REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

VAT - rozliczanie, Pracownik

Odwrotne obciążenie VAT - status kontrahenta można sprawdzić na smartfonie

Dla przedsiębiorców stosujących mechanizm odwrotnego obciążenia pojawiło się spore ułatwienie. Dzięki uruchomieniu usługi przez Ministerstwo Finansów, kontrahenta pod względem jego statusu na gruncie VAT można już sprawdzać przez internet, używając również smartfona czy tableta.

Odwrotne obciążenie VAT od 1 lipca 2015 r. – wyjaśnienia MF

Z początkiem lipca 2015 r. weszły w życie nowe przepisy w zakresie rozszerzenia i doprecyzowania regulacji zawartych w ustawie o VAT, dotyczących mechanizmu odwróconego obciążenia, których celem jest zapewnienie większej skuteczności tego instrumentu. W artykule prezentujemy wyjaśnienia Ministerstwa Finansów objaśniające wprowadzone zmiany.

IFK poleca: Do 30 września należy podwyższyć kaucję gwarancyjną

Do 30 września 2015 r. dostawcy paliw silnikowych, olejów napędowych, gazu do napędu pojazdów samochodowych oraz olejów opałowych i smarowych muszą podwyższyć kaucję gwarancyjną do 10 000 000 zł, gdy nie chcą „wypaść” z wykazu podmiotów, które złożyły kaucję, prowadzonego przez MF.

Co zmienia się w VAT od 1 lipcu 2015 r.?

Ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo zamówień publicznych, która wchodzi w życie 1 lipca 2015 r. wprowadza szereg nowości w podatku VAT. Najistotniejsze zmiany przewidziane w nowelizacji dotyczą następujących kwestii: rozszerzenie zakresu obowiązywania odwróconego VAT na urządzenia mobilne oraz plastyczne nieobrobione półprodukty z niektórych metali; solidarna odpowiedzialność podatkowa nabywcy towaru; uregulowanie zasad stosowania tzw. ulgi na złe długi; rozszerzenie stosowania informacji podsumowujących; wzrost stawki VAT na towary wykorzystywane do ochrony przeciwpożarowej; rozszerzona lista towarów objętych solidarną odpowiedzialnością podatkową i obowiązkiem miesięcznych rozliczeń; zmiany w stosowaniu kaucji gwarancyjnej.

REKLAMA

IFK poleca: Więcej VAT-owców skorzysta z ulgi na złe długi

Od 1 lipca br. VAT z dłużnych faktur rozliczy też wierzyciel powiązany z dłużnikiem rodzinnie czy kapitałowo. Dłużnik z kolei będzie zwolniony z korekty odliczonego z niezapłaconej faktury VAT-u, jeśli będzie w trakcie postępowania upadłościowego lub likwidacji.

Domniemanie "złej wiary" praktykowane przez organy podatkowe

Od momentu akcesji Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej, czyli od 1 maja 2004 r., Polska zobowiązana jest przestrzegać prawa unijnego. Oznacza to, że przepisy krajowe powinny być interpretowane z uwzględnieniem uregulowań wspólnotowych i orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W zakresie podatku od towarów i usług, interpretacja ta, powinna uwzględniać głównie Dyrektywy 112/2006/WE (w odniesieniu do stanu prawnego z 2011) oraz orzecznictwo TSUE, odnoszące się do tego aktu. Nie jest jednak tajemnicą, że w praktyce polskie organy podatkowe miewają duże trudności z wdrożeniem tych zasad w swojej działalności.

Ulga na złe długi w księgach rachunkowych

Już 1 lipca 2015 r. wejdą w życie zmiany w ustawie o VAT, które pozwolą skorzystać z ulgi na złe długi w tym podatku, nawet jeżeli istnieją powiązania między wierzycielem a dłużnikiem, który nie zapłacił w ciągu 150 dni (licząc od terminu płatności z faktury). Jak w księgach rachunkowych ująć korektę VAT w związku z taką możliwością?

