REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Podatnik, Koszty podatkowe

Działania wywiadu skarbowego

Wywiad skarbowy jest jednym a narządzi kontroli skarbowej, wykorzystywanym przez urzędy skarbowe do sprawdzania podatnika. Głównym zadaniem wywiadu skarbowego jest uzyskanie oraz wykorzystywanie informacji o dochodach, obrotach, prawach majątkowych podmiotów podlegających kontroli skarbowej lub co do których zachodzi uzasadnione podejrzenie o popełnieniu przestępstwa skarbowego. W związku z czym uprawniony jest także do przetwarzania oraz wykorzystywania pozyskanych w toku swoich działań informacji. Na czym dokładnie polegają działania w ramach wywiadu skarbowego?

Niższy wiek emerytalny i wyższa kwota wolna od podatku - prezydenckie projekty trafiły do Sejmu

Przywrócenie wieku emerytalnego: 60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn zakłada projekt noweli skierowany 30 listopada br. do Sejmu przez prezydenta Andrzeja Dudę. Kolejny prezydencki projekt skierowany do Sejmu przewiduje podniesienie do 8 tys. zł kwoty wolnej od podatku.

Najczęstsze błędy w rachunkowości

Często wielu przedsiębiorców decyduje się na samodzielne prowadzenie księgowości swojej firmy. Zdarza się jednak, że zarządzanie przedsiębiorstwem przy jednoczesnym pamiętaniu o dopełnieniu wszelkich obowiązków księgowych sprawia, że przedsiębiorca narażony jest na popełnianie błędów. Niestety wszelkie pomyłki mogą go słono kosztować. Oto najczęstsze z nich.

IFK poleca: MF kwestionuje koszty kształcenia przedsiębiorców

Ministerstwo Finansów przestrzega przedsiębiorców przed zaliczaniem do kosztów podatkowych wydatków na kształcenie, które nie mają związku z prowadzoną przez nich działalnością gospodarczą. MF opublikowało komunikat, w którym zapowiedziało weryfikację indywidualnych interpretacji podatkowych wydanych na ten temat w ostatnim czasie.

REKLAMA

Zasady opodatkowania wygranej lub darmowego prezentu

W przypadku brania udziału w zakładach bukmacherskich, czy też w różnego rodzaju loteriach, a nawet przy korzystaniu ze sprzedaży promocyjnej należy mieć świadomość, że odebranie wygranej lub darmowego prezentu podlega opodatkowaniu. W jaki sposób grać i jednocześnie pozostać w zgodzie z prawem podatkowym i urzędem skarbowym?

Termin wyboru alternatywnego sposobu wyliczania limitu odsetek zaliczanych do kosztów podatkowych przy pierwszej pożyczce

Spółka planuje zaciągnięcie pożyczki u swojego większościowego udziałowca w pierwszym kwartale 2015 r. Będzie to pierwsza pożyczka, do której będą miały zastosowanie ograniczenia w zaliczaniu do kosztów odsetek. Wcześniej spółka nie miała tego typu zobowiązań, więc nie stosowała przepisów o tzw. cienkiej kapitalizacji. Czy można w takim przypadku wybrać alternatywny sposób wyliczania limitu odsetek zaliczanych do kosztów podatkowych zamiast stosowania przepisów o tzw. cienkiej kapitalizacji? Czy jest jakiś termin, w którym spółka może dokonać takiego wyboru?

Opodatkowanie dochodów ze źródeł nieujawnionych - zmiany od 1 stycznia 2016 r.

Na początku stycznia 2016 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy - Ordynacja podatkowa, która określa, że ciężar udowodnienia pochodzenia pieniędzy spoczywa na podatniku. Jeżeli wskaże on wartość, źródło oraz okres, którego dotyczy dochód, nie zapłaci podatku w wysokości 75% od dochodu ze źródeł nieujawnionych.

Raport „Paying Taxes 2016”: Polski system podatkowy mniej skomplikowany

Polska system podatkowy pod względem skomplikowania zajmuje obecnie 58. miejsce na świecie, co oznacza awans o 29 pozycji w porównaniu z zestawieniem z zeszłego roku - wynika z raportu „Paying Taxes 2016”, przygotowanego przez firmę doradczą PwC i Grupę Banku Światowego.

