REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Split payment (podzielona płatność), Działalność gospodarcza

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Powrót do certyfikacji zawodu księgowego - jak zmieni się rynek usług księgowych?

Ministerstwo Finansów pracuje nad powrotem do certyfikacji zawodu księgowego. Planowane jest utworzenie nowego systemu certyfikacji i obowiązek dokształcania. Projekt rozwiązań legislacyjnych w tej sprawie ma powstać w porozumieniu z Ministerstwem Edukacji Narodowej.

Obowiązkowy split payment – jak przygotować się do zmian?

Komisja Europejska zgodziła się na wprowadzenie obowiązkowego mechanizmu podzielonej płatności w VAT (tzw. split payment) w niektórych branżach. Dlatego jeszcze przed wejściem w życie (1 września 2019 r.) obowiązkowych rozliczeń z wykorzystaniem rachunku VAT należy się odpowiednio przygotować. Warto też mieć na uwadze, że walka o zwolnienie środków z rachunku VAT nie zawsze będzie łatwa.

Czy hulajnoga elektryczna może być kosztem?

Hulajnogi elektryczne stały się w ostatnim czasie bardzo popularne wśród mieszkańców miast. Korzystają z nich także prowadzący działalność gospodarczą. Powstaje więc pytanie, czy zakup hulajnogi elektrycznej można uwzględnić w kosztach podatkowych prowadzonej działalności.

Obowiązkowy mechanizm podzielonej płatności (split payment) od 1 września 2019 r.

Rząd przyjął projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, który zakłada wprowadzenie obowiązku stosowania mechanizmu podzielonej płatności (split payment) w niektórych branżach. Ustawa ma wejść w życie 1 września 2019 r.

REKLAMA

8 najważniejszych zmian podatkowych 2019/2020

Ustawodawca wprowadza koleją istotną dla podatników zmianę, już od 1 września 2019 r. paragon fiskalny, do którego przedsiębiorca będzie chciał uzyskać fakturę, musi zawierać NIP. Poza tym na lata 2019/2020 planowana jest obniżka stawki PIT z 18 do 17 proc., obowiązkowy split payment, nowy JPK_VAT, indywidualny rachunek podatkowy, matryca stawek VAT czy zerowy PIT dla młodych.

Jak obowiązkowy split payment wpłynie na finanse firm?

Obowiązkowy mechanizm podzielonej płatności (split payment) będzie funkcjonował w wybranych branżach już od 1 września 2019 r. Firmy obawiają się, że nowy obowiązek będzie miał negatywne skutki dla ich płynności finansowej.

Niestabilność prawa, wysokie podatki i ZUS obciążeniem dla mikroprzedsiębiorców

Zbyt wysokie podatki i składki ZUS, a także zbyt często zmieniające się przepisy prawa – to trzy największe obciążenia w prowadzeniu działalności gospodarczej, na które wskazują mikroprzedsiębiorcy. Mimo to polscy mikroprzedsiębiorcy odczuwają większą satysfakcję z prowadzenia własnego biznesu niż rok wcześniej. Tak wynika z przeprowadzonego przez firmę inFakt Badania Polskiej Mikroprzedsiębiorczości 2019.

Kto ma dostęp do danych Twojej firmy w Biurze Informacji Kredytowej

W Biurze Informacji Kredytowej (BIK) zgromadzone są dane dot. historii kredytowej 24 milionów klientów indywidualnych i ponad miliona firm i instytucji. Komu BIK może udostępniać te dane? Przedsiębiorcy powinni wiedzieć kto może podglądać ich firmę w BIK-u.

REKLAMA

Biała lista podatników VAT od września 2019 r. - kolejne obowiązki dla przedsiębiorców

Już z początkiem września 2019 roku rząd utworzy ogólnodostępną bazę wszystkich podatników VAT, która ma być aktualizowana w każdy dzień roboczy. W bazie znajdą się takie dane, jak numery rachunków bankowych wszystkich przedsiębiorców, nazwa firmy lub imię i nazwisko, NIP, REGON, PESEL (którego publikacja może budzić szczególne wątpliwości), adres siedziby, imiona i nazwiska osób reprezentujących podmiot, jak również numery NIP i PESEL tych osób, data rejestracji, odmowy rejestracji albo wykreślenia z rejestru jako podatnika VAT, numery rachunków bankowych wskazanych w zgłoszeniu identyfikacyjnym.

