REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Przedsiębiorca, Księga przychodów i rozchodów

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Nie trzeba drukować kopii faktur VAT w dacie sprzedaży

Zgodnie z przepisami podatkowymi i dysponując odpowiednimi systemami informatycznymi można przechowywać kopie faktur w postaci elektronicznej w relacyjnej bazie danych. Nie ma konieczności drukowania kopii faktur w dacie sprzedaży. Z takimi stwierdzeniami Spółki wnoszącej o udzielenie indywidualnej interpretacji podatkowej musiał zgodzić się Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy.

Czy każda nieruchomość przedsiębiorcy opodatkowana jest wyższą stawką podatku od nieruchomości?

Przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą może nabyć nieruchomość (grunt i budynek) do jego majątku osobistego. W związku z tym powstaje wątpliwość czy jest ona związana z tą działalnością i czy powinna być opodatkowana wyższą stawką podatku.

Składki ZUS zapłacone za współpracowników zmniejszą PIT

Podatek dochodowy (PIT) naliczany jest od podstawy opodatkowania, którą zasadniczo stanowi wartość dochodu po uprzednim odjęciu określonych wartości, do których należą między innymi opłacone składki na ubezpieczenie społeczne. Dotyczy to nie tylko samego przedsiębiorcy, ale także osób z nim współpracujących.

Ulga z tytułu nabycia kasy fiskalnej

Podatnicy rozpoczynający ewidencję przy użyciu kasy rejestrującej (kasy fiskalnej) mogą odzyskać do 700 zł z tytułu jej zakupu - nie więcej jednak niż 90% ceny zakupionej kasy. Odliczenia można dokonać w składanej deklaracji VAT.

REKLAMA

Karta podatkowa jedynie na wniosek

Przedsiębiorca, który prowadzi działalność gospodarczą może dokonać zmiany formy opodatkowania. Skorzystanie z karty podatkowej przez zarejestrowanego przedsiębiorcę wymaga poinformowania urzędu skarbowego.

Przedsiębiorca nie zaliczy do kosztów wydatków na polisę na życie

Zdaniem organów podatkowych wydatki związane z wykupieniem polisy ubezpieczeniowej od nieszczęśliwych wypadków, czy polisy na życie mają charakter osobisty i dlatego nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu.

Ulgi w PIT dla przedsiębiorców

Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą, opodatkowani wg skali podatkowej PIT mogą skorzystać z odliczeń od dochodu (np. z tytułu przekazanych darowizn, wydatków na Internet), odliczeń od podatku (np. ulga na dziecko), a także z możliwości wspólnego rozliczenia z małżonkiem. Przedsiębiorcy opodatkowani liniowo mogą jedynie zmniejszyć swój dochód o zapłacone składki na ubezpieczenie społeczne, a podatek o składki z tytułu ubezpieczenia zdrowotnego. Płacącym podatek w formie karty podatkowej zostaje tylko odliczenie składek na ubezpieczenie zdrowotne.

Kasowe rozliczenie VAT dla małych podatników

Mali podatnicy mają prawo do rozliczania VAT metodą kasową. W tym celu muszą jednak złożyć stosowne zawiadomienie do urzędu skarbowego, a wybraną metodę stosować nie krócej niż 12 miesięcy.

REKLAMA

Częstotliwość sporządzania spisu z natury przez podatników prowadzących kpir

Konieczność sporządzenia spisu z natury (remanentu) dla większości podatników prowadzących księgi przychodów i rozchodów przypada na dwa dni w roku - 1 stycznia (lub datę rozpoczęcia działalności w trakcie roku) i 31 grudnia. Niekiedy podatnicy prowadzący pkpir są zobowiązani dokonać spisu z natury także w trakcie roku.

Kiedy podatnik może wrócić do zwolnienia podmiotowego z VAT

150 tys. złotych - tyle wynosił w 2011 limit uprawniający do zwolnienia podmiotowego w VAT. Kiedy przedsiębiorca może ponownie skorzystać ze zwolnienia podmiotowego VAT?

Zamknięcie roku podatkowego w firmie – jak się przygotować?