REKLAMA

Dokumentowanie kosztów usług niematerialnych w PIT i CIT

Przepisy ustaw o podatkach dochodowych nie wprowadzają szczególnych wytycznych dotyczących dokumentowania wydatków związanych z nabywaniem usług niematerialnych. Jednakże, w świetle stanowiska prezentowanego przez organy podatkowe i sądy administracyjne, dokumentowanie dla celów podatkowych kosztów nabycia usług o charakterze niematerialnym za pomocą faktur oraz umów zawartych ze świadczeniodawcą, okazuje się być niewystarczające.

IFK poleca: Co się zmieni w Ordynacji podatkowej od 1 stycznia 2016 r.

Od 1 stycznia 2016 r. wejdą w życie liczne zmiany w Ordynacji podatkowej. Wprowadza je ustawa z 10 września 2015 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw opublikowana pod poz. 1649.

IFK poleca: Jak ustalić dzień poniesienia kosztu

Za dzień poniesienia kosztu należy uznać dzień wpisania do ksiąg rachunkowych wydatku na podstawie faktury. Nie jest konieczne ujęcie tego wydatku na koncie kosztowym. Dotyczy to także kosztów remontu. Takie stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z 15 października 2015 r., sygn. IBPB-1-2/4510-338/15/BG.

Podniesienie kwoty wolnej od podatku do 8 tys. zł to koszt 21,2 mld zł

Podniesienie kwoty wolnej od podatku do wysokości 6529 zł, czyli minimum egzystencji kosztowałoby budżet państwa rocznie 14,8 mld zł - wynika z wyliczeń Centrum Analiz Ekonomicznych CenEA. Z kolei podniesienie kwoty wolnej do 8 tys. zł - zgodnie z obliczeniami CenEA - kosztowałoby budżet 21,2 mld zł rocznie.

Korekta przychodów i kosztów podatkowych w 2016 r.

Ustawa z 10 września 2015 r. o zmianie ustaw w związku ze wspieraniem polubownych metod rozwiązywania sporów wprowadza w podatkach dochodowych rozwiązanie polegające na tym, że fakty mające wpływ na korektę przychodów lub kosztów uzyskania przychodów, które nastąpiły w późniejszym okresie rozliczeniowym, nie będą rozpoznawane ze skutkiem „wstecz" (ex tunc), lecz rozliczane będą w bieżącym okresie rozliczeniowym.

IFK poleca: Odsetki od zaległości podatkowych na nowych zasadach w 2016 r.

W 2016 r. ustawodawca zdecydował o obniżeniu stawek odsetek od zaległości podatkowych w przypadku dobrowolnego dokonania korekty i zapłaty zaległości przez podatnika. Podatnicy dokonujący takiej korekty zapłacą odsetki w wysokości 50% stawki odsetek za zwłokę. Natomiast podatnicy, którzy dokonają korekty i zapłaty zaległego podatku dopiero po interwencji organu podatkowego, zapłacą odsetki podwyższone według stawki wynoszącej 150% stawki odsetek za zwłokę.

Powrót do zwolnienia podmiotowego w VAT w trakcie roku – jakie warunki należy spełnić?

Przedsiębiorca może dokonać zmiany statusu na zwolnionego z VAT w trakcie roku, ale nie odbywa się to na zasadzie dobrowolnej decyzji. W celu powrotu do zwolnienia podmiotowego w VAT, przedsiębiorca musi spełnić kilka warunków.

IFK poleca: Wydatki na okulary dla stażysty w koszty

Wydatek na zakup okularów dla stażysty można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Jeżeli potrzebę używania okularów przez stażystę stwierdził lekarz okulista w ramach przeprowadzonych badań profilaktycznych, to z tytułu ich otrzymania powstanie u stażysty przychód zwolniony z opodatkowania. W pozostałych przypadkach stażysta uzyska przychód z tzw. innych źródeł.

Nagrody roczne dla pracowników - kiedy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów

Wydatki na wypłatę nagrody rocznej mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w momencie, gdy przedmiotowe świadczenia są należne, tj. w ostatnim miesiącu danego roku.

Korekta kosztów podatkowych od 2016 roku - nowe zasady

Od 2016 r. podatnicy prowadzący działalność gospodarczą i rozliczający koszty podatkowe stosować będą nowe zasady rozliczania kosztów nieopłaconych. Usunięciu ulega bowiem zasada ich bieżącego korygowania i uzależniania od faktycznej zapłaty poszczególnych kwot.