IFK poleca: Nowe formularze VAT

Od 1 lipca 2015 r. zaczną obowiązywać nowe formularze VAT - VAT-27, czyli krajowa informacja podsumowująca oraz VAT-28, czyli formularz wniosku w sprawie kaucji gwarancyjnej wraz z załącznikami. Formularze są już dostępne na IFK Platformie Księgowych i Kadrowych.

REKLAMA

Sprawdź, czy kontrahent nie jest oszustem podatkowym, bo nie odliczysz VAT

Fiskus cały czas stoi na stanowisku, że to na przedsiębiorcy spoczywa obowiązek dołożenia należytej staranności w sprawdzaniu uczciwości podatkowej drugiej strony transakcji.

IFK poleca: Jak ustalać limit 20 tys. zł dla jednolitej gospodarczo transakcji

Od 1 lipca odwrotne obciążenie znajdzie zastosowanie przy nabyciu sprzętu elektronicznego o wartości przekraczającej 20 tys. zł bez podatku w ramach jednolitej gospodarczo transakcji. W przypadku jednolitej gospodarczo transakcji prawodawca nie odnosi się do roku podatkowego. Zatem transakcje takie mogą dotyczyć wielu lat, nie ma tu żadnego ogranicznika czasowego po wejściu w życie nowych przepisów. Natomiast nie brane są pod uwagę transakcje z przed 1 lipca.

Urlop wypoczynkowy – wszystko, co warto wiedzieć?

Urlop wypoczynkowy jest niezbywalnym prawem pracownika - pracodawca nie może pozbawić go prawa do wypoczynku, natomiast sam pracownik nie może się go zrzec. Warto zatem dowiedzieć się jak wygląda proces nabywania prawa do urlopu wypoczynkowego i kiedy ono przysługuje.

Takiego maja nie było od lat – więcej ofert pracy

Miarą ożywienia na rynku pracy jest między innymi liczba ofert publikowanych na portalach pracy. W maju 2015 r. InfoPraca zaobserwowała dynamiczny wzrost publikacji, zarówno ze strony dużych, jak i małych oraz średnich firm.

Podatnicy VAT siedzą na minie, którą tworzy art. 108 ustawy o VAT

Dziś (prawie) każdy przedsiębiorca będący podatnikiem podatku od towarów i usług może posiadać nieujawnione zaległości w tym podatku. Dlaczego? Bo zdarza się, że kupują towary i usługi od podmiotów, które nie są formalnie podatnikami tego podatku.

VAT-27 i VAT-28 – wzory formularzy od 1 lipca 2015 r.

Od 1 lipca 2015 r. będą obowiązywać nowe wzory formularzy w zakresie podatku VAT. Chodzi o wzór informacji podsumowującej/korekty informacji podsumowującej w obrocie krajowym (VAT-27) oraz wzór wniosku w sprawie kaucji gwarancyjnej (VAT-28).

Zasada „33 i 3” - limit dla umów o pracę na czas określony

Sejm pracuje nad kolejnymi zmianami w kodeksie pracy. Celem tej nowelizacji jest przede wszystkim ograniczenie nieuzasadnionego wykorzystywania umów o pracę na czas określony. Proponowane rozwiązanie „33 i 3” zakłada, że gdy okres zatrudnienia pracownika na czas określony u jednego pracodawcy przekroczy 33 miesiące lub gdy pracodawca zawarł z pracownikiem już 3 takie umowy – to od następnego dnia po upływie 33 miesięcy lub od dnia zawarcia czwartej umowy – pracownik będzie zatrudniony na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony. Ponadto okresy wypowiedzenia umów o pracę będą takie same dla każdego rodzaju umowy.

Dofinansowanie wycieczki z ZFŚS bez PIT po stronie pracownika

Nie stanowi przychodu pracownika, a zatem nie podlega opodatkowaniu PIT, firmowa wycieczka krajoznawcza, opłacona ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.