Weryfikacja osób samozatrudnionych, które nie spełniają kryteriów bycia przedsiębiorcą

Minister Przedsiębiorczości i Technologii Jadwiga Emilewicz zadeklarowała, że narzędzie takie jak test przedsiębiorcy, nie będzie tworzone. Przyznała jednak, że rząd dostrzega potrzebę weryfikacji osób samozatrudnionych, które nie spełniają kryteriów bycia przedsiębiorcą. Stosowne działania mają być podejmowane przy użyciu istniejących narzędzi prawnych.

Racjonalne gospodarowanie własnym majątkiem to nie działalność gospodarcza

O kwalifikacji działalności gospodarczej nie może przesądzać podejmowanie przez podatnika w sposób racjonalny czynności mieszczących się w granicach zwykłego zarządu majątkiem własnym, mające na celu m.in. zaspokajanie potrzeb rodziny. Tak uznał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku, uchylając wcześniejszą decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej.

Compliance w nowej ustawie o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych

Treść nowej ustawy o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych rodzi więcej pytań niż odpowiedzi. Perspektywa ogromnych odszkodowań za niewystarczające dopilnowanie wymaganych procedur wzbudza emocje wśród opinii publicznej. Czy nowe przepisy związane z compliance odświeżą dyskusję o rozszerzeniu zakresu interwencji organów publicznych w działalność zakładów pracy? I co tak naprawdę czeka polskich przedsiębiorców?

Przepisy dostosowujące RODO – 3 ważne zmiany dla mikroprzedsiębiorców od 4 maja 2019 r.

Wejście w życie przepisów tzw. ustawy wdrażającej RODO (ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 ) oznacza kolejne modyfikacje w obszarze ochrony danych osobowych. Przygotowany przez Ministerstwo Cyfryzacji dokument ma na celu dostosowanie przepisów sektorowych do standardów wyznaczonych przez RODO, efektem czego jest zmiana aż 168 ustaw. Większość przepisów weszła w życie z dniem 4 maja 2019r. Z punktu widzenia miko- i małych przedsiębiorców, warto zwrócić szczególną uwagę na nowelizację trzech aktów prawnych: Kodeksu pracy, ustawy o prawach konsumenta oraz ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Poniżej – w dużym skrócie – przedstawiamy zestawienie wprowadzonych zmian.

XXII edycja programu „Przedsiębiorstwo Fair Play”

XXII edycja programu „Przedsiębiorstwo Fair Play” odbędzie się pod znakiem innowacji, pod hasłem przewodnim „Ciekawi jutra”. Doceniane będą nie tylko przedsiębiorstwa dbające o relacje z interesariuszami, ale także te nastawione na nieustanny rozwój, stale poszerzające swoją ofertę i jej jakość, oferujące nowe, lepsze towary bądź usługi. Patronat medialny nad tegoroczną edycją objął Infor. Zapraszamy Państwa do udziału w programie!

Slogan reklamowy nie może wprowadzać w błąd

Dobrze skonstruowane hasło reklamowe może stać się najlepszą bronią w marketingowej walce o uwagę konsumenta. W pogoni za sloganem reklamowym „na szóstkę” wiele marek zapomina jednak, że każdy odbiorca posiada prawo do rzetelnego oraz jasnego komunikatu. Może okazać się to bardzo kosztowne – zarówno w ujęciu finansowym, jak i wizerunkowym. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów stale monitoruje rynek i w przypadku naruszenia prawa nie wacha się on nakładać wysokich kar, nawet do kilkuset tysięcy złotych.

Zakładamy własną firmę – obowiązki wobec ZUS i urzędu skarbowego

Założenie i prowadzenie działalności gospodarczej może dla wielu osób wydawać się trudne i skomplikowane, chociaż w rzeczywistości jest zupełnie inaczej. Możliwe, że to opinie znajomych, którzy mają złe doświadczenia lub informacje płynące z mediów mogą kształtować takie przekonania. Jednak w mojej opinii nie należy się nimi sugerować. Na pewno trzeba w pierwszej kolejności pamiętać o związanych ze startem naszego biznesu obowiązkach rejestracyjnych wobec ZUS i urzędu skarbowego.

Obowiązkowa podzielona płatność - jak stosować nowe przepisy?

