REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

VAT - rozliczanie, Pracownik

Wyższe wynagrodzenie dzięki znajomości języków skandynawskich

Minimum dwa języki obce, w tym biegły angielski – to wymagania polskich pracodawców, które już stały się standardem. Ze względu na zwiększające się kontakty biznesowe z krajami skandynawskimi coraz bardziej rośnie zapotrzebowanie na osoby posługujące się szwedzkim, duńskim lub norweskim.

Rozliczenie VAT z umowy najmu

Ogólną zasadą rozliczenia podatku VAT należnego jest moment dokonania dostawy lub wykonania usługi. W pewnych przypadkach obowiązek podatkowy powstaje w szczególnym momencie, tak jak dla świadczenia usług najmu.

Karty podarunkowe – obowiązek podatkowy w PIT i VAT

Karty podarunkowe, bony podarunkowe czy vouchery zastępują środki pieniężne, za które nabywa się towary bądź usługi. Same w sobie nie zaspokajają one potrzeb konsumenta, dopiero ich realizacja wiąże się z nabyciem towaru czy usługi. Często przedsiębiorcy zastanawiają się czy sprzedaż kart podarunkowych stanowi przychód firmy oraz czy podlega pod opodatkowanie podatkiem VAT. Przede wszystkim należy tutaj odpowiedzieć sobie na pytanie o moment powstania obowiązku podatkowego.

Składanie deklaracji VAT-7 mimo zawieszenia działalności

W przypadku zawieszenia wykonywania działalności przedsiębiorca, zgodnie z przepisami ustawy o VAT, nie ma obowiązku składania deklaracji za okresy rozliczeniowe, których to zawieszenie dotyczy. Mimo to przedsiębiorca może i niejednokrotnie musi deklarować VAT mimo zawieszenia. W jakich sytuacjach jest to konieczne?

REKLAMA

Szczepienia finansowane przez pracodawcę nie są przychodem pracowników

Wartość świadczenia w postaci szczepienia przeciw grypie nie stanowi przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem zgodnie z art. 20 ust. 3 ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi „Koszty przeprowadzania szczepień, o których mowa w ust. 1, oraz zakupu szczepionek ponosi pracodawca”.

Udział w wyjazdowej imprezie integracyjnej bez przychodu dla pracownika

Impreza integracyjna dla pracowników, i to jeszcze wyjazdowa, z wyżywieniem i noclegami, która nie będzie wiązać się z koniecznością szacowania przychodu uzyskanego przez pracowników? Skarbówka mówi – proszę bardzo. I zmienia interpretację z 2009 r., wg której taka impreza była przychodem pracownika.

Osoba nieprowadząca firmy może być podatnikiem VAT – np. rolnik zajmujący się agroturystyką

Rolnik, który prowadzi gospodarstwo rolne i zamierza równolegle zająć się agroturystyką, będzie podatnikiem VAT-u niezależnie od tego, że nie jest przedsiębiorcą. Może jednak przez pewien czas korzystać ze zwolnienia z podatku od towarów i usług.

Urlop wypoczynkowy dla pracowników zatrudnionych na część etatu

Osobom pracującym jedynie na część etatu również należy się urlop. Jego długość będzie proporcjonalna do skróconego wymiaru pracy i w pierwszej kolejności będzie zależała od stażu pracy. Absolwenci szkół wyższych mają na start 8 lat stażu, co np. w pierwszej pracy podjętej po studiach daje im od razu prawo do 20 dni urlopu.

REKLAMA

Kiedy pracodawca może odwołać pracownika z urlopu wypoczynkowego - porady

Pracodawca może odwołać pracownika z urlopu wypoczynkowego jedynie w wyjątkowych sytuacjach. Najczęstszymi powodami odwołania są awaria, choroba osoby wyznaczonej na zastępstwo czy niespodziewana kontrola. Odwołanie pracownika z wakacji oznacza, że firma musi zwrócić zatrudnionemu środki, które ten poniósł w związku z odwołaniem. Mogą to być środki wydane na organizację wypoczynku i koszty powrotu do domu. Zwrotem mogą zostać objęte również wydatki związane z podróżą rodziny.

