REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Podatki, środki trwałe

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Amortyzacja różnych typów nieruchomości

Amortyzacja to celowe wyrażone wartościowo zużycie środków trwałych, a także wartości niematerialnych i prawnych. Środkami trwałymi są przede wszystkim nieruchomości: grunty, budynki i budowle, lokale stanowiące osobną nieruchomość oraz ich części lub udziały, spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych i lokali użytkowych. Odpisów amortyzacyjnych dokonuje się drogą planowego rozłożenia wartości początkowych środków trwałych na ustalony okres amortyzacji.

Polska wymieni z USA informacje o podatnikach

Rząd udzielił zgody na podpisanie umowy między rządem Rzeczypospolitej Polskiej z rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki w sprawie poprawy wypełniania międzynarodowych obowiązków podatkowych oraz wdrożenia ustawodawstwa FATCA. Umowa z USA przewiduje możliwość udzielania amerykańskiej administracji skarbowej informacji o rachunkach amerykańskich podatników w Polsce, natomiast informacje o rachunkach i dochodach polskich rezydentów będą trafiały do Polski.

Koszty usługi transportowej w księgach rachunkowych

Czy w księgach rachunkowych należy wyszczególniać koszty usługi transportowej związanej z zakupionym środkiem trwałym?

Za niezapłacone podatki do rejestru dłużników

Ministerstwo Finansów planuje powołanie Rejestru Dłużników Należności Publicznoprawnych. Będzie na niego mógł zostać wpisany każdy podmiot, któremu grozi egzekucja administracyjna (m.in. za niezapłacone podatki) - pisze "Dziennik Gazeta Prawna".

Zasady wyceny aktywów

Niezwykle istotnym elementem wpływającym na prawidłowe sporządzenie sprawozdania finansowego jest odpowiednia wycena aktywów. Jednostki mogą wyceniać: materiały i towary – w cenach zakupu, produkty w toku produkcji – w wysokości bezpośrednich kosztów wytworzenia lub tylko materiałów bezpośrednich bądź nie wyceniać ich w ogóle – jeżeli nie zniekształca to stanu aktywów oraz wyniku finansowego jednostki. Dodatkowo należy pamiętać, że aktywa wycenia się nie rzadziej niż na dzień bilansowy.

Kasy rejestrujące 2015 – za krótki okres na dostosowanie się do zmian

Zdaniem pracodawców zmiany dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, które będą obowiązywać w latach 2015-2016, mogą ograniczyć „szarą strefę”. Podkreślają jednak, że dwumiesięczny okres przygotowawczy jest zbyt krótki, powinien trwać przynajmniej pół roku.

Korzystne zmiany podatkowe dla rodzin w 2015 r.

Rząd rozważa korzystne dla rodzin zmiany w podatkach w 2015 r. Jedno z rozwiązań zakłada wprowadzenie zwolnienia z podatku rodzin z co najmniej trójką dzieci, których roczny dochód nie przekracza 85 tysięcy zł.

Umowa o wymianie informacji podatkowych z Brytyjskimi Wyspami Dziewiczymi

Polska zawarła z Brytyjskimi Wyspami Dziewiczymi umowę o wymianie informacji w sprawach podatkowych. Zawarcie umowy stało się możliwe z chwilą, gdy zmieniło się podejście administracji Wysp do kwestii wymiany informacji podatkowych z innymi krajami.

Ustawa o specjalnym podatku węglowodorowym wejdzie w życie w 2016 r.

Firmy zajmujące się eksploatacją gazu i ropy, w tym ze źródeł niekonwencjonalnych (czyli łupkowych) zaczną płacić podatek węglowodorowy od 2020 r., natomiast już od 2016 r. będą musiały składać odpowiednie sprawozdania. Zdaniem ekspertów, dodatkowe obciążenia mogą zniechęcić inwestorów do eksploatacji złóż.

Nowe przepisy dotyczące kas rejestrujących w 2015 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt zmiany rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Obowiązek stosowania kas fiskalnych obejmie m.in. prawników, lekarzy i dentystów. Nowe regulacje przewidziane są na okres dwóch lat - 2015 i 2016.

