REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

VAT, Firma

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Nowy JPK_VAT od 1 października 2020 r. - JPK-7M/JPK-V7K

Z dniem 1 października 2020 r. wejdą w życie przepisy nakazujące składanie przez czynnych podatników VAT nowego dokumentu elektronicznego JPK_V7 (tj. JPK-7M/JPK-V7K). Nowy plik zastąpi dotychczasowe deklaracje VAT i sprawi, że obowiązek składania deklaracji VAT-7/VAT-7K zostanie połączony z obowiązkiem przesyłania plików JPK_VAT.

Jakie skutki przyniesie brak określenia w przepisach prawa formy i treści deklaracji VAT?

Brak uregulowania w przepisach prawa formy oraz treści deklaracji podatkowej może doprowadzić do destrukcji podatku od towarów i usług o nieobliczalnych skutkach – pisze profesor Witold Modzelewski.

Nowe wzory deklaracji VAT-8 i VAT-9M od 1 października 2020 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało nowy wzór deklaracji do rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (VAT-8) oraz nowy wzór deklaracji do rozliczania importu usług lub nabycia towarów oraz usług (VAT-9M). Nowe wzory deklaracji mają zastosowanie począwszy od rozliczeń za październik 2020 r.

Aplikacja e-mikrofirma do wysyłki JPK_VAT z deklaracją

Resort finansów udostępnił nową wersję aplikacji e-mikrofirma. Zmodyfikowana aplikacja e-mikrofirma umożliwia obsługę nowego JPK_VAT z deklaracją, czyli nowego JPK_V7M (rozliczenie miesięczne) lub nowego JPK_V7K (rozliczenie kwartalne).

REKLAMA

Wycena przedsiębiorstwa we wczesnej fazie rozwoju (start-up) – jak przebiega i o czym warto pamiętać?

Wyceny przedsiębiorstw należą do dosyć wymagających i skomplikowanych procesów. Tym trudniejsze są, jeśli mamy do czynienia z przedsiębiorstwami we wczesnej fazie rozwoju, ponieważ wtedy oszacowania często opierają się jedynie na wierze, że zespół, który je tworzy będzie potrafił zrealizować postawione przed nim cele i wykorzystując, nieraz innowacyjną, technologię lub model biznesowy, stworzy wartość, której inwestorzy oczekują, a której na chwilę obecną jeszcze nie widzą. Jak zatem przebiega wycena start-upów?

Import towarów w nowej strukturze JPK_VAT

Przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego (spoza terytorium Unii Europejskiej) na terytorium danego państwa (należącego do Unii Europejskiej). Przywóz towarów z Unii Europejskiej do kraju członkowskiego klasyfikowany jest jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru lub jako nabycie towaru na zasadach krajowych. Jak wykazać import towarów w nowej strukturze JPK_VAT, która zacznie obowiązywać od 1 października 2020 r.?

Dlaczego (wciąż) zarządzanie majątkiem ma niski priorytet w organizacji?

Zarządzanie aktywami ze względu na dostępne technologie przeżywa swój renesans. Jednocześnie nie znajduje wciąż, należytego uznania osób zarządzających w organizacjach, tak w biznesie jak i w instytucjach sektora publicznego. W wielu wypadkach utożsamiane jest z prostymi zagadnieniami: inwentaryzacji majątku trwałego i amortyzacji w finansach, co gorsza często traktowanych rozdzielnie. Jest to tym bardziej zaskakujące, mając na uwadze regulacje prawne w tym zakresie, choćby te mówiące o odpowiedzialności za przestępstwo zwane niegospodarnością menadżera bądź nadużyciem zaufania.

Wstrzymanie zwrotu VAT – czy podatnik może domagać się zbadania legalności działań urzędu skarbowego?

Urząd skarbowy wstrzymywał i przedłużał podatnikowi termin zwrotu VAT. Wniósł więc on zażalenie do organu drugiej instancji, ale zanim ten je rozpatrzył, fiskus dokonał zwrotu VAT. Organ odwoławczy uznał więc postępowanie za bezprzedmiotowe i umorzył je. Podatnik jednak nie odpuścił i domagał się zbadania, czy urząd skarbowy miał w ogóle prawo wstrzymywać należny mu zwrot VAT.

