REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Podatki 2017, Pracownik

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Podważenie podlegania ubezpieczeniom przez ZUS - postępowanie i konsekwencje

Podważenie podlegania ubezpieczeniom przez ZUS ma na celu wykazanie pozorności zawartej umowy, w celu skorzystania z zasiłku. Postępowanie tego rodzaju występuje najczęściej w przypadku umów o pracę, gdzie istnieją podejrzenia, że umowa została zawarta właśnie na potrzeby skorzystania z zasiłku. Przeprowadzane przez ZUS kontrole nie skupiają się jedynie na stwierdzeniu pozorności zawartej umowy, bo np. przy umowie o dzieło mogą dotyczyć przedmiotu zawartej umowy. Zakres kontroli obejmuje także osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Najważniejsze wskaźniki kadrowe w 2018 roku

Z nadejściem 2018 roku pojawiły się także nowe wskaźniki istotne w pracy działu kadr i płac. Chodzi o wskaźniki takie jak wynagrodzenie minimalne, minimalna stawka godzinowa, dodatek za pracę w nocy czy współczynnik ekwiwalentowy. Jakie wartości dla tych wskaźników obowiązują w 2018 roku?

Prognozy wynagrodzeń na 2018 rok

Według szacunków Unii Europejskiej w 2018 roku Polska odnotuje jeden z najwyższych wzrostów gospodarczych w Unii Europejskiej. Wzrost ten przełoży się na dynamikę wynagrodzeń osób pracujących w Polsce.

Zniesienie limitu podstawy wymiaru składek ZUS od 2019 roku – skutki dla pracodawców i pracowników

Zniesienie limitu opłacania składek emerytalno-rentowych po przekroczeniu progu tzw. 30-krotności (prognozowanego przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia) jest już przesądzone. Po wejściu w życie tej nowelizacji od 2019 roku znacząco zwiększą się koszty pracodawców, a lepiej zarabiający pracownicy będą zmuszeni oddawać na daniny publiczne nawet ponad połowę swojego wynagrodzenia. W konsekwencji część z nich może przejść na samozatrudnienie lub wybrać inne mniej kosztowne formy zatrudnienia.

REKLAMA

Kiedy można zastosować koszty podatkowe w wysokości 50% przychodów z tytułu wynagrodzenia za pracę twórczą

Skoro podatnik w ramach obowiązków wnikających ze stosunku pracy wykonywać będzie pracę twórczą, w efekcie której powstaną dzieła stanowiące utwory w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim, do których prawa autorskie następnie będą przekazywane na rzecz pracodawcy, a ponadto na podstawie prowadzonej u pracodawcy ewidencji czasu pracy pracowników, można będzie określić ile godzin pracy w ciągu każdego miesiąca pracownik będzie poświęcał na działalność twórczą, to do tej części wynagrodzenia dotyczącej działalności twórczej będzie można zastosować 50 % koszty uzyskania przychodów.

Obowiązki płatnika w 2018 roku - zgłoszenia, informacje i deklaracje

Podmioty, które w 2017 r. zdecydowały się na zatrudnienie pracowników, zobowiązane są z początkiem 2018 r. przekazać szczegółowe informacje na ten temat zarówno organom skarbowym jak i samym zatrudnionym. Raporty dotyczą zarówno warunków zatrudniania, kwot - jakie podlegały wypłacie, ale przede wszystkim należnych i opłaconych zaliczek na podatek dochodowy. Wszystkie te informacje muszą trafić do fiskusa terminowo i na właściwych wersjach formularzy udostępnianych m.in. w programie e-pity Płatnika

Ceny transferowe – identyfikacja obowiązku dokumentacyjnego na przełomie 2017 i 2018 r.