Jak amortyzować używane sezonowo środki trwałe

Nasza spółka zamierza kupić szybowce i prowadzić w sezonie letnim naukę latania na nich. Będą one wykorzystywane jedynie przez część roku, tj. pięć miesięcy, a ich jednostkowa wartość wynosi 72 000 zł netto. W jaki sposób powinniśmy je amortyzować?

Nowa klauzula generalna przeciwko unikaniu opodatkowania

Wprowadzenie klauzuli generalnej przeciwko unikaniu opodatkowania zakłada projekt ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw, który skierowany został do konsultacji społecznych.

NIK skontrolował przestrzeganie prawa podatkowego

Mimo nieprzejrzystych przepisów prawo podatkowe w Polsce w większości przypadków jest przestrzegane – tak wynika z raportu Najwyższej Izby Kontroli (NIK) o przestrzeganiu praw podatników. Podatnicy coraz częściej odwołują się od decyzji podejmowanych przez organy podatkowe. Czas trwania postępowań odwoławczych prowadzonych przez izby skarbowe objęte kontrolą NIK w połowie przypadków przekracza ustawowy limit. A odsetek decyzji uchylanych w postępowaniu odwoławczym przez izby skarbowe nadal jest wysoki.

Generator materiałów biurowych dla doradców podatkowych

Generator materiałów biurowych dla doradców podatkowych, który powstał z inicjatywy Komisji Rozwoju i Promocji Zawodu KRDP w panelu Doradca, to mechanizm umożliwiający każdemu doradcy podatkowemu tworzenie materiałów biurowych zgodnych z Księgą Wizualizacji KIDP.

MF interesuje lepsza ściągalność podatków i walka z szarą strefą

O negatywnych skutkach szarej strefy dla budżetu państwa oraz konieczności przekonania Polaków do zasadności płacenia podatków mówił minister finansów Mateusz Szczurek podczas konferencji zorganizowanej 30 czerwca br. w Warszawie przez Business Center Club.

Przepisy o podatku węglowodorowym już w 2015 r. Pobór podatku w 2020 r.

W Sejmie trwają prace nad trzema ustawami regulującymi opodatkowanie wydobycia węglowodorów. Nowe przepisy o podatkach miałyby zacząć obowiązywać już w 2015 r., natomiast same podatki będą pobierane dopiero od 2020 r.

Prezydent opowiada się za podatkami w rolnictwie

Prezydent jest za wprowadzeniem podatków rynkowych w rolnictwie. Bronisław Komorowski uważa, że w ślad za utowarowieniem gospodarstw i wzrostem produkcji w tym sektorze gospodarki, powinny iść zmiany w systemie podatkowym.

Polski system podatkowy w opinii ekspertów

Polski system podatkowy po 25 latach od odzyskania niepodległości jest zrównoważony i praworządny - tak uważają eksperci firmy doradczej EY, którzy przygotowali raport pt. System stworzony od podstaw - czyli prawdziwa historia 25-lecia polskich podatków.

Nowe dyrektywy podatkowe UE

Dyrektywa w sprawie wspólnego systemu opodatkowania spółek dominujących i zależnych, Kodeks postępowania w zakresie opodatkowania przedsiębiorstw, dyrektywa dotycząca opodatkowania produktów energetycznych, dyrektywa w sprawie standardowej deklaracji VAT - to niektóre tematy poruszone przez ministrów finansów krajów UE podczas posiedzenia Rady ECOFIN 20 czerwca 2014 r. w Luksemburgu.

Prezydent za niższymi podatkami dla rodzin

Bronisław Komorowski ponownie zaapelował o wprowadzenie niższych podatków dla rodzin. Jego zdaniem konieczne jest wprowadzenie mechanizmu podatkowego, który by zachęcał, czy stwarzał dodatkowe szanse, dla młodych małżeństw, które podejmują decyzje o posiadaniu dzieci.

Ulepszenie zamortyzowanego środka trwałego w księgach rachunkowych

Zarówno ustawa o rachunkowości, jak i przepisy ustaw o podatku dochodowym przewidują możliwość zwiększenia wartości początkowej środka trwałego o koszty ulepszenia w wyniku jego przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji. Jak prawidłowo ujmować w księgach rachunkowych ulepszenie całkowicie zamortyzowanego środka trwałego?

