Kategorie

Faktura

21 maja 2021
17 cze 2021
Zakres dat:
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak wystawić korektę faktury z tytułu zwrotu towaru, którego dostawa stanowiła podstawę kalkulacji premii pieniężnej

Wypłacamy naszym kontrahentom premie pieniężne w przypadku zrealizowania określonego poziomu zakupów, dokumentując tę czynność fakturą. Zdarza się jednak, że już po wypłacie premii klienci zwracają nam towar, którego dostawa stanowiła podstawę kalkulacji premii. Nie są jednak zobowiązani do zwrotu premii w części przypadającej na zwrócony towar. Czy wystawiana w związku ze zwrotem towarów faktura korygująca powinna odnosić się do ceny netto przed udzieleniem premii, czy też do ceny netto pomniejszonej o wypłaconą premię?

Jak skorygować korekty faktur niezawierających wbrew obowiązkowi oznaczenia „metoda kasowa"

Jesteśmy spółką cywilną. Rejestrując spółkę jako czynnego podatnika VAT wybraliśmy metodę kasową rozliczania tego podatku. Jednak nie poinformowaliśmy o tym naszych kontrahentów, nie zamieszczając na fakturach oznaczenia „metoda kasowa", ani też nie powiadamiając ich o tym w jakikolwiek inny sposób. W konsekwencji odliczali oni VAT z naszych faktur w niewłaściwych okresach rozliczeniowych (w miesiącu otrzymania faktury, a nie jak powinni - w miesiącu zapłaty należności). Natomiast my odprowadzaliśmy VAT należny zgodnie z wybraną metodą, tj. w rozliczeniu za okres, w którym otrzymaliśmy od nich zapłatę za faktury. Czy jesteśmy zobowiązani skorygować nasze faktury, chociaż podatek VAT wykazany na tych fakturach rozliczyliśmy prawidłowo?

Jak gmina powinna dokonać korekty z powodu błędnego opodatkowania VAT sprzedaży gruntu niezabudowanego korzystającego ze zwolnienia

Sprzedaliśmy gminną działkę w trybie przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami. Wystawiliśmy fakturę dokumentującą tę sprzedaż z 23% VAT, uznając, że jest to dostawa opodatkowana. Okazało się jednak, że dostawa tego gruntu spełnia warunki do zwolnienia z VAT, określonego w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT. Czy możemy wystawić fakturę korygującą tę sprzedaż i odzyskać niepotrzebnie zapłacony podatek?

Kiedy rozliczać faktury korygujące dotyczące dostaw energii elektrycznej

Sprzedajemy energię elektryczną klientom biznesowym i indywidualnym, którzy zużywają ją do własnych celów. Faktury za dostawę energii elektrycznej będą wystawiane z terminem płatności przypadającym po terminie wystawienia faktury. W praktyce zdarza się, że wystawiając te faktury popełniamy błąd sami albo też z przyczyn od nas niezależnych (np. błędne odczyty liczników energii elektrycznej przekazywane przez podmiot trzeci, z którym współpracujemy). Wówczas wystawiamy faktury korygujące, zarówno zwiększające, jak i zmniejszające podstawę opodatkowania podatkiem VAT. Kiedy powinny one zostać ujęte w rejestrach i deklaracjach VAT?

Czy po korekcie sprzedaży trzeba ponownie ustalić współczynnik sprzedaży

Na podstawie umów zawartych z zakładami ubezpieczeniowymi świadczymy usługi assistance. Początkowo zaklasyfikowaliśmy je jako usługi zwolnione z VAT, lecz taką klasyfikację zakwestionował nam fiskus. Stosując się do otrzymanej interpretacji indywidualnej, skorygowaliśmy nasze faktury i rozliczenia VAT, wykazując te usługi jako opodatkowane stawką podstawową. Jednak z tą interpretacją nie zgodził się NSA, przyznając nam ostatecznie rację, co do zwolnienia z VAT tych usług. W związku z tym, ponownie skorygowaliśmy nasze faktury, ujmując te korekty - zgodnie ze wskazówkami fiskusa zawartymi w otrzymanej interpretacji - na bieżąco. Jednak korekty te dotyczą sprzedaży z lat ubiegłych, na podstawie której obliczaliśmy wskaźnik proporcji stosowany do odliczeń VAT. Czy powinniśmy teraz skorygować ten wskaźnik za te lata, ujmując do obliczeń te korekty i na podstawie na nowo obliczonego wskaźnika zweryfikować odliczenia VAT za tamte okresy?