Jak usprawnić komunikację i poprawić współpracę międzydziałową w firmie?

Kwestia sprawnej współpracy pomiędzy poszczególnymi działami przedsiębiorstwa jest sprawą często pomijalną i zaniedbywaną. Jednakże, to właśnie współdziałanie w firmie znacznie wpływa na jej rozwój, motywuje pracowników do pracy oraz buduje pozytywny obraz przedsiębiorstwa na rynku. Okazuje się, że komunikacja w zespole jest głównym determinantem, nierzadko przesądzającym o sukcesie firmy.

Zwalczanie unikania opodatkowania w Polsce

Unikanie opodatkowania to problem, z którym mierzą się wszystkie administracje i systemy podatkowe. Ministerstwo Finansów udzieliło redakcji portalu infor.pl informacji, jakie działania są prowadzone w Polsce by minimalizować zjawisko unikania opodatkowania i „uszczelniać” system podatkowy. Zapytaliśmy również o możliwość wprowadzenia podatku przychodowego od firm i nowych obciążeń podatkowych dla banków i zagranicznych sieci handlowych. W imieniu Ministerstwa Finansów wyjaśnień udzielił Janusz Cichoń, wiceminister finansów.

Świadczenie urlopowe – jakie są zasady wypłacania?

Zgodnie z art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, pracodawca może (ale nie musi) dofinansować urlop swoich pracowników. Ponieważ sezon urlopowy w pełni, warto poznać zasady przyznawania świadczeń urlopowych.

Kontrahent nie wystawia faktury VAT - co można zrobić?

Zawarliśmy umowę o dostawę kilku partii towaru. Za jedną część towaru zapłaciliśmy na podstawie faktury pro forma, za drugą – otrzymaliśmy fakturę zaliczkową, a kolejna, trzecia partia dopiero ma przyjść. Ale już wiadomo, że kontrahent ma problem z prawidłowym udokumentowaniem transakcji i jak na razie nie możemy się doprosić faktury sprzedaży do pierwszej partii (do faktury pro forma). Z fakturą zaliczkową jakoś by się dało zaksięgować część transakcji, lecz w przypadku faktury pro formy takiej możliwości nie mamy. Jak zmotywować kontrahenta do wystawienia faktury?

Wywóz towarów do magazynu w innym kraju UE i ich sprzedaż - rozliczenie VAT

Polska firma wywozi swoje towary do magazynu w Wielkiej Brytanii i z tego magazynu będzie je sprzedawać w Wielkiej Brytanii. Jak to rozliczyć w VAT?

Usługi świadczone okresowo - rozliczenie VAT

Zasady ustalania obowiązku podatkowego dla usług o charakterze ciągłym mogą mieć zastosowanie również do innych powtarzających się świadczeń, jeżeli strony transakcji ustaliły ich okresowe rozliczanie. Zasady te nie dotyczą jednak świadczeń, dla których przewidziano szczególne momenty powstawania obowiązku podatkowego.

IFK poleca: Umowa będzie podpisywana przed podjęciem pracy

Do Sejmu trafił projekt nowelizacji trzech ustaw - Kodeksu karnego, Kodeku pracy oraz ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Warunkiem rozpoczęcia pracy przez pracownika będzie uprzednie podpisanie przez niego umowy o pracę. Nowe przepisy mają na celu wyeliminować zjawisko zatrudniania pracowników „na czarno”, które jest w Polsce nagminne.

Wspieranie aktywności fizycznej pracowników bez podatku

Ubiegłoroczna decyzja Trybunału Konstytucyjnego oraz zmiany interpretacji podatkowych, dokonywane w ostatnim czasie przez Ministerstwo Finansów, powodują, że pracodawcy mogą śmielej inwestować zarówno w zdrowie zatrudnionych, jak i w ich integrację. Do niedawna wiele firm rezygnowało z takich działań, obawiając się z konieczności mozolnego szacowania uzyskanego przez pracowników przychodu z tego tytułu.