1 tys. zł miesięcznie dla rodziców bez prawa do urlopu

Rządowy projekt ustawy dotyczącej świadczeń rodzicielskich został pozytywnie przyjęty przez Komisję Polityki Społecznej i Rodziny. Zgodnie z projektem, rodzice, którym urodzi się dziecko, a którzy nie mogą skorzystać z urlopu (np. bezrobotni i studenci) otrzymają 1 tys. zł miesięcznie.

NSA: premie wypłacone z dochodu po opodatkowaniu mogą być kosztem

Nagrody i premie wypłacone pracownikom firmy z dochodu po opodatkowaniu mogą stanowić dla niej koszty uzyskania przychodu - orzekł w poniedziałek w uchwale Naczelny Sąd Administracyjny. Dotychczas kwestia ta budziła wątpliwości sądów.

Ministerstwo Finansów ostrzega przed outsourcingiem pracowniczym

Zarówno organy podatkowe, jak i ZUS cały czas prowadzą zintensyfikowane działania wobec nieuczciwych podmiotów, oferujących obniżenie kosztów zobowiązań podatkowych oraz ubezpieczeniowych poprzez wykorzystanie instytucji outsourcingu personalnego (proceder ten jest zjawiskiem występującym na terenie całego kraju). W tej sprawie wypowiada się również Ministerstwo Finansów.

Ile państwo zabiera z wynagrodzenia?

Blisko trzydzieści procent pensji brutto pracownika na etacie stanowią składki ZUS, składka zdrowotna i zaliczka na podatek. Przykładowo z 4123 zł, wpisanych do umowy o pracę, pracownik otrzymuje jedynie 3000 zł. Pracodawca natomiast za umowę o pracę podpisaną na tę samą kwotę brutto zapłaci co miesiąc prawie 5 tys. zł. Jak dokonuje się rozliczeń do wypłaty?

Wynagrodzenie pracownika - obliczenie podatku, składek i kosztu pracodawcy

Składki ZUS, składka zdrowotna i zaliczka na PIT stanowią blisko 30 proc. pensji brutto pracownika na etacie. Na przykład z 4123 zł, wpisanych do umowy o pracę, pracownik otrzymuje na konto niecałe 3000 zł. Pracodawca z kolei za umowę o pracę podpisaną na tę samą kwotę brutto zapłaci co miesiąc prawie 5000 zł. Jak dokładnie robi się rozliczenie wynagrodzenia do wypłaty?

Wykonywanie pracy podczas upałów - obowiązki pracodawcy

Zarówno dla pracowników fizycznych, jak i biurowych praca w trakcie upałów może być bardzo wykańczająca. Pracodawca zobowiązany jest zapewnić pracownikom odpowiednie warunki do pracy podczas tak trudnej pogody, by była ona wykonywana w bezpiecznych i higienicznych warunkach.

Ulga na złe długi po 1 lipca 2015 r.

Od 1 lipca br. więcej VAT-owców skorzysta z ulgi na złe długi. VAT z dłużnych faktur rozliczy również wierzyciel powiązany z dłużnikiem rodzinnie czy kapitałowo. Dłużnik z kolei będzie zwolniony z korekty odliczonego z niezapłaconej faktury VAT-u, jeśli będzie w trakcie postępowania upadłościowego lub likwidacji.

Obciążenie zagranicznego kontrahenta kosztami cateringu w Polsce - rozliczenie VAT

W Polsce odbyło się spotkanie, na którym zależało również zagranicznemu kontrahentowi. Teraz mam połowę kosztów cateringu refakturować za granicę. Jak refakturować catering na zagranicznego kontrahenta? Czy wykazać tę kwotę w deklaracji VAT?

Ulga na złe długi w VAT - zmiany od 1 lipca 2015 r.

