REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

PIT - amortyzacja, Amortyzacja

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Amortyzacja środka trwałego używanego sezonowo

Jak dokonać amortyzacji środka trwałego, z którego przedsiębiorca nie korzysta przez cały rok, ale jedynie przez kilka miesięcy, np. tylko w sezonie wakacyjnym? Czy taka amortyzacja wiąże się ze stratą podatkową?

Środki trwałe wykorzystywane sezonowo - amortyzacja

Niektóre środki trwałe są wykorzystywane przez podatników jedynie sezonowo (np. tylko w wakacje). Te środki trwałe są amortyzowane w inny sposób, niż wykorzystywane całorocznie.

Jak amortyzować samochód nabyty przez współmałżonka przedsiębiorcy

Przedsiębiorca może dokonywać amortyzacji samochodu współmałżonka, który jest wykorzystywany na potrzeby prowadzenia działalności, ale jedynie w przypadku, gdy nabycie samochodu miało miejsce po zawarciu małżeństwa.

Biuro rachunkowe - czym się kierować przy wyborze? (Część 3)

Przedstawiamy trzecią część poradnika dotyczącego zagadnień związanych z wyborem biura rachunkowego. Dowiedz się, jak wybrać solidne i fachowe biuro rachunkowe dla swojej działalności gospodarczej?

Amortyzacja środków trwałych w jednostkach budżetowych

Zasady amortyzacji środków trwałych w samorządowych zakładach budżetowych wynikają z rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych.

Jak dokonać amortyzacji samochodu metodą liniową

W porównaniu z innymi dostępnymi metodami amortyzacji, amortyzacja liniowa uchodzi za metodę najprostszą. Stosowanie liniowej metody amortyzacji oznacza, że przedsiębiorca decyduje się na powolny proces zaliczenia zakupu np. samochodu do kosztów uzyskania przychodów.

Czy należy amortyzować wydatek na nabycie domeny internetowej

Spółka z o.o. kupiła od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą prawo do domeny internetowej za 25 000 zł netto. Czy prawo to stanowi wartość niematerialną i prawną, którą spółka powinna amortyzować? Czy też wydatek na zakup domeny spółka może bezpośrednio zaliczyć do kosztów podatkowych?

Jak rozliczyć zakup licencji

Prowadzenie działalności gospodarczej często wymaga zakupu licencji. Choć wydatki, poniesione w związku z jej zakupem, z zasady zaliczane są do kosztów uzyskania przychodu, to jednak nie zawsze można będzie ująć je jednorazowo w kosztach firmy.

Wydatki na remont mieszkania kosztem podatkowym najmu

Wydatków na remont mieszkania, poniesionych przez podatnika przed oddaniem lokalu do używania w ramach umowy najmu, nie można zaliczyć bezpośrednio do kosztów podatkowych w dacie ich poniesienia. Wydatki takie mogą stanowić koszty uzyskania przychodu poprzez odpisy amortyzacyjne.

Kiedy można amortyzować budynek postawiony na cudzym gruncie

Przedmiotem amortyzacji mogą być budynki wybudowane na cudzym gruncie (nie będące własnością podatnika), wprowadzone do ewidencji środków trwałych, o ile posiadają cechy określone w ustawie o PIT. Muszą być m.in. kompletne i zdatne do użytku.

Darowizna składnika majątku wykorzystywanego krócej niż rok

Podatnik, który przekazał w drodze darowizny rzeczowy składnik majątku firmy, powinien dokonać korekty kosztów jego nabycia cofając się do miesiąca zaksięgowania kosztu. Nie istnieje możliwość proporcjonalnego rozliczenia kosztu. Nie można też rozliczyć wydatku na nabycie takiego składnika poprzez odpisy amortyzacyjne, jeżeli nie spełnia on definicji środka trwałego z uwagi na przewidywany okres użytkowania krótszy niż rok.

Od czego zależy wysokość raty amortyzacji

W momencie gdy wartość początkowa środka trwałego, która ma wpływ na wysokość kosztów podatkowych, będzie niewspółmiernie wysoka, podatnik niezasłużenie pomniejszy podatek poprzez zawyżone odpisy amortyzacyjne. W takiej sytuacji może zostać pociągnięty do odpowiedzialności karnej skarbowej.

