Firma deweloperska podpisała umowę barterową z biurem reklamowym. W dokumencie określono, że biuro będzie mogło wynajmować lokal przez rok. W zamian będzie świadczyło usługi reklamowe. Nie wskazano jednak cen wymienianych usług, to znaczy nie określono kosztów wynajmu lokalu oraz kosztów usług reklamowych. Umowa wchodzi w życie od lutego 2008 r. Problem polega na tym, że od 1 stycznia 2008 r. wchodzi w życie znowelizowana ustawa o podatku VAT. W związku z tym zarówno biuro, jak i firma deweloperska pytają, jak prawidłowo opodatkować tę umowę do celów VAT? Czy podstawą opodatkowania będzie wartość rynkowa?
Jak powinnam rozliczyć zamortyzowane kwoty (raty amortyzacyjne) notebooka, którego zakupiłam w październiku 2006 r., zaliczyłam do środków trwałych i amortyzowałam. Po drugiej awarii zażądałam zwrotu gotówki, którą otrzymałam wraz z fakturą korygującą. Problemem dodatkowym jest zakup oprogramowania u innego dostawcy w wersji OEM (czyli tylko do jednego komputera), które zakwalifikowałam jako wydatek na ulepszenie. Amortyzowane kwoty są więc większe, niż wynikałyby z faktury zakupu samego komputera.
Spółka jest producentem pasz i pokarmu dla zwierząt. Od niedawna oprócz odbiorców krajowych podpisaliśmy 3-letni kontrakt z firmą niemiecką. Dostarczamy im towar, natomiast oni sprzedają go we własnym zakresie. Nie są jednak żadnymi pośrednikami. Raz na kwartał wystawiają nam fakturę na prowizję od sprzedaży. To taki dodatkowy bonus, na który się zgodziliśmy i mamy to zapisane w kontrakcie. Ponieważ prowizji tej nie można połączyć z konkretną dostawą, nie bardzo wiemy, w jaki sposób to udokumentować, tym bardziej że jest to jakby usługa. Czy w takiej sytuacji powinniśmy wystawić fakturę wewnętrzną i rozliczyć to jako import usług?
Osoba fizyczna, inaczej niż przedsiębiorca, który wystawia faktury VAT, nie musi wiedzieć, jakie elementy powinna zawierać faktura. Nie może też ponosić negatywnych konsekwencji działań podmiotu, którego obowiązkiem jest wystawianie prawidłowych pod względem formalnym dokumentów, w sytuacji gdy odbiorca faktury ponosi wydatki na zakup materiałów budowlanych.