Zwrot VAT z faktur od nieuczciwego kontrahenta

Sytuacja przedsiębiorców nieświadomie uczestniczących w transakcjach z nieuczciwymi kontrahentami, z prawnego punktu widzenia, nie jest aż tak zła, jak mogłyby na to wskazywać, wydawane często na wyrost, decyzje organów podatkowych. Nawet w przypadku, gdyby okazało się, że kontrahent okazał się oszustem podatkowym, możliwe jest otrzymanie zwrotu VAT.

Odliczenie VAT od opłat za przejazd autostradą

Firma, która deleguje pracownika w podróż samochodem wykorzystywanym do celów mieszanych, odliczy tylko 50 proc. VAT od opłat za przejazd autostradą i za parking – tak orzekł WSA w Warszawie.

Dofinansowanie przez pracodawcę wyprawki szkolnej dla dzieci pracowników

Jednym z najbardziej cenionych sposobów pomocy, który mogą zapewnić pracodawcy, jest zatroszczenie się o dzieci osób zatrudnionych w firmie poprzez dofinansowanie wyprawki szkolnej. W tym celu pracodawca może wykorzystać Zakładowy Funduszu Świadczeń Socjalnych (ZFŚS) lub środki obrotowe firmy. Taka forma pomocy musi być jednak w odpowiedni sposób rozliczona.

Wyżywienie w pracy – koszt firmowy?

Rozliczenie wydatków firmowych na wyżywienie może budzić wątpliwości. Jak bowiem rozróżnić co jest „poczęstunkiem” a co „wydatkiem reprezentacyjnym”? Czy jest różnica między zamówioną usługą gastronomiczną i usługą cateringową? Czy poczęstunek dla pracowników jest tym samym co poczęstunek dla kontrahentów?

Zmiany w umowach terminowych w 2016 r.

W myśl uchwalonej przez Sejm w lipcu br. zmiany Kodeksu pracy, począwszy od 2016 r. umowa o pracę będzie zawierana na okres próbny, na czas nieokreślony albo na czas określony. Likwidacji ulegną umowy na czas wykonania określonej pracy. Głównym celem zmian jest ograniczenie nadużywania przez pracodawców podpisywania z pracownikami terminowych umów o pracę.

Co piąty pracodawca naruszył przepisy przy zawieraniu umów

Każdy rodzaj zatrudnienia wymaga sporządzenia umowy na piśmie. Okazuje się, że w ubiegłym roku co piąty pracodawca naruszył przepisy prawa pracy przy zawieraniu umów.

Jaką stawkę VAT zastosować do usług agroturystyki

Usługi polegające na świadczeniu zakwaterowania na polach namiotowych, kempingach czy w domach letniskowych są opodatkowane preferencyjną, 8-proc. stawką podatku VAT. Niższa stawka VAT nie jest jednak odpowiednia dla każdej usługi agroturystycznej.

Rada Dialogu Społecznego zamiast Komisji Trójstronnej

Za "mądry i dobry kompromis" dziękował prezydent Bronisław Komorowski związkom zawodowym, pracodawcom i rządowi, podpisując w poniedziałek 3 sierpnia 2015 r. ustawę o Radzie Dialogu Społecznego. Rada ma zastąpić Komisję Trójstronną, którą od ponad dwóch lat bojkotują związki zawodowe.

Wydatki na zakup owoców dla pracowników i kontrahentów w kosztach

Wydatki, jakie ponosi przedsiębiorca na zakup owoców z przeznaczeniem dla pracowników stanowią przejaw jego dbałości o ich stan zdrowia, kondycję fizyczną i samopoczucie, co w dłuższej perspektywie czasu może przełożyć się na poprawę atmosfery pracy, zwiększoną wydajność pracy i w konsekwencji większe dochody firmy. Takie wydatki mogą więc stanowić koszt uzyskania przychodu. To samo dotyczy korzystnego rozliczenia owoców zakupionych z myślą o kontrahentach.

