REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Ordynacja podatkowa, Zobowiązania podatkowe

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Termin wydania decyzji o odpowiedzialności spadkobierców za podatki spadkodawcy - uchwała NSA

23 maja 2016 r. Naczelny Sąd Administracyjny w składzie siedmiu sędziów podjął uchwałę (sygn. akt II FPS 6/15), zgodnie z którą do decyzji o zakresie odpowiedzialności spadkobiercy przewidzianej w art. 100 Ordynacji podatkowej nie stosuje się art. 68 § 1 Op. Oznacza to, że decyzja o odpowiedzialności spadkobiercy za długi podatkowe spadkodawcy ma charakter deklaratoryjny (określający) i w związku z tym fiskus ma na jej wydanie pięć lat a nie trzy.

Klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania – przepisy przejściowe

Projekt Ordynacji podatkowej nie zakłada całkowitych zmian treści klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania. Warto jednak zwrócić uwagę na przepisy przejściowe.

Klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania w polskim prawie podatkowym

Wprowadzana do Ordynacji podatkowej klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania ma dotyczyć zarówno małych, średnich, jak i dużych podatników bez wyjątku, gdy zostanie osiągnięta korzyść podatkowa powyżej określonego progu. Przesłanką do wszczęcia postępowania wobec podatnika będzie zaistnienie podejrzenia dokonania czynności przede wszystkim w celu osiągnięcia korzyści podatkowej. Natomiast wydane indywidualne interpretacje podatkowe nie będą miały mocy ochronnej, jeżeli fiskus uzna, że stanowią element działania zmierzającego do unikania opodatkowania.

Pełnomocnik w polskim postępowaniu podatkowym

Pełnomocnictwo to upoważnienie do zastępowania strony w postępowaniu przed sądem lub organem administracji oparte na oświadczeniu woli reprezentowanego – ze skutkiem bezpośrednio dla niego. Jest to upoważnienie danej osoby fizycznej (pełnomocnika) do dokonywania czynności prawnych w imieniu i na rzecz reprezentowanego (mocodawcy). Jakie są rodzaje pełnomocnictw? Jakie zasady obowiązują w zakresie ustanawiania, zmiany zakresu, odwoływania czy wypowiadania pełnomocnictwa?

Jednolity plik kontrolny dla MŚP od 2017 roku

Mali i średni przedsiębiorcy będą musieli już od 1 stycznia 2017 roku co miesiąc przesyłać dane z ewidencji VAT w strukturze jednolitego pliku kontrolnego (JPK). Natomiast mikroprzedsiębiorcy będą mieli taki obowiązek od 1 stycznia 2018 r. Tak zadecydował w piątek 13 maja 2016 r. Sejm.

Klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania - groźna broń fiskusa

Uchwaloną przez Sejm 13 maja 2016 r. nowelizację Ordynacji podatkowej, wprowadzającą do polskiego prawa podatkowego klauzulę przeciwko unikaniu opodatkowania, komentuje ekspert od prawa podatkowego Marcin Sroga z kancelarii Zimny-Doradcy Podatkowi.

Sejm przyjął klauzulę przeciwko unikaniu opodatkowania

Sejm uchwalił nowelę Ordynacji podatkowej wprowadzającą klauzulę obejścia prawa podatkowego. Klauzula ma zniechęcić podatników do unikania opodatkowania i pozwolić na walkę z "agresywną optymalizacją podatkową". Nowe przepisy mają wejść w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.

Które firmy muszą wdrożyć Jednolity Plik Kontrolny do 1 lipca 2018 r.

Do wysyłania na żądanie organów podatkowych Jednolitego Pliku Kontrolne począwszy od 1 lipca 2016 r. zobligowane będą duże przedsiębiorstwa, natomiast małe i średnie firmy dopiero od 1 lipca 2018 r. Przy czym, już obecnie małe i średnie przedsiębiorstwa mogą rozwiązania wymagane nowymi przepisami wprowadzać w swoich programach finansowo-księgowych.