Podatnik prowadzący Podatkową Książkę Przychodów i Rozchodów (PKPiR) ma obowiązek sporządzić spis z natury zwany także remanentem. Dokument ten wpływa na wartość kosztów danego roku podatkowego i jest wykazywany w rozliczeniu rocznym. Wbrew powszechnej opinii podatnicy prowadzący działalność usługową także muszą taki spis sporządzić. Sporządzenie spisu z natury dla większości podatników przypada na dwa dni w roku - 1 stycznia (lub data rozpoczęcia działalności w trakcie roku) i 31 grudnia.

Dokumentowanie wydatków w podatkowej księdze przychodów i rozchodów na podstawie innych dowodów niż faktura VAT

Zasadniczym dowodem będącym podstawą zapisów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów (w skrócie PKPiR) jest faktura VAT, w tym m.in. faktura VAT marża, faktura VAT RR, faktura VAT MP, dokument celny, rachunek, faktura korygująca czy nota korygująca. Niekiedy zdarza się jednak, że nie ma możliwości udokumentowania wydatku jednym z powyższych dowodów.

Zakup towaru na aukcji internetowej - jak udokumentować w kpir?

Prowadzę działalność gospodarczą, w ramach której kupuję towary na aukcjach internetowych, zarówno od podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, jak i osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Czy za udokumentowanie zakupu i podstawę księgowania w księdze przychodów i rozchodów mogę uznać dowody transakcji internetowej, dokumenty wykonanej płatności oraz oświadczenie, że zakup był dokonany w celach handlowych.

Jak rozliczyć zakup materiałów, które uległy zniszczeniu (PKPiR)?

W sytuacji gdy materiały uległy zniszczeniu w wyniku zdarzeń losowych w pierwszej kolejności należy sporządzić protokół z uwagi na sytuację, iż materiały uległy zniszczeniu. Następnie należy wystornować kwotę zniszczonych materiałów z kolumny 10 pkpir "Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu" i wpisać ją do kolumny 13 pkpir "Pozostałe wydatki". Nie ma obowiązku korygowania odliczonego VAT.

KPiR 2012 - limit obrotów

Podatkowe księgi przychodów i rozchodów będą mogli prowadzić w roku 2012 r. ci rozliczający się wg skali lub 19% podatkiem liniowym podatnicy PIT (osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych, spółki partnerskie, spółdzielnie socjalne), którzy w 2011 r. uzyskali mniej niż 5.293.440,- zł (1.200.000,- euro x 4,4112 zł) przychodów netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych.

Księgi rachunkowe 2012 - limit przychodów dla podatników PIT

W roku 2012 r. pełną rachunkowość będą musieli prowadzić ci podatnicy PIT (osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych, spółki partnerskie, spółdzielnie socjalne), którzy w 2011 r. uzyskali co najmniej 5.293.440,- zł (1.200.000,- euro x 4,4112 zł) przychodów netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych.

Jak numerować dowody księgowe w kpir?

Przepisy nie regulują szczegółowo sposobu numerowania dowodów księgowych ewidencjonowanych w kpir. W praktyce każdy podatnik ustala swój własny system numerowania. Jednak zdaniem fiskusa kolejne pozycje księgi powinny być numerowane po kolei, a numery nie mogą się powtarzać.

Czy usługi prywatnego nauczania są zwolnione z VAT?

Podatnik – nauczyciel, który świadczy usługi prywatnego nauczania korzysta ze zwolnienia w podatku od towarów i usług tylko wtedy, gdy robi to na własny rachunek i odpowiedzialność. Nie ma zwolnienia, gdy nauczyciel świadczy usługi na rzecz jakiejś placówki edukacyjnej.

Jak małżonkowie powinni rozliczyć przychód ze sprzedaży papierów wartościowych?

Opodatkowanie przychodu ze sprzedaży papierów wartościowych przez małżonków, pomiędzy którymi istnieje ustawowa wspólność majątkowa, zostało wyjaśnione przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w indywidualne interpretacji podatkowej z 31 maja 2011 r. (nr IPPB1/415-273/11-2/EC).

Co grozi za brak ksiąg podatkowych i dokumentów podczas kontroli fiskusa?