Eksperci zwracają uwagę, że obligatoryjny mechanizm podzielonej płatności (split payment), który ma zacząć obowiązywać już od września, może przynieść sporo chaosu. Przykładowo, sprzedaż części do silników napędzanych dieslem nie będzie objęta mechanizmem podzielonej płatności, ale do silników benzynowych tak. Takich osobliwości w obowiązkowym split payment jest więcej.

Jak rozliczać najem lokalu należącego do majątku firmy

W świetle ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z najmu będącego składnikiem majątku związanego z działalnością gospodarczą. W jaki sposób rozliczać uzyskane w ten sposób przychody?

Druga szansa dla bankrutujących firm - nowa dyrektywa o niewypłacalności

6 czerwca 2019 r. Rada UE przyjęła dyrektywę o ramach restrukturyzacji zapobiegawczej, drugiej szansie i sprawniejszych procedurach restrukturyzacji, niewypłacalności i umarzaniu długów. Nowe przepisy mają dać "drugą szansę" bankrutującym przedsiębiorcom, którzy mają dobrą opinię, i ułatwić rentownym firmom, które mają problemy finansowe dostęp do restrukturyzacji zapobiegawczej na odpowiednio wczesnym etapie, tak aby zapobiec trwałej niewypłacalności.

Jakie są zasady opodatkowania transakcji wirtualnych

Transakcje wirtualne to nie tylko obrót kryptowalutami. Wirtualny handel sięga znacznie dalej. Przykładowo, amatorzy gier komputerowych są w stanie zapłacić bardzo dużo za wirtualną broń, wyspę lub strój dla swojego bohatera. Niektórzy z takich wirtualnych transakcji uczynili sobie źródło dochodu. Osiągane w ten sposób zyski wiążą się z koniecznością rozliczenia. Jak wygląda opodatkowanie transakcji wirtualnych?

Kredyt, leasing i inne produkty finansowe dla MSP

Oferta banków i innych instytucji finansowych dla małych i średnich firm (MSP) jest bogata. Przedsiębiorca powinien wiedzieć, które z produktów finansowych mogą być przydatne na różnych etapach rozwoju firmy. Z Barometru EFL za pierwsze 3 miesiące 2019 r. wynika, że najchętniej wybieranym przez MSP finansowaniem zewnętrznym jest leasing oraz kredyt. Rośnie też popularność faktoringu.

Przeniesienie przedsiębiorstwa za granicę a exit tax

Ustawodawca, dostrzegając aktywność polegającą na zmianie miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, wprowadził od 1 stycznia 2019 r. do polskiego porządku prawnego tzw. exit tax, czyli podatek nałożony na przedsiębiorców, którzy przenoszą swój biznes za granicę. Dodać jednak trzeba, że podatek ten nie ma bezwzględnego charakteru. Istnieją bowiem podstawy prawne eliminujące obowiązek jego zapłaty.

Kiedy sprzedaż nieruchomości korzysta ze zwolnienia z VAT

Sprzedaż nieruchomości wykorzystywanych w prowadzonej działalności gospodarczej może korzystać ze zwolnienia z VAT. Przepisy regulujące zwolnienie wielokrotnie były przedmiotem interpretacji organów podatkowych, sądów administracyjnych i komentarzy ekspertów, mimo to wciąż budzą sporo wątpliwości. Sprawę dodatkowo komplikuje orzecznictwo TSUE.

To nie jest kraj dla przedsiębiorczych matek

Mniej więcej co dziesiąta kobieta korzystająca w Polsce z zasiłku macierzyńskiego prowadzi działalność gospodarczą – wynika z analizy ekspertów. Kobieta prowadząca biznes i opiekująca się noworodkiem zwykle dostaje z ZUS najwyżej tysiąc złotych miesięcznie. Aby dostać więcej, musi się mocno postarać.

Fiskus walczy z nielegalnie sprzedającymi przez Facebooka

Jednym z zdań Krajowej Administracji Skarbowej jest ograniczanie szarej strefy w internecie. KAS ostrzega, że osoby, które decydują się na sprzedaż w internecie, w tym na Facebooku, powinny pamiętać o robieniu tego zgodnie z przepisami podatkowymi.

Czy exit tax jest zgodny z prawem unijnym?

