REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Odliczanie VAT, Podatnik

Państwo zaufa podatnikowi?

Nowo powołana premier Ewa Kopacz w swoim expose zapowiedziała przyśpieszenie prac nad nową ordynacją podatkową. Pierwsze efekty już widać – Ministerstwo Gospodarki przedstawiło swoje rekomendacje. Nowe prawo ma być bardziej przyjazne podatnikom.

Wątpliwości rozstrzygane na korzyść podatnika

Kancelaria Prezydenta przygotuje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej, która wprowadzi zasadę, iż w razie wątpliwości wszystkie kwestie należy rozstrzygać na korzyść podatnika (in dubio pro tributario) - zapowiedział w środę 22 października 2014 r. prezydent Bronisław Komorowski podczas Polskiego Kongresu Gospodarczego.

Odliczenie VAT od usług przechowywania opon

Posiadamy samochody służbowe, które są wykorzystywane zarówno do działalności gospodarczej, jak i do celów prywatnych. W związku z tym, ponosimy wydatki związane z ich eksploatacją. Po 1 kwietnia 2014 r. otrzymaliśmy faktury zakupu za wymianę opon oraz ich przechowywanie. VAT związany z wymianą opon jest odliczany w wysokości 50%, natomiast nasze wątpliwości dotyczą przechowywania opon. Czy usługę przechowywania opon należy traktować jako usługę łącznie z wymianą opon jako koszty eksploatacyjne i odliczać VAT w wysokości 50%, czy należy potraktować przechowywanie opon jako odrębną usługę magazynowania i odliczać VAT w wysokości 100%, gdyż nie jest to usługa związana z eksploatacją samochodu?

Fiskus sprawdzi wiarygodność podatników - nowa ustawa o administracji podatkowej

Segmentacja podatników na wzór bankowego “scoringu”; dostępna dla urzędników i podatników baza wiedzy podatkowej, czy “asystent” dla początkujących przedsiębiorców to propozycje z nowej ustawy, która zmieni filozofię działania skarbówki - mówi PAP wiceminister finansów Jacek Kapica. Portal Podatkowy będzie rozwijany o funkcje edukacyjne i e-learningowe.

REKLAMA

Odliczenie VAT od samochodów 2014/2015 - wyjaśnienia MF

Ministerstwo Finansów opublikowało kilka najczęściej zadawanych pytań (razem z odpowiedziami) odnośnie nowych zasad odliczania podatku VAT od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi obowiązującymi od dnia 1 kwietnia 2014 r.

Dokumentowanie i rozliczanie sprzedaży na rzecz konsumentów

Sprzedaż na rzecz konsumentów podlega odrębnym zasadom dokumentowania niż sprzedaż na rzecz podatników VAT. Zasadą jest, że taka sprzedaż jest ewidencjonowana na kasie rejestrującej, chyba że sprzedawca korzysta ze zwolnienia. Natomiast fakturę sprzedawca ma obowiązek wystawić tylko na żądanie kupującego.

Nowa Ordynacja podatkowa - rekomendacje Ministerstwa Gospodarki

Ministerstwo Gospodarki przekazało Ministerstwu Finansów projekt rekomendacji dotyczący nowej Ordynacji podatkowej. Nowe propozycje przewidują wprowadzenie m.in. zasady zaufania do podatnika, instytucji rzetelnego podatnika, czy rozstrzygania wątpliwości interpretacyjnych na korzyść płacących podatki.

Wydatki przed rozpoczęciem działalności gospodarczej – koszty w PIT i odliczenie VAT

Osoby planujące rozpoczęcie działalności gospodarczej bardzo często pierwsze wydatki ponoszą jeszcze przed jej formalnym rozpoczęciem (rejestracją). Większość przedsiębiorców zastanawia się, czy takie wydatki można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu czy od takich wydatków przedsiębiorca będzie mógł odliczyć podatek VAT.

REKLAMA

Numer rejestracyjny pojazdu na fakturze a odliczanie VAT

Pytanie dotyczy firmy przewozowej, która posiada samochody osobowe i autobusy. Samochody osobowe są wykorzystywane również do celów prywatnych. Jak od 1 kwietnia 2014 r. powinny być oznaczane faktury dokumentujące zakupy usług myjni, części itp.? Czy na fakturach tych powinny się znajdować numery rejestracyjne pojazdów?