Jak przygotować się do kontroli podatkowej w firmie?

Strach, a czasem nawet panika – takie emocje bardzo często towarzyszą przedsiębiorcom, którzy otrzymują zawiadomienia, że firma zostanie poddana kontroli podatkowej. Warto jednak mieć świadomość, że właściwa reakcja na fakt kontroli, rzutuje na cały jej przebieg. W związku z tym istotne jest, aby unikać błędów popełnianych podczas początkowych etapów kontroli podatkowej.

Kwota wolna od podatku nie jest dobrym narzędziem do zwalczania ubóstwa

Rozstrzygnięcie Trybunału Konstytucyjnego w zakresie kwoty wolnej od podatku stanowi duże zaskoczenie. Większość ekspertów spodziewała się, iż Trybunał nie będzie miał zastrzeżeń do konstytucyjności przepisów określających jej wysokość. Wskazują oni przecież, iż system podatkowy nie powinien pełnić funkcji socjalnej, mającej na celu zwalczanie ubóstwa. Kwota wolna od podatku nie jest bowiem dobrą formą wspierania osób najmniej zarabiających.

W budżecie na 2016 r. brak środków na podniesienie kwoty wolnej do 8 tys. zł

W budżecie na 2016 r. nie ma środków na podniesienie kwoty wolnej w PIT do 8 tys. zł, taki krok wpędziłby Polskę z powrotem w procedurę nadmiernego deficytu, co mogłoby odbić się na naszym dostępie do środków unijnych - przestrzega szef Ministerstwa Finansów Mateusz Szczurek.

IFK poleca: Od 1 stycznia 2016 r. podatnik otrzyma potwierdzenie wydania interpretacji

Na początku 2016 r. wchodzi w życie duża nowelizacja Ordynacji podatkowej. Usprawni ona system wydawania interpretacji podatkowych. Dzięki nowelizacji wnioskodawca będzie mógł w każdym czasie zażądać poinformowania go o dacie wydania interpretacji w jego sprawie.

Kwota wolna od podatku w wysokości 3091 zł jest niezgodna z konstytucją

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, które ustalają kwotę wolną od podatku w wysokości 3091 zł są niezgodne z konstytucją i tracą moc 30 listopada 2016 r. - tak uznał Trybunał Konstytucyjny w orzeczeniu z dnia 28 października. O zbadanie przepisów zwrócił się do Trybunału Konstytucyjnego Rzecznik Praw Obywatelskich.

Certyfikat rezydencji podatkowej spółki

W dobie powszechnej globalizacji, której elementem jest m.in. nieskrępowana międzynarodowa wymiana handlowa, może dojść do sytuacji, w której przedsiębiorstwo mające siedzibę w danym kraju (chociażby w Polsce), będzie prowadziło interesy z innym przedsiębiorstwem działającym w tym państwie, ale zarejestrowanym poza jego granicami. Miejsce rejestracji firmy, stanowi o miejscu jej rezydencji podatkowej.

Szczepienia przeciwko grypie kosztem podatkowym pracodawców

Szczepienia przeciw grypie mogą być ujęte w kosztach przedsiębiorstwa, obniżając wysokość opłacanego podatku dochodowego. Jednocześnie w większości przypadków dla pracowników będą one będą przychodem podlegającym opodatkowaniu PIT - wskazuje ekspert podatkowy.

Zmiany w Ordynacji podatkowej w 2016 r.

Wprowadzenie pełnomocnictw ogólnych w postępowaniu podatkowym oraz możliwość wyznaczenia jednego wiodącego urzędu do postępowania w sprawach powiązanych podmiotów – to tylko niektóre rozwiązania, zawarte nowelizacji Ordynacji podatkowej, która zacznie obowiązywać w większości w 2016 r.

Likwidacja korekty kosztów od 1 stycznia 2016 r.

Instytucja korekty kosztów w związku z nieopłaceniem wydatków w terminie jest stosunkowo nowa, bo do polskiego systemu prawnego wprowadzono ją w 2013 r. Obecnie jednak, po trzech latach funkcjonowania zostanie z niego usunięta. Już od 1 stycznia 2016 r. przedsiębiorcy nie będą musieli pomniejszać kosztów uzyskania przychodu o niezapłacone w ustawowym terminie wydatki. Dla przedsiębiorców i księgowych, którym ta regulacja przysparzała wiele dodatkowej pracy, to z pewnością dobra wiadomość.