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok dotyczący podatku od niezrealizowanych zysków (tzw. exit tax). Sprawa dotyczyła obywatela Niemiec. Wyrok może mieć jednak istotny wpływ na ocenę zgodności z prawem unijnym polskiego podatku od niezrealizowanych zysków.

Zaległości podatników wobec skarbówki to ponad 100 mld zł

Jak wynika z wystąpienia pokontrolnego Najwyższej Izby Kontroli z 30 kwietnia 2019 r. (nr KBF.410.001.08.2019), zaległości podatników wobec skarbówki na koniec 2018 r. wyniosły ponad 100 mld zł. NIK zauważył także, że ubiegłoroczne dochody z podatków przerosły oczekiwania. Dobre wyniki budżetu to przede wszystkim skutek wzrostu wpływów z podatku VAT.

Wprowadzenie obowiązkowej podzielonej płatności powinno nastąpić już 1 lipca 2019 r.

16 maja 2019 r. został opublikowany projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, którego najważniejszym elementem jest wprowadzenie do polskiego VAT obowiązkowej podzielonej płatności w miejsce odwrotnego obciążenia. Projekt komentuje profesor dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowa podzielona płatność - koszty kontroli systemu VAT poniosą przedsiębiorcy

Ministerstwo Finansów przygotowało rewolucję w stosowanych obecnie przez ponad pół miliona firm metodach rozliczania VAT. Od 1 września br. odwrotne obciążenie i solidarna odpowiedzialność zostanie zastąpiona obowiązkiem stosowania mechanizmu podzielonej płatności (split payment). Zdaniem ekspertów, jest to kolejna próba przerzucenia dodatkowych kosztów „uszczelniania” systemu VAT na przedsiębiorców.

Obowiązkowy split payment - dodatkowe sankcje

Ustawodawca wprowadza obowiązek stosowania mechanizmu podzielonej płatności (split payment) w niektórych sektorach gospodarki. Wraz z nowym obowiązkiem pojawią się dodatkowe sankcje. Jedna z sankcji, w wysokości 100% kwoty podatku wykazanego na fakturze, przewidziana jest dla nabywcy, który mimo ciążącego na nim obowiązku uregulowania kwoty VAT wykazanej na fakturze w mechanizmie podzielonej płatności ureguluje tę kwotę w inny sposób.

Składka wypadkowa - sprawdź, czy nie płacisz za dużo

Z analiz firmy doradczej Ayming wynika, że tylko 2 proc. przedsiębiorstw ma ustaloną stopę procentową składki wypadkowej na minimalnym poziomie dopuszczonym przez ustawodawcę. Składka wypadkowa jest w 100% finansowana przez pracodawcę, jednak temat kosztów z nią związanych nie jest tak ściśle monitorowany przez działy finansowe jak inne koszty operacyjne. A przecież weryfikacja wysokości składki wypadkowej może przynieść znaczące oszczędności. Za 65 proc. z nich odpowiada prawidłowe zidentyfikowanie czynników zagrożenia i ograniczenie ryzyk z nimi związanych – czytamy w raporcie Ayming „Składka wypadkowa. Nieoczywisty koszt, ukryte oszczędności”.

Obowiązkowa podzielona płatność w VAT od 1 września 2019 r. dla transakcji od 15 tys. zł

Minister Finansów przygotował projekt nowelizacji ustawy o VAT (i niektórych innych ustaw), który ma na celu zastąpienie obowiązujących obecnie szczególnych rozwiązań rozliczania podatku VAT czyli odwrotnego obciążenia oraz solidarnej odpowiedzialności podatkowej nabywcy - stosowanym obligatoryjnie mechanizmem podzielonej płatności (MPP), zwanym również split payment. MF zakłada, że projekt ten zostanie przyjęty przez Radę Ministrów w III kwartale 2019 r. a po przejściu procedury legislacyjnej w Sejmie i Senacie wejdzie w życie 1 września 2019 r. (zdecydowana większość przepisów tej nowelizacji w tym wszystkie zmiany w VAT).

Ceny połączeń telefonicznych w UE 2019 - od 15 maja taniej

Od 15 maja 2019 r. obowiązują nowe (niższe) maksymalne stawki za międzynarodowe rozmowy i wiadomości SMS w obrębie UE. Osoby dzwoniące ze swojego kraju do innego państwa UE zapłacą maksymalnie 19 eurocentów plus VAT za minutę (czyli maksymalnie 1 złoty brutto za minutę połączenia) i 6 eurocentów plus VAT za wiadomość SMS (tj. maksymalnie 31 groszy brutto za wysłaną wiadomość SMS).