Klauzula obejścia prawa podatkowego będzie działać wstecz

Nowelizacja Ordynacji podatkowej przewiduje wprowadzenie do polskiego prawa klauzuli, której celem jest przeciwdziałanie unikaniu opodatkowania. Klauzula będzie działać wstecz. Zmianę taką przewiduje poprawka do projektu nowelizacji wprowadzona przez podkomisję i zaakceptowana przez komisję finansów publicznych.

Nowe zasady udzielania pełnomocnictw w sprawach podatkowych

Od 1 stycznia 2016 r. można ustanowić pełnomocnika dla nieobecnej osoby lub niemogącej prawidłowo działać firmy (np. z uwagi na brak zarządu). Natomiast od 1 lipca 2016 r. płatnik będzie mógł wyznaczyć jako pełnomocnika ogólnego biuro rachunkowe lub doradcę podatkowego.

Nowe obowiązki sprawozdawcze i ewidencyjne dla przedsiębiorców?

Komisja Finansów Publicznych przyjęła sprawozdanie Podkomisji stałej do monitorowania systemu podatkowego o rządowym projekcie nowelizacji ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw. W trakcie prac w Podkomisji, do projektu wprowadzono poprawkę, która nakłada na przedsiębiorców nowe obowiązki sprawozdawcze i ewidencyjne.

Wprowadzenie instytucji mediacji do Ordynacji podatkowej

Z propozycją wprowadzenia mediacji do nowego tekstu ustawy Ordynacja podatkowa, nad którą obecnie toczą się prace w Ministerstwie Finansów, wystąpił Rzecznik Praw Obywatelskich. Stosowanie mediacji, zdaniem RPO, mogłoby przyczynić się do sprawniejszego załatwiania spraw podatkowych bez długotrwałego postępowania.

Kontrola podatkowa z wykorzystaniem JPK już niedługo – przygotuj swoją firmę

Już od 1 lipca 2016 r. organy podatkowe będą mogły zażądać od podatnika przekazania całości lub części ksiąg podatkowych oraz dowodów księgowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub na informatycznych nośnikach danych w postaci pliku elektronicznego o określonej strukturze – tzw. Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK).

Pełnomocnictwo ogólne w sprawach podatkowych - zasady od 1 lipca 2016 r.

Od 1 lipca 2016 r. zaczną obowiązywać przepisy dotyczące pełnomocnictwa ogólnego. W związku z wprowadzeniem pełnomocnictwa ogólnego przestanie obowiązywać zasada, że pełnomocnictwo składa się w organie podatkowym dopiero wtedy, gdy toczy się sprawa.

Unikanie opodatkowania udowodni fiskus

Aby znacząco zwiększyć wpływy do budżetu, sama klauzula obejścia prawa podatkowego może nie wystarczyć, lepszym rozwiązaniem byłoby upraszczanie systemu podatkowego - mówi dr Martin Dahl, ekonomista z Uczelni Łazarskiego.

Jak będzie działać klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania?

Wprowadzenie klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania zakłada projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej przygotowany przez Ministerstwo Finansów. Klauzula ma za zadanie ukrócić proceder dokonywania sztucznych i pozbawionych uzasadnienia gospodarczego czynności, w efekcie których firmy próbowałyby ominąć przepisy i osiągnąć wyłącznie korzyści podatkowe. Przyjrzyjmy się zatem, jak ma działać klauzula i jakie skutki dla podatników wywoła jej zastosowanie.

Odpowiedzialność za długi podatkowe spółki

Zmiany w ustawie Ordynacja podatkowa, które zaczęły obowiązywać na początku tego roku, rozszerzyły zakres odpowiedzialności i krąg podmiotów, od których organ podatkowy ma prawo ściągnąć niezapłacone podatki. Nowelizacja jest szczególnie ważna w przypadku byłych członków zarządu i likwidatorów.

Klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania nie przyniesie budżetowi dodatkowych mld zł

Wprowadzenie klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania nie przyniesie budżetowi państwa dodatkowych mld zł. Problem nie leży w złym prawie, ale w skuteczności ściągania podatków - powiedział wiceprzewodniczący Krajowej Rady Doradców Podatkowych Dariusz M. Malinowski.

Mediacja w postępowaniu podatkowym

Rzecznik Praw Obywatelskich popiera wprowadzenie mediacji do postępowania podatkowego. Może to przyczynić się do sprawnego załatwiania spraw podatkowych bez konieczności prowadzenia długotrwałego postępowania podatkowego, a często również i sądowoadministracyjnego.

Zmiany w prawie ograniczające lukę w VAT

Wiceminister finansów, Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej Wiesław Jasiński zapowiada, że Ministerstwo Finansów będzie szybko reagować na wykorzystywanie prawa przez zorganizowane grupy przestępcze, wprowadzając zmiany przepisów przeciwdziałające luce w VAT.

Jak działają organy kontroli podatkowej

Przeprowadzane kontrole podatkowe mają na celu sprawdzenie czy podatnicy wywiązują się z obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego. Zgodnie z przepisami ustawy Ordynacja podatkowa kontrolę podatkową u podatników, płatników, inkasentów oraz następców prawnych prowadzą organy podatkowe. Natomiast w przypadku transakcji między podmiotami powiązanymi, kontrolę podatkową, której celem jest sprawdzenie stosowania uznanej metody ustalania cen transakcyjnych prowadzi minister finansów.

Zasady zaokrąglania podatków obowiązują bez względu na kwotę

Zasady zaokrąglania kwot podatków, o których mowa w art. 63 § 1 Ordynacji podatkowej, stosują się również do sytuacji unormowanych w art. 6 ust. 8a ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (u.p.o.l.). Oznacza to, że w sytuacji, gdy wysokość zobowiązania na dany rok podatkowy wynosiłby np. 6,47 zł, to końcówkę kwoty (47 gr) należy pominąć. Tak ustalona wysokość zobowiązania podatkowego w podatku od nieruchomości będzie wynosić 6 zł, wobec czego decyzja wymiarowa nie zostanie wydana. Bowiem nie wszczyna się postępowania, a postępowanie wszczęte umarza, jeżeli wysokość zobowiązania podatkowego na 2016 rok nie przekracza 6,10 zł.

Korzystny dla podatników wyrok TSUE po przedawnieniu roszczeń

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej rozsądzi, czy jego korzystne wyroki dają podatnikom prawo do zwrotu nienależnie pobranej daniny, nawet gdy zapadły już po przedawnieniu roszczeń. To niezwykle ważne dla podatników, bo TSUE zwykle orzeka po latach, co może skutkować tym, że część z nich nie odzyska już swoich pieniędzy, mimo że zapłaciła podatek nienależnie.

Nowa Ordynacja podatkowa będzie gotowa w październiku 2017 r.

Przewodniczący Komisji Kodyfikacyjnej Ogólnego Prawa Podatkowego prof. Leonard Etel zapowiedział, że prace nad projektem nowej Ordynacji podatkowej trwają zgodnie z harmonogramem, projekt będzie gotowy w październiku 2017 r. Kierunkowe założenia do nowej Ordynacji podatkowej przyjął w październiku 2015 r. rząd Ewy Kopacz.

Przedsiębiorcy boją się klauzuli obejścia prawa podatkowego

Rząd przyjął klauzulę przeciw unikaniu opodatkowania. Rada Podatkowa Konfederacji Lewiatan dostrzega przyczyny jej wprowadzenia, ale zwraca uwagę na znaczące ryzyka związane z wprowadzeniem instytucji, która istotnie obniży standard ochrony praw podatnika.

