Jak przeliczać wartości podane na zleceniu transportowym w walucie, jeśli wystawiam fakturę w złotych? A co, jeśli faktura jest wystawiana w walucie obcej? Jaką kwotę VAT mam podać? Klient na zleceniu transportowym zamieszcza określoną kwotę w walucie, np. 1000 EUR, i od razu podaje, że wartość należy przeliczyć według kursu z dnia załadunku, bądź - innym razem - podaje, że życzy sobie, by zastosować kurs z dnia wystawienia faktury (stosuję tutaj ustawowy termin wystawienia faktury za wykonaną usługę).
Błędne ustalenie, że zleceniobiorca rozlicza VAT (jest podatnikiem VAT), ma poważne skutki również u nabywcy. Nie może odliczyć VAT z otrzymanej od zleceniobiorcy faktury. Zleceniobiorca nie podlega VAT, gdy w umowie zostały ustalone warunki jej wykonania, wynagrodzenie, a odpowiedzialność wobec osób trzecich za wykonanie tych czynności ponosi zleceniodawca.
Prowadzimy przedsiębiorstwo usługowe. Przedmiotem działalności są usługi architektoniczne. Siedziba naszej firmy znajduje się w wynajmowanym budynku. Właścicielem budynku jest inna spółka. Dotychczas faktury za najem otrzymywaliśmy pocztą za potwierdzeniem odbioru. W tym miesiącu tak się nie stało. Z informacji udzielonej nam przez telefon dowiedzieliśmy się, że faktura już dawno jest wystawiona i czeka na odbiór. Ponadto pracownik księgowości podał nam wszelkie dane (również telefonicznie) i zasugerował, abyśmy odliczyli VAT, a fakturę odbierzemy przy okazji. Czy samo zawiadomienie o wystawieniu faktury można potraktować jako otrzymanie jej oryginału? Czy rzeczywiście upoważnia nas to do odliczenia VAT? Spółka, od której wynajmujemy budynek, ma siedzibę w innym mieście, oddalonym od Warszawy prawie o 400 km. Trudno nam powiedzieć, kiedy ewentualnie będziemy mogli odebrać fakturę.