Od 1 lipca 2015 r. zmieniają się zasady korzystania z ulgi na złe długi przez wierzycieli i dłużników. Prawo do skorzystania z tej ulgi będzie miał wierzyciel, gdy nie otrzyma płatności za fakturę, która dokumentuje transakcję między podmiotami powiązanymi, i to niezależnie od tego, czy powiązania miały wpływ na ustalenie ceny. Natomiast dłużnik, który będzie w trakcie postępowania upadłościowego lub likwidacji, nie będzie musiał korygować odliczonego VAT z niezapłaconej faktury.

Zakup i przekazanie artykułów spożywczych pracownikom - rozliczenie VAT

Jako pracodawca dostarczamy naszym pracownikom podczas godzin ich pracy podstawowe artykuły spożywcze, takie jak kawa, herbata, mleko, woda czy cukier. W kuchni pracowniczej dostępne są słodycze (ciastka, batoniki, wafelki), które na bieżąco mogą być przez nich spożywane. Słodycze podawane są także podczas spotkań pracowników z kontrahentami i gośćmi. Dodatkowo, raz w tygodniu, mamy dostawę świeżych owoców, które pracownicy mogą spożywać w trakcie wykonywania swoich obowiązków. W związku z tym zastanawiamy się, czy istnieje ryzyko zakwestionowania przez organy podatkowe prawa do odliczenia VAT naliczonego przy zakupie tych artykułów spożywczych oraz czy powinniśmy naliczać VAT należny z tytułu nieodpłatnego ich przekazywania?

Zwolnienie pracownika z przyczyn ekonomicznych

W ostatnich latach pracodawcy coraz częściej zwalniają pracowników z przyczyn ekonomicznych. Co to oznacza?

Świadczenia urlopowe wypłacane pracownikom a koszty

Czy do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć świadczenia urlopowe wypłacane pracownikom przez pracodawców, zgodnie z przepisami ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, którzy zrezygnowali z tworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych?

Szef – przyjaciel czy przełożony

Jedną z najważniejszych cech, jakimi musi wykazać się dobry szef jest umiejętność podejmowania trudnych decyzji. Autorytet i zdolności przywódcze buduje się nie w oparciu o poklask pracowników, a na bazie racjonalnego i skutecznego działania. Przyjaźń z podwładnymi, niestety, często może przynosić efekt odwrotny do zamierzonego.

Do pracy z mediami społecznościowymi

Takie czasy nastały, że wpisy, posty, a nawet ćwierkanie na stałe wpisały się w porządek dnia. Gdzie tu jest miejsce na pracę, a w zasadzie na proces jej poszukiwania?

Wypowiedzenie umowy o pracę przez pracodawcę, rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia

Generalną zasadą jest, że przy wypowiedzeniu umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony lub o rozwiązaniu umowy o pracę bez wypowiedzenia pracodawca zobowiązany jest podać przyczyny uzasadniające wypowiedzenie lub rozwiązanie umowy. Obecnie w orzecznictwie zliberalizowano wymagania odnośnie podawania przyczyn wypowiedzenia.

Podpisywanie umów cywilnoprawnych na okres wakacji – co warto wiedzieć?

Dla wielu przedsiębiorców z początkiem czerwca rozpoczyna czas na biznes sezonowy, który wymaga dodatkowych rąk do pracy. Przy podpisywaniu umów zlecenia czy o dzieło (tj. umów cywilnoprawnych) na okres wakacji przedsiębiorca powinien pamiętać o zbiegu tytułów do ubezpieczeń. Dokonując dobrego wyboru można zaoszczędzić na ZUS-ie.

Minimalne wynagrodzenie w 2016 roku - rząd proponuje 1850 zł

W 2016 r. płaca minimalna miałaby wynieść 1850 zł brutto – taką kwotę zaproponował we wtorek rząd. Partnerzy społeczni mają czas na przedstawienie swojej propozycji w tej sprawie do 15 lipca. W 2015 roku płaca minimalna to 1750 zł brutto.

