie należy ewidencjonować skup złomu od osób fizycznych?

Jak prawidłowo dokumentować w kpir zakup płodów rolnych od rolników indywidualnych i działkowców

Wydatki poniesione na zakup płodów rolnych od rolników indywidualnych i działkowców mogą być udokumentowane dowodami wewnętrznymi, pod warunkiem, że dowody te zawierają wszystkie niezbędne opisane poniżej elementy i dotyczą zakupu wyłącznie tych towarów, które wymieniono w § 14 rozporządzenia w sprawie kpir.

Zestawienie opłat za autostradę, jako dowód księgowy w kpir

Czy dowodem do zaksięgowania w podatkowej księdze przychodów i rozchodów może być zestawienie opłat za autostrady?

Sposób księgowania w kpir przy ewidencjonowaniu usług kasą fiskalną

Jak księgować w księdze przychodów i rozchodów faktury wystawione za przeprowadzane szkolenia przy równoczesnym ewidencjonowaniu obrotu bezrachunkowego za pomocą kas rejestrujących?

Faktura zaliczkowa a ewidencja w kpir

Jaką formę powinien przybrać dokument, który stanowiłby udokumentowanie i potwierdzenie uzyskania przychodu dla potrzeb prawidłowego prowadzenia ewidencji przychodów w kpir w przypadku, gdy uzyskane należności w zamian za wykonanie usługi stanowią przychód w momencie faktycznego wykonania usługi, w sytuacji, gdy wcześniej wystawiono fakturę zaliczkową na wykonanie przedmiotowych usług?

Kiedy ująć import towarów w kpir

Czy wydatki poniesione na zakup towarów handlowych (importowanych) oraz koszty uboczne zakupu należy ująć w podatkowej księdze przychodów i rozchodów w dacie otrzymywania towaru?

Faktura od zagranicznego dostawcy w kpir

Co należy wprowadzić do podatkowej księgi przychodów i rozchodów jako zakup - INVOICE, który jest dokumentem wprowadzeniowym na skład (dopóki nie będzie dopuszczenia do obrotu), czy częściowe wyprowadzenie ze składu celnego na podstawie dokumentu celnego SAD?

Zakup materiałów podstawowych w firmie a ewidencja w kpir

Czy podatnicy mają prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów danego okresu rozliczeniowego wydatki dotyczące zakupu towarów oraz materiałów podstawowych, udokumentowane fakturami VAT lub dowodem przyjęcia, które to wydatki podlegają niezwłocznie zaewidencjonowaniu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów?

Jak dokumentować skup surowców wtórnych dla potrzeb ewidencji w kpir

Czy na skup butelek i makulatury od drobnych zbieraczy należy wystawiać rachunki, czy z uwagi na niewielkie ilości zakupu, może być wystawiony jeden dowód wewnętrzny? Czy dowód wewnętrzny może stanowić podstawę zapisu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów?

Czy druk polecenia wyjazdu służbowego jest prawidłowym sposobem dokumentowania kosztów krajowych podróży służbowych w kpir

Przepisy prawa podatkowego nie stanowią o konieczności wystawiania polecenia służbowego, aby zwrócone wydatki zleceniobiorcom można było uznać za koszty uzyskania przychodu.

Jak ująć diety i noclegi pracownicze w ewidencji kpir

Czy koszty delegacji: diety, noclegi pracownika są kosztem uzyskania przychodu z działalności oraz czy należy rozliczać każdy wyjazd i potwierdzać jego pobyt na druku delegacji?

Dowód wewnętrzny podstawą zapisu w kpir podatników VAT kupujących od rolników ryczałtowych.

W jaki sposób należy dokumentować w podatkowej księdze przychodów i rozchodów zakupy dokonywane przez podatników podatku VAT od rolników ryczałtowych?

W jaki sposób i jakim dowodem winien być udokumentowany zakup ziemi, kamienia lub piasku od rolników?

Dowodem umożliwiającym udokumentowanie wydatku poniesionego na zakup ziemi, kamienia, piasku od rolników może być rachunek wystawiony przez sprzedającego albo umowa kupna - sprzedaży zawarta między sprzedającym a kupującym.

Do czego służą poszczególne kolumny w pkpir

Zapisów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów dokonuje się w tzw. kolumnach. Warto zapoznać się z objaśnieniami do pkpir, które wskazują jakie zdarzenia księguje się w poszczególnych kolumnach.

Jak wykazać w kpir dzierżawę środka trwałego

Pytanie: Czy z tytułu usługi dzierżawy środka trwałego podatnik powinien wystawić fakturę VAT jako firma i zaksięgować przychód w kolumnie 8 podatkowej księgi przychodów i rozchodów jako pozostałe przychody?

Jak księgować przychody i koszty z różnych form działalności w kpir

Pytanie: Podatnik prowadzi kilka działalności (trzy formy) jak powinien dokumentować zapisy w kpir ?

REKLAMA