Przepisy dotyczące pełnomocnictwa ogólnego - od 1 lipca 2016 r.

Od 1 lipca 2016 r. zaczną obowiązywać regulacje dotyczące pełnomocnictwa ogólnego w sprawach podatkowych. W związku z wprowadzeniem pełnomocnictwa ogólnego przestanie obowiązywać zasada, że pełnomocnictwo składa się w organie podatkowym dopiero wtedy, gdy toczy się sprawa.

Firmy nie unikną opodatkowania

Wprowadzenie klauzuli obejścia prawa, która ma przeciwdziałać unikaniu przez firmy opodatkowania, przewiduje projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd.

Klauzula obejścia prawa podatkowego

Klauzula obejścia prawa podatkowego ma uniemożliwić firmom dokonywanie sztucznych i niemających uzasadnienia gospodarczego czynności, za pomocą których próbowałyby ominąć przepisy i osiągnąć korzyści podatkowe. Klauzula, która ma wejść w życie jeszcze w 2016 r., miałaby zastosowanie tylko wtedy, gdyby korzyść uzyskana przez podatnika w wyniku kwestionowanych przez fiskusa sztucznych czynności, przekraczała w roku podatkowym kwotę 100 tys. zł.

Natychmiastowa wykonalność decyzji a przedawnienie zobowiązań podatkowych

Przesłanki wymienione w art. 239b § 1 Ordynacji podatkowej stanowią odrębne punkty odniesienia do uprawdopodobnienia (przewidzianego w art. 239 § 2 tej ustawy), że zobowiązanie nie zostanie wykonane. Jeżeli organ podatkowy powołuje się na to, że w myśl art. 239b § 1 pkt 4 Op decyzji nieostatecznej może być nadany rygor natychmiastowej wykonalności, ponieważ okres do upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego jest krótszy niż 3 miesiące, to chcąc wypełnić warunek wynikający z art. 239b § 2 Op powinien wskazać na takie okoliczności stwarzające ryzyko niewykonania zobowiązania podatkowego, które wiążą się z krótszym niż 3 miesięcznym okresem jego przedawnienia. Taką okolicznością może być między innymi czas niezbędny do uzyskania przez decyzję nieostateczną waloru ostateczności.

Głównym problemem podatków dochodowych jest … ich istnienie

O niezbędnej nowej Ordynacji podatkowej i nowelizacjach potrzebnych jedynie politykom. O wadach podatków dochodowych, o tym dlaczego jednoinstancyjne postępowanie podatkowe jest dobrym pomysłem, a klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania niekoniecznie - rozmawiamy z prof. dr. hab. Adamem Mariańskim. Zdaniem Profesora Mariańskiego finanse publiczne powinny być oparte na podatkach pośrednich i majątkowych, a podatki przychodowe powinny być tylko uzupełnieniem dochodów budżetowych. Natomiast forsowanie klauzuli ogólnej przeciw unikaniu opodatkowania jest wynikiem nieudolności organów podatkowych, które nie potrafią wykorzystać instrumentów, które już posiadają.

Pełnomocnictwo ogólne w sprawach podatkowych od 1 lipca 2016 r.

W związku ze zmianami w Ordynacji podatkowe, pełnomocnictwo w sprawach podatkowych może być ogólne, szczególne lub do doręczeń. Począwszy od 1 lipca 2016 r. pełnomocnik ogólny będzie mógł działać w imieniu strony postępowania we wszystkich sprawach podatkowych oraz w innych sprawach należących do właściwości organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej. Od lipca br. zacznie także działać informatyczna baza pełnomocnictw ogólnych, czyli Centralny Rejestr Pełnomocnictw Ogólnych (CRPO).

Postępowanie podatkowe a postępowanie kontrolne - różnice

Podatnicy nie mogą mylić postępowania podatkowego z postępowaniem kontrolnym. Są to odrębne postępowania, prowadzone przez inne organy i na podstawie innych ustaw.