Wprowadzone zostały nowe obowiązki dokumentacyjne w zakresie cen transferowych. Niektóre z nich obowiązują już w roku 2017, inne natomiast zaczną funkcjonować w 2018 roku. Do obowiązków tych należą przede wszystkim konieczność przygotowania dokumentacji krajowej i grupowej, składanie formularza CIT/TP oraz sporządzanie analizy porównawczej.

Konieczna jest reforma podatkowego systemu obciążenia wynagrodzeń

W ostatnich latach obserwowany jest systematyczny wzrost wynagrodzeń, co mogłoby być realnie odczuwalne dla przeciętnego pracownika. Aby tak się jednak stało niezbędne jest przeprowadzenie reform mających na celu podatkowe odciążenie płac tj. zmniejszenie wysokości klinu podatkowego oraz wydatków na system ubezpieczeń społecznych.

REKLAMA

Koszty uzyskania przychodów pracownika z praw autorskich

W wielu przypadkach w ramach jednego stosunku pracy pracownik wykonuje czynności zarówno chronione prawem autorskim, jak i niebędące przedmiotem prawa autorskiego, pozbawione cech twórczych. Zgodnie z ostatnimi interpretacjami organów podatkowych w takich sytuacjach możliwe jest stosowanie podwyższonych 50% kosztów uzyskania przychodów o ile wyraźnie rozróżnione (i udokumentowane) będzie wynagrodzenie pracownika z tytułu przeniesienie praw autorskich do konkretnego, udokumentowanego utworu (utworów) chronionego prawem autorskim. Sama ewidencja czasu pracy pokazująca ile czasu pracownik spędził na czynnościach twórczych nie wystarczy do zastosowania 50% kosztów.

Unijna czarna lista rajów podatkowych zakłamuje rzeczywistość

Unijny (drugi już) wykaz jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych, czyli wspólnotowa czarna lista rajów podatkowych zakłamuje rzeczywistość. Na tej liście próżno bowiem szukać państw członkowskich UE (ani terytoriów od nich zależnych!), ponieważ z uwagi na wewnątrzwspólnotowe ustalenia zostały one automatycznie wykreślone. A przecież niemal 50% zagranicznych zysków generowanych przez międzynarodowe korporacje trafia do rajów podatkowych, a 47 % tej kwoty jest transferowana do Unii Europejskiej.

Wymiar i wynagrodzenie za czas urlopu wypoczynkowego - pracownik niepełnoetatowy

Pracownikowi przysługuje prawo do corocznego, nieprzerwanego, płatnego urlopu wypoczynkowego. Oznacza to, że pracodawcy zatrudniający pracowników w ramach umowy o pracę mają obowiązek umożliwić pracownikowi wykorzystanie czasu na wypoczynek, bez obowiązku świadczenia pracy, jednocześnie wypłacając mu odpowiednią pensję. Sprawa prawidłowego obliczenia podstawy wymiaru urlopu oraz należnego wynagrodzenia komplikuje się jednak w przypadku pracowników niepełnoetatowych.

Ochrona pracowników w przypadku niewypłacalności pracodawcy

Znowelizowane przepisy ustawa o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy obowiązują od września tego roku. Nowe regulacje mają przede wszystkim usprawnić pomoc finansową udzielaną pracownikom w sytuacji niewypłacalności pracodawcy, która może prowadzić do pozbawienia ich pracy oraz przysługujących z tego tytułu świadczeń.

Kodeks należytej staranności w VAT - niezbędny, czy niepotrzebny

Przedsiębiorcy i eksperci mają różne zdania odnośnie sensowności stworzenia Kodeksu należytej staranności w VAT. Jedni uważają, że Kodeks jest niezbędny, choć niełatwo tak go skonstruować, by obowiązki w nim zawarte nie obciążały nadmiernie podatników. Inni podkreślają, że w relacjach z podejrzanymi kontrahentami wystarczy zastosować split payment, co wystarczy by niedopuścić do wyłudzenia lub oszustwa w VAT.