Miałem w tym roku w firmie już 2 kontrole, pierwszą w styczniu przeprowadzoną przez urząd skarbowy i drugą kontrolę skarbową przeprowadzoną przez urząd kontroli skarbowej. Obie kontrole dotyczyły innego zakresu. W związku z tym mam pytanie, czy nie dostarczenie przeze mnie wszystkich żądanych dokumentów przez organ skutkuje jakąś sankcją?

Czy odsetki od kredytu trzeba uwzględnić w wartości początkowej środka trwałego?

Ustawodawca nie definiuje pojęcia odsetki naliczone. Powstaje wątpliwość czy i w jakim zakresie naliczone przez bank odsetki należy zaliczyć do wartości początkowej środka trwałego.

Jak ustalić podstawę opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru (WNT)?

Podstawą opodatkowania WNT jest kwota, jaką nabywca jest obowiązany zapłacić sprzedającemu za towar. Podstawa opodatkowania obejmuje też podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze związane z nabyciem towarów, z wyjątkiem VAT, a także inne wydatki dodatkowe.

Jak rozliczać w VAT premie pieniężne?

Przedsiębiorcy w celu zwiększania sprzedaży wypłacają często swym kontrahentom premie pieniężne stanowiące swego rodzaju nagrodę finansową za zakup określonej ilości towarów lub usług, czy też za terminowe dokonywanie płatności za towary i usługi. Często zdarza się, kontrahenci, którym została udzielona premia pieniężna wystawiają z tego tytułu faktury, traktując tę czynność jako świadczenie usług. Udzielający premii mają zaś wątpliwość, czy przysługuje im uprawnienie do odliczenia VAT naliczonego na podstawie takiej faktury.

Kiedy przedsiębiorca może prowadzić więcej niż jedną pkpir?

Więcej niż jedną podatkową księgę przychodów i rozchodów może prowadzić ten przedsiębiorca, który prowadzi przedsiębiorstwo wielozakładowe. Czyli przykładowo ma kilka oddzielnych sklepów, zakładów produkcyjnych, czy punktów usługowych. Wtedy musi prowadzić odrębne księgi w każdym zakładzie albo prowadzić jedną księgę w miejscu wskazanym jako jego siedziba, pod warunkiem, że w poszczególnych zakładach jest prowadzona co najmniej ewidencja sprzedaży.

Jak dokumentować w kpir nieodpłatne nabycie towarów?

Czy można zaksięgować koszt w kpir na podstawie noty obciążeniowej?

Prowadzę działalność gospodarczą w lokalu stanowiącym moją własność. W budynku funkcjonuje wspólnota mieszkaniowa. Opłaty za fundusz eksploatacyjny, fundusz remontowy, fundusz zarządzania, wodę, CO i śmieci ponoszę na podstawie noty obciążeniowej wystawionej przez tę wspólnotę. Czy taki dokument może stanowić podstawę księgowania tych wydatków w podatkowej księdze przychodów i rozchodów?

Na paragonie musi być imię i nazwisko przedsiębiorcy

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, a więc przedsiębiorcy, posługują się w ramach prowadzonej działalności jakąś nazwą, która czasami zawiera w sobie imię i nazwisko tej osoby a czasami nie.

Czy wydatki związane z przekształceniem firmy można zaliczyć do kosztów podatkowych?

Koszty związane z przekształceniem, poniesione przez przedsiębiorcę, stanowią koszty uzyskania przychodu w rozumieniu art. 22 ust. 1 ustawy o PIT.Chodzi tu np. o wydatki poniesione na usługi konsultingowe, doradcze, notarialne i podatek od czynności cywilnoprawnych.

Czy składki członkowskie na rzecz organizacji przedsiębiorców można zaliczyć do kosztów?

Ponoszone wydatki na składki członkowskie na rzecz stowarzyszeń, do których przynależność przedsiębiorcy nie jest obowiązkowa, można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu tylko częściowo.

Czy zawieszenie działalności wpływa na wysokość podatku od nieruchomości?

Niestety nie. W okresie zawieszenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej niemieszkalne budynki, budowle oraz grunty nadal podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości według wyższych (właściwych dla działalności gospodarczej) stawek.