REKLAMA

Czy brak odliczenia VAT z faktury zakupowej zwalnia z obowiązku zapłaty w formie MPP?

Nasza spółka otrzymała fakturę o wartości powyżej 15 000 zł potwierdzającą zakup towarów z załącznika nr 15 do ustawy o VAT (aparaty i kamery cyfrowe). Nie odliczyliśmy VAT z tej faktury, gdyż zakupione towary zostały przeznaczone na cele osobiste pracowników. Czy mimo że nie odliczamy VAT, powinniśmy uregulować fakturę z zastosowaniem MPP (Mechanizm Podzielonej Płatności), czy też brak odliczenia zwalnia nas z tego obowiązku?

Jak uzyskać pieniądze dla firmy z venture capital?

Fundusze venture capital dają wiele możliwości start-upom i młodym firmom, dzięki którym mogą one zyskać nie tylko zastrzyk pieniędzy na rozwój innowacyjności, ale także nieoceniony know-how. Jak skutecznie rozmawiać z inwestorami i efektywnie pozyskiwać środki? Jakie argumenty pomogą przekonać kapitałodawcę, że warto zainwestować akurat w przedstawione przedsięwzięcie? Oto kilka wskazówek.

Nowy JPK_VAT coraz bliżej – z jakimi pytaniami zmagają się przedsiębiorcy?

Już za kilka dni nowy JPK_V7M i JPKV7K stanie się faktem. Rewolucja zapowiadana od dawna, po kilku odroczeniach, nieodwołalnie wchodzi w życie. Potwierdziło to Ministerstwo Finansów w komunikacie z 16 września b.r., w którym wskazano, że 30 września 2020 r. zostanie wyłączona dotychczasowa bramka REST API służąca do przesyłania plików JPK autoryzowanych podpisem kwalifikowanym i zaufanym, jak również bramka REST API, służąca do przesyłania plików JPK autoryzowanych danymi autoryzacyjnymi.

Odliczenie VAT przy nabyciu nieruchomości - warunki, dokumentacja

Zakupiliśmy lokal na cele działalności. Czy podpisanie aktu notarialnego wystarczy, żeby odliczyć VAT od nabycia nieruchomości? Czy i w jakich przypadkach odliczenie nie jest możliwe?

Green HRM - “zielone” zarządzanie zasobami ludzkimi. Sposób na zrównoważony rozwój firmy

Green HRM, czyli “zielone” zarządzanie zasobami ludzkimi, to kluczowe narzędzie we wprowadzaniu zrównoważonego rozwoju w przedsiębiorstwie, które dąży do realizacji celów zielonej gospodarki. Jest to element zarządzania zasobami ludzkimi uwzględniający kontekst ekologiczny jako podstawę decyzji kadrowych. Element ważny, ponieważ na budowę zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstwa największy wpływ mają ludzie - sukces firmy zależy właśnie od świadomości pracowników, działań, wiedzy oraz ich wykorzystania. Głównym celem GHRM jest kształtowanie wrażliwości ekologicznej zatrudnionych, proekologicznego środowiska pracy i ekologicznie odpowiedzialnych postaw pracowników, które to następnie są przenoszone do życia prywatnego.

Dofinansowanie do usług szkoleniowych i doradczych - wnioski do 30 listopada 2020 r.

Mikro-, małe, średnie i duże przedsiębiorstwa mogą ubiegać się o zwrot części kosztów usług szkoleniowych i doradczych wspomagających prowadzenie firmy w czasie pandemii. Usługi rozwojowe w uruchomionym przez PARP projekcie „Kompetencje dla sektorów zadanie COVID-19 – oferta dla przedsiębiorców” odpowiadają na bieżące potrzeby wybranych branż. Maksymalna wysokość pomocy wynosi do 80 proc. kosztu usługi netto, a budżet całego projektu to ok. 57 mln zł. Zakładany termin składania wniosków do operatorów upływa 30 listopada 2020 r.