Udział w firmowej Wigilii nie powoduje powstania przychodu u pracownika

Udział pracowników w organizowanej przez pracodawcę Wigilii zakładowej nie stanowi dla pracowników podlegającego opodatkowaniu PIT przychodu ze stosunku pracy – tak orzekł Minister Finansów.

Marża ujemna w turystyce a VAT – nowe - stare problemy

Na gruncie podatku VAT dla usług turystyki wprowadzona została szczególna procedura, która umożliwić ma opodatkowanie takich usług w sposób najbardziej odpowiadający specyfice branży turystycznej. Jest to tzw. procedura marży, co oznacza, że podstawę opodatkowania stanowi marża rozumiana jako różnica pomiędzy całkowitą ceną usługi, a kosztami poniesionymi przez podatnika dla bezpośredniej korzyści turysty, a zatem przykładowo kosztami usług transportowych, czy noclegowych zakupionych w celu organizacji imprezy turystycznej. Specyfika branży turystycznej sprawia, że nie zawsze owa marża będzie wyrażała wartość dodatnią. Kwestię problematyczną w wielu przypadkach stanowi możliwość uwzględniania tego typu straty w rozliczeniach podatkowych. Pomimo dość ugruntowanego stanowiska wyrażanego w tej kwestii przez judykaturę, temat rozliczania marży ujemnej przez przedstawicieli branży turystycznej zdaje się ciągle budzić kontrowersje wśród organów podatkowych.

Wypowiedzenie, czy porozumienie – jak rozwiązać umowę o pracę?

Nadchodzi czasem taki dzień, kiedy pracownik postanawia odejść z pracy bądź pracodawca postanawia rozstać się z pracownikiem. Pojawia się kwestia formy rozwiązania umowy. Umowę można wypowiedzieć przez jedną lub drugą stronę, bądź też można rozstać się za porozumieniem stron. Jeśli jest z czego wybierać, na co się zdecydować?

Pensjonaty i turystyka – podatkowe pułapki

Trzy przykłady błędnych, nie skonsultowanych wcześniej z ekspertami podatkowymi, decyzji biznesowych właścicieli pensjonatów przedstawia ku przestrodze Sławomir Janiak, Tax Manager z POLAUDIT Sp. z o.o.

Pracodawca finansuje okulistę i okulary – pracownik nie płaci PIT

W sytuacji, gdy pracownik zwróci się z prośbą do pracodawcy o skierowanie na badania przed upływem terminu badania okresowego wskazanego przez lekarza w związku z pogorszeniem się wzroku, a lekarz potwierdzi pogorszenie się wzroku i konieczność wymiany dotychczas stosowanych okularów na inne, wówczas refundacja kosztów zakupu nowych okularów będzie stanowiła przychód pracownika ze stosunku pracy, objęty zwolnieniem od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy o PIT. Co więcej, nie będzie w tej sytuacji przychodem pracownika wartość usługi medycznej (badań okulistycznych) sfinansowanej przez pracodawcę.

Sprzedaż samochodu firmowego - obowiązek aktualizacji VAT-26

Dokonując wykładni literalnej i celowościowej art. 86a ust. 14 ustawy o PIT należy przyjąć, że w użytym pojęciu „zmiana przeznaczenia” mieści się nie tylko zmiana przeznaczenia samochodu z korzystania wyłącznie do celów działalności gospodarczej na przeznaczenie do korzystania do celów mieszanych. Pojęcie to dotyczy również sytuacji, w których pojazd w ogóle przestaje być wykorzystywany w działalności gospodarczej. W przypadku sprzedaży takiego pojazdu następuje definitywne wyłączenie z prowadzenia działalności. Jeżeli podatnik prowadzi zatem ewidencję przebiegu pojazdu i wykorzystuje pojazd tylko do prowadzenia działalności gospodarczej, a następnie wyklucza pojazd z działalności np. poprzez jego sprzedaż, to powinien o tym fakcie powiadomić organ podatkowy poprzez złożenie aktualizacji druku VAT-26.