Zmiana stawek amortyzacyjnych środków trwałych

Czy spółka może dowolnie dokonać obniżenia stawki amortyzacyjnej dla wybranych środków trwałych, nawet do stawki 0%, a następnie podwyższenia wcześniej obniżonych stawek amortyzacyjnych dla wybranych środków trwałych do wartości takich samych lub niższych niż wynikające z tabeli stanowiącej załącznik nr 1 do ustawy o CIT, pod warunkiem że obniżenie to lub podwyższenie nastąpi z początkiem każdego roku podatkowego (lub w miesiącu wprowadzenia danego środka trwałego do ewidencji środków trwałych)?

Uprawnienia doradcy podatkowego

Około 9000 osób wykonuje w Polsce zawód doradcy podatkowego, zawód ten jest stosunkowo młody, ponieważ został powołany ustawą o doradztwie podatkowym z 1996 r.

Wymagane dokumenty by zostać doradcą podatkowym

Wykonywanie czynności z zakresu uprawnień doradcy podatkowego wymaga przejścia przez proces kwalifikacyjny, obejmujący egzamin, składający się z dwóch części, spełnieniu licznych wymagań oraz złożeniu odpowiedniej ilości oświadczeń i dokumentów.

Koszty wytworzenia środka trwałego

Wydatki poniesione w związku z wytworzeniem środka trwałego przed oddaniem owego środka do używania zalicza się do kosztów wytworzenia. Nie może tego jednak uczynić właściciel ani użytkownik wieczysty gruntu w stosunku do opłat powiązanych z prawem własności czy byciem użytkownikiem wieczystym.

Metody optymalizacji podatku w firmie

Każda danina na rzecz Skarbu Państwa, województwa, powiatu lub gminy, która stanowi publicznoprawne, nieodpłatne, przymusowe i bezzwrotne świadczenie pieniężne, jest nazywana podatkiem. Prawo podatkowe stanowczo i bezwzględnie obliguje każdego podatnika do uiszczenia stosownego świadczenia. Przedsiębiorcy mogą jednak zmniejszyć daninę wobec państwa dzięki optymalizacji podatkowej.

Klasyfikacja składników majątku rzeczowego - inwentarz żywy

Każda jednostka gospodarcza, także gospodarstwo rolne, posiada rzeczowy majątek trwały i obrotowy. W gospodarstwach zajmujących się produkcją roślinną głównym składnikiem majątku trwałego są grunty rolne, a majątku obrotowego plony, będące wynikiem produkcji, np. zboża, warzywa. W jednostkach zajmujących się produkcją zwierzęcą środki trwałe to zwierzęta. Zwierzęta będą też elementem aktywów obrotowych.

Wydatki na cele mieszkaniowe pozwalają uniknąć PIT od przychodów ze sprzedaży nieruchomości

Przeznaczenie w przeciągu dwóch lat kwoty uzyskanej ze sprzedaży nieruchomości na zakup działki budowlanej w celu zaspokojenia indywidualnych potrzeb mieszkaniowych powoduje zwolnienie od obowiązku opłacenia z tego tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych. Nie ma tu znaczenia ile nieruchomości już posiada podatnik. Tak uznał w indywidualnej interpretacji Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy.

Jak ująć w księgach rachunkowych towary przeterminowane

Podczas inwentaryzacji zapasów niejednokrotnie ujawniane są towary, które nieodwracalnie utraciły swoją przydatność gospodarczą i nie nadają się do dalszego użytku lub odsprzedaży. Jak prawidłowo wykazać towary przeterminowane w księgach rachunkowych?

Zatrudniałeś pracowników? Pamiętaj o złożeniu PIT-8AR i PIT-4R

Zawieranie umów o pracę, umów cywilnoprawnych oraz innych umów wymagających odprowadzenia podatku dochodowego za kogoś wymaga dopełnienia obowiązków wobec fiskusa. Jednym z najważniejszych, który trzeba dopełnić do 31 stycznia, jest złożenie formularzy PIT-8AR i PIT-4R, na których wykazuje się m.in. podatek dochodowy zapłacony w związku z umowami. O czym pamiętać przed złożeniem tych formularzy?

Kiedy przeprowadzić inwentaryzację środków trwałych

Czy jest możliwość przeprowadzenia inwentaryzacji środków trwałych nie od października do 15 stycznia roku następnego, lecz w okresie np. maj–czerwiec (przy założeniu, że inwentaryzacji dokonuje się nie później niż w ciągu 4 lat).