Zapłata w walucie obcej - kurs waluty i rozliczenie VAT

Płatności na rzecz polskich i zagranicznych kontrahentów mogą być realizowane także w walucie obcej. Dokonywanie tych płatności sprawia wiele problemów, gdyż należy prawidłowo udokumentować taką transakcję i ustalić właściwy kurs waluty. Ponadto wprowadzenie obowiązkowego split payment utrudniło dokonywanie płatności w walutach obcych.

Czy subwencja finansowa z Tarczy Finansowej stanowi podstawę opodatkowania VAT?

Aby przeciwdziałać negatywnym skutkom w gospodarce, spowodowanym ogólnoświatową pandemią, uruchomione zostały programy pomocowe dla przedsiębiorców. W ramach Tarczy Finansowej Polskiego Funduszu Rozwoju dla Małych i Średnich Firm mali i średni przedsiębiorcy mogli skorzystać z finansowania na preferencyjnych warunkach. Część przedsiębiorców ma wątpliwości jak rozliczyć dofinansowanie otrzymane z Tarczy Finansowej. Dnia 27 sierpnia 2020 r. wydano interpretację Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej znak: 0113-KDIPT1-1.4012.399.2020.2.RG, w której organ ustosunkował się do wątpliwości podatnika czy otrzymana z PRF subwencja stanowi podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Kiedy wrócą stawki 22% i 7% VAT?

Sejm uchwalił 17 września 2020 r. ustawę, która m.in. odroczy powrót stawek VAT do wysokości 22 proc. i 7 proc. oraz zapewni dofinansowanie inwestycji kolejowych i lotnisk.

Kiedy fiskus może nałożyć dodatkowe zobowiązanie w VAT?

W ramach prowadzonej kontroli organ podatkowy, obok prawidłowej wartości zobowiązania podatkowego, może także nałożyć dodatkowe zobowiązanie podatkowe w wysokości 30% kwoty różnicy. Kiedy wartość dodatkowego zobowiązania może zostać obniżona? A w jakie sytuacji sankcja ta może zostać zwiększona?

Czy przesłanie faktury w formacie PDF to wydanie faktury?

Czy podatnik przesyłając wystawioną fakturę (faktura elektroniczna w formacie PDF), z wykorzystaniem i za pośrednictwem infrastruktury związanej z aplikacją mobilną, na adres e-mail podany przez nabywcę może uznać, że jest to wydanie faktury nabywcy w myśl przepisu art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy o VAT?

Faktura do paragonu - błąd w numerze NIP na paragonie

Minister Finansów wyjaśnił, że w przypadku zaistnienia błędu w numerze NIP nabywcy umieszczonym na paragonie fiskalnym dopuszcza się możliwość wystawienia noty korygującej, zgodnie z art. 106k ustawy o VAT do wystawionej do takiego paragonu faktury albo paragonu fiskalnego będącego fakturą uproszczoną. Jednocześnie Minister sprecyzował, że jako błąd w numerze NIP należy rozumieć oczywistą pomyłkę, na przykład brak jednej cyfry, przestawienie cyfr, bądź pomyłkę w jednej cyfrze. W wypadku popełnienia takiej pomyłki należy wystawić fakturę z takim samym błędnym numerem NIP, jaki znalazł się na paragonie i następnie do tej faktury powinna być wystawiona nota korygującą z prawidłowym numerem NIP. Minister Finansów uznał jednak, że nie można wystawić noty korygującej w przypadku, gdy na paragonie fiskalnym nie umieszczono w ogóle numeru NIP lub podano kompletnie błędny numer NIP, np. 9999999999 lub NIP innego podatnika.

Nowy JPK_VAT z deklaracją od 1 października 2020 r. – przewodnik po zmianach

Nowy JPK_VAT, który obejmie część deklaracyjną i ewidencyjną, będą obowiązkowo składać wszyscy podatnicy zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni za okresy od 1 października 2020 r. W tym przewodniku wskazujemy najważniejsze aspekty nowego pliku JPK_VAT, a w szczególności: terminy, dane, które powinny być ujęte w tym pliku, oznaczenia dostaw towarów i świadczenia usług za pomocą symboli GTU, zasady korygowania JPK_VAT, kary za naruszenie nowych obowiązków, przepisy, wytyczne i przykłady Ministerstwa Finansów.