Kto wydaje interpretacje indywidualne od 2016 r.

Od 1 stycznia 2016 r. interpretacje indywidualne w sprawach podatkowych miał wydawać Dyrektor Biura Krajowej Informacji Podatkowej. Jednak ze względu na przesunięcie w czasie (na 1 lipca 2016 r.) utworzenia tej jednostki organizacyjnej, do końca czerwca interpretacje indywidualne nadal będzie wydawał MF poprzez upoważnione do tego organy.

Klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania - kiedy będzie można ją zastosować?

Resort finansów przygotował założenia zmian do ustawy Ordynacja podatkowa. Propozycje zawarte w projekcie regulują między innymi kwestie, związane z klauzulą przeciwko unikaniu opodatkowania. Kiedy będzie można zastosować klauzulę i jakie uprawienia będzie miał podatnik w takiej sytuacji?

Umorzenie zaległości podatkowych - interes publiczny i aspekt socjalny

W dniu 24 lutego 2016 r. WSA w Łodzi, w sprawie, w której organy podatkowe odmówiły podatnikowi umorzenia zaległości podatkowych, podzielił stanowisko Rzecznika Praw Obywatelskich, że interes publiczny powinien być rozumiany i badany wieloaspektowo, organy winny badać okoliczności w jakich doszło do powstania zaległości podatkowej. Zdaniem WSA organy podatkowe powinny także brać pod uwagę aspekt socjalny tj. czy konieczność zapłaty zaległości nie spowoduje konieczności udzielenia innej formy wsparcia socjalnego przez Państwo.

Klauzula obejścia prawa podatkowego narusza standardy konstytucyjne

Trwają prace nad projektem ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw. Zdaniem Business Centre Club, treść projektowanych przepisów dotyczących ogólnej klauzuli obejścia prawa podatkowego, ale również zamierzony sposób ich wprowadzenia do porządku prawnego, narusza standardy konstytucyjne. Przedsiębiorcy rozumieją intencje ustawodawcy i są za potrzebą uszczelniania systemu podatkowego oraz walki z szarą strefą. Proponują wspólne prace nad Ordynacją podatkową, ponieważ obecny projekt niesie szereg zagrożeń dla gospodarki i przedsiębiorców.

Kiedy ustanowić pełnomocnika do doręczeń

Od 1 stycznia 2016 r. nie obowiązuje regulacja, zgodnie z którą w razie wyjazdu za granicę na okres co najmniej 2 miesięcy strona jest zobowiązana do ustanowienia pełnomocnika do spraw doręczeń, chyba że doręczenie następuje za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Porozumienia cenowe ograniczające ryzyko podatkowe

Uprzednie porozumienia cenowe (tzw. Advance Pricing Arrangement – APA), które zostały wprowadzone do polskiego porządku prawnego z dniem 1 stycznia 2006 r. są instrumentem ograniczającym ryzyko podatkowe w transakcjach zawieranych pomiędzy podmiotami powiązanymi, dzięki wyeliminowaniu możliwości zakwestionowania przyjętego poziomu cen przez organy podatkowe.

Nowe metody rozstrzygania sporów podatnika z fiskusem

Resort finansów przygotował projekt założeń nowej Ordynacji podatkowej, która ma na nowo uregulować kwestie procedury podatkowej i relacji podatnik – organy podatkowe. Projekt przewiduje także nowe metody polubownego rozstrzygania sporów, czyli wprowadzenie procedury konsultacyjnej, porozumienia i mediacji, jako form rozwiązywania sporów pomiędzy podatnikami a organami podatkowymi.

Odpowiedzialność karno skarbowa w związku z utrudnianiem czynności sprawdzających

Organy skarbowe często w swojej praktyce próbują w ramach czynności sprawdzające zebrać materiał dowodowy wykraczające poza regułę określoną dla tego postępowania.