Jak amortyzować ujawniony środek trwały

Jestem indywidualnym przedsiębiorcą, tzw. małym podatnikiem. Od dwóch lat w działalności gospodarczej używam obrabiarki z rodzaju 41 KŚT. Urządzenie to nie jest ujęte w ewidencji środków trwałych. Jego cena nabycia wynosiła ponad 20 000 zł. Potwierdza to umowa kupna zawarta w 2011 r. Czy obecnie mogę wprowadzić to urządzenie do ewidencji środków trwałych i dokonać jego amortyzacji?

Ewidencja wykupu mebli z leasingu

Firma wykupiła meble po zakończeniu umowy leasingu o wartości początkowej w dniu rozpoczęcia leasingu 35 000 zł netto. Na wykup poniosła wydatek 500 zł netto. Czy meble należy ująć w ewidencji środków trwałych lub w ewidencji wyposażenia? Czy fakturę za wykup zalicza się do kosztów bezpośrednio?

Niskocenne środki trwałe - zasady ewidencji

W ustawie o rachunkowości nie ma dolnej granicy, od której środki trwałe są traktowane jako niskocenne i dla których można ustalać odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe w sposób uproszczony. Wiele jednostek, kierując się jednak kryterium określonym w ustawie o podatku dochodowym, do niskocennych zalicza środki trwałe o wartości poniżej 3,5 tys. zł. Jakie są zasady ewidencji dla niskocennych środków trwałych?

Sprzedaż mieszana i VAT według proporcji - jak rozliczać?

Przedsiębiorca zwolniony z VAT nie ma prawa do rozliczania VAT-u od zakupów, w tym do wnioskowania o zwrot podatku. Jeśli jednak obok sprzedaży zwolnionej prowadzi też sprzedaż opodatkowaną, mówimy o sprzedaży mieszanej, która daje prawo do częściowego odliczania VAT-u. Stosuje się wówczas mechanizm proporcji.

Korzyści podatkowe przy zakupie firmowego jednośladu

Osoby prowadzące działalność gospodarczą często zaliczają zakup pojazdu do kosztów, które mają na celu uzyskanie lub zabezpieczenie źródła przychodów. Pozwala to na zaliczenie wydatków związanych z zakupem i eksploatacją pojazdu do kosztów firmowych. Mimo iż większość przedsiębiorców decyduje się na kupno samochodu, warto zastanowić się, czy lepszym rozwiązaniem nie byłby rower, skuter lub motocykl.

Zwrot VAT za materiały budowlane 2020

Od 2014 roku nastąpiła prawdziwa rewolucja w zasadach uzyskiwania zwrotu VAT za materiały budowlane. Zwrot ten został bardzo ograniczony podmiotowo i przedmiotowo. Niektórzy (osoby mające więcej niż 35 lat) stracili tą możliwość jeżeli nie zdążyli z wydatkami do końca 2013 roku. Od wydatków poczynionych w 2014 r. nie ma m.in. możliwości uzyskania zwrotu VAT za materiały użyte do remontu i budowy domów większych niż 110 metrów kwadratowych. Zasady te nie zmieniły się w kolejnych latach (2015-2019) a także w 2020 roku.

Podatek tonażowy - zmiany w prowadzeniu wykazów

W przepisach o podatku tonażowym nastąpiły zmiany w sposobie prowadzenia wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych przez przedsiębiorców żeglugowych.

Wycena środka trwałego wprowadzonego do ewidencji

Podatnik może dokonać samodzielnej wyceny w celu ustalenia wartości początkowej środka trwałego, po raz pierwszy wprowadzonego do ewidencji środków trwałych.

Środki trwałe wykorzystywane sezonowo - amortyzacja

Niektóre środki trwałe są wykorzystywane przez podatników jedynie sezonowo (np. tylko w wakacje). Te środki trwałe są amortyzowane w inny sposób, niż wykorzystywane całorocznie.

Samochód osobowy w firmie - od zakupu do sprzedaży

Samochód osobowy stanowi często składnik majątku firmy. Jego zakup, późniejsza eksploatacja i sprzedaż są regulowane przez wiele przepisów zarówno podatkowych, jak i wynikających z prawa bilansowego.