Slim VAT 2021 - jakie uproszczenia administracyjne dla podatników?

Rządowe Centrum Legislacji przedstawiło 18 sierpnia plany nowelizacji ustawy o VAT oraz prawa bankowego. Pakiet nazwany przez Ministerstwo Finansów SLIM VAT zapowiada szereg uproszczeń administracyjnych dla podatników. Dokument zakłada wejście w życie z dniem 1 stycznia 2021 roku rozwiązań takich jak m.in. wydłużenie czasu na odliczenie VAT czy ujednolicenie kursów walut obcych dla celów VAT i podatków dochodowych. Eksperci ostrzegają jednak, że niektóre zapisy ustawy mogą budzić wątpliwości interpretacyjne.

Nowe narzędzia MF do przesyłania JPK_VAT od 1 października 2020 r.

Ministerstwo Finansów informuje, że od 1 października 2020 r. pliki JPK, w tym nowe JPK_VAT z deklaracją, będzie można przesyłać wyłącznie przez nową bramkę REST API lub korzystając z bezpłatnych narzędzi przygotowanych przez Ministerstwo Finansów (tj. formularza interaktywnego oraz aplikacji e-mikrofirma lub Klient WEB).

Faktura elektroniczna wysłana na e-mail zamiast paragonu

Czy w sytuacji sprzedaży dokonywanej na rzecz klienta będącego osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej, która to sprzedaż jest ewidencjonowana przy użyciu kasy rejestrującej, w przypadku przesłania klientowi faktury elektronicznej na wskazany w procesie rejestracji adres e-mail (w formie dokumentu elektronicznego lub linku do dokumentu elektronicznego) firma będzie zobowiązana do wydania klientowi również paragonu fiskalnego?

Aport przedsiębiorstwa spółki kapitałowej do innej spółki kapitałowej - VAT, PCC, CIT

Aport przedsiębiorstwa spółki kapitałowej do innej spółki kapitałowej, co do zasady, jest neutralny podatkowo (na gruncie VAT, PCC, CIT). Czy zawsze tak będzie? Na co trzeba uważać, dokonując takiej transakcji?

Rząd planuje opodatkować spółki komandytowe CIT – jaką formę działalności wybrać od 2021 r.?

Resort finansów opublikował niedawno założenia projektu ustawy zakładającego m.in. opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób prawnych spółek komandytowych. Ze względu na możliwość jednokrotnego oraz niższego w stosunku do spółki kapitałowej opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej, jak również ochronę przed osobistą odpowiedzialnością za zobowiązania spółki, ta transparentna podatkowo forma prowadzenia biznesu przez wiele lat cieszyła się popularnością wśród przedsiębiorców. Biorąc pod uwagę, iż podobnie jak niegdyś spółki komandytowo-akcyjne, spółki komandytowe od 2021 r. mogą utracić swoją podatkową atrakcyjność, wiele firm rozważa restrukturyzację lub przeniesienie działalności gospodarczej za granicę.

Podatnicy nie chcą nowego JPK_VAT

Nieuchronnie zbliża się termin (1 października 2020 r.) likwidacji dwóch najważniejszych deklaracji podatkowych w podatku od towarów i usług, które ma zastąpić nieznana w historii hybryda deklaracjo-informacja dotycząca prowadzonej ewidencji przez podatników VAT (czyli tzw. nowy plik JPK_VAT).

Nowa matryca stawek VAT uderza w kulturystów

Podwyżka do 23 proc. stawki VAT na płynne białka ptasich jaj i na znacznie popularniejsze białka serwatkowe to efekt wejścia w życie nowej matrycy stawek VAT. W najbliższym czasie resort finansów nie planuje jednak obniżki stawki podatku na naturalne białko jaj ptasich lub jakikolwiek inny towar.

Nowy JPK_VAT - jak korygować błędne oznaczenia GTU?