Wypłata wynagrodzeń z opóźnieniem

W ubiegłym roku Państwowa Inspekcja Pracy (PIP) odnotowała opóźnienia w wypłacie wynagrodzeń pracownikom na łączną kwotę ponad 171 mln zł. Jak wskazują eksperci, sytuacja zatrudnionych, którzy nie otrzymują pensji, jest o tyle trudna, że często czują się bezradni wobec sytuacji, w jakiej się znaleźli.

IFK poleca: Płaca minimalna w 2016 r.

Do 15 czerwca rząd musi zdecydować o wysokości przyszłorocznej płacy minimalnej. Stały Komitet Rady Ministrów zarekomendował tę kwotę w wysokości 1850 zł. Dodatkowo Ministerstwo Pracy planuje zmiany w sposobie wliczania do niej składników płacy.

Korekta pustej faktury - do kiedy można to zrobić?

Można wyzerować podatek, zanim przyjdzie kontrola. Potem jest już na to za późno. W przeciwnym razie przepis byłby nadużywany. Do takich wniosków doszedł 3 czerwca 2015 r. Naczelny Sąd Administracyjny (sygn. akt I FSK 315/14), zajmując się sprawą korekty pustych faktur.

Jak rozliczyć koszty gwarancji w podatku VAT

Nasza Spółka nabyła wysoko-wyspecjalizowane maszyny budowlane. Na każdą z maszyn została udzielona gwarancja. W umowie zawarto zapis, że sprzedawca zobowiązany jest do pokrycia niezbędnych i udokumentowanych kosztów poniesionych przez naszą Spółkę (jako nabywcę) związanych z usunięciem wad dotyczących ww. maszyn (objętych gwarancją). Nie będziemy zwracać maszyn do naprawy. Usuwanie ewentualnych usterek będzie po naszej stronie jako nabywcy. Sprzedawca zwróci nam natomiast koszty napraw.

TSUE: Polska naruszyła niektóre przepisy unijnej dyrektywy w zakresie VAT

Trybunał Sprawiedliwości UE orzekł w czwartek 4 czerwca 2015 r., że Polska naruszyła częściowo unijną dyrektywę o VAT, stosując obniżoną stawkę tego podatku na niektóre rodzaje sprzętu medycznego i pomocniczego oraz produktów do użytku farmaceutycznego.

Znajomość języków wschodnioeuropejskich pomaga w karierze

Dawno minęły czasy, w których komunikatywny angielski w CV był wystarczający do znalezienia dobrej pracy. Dzisiaj znajomość tego języka na bardzo wielu stanowiskach jest nie tylko pożądana, ale wręcz oczywista. Na popularności zyskują natomiast języki wschodnioeuropejskie. Posługiwanie się nimi często oznacza wysokie zarobki i krótki czas poszukiwania pracy.

Odwrotne obciążenie w VAT od 1 lipca 2015 r. – wyjaśnienia MF w zakresie środków weryfikacji nabywcy przez dostawcę

Jak informuje Ministerstwo Finansów w pierwszej kolejności, sprzedawca (dostawca elektroniki) – i jest to warunek niezbędny – powinien sprawdzić status podatkowy nabywcy. Może tego dokonać np. poprzez weryfikację tego statusu w bazie podatników VAT czynnych on-line, która będzie dostępna na stronie internetowej Ministerstwa Finansów, czy też w drodze procedury przewidzianej w art. 96 ust. 13 ustawy o VAT (potwierdzenie wydane przez naczelnika urzędu skarbowego). Ponadto sprzedawca powinien sprawdzić, czy osoba fizyczna składająca zamówienie w imieniu podatnika jest do tego upoważniona.

Nie tylko pracownicy mogą należeć do związków zawodowych - wyrok TK

Ograniczenie udziału w związkach zawodowych do pracowników zatrudnionych na etacie jest niekonstytucyjne - orzekł we wtorek 2 czerwca 2015 r. Trybunał Konstytucyjny. Wyrok TK oznacza, że zatrudnieni na "śmieciówkach" mogą należeć do związków zawodowych i je tworzyć.

