Obecnie raczej nie ma szans na zwiększenie kwoty wolnej od podatku dochodowego, a o jego likwidacji nawet nie ma mowy. Trudno też spodziewać się powrotu do 22 proc. stawki VAT. Jednocześnie rząd nie radzi sobie z procesem emigracji, nie tylko indywidualnej, ale także biznesowej. Dane mówiące o 1,25 mln Polaków chcących wyjechać z kraju w ciągu najbliższego roku mają swoje odbicie również wśród przedsiębiorców. Tylko jedna z firm doradczych pomagających przedsiębiorcom przeprowadzić się za granicę szacuje, że w 2015 roku przeniesie blisko 1000 podmiotów z sektora MSP, a takich firm doradczych jest w Polsce dziesiątki, może nawet setki.
Nowelizacji ustawy o VAT, przyjęta przez Sejm, przewiduje m.in. wprowadzenie odwróconego VAT na kolejne towary (m.in. telefony komórkowe, laptopy, tablety i konsole do gier). Mechanizm ten obejmie także nieobrobione plastycznie półprodukty z aluminium, ołowiu i cynku. Zmiany mają w większości wejść w życie 1 lipca 2015 r.
Likwidacja rocznych rozliczeń podatkowych, kolejna podwyżka kwoty wolnej od podatku (do 10,6 tys. a docelowo do 11 tys. funtów) oraz szereg ulg podatkowych, m.in. dla sektora naftowego, ale również branży gier komputerowych – to najbardziej chwytliwe punkty ostatniego budżetu w obecnej kadencji rządu Davida Camerona. Brytyjczycy mogą liczyć również na zmniejszenie opodatkowania akcyzą piwa, cydru oraz whisky, zamrożenie akcyzy na wino i paliwo, a także całkowite zniesienie składek ubezpieczeniowych od osób samozatrudnionych.
Najpóźniej 16 marca 2015 r. właściciele nieruchomości, gruntów rolnych czy lasów powinni zapłacić pierwszą ratę podatków lokalnych. Warto pamiętać, żeby wybrać odpowiedni dla danej gminy formularz deklaracji podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego. W porównaniu do ubiegłego roku, w 2015 r. stawki podatku od nieruchomości oraz podatku leśnego wzrosły, ale za to zapłacimy mniej za grunty rolne.
Nasza spółka zawarła umowę, na podstawie której zleceniobiorca świadczy na jej rzecz usługi transportowe przy użyciu samochodów ciężarowych, których spółka jest właścicielem lub leasingobiorcą. Z umowy zawartej ze zleceniobiorcą wynika, że samochody ciężarowe zostały mu udostępnione nieodpłatnie, w zamian za obniżenie ceny świadczonych usług transportowych. Jednocześnie spółka ponosi koszty zakupu paliwa do tych samochodów, koszty ich ubezpieczenia oraz wszelkie koszty napraw i zakupu części zamiennych. Natomiast zleceniobiorca, zgodnie z umową, może używać udostępnionych samochodów wyłącznie w celu wykonania umowy. Czy takie udostępnienie samochodów podlega VAT?