REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Pracownik, Nowości prawne 2020

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Ulga w PIT dla członków kooperatyw mieszkaniowych od 2021 roku

Ulga w podatku PIT dla członków kooperatyw mieszkaniowych, możliwość kupna od gmin nieruchomości pod inwestycję mieszkaniową - przewiduje projekt ustawy o kooperatywach mieszkaniowych, który opublikowano 20 kwietnia 2020 r. na stronach Rządowego Centrum Legislacji. Ustawa ma wejść w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem art. 19 (ulga w PIT), który ma wejść w życie 1 stycznia 2021 roku.

Nowy wzory zeznania CIT-8 i innych formularzy CIT od 17 kwietnia 2020 r.

Rozporządzeniem z 9 kwietnia 2020 r. Minister Finansów zmienił rozporządzenie w sprawie określenia wzorów deklaracji, zeznania, oświadczenia oraz informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. Zostały zmienione wzory: CIT-8, CIT-8AB, CIT-8/O, CIT/BR, CIT/8S, CIT/8SP, CIT/PGK, CIT/IP, CIT/WW oraz dodane dwa nowe: CIT/WZ i CIT/WZG. Te nowe wzory stosuje się do osiągniętych dochodów (poniesionych strat) w roku podatkowym rozpoczynającym się po 31 grudnia 2019 r.

Badania lekarskie pracowników

Aktualne badania lekarskie powinien mieć każdy z pracowników. Dopuszczenie do pracy osoby bez aktualnego orzeczenia lekarskiego, stwierdzającego brak przeciwwskazań do pracy na określonym stanowisku jest niezgodne z prawem. W tym artykule zostną omówione najważniejsze kwestie związane z badaniami lekarskimi i Medycyną Pracy.

Nowe przepisy uzupełniające tarczę antykryzysową

Rada Ministrów przyjęła 7 kwietnia 2020 r. projekt ustawy o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2. Tego samego dnia projekt ten trafił do Sejmu. To kolejne kilkadziesiąt rozwiązań mających przeciwdziałać negatywnym skutkom społeczno-gospodarczym koronawirusa. Wykorzystanie środków budżetowych w walce ze skutkami epidemii oraz wsparcie instytucji publicznych i sektora prywatnego – to tylko niektóre z propozycji Ministerstwa Finansów.

Kiedy wydatki na organizację firmowej imprezy integracyjnej można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu [PODCAST]

Wielu pracodawców regularnie organizuje swoim pracownikom, zleceniobiorcom, a nawet kontrahentom różnego rodzaju imprezy integracyjne. Są to np. spotkania z okazji świąt (zwłaszcza spotkania opłatkowe z okazji Bożego Narodzenia, czy „jajeczko” z okazji Wielkanocy), jubileuszy firmowych, tzw. wyjścia na piwo, pikniki rodzinne, wycieczki, bale karnawałowe, koncerty i różne inne. Podstawowym problemem firm organizujących takie imprezy jest to, czy wydatki poniesione w tym celu będzie można zaliczyć do kosztów podatkowych w podatkach dochodowych. Z uwagi na różnorodność stanów faktycznych takich imprez, a także z uwagi na odmienne interpretacje organów podatkowych i sądów administracyjnych - odpowiedź na to pytanie czasem nie jest łatwa. Zapraszamy do wysłuchania podcastu.

Praca zdalna - prawa i obowiązki pracodawcy i pracownika

W specustawie o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 znalazły się zapisy o możliwości polecenia pracownikowi wykonywania tzw. pracy zdalnej. Eksperci wyjaśniają, na czym polegają nowe zmiany oraz jakie prawa i obowiązki mają pracownik i pracodawca.

Czasowe zwolnienie z opłacania składek ZUS - tarcza antykryzysowa (pomoc i pułapki)

Uchwalona 31 marca 2020 r. ustawa o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r., poz. 568, tzw. tarcza antykryzysowa). Dość powszechne jest wśród przedsiębiorców niezadowolenie ze skali udzielanej pomocy, choć przyznać trzeba, że pewne rozwiązania pomocowe są w niej zawarte. Niestety zawiera ona również pewne pułapki na przedsiębiorców, z których nie zawsze zdajemy sobie od razu sprawę.