Jakie firmy stosują dobrowolny split payment

Ze split paymentu, czyli mechanizmu podzielonej płatności VAT, korzystają głównie spółki Skarbu Państwa i inne duże firmy. Wśród podmiotów z sektora małych i średnich przedsiębiorstw tylko co czwarta firma jest zainteresowana jego stosowaniem, co trzecia dostrzega jego zalety – wynika z ubiegłorocznego badania BIG InfoMonitor. Choć podzielona płatność wiąże się z pewnymi korzyściami, to ma duży wpływ na płynność finansową firm. Część pieniędzy zostaje unieruchomiona na rachunku VAT-owskim, to zaś może zmuszać je do korzystania z dodatkowego kredytowania.

MF szuka sposobu na rozpoznanie fikcyjnych przedsiębiorców

"Kształt rozwiązań dotyczących możliwości rozpoznawania przychodów z działalności gospodarczej będzie przedmiotem dalszych ustaleń Ministra Finansów z Ministrem Przedsiębiorczości i Technologii, Ministrem Inwestycji i Rozwoju oraz Radą Dialogu Społecznego. Istotne jest, aby głównym celem tej propozycji było ucywilizowanie rynku pracy, nie zaś cel fiskalny" - poinformował 7 maja 2019 r. rzecznik prasowy ministra finansów Paweł Jurek.

Powrót do KRUS przez osobę prowadzącą działalność gospodarczą

Pod ubezpieczenia społeczne można podlegać w ZUS-ie lub KRUS-ie. Różnica w wysokości składek oraz ich rozliczanie znacznie się od siebie różnią. Jeśli rolnik chce rozpocząć prowadzić działalność gospodarczą, musi się dobrze zastanowić, do której z tych instytucji opłacić składki.

Nowa ustawa ureguluje działalność kancelarii odszkodowawczych

W Sejmie trwają prace nad projektem ustawy o świadczeniu usług w zakresie dochodzenia roszczeń odszkodowawczych wynikających z czynu niedozwolonego. Ma ona wprowadzić maksymalny pułap wynagrodzenia, jakie kancelarie odszkodowawcze będą pobierać od klientów, ale też zakazać im bezpośredniej akwizycji. Nowe przepisy wpłyną na rynek ubezpieczeniowy, a także na koszty ponoszone przez ubezpieczycieli i pomogą m.in. ustabilizować ceny ubezpieczeń OC – ocenia Katarzyna Wojdyła z Link4.

10 ważnych dla przedsiębiorców zmian w polskim prawie w 2019 roku

W ostatnich miesiącach pojawiło się wiele zmian w prawie, a także nowych regulacji, które wpłyną na funkcjonowanie przedsiębiorstw. Część przepisów należy interpretować pozytywnie, bo wprowadzają ułatwienia i otwierają firmom kolejne drogi rozwoju w biznesie, pozostałe mogą wydłużać niektóre procesy, a przede wszystkim nakładają sankcje, których polski system prawny do tej pory nie przewidywał. Aby ułatwić przedsiębiorcom zrozumienie nowych przepisów i konsekwencje ich wprowadzenia, eksperci Rödl & Partner opracowali broszurę „10 zmian w prawie – wiosenne porządki w firmie”.

Naliczanie odsetek ustawowych w transakcjach handlowych

W przypadku zobowiązania zawartego pomiędzy przedsiębiorcami odsetki ustawowe w transakcjach handlowych mogą być naliczane jedynie od należności głównej. Natomiast po ich skapitalizowaniu w dniu wniesienia powództwa, naliczane od nich mogą być już tylko odsetki ustawowe za opóźnienie.

Koszty prowadzenia działalności gospodarczej w mieszkaniu

Podejmując decyzję o założeniu działalności gospodarczej, warto zastanowić się nad miejscem, w którym będzie znajdowała się siedziba firmy. Koszt wynajmu lub zakup lokalu przeznaczonego wyłącznie na potrzeby prowadzonej działalności często jest wydatkiem, na który nie mogą pozwolić sobie mali przedsiębiorcy. Sprawdźmy zatem, czy prowadzenie działalności we własnym mieszkaniu jest możliwe?