Udostępnianie pracownikom samochodów do celów prywatnych a odliczanie VAT

Spółka złożyła informację VAT-26, w której wskazała posiadane samochody osobowe. Latem spółka zamierza jednak udostępniać samochody swoim pracownikom do celów prywatnych. Czy jest to możliwe? Co w tym celu spółka powinna uczynić i jakie będą tego konsekwencje? Czy sytuacja się zmieni, jeżeli spółka zamiast nieodpłatnie udostępniać samochody wynajmie je pracownikom?

Zapłata podatku a przedawnienie zobowiązania podatkowego

W dniu 29 września 2014 r. NSA (w składzie całej Izby Finansowej) podjął uchwałę, zgodnie z którą po upływie terminu przedawnienia nie jest dopuszczalne prowadzenie postępowania podatkowego i orzekanie o wysokości zobowiązania podatkowego, które wygasło przez zapłatę. Uchwałę komentuje dla infor.pl Jacek Aninowski, doradca podatkowy, Dyrektor Generalny ds. Obsługi Postępowań w Instytucie Studiów Podatkowych.

Zbyt niska kwota wolna od podatku

Rzecznik Praw Obywatelskich zaskarżył do Trybunału Konstytucyjnego zbyt niską kwotę wolną od podatku w pierwszym progu PIT. Zdaniem RPO 556 zł i 2 grosze to za niska kwota zwolnienia, nieodpowiadająca progowi ubóstwa.

Założenia nowej Ordynacji podatkowej na początku 2015 r.

Kierunkowe założenia nowej Ordynacji podatkowej mają być przygotowane do końca stycznia 2015 r. - zapowiada Ministerstwo Finansów. Już do końca tego miesiąca zostanie wydane rozporządzenie o powołaniu komisji kodyfikacyjnej do spraw zmian.

Odliczenie VAT od paliwa do pojazdów i urządzeń działających na terenie firmy

Czy z faktur dokumentujących paliwo do wózków widłowych oraz zwyżek nożycowych można odliczać cały VAT? Te pojazdy i urządzenia są wykorzystywane wyłącznie na terenie firmy. Okazuje się, że tak, o ile urządzenia te są wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych.

Faktura wystawiona i opłacona przed wykonaniem usługi - odliczenie VAT

Otrzymałam wystawioną w lipcu fakturę kosztową za reklamę. W opisie mam informację, że chodzi o reklamę w okresie lipiec–wrzesień. Faktura została zapłacona w lipcu. Czy VAT mogę odliczyć w lipcu czy dopiero we wrześniu?

Lepsza wymiana informacji pomiędzy podatnikami a fiskusem od 2015 r.

Od 1 stycznia 2015 r. powinna wejść w życie ustawa o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dzięki której zostanie usprawniona wymiana informacji pomiędzy podatnikami a fiskusem. Rząd zamierza w ten sposób spełnić obietnice złożone w 2011 r.

Rejestracja gospodarstwa jako czynnego podatnika VAT – problemy praktyczne

Szczególne procedury dla rolników przewidziane w ustawie o VAT miały ograniczyć wymogi formalne dla rolników, zwolnić ich z podstawowych obowiązków formalnych, obejmujących podatników opodatkowanych na zasadach ogólnych a jednocześnie zapewnić zwrot podatku naliczonego zapłaconego przy zakupie środków produkcji. Te wszystkie zadania wypełnia ryczałtowy system zwrotu.

TK zbada konstytucyjność milczącej interpretacji podatkowej

Trybunał Konstytucyjny rozpozna wniosek Rzecznika Praw Obywatelskich dotyczący Ordynacji podatkowej w zakresie milczącej interpretacji podatkowej. Zdaniem RPO regulacja ta jest niezgodna z konstytucją, gdyż nie zapewnia podatnikom bezpieczeństwa prawnego.

Odwrócone obciążenie i solidarna odpowiedzialność nabywcy w VAT 2013-2015

Zakres odwróconego obciążenia oraz solidarnej odpowiedzialność nabywcy w podatku VAT będzie od 2015 roku rozszerzony. Ministerstwo Finansów planuje w tym zakresie nowelizację ustawy o VAT.

Kiedy faktura daje prawo do odliczenia VAT

Posiadanie faktury jest warunkiem, aby odliczyć z niej VAT. Jest to zasada, którą zna każdy podatnik VAT. Jednak samo dysponowanie fakturą nie oznacza, że odliczymy wykazany na niej VAT. Często mimo formalnej poprawności faktura nie uprawnia do odliczenia VAT. Zadaniem kupującego jest sprawdzenie, czy może odliczyć z niej VAT. Konsekwencje odliczenia VAT z faktury obciążają go jako podatnika VAT.