Ministerstwo Finansów zastanawia się nad opodatkowaniem tzw. śmieciowego jedzenia

21 listopada 2017 r. wiceminister finansów Wiesław Janczyk, odpowiadając na interpelację poselską, przyznał, że w Ministerstwie Finansów rozważane są różne koncepcje opodatkowania tzw. śmieciowego jedzenia. Jednak w tym zakresie na razie żadne decyzje nie zostały podjęte.

Klauzula o niedających się rozstrzygnąć wątpliwościach na korzyść podatnika w praktyce

Od 1 stycznia 2016 r. do Ordynacji podatkowej (ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa, Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) dodano klauzulę „in dubio pro tributario” (art. 2 a ustawy Ordynacja podatkowa – nie dające się usunąć wątpliwości co do treści przepisów prawa podatkowego rozstrzyga się na korzyść podatnika). Reguła ta miała w sposób istotny zwiększyć ochronę podatników, w tym również miała chronić podatników przed praktykami ze strony organów podatkowych. W praktyce okazało się jednak, że zastosowanie tej zasady nie jest już takie oczywiste i łatwe. Jak się okazuje z klauzuli tej częściej korzystają sądy administracyjne niż organy podatkowe.

Zatrudnienie tymczasowe, outsourcing pracowniczy, leasing pracowniczy

W obecnych czasach korzystanie z alternatywnych form zatrudnienia jest coraz bardziej popularne. Wynika to w szczególności ze zmiennego zapotrzebowania pracodawców na pracę. Warto więc umieć rozróżnić poszczególne formy zatrudnienia, aby świadomie i zgodnie z prawem z nich korzystać.

Opodatkowanie odpraw wypłacanych pracownikom

Ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób fizycznych nie korzystają odprawy pieniężne wypłacone przez pracodawcę na podstawie przepisów o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników. Oznacza to, że podatnik musi zapłacić podatek od takiej odprawy.

Delegacja czy oddelegowanie?

Na to pytanie powinien odpowiedzieć sobie każdy pracodawca, który wysyła swojego pracownika do pracy za granicą. Właściwe zakwalifikowanie wyjazdu pracownika wpływa na zakres świadczeń przysługujących mu z tytułu wyjazdu oraz na obowiązki pracodawcy.

Wycieczka dla pracowników sfinansowana z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych – skutki w PIT

Nie można mówić o przychodzie podlegającym opodatkowaniu PIT po stronie pracowników z tytułu nieodpłatnego świadczenia, jeżeli świadczenie to ma postać dofinansowania do wycieczki turystyczno-krajoznawczej dostępnej dla wszystkich uprawnionych do korzystania z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych i nie powoduje wystąpienia po stronie pracowników wymiernej korzyści majątkowej. Tak stwierdził Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 20 września 2017 r.

Ministerstwo Finansów powinno docenić rolę doradców podatkowych w wypełnianiu obowiązków podatkowych – rozmowa z prof. Mariańskim

O najnowszych zmianach i problemach podatkowych w Polsce, rosnącym znaczeniu doradców podatkowych i ginącym zawodzie księgowego, a także o tym dlaczego Stany Zjednoczone mogą stać się największym rajem podatkowym na świecie – rozmawiamy z Adamem Mariańskim, profesorem w Katedrze Prawa Podatkowego Uniwersytetu Łódzkiego, doradcą podatkowym, partnerem w Mariański Group.

Dofinansowanie okularów dla pracownika przez pracodawcę a podatki

Długie godziny przed ekranem monitora niejednokrotnie skutkują powstawaniem i pogłębianiem wad wzroku. W związku z tym, gdy praca wykonywana jest przed komputerem, okulary dla pracownika może sfinansować pracodawca. Jakie warunki muszą zostać spełnione, by móc otrzymać dofinansowanie do okularów? Jak dofinansowanie okularów dla pracownika wygląda z punktu widzenia podatkowego?