Jak skorygować fakturę, na której znalazły się dane pracownika zamiast danych firmy

Prowadzimy działalność handlową. Sprzedaż dla klientów detalicznych ewidencjonujemy na kasie fiskalnej. Nasi klienci, którzy chcą od nas otrzymać fakturę, przedstawiają oryginał paragonu. Na tej podstawie wystawiamy im fakturę. Zgodnie z przepisami, do kopii faktury dołączamy paragon dokumentujący dokonanie transakcji, który otrzymujemy od klienta. Często służbowych zakupów dokonują u nas pracownicy firm i niejednokrotnie zdarza się, że podają oni do faktury własne dane, zamiast danych pracodawcy. W jakiej formie powinny zostać skorygowane błędne dane? Klient (firma) żąda od nas faktury korygującej, a my uważamy, że dopuszczalne jest samodzielne skorygowanie tych danych przez klienta notą korygującą. Kto ma rację?

Czy konieczna jest korekta faktury w razie przekazania zaliczki nowemu podmiotowi

Jesteśmy firmą deweloperską. W ramach realizacji inwestycji zawarliśmy szereg umów przedwstępnych z osobami zainteresowanymi nabyciem lokali, przyjmując od nich zaliczki na poczet zakupu. Zaliczki te udokumentowane zostały fakturami VAT wystawionymi przez nas na przyszłych kupujących. W związku ze sprzedażą inwestycji i zawarciem trójstronnych porozumień o przekazaniu zaliczek na rzecz nabywcy inwestycji za zgodą kupujących, wystawiliśmy kupującym faktury korygujące pierwotne faktury zaliczkowe „do zera". Czy w takiej sytuacji, nie dokonując faktycznie zwrotu zaliczek kupującym, mieliśmy prawo wystawić faktury korygujące?

Czy na fakturze korygującej trzeba podawać numer faktury korygowanej

Okazało się, że system wystawiania i wysyłania faktur elektronicznych, którzy stworzyli nasi informatycy na potrzeby stosowania elektronicznego obiegu i archiwizacji dokumentów, nie pozwala na umieszczanie w ich treści niektórych informacji. W przypadku faktur korygujących umieszczany jest w nich tylko unikalny wewnątrzfirmowy numer transakcji (powiązany z zamówieniem), natomiast nie jest wpisywany numer pierwotnej faktury dokumentującej daną sprzedaż. Czy umieszczenie takiego wewnątrzfirmowego oznaczenia transakcji zamiast numeru faktury pierwotnej może spowodować zakwestionowanie przez organ podatkowy prawidłowości faktury korygującej?

Czy można dokonać korekty, gdy do usług druku była stosowana stawka podstawowa VAT

Od kilku lat drukujemy czasopismo (PKWiU 58.14.11) na zlecenie wydawnictwa w ilości nieprzekraczającej 1000 szt. kwartalnie. Ponieważ nie mieliśmy potwierdzenia, że czasopismu temu został nadany numer ISSN, ani też w żadnym miejscu nie był uwidoczniony jego nakład, to na fakturach za wytworzenie i dostawy tego czasopisma stosowaliśmy stawkę 22% VAT (a od 1 stycznia 2011 r. - 23%). Obecnie wydawnictwo zwróciło się do nas o skorygowanie faktur za 5 lat wstecz, przedkładając pismo (opatrzone bieżącą datą) o nadaniu czasopismu numeru ISSN już od 2000 r. Czy powinniśmy skorygować nasze faktury wstecz, tak jak żąda tego klient?