Jak rozliczyć w VAT przekazanie towarów na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem


Minister Finansów nie ustaje w ulepszaniu ustawy o VAT. W najnowszym projekcie zmian (
projekt zmian do ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 10 grudnia 2010 r.) pojawia się nowe brzmienie art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej zwanej jako ustawy o VAT). Być może znowelizowana regulacja ostatecznie rozwiąże ciągły spór, jaki toczy się pomiędzy organami podatkowymi a podatnikami w zakresie dokonywanych nieodpłatnych świadczeń.

Opłata paliwowa 2011 - nowe stawki od 1 stycznia

Od 2011 roku podatkowa księga przychodów i rozchodów dostosowana do PKWiU 2008


Na stronach internetowych Ministerstwa Finansów został umieszczony projekt rozporządzenia zmieniającego od 2011 roku rozporządzenie w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Czy do limitu obrotów trzeba liczyć przychody ze sprzedaży środków trwałych

Obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych dotyczy osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek jawnych osób fizycznych oraz spółek partnerskich, jeżeli ich przychody, w rozumieniu art. 14 ustawy o PIT, za poprzedni rok podatkowy wyniosły w walucie polskiej co najmniej równowartość w złotówkach kwoty określonej w przepisach o rachunkowości (1.200.000 euro). Tak stanowi art. 24a ust. 4 ustawy o PIT.

Którzy podatnicy PIT powinni prowadzić pełną księgowość w 2011 roku

Jak rozliczyć w pkpir towar handlowy przekazany na potrzeby wewnętrzne firmy

Podstawowym przeznaczeniem towarów handlowych w ramach prowadzonej działalność gospodarczej jest ich dalsza odsprzedaż. Często zdarza się jednak, że firmy część zakupionego towaru przeznaczają na potrzeby wewnętrzne.

Jak ewidencjonować przebieg pojazdu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów

Przedsiębiorcy często wykorzystują na potrzeby działalności gospodarczej swój prywatny samochód osobowy. Mają obowiązek wówczas prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu, tzw. „kilometrówkę”. Tylko wtedy wydatki poniesione z tytułu używania takiego samochodu mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Czy można zaliczyć do kosztów wydatek poniesiony na wynajęcie samochodu osobowego

Przedsiębiorca prowadząc działalność gospodarczą ma prawo na potrzeby tej działalności wynająć samochód osobowy od osoby fizycznej na podstawie umowy najmu. Rodzi się pytanie czy taki wydatek podatnik prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów będzie mógł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?

Co jest przychodem podlegającym opodatkowaniu ryczałtem od najmu

Przychodem z najmu przez wynajmującego nie są ponoszone przez najemcę koszty związane z przedmiotem najmu (opłaty czynszowo-eksploatacyjne np. za energię elektryczną, ogrzewanie, ciepłą i zimną wodę), jeżeli z umowy wynika, że najemca jest zobowiązany do ich ponoszenia.

Jak obliczyć termin zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o prowadzeniu pkpir

Podatkową księgę przychodów i rozchodów zakłada się na dzień 1 stycznia. Dwudziestodniowy termin do zawiadomienia w formie pisemnej naczelnika urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania podatnika upływa zatem 21 stycznia.

Jak udokumentować w kpir wydatki dokonane za pomocą karty kredytowej

Niejednokrotnie dokonujemy różnych drobnych zakupów ale niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej (np. książek literatury fachowej) za pomocą karty kredytowej. Za dowód dokonania takiej operacji służy nam zestawienie operacji karty kredytowej. Czy taki dokument wystarczy do zaliczenia wydatku do kosztów uzyskania przychodów?

Jak dokumentować zakup towarów na targowiskach

Gdy sprzedawca nie ma możliwości wystawienia faktury VAT i nie chce wystawić zwykłego rachunku - dokumentem potwierdzającym zakup może być odpowiednio sporządzony przez nabywcę dowód wewnętrzny.