Nadużycie zwolnienia w CIT dla dywidend - ostrzeżenie Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie (ostrzeżeniu) z 3 listopada 2017 r., że zidentyfikowało przypadki nadużywania zwolnienia podatkowego dla dywidend poprzez dokonywanie ich wypłat z wykorzystaniem spółek pośredniczących. Schematy opisane w tym ostrzeżeniu stosowane są przede wszystkim w przypadkach, gdy zagraniczny inwestor nabywa udziały w polskich spółkach („spółki operacyjne") nie bezpośrednio, ale z wykorzystaniem spółek zlokalizowanych w innych państwach UE/EOG, np. w Luksemburgu („spółki pośredniczące").

Elektroniczna dokumentacja akt pracowników i zleceniobiorców

30 października 2017 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku ze skróceniem okresu przechowywania akt pracowniczych oraz ich elektronizacją, przedłożony przez ministra rozwoju i finansów. Projekt zakłada m.in. skrócenie z 50 do 10 lat okresu przechowywania przez pracodawcę dokumentacji osobowej i płacowej wszystkich pracowników i zleceniobiorców zatrudnionych od 1 stycznia 2019 r. Możliwe będzie prowadzenie oraz przechowywanie dokumentacji osobowej i płacowej wyłącznie w formie elektronicznej (bez akt papierowych). Poza tym zasadą stanie się wypłata pracownikom wynagrodzenia w formie bezgotówkowej. Jednak na wniosek pracownika wynagrodzenie będzie można nadal wypłacać gotówką.

Wyrok TSUE podstawą wznowienia postępowania przez sądem administracyjnym

Podatnik, który przegrał sprawę w polskim sądzie administracyjnym, może po orzeczeniu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej ubiegać się o wznowienie swojego postępowania, nawet jeśli nie był stroną w sprawie przed TSUE. Tak stwierdził Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale z 16 października 2017 r., podjętej w składzie 7 sędziów.

Ceny transferowe - wypełnianie i składanie formularzy CBC-P i CBC-R

Ministerstwo Finansów 27 października 2017 r. opublikowało 14 odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania dotyczące wypełniania i składania formularzy CBC-P oraz CBC-R.

Uszczelnienie obrotu suszem tytoniowym - nowelizacja ustawy o podatku akcyzowym

27 października 2017 r. Sejm uchwalił nowelizację ustawy o podatku akcyzowym i ustawy o organizacji niektórych rynków rolnych, której celem jest uszczelnienie systemu podatku akcyzowego w obrocie suszem tytoniowym. Większość przepisów ma wejść w życie po 14 dniach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

Informacja o podatkowej sytuacji kontrahenta - nowelizacja Ordynacji podatkowej

27 października 2017 r. Sejm uchwalił nowelizację Ordynacji podatkowej, która przewiduje możliwość uzyskania od organów Krajowej Administracji Skarbowej informacji o podatkowej sytuacji kontrahenta. Nowelizacja ta ma wejść w życie w po upływie 30 dni od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

Od 1 stycznia 2019 r. zostanie skrócony okres przechowywania akt pracowniczych

Obecne przepisy przewidują obowiązek prowadzenia dokumentów pracowniczych przez okres 50 lat. Proponowane zmiany skracają ten termin do 10 lat. Projekt ustawy zakłada także zmiany w zakresie formy prowadzenia akt oraz wypłaty wynagrodzeń dla pracowników. Nowe regulacje mają wejść w życie 1 stycznia 2019 r.

Programy motywacyjne – zmiany w PIT od 2018 roku

Projekt nowelizacji ustawy o PIT, którym obecnie zajmuje się Sejm, zawiera m.in. ważne zmiany odnośnie programów motywacyjnych opartych na akcjach lub pochodnych instrumentach finansowych. Przychody z akcji lub instrumentów pochodnych nabytych jako nieodpłatne świadczenie lub świadczenie w naturze, mają być od 2018 roku zaliczone do tego źródła, do którego zaliczone są przychody z takich nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń w naturze. (czyli np. w przypadku pracowników będzie to stosunek pracy i opodatkowanie wg skali podatkowej). Aktualnie przychody te są opodatkowane 19% stawką PIT jako przychody z kapitałów pieniężnych.