Czy konieczne jest otrzymanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej dokumentującej udzielenie skonta

W celu poprawienia naszej płynności finansowej, w rozliczeniach z klientami jako dodatkową zachętę do terminowego regulowania należności, stosujemy skonto na wystawianych fakturach, o które - zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami - pomniejszamy podstawę opodatkowania od razu w momencie wystawienia faktury. Jeśli klient nie skorzysta ze skonta, wystawiamy faktury korygujące na jego wartość. Klient, który nie decyduje się skorzystać ze skonta, po upływie terminu jego obowiązywania przelewa nam w „zwykłym" terminie płatności pełną kwotę należności. Czy w takim przypadku mamy obowiązek żądania od klientów przekazania nam potwierdzenia otrzymania przez nich tych faktur korygujących?

Czy można wystawić fakturę korygującą do faktury objętej przedawnieniem

Od kilku lat przyjmowaliśmy zaliczki od osób zainteresowanych nabyciem lokalu w prowadzonej przez nas inwestycji. Otrzymanie zaliczek dokumentowaliśmy fakturami. Ponieważ najprawdopodobniej będziemy zmuszeni odstąpić od kontynuowania tej inwestycji, będziemy zwracać otrzymane uprzednio zaliczki. W kilku przypadkach od wpłacenia zaliczek oraz ich udokumentowania fakturami VAT i ujęcia w deklaracjach VAT upłynęło już 5 lat. Czy mimo to, w związku z koniecznością zwrotu takich zaliczek, możemy wystawić fakturę korygującą dokumentującą ich zwrot?

Kto ma obowiązek wystawienia faktur korygujących do faktur sprzedażowych przy podziale spółki

W wyniku podziału przez wydzielenie w trybie art. 529 § 1 pkt 4 k.s.h. przejęliśmy część majątku spółek dzielonych. Majątek ten stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Po dniu podziału okazało się, że konieczne będzie wystawienie faktur korygujących w stosunku do sprzedaży związanej z działalnością spółek dzielonych, zrealizowanej do dnia podziału. Czy obowiązek wystawienia i ujmowania dla celów VAT faktur korygujących dotyczący sprzedaży związanej ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa i zrealizowanej do dnia podziału spoczywa na nas jako spółce przejmującej, czy na spółkach dzielonych, jeżeli faktury korygujące będą wystawiane już po dniu podziału?

Zbiorcze faktury korygujące

W niektórych sytuacjach podatnicy VAT mają prawo wystawić zbiorczą fakturę korygującą.

Czy można skorygować faktury „do zera", gdy sąd nie uznał zasadności roszczeń

W prawomocnym wyroku, który zapadł wskutek skierowania przez nas sprawy do sądu, sąd orzekł o bezzasadności naszych roszczeń wobec kontrahenta, których dochodziliśmy na podstawie wystawionych mu faktur i oddalił powództwo. Czy w takim przypadku możemy na podstawie wyroku sądowego wystawić faktury korygujące podstawę opodatkowania i kwotę należnego podatku VAT „do zera" i ująć je w deklaracji za miesiąc, w którym uzyskamy potwierdzenie ich odbioru przez kontrahenta?

Jak skorygować fakturę VAT RR

Jestem właścicielem gospodarstwa rolnego, które prowadzę z żoną. Jako rolnik ryczałtowy w ramach prowadzonego gospodarstwa dokonuję dostawy produktów rolnych, które pochodzą z prowadzonej przeze mnie działalności rolniczej. Oprócz działalności rolniczej, w związku z którą posiadam status rolnika ryczałtowego, prowadzę również działalność pozarolniczą polegającą na świadczeniu usług wspierających produkcję roślinną (są to usługi rolnicze). W zakresie tych usług zarejestrowałem się jako podatnik VAT czynny. Ponieważ okazało się, że nie mogę równocześnie być czynnym podatnikiem VAT z tytułu świadczenia usług rolniczych, a w zakresie dostaw produktów rolnych nadal być rolnikiem ryczałtowym, to jak powinny zostać skorygowane faktury VAT RR wystawione od momentu uzyskania statusu czynnego podatnika VAT?