Limity podatkowe 2013

Przedsiębiorcy, którzy przekroczyli w 2012 roku określone limity obrotów utracili możliwość korzystania w 2013 roku z niektórych ułatwień podatkowych. Te limity są sporo niższe niż rok wcześniej. Chodzi tu o małych podatników, ryczałtowców i stosujących księgę przychodów i rozchodów.

Mały podatnik 2013

Ze statusem małego podatnika w PIT, CIT i VAT wiążą się pewne przywileje. Przedsiębiorcy będący małymi podatnikami mają możliwość kwartalnego rozliczania VAT-u i rozliczania VAT metodą kasową, wpłacanie zaliczek na podatek dochodowy tylko raz na kwartał oraz możliwość dokonywania jednorazowych odpisów amortyzacyjnych. Limity dla małych podatników są w 2013 roku mniejsze niż w zeszłym roku.

Remont i ulepszenie w kosztach uzyskania przychodu

Zarówno remont, jak i ulepszenie środka trwałego można, co do zasady, zaliczyć do kosztów podatkowych. Koszty remontu środka trwałego zaliczane są do kosztów uzyskania przychodów w całości w chwili ich poniesienia. Natomiast wydatki na ulepszenie środka trwałego zwiększają jego wartość i dlatego trzeba je rozliczać w czasie poprzez odpisy amortyzacyjne.

Nowa hala produkcyjna w miejscu starej (niezamortyzowanej) – skutki podatkowe

Firma X zamierza w miejscu starej hali produkcyjnej postawić nową halę. Większa część starej hali zostanie wyburzona. Jednocześnie stara hala nie została jeszcze w pełni zamortyzowana. Powstaje pytanie, czy wartość nie w pełni umorzonej hali produkcyjnej zwiększa wartość początkową wybudowanej w jej miejscu nowej hali?

Kiedy stawki podatkowe i bilansowe mogą się od siebie różnić?

W większości mikro i małych przedsiębiorstw które podlegają pod ustawę o rachunkowości, czyli prowadzą pełną księgowość, polityka rachunkowości dotycząca amortyzacji dostosowana jest do przepisów podatkowych. Jednak zdarza się, że stawki amortyzacyjne, bilansowa i podatkowa, z różnych powodów odbiegają od siebie. Wówczas powstaje kłopot, jak zaewidencjonować takie zdarzenie gospodarcze, aby żaden koszt nie został ominięty.

Jak zaliczyć do kosztów wydatek na domek kempingowy

Zakup przez przedsiębiorcę dla celów prowadzonej działalności gospodarczej domków kempingowych, będących środkami trwałymi, podlega amortyzacji. Jednak przedsiębiorca może znacznie przyspieszyć jej okres, jeśli zdecyduje się na zakup domku używanego lub przed wprowadzeniem do ewidencji środków trwałych dokona w nim ulepszeń.

Jak ustalić wartość początkową nabytego środka trwałego

Chcąc dokonać amortyzacji zakupionych środków trwałych, przedsiębiorca musi ustalić ich wartość początkową. Co do zasady wartość tą stanowi cena ich nabycia, na którą składają się także wydatki towarzyszące zawarciu transakcji. W przypadku brak możliwości ustalenia ceny nabycia, przedsiębiorca powinien dokonać jej wyceny rynkowej.

Używane prywatne rzeczy dają koszty w firmie

Podatnicy często wnoszą do swojej firmy prywatne, nawet używane rzeczy (np. auto, komputer, maszyny) i wprowadzają je do ewidencji środków trwałych. Jest to korzystne podatkowo rozwiązanie, bo mogą ustalić wartość początkową tych rzeczy wg ceny nabycia. Dopiero jeżeli nie można ustalić ceny nabycia przyjmuje się za wartość początkową ich wartość rynkową.

Klimatyzacja kosztem uzyskania przychodu

Podobnie jak koszty ogrzewania, również wydatki na klimatyzację mogą zostać zaliczone do kosztów podatkowych. Do wydatków takich można zaliczyć zakup urządzeń klimatyzacyjnych, ich serwis i konserwację, a także np. zakup i montaż rolet chroniących przed słońcem. Chodzi tu zarówno o zapewnienie odpowiedniej temperatury w pomieszczeniach służących działalności gospodarczej, jak i w autach firmowych.