Minimalne wynagrodzenie w 2018 r. – od strony pracownika i pracodawcy

Przepisy prawa pracy gwarantują pracownikom otrzymywanie wynagrodzenia minimalnego. Wysokość takiego wynagrodzenia na każdy kolejny rok ogłaszana jest w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” w terminie do 15 września. Od 1 stycznia 2018 r. wyniesie ono 2100 zł brutto. Jakie skutki pociąga za sobą wzrost minimalnego wynagrodzenia po stronie pracownika, a jakie po stronie pracodawcy?

Koszty podróży pracownika a PIT

Ze zwolnienia od podatku na podstawie ustawy o PIT korzysta wyłącznie wartość tej części otrzymanych przez pracownika świadczeń na pokrycie kosztów wyżywienia w podróży (bez względu na formę tego świadczenia), która nie przekracza wysokości diety z tytułu podróży służbowej.

Nocleg dla oddelegowanego pracownika bez PIT

Fiskusowi nie należy się PIT od noclegów zapewnianych oddelegowanym szeregowym pracownikom budowy. Pracodawca ponosi takie wydatki wyłącznie w swoim interesie, a to wyklucza powstanie przychodu pod stronie pracownika – wynika z wyroku WSA w Warszawie.

Delegowanie pracowników do pracy za granicę – obowiązki płatnika PIT

Prawidłowość postępowania pracodawcy, jako płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) w sytuacji delegowania pracowników do pracy za granicę (w tym wypadku do Niemiec), potwierdzona została w interpretacji podatkowej z 9 października 2017 r. Jeżeli pobyt pracownika w Niemczech przekroczy łącznie 183 dni podczas 12-miesięcznego okresu, pracodawca ma obowiązek obliczania, potrącania i odprowadzania podatku od dochodu pracownika uzyskanego podczas pracy w Niemczech zgodnie z obowiązującymi tam przepisami.

Ceny transferowe 2017/2018 - kontrole podmiotów powiązanych

Po uszczelnieniu VAT i CIT Ministerstwo Finansów bierze pod lupę podejrzane transakcje zawierane przez powiązane ze sobą firmy. Przyglądał się im będzie specjalny departament w MF, na czele którego stoją eksperci wcześniej pracujący dla prywatnych firm doradczych.

Pracownicy chorują - pracodawcy ponoszą koszty

W 2016 roku polscy pracownicy spędzili na zwolnieniu lekarskim łącznie 220 milionów dni. Koszty z tym związane, ponoszone zarówno przez ZUS, jak i samych pracodawców, są liczone w miliardach złotych. Dzięki inwestycji w efektywną opiekę medyczną można je znacznie obniżyć, nawet o 11,8 mld zł – wynika z raportu „Praca. Zdrowie. Ekonomia. Perspektywa 2012–2016” opracowanego przez Medicover Polska.

Jak rozwiązywać spory zbiorowe w zakładzie pracy?

Rozwiązywanie sporów zbiorowych stanowi wyzwanie dla pracodawców, którzy w sytuacji zaistnienia sporu muszą porozumieć się z pracownikami w celu załagodzenia zaistniałych konfliktów. Spór zbiorowy przebiega w kilku etapach, zaś każdy z etapów charakteryzuje się zupełnie innymi cechami, o których należy pamiętać podejmując się jakichkolwiek działań.

Świadczenia pracownicze do kwoty 2 280 zł bez PIT

Pracodawcy proponują zmiany w ustawie o PIT mające na celu zwiększenie dostępności pozapłacowych świadczeń pracowniczych, które służą poprawie i utrzymaniu dobrego stanu zdrowia pracowników. Projekt przepisów dyskutowany będzie na Zespole Prawa Pracy Rady Dialogu Społecznego. Ich zdaniem wartość świadczeń przekazywanych pracownikom powinna być zwolniona z PIT do kwoty 2 280 zł rocznie.