Test przedsiębiorcy zapisany w Aktualizacji Programu Konwergencji

Ministerstwo Finansów informuje, że w Aktualizacji Programu Konwergencji został uwzględniony tzw. test przedsiębiorcy. Według MF to jedno z działań zapewniających respektowanie stabilizującej reguły wydatkowej.

Obowiązkowa podzielona płatność z poślizgiem - lobby „odwrotnego obciążenia” wciąż rządzi VAT-em

Po wielomiesięcznym oczekiwaniu w połowie lutego 2019 roku Rada UE wyraziła zgodę na wprowadzenie w Polsce obowiązkowej podzielonej płatności w podatku VAT na długa listę „wrażliwych” towarów i usług, czyli głównie tych, które od lat korzystają z przywileju „odwrotnego obciążenia”.

W jaki sposób pozyskiwać informacje gospodarcze?

Dla prawidłowego funkcjonowania przedsiębiorstwa niezbędne jest pozyskiwanie wielu informacji z otoczenia gospodarczego i odpowiednie ich przetwarzanie na potrzeby prowadzonej działalności. Konieczne jest m.in. monitorowanie kontrahentów pod kątem zasadności nawiązania z nim współpracy, jej kontynuacji lub zaprzestania. Jakie są główne źródła informacji gospodarczych i metody ich pozyskiwania?

Alternatywne metody płatności z rachunku VAT od 2020 roku

Minister finansów Teresa Czerwińska poinformowała 3 kwietnia 2019 r. na Twitterze, że od 2020 roku będą możliwe alternatywne sposoby dokonywania płatności z rachunku (konta) VAT - np. płatność BLIK-iem, czy Pay-By-Link.

Split payment – zmiany od stycznia 2020 r.

Ustawodawca uzyskał zgodę Komisji Europejskiej na wprowadzenie mechanizmu podzielonej płatności w VAT jako obowiązkowego. Obowiązkowy split payment obejmie branże, które są szczególnie narażone na nadużycia w VAT. Nowe regulacje mają wejść w życie od stycznia 2020 r.

Z konta VAT zapłacisz ZUS, podatek dochodowy, akcyzę i cło

Ministerstwo Finansów poinformowało 2 kwietnia 2019 r. na Twitterze, że z konta VAT stosowanego w mechanizmie podzielonej płatności (split payment), będzie można opłacić: VAT od importu, akcyzę, cło, podatek dochodowy, ZUS.

Ulgi ZUS na rozkręcenie firmy

„Ulga na start”, ZUS preferencyjny, „mały ZUS” - przedsiębiorcom teraz nie jest łatwo samodzielnie ustalić, kiedy i z jakiej ulgi ZUS mogą skorzystać. Tymczasem przez 5,5 roku korzystania ze wszystkich możliwych ulg można zaoszczędzić nawet ponad 36 tys. zł. Jak w praktyce korzystać z tych ulg?

Usługi pośrednictwa przy przewozie osób będą opodatkowane

Pośrednicy usług przewozu osób samochodem osobowym, którzy dzisiaj używają aplikacji mobilnych, będą musieli zarejestrować działalność gospodarczą i posiadać kasę fiskalną. Spowoduje to, że podatek od tych usług będzie odprowadzany do budżetu państwa.

Najem lokali mieszkalnych a podatek od nieruchomości

Tytuł tego artykułu mógłby brzmieć: "Uważaj komu wynajmujesz mieszkanie!" Dlaczego? Ponieważ od tego komu wynajmuje się lokal mieszkalny zależy stawka podatku od nieruchomości. Wynajęcie lokalu podmiotowi prowadzącemu w nim działalność gospodarczą może doprowadzić do „wskoczenia” w najwyższą z możliwych stawek, przewidzianą dla podmiotów prowadzących działalność.

Sukcesja przedsiębiorstwa osoby fizycznej – zasady, terminy, prawa i obowiązki zarządcy sukcesyjnego

Ustawa o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej miała być odpowiedzią na nierzadki problem kontynuacji działalności gospodarczej w przypadku śmierci prowadzącej ją osoby fizycznej. Dotychczas przedsiębiorstwo po śmierci jego właściciela faktycznie przestawało istnieć, co wiązało się z dużymi kłopotami dla jego pracowników i kontrahentów. W związku z powyższym wprowadzono instytucję tzw. zarządu sukcesyjnego.

REKLAMA