Od 1 października 2020 r. czynni podatnicy VAT zaczną składać nowy JPK_VAT, który będzie zawierał część deklaracyjną oraz ewidencyjną. W ramach nowego pliku JPK_VAT będą funkcjonowały specjalne oznaczenia (kody GTU) dla dostawy niektórych towarów i świadczenia usług. W jaki sposób należy dokonywać korekty błędnych oznaczeń GTU w nowym JPK_VAT, gdy mimo prawidłowo wystawionej faktury popełniono błędy w ewidencji?

Pakiet SLIM VAT - dobre zmiany dla podatników od 2021 roku

Polski system podatkowy należy do najbardziej skomplikowanych w UE. Dlatego pozytywnie oceniamy wszelkiego rodzaju propozycje uproszczeń w rozliczeniach VAT, które zmniejszają liczbę obowiązków ciążących na podatnikach - uznała Konfederacja Lewiatan, oceniając tzw. pakiet SLIM VAT. Na szczególną uwagę, w projekcie ustawy, zasługuje zniesienie obowiązku zbierania przez podatników potwierdzeń otrzymania przez kontrahentów faktur korygujących in minus. Przy okazji tej nowelizacji należy wprowadzić także inne uproszczenia wpisujące się w cel regulacji i zrezygnować z tych, które z ułatwieniami nie mają nic wspólnego, jak np. ograniczenie do 3 lat terminu ważności wiążącej informacji stawkowej (WIS).

Koszt ulgi podatkowej na robotyzację to 1,1 mld zł

Całkowity koszt ulgi na robotyzację to 1 mld 100 mld zł w ciągu pięciu lat - poinformowała wicepremier, minister rozwoju Jadwiga Emilewicz. Przygotowywane przez resort rozwoju i ministerstwo finansów rozwiązanie ma dotyczyć wszystkich firm i obowiązywać od 1 stycznia 2021 r.

Jakie sankcje za naruszenie obowiązków związanych z nowym JPK_VAT?

Nowe pliki JPK_VAT z deklaracją (JPK_V7M i JPK_V7K) będą obowiązkowo składać wszyscy czynni podatnicy VAT za okresy od 1 października 2020 r. Nowe JPK_VAT są obowiązkowymi informacjami podatkowymi, dlatego też niezłożenie lub wysyłka pliku z błędami będzie skutkować nałożeniem na przedsiębiorcę kary grzywny.

Nieodpłatne imprezy organizowane przez instytucje kultury a prewspółczynnik VAT

Działalność instytucji kultury polegająca na organizowaniu nieodpłatnych imprez nie jest podejmowana w celu zwiększenia przychodu i w związku z tym nie jest wykonywana w ramach działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Tak orzekł Naczelny Sąd Administracyjny. Orzeczenie jest istotne dla instytucji kultury oraz wielu innych podmiotów z sektora finansów publicznych, które wykonują czynności statutowe w ścisłym powiązaniu z czynnościami opodatkowanymi VAT. Obecnie, linia interpretacyjna organów podatkowych jest spójna i nakazuje stosowanie bezwzględnie prewspółczynnika VAT.

Ulga podatkowa na robotyzację produkcji od 1 stycznia 2021 r.

Konstrukcja ulgi podatkowej dla przedsiębiorstw na robotyzację będzie taka sama, jak przy uldze na badania i rozwój. Będą jej podlegały zakupy i leasing nowych maszyn, robotów czy linii produkcyjnych. Nowa ulga ma zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2021 r.

Nowy JPK_VAT - wykaz towarów i usług, które muszą być oznaczone kodem GTU

Od 1 października 2020 r. nowy plik JPK_VAT, zawierający część deklaracyjną i ewidencyjną, będą obowiązkowo składać wszyscy podatnicy zarejestrowani jako czynni podatnicy VAT. W nowym JPK_VAT pojawi się konieczność stosowania w ewidencji VAT dodatkowych oznaczeń (kodów GTU) dla pewnych kategorii dostaw i usług. Prezentujemy wykaz towarów i usług, które w ewidencji sprzedaży muszą być oznaczone specjalnym kodem.