Outsourcing pracowniczy – korzyści i ryzyka

Outsourcing pracowniczy jest narzędziem coraz częściej wykorzystywanym przez pracodawców w celu zmniejszenia liczby etatów w zakładzie pracy lub przesunięcia obowiązków związanych z obsługą kadrowo-płacową pracowników na inny podmiot. Należy jednak pamiętać, że nieprawidłowo przeprowadzony outsourcing może zostać zakwestionowany przez organy nadzoru - najczęściej ZUS lub Państwową Inspekcję Pracy – a w konsekwencji rodzić odpowiedzialność finansową po stronie pracodawcy.

Ilość dni urlopu wypoczynkowego przysługujących pracownikowi

Pracownikowi zatrudnionemu na umowę o pracę przysługuje urlop wypoczynkowy w zakresie określonym zapisami Kodeksu pracy. Długość urlopu uzależniona jest od okresu zatrudnienia danego pracownika, czyli od jego stażu pracy.

Jak funkcjonują nowe przepisy dot. pracy tymczasowej

Obowiązujące od czerwca 2017 r. nowe regulacje dotyczące tymczasowego zatrudnienia sprawiają problemy dostosowawcze agencjom pracy tymczasowej. Ograniczenie okresu, w jakim dany pracownik tymczasowy może pracować dla jednej firmy, wprowadzenie większej ochrony pracownic w ciąży i zmiany w sposobie wypłacania wynagrodzenia urlopowego mogą sprawić, że część agencji przestanie istnieć. Eksperci zmiany oceniają pozytywnie. Część z nieuczciwych agencji zrezygnuje z tej działalności, a pracownicy tymczasowi zostali objęci większą ochroną – wskazuje dr Magdalena Rycak z Uczelni Łazarskiego.

Nowelizacje uszczelniające VAT, akcyzę i inne podatki 2017/2018

Najwcześniej zaczęło obowiązywać przesyłanie przez duże firmy ewidencji VAT w jednolitym pliku kontrolnym. Kolejne zmiany posypały się jedna za drugą. Przygotowany przez DGP raport jest zestawieniem tych najważniejszych. Następne duże nowelizacje uszczelniające pobór podatków (zebrane w tabeli na stronie 2.) przed nami - wejdą w życie na przełomie 2017 i 2018 roku..

Projekt ustawy o STIR - kolejne przepisy uszczelniające VAT

26 września 2017 r. rząd przyjął projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu przeciwdziałania wykorzystywaniu sektora finansowego do wyłudzeń skarbowych, przedłożony przez ministra rozwoju i finansów. Wicepremier, minister rozwoju i finansów Mateusz Morawiecki poinformował, że powołany tą ustawą system STIR zostanie wykorzystany do uszczelnienia VAT.

Zatrudnianie cudzoziemców - obowiązek podatkowy w PIT

Obecnie zatrudnianie cudzoziemców jest jednym z popularniejszych sposobów pozyskiwania pracowników, szczególnie do prac sezonowych, ale również do realizacji specjalistycznych projektów. Trudno sobie dzisiaj wyobrazić, aby takie gałęzie gospodarki jak rolnictwo, budownictwo, usługi związane z utrzymaniem czystości, gastronomia, ale także IT mogły prawidłowo funkcjonować, rozwijać się bez pracy cudzoziemców. W kontekście warto mieć na uwadze, że zatrudnianie cudzoziemców ma swoje konsekwencje podatkowe.