Polisa ubezpieczeniowa ani karta paliwowa nie zwiększają podatku dochodowego pracownika

Oddelegowany do podróży służbowej pracownik nie zapłaci podatku dochodowego od polisy ubezpieczeniowej, którą wykupił mu pracodawca. Na wysokość podatku pracownika nie wpłynie też używanie karty paliwowej przyznanej na czas podróży służbowej. Fiskus każe natomiast zapłacić podatek od wykupionego w hotelu śniadania, nawet w przypadku gdy pracownik go nie zjadł.

Kary porządkowe nakładane przez pracodawców

Kodeks pracy (dalej: k.p.) stanowi, że pracodawca może zastosować wobec pracownika karę upomnienia lub nagany, a nawet kary pieniężną.

Dwie rozmowy, czyli patologia wspólnotowego VAT-u

Nie mam nic wspólnego z unijną patologią podatku VAT, nie jestem jej „ojcem” i proszę mojego nazwiska nie wiązać z tym, co się dzieje z podatkiem od towarów i usług od 2004 roku. On ma innych „ojców”: są nimi politycy, urzędnicy a przede wszystkim międzynarodowy biznes podatkowy - pisze profesor Witold Modzelewski.

Niższa dieta pracownicza z powodu wyżywienia zawartego w cenie noclegu

Pracownik, który odbywa podróże służbowe krajowe i zagraniczne, obejmujące noclegi w hotelach, które w cenę za nocleg wliczają obligatoryjnie śniadanie, jest zobowiązany do odprowadzenia podatku dochodowego z tytułu otrzymywania takich śniadań. Wartość takiego śniadania pomniejsza wysokość diety przekazywanej pracownikowi przez pracodawcę na czas podróży służbowej, która jest wolna od podatku. Dzieje się tak także wtedy, gdy pracownik z przyczyn od siebie niezależnych, nie skorzystał faktycznie z hotelowych usług wyżywieniowych.

Kiedy urząd skarbowy może wykreślić podatnika VAT z rejestru?

Jeśli przedsiębiorca nie złoży kilku deklaracji podatkowych, a urząd skarbowy stwierdzi, że pod wskazanym adresem nie ma śladów jego działalności, może wykreślić go z rejestru. Bez wydawania decyzji i informowania o tym.

Odwrotne obciążenie VAT u dostawcy - procedura weryfikacji transakcji i nabywcy

Eksperci z Instytutu Studiów Podatkowych podpowiadają, jak dostawca powinien się zachować (w tym jak zweryfikować status nabywcy), by rzetelnie zastosować tzw. odwrotne obciążenie VAT.

Prof. Modzelewski: odwrócony VAT to fikcja, a unijne regulacje - katastrofa

Przepisy o tzw. odwróconej stawce VAT w rzeczywistości prowadzą do likwidacji tego podatku - mówi PAP ekspert od prawa podatkowego i były wiceminister finansów prof. Witold Modzelewski. Jako "katastrofę" określa unijne regulacje dot. VAT, bo umożliwiają one ogromne wyłudzenia tej daniny.

Obniżka stawki VAT najlepszym sposobem na wyłudzenia

Odwrócona stawka VAT utrudnia wyłudzanie tego podatku, ale ma też wady - budżet uzyskuje pieniądze z opóźnieniem albo wcale; dlatego najlepszą metodą na wyłudzenia jest obniżenie stawki VAT - mówi PAP doradczyni podatkowa z Grant Thornton, Małgorzata Samborska.

Zwolnienie od podatku VAT - działalności kulturalnych oraz działalności pożytku publicznego

Czy działalność określona w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie prowadzona przez podmioty wpisujące się w przesłanki art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT, uprawniają do zwolnienia od podatku od towarów i usług?

REKLAMA