Kwalifikacja kosztów przesyłki towarów opodatkowanych różnymi stawkami VAT

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi wydał 2 lipca 2015 r. interpretację indywidualną, w której potwierdził, że koszty przesyłki ponoszone w związku ze sprzedażą towarów zwiększają kwotę należną od nabywcy z tytułu dostawy tych towarów oraz winny być opodatkowane według stawki podatkowej właściwej dla realizowanej sprzedaży. Natomiast, w sytuacji gdy na jednej fakturze są pozycje opodatkowane różnymi stawkami, wówczas koszty przesyłki powinny być przyporządkowane proporcjonalnie do towarów opodatkowanych poszczególnymi stawkami.

Wyżywienie w trakcie podróży służbowej - rozliczenie PIT

Bezpłatne wyżywienie w podróży służbowej to żaden przychód dla pracownika – twierdzą sądy i eksperci. Urzędy nadal jednak żądają daniny od nadwyżki ponad limity zwolnienia z PIT. To kolejna odsłona wojny o nieodpłatne świadczenia. Podatnicy nieustannie analizują skutki ubiegłorocznego wyroku Trybunału Konstytucyjnego. I wyciągają kolejne wnioski. Tym razem – w kwestii zwrotu wydatków na wyżywienie w trakcie podróży służbowej.

Zwolnienie z PIT częściowo nieodpłatnego świadczenia dowozu pracowników do pracy

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w wydanej 11 czerwca 2015 r. interpretacji indywidualnej potwierdził, że ze zwolnienia z PIT z tytułu finansowania przez pracodawcę autobusowego transportu pracowników do miejsca pracy, korzystają również świadczenia częściowo odpłatne. Oznacza to, że zwolnienie znajdzie zastosowanie również w przypadku, gdy pracownicy częściowo partycypują w kosztach dojazdu.

Wczasy pod gruszą, dofinansowania z ZFŚS, świadczenia urlopowe – zysk czy mit

Na wakacyjnych dofinansowaniach dla pracowników poczynić można szereg oszczędności. Zamiast wypłacać im standardowe wynagrodzenia, pracodawca może zaoferować w firmie dodatkowe świadczenia pozapłacowe. Będą one korzystne zarówno dla niego, jak i dla pracowników.

Przejęcie spółki kapitałowej – skutki w podatku VAT

Transakcja polegająca na połączeniu spółek, w ramach której dochodzi do przejęcia jednej z nich, nie stanowi ani odpłatnej dostawy towarów, ani odpłatnego świadczenia usług. W związku z tym, na żadnej ze stron nie będzie ciążyć obowiązek zapłaty podatku od towarów i usług. Powyższe nie oznacza jednak, że strony takiej transakcji są wolne od jakichkolwiek obowiązków wynikających z przepisów ustawy o VAT.

Zakaz odliczania 50% VAT od paliwa zniesiony!

Przez ponad rok spore grono przedsiębiorców wykorzystujących samochód osobowy zarówno w firmie, jak i prywatnie, czekało na możliwość odliczenia 50% VAT od paliwa. Taka opcja stała się już dostępna! Przypominamy, że 1 lipca 2015 r. w życie weszły nowe zasady odliczania VAT. Przełoży się to bezpośrednio na oszczędności w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Firmy stosują AdWords w kampaniach rekrutacyjnych

Pracodawcy zatrudniając nowych pracowników korzystając obecnie z coraz mniej typowych narzędzi rekrutacyjnych. Oferty pracy umieszczane są w grach komputerowych, pojawiają się na portalach społecznościowych, niejednokrotnie w ogłoszeniach można znaleźć fotokody QR Code. Jak przekonują eksperci, kolejnym etapem cyfryzacji procesów rekrutacyjnych ma być wykorzystanie kampanii AdWords.

Aktualizacja informacji VAT-26 po sprzedaży samochodu

W przypadku sprzedaży firmowego samochodu, od którego przysługiwało pełne odliczenie podatku VAT, konieczna jest aktualizacja informacji VAT-26.