Czy rządząc podatkami należy kierować się również jakąkolwiek moralnością?

Pewnie - jak to często bywa - zadaję naiwne, lub bezsensowne pytanie. Przecież we wzorcowym, podręcznikowym modelu władzy publicznej, której zależy na uzyskiwaniu niezbędnych dochodów podatkowych, nie ma miejsca na moralność rządzących. Ustalanie i pobieranie podatków ma być „skuteczne i nieuchronne, bo podatki trzeba płacić”, a jedynym ograniczeniem ich wysokości jest swoisty pragmatyzm wyrażający się w dwuznacznym porzekadle o owcy, którą się „strzyże a nie zarzyna”. Płaski, wręcz prymitywny obraz świata.

Przedłużanie postępowań przez organy podatkowe

Ministerstwo Finansów wypowiedziało się w sprawie bezprawnych i kosztownych dla budżetu działań organów podatkowych wobec podatników polegających na bezprawnym przedłużeniu postępowań podatkowych.

Dane dłużników podatkowych będą upublicznione

Ministerstwo Finansów chce upublicznić dane dłużników podatkowych, w tym celu zamierza stworzyć bezpłatny Rejestr Dłużników Należności Publicznoprawnych. Ma to być sposób on zmotywowanie podatników do dobrowolnej zapłaty podatków.

Odliczenie 100% VAT od samochodów a ewidencja przebiegu (kilometrówka)

Jeżeli podatnik VAT chce odliczać cały podatek naliczony od wydatków związanych z samochodem - musi prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu (tzw. kilometrówkę). Od tej zasady jest niewiele wyjątków. Błędy w ewidencji mogą powodować utratę prawa do odliczenia pełnego VAT od początku jej prowadzenia.

Odliczenie VAT z faktury zawierającej dopisek „metoda kasowa”

Otrzymałam fakturę zakupową wystawioną 1 lipca 2014 r. z dopiskiem „metoda kasowa”. Data sprzedaży na fakturze to również 1 lipca 2014 r. Mam też protokół wykonania usługi z 30 czerwca 2014 r. Gdyby nie dopisek „metoda kasowa”, VAT mogłabym odliczyć już w czerwcu. W tym jednak wypadku nie biorę pod uwagę daty wykonania usługi, bo odliczenie przypada na miesiąc płatności. Czy mam rację?

Faktura opłacona częściowo a prawo do odliczenia VAT

Spółka jest czynnym podatnikiem VAT i rozlicza się metodą kasową. Większa część faktur kosztowych jest płacona w całości, jednak niekiedy następują sytuacje, gdzie część faktury jest płacona w jednym miesiącu, natomiast pozostała w następnym miesiącu. Czy spółce przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego z częściowo zapłaconej faktury (proporcjonalnie do zapłaconej części tej faktury)?

Dostawa towarów na rzecz zagranicznych kontrahentów – rozliczenie VAT

Polski podatnik, który sprzedaje towar zagranicznym kontrahentom, jest zazwyczaj uprawniony do rozliczenia WDT, gdy towar jest transportowany do UE, lub eksportu, gdy towar jest transportowany poza UE, i może zastosować stawkę 0%. Nie zawsze jednak sytuacja jest tak prosta.

Zmiany techniczne w samochodach a odliczenie VAT

Nowe przepisy dotyczące VAT od samochodów ciągle budzą duże zainteresowanie podatników, którzy szukają korzystnych rozwiązań odnoszących się do odliczania VAT. W poprzednich latach popularne było instalowanie kratek w samochodach, dzięki czemu podatnicy mogli zwiększyć zakres odliczenia VAT. Niestety od 1 kwietnia 2014 r. wmontowanie do samochodu kratki lub zabudowy nie zawsze przyniesie korzystne skutki podatkowe.

Odliczenie VAT w przypadku przekazania środków trwałych w zamian za udziały

Czy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach wystawionych przez spółkę z o.o. na sprzęt (środki trwałe), zgodnie z aktem notarialnym?

Rejestr Dłużników Należności Publicznoprawnych

Minister finansów planuje utworzyć Rejestr Dłużników Należności Publicznoprawnych. Ujawniani w nim mają być w pierwszej kolejności dłużnicy (mający dług w kwocie co najmniej 500 zł u jednego wierzyciela publicznoprawnego) w zakresie należności podatkowych, celnych oraz wynikających z Kodeksu karnego skarbowego. W dalszej kolejności również dłużnicy ZUS, wojewodów, jednostek samorządów terytorialnych.