Zakup ciężarówki, to więcej korzyści podatkowych

Przy nabyciu auta firmowego trzeba wziąć pod uwagę nie tylko jego cenę, ale też skutki podatkowe jego kupna i eksploatacji. Najwięcej możliwości daje przedsiębiorcy zakup samochodu ciężarowego, bo taki środek trwały można amortyzować aż na pięć sposobów. W przypadku samochodów osobowych dostępne są trzy metody i dodatkowo występują ograniczenia w ich stosowaniu.

Jaką metodę amortyzacji wybrać

Rozpoczynający działalność przedsiębiorcy mogą przyspieszyć rozliczenie kosztów inwestycji stosując jednorazową amortyzację. Taka metoda, podobnie jak np. amortyzacja degresywna dla kontynuujących działalność, może nie być jednak korzystna, gdy firma nie przynosi wystarczających przychodów, a przedsiębiorca planuje w najbliższym okresie wesprzeć się kredytem.

Amortyzacja linii produkcyjnej w budynku bez pozwolenia na użytkowanie

Firma nie posiadająca jeszcze pozwolenia na użytkowanie hali montażowej rozpoczęła amortyzację używanej przez nią kompletnej i zdatnej do użytku linii produkcyjnej posadowionej w tym budynku. Czy postępowanie podatnika jest prawidłowe?

Amortyzacja mieszkania, magazynu i samochodu wg indywidualnych stawek

Można zastosować indywidualne stawki amortyzacyjne dla używanych lub ulepszonych środków trwałych, po raz pierwszy wprowadzonych do ewidencji danego podatnika. Okres amortyzacji dla takich środków trwałych nie może być krótszy niż: 10 lat (dla lokalu mieszkalnego), 40 lat pomniejszonych o pełne lata, które upłynęły od dnia oddania po raz pierwszy do używania do dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych (dla budynku użytkowego), 30 miesięcy (dla samochodu osobowego).

Metoda degresywna amortyzacji

Ta metoda dokonywania odpisów amortyzacyjnych jest wykorzystywana raczej w ograniczonym zakresie, bowiem możliwość jej zastosowania ogranicza się wyłącznie do środków trwałych ujętych w grupie 3 - 6 i 8 KŚT oraz do środków transportu, przy czym z kategorii tej wyłączone są samochody osobowe.

Odpisy amortyzacyjne od samochodów osobowych – nie zawsze są w całości kosztem podatkowym

Bez względu na stosowaną metodę amortyzacji, w przypadku korzystania z samochodu osobowego należy mieć na uwadze ograniczenie wysokości odpisów amortyzacyjnych uznawanych za koszty uzyskania przychodu.

Kiedy można zmniejszyć stawki amortyzacji?

Stawka amortyzacyjna jest wyrażonym procentowo zużyciem środka trwałego a w wyniku jej przemnożenia przez wartość początkową danego środka trwałego, ustala się jaka część tej wartości może zostać w danym roku podatkowym zaliczona w koszty podatkowe. Odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych, dokonuje się przy zastosowaniu stawek amortyzacyjnych określonych w Wykazie stawek amortyzacyjnych, w którym określono stawki w podziale na poszczególne kategorie środków trwałych.

Amortyzacja nieużywanych środków trwałych

Może się zdarzyć, że posiadane przez organizację środki trwałe z różnych powodów nie są już używane. Pojawia się pytanie, jaki ma to wpływ na amortyzację takiego składnika majątku. Można wówczas rozważyć likwidację nieużywanego środka trwałego, która może przybrać kilka różnych form.

Czy koszty bankietu z okazji otwarcia nowego oddziału firmy mogą zwiększyć wartość początkową środka trwałego (budynku)?

Spółka z o.o. realizuje inwestycję polegającą na budowie nowego budynku, w którym będzie się mieścił jej oddział. Przed oddaniem budynku do używania spółka zamierza zorganizować na terenie nowego obiektu uroczysty bankiet (z gastronomią i rozrywką), w celu zaprezentowania oferty, przedstawienia informacji na temat własnych produktów oraz zachęcenie do korzystania z usług firmy. Na imprezę zostaną zaproszeni m.in. dziennikarze i kontrahenci spółki. Czy koszty organizacji uroczystości mogą podwyższyć wartość początkową środka trwałego (budynku), czy może można je ująć bezpośrednio w kosztach podatkowych?

