W 2013 roku obowiązują kwoty zasiłków takie same jak wypłacane od 1 czerwca 2012 r. Zasiłek podstawowy dla bezrobotnych przyznany po 31 grudnia 2009 r., ustalony po waloryzacji od 1 czerwca 2012 r. wynosi:
1) 794,20 zł (761,40 zł x 104,3 proc.) – w okresie pierwszych trzech miesięcy posiadania prawa do zasiłku;
2) 623,60 zł (597,90 zł x 104,3 proc.) – w okresie kolejnych miesięcy posiadania prawa do zasiłku.
W 2013 r. kwota minimalnego wynagrodzenia wzrośnie do 1600 zł (o 100 zł więcej niż w 2012 r.), a dla pracowników w pierwszym roku pracy do 1280 zł (o 80 zł więcej niż w 2012 r.). Zakładając, że w 2013 r. wysokość składek, podatku i pozostałych wielkości wpływających na wysokość wynagrodzenia netto nie ulegnie zmianie, minimalne wynagrodzenie netto wyniesie 1181,38 zł. Podwyżka płacy minimalnej spowoduje wzrost innych należności pracowniczych, które są od niej uzależnione.
Od 2007 roku nie zmieniły się limity diet i należności z tytułu podróży służbowych wynikające z rozporządzeń Ministra Pracy i Polityki Społecznej. Jednak już wiadomo, że wreszcie od 1 marca 2013 roku nastąpi podwyższenie tych stawek. Dieta wzrasta do 30,- zł. Ryczałt na pokrycie kosztów dojazdu środkami komunikacji miejscowej wyniesie 6,- zł, a ryczałt za nocleg 45,- zł. Wyższe będą też diety zagraniczne i limity noclegowe w delegacjach zagranicznych. Ma to oczywiście swój istotny podatkowy wymiar.
Pracownik, który został zatrudniony na podstawie umowy o pracę, w momencie zatrudnienia wypełnia dla pracodawcy szereg dokumentów, które umieszczane są w teczce osobowej pracownika. Część z nich ma wpływ na wysokość wynagrodzenia netto, dlatego warto pamiętać m.in. o pewnych uprawnieniach, z których można skorzystać, aby na konto wpływała wyższa wypłata. Poniżej została przedstawiona lista dokumentów, które wpływają na wynagrodzenie netto.
Z okazji Świąt Bożego Narodzenia (a także innych okoliczności, jak np. mikołajki, Dzień Dziecka, Wielkanoc) pracodawca przekazuje prezenty dla dzieci pracowników. Prezentami są m.in. zabawki, książki lub słodycze. Czy wartość prezentów zwiększa przychody pracowników, od których należy zapłacić podatek?
Wielu przedsiębiorców prowadzi działalność gospodarczą, dla której wykonywania pojawia się konieczność wysyłania pracowników w delegacje służbowe, również poza granice kraju. Odbywanie przez pracowników zagranicznych podróży służbowych wiążą się z koniecznością ponoszenia wydatków na dojazdy, wyżywienie, hotele. Częste są przypadki, że pracodawca, zamiast ponosić koszty wynajmu pokoi hotelowych, wynajmuje na stałe mieszkanie za granicą, w celu jego wykorzystywania przez pracowników w ramach podróży służbowych.