IFK poleca: Podatek możesz płacić kartą

Od 1 stycznia 2016 r. obowiązują istotne zmiany w Ordynacji podatkowej. Celem nowelizacji było głównie zracjonalizowanie i uproszczenie procedur podatkowych. Podatnicy zyskali m.in. możliwość zapłaty podatku za pomocą karty płatniczej.

Zmienią się zasady związane z uzyskiwaniem nadpłat

Projekt założeń Ordynacji podatkowej przygotowany przez Ministerstwo Finansów przewiduje m.in. zmianę definicji nadpłaty, uregulowanie całościowo instytucji nadpłaty w jednej Ordynacji podatkowej oraz ułatwienia w procedurze dochodzenia nadpłat i zwrotów podatku.

IFK poleca: Nowe wzory wniosków o interpretacje podatkowe

Od 5 stycznia 2016 r. obowiązują nowe wzory wniosków o interpretacje podatkowe. Chodzi o wnioski ORD-IN, ORD-OG, ORD-WS oraz załączniki do nich. Nowe wzory formularzy wniosków o wydanie interpretacji podatkowych dostosowują treść tych wniosków do zmian wprowadzonych w Ordynacji podatkowej.

Jak obliczać odsetki od zaległości podatkowych w 2016 r.

Od początku 2016 r. obowiązuje niższa obniżona stawka odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych. Pojawiła się jednocześnie nowa stawka – podwyższona, którą będą obowiązani płacić przedsiębiorcy zadłużeni z tytułu podatku VAT oraz akcyzy.

Czym jest interpretacja przepisów prawa podatkowego?

Odpowiedź na pytanie zadane w tytule tylko pozornie jest prosta: interpretacją jest ustalenie prawnej treści konkretnego przepisu prawa podatkowego, czyli zrozumienie jego normatywnego znaczenia. Należy jednak pamiętać, że przepisy prawa, w tym zwłaszcza podatkowego, nie zawsze zawierają treści normatywne, czyli nakazy, zakazy lub uprawnienia adresowane do kogokolwiek.

Interpretacje podatkowe - wzory wniosków (ORD-WS, ORD-IN, ORD-OG)

Minister Finansów w drodze rozporządzeń określił nowe wzory wniosków o wydanie interpretacji podatkowych - wzór wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej (ORD-WS), wzór wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej (ORD-IN), wzór wniosku o wydanie interpretacji ogólnej (ORD-OG) wraz z załącznikami. Nowe wzory wniosków obowiązują od 5 stycznia 2016 r.

Jednolity Plik Kontrolny (JPK) od 1 lipca 2016 r.

Wprowadzenie od 1 lipca 2016 r. Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK) będzie się wiązać z koniecznością wyposażenia systemów księgowych podatników w nową funkcjonalność umożliwiającą wytworzenie JPK, a w niektórych przypadkach również z modyfikacją zasad prowadzenia ksiąg oraz sposobu dokumentowania transakcji handlowych.

Wraca pomysł wprowadzenia klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania

Rada Ministrów zapoznała się z informacją na temat proponowanych projektów ustaw. Jedna z przedstawionych propozycji zakłada powrót do projektu ustawy o ordynacji podatkowej w zakresie zapobiegania unikania opodatkowania.

Rozstrzyganie wątpliwości na korzyść podatnika - wyjaśnienia MF

Ministerstwo Finansów wskazało jak należy interpretować nowy przepis Ordynacji podatkowej (przepis art. 2a), zgodnie z którym niedające się usunąć wątpliwości co do treści przepisów prawa podatkowego rozstrzyga się na korzyść podatnika. Przepis obowiązuje od 1 stycznia 2016 r.

Zmiany w ustawie o VAT w pierwszym kwartale 2016 r.

W pierwszym kwartale 2016 r. rząd zamierza przyjąć projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, który ma na celu ograniczenie skali nadużyć w podatku VAT - tak wynika z opublikowanego wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.

REKLAMA