Kiedy dostawa budynku jest zwolniona z VAT?

Sprzedaż nieruchomości jako dostawa towarów jest opodatkowana podatkiem VAT. Są jednak pewne przypadki, w których zwolniona z podatku jest dostawa nieruchomości budynkowej. Kiedy zwolnienie z VAT znajdzie zastosowanie? Czy jeśli dostawę realizuje nierezydent, transakcja może skorzystać ze zwolnienia?

Przedawnienie obowiązku zwrotu ulgi na zakup kasy fiskalnej

Podatnik ma prawo skorzystać z odliczenia kwoty wydanej na kasę rejestrującą (kasę rejestrującą online), jeżeli spełnia określone przez ustawodawcę warunki. W przepisach podatkowych określone zostały również przypadki, kiedy podatnik traci prawo do ulgi i musi dokonać jej zwrotu. Przy czym, zwrot ulgi na zakup kasy fiskalnej może ulec przedawnieniu.

Program gwarancji faktoringowych w tarczy antykryzysowej

Bank Gospodarstwa Krajowego – wspólnie z faktorami, czyli bankami i firmami udzielającymi faktoringu – wprowadza ofertę gwarancji faktoringowych. Program jest unikatowy na skalę Unii Europejskiej. Z programu gwarancji faktoringowych przedsiębiorcy mogą korzystać do końca 2020 r.

Aport samochodów do spółki komandytowej – rozliczenie VAT

Podatnik, który zamierzał wnieść do spółki komandytowej aportem samochody osobowe zwrócił się do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie sposobu ustalenia podstawy opodatkowania takiej transakcji. Konkretnie, wątpliwości podatnika sprowadzały się do ustalenia, czy podstawę opodatkowania podatkiem VAT stanowić będzie wartość udziału kapitałowego odpowiadająca wartości netto samochodów osobowych wniesionych przez podatnika aportem do spółki komandytowej.

Pakiet SLIM VAT od 2021 r. - jakie są najważniejsze założenia?

Z dniem 1 stycznia 2021 r. planowane jest wejście w życie tzw. pakietu SLIM VAT, który zmienia niektóre przepisy w zakresie podatku od towarów i usług. Obecnie projekt zmian jest na etapie konsultacji społecznych. Do 7 września 2020 r. Ministerstwo Finansów umożliwia przesyłanie uwag i opinii dotyczących zaproponowanych zmian.

Ulga na złe długi w nowym JPK_VAT z deklaracją

Wykazywanie niektórych zdarzeń w nowych plikach JPK_VAT będzie się istotnie różnić od zasad obowiązujących obecnie przy sporządzeniu plików JPK_VAT oraz deklaracji VAT-7/VAT-7K. Dotyczy to m.in. korzystania z ulgi na złe długi oraz korekty wstecznej po skorzystaniu z ulgi na złe długi.

Pełne (100%) odliczenie VAT od samochodów służbowych – konieczne procedury

Przedsiębiorcy, którzy chcąc odliczać pełny (100%) VAT z kosztów poniesionych w związku z użytkowaniem samochodów służbowych, mają obowiązek wdrożyć w swojej firmie takie procedury, które dadzą maksymalną pewność, że samochody te mogą być wykorzystywane wyłącznie do celów prowadzonej działalności gospodarczej.

5 najczęstszych błędów popełnianych podczas rejestracji spółki z o.o.

Osoby, które pierwszy raz zakładają własną firmę, często decydują się na formę jednoosobowej działalności gospodarczej. Z czasem może się okazać, że firma się rozrasta, a korzystniejszym rozwiązaniem byłaby spółka. Przekształcenie jdg w spółkę jest możliwe, ale trzeba pamiętać o tym, że błędy w rejestracji nowego podmiotu mogą być kosztowne. Eksperci podpowiadają, jak ich uniknąć.

Nowy JPK_VAT - jak oznaczać transakcje i dowody sprzedaży?