Czy w Polsce należy wprowadzić podatek katastralny?

Zdaniem prof. Bogumiła Brzezińskiego w Polsce powinno się wprowadzić podatek katastralny. Opierając się na wyliczeniach ekonomistów, jest sceptyczny co do tego, czy po wprowadzeniu wszystkich działań naprawczych uda się ograniczyć lukę VAT o więcej niż 30 proc. rok do roku.

Wydatki na sadzenie drzew na cudzych działkach może być kosztem podatkowym

Usunięcie drzew lub krzewów z działki wiąże się z opłatami. Czasem można ich uniknąć, jeśli posadzi się odpowiednią liczbę nowych drzew. I – jak się okazuje – wydatki na takie zadrzewienie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

Prawa i obowiązki podatnika w nowej Ordynacji podatkowej

Nowa Ordynacja podatkowa jest potrzebna; dobrze, że w założeniach umieszczono prawa i obowiązki podatnika - ocenili eksperci, komentując przyjęte we wtorek 13 października 2015 r. przez rząd założenia do nowej Ordynacji podatkowej.

Rząd przyjął założenia do nowej Ordynacji podatkowej

Nowa Ordynacja podatkowa będzie ustawą na lata - powiedziała podczas konferencji w Szczecinie, po posiedzeniu Rady Ministrów premier Ewa Kopacz. Rząd przyjął założenia do nowej Ordynacji podatkowej.

Wyrok TSUE w sprawie rozliczeń VAT gmin i ich jednostek budżetowych - wyjaśnienia MF

Minister Finansów po wyroku TSUE rozstrzygającym, że to gminy a nie ich jednostki budżetowe są podatnikami VAT, deklaruje, że dostosowanie rozliczeń VAT gmin do tezy wyroku nastąpi „w przód". Samorządy mogą jednak, zgodnie z wyrokiem TSUE, podjąć decyzję o dokonaniu korekt rozliczeń (uwzględniając model „scentralizowany" - czyli, że to gmina rozlicza VAT jako podatnik) nieobjętych przedawnieniem. Ministerstwo wyjaśnia jednocześnie, że aby zachować zasadę neutralności VAT – korekty muszą zostać sporządzone w odniesieniu do całego poprzedniego 5 letniego okresu nieobjętego przedawnieniem. Nie będzie możliwe sporządzanie korekt wybiórczych, tj. tylko za wybrane przez samorządy okresy rozliczeniowe.

Czy przy kalkulacji odsetek podlegających wyłączeniu z kosztów podatkowych należy uwzględniać powiązania pośrednie

Nasza spółka jest powiązana kapitałowo ze spółką, w której posiada 35% udziałów. Spółka ta udzie­liła pożyczki innej spółce, w której nasza spółka również posiada 30% udziałów. Księgowa poinfor­mowała nas, że zostały zmienione zasady kalkulacji odsetek wyłączonych z kosztów podatkowych w przepisach o tzw. cienkiej kapitalizacji. Jak w przypadku takich powiązań powinniśmy wyliczyć odsetki wyłączone z kosztów podatkowych?

Jaka jest definicja „pożyczki" na potrzeby przepisów o tzw. cienkiej kapitalizacji

Rozpoczynam pracę w spółce z o.o. jako księgowa. Przeglądając dokumenty znalazłam kilka umów dotyczących pożyczek od innych spółek. Okazało się, że spółka ta jest podmiotem powiązanym ze spółkami, które udzieliły tych pożyczek, będę więc musiała obliczać kwotę odsetek podlegają­cą wyłączeniu z kosztów podatkowych. Czy oprócz tych umów dotyczących pożyczek powinnam uwzględnić również umowy dotyczące depozytów nieprawidłowych od tych spółek (bo takie rów­nież znajdują się w dokumentacji firmy)? Czy w przepisach zostało gdzieś zdefiniowane pojęcie „pożyczki" na potrzeby stosowania przepisów o tzw. cienkiej kapitalizacji?

Jaki jest zakres pojęcia „odsetki" na potrzeby stosowania przepisów o tzw. cienkiej kapitalizacji

Nasza spółka zaciągnęła pożyczkę u większościowego udziałowca na potrzeby związane z bieżącą działalnością. Będziemy musieli stosować zmienione zasady obliczania odsetek podlegających wyłączeniu z kosztów podatkowych. Czy kalkulując tę kwotę powinniśmy brać pod uwagę tylko same odsetki od pożyczki (których wysokość i termin spłaty określa umowa), czy też powinniśmy do niej wliczyć również pozostałe wydatki związane z tą pożyczką?

Jakie zasady obowiązują przy obliczaniu odsetek wyłączonych z kosztów podatkowych

Z powodu zatorów płatniczych zdarza się, że naszej spółce przejściowo brakuje środków na regulowanie zobowiązań związanych z bieżącą działalnością. Rozważamy różne formy wsparcia finansowego, w tym również zaciągnięcie przez spółkę pożyczki u udziałowców. Księgowa ostrzegła nas, że od 2015 r. zmieniły się zasady naliczania dopuszczalnego poziomu zadłużenia na potrzeby tzw. cienkiej kapitalizacji. Na czym te zmiany polegają?

IFK poleca: US dla dużych podatników powinien powstać w etapach

Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy od przyszłego roku będzie obsługiwał prawie 4 tys. największych przedsiębiorstw z całej Polski - zdecydowało Ministerstwo Finansów. Konfederacja Lewiatan uważa, że utworzenie tzw. krajowego wyspecjalizowanego urzędu skarbowego należałoby rozłożyć na dwa lata.

Zawiadomienie o wyborze alternatywnych zasad zaliczania do kosztów podatkowych odsetek od pożyczek

Jesteśmy spółką z o.o. Mamy otrzymać pożyczkę w wysokości 1 mln zł od naszego większościowe¬go udziałowca. Kapitał zakładowy spółki wynosi 50 tys. zł, ale suma kapitałów własnych jest dużo wyższa. Księgowa przekazała nam informację, że po zmianie przepisów od 2015 r. możemy wybrać alternatywne zasady zaliczania do kosztów uzyskania przychodów odsetek od tej pożyczki, określone w art. 15c ustawy o CIT, ale musimy zawiadomić o tym wyborze naczelnika urzędu skarbowego. Do kiedy musimy złożyć to zawiadomienie?

Wyrok TSUE z dnia 29 września 2015 jest katastrofą: trzeba będzie zwrócić ponad 30 mld zł

Ostatni wyrok TSUE uznający nie wiadomo dlaczego, że gminne jednostki budżetowe jakoby nie są podatnikami podatku od towarów i usług, jest przysłowiowym gwoździem do trumny tego podatku. Dlaczego? Bo podstawowa teza tego wyroku, że tylko gminy i miasta (osoby prawne) są podatnikami VAT-u, a podległe im jednostki budżetowe już nie, wymyślił zagraniczny biznes doradczy, jakże hołubiony przez władze III RP.

Ordynacja podatkowa - zmiany od 1 stycznia 2016 r.

Ordynacja podatkowa - zmiany. Celem zmian w ustawie Ordynacja podatkowa, które w większości zaczną obowiązywać na początku 2016 r., jest stworzenie ram prawnych, które zracjonalizują i uproszczą procedury podatkowe, co powinno ułatwić kontakty podatników z organami podatkowymi oraz zapewnić efektywniejszy pobór podatków.

Przedłużanie terminu zwrotu VAT w wyniku kontroli krzyżowych

Urzędy skarbowe weryfikujące zasadność zwrotu VAT w toku czynności sprawdzających dość często stosują tzw. "kontrole krzyżowe". Z uwagi na to, że kontrole tego rodzaju trwają zazwyczaj o wiele dłużej niż wynosi termin przewidziany dla zwrotu VAT, organy podatkowe wydają postanowienie o przedłużeniu terminu zwrotu VAT z uwagi na prowadzoną weryfikację rozliczeń w toku kontroli krzyżowej. Jednakże zgodnie z orzecznictwem sądów administracyjnych takie działanie organów podatkowych jest bezprawne, a postanowienie przedłużające termin zwrotu VAT na tej podstawie nie wywołuje skutków prawnych.

Identyfikacja podatników po głosie

Przygotowany przez Ministerstwo Finansów system identyfikacja podatników po głosie, mimo że jest gotowy, na razie nie będzie aktywowany - poinformował wiceminister finansów Jacek Kapica. Na razie usługa jest testowana na pracownikach fiskusa.

Co jest kosztem przy sprzedaży akcji lub udziałów, gdy zaistniał aport lub przekształcenie spółki

Sądy mają nowy kłopot: co jest kosztem przy sprzedaży akcji lub udziałów, gdy po drodze był jeszcze aport i przekształcenie spółki. Co wyrok, to inny wniosek. Gdyby chodziło o zwykły zakup, a następnie sprzedaż akcji lub udziałów, nie byłoby problemu z ustaleniem kosztów. Ale podatnicy chcą po drodze wnosić je do innej spółki, potem tę przekształcać i dopiero na końcu decydować się na sprzedaż (bądź przymusowe umorzenie). Takie transakcje wymykają się spod regulacji o PIT i CIT – ustawodawca ich po prostu nie przewidział.

IFK poleca: Korekta przychodów i kosztów na nowych zasadach

Prezydent RP podpisał ustawę o zmianie ustaw w związku ze wspieraniem polubownych metod rozwiązywania sporów. Ustawa wprowadza rozwiązanie polegające na tym, że fakty mające wpływ na korektę przychodów lub kosztów uzyskania przychodów, które nastąpiły w późniejszym okresie rozliczeniowym, nie będą rozpoznawane ze skutkiem „wstecz" (ex tunc), lecz rozliczane będą w bieżącym okresie rozliczeniowym.

Jakie sankcje grożą za ukrywanie dochodów

Ryczałtowiec, który nie ewidencjonuje całego przychodu, musi liczyć się dwiema sankcjami: podatkową i karną – orzekł Naczelny Sąd Administracyjny.

Do wyliczenia podatku PIT będzie służył specjalny wzór

Zgodnie propozycją Platformy Obywatelskiej nie będzie progów dochodowych ani związanych z nimi stawek podatkowych, poza stawką 10 proc. dla najmniej zarabiających i górną stawką 39,5 proc. dla najwięcej zarabiających. W związku z tym, jak poinformował wiceminister finansów Artur Radziwiłł, do obliczenia wysokości podatku PIT będzie służył specjalny wzór, który zostanie zaprezentowany, gdy będą powstawać zapisy ustawy.

Kwota wolna od podatku w Polsce w porównaniu do wybranych krajów Europy i świata

Nieubłaganie zbliża się dzień 25 października, w którym demokratyczne procedury rozstrzygną o kształcie polskiej sceny politycznej na następne cztery lata. Kampania wyborcza szaleje, a politycy wszystkich opcji prześcigają się w mniej lub bardziej realnych obietnicach, dotyczących m.in. podniesienia kwoty wolnej od podatku. Co zatem warto wiedzieć o owej kwocie aby odpowiednio zrozumieć dotyczące jej polityczne obiecanki?

Wynagrodzenie pełnomocnika jako koszt uzyskania przychodu mocodawcy

Koszty obsługi prawnej przedsiębiorcy stanowią koszty pośrednie związane z przychodem uzyskanym z prowadzonej przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej (art. 22 ust. 1 w związku z art. 14 ust. 1 ustawy o PIT). Nie ma przy tym znaczenia, czy tego rodzaju wydatki ponoszone są na bieżącą obsługę prawną, czy też ponoszone są w związku z ustanowieniem pełnomocnika do reprezentowania przedsiębiorcy w konkretnych sprawach związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Świadczenia pozapłacowe dla pracowników - koszty podatkowe dla pracodawcy

Koszty poniesione przez spółkę w związku z zakupem dodatkowych świadczeń pracowniczych w postaci kart uprawniających do udziału w zajęciach sportowych, wstępów do sali gimnastycznej i na boisko sportowe, szczepionek przeciwko grypie oraz miejsc parkingowych, sfinansowanych ze środków obrotowych spółki należy uznawać za koszty uzyskania przychodów, na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy CIT.

Opłata za wcześniejsze rozwiązanie umowy może stanowić koszt uzyskania przychodu

Podatnik, spółka udostępniająca filmy w ramach usługi VOD w wyniku małego zainteresowania klientów oferowaną usługą zmuszony był do wcześniejszego rozwiązana zawartych ze studiami filmowymi umów licencyjnych. Wystąpił więc o interpretację indywidualną pytając, czy wydatki poniesione tytułem opłaty za rozwiązanie umowy mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu.

REKLAMA