Zmiany terminów podatkowych w Tarczy antykryzysowej

Tarcza antykryzysowa reguluje m.in. terminy wnoszenia podatków od towarów i usług, podatek od nieruchomości, opłaty z tytułu użytkowania wieczystego. Szczegóły wyjaśnia radca prawny z Kancelarii Prawnej GESSEL.

Zwolnienie z ZUS dla małych firm w nowym pakiecie antykryzysowym

Zwolnienie przez 3 miesiące ze składek ZUS-owskich dla firm zatrudniających do 49 pracowników, możliwość renegocjacji umowy kredytowych przez wszystkich przedsiębiorców oraz wsparcie dla rolników dotkniętych przez Covid-19 - takie m.in propozycje znalazły się w projekcie ustawy, do której dotarł PAP Biznes. Nowe regulacje mają być uzupełnieniem tzw. tarczy antykryzysowej.

Dofinansowanie wynagrodzeń pracowników z FGŚP

Przedsiębiorca, u którego wystąpił spadek obrotów gospodarczych w następstwie wystąpienia COVID-19 może zwrócić się z wnioskiem o przyznanie świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy, o wypłatę ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (FGŚP) świadczeń na dofinansowanie wynagrodzenia pracowników objętych przestojem ekonomicznym albo obniżonym wymiarem czasu pracy, w następstwie wystąpienia COVID-19.

Nowe terminy sporządzenia i przekazania sprawozdań finansowych w 2020 roku

31 marca 2020 r. przedłużono terminy w zakresie ewidencji oraz sporządzenia, zatwierdzenia, udostępnienia i przekazania sprawozdań lub informacji. Wprowadzone w rozporządzeniu rozwiązania obejmują wydłużenie terminów od 21 dni do 3 miesięcy.

Ustanie stosunku pracy związane z upadłością lub likwidacją miejsca pracy

Upadłość lub likwidacja firmy oznacza koniec działalności podmiotu zatrudniającego pracowników, czyli pracodawcy. Nie oznacza to jednak automatycznego rozwiązania stosunków pracy podmiotów zatrudnianych, ani braku konieczności rozliczenia się z nimi. Rozwiązanie stosunku pracy musi być zgodne z Kodeksem pracy. Wynika z nich wiele praw i obowiązków pracodawcy, jak i uprawnień pracowników zlikwidowanego pracodawcy.

Tarcza antykryzysowa. Sejm uchwalił specustawę o wsparciu dla firm

W sobotę nad ranem Sejm uchwalił ustawę wspierającą firmy w związku z epidemią koronawirusa. Ustawa jest najważniejszą częścią tzw. tarczy antykryzysowej. Nowe regulacje m.in. zwalniają mikrofirmy i samozatrudnionych z płacenia ZUS przez 3 miesiące, przewidują także wypłacanie świadczenia postojowego.

Minister Finansów obniżył stawki VAT na niektóre towary i usługi

25 marca 2020 r. opublikowano w Dzienniku Ustaw (poz. 527) rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie obniżonych do 8 proc., 5 proc. i 0 proc. stawek VAT. Zerowa stawka VAT obejmie czasowo, po spełnieniu określonych warunków, wyroby medyczne wykorzystywane do profilaktyki i walki ze skutkami koronawirusa. Rozporządzenie weszło w życie z dniem ogłoszenia (publikacji).

Tarcza antykryzysowa ma obowiązywać od 1 kwietnia 2020 r.

Marszałek Sejmu Elżbieta Witek wyraziła nadzieję, że Senat będzie obradował "wkrótce po" piątkowym posiedzeniu Sejmu, i od 1 kwietnia 2020 r. tarcza antykryzysowa wejdzie w życie. W czwartek pakiet miałby być skonsultowany z opozycją.

Jak biznes może wspierać pracowników z Ukrainy w czasach koronawirusa?