Czy firma może odzyskać zagraniczny VAT

Jestem przedsiębiorcą prowadzę działalność jednoosobowo. W ramach mojej działalności gospodarczej ponoszę różne wydatki na zakupy towarów i usług, które są obciążone VAT-em na terenie kraju UE. Jestem podatnikiem VAT zarejestrowanym w Polsce. Czy istnieje możliwość odzyskania VAT-u zapłaconego za granicą?

Jak rozliczyć VAT przy darowiźnie majątku zlikwidowanej firmy

Wkrótce zamierzam dokonać likwidacji mojej firmy. Po przeprowadzeniu likwidacji chciałbym cały mój majątek firmowy podarować synowi i córce. W związku z powyższym mam wątpliwości, czy darowany majątek będzie podlegał podatkowi od towarów i usług z uwagi na to, że jestem podatnikiem VAT, a wiele przekazywanych ruchomości stanowią środki trwałe.

Na czym polega kredyt podatkowy dla małych przedsiębiorców

Kredyt podatkowy jest zwolnieniem, które przysługuje tzw. „małym przedsiębiorcom”. Zwolnienie to dotyczy zaliczek na podatek, których mali podatnicy nie muszą płacić przez pewien okres oraz odroczenia płatności podatku należnego za rok podatkowy objęty zwolnieniem.

Dowody wewnętrzne jako podstawa zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów

Zdarzają się sytuację, gdy podatnik nie ma innej możliwości jak udokumentowanie zakupionych towarów dokumentami (dowodami) wewnętrznymi zawierającymi nadany numer porządkowy, datę, wyszczególniony asortyment, jego ilość i cenę oraz podpis.

Jak zaksięgować w kpir koszty ubezpieczenia majątku

Niejednokrotnie w związku z ubezpieczeniem majątku firmy przedsiębiorca zawiera z ubezpieczycielem umowy - polisy, na których ubezpieczyciel wskazuje kwotę składki ubezpieczeniowej do zapłaty. Często kwota ta jest podana w wartości ogółem oraz w rozbiciu na raty.

Czy w takiej sytuacji dowodem, na podstawie którego zostanie zaksięgowany koszt ubezpieczenia majątku będzie polisa ubezpieczeniowa, w dacie jej wystawienia, obejmująca kwotę całej składki ubezpieczeniowej?  A może dowód zapłaty raty składki ubezpieczeniowej, w dacie jej zapłaty?

Jak rozliczać VAT przy działaniach reklamowych i marketingowych


Promocja przedsiębiorstwa, zwiększenie liczby kontrahentów, rozszerzenie dystrybucji sprzedawanych towarów mające na celu zwiększenie sprzedaży oferowanych towarów jest typowym działaniem przedsiębiorców. Sposobów osiągnięcia takich celów jest wiele, wśród nich można wymienić przekazywanie materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów i próbek. Czynności te wyłączone są z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Czy w podatkowej księdze przychodów i rozchodów można księgować zbiorczo rachunki z umów zlecenia i o dzieło

Prowadzimy podatkową księgę przychodów i rozchodów. Zgodnie z objaśnieniami do księgi w kolumnie 13 należy ewidencjonować m.in. wynagrodzenia wypłacane z tytułu umów zleceń i o dzieło. Ostatnio zakupiliśmy i wdrożyliśmy nowe oprogramowanie do komputerowego prowadzenia pkpir.
Nasz dostawca oprogramowania poinformował nas, że za pomocą tego programu księguje się nie każdy rachunek z umów zleceń (bądź o dzieło) z osobna, lecz sumę tych rachunków w formie jednego dowodu wewnętrznego, który zawiera ich listę z kwotami brutto oraz numerami rachunków. Czy takie postępowanie jest prawidłowe i zgodne z rozporządzeniem MF w sprawie prowadzenia pkpir?

Jak rozliczyć VAT przy świadczeniach złożonych

Przedsiębiorcy świadczący usługi niejednokrotnie spotykają się z zagadnieniem tzw. świadczeń złożonych. Problematyka ta jest dość skomplikowana i rodzi wiele praktycznych problemów, zwłaszcza w zakresie podatkowym, jednakże wbrew pozorom wcale nie jest rzadko spotykana na rynku.

REKLAMA