Prywatne samochody wspólników wniesione do spółki – amortyzacja i koszty w PIT

Wspólnicy spółki partnerskiej w celu ułatwienia wykonywania zawodu mogą wnieść do majątku spółki prywatne samochody. Wymaga to wpisu do ewidencji środków trwałych oraz ustalenia wartości początkowej. W związku z tym pojawiają się wątpliwości czy możliwe jest wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych na podstawie dowodu nabycia auta? Czy poniesione wydatki na pojazd są wtedy kosztem uzyskania przychodu?

Czy można wyłączyć kwotę udzielonej bonifikaty z tytuły sprzedaży leków, z kwoty uzyskanego przychodu?

Udzielenie bonifikaty przy zakupie poszczególnych leków, powoduje zmniejszenie należności otrzymanej przy ich sprzedaży, co w rezultacie skutkuje niższym dochodem. W związku z tym powstaje pytanie, czy istnieje możliwość wyłączenia kwot udzielonych bonifikat z kwoty przychodu?

Amortyzacja wartości firmy – porada

Dla celów podatkowych definicja wartości firmy została ujęta w art. 16g ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej jako: „ustawa o CIT”) . Zgodnie z ust. 2 tego artykułu, pojęcie to oznacza dodatnią różnicę między ceną nabycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, ustaloną zgodnie z ust. 3 i 5, albo nominalną wartością wydanych akcji lub udziałów w zamian za wkład niepieniężny a wartością rynkową składników majątkowych wchodzących w skład kupionego, przyjętego do odpłatnego korzystania albo wniesionego do spółki przedsiębiorstwa lub jego lub jego zorganizowanej części odpowiednio z dnia kupna, przyjęcia do odpłatnego korzystania albo wniesienia do spółki.

Zaliczki w PIT – brak oświadczenia zleceniobiorcy

Jakie są obowiązki płatnika, gdy zleceniobiorca nie przedstawi oświadczenia, że przedmiot zlecenia nie pokrywa się z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą ?

Imprezy integracyjne a PIT – stanowisko sądów administracyjnych

24 maja 2010 r. (sygn. akt II FPS 1/10) zapadła uchwała NSA w sprawie abonamentów medycznych. Organy podatkowe wykorzystują ją od tej pory do formułowania tezy, że przychód z tytułu świadczeń pracodawcy na rzecz pracownika powstaje nawet wtedy, gdy pracownik nie skorzystał z zaoferowanej mu możliwości np. wzięcia udziału w imprezie integracyjnej.

Czy zakup biletów lotniczych zwiększy koszty pracownicze?

Podatnik jest pilotem i dojeżdża do pracy środkami transportu lotniczego. Korzysta z biletów pracowniczych (dużo tańszych od biletów normalnych). Zarówno czas jak i koszt dojazdu do pracy środkami transportu lotniczego jest najkrótszy i najtańszy. Charakter pracy nie pozwala na systematyczne dojazdy do pracy a zakup biletów musi być dostosowany do miesięcznego planu pracy (lotów).

Wartości niematerialne i prawne - amortyzacja

Wartości niematerialne i prawne, to ściśle określona przez przepisy podatkowe kategoria składników, która podlega amortyzacji. Ich amortyzacja różni się jednak znacznie od amortyzacji środków trwałych. Szczegóły tych różnic omawiamy w poradniku.

Jak można zmieniać stawki amortyzacyjne?

Organy podatkowe rygorystycznie interpretują przepisy o amortyzacji w zakresie możliwości zmiany pierwotnie przyjętych przez przedsiębiorcę warunków amortyzacji.

Jak amortyzować znaki towarowe?

Przepis art. 16b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawy o CIT) obejmuje zamknięty katalog wartości niematerialnych i prawnych, które podlegają amortyzacji. Składniki majątkowe, które nie zostały wymienione w tym katalogu, nie mogą być amortyzowane, chyba że są środkami trwałymi.

Rozliczenie rat leasingowych, gdy przedmiot leasingu jest wynajmowany

Czy wydatki poniesione na zapłatę rat leasingowych z tytułu zawartej umowy leasingu, jeśli przedmiot umowy leasingu jest odpłatnie odnajmowany na terytorium kraju trzeciego, można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?

Jak zaliczać do kosztów niskocenne środki trwałe?