Wśród wszystkich wyzwań związanych z koronawirusem COVID-19, pojawiających się przed społeczeństwem i biznesem w Polsce, istotnym problemem jest również sytuacja pracowników ze Wschodu, szczególnie z Ukrainy. Część z nich z powodu kwarantanny straciła możliwość zarobkowania w Polsce, a jednocześnie w związku z nowymi regulacjami swojego państwa mają ogromne problemy z powrotem do domu. W jaki sposób firmy mogą im pomóc?

Opublikowano interaktywne formularze APA-P i APA-C

Ministerstwo Finansów poinformowało, że formularze interaktywne sprawozdań o realizacji uprzedniego porozumienia cenowego (APA-P i APA-C) zostały opublikowane na Portalu Podatkowym.

Tarcza Antykryzysowa z powodu epidemii koronawirusa - najważniejsze rozwiązania

Tarcza Antykryzysowa ma ochronić firmy i pracowników przed skutkami epidemii koronawirusa. Najważniejsza jest płynność finansowa i bezpieczeństwo pracowników – temu ma służyć Tarcza Antykryzysowa o wartości 212 mld zł, którą rząd przygotował jako lekarstwo w związku z epidemią koronawirusa. Program ten zawiera rozwiązania dla: pracowników, mikro, małych, średnich i dużych firm. Dzięki niemu każdy przedsiębiorca będzie mógł np. przesunąć w czasie opłatę składek czy podatków bez dodatkowych opłat prolongacyjnych.

Dematerializacja akcji 2020 - harmonogram

Od 1 stycznia 2020 roku wprowadzono szereg zmian w funkcjonowaniu spółek akcyjnych i komandytowo-akcyjnych, których częścią jest obowiązkowa dematerializacja akcji. Dokumentowa forma akcji zostanie zastąpiona elektronicznym rejestrem akcjonariuszy, który będzie prowadzony przez podmiot uprawniony do prowadzenia rachunków papierów wartościowych, czyli bank bądź dom maklerski.

I filar pakietu pomocowego dla gospodarki – Bezpieczeństwo Pracowników

Rząd przygotował pakiet pomocowy dla przedsiębiorców i gospodarki w związku z epidemią koronawirusa. Projekt pod nazwą: "Gospodarcza i społeczna tarcza antykryzysowa dla bezpieczeństwa przedsiębiorców i pracowników w związku z pandemią wirusa SARS- Cov - 2", obejmie 5 filarów: bezpieczeństwo pracowników, finansowanie przedsiębiorstw, ochronę zdrowia, wzmocnienie systemu finansowego i program inwestycji publicznych. Poniżej szczegóły pierwszego filaru pakietu pomocowego dla gospodarki "Bezpieczeństwo Pracowników" przedstawionego w środę 18 marca 2020 r. przez premiera Mateusza Morawieckiego, według dokumentu KPRM.

II filar pakietu pomocowego dla gospodarki – Finansowanie Przedsiębiorstw

Rząd przygotował pakiet pomocowy dla przedsiębiorców i gospodarki w związku z epidemią koronawirusa. Projekt pod nazwą: "Gospodarcza i społeczna tarcza antykryzysowa dla bezpieczeństwa przedsiębiorców i pracowników w związku z pandemią wirusa SARS- Cov - 2", obejmie 5 filarów: bezpieczeństwo pracowników, finansowanie przedsiębiorstw, ochronę zdrowia, wzmocnienie systemu finansowego i program inwestycji publicznych. Poniżej szczegóły drugiego filaru pakietu pomocowego dla gospodarki "Finansowanie Przedsiębiorstw" przedstawionego w środę 18 marca 2020 r. przez premiera Mateusza Morawieckiego, według dokumentu KPRM.

Stawki VAT na żywność – zmiany od 1 kwietnia 2020 r.

Od 1 kwietnia 2020 r. największa zmiana w zakresie stawek VAT dotknie branżę spożywczą. W przypadku wielu grup produktów będzie obowiązywała jedna stawka VAT. W związku z tym stawka będzie obniżona lub podwyższona.

Ograniczenie zatorów płatniczych w firmach

Od początku 2020 roku obowiązują nowe regulacje w zakresie zatorów płatniczych. Wprowadzają one istotne zmiany, których celem jest przede wszystkim przeciwdziałanie opóźnieniom w płaceniu kontrahentom oraz nadmierne wykorzystywanie kredytów kupieckich.