Kiedy zrobić korektę błędnej stawki VAT na fakturze pierwotnej z powodu nieprawidłowej kwalifikacji usług

Prowadzimy działalność w zakresie nauczania języków obcych w kraju i za granicą poprzez platformy e-learningowe, na których oferujemy kursy językowe. Z powodu błędnej kwalifikacji naszych usług co do ich rodzaju, dotychczas wystawialiśmy faktury ze stawką 23% VAT, chociaż świadczone przez nas usługi są zwolnione z VAT. Wystawiliśmy faktury korygujące, obejmujące zmianę stawki z podstawowej na zwolnienie z VAT. Kiedy powinniśmy je ująć do rejestrów i deklaracji VAT?

Jak skorygować błędnie naliczony VAT od usług, które nie podlegały opodatkowaniu VAT w Polsce

Prowadzę działalność gospodarczą polegającą na doradztwie w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania dla podmiotów krajowych i zagranicznych. Jestem zarejestrowany jako czynny podatnik VAT. Jestem też podatnikiem VAT-UE. Świadczyłem ww. usługi na rzecz podmiotu mającego siedzibę na terytorium Cypru i będącego cypryjskim rezydentem podatkowym, który był czynnym podatnikiem VAT na Cyprze oraz posiadał VAT-UE. Ponieważ cypryjskie organy podatkowe wykreśliły spółkę z rejestru podatników VAT, od momentu wykreślenia wystawiałem jej faktury ze stawką krajową 23%. Okazało się jednak, że wykreślenie było niezasadne i w związku z tym wstecznie przywrócono spółce status podatnika VAT. Czy mam prawo skorygować faktury dla tej spółki, na których niesłusznie wykazałem polski VAT, podczas gdy faktura nie powinna go zawierać ze względu na opodatkowanie tych usług na Cyprze, i na tej podstawie odzyskać niesłusznie zapłacony podatek?

Jak skorygować fakturę zawierającą VAT z powodu błędnego ustalenia miejsca świadczenia usług

Świadczę usługi doradztwa technicznego z zakresu geodezji związane z obsługą budowy kompleksu technicznego na nieruchomości położonej w Niemczech. Sądząc, że do moich usług ma zastosowanie ogólna reguła określania miejsca świadczenia usług, wynikająca z art. 28b ustawy o VAT, do wynagrodzenia określonego w euro doliczałem polski podatek VAT, gdyż nabywcą mojej usługi była spółka będąca podatnikiem VAT z siedzibą w Polsce. Ponieważ nie byłem pewien poprawności ustalenia miejsca świadczenia moich usług, wystąpiłem o interpretację indywidualną. Z otrzymanej odpowiedzi wynika jednoznacznie, że moje usługi w tym konkretnym przypadku są usługami związanymi z nieruchomością, zatem miejscem ich świadczenia jest miejsce położenia tej nieruchomości, czyli Niemcy. Popełniony przeze mnie błąd w zakwalifikowaniu miejsca świadczenia moich usług spowodował, że niepotrzebnie naliczałem VAT na fakturach dla nabywcy. Czy mam prawo skorygować tę pomyłkę poprzez wystawienie faktur korygujących i odzyskać nadpłacony VAT składając korektę deklaracji, w których został on nieprawidłowo wykazany jako podatek należny?

Jak skorygować termin płatności wykazany na fakturze błędnie, tzn. sprzecznie z umową

Otrzymaliśmy fakturę, w której został wskazany termin płatności krótszy niż wynikający z zawartej umowy. Czy możemy poprawić ten błąd notą korygującą, czy też musimy zażądać od sprzedawcy wystawienia faktury korygującej?

Jak korygować faktury wewnętrzne wystawione w latach ubiegłych

W ramach swojej działalności gospodarczej podejmujemy szereg działań promocyjnych i marketingowych skierowanych do kontrahentów. W ramach tych działań dokonywaliśmy różnego typu nieodpłatnych przekazań towarów. Działania te mają na celu zwiększenie sprzedaży naszych produktów. W latach ubiegłych nieodpłatne przekazania dokumentowaliśmy fakturami wewnętrznymi, w których wykazywaliśmy należny podatek od towarów i usług oraz wykazywaliśmy ten podatek w deklaracji VAT-7. Po ponownej weryfikacji okazało się, że niektóre z dokonanych przez nas nieodpłatnych prze¬kazań towarów nie powinny podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT, a tym samym podatek należny wykazany w fakturach wewnętrznych nie powinien być naliczony. Obecnie faktury wewnętrzne zostały pozbawione przymiotu faktury, jaki posiadały w latach ubiegłych, zgodnie z obowiązującymi wówczas przepisami. Czy w związku z tym dopuszczalne jest wystawienie faktur korygujących do faktur wewnętrznych wystawionych w latach ubiegłych?