Składniki majątkowe, takie jak np. drobne wyposażenie kuchenne i gastronomiczne, należą do tzw. niskocennych środków trwałych, czyli środków trwałych o wartości początkowej nieprzekraczającej 3.500 zł. Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawy o CIT), koszty nabycia tego typu środków mogą być rozliczane wyłącznie w oparciu o przepisy dotyczące amortyzacji podatkowej (art. 16a-16m).

Jakie są skutki w CIT wypowiedzenia umowy najmu przed zamortyzowaniem inwestycji w obcym środku trwałym?


Sądy administracyjne prezentują stanowisko, że straty powstałe w wyniku likwidacji nie w pełni umorzonych (zamortyzowanych) środków trwałych mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Warunkiem jest jednak, by te środki trwałe zostały zlikwidowane z innych przyczyn niż zmiana przedmiotu działalności.

Czy do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć zwrot nakładów na zakup środka trwałego?

Dokonany w jakiejkolwiek formie zwrot nakładów poniesionych na zakup środka trwałego nie pozwala na zaliczenie tych wydatków do kosztów podatkowych. W szczególności również odpisy amortyzacyjne od tej części wartości środka trwałego, która została zwrócona podatnikowi, nie mogą stanowić kosztu uzyskania przychodu w prowadzonej działalności gospodarczej.

Jaką stawkę amortyzacji zastosować dla wybudowanego na cudzym gruncie pawilonu handlowego

Jeżeli pawilon handlowy wybudowany na cudzym gruncie stanowi odrębny budynek, to należy stosować takie same zasady, jak przy amortyzacji własnego środka trwałego. Czyli budynek niemieszkalny winien być amortyzowany według zasad ogólnych przy zastosowaniu stawki określonej w Wykazie stawek amortyzacyjnych – tj. przy zastosowaniu stawki 2,5 %.

Czy „mały podatnik” może skorzystać z jednorazowego odpisu amortyzacyjnego od zakupionego środka transportu

Kosztem uzyskania przychodów, stosownie do art. 22 ust. 8 ustawy o PIT, są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z art. 22a - 22o, z uwzględnieniem art. 23 ustawy o PIT.

Czy wydatki na ulepszenie budynku gospodarczego można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów

Wydatki poniesione na wykonanie prac budowlanych polegających na dostosowaniu obiektu do prowadzonej działalności gospodarczej należy zakwalifikować jako ulepszenie. Wydatki na ulepszenie będą mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów tylko poprzez odpisy amortyzacyjne pod warunkiem, że budynek będzie wprowadzony do ewidencji środków trwałych.

Jak prowadzić amortyzację przedmiotu leasingu finansowego (kapitałowego)

Umowa leasingu według przepisów podatkowych to umowa nazwana kodeksu cywilnego, a także każda inna umowa, na mocy której jedna ze stron, zwana dalej „finansującym” oddaje do odpłatnego używania albo używania i pobierania pożytków na warunkach określonych w ustawie drugiej stronie zwanej „korzystającym” podlegające amortyzacji środki trwałe, wartości niematerialne i prawne oraz grunty.

Czy można zaliczyć do kosztów niezamortyzowaną wartość zlikwidowanych środków trwałych

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością zamierza wyburzyć (zlikwidować) należące do niej budynki wykorzystywane w prowadzonej działalności gospodarczej. Na dzień likwidacji wymienione środki trwałe nie zostały w pełni zamortyzowane. Likwidacja nie jest skutkiem zmiany rodzaju działalności lub jej zlikwidowaniu. Spółka zamierza wybudować nowy budynek lepiej przystosowany do prowadzonej działalności gospodarczej. Czy spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów niezamortyzowaną część zlikwidowanych środków trwałych

Ewidencja księgowa i inwentaryzacja obcych składników majątkowych

Na podstawie umowy nieodpłatnego użyczenia od urzędu gminy obejmującej lata 2004–2014, dotyczącej gruntu zabudowanego budynkiem kotłowni, nasza jednostka korzysta z tego budynku oraz znajdującego się w nim pieca.

Jak zaliczyć do kosztów wydatek na zakup budynku

Środek trwały, który może podlegać amortyzacji jako używany do działalności gospodarczej, musi być przede wszystkim kompletny i zdatny do użytku, ale w takim znaczeniu jaką będzie spełniał funkcję w prowadzonej przez podatnika działalności.

REKLAMA