W ewidencji VAT przesyłanej w ramach nowych plików JPK_VAT podatnik będzie wykazywał pięć grup danych pozwalających na prawidłowe rozliczenie podatku należnego. Wśród tych danych znajdują się oznaczenia literowe lub literowo-cyfrowe wymagane dla niektórych transakcji oraz oznaczenia niektórych dowodów sprzedaży.

Legalna optymalizacja podatkowa - co warto wiedzieć?

Optymalizacja podatkowa, pod warunkiem ze przeprowadzana jest zgodnie z przepisami rodzimego kraju bądź zagranicznej jurysdykcji, jest całkowicie legalna i można podjąć się jej bez obaw. Rzadko kiedy stosowana jest tylko jedna metoda optymalizacji podatkowej; najczęściej jest ich kilka, ale muszą one być odpowiednio dopasowane do rodzaju działalności, rodzaju struktury oraz planów biznesowych konkretnej firmy.

Automatyzacja w biznesie - jak zacząć, co robić

Epidemia koronawirusa przyśpieszyła decyzje wielu firm o przeprowadzeniu biznesu przez proces cyfrowej transformacji i zautomatyzowaniu przepływu pracy. Pytanie brzmi od czego zacząć, a największym wyzwaniem jest to, jak to zrobić poprawnie. Ogrom możliwości i rozwiązań technologicznych dostępnych na rynku może przyprawić o ból głowy. Decyzja o wyborze strategii i narzędzia to jedna z najtrudniejszych decyzji. Dlatego specjaliści z Qalcwise.com, producenta platformy SaaS do budowy aplikacji biznesowych bez programowania, przygotowali przewodnik, który krok po kroku pomoże przygotować firmę do automatyzacji procesów biznesowych.

Jak rozliczać VAT z faktur za usługi budowlane?

Moment powstania obowiązku podatkowego w zakresie faktur VAT za usługi budowlane to chwila, w której spółka otrzymała całość lub część zapłaty za wykonane usługi – orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie na korzyść firmy budowlanej w jej sporze z fiskusem w sprawie rozliczeń VAT faktur sprzed 8 lat.

Stawka 0% VAT w WDT w 2020 roku - zasady stosowania

Od 1 lipca 2020 r., w wyniku nowelizacji ustawy o podatku od towarów usług (ustawa o VAT), wprowadzone zostały m.in. nowe warunki stosowania stawki 0% przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów (WDT). Zmiany te stanowiły implementację dyrektywy Rady UE 2018/1910 zmieniającej unijną dyrektywę VAT (tzw. dyrektywa quick fixes, mająca na celu ujednolicić i uprościć określone procedury w handlu wewnątrzwspólnotowym), która nie została implementowana w terminie do dnia 1 stycznia 2020 r. Jednocześnie od 1 stycznia 2020 r. bezpośrednio w całej UE obowiązuje rozporządzenie wykonawcze Rady UE 2018/1912, nowelizujące rozporządzenie wykonawcze wydane do dyrektywy VAT.

Obniżona stawka VAT do 8% dla niektórych towarów

Na liście towarów, dla których z dniem 31 sierpnia 2020 r. zostały obniżone stawki VAT do wysokości 8%, znalazły się produkty pochodzenia zwierzęcego (nasienie zwierząt) oraz maszyny, urządzenia i wyposażenie dla ociemniałych i niewidomych. Dodatkowo, przedłużona została możliwość stosowania stawki VAT w wysokości 0% dla darowizn na cele związane ze zwalczaniem COVID-19.

Estoński CIT a zasada przedawniania zobowiązań podatkowych

W zależności od tego, co podatnik zrobi z zyskiem, okres przedawnienia zobowiązań podatkowych skróci się lub przeciwnie ‒ wydłuży. Co więcej, może ono nawet nigdy nie nastąpić. Taki może być skutek nowych przepisów o tzw. estońskim CIT, czyli ryczałcie od dochodów spółek kapitałowych. Projekt zakłada bowiem nie tylko nowe zasady rozliczania się z fiskusem przez firmy o przychodzie nieprzekraczającym 50 mln zł, lecz także specyficzną zasadę przedawniania zobowiązań podatkowych.

REKLAMA