Czy można wystawiać faktury oraz faktury korygujące w dowolnym języku unijnym również do sprzedaży krajowej

Prowadzimy działalność o zasięgu międzynarodowym. Z tego powodu podstawowym językiem, jaki stosujemy w kontaktach z kontrahentami, jest język angielski. W tym też języku sporządzane są wszystkie nasze dokumenty finansowe, w tym - wystawiane faktury i faktury korygujące. Czy dla pod¬miotów krajowych możemy wystawiać faktury i faktury korygujące w języku angielskim, czy też fiskus może zakwestionować poprawność takich faktur?

Jak wystawić fakturę korygującą, gdy zamiast zwolnienia opodatkowano usługę

W wystawionej za usługi fakturze wykazałem wartość swojego wynagrodzenia wraz z podatkiem VAT, zgodnie z zawartą umową. Obecnie okazało się, że moje usługi korzystają ze zwolnienia z VAT. Czy w takim przypadku korygując fakturę mogę potraktować cenę brutto z faktury pierwotnej jako cenę netto? Wówczas wartości te będą zgodne z zawartą umową, której nie można zmienić, gdyż została ona zawarta w wyniku wygranego przetargu, a tym samym nie może już ulec zmianie wartość przedmiotu zamówienia.

Czy gmina może korygować faktury wystawione przez urząd gminy

Po zarejestrowaniu naszej gminy jako czynnego podatnika VAT (w miejsce urzędu gminy) nadal zdarza się, że kontrahenci wystawiają nam faktury tylko z danymi urzędu, danymi urzędu i naszym NIP, bądź jego NIP i naszymi danymi. Czy mamy prawo w takim przypadku wystawić fakturę korygującą oraz przyjmować noty korygujące do faktur wystawionych jeszcze przez urząd przed przerejestrowaniem?

Czy można skorygować fakturę w związku ze zwrotem zadatku w podwójnej wysokości

Zawarliśmy w formie aktu notarialnego przedwstępną warunkową umowę sprzedaży nieruchomości zabudowanych. Zgodnie z umową, nabywca wpłacił na nasz rachunek uzgodnioną kwotę zadatku, co zostało udokumentowane fakturą. Jednak umowa sprzedaży nie doszła do skutku z przyczyn leżących po naszej stronie, dlatego jesteśmy zobowiązani zwrócić niedoszłemu nabywcy nieruchomości zadatek w podwójnej wysokości. Uważamy, że zwrot zadatku w podwójnej wysokości pełni funkcję odszkodowawczą dla nabywcy, dlatego nie podlega VAT. Czy jednak mamy prawo skorygować pierwotną fakturę, którą wystawiliśmy w związku z przyjęciem zadatku?

Czy można wystawić fakturę korygującą przed faktycznym zwrotem towarów przez nabywcę

Sprzedaliśmy jednemu z kontrahentów towar z odroczonym terminem płatności. Kontrahent nie zapłacił za towar, ani go nie zwrócił. Odstąpiliśmy od umowy sprzedaży i podjęliśmy starania o odzyskanie towaru. Czy możemy już teraz, po skutecznym złożeniu oświadczenia o odstąpieniu od umowy sprzedaży, jednakże przed faktycznym zwrotem towaru, skorygować faktury wystawione uprzednio dla tego kontrahenta?

Zwrot dotacji otrzymanej na realizację celów działalności - czy trzeba wystawić fakturę korygującą

Otrzymaliśmy w ubiegłym roku dotację na pokrycie kosztów realizacji zadania w ramach prowadzanej przez nas działalności. W związku z nieprawidłowościami, jakie wystąpiły przy jej wykorzystaniu, zo¬staliśmy zobowiązani do częściowego zwrotu otrzymanej uprzednio kwoty