Rząd nie planuje podniesienia podatków - zapewniła rzeczniczka rządu

Rzeczniczka rządu Małgorzata Kidawa-Błońska poinformowała, że rząd, w ramach prac nad budżetem państwa na 2015 r., nie planuje podniesienia podatków.

Asystent podatnika zakładającego firmę - nowa propozycja MF

Resort finansów planuje wprowadzenie nowej instytucji w urzędzie skarbowym, tzn. asystenta dla osób, które rozpoczynają działalność gospodarczą. Asystent taki miałby także pomagać podatnikom już prowadzącym działalność gospodarczą.

Oszustwa związane z wyłudzaniem VAT w obrocie elektroniką

Ministerstwo Finansów i Ministerstwo Gospodarki informują o zagrożeniu oszustwami w zakresie podatku VAT, zidentyfikowanymi w obrocie elektroniką. Opublikowane w poniedziałek 25 sierpnia i przygotowane przez Ministerstwo Finansów ostrzeżenie nie wnosi niestety nic nowego do dyskusji w jaki sposób ochronić uczciwy biznes przed nieświadomym wplątaniem w łańcuch dostaw służący wyłudzeniom VAT - zauważa Business Centre Club.

Minister finansów odpowiada na list otwarty ZPP do premiera

26 sierpnia 2014 r. Jacek Kapica, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów wystosował list do Cezarego Kaźmierczaka, Prezesa Związku Przedsiębiorców i Pracodawców w odpowiedzi na bardzo ostry w tonie list otwarty ZPP do premiera Donalda Tuska opublikowany 11 sierpnia bieżącego roku. Minister wskazuje m.in., że "Za każdym przypadkiem unikania opodatkowania musi iść adekwatna reakcja Państwa i za każdym razem będzie ona wiązała się z wyliczeniem należnych podatków od momentu rozpoczęcia nielegalnej działalności."

Podatnik może wymagać od organu podatkowego pełnej informacji

Zarówno NSA w orzeczeniu z 19 sierpnia 2014 r., jak i WSA w Gdańsku, zgodnie opowiedziały się po stronie podatnika, którego zaufanie do organów podatkowych zostało naruszone. Naruszenie to polegało na nieudzieleniu podatnikowi wyczerpującej informacji niezbędnej do skorzystania z ulgi podatkowej.

List ostrzegawczy dotyczący oszustw w VAT w branży elektronicznej

Ministerstwo Finansów i Ministerstwo Gospodarki wystosowało list ostrzegawczy, który skierowany jest do wszystkich podatników VAT dokonujących obrotu towarami z branży elektronicznej. List ostrzegawczy, dotyczący oszustw w podatku VAT, ma charakter wyłącznie informacyjny, co oznacza, że nie jest źródłem praw i obowiązków.

Polska wymieni z USA informacje o podatnikach

Rząd udzielił zgody na podpisanie umowy między rządem Rzeczypospolitej Polskiej z rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki w sprawie poprawy wypełniania międzynarodowych obowiązków podatkowych oraz wdrożenia ustawodawstwa FATCA. Umowa z USA przewiduje możliwość udzielania amerykańskiej administracji skarbowej informacji o rachunkach amerykańskich podatników w Polsce, natomiast informacje o rachunkach i dochodach polskich rezydentów będą trafiały do Polski.

Czy biuro rachunkowe może wystąpić o interpretację podatkową dla klienta

Biuro rachunkowego nie może we własnym imieniu wystąpić o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej dotyczącej rozliczeń klienta. Natomiast złożenie wniosku o wydanie interpretacji w indywidualnej sprawie klienta możliwe jest w ramach udzielonego przez niego pełnomocnictwa.

Klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania – Ordynacja podatkowa 2015

Resort finansów chce wprowadzenia klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania do Ordynacji podatkowej w 2015 r. Dzięki temu, podatnik będzie mógł uzyskać od administracji podatkowej tzw. opinię zabezpieczającą w kwestii planowanych przez siebie transakcji, do których potencjalnie będzie miała zastosowanie klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania. Uzyskanie tej opinii będzie sporym wydatkiem dla podatników.

Portal Podatkowy Ministerstwa Finansów już działa

Ministerstwo Finansów uruchomiło 18 sierpnia 2014 r. Portal Podatkowy. To pierwszy etap wdrażanego nowego systemu teleinformatycznego administracji podatkowej, wspierającego podatników w prawidłowym wypełnianiu obowiązków podatkowych.