Amortyzacja środków trwałych w jednostkach budżetowych

Zasady amortyzacji środków trwałych w samorządowych zakładach budżetowych wynikają z rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych.

Jak wycofać środek trwały z ewidencji i jak to zdarzenie zaksięgować

Osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą kupiła w 1998 r. lokal użytkowy, który wprowadziła do ewidencji środków trwałych (pełne księgi rachunkowe). VAT naliczony został rozliczony z podatkiem należnym. Lokal jest amortyzowany. Przez cały czas był wynajmowany. Obecnie właściciel chce wycofać lokal z działalności, a następnie przekazać córce w drodze darowizny. Jakim dokumentem należy wycofać lokal z ewidencji i jak to zdarzenie zaksięgować?

Kiedy przekazanie firmy mężowi nie jest opodatkowane VAT

Podatniczka była osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą. Była czynnym podatnikiem VAT. W grudniu 2012 r. przekazała nieodpłatnie całe prowadzone przedsiębiorstwo mężowi. Przekazaniu podlegały wszystkie składniki wchodzące w skład firmy, takie jak: nieruchomości, środki trwałe, wyposażenie, materiały, a także kredyt bankowy, który został zaciągnięty w związku z rozbudową nieruchomości. Przed przekazaniem firmy mąż założył swoją indywidualną działalność gospodarczą. W związku z nieodpłatnym przekazaniem przedsiębiorstwa sporządzony został protokół przekazania przedsiębiorstwa do dalszego prowadzenia. Po dokonaniu czynności przekazania podatniczka zlikwidowała prowadzoną działalność gospodarczą. Czy nieodpłatne przekazanie całego przedsiębiorstwa mężowi, a następnie zakończenie prowadzenia działalności gospodarczej spowoduje konieczność zapłaty VAT?

Remont czy ulepszenie środka trwałego

Z problemem rozróżnienia remontu i ulepszenia spotyka się wielu księgowych. Rozróżnienie tych pojęć ma szczególne znaczenie w celu nie tylko prawidłowego ujęcia nakładów w księgach rachunkowych, ale także traktowania ich pod względem podatkowym.

Nowa hala produkcyjna w miejscu starej (niezamortyzowanej) – skutki podatkowe

Firma X zamierza w miejscu starej hali produkcyjnej postawić nową halę. Większa część starej hali zostanie wyburzona. Jednocześnie stara hala nie została jeszcze w pełni zamortyzowana. Powstaje pytanie, czy wartość nie w pełni umorzonej hali produkcyjnej zwiększa wartość początkową wybudowanej w jej miejscu nowej hali?

Wpis do ewidencji środków trwałych jest niezbędny do rozpoczęcia amortyzacji

Warunkiem koniecznym dla rozpoczęcia amortyzacji podatkowej danego środka trwałego jest jego ujęcie w ewidencji środków trwałych. Nie wystarczy dokument potwierdzający przyjęcie do używania tego środka trwałego.

Jak zaliczyć do kosztów wydatek na domek kempingowy

Zakup przez przedsiębiorcę dla celów prowadzonej działalności gospodarczej domków kempingowych, będących środkami trwałymi, podlega amortyzacji. Jednak przedsiębiorca może znacznie przyspieszyć jej okres, jeśli zdecyduje się na zakup domku używanego lub przed wprowadzeniem do ewidencji środków trwałych dokona w nim ulepszeń.

Jak ustalić wartość początkową nabytego środka trwałego

Chcąc dokonać amortyzacji zakupionych środków trwałych, przedsiębiorca musi ustalić ich wartość początkową. Co do zasady wartość tą stanowi cena ich nabycia, na którą składają się także wydatki towarzyszące zawarciu transakcji. W przypadku brak możliwości ustalenia ceny nabycia, przedsiębiorca powinien dokonać jej wyceny rynkowej.

Zakup ciężarówki, to więcej korzyści podatkowych

Przy nabyciu auta firmowego trzeba wziąć pod uwagę nie tylko jego cenę, ale też skutki podatkowe jego kupna i eksploatacji. Najwięcej możliwości daje przedsiębiorcy zakup samochodu ciężarowego, bo taki środek trwały można amortyzować aż na pięć sposobów. W przypadku samochodów osobowych dostępne są trzy metody i dodatkowo występują ograniczenia w ich stosowaniu.

REKLAMA