Jakie warunki należy spełnić w celu szybszego otrzymania nadwyżki VAT

Przepisy podatkowe dają możliwość otrzymania zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym w skróconym terminie, czyli w ciągu 25 dni od dnia złożenia deklaracji. Jakie warunki muszą zostać spełnione by skorzystać z szybszego zwrotu nadwyżki VAT?

Odliczenie VAT od cateringu zakupionego dla pracowników

Firma, która jest czynnym podatnikiem VAT, nabywa na potrzeby prowadzonej działalności usługi cateringowe (posiłki profilaktyczne dla uprawnionych pracowników zajmujących się wyłącznie działalnością opodatkowaną). Czy firma prawidłowo odlicza VAT od tych usług, uważając, że odliczeniu VAT nie sprzeciwia się art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy o VAT?

IFK poleca: Zakup laptopa do firmy - nowe zasady rozliczania

Od 1 lipca 2015 r. zmieniły się zasady rozliczania zakupu sprzętu elektronicznego do firmy. Kupując laptopy, tablety czy nawet telefony komórkowe do firmy, będziemy musieli ustalić, czy trzeba rozliczyć VAT za sprzedawcę w ramach odwrotnego obciążenia.

Zasady zatrudniania osób niepełnoletnich do prac sezonowych

Przedsiębiorcy, którzy zatrudniają osoby niepełnoletnie do prac sezonowych w okresie wakacji powinni pamiętać o tym, że tego typu stosunek pracy regulowany jest w szczególny sposób. Jakie zasady obowiązują przy zatrudnianiu niepełnoletnich?

IFK poleca: Umowy na okres próbny - co się zmieni

Nowelizacja Kodeksu pracy zmieni w 2016 r. zasady zawierania umów na czas określony. Niewielkie zmiany pojawią się również w przypadku zawierania umów na okres próbny. Ustawodawca postanowił doprecyzować zapisy w tym zakresie. Co do zasady na okres próbny będzie można zatrudnić pracownika tylko raz. Ale przewidziano tu pewne wyjątki.

Kiedy można przerwać pracę z powodu upału?

Upalne dni dają się we znaki każdemu, zwłaszcza podczas godzin pracy. Ustawodawca nie wskazał górnej granicy temperatury, po przekroczeniu której każdy pracownik może odmówić współpracy. Natomiast w przypadku pracownika młodocianego lub pracownika chorującego np. na serce, temperatura powyżej 30 °C może być powodem, dla którego nie przyjdą oni do pracy.

Warto inwestować w naukę języków zachodnioeuropejskich

Obserwujemy obecnie nasilający się trend nauki języków obcych. Jednym z najważniejszych powodów inwestycji w naukę języka jest znalezienie dobrej pracy. Coraz więcej osób stawia na naukę języków azjatyckich lub skandynawskich, jednak warto pamiętać o językach zachodnioeuropejskich, którymi mówi niemal cały świat.

Zmiany w podatku VAT od paliwa - komentarz rynkowy

Od 1 lipca 2015 r. przedsiębiorcy, którzy użytkują samochody osobowe w ramach tzw. użytku mieszanego, mają prawo do odliczenia 50% VAT od paliwa. Wydarzenie to skądinąd istotne, bo od początku obowiązywania przepisów VAT w Polsce, czyli od 1993 r. (nie cofając się wcześniej do podatku obrotowego), po raz pierwszy firmy uzyskują prawo do odliczenia co najmniej części podatku VAT od paliwa do samochodu osobowego.

Dodatkowe obowiązki pracodawców podczas upałów

Polskie prawo pracy nakłada na pracodawcę obowiązek m.in. dostarczania podwładnym wody do picia w upalne dni. W odpowiednich warunkach powinni pracować zarówno pracownicy etatowi, jak i zatrudnieni na umowę zlecenie i dzieło.

Zwolnienie pracownika z obowiązku świadczenia pracy

W sytuacji kiedy pracownik otrzyma wypowiedzenie umowy o pracę, pracodawca może również w tym samym czasie zwolnić pracownika z obowiązku świadczenia pracy. Kodeks pracy nie precyzuje, kiedy dokładnie może to mieć miejsce.

REKLAMA