Więcej spraw urzędowych załatwianych drogą elektroniczną

Od 11 sierpnia obowiązują nowe zasady funkcjonowania Elektronicznych Skrzynek Podawczych (dostępnych na platformie ePUAP i stronach internetowych instytucji ), które zwiększyły liczbę spraw urzędowych załatwianych drogą elektroniczną, a także ułatwiają obywatelom korzystanie z tej drogi komunikacji z urzędem.

Większa ochrona praw podatnika - zmiany w Ordynacji podatkowej 2015

Zaplanowane na 2015 r. w projekcie nowelizacji ustawy Ordynacja podatkowa postulaty idą w kierunku uproszczenia systemu podatkowego oraz ułatwienia działalności podatnikom. Pamiętać jednak należy, że są one jedynie częścią z potrzebnych zmian w systemie podatkowym, których efektem finalnym powinno być stworzenie Ordynacji podatkowej gwarantującej jasność, pewność i stabilność prawa podatkowego.

Portal podatkowy – rodzaje spraw, które będzie można za jego pomocą załatwić

Resort finansów pracuje nad rozporządzeniem, określającym rodzaje spraw, które mogą być załatwiane za pomocą portalu podatkowego. Chodzi o możliwość składania deklaracji i pism z zakresu karty podatkowej, pcc i podatku od spadków i darowizn.

Zmiany w przepisach o VAT od 1 stycznia 2015 r. - dodatkowe koszty i niepewność rozliczeń

Planowane przez Ministerstwo Finansów zmiany w przepisach o VAT, które mają wejść w życie od 1 stycznia 2015 r., oznaczają dla przedsiębiorców dodatkowe koszty i co gorsza dużą niepewność rozliczeń - uważa Michał Borowski, ekspert ds. podatków BCC.

Odwrotne obciążenie VAT w obrocie stalą - oszuści mogą spać spokojnie

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego od października 2013 roku, gdy rozszerzono zakres zastosowania tzw. odwrotnego obciążenia VAT na stal i inne metale kolorowe, pojawiły się nowe, łatwo dostępne formy uchylania się od podatku od towarów i usług. Korzysta z nich wielu: od drobnych szwindlarzy po duże, zorganizowane grupy przestępcze.

Prawo do odliczenia VAT przez spółdzielnię mieszkaniową

W interpretacja indywidualnej z dnia 29 lipca 2013 r. (nr IPTPP1/443-521/13-4/AK) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi stwierdził, że spółdzielnia nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania, polegającego na dociepleniu budynków mieszkalnych, ponieważ towary i usługi nabyte w związku z realizacją zadania są związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi z podatku VAT.

Moment zapłaty podatku przy płatności rozłożonej na raty

W wyroku z dnia 12 lutego 2014 r. (sygn. akt I SA/Kr 2187/13) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie stwierdził, że brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przesądza, że przychód z tytułu odpłatnego zbycia udziałów w spółce z o.o. powstaje z chwilą zawarcia umowy sprzedaży udziałów.

Przesunięcie terminu płatności a korekta odliczonego VAT

W przypadku nieuregulowania należności wynikającej z faktury dokumentującej sprzedaż na terytorium kraju w terminie 150 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze, dłużnik jest obowiązany do korekty odliczonej kwoty VAT wynikającej z tej faktury. Korekty trzeba dokonać w rozliczeniu za okres, w którym upłynął 150 dzień od dnia upływu terminu płatności określonego w umowie lub na fakturze. Jeżeli strony w porozumieniu ustalą nowy termin - 150 dni trzeba liczyć od tego nowego terminu.

Klauzula obejścia prawa podatkowego - nowelizacja ordynacji podatkowej

Przygotowany przez Ministerstwo Finansów projekt nowelizacji ordynacji podatkowej zakłada wprowadzenie klauzuli obejścia prawa podatkowego. Zdaniem ekspertów firmy doradczej Deloitte projektowane regulacje w tym zakresie stwarzają organom podatkowym zbyt duże pole do swobodnej interpretacji. Polski system podatkowy stanie się mniej stabilny i przewidywalny, co może negatywnie wpłynąć na konkurencyjność naszej gospodarki.

Opinie zabezpieczające przed zastosowaniem klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania

Jeżeli projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej w zakresie wprowadzenie klauzuli przeciw unikaniu opodatkowania przejdzie pomyślnie procedurę legislacyjną, to od 1 stycznia 2016 roku razem z tą instytucją prawną wejdą w życie przepisy dotyczące opinii zabezpieczających.

REKLAMA