E-certyfikat rezydencji podatkowej

Przez długie lata polskie organy podatkowe stały na stanowisku, że niepobranie podatku lub zastosowanie niższej stawki, jeżeli wynikało to z umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, możliwe było pod warunkiem przedstawienia certyfikatu rezydencji podatkowej w formie papierowej. E-certyfikaty były honorowane przez fiskus tylko wtedy, gdy organy podatkowe innego państwa w ogóle nie wydawały certyfikatów w wersji papierowej. Jednak obecnie stanowisko fiskusa uległo zmianie. W interpretacji indywidualnej z 26 czerwca 2017 r. wydanej przez Szefa KAS, przyjęto, że certyfikat rezydencji uzyskany w formie elektronicznej będzie dla płatnika podstawą do zastosowania postanowień umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Rok obowiązywania JPK- podsumowanie liczbowe

Obowiązek przekazywania plików w formacie Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK) na żądanie organów podatkowych obowiązuje już ponad rok. Z tej okazji eksperci Deloitte przygotowali podsumowanie działań fiskusa w zakresie liczby czynności i kontroli przeprowadzonych z wykorzystaniem plików JPK. Opracowanie to odpowiada również na pytania jak podatnicy radzili sobie z tym obowiązkiem, oraz czy rzeczywiście nowy sposób przekazywania danych podatkowych istotnie wpłynął na prace fiskusa.

Nowa broń fiskusa do zwalczania pustych faktur i handlu kosztami

Ministerstwo Finansów szuka sposobu, jak zwalczyć proceder wystawiania tzw. pustych faktur. To na ich podstawie nieuczciwi przedsiębiorcy odliczają sobie VAT albo zawyżają koszty, by płacić mniejszy CIT. Resort chce, by kontrolerzy Krajowej Administracji Skarbowej mogli kupować takie faktury, by namierzać podatkowych oszustów. Eksperci uważają, że pomysł MF na zwalczanie handlu kosztami jest dobry, ale trzeba pomyśleć o bezpiecznikach, żeby fiskus nie stosował quasi-prowokacji w każdej błahej sprawie.

Lista dobrych praktyk podatników VAT do końca października 2017 r.

Przed końcem października 2017 r. ma być gotowy dokument zawierający listę praktyk świadczących o należytej staranności podatnika VAT - zapowiedzieli na konferencji prasowej 13 września 2017 r. przedstawiciele Ministerstwa Finansów. Stosowanie tych praktyk ma uchronić podatników przed konsekwencjami transakcji z kontrahentami, którzy okazali się oszustami podatkowymi.

Pracownik nie ma obowiązku posiadania konta w banku

Pracodawca nie ma prawa wymagać od pracownika, aby ten założył konto bankowe dla potrzeb wypłaty wynagrodzenia. Jeżeli pracodawca żąda tego od pracownika, to narusza przepisy prawa pracy. W takiej sytuacji pracownik może zgłosić sprawę Państwowej Inspekcji Pracy i ubiegać się o odszkodowanie. W wyjątkowych sytuacjach za uporczywość grozi szefowi nawet sprawa karna.

Minimalne wynagrodzenie i minimalna stawka godzinowa w 2018 r.

W 2018 r. minimalne wynagrodzenie za pracę będzie wynosiło 2100 zł, co oznacza wzrost o 100 zł, natomiast minimalna stawka godzinowa zostanie podniesiona z 13 do 13,70 zł - takie rozwiązania zakłada rozporządzenie przyjęte przez Radę Ministrów w dniu 12 września br.

Wspólnik spółki z o.o. prezesem zarządu i pracownikiem

Zdaniem Sądu Najwyższego pełnienie funkcji prezesa zarządu na podstawie faktycznie wykonywanej umowy o pracę także wtedy, gdy zakres czynności nie uległ diametralnym zmianom w stosunku do czynności wykonywanych w ramach poprzedniego stosunku organizacyjnego jest dopuszczalne. Zmiana zasad wykonywania pracy w celu uzyskania ubezpieczenia społecznego nie może z góry świadczyć o zamiarze obejścia prawa.

REKLAMA