Jakie obowiązki wynikają z ustawy AML

13 kwietnia 2020 r. mija termin, w którym zgodnie z zapisami Ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu z dnia 1 marca 2018, należy dokonać zgłoszenia beneficjentów rzeczywistych spółek do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych. Kogo należy zgłosić, kto powinien tego dokonać i jaka jest rola instytucji obowiązanych w zakresie AML (Anti-Money Laundering)?

Nowy JPK_VAT z deklaracją od 1 lipca. Pobór podatku cukrowego przesunięty na koniec roku

Niektóre zmiany w systemie podatkowym zostaną odsunięte w czasie. JPK, który miał wejść w życie 1 kwietnia, wejdzie 1 lipca. Uzgodniliśmy z Ministerstwem Zdrowia, że podatek cukrowy wejdzie w życie na koniec roku - powiedziała w wywiadzie dla Pulsu Biznesu minister rozwoju Jadwiga Emilewicz. W przyszłym tygodniu chcemy przedstawić projekt ustawy zawierającej te i inne ułatwienia dla firm, która trafi na posiedzenie Sejmu 25 marca i weszłaby w życie 1 kwietnia

Udogodnienia podatkowe dla firm w związku z koronawirusem

Ulgi w należnościach (w tym udogodnienia w płatnościach podatków i składek ZUS), instrumenty na rzecz poprawy płynności finansowej firm (w tym wsparcie gwarancyjne oraz dopłaty do kredytów), ochronę i wsparcie rynku pracy, m.in. rozwiązania dla firm zmuszonych do przestojów – zawierać będzie pakiet osłonowy dla przedsiębiorców. W związku z rozprzestrzenianiem się koronawirusa MR przygotuje projekt specustawy w tej sprawie. M.in. ma nastąpić przesunięcie wdrożenia nowego JPK_VAT z deklaracją z 1 kwietnia na 1 lipca 2020 r.

Frankowicze nie zapłacą PIT

Ministerstwo Finansów poinformowało 10 marca 2020 r., że na ukończeniu są prace nad rozporządzeniem Ministra Finansów w sprawie zaniechania poboru PIT od niektórych przychodów, związanych z kredytem mieszkaniowym udzielonym na cele mieszkaniowe.

Nowe przepisy ograniczające zatory płatnicze od 2020 roku

Problematyka dotycząca przysługujących wierzycielowi uprawnień i obowiązków dłużnika w związku z nieterminowym regulowaniem zobowiązań została unormowana w polskim porządku prawnym w ustawie z 8 marca 2013 r. o terminach zapłaty w transakcjach handlowych (dalej jako „ustawa o terminach zapłaty”). Przedmiotowa ustawa nie tylko zastąpiła ustawę z 2003 r. o tożsamym tytule, ale miała także na celu wdrożenie do krajowego porządku prawnego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/7/UE z dnia 16 lutego 2011 r. w sprawie zwalczania opóźnień w płatnościach w transakcjach handlowych. W 2019 r. ustawodawca dokonał w tej materii znaczących zmian, które weszły w życie z początkiem 2020 roku.

Wzrost udziału i znaczenia kobiet na rynku pracy

Jeszcze kilka lat temu odsetek kobiet pracujących w branżach takich jak budownictwo, motoryzacja, lotnictwo czy IT był bliski zeru. Dziś kobieta jest tam nawet co piątą aplikującą. Potwierdza to analiza blisko 900 tys. aplikacji i 16 tys. ofert pracy złożonych przez panie w 2019 roku.

Wydatki na maseczki dla pracowników w kosztach

Nie ma szczególnych ulg podatkowych dla firm zapobiegających rozprzestrzenianiu się koronawirusa, ale mogą one zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki np. na maseczki dla pracowników - informuje Ministerstwo Finansów.

Większy odpis na ZFŚS w 2020 roku - o 321 zł więcej na jednego pracownika

13 lutego 2020 r. weszła w życie ustawa o szczególnych rozwiązaniach, służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2020. Ustawa ta zmienia obowiązującą dotychczas ustawę z 4 marca 1994 r. o Zakładowym Funduszu Świadczeń Socjalnych.

Stawka 0% VAT w WDT - zmiany 2020

Od 1 stycznia 2020 r. obowiązują nowe przepisy prawne dotyczące opodatkowania VAT w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (WDT). W szczególności zmianom uległa kwestia formalnych przesłanek zastosowania stawki 0% dla WDT, które stały się przesłankami materialnymi, tzn. warunkującymi zasadniczo możliwość zastosowania stawki preferencyjnej. Powodem zmian jest m.in. implementacja dyrektywy Rady (UE) 2018/1910 z dnia 4 grudnia 2018 r.

Czy ustawa antyzatorowa pomoże finansom małych firm?

Od 1 stycznia 2020 r. obowiązuje ustawa ograniczająca zatory płatnicze. Jej celem jest wzmocnienie pozycji najmniejszych firm wobec dużych kontrahentów. Zdaniem ekspertów korzystny efekt ustawy może zostać zmniejszony przez gorszy stan gospodarki. Dynamika PKB już w 2019 r. znacznie spadła – poniżej 3% w IV kw. (z 4,8% w I kw.). W tym roku może być jeszcze gorzej. Na spadku PKB ucierpią najpierw małe firmy, które w coraz większym stopniu będą narażone na zerwanie kontraktów przez dużych partnerów i utratę płynności finansowej.

Wyłącznie elektroniczne zgłoszenia AKC-RU w obrocie olejem opałowym od 1 kwietnia 2020 r.

Ministerstwo Finansów przypomina, że kończy się okres przejściowy dot. obowiązku rejestracji podmiotów pośredniczących (sprzedawcy) i podmiotów zużywających (nabywcy) paliwa opałowe. Od 1 kwietnia 2020 r., aby sprzedać lub kupić paliwa do celów grzewczych (oleje opałowe), konieczne będzie elektroniczne złożenie zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku akcyzowego na formularzu AKC-RU.

Samochód prywatny pracownika do celów służbowych - czy zwrot kosztów jest opodatkowany PIT

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydaje kolejne interpretacje podatkowe, w których przekonuje pracowników, że powinni płacić daninę od refundowanych przez pracodawcę wydatków za wykorzystywanie własnych samochodów do celów służbowych

Przekształcenie OFE w IKE - wypłaty z IKE bez podatku

13 lutego 2020 r. Sejm przyjął rządowy projekt ustawy o przekształceniu Otwartych Funduszy Emerytalnych (OFE) w Indywidualne Konta Emerytalne (IKE). Oszczędzanie na emeryturę na nowym IKE lub przeniesienie środków na konto w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) – taki wybór będą mieli oszczędzający dotąd w OFE. Opcją domyślną będzie przejście z OFE na IKE. Stanie się to bez potrzeby wykonywania jakichkolwiek czynności. Uczestnik OFE będzie miał prawo do złożenia deklaracji (od 1 czerwca do 1 sierpnia 2020 r.) i przeniesienia środków na indywidualne konto w ZUS.

Koszty zatrudnienia pracownika w 2020 roku

Planując zatrudnienie nowego pracownika, pracodawca musi liczyć się z coraz większymi wymaganiami na rynku. Pracownicy oczekują określonych narzędzi do pracy, a specjaliści zdający sobie sprawę z swojej wartość, będą się również cenić – żądając określonych wysokości wynagrodzenia. Oczekiwana przez pracowników pensja netto, jest jednak tylko częścią kosztów, z którymi musi liczyć się pracodawca. Jakie koszty zatrudnienia pracownika ponoszą przedsiębiorcy w 2020 roku? Sprawdzamy koszty przy minimalnym wynagrodzeniu, przy wynagrodzeniu 5000 zł i przy pensji 10 tys. zł brutto.

Mały ZUS Plus nie dotyczy freelancerów (twórców, artystów, wykonujących wolny zawód)

Od 1 lutego 2020 r. funkcjonuje Mały ZUS Plus - nowa ulga dla najmniejszych przedsiębiorców. Dzięki temu rozwiązaniu przedsiębiorcy mogą skorzystać z preferencyjnej formy w opłacaniu składek na ubezpieczenia społeczne. Ministerstwo Rozwoju szacuje, że rozszerzona ulga obejmie 320 tys. osób. Niestety, wśród nich nie będzie freelancerów.

Brexit od 1 lutego - skutki prawne, podatkowe, celne

Ministerstwo Finansów informuje, że 1 lutego 2020 r. Wielka Brytania opuszcza formalnie Unię Europejską na podstawie umowy wyjścia. Tego dnia wchodzi w życie okres przejściowy, który będzie trwać do 31 grudnia 2020 r. W tym czasie warunki handlu UE z Wielką Brytanią nie zmienią się. Rozpoczną się negocjacje ws. relacji, które będą obowiązywać po zakończeniu okresu przejściowego.

Urlop regeneracyjny (sabbatical) - czy w Polsce można wziąć kilka miesięcy urlopu?

Pracujemy coraz więcej. Coraz częściej jesteśmy przemęczeni i bywamy przytłoczeni zawodowymi obowiązkami, szczególnie jeśli zajmujemy wysokie, odpowiedzialne stanowiska. Odczuwamy więc potrzebę odpoczynku i idziemy na urlop. Czasem to jednak za mało. A gdyby tak wyjechać na pół roku? Z pomocą może przyjść urlop sabbatical. Prawo pracy w Polsce gwarantuje każdemu pracownikowi co do zasady odpowiednio 20 lub 26 dni urlopu wypoczynkowego, jednak obecne warunki aktywności zawodowej, wywołują potrzebę znacznie dłuższej przerwy od obowiązków służbowych. Coraz częściej staje się to konieczne, by uniknąć wypalenia zawodowego oraz znaczącego spadku zaangażowania w pracę zespołu, co w sposób bezpośredni odbija się na wynikach i stanie całej organizacji. Urlop regeneracyjny, nazywany właśnie sabbatical jest coraz częściej spotykany w korporacjach na całym świcie. Czym jest taki urlop i kto może sobie na niego pozwolić tłumaczy aplikant radcowski Agata Majewska z Kancelarii Ślązak, Zapiór i Wspólnicy.

PIT-11 za 2019 rok - problemy i wątpliwości

Pracodawcy mają obowiązek dostarczyć w formie elektronicznej informacje PIT-11 swoich pracowników i zleceniobiorców za 2019 r. do urzędu skarbowego do 31 stycznia 2020 r. Zostało więc tylko 6 dni roboczych na wypełnienie tego obowiązku. Tymczasem trwa chaos związany z objaśnieniami przekazanymi przez Krajową Informację Skarbową. Zamieszanie jest tak duże, że w porównaniu do roku 2019 aż 25% płatników mniej zdążyło do dziś (24 stycznia) złożyć deklaracje. Eksperci e-file przedstawiają 4 niezawodne rady jak złożyć PIT-11 elektronicznie prawidłowo i bez błędów.

Czy wypłaty z programu dobrowolnych odejść z pracy są zwolnione z PIT

Naczelny Sąd Administracyjny uznał, że kwoty pieniężne otrzymane w ramach programu dobrowolnych odejść z pracy nie są zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych ( PIT).

Brexit od 1 lutego - okres przejściowy do końca 2020 roku

Wielka Brytania 1 lutego 2020 r. opuści UE prawdopodobnie w sposób uporządkowany, na podstawie umowy z Unią Europejską o wystąpieniu. Ministerstwo Finansów przypomina, że w tym dniu rozpocznie się okres przejściowy obowiązujący do końca 2020 r., w którym Wielka Brytania będzie nadal uczestniczyć we wspólnym rynku i unii celnej. Oznacza to, że w okresie przejściowym zasady handlu, w tym regulacje celne, między Polską a Wielką Brytanią nie zmienią się.

Kasy fiskalne online 2020 – nowe obowiązki i wymagania

Konieczność stosowania kas rejestrujących, wynika bezpośrednio z znowelizowanej ustawy o VAT oraz nowego rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas fiskalnych, które weszło w życie w połowie 2019 roku. Rok 2019 i 2020 obfitują w wiele zmian w zakresie kas fiskalnych oraz zasad dotyczących wystawiania paragonów. Pierwszą nowością jest konieczność wymiany kas fiskalnych na tak zwane „kasy online” w terminach: od grudnia 2019, do czerwca 2020, oraz do grudnia 2020 roku. Drugim ważnym elementem reform są zmiany dotyczące samych paragonów fiskalnych – w szczególności zasad dodawania na nich numeru NIP oraz tak zwanych faktur uproszczonych.

Jak motywować członków zarządu i kluczowych pracowników

Wprowadzenie programu motywacyjnego dla kadry zarządzającej z pewnością nie jest łatwe. Projektujące go osoby stają bowiem przed trudnym zadaniem pogodzenia interesów sponsorów programu (właścicieli, akcjonariuszy) i jego odbiorców (menedżerów). Jak tworzy się programy motywacyjne dla zarządu oraz kluczowych pracowników?

Rekompensaty 100 proc. podwyżek cen prądu dla osób w I progu podatkowym PIT

Rekompensaty 100 proc. podwyżek cen prądu obejmą odbiorców indywidualnych w pierwszym progu podatkowym - poinformował 13 stycznia 2020 roku w Radiu Plus wicepremier, minister aktywów państwowych Jacek Sasin. Dodał, że rozwiązanie to jest kierowane do osób mniej zamożnych.

Kasy fiskalne 2020 – nie ma przypadków, są tylko znaki

Na przełomie 2019 i 2020 roku w około 5 tys. drukarek fiskalnych Delio nie można było ustawić poprawnej daty, co uniemożliwiało fiskalizację transakcji. Klientów odsyłano do zakupów przez internet, zaś przedsiębiorców do serwisu producenta. Kasy zwożono z całej Polski do punktów serwisowych, gdzie poprawiano wadliwe oprogramowanie. Media zalały informacje o wyłączonych biznesach, potem zaczął już działać PR i skupiono się na tym, że sprawę da się szybo załatwić („Polacy nic się nie stało”). Nie tak szybko panowie…

Początkujący przedsiębiorca ma prawo do błędu

Prawo do błędu dla firm przez pierwszy rok działalności gospodarczej to jedno z rozwiązań z Pakietu Przyjazne Prawo. Dzięki temu rozwiązaniu, jeżeli przedsiębiorca popełni błąd, za który grozi mandat karny lub kara pieniężna – nie dostanie grzywny, a jedynie pouczenie, oraz będzie musiał usunąć naruszenie. To nowe rozwiązanie weszło w życie 1 stycznia 2020 r.

Magazyn konsygnacyjny i magazyn „call of stock” – zmiany na gruncie VAT w 2020 r.

Na 2020 r. planowane są obszerne zmiany w rozliczaniu podatku VAT w transakcjach wewnątrzwspólnotowych. Modyfikacje w tym zakresie zostały wprowadzone m.in. przez pakiet przepisów nowelizujących dyrektywę VAT 2006/112/WE, określany mianem „Quick fixes”. Jedna z zasadniczych zmian dotyczy ujednolicenia zasad rozliczania transakcji towarowych w Unii Europejskiej przy użyciu magazynu konsygnacyjnego, nazywanego na gruncie dyrektywy VAT magazynem „call of stock”.

Zawiadomienie ZAW-NR od 1 stycznia 2020 r.

Ministerstwo Finansów informuje, że od 1 stycznia 2020 r. na portalu podatkowym podatki.gov.pl udostępnione zostało Zawiadomienie ZAW-NR, czyli zawiadomienie o zapłacie należności na rachunek bankowy inny niż zawarty na dzień zlecenia przelewu w Wykazie podatników VAT. Jeżeli podatnik zapłacił przelewem należność za fakturę na taki rachunek bankowy, ma obowiązek złożyć ZAW-NR w ciągu 3. dni do urzędu skarbowego - co pozwoli uniknąć konsekwencji w PIT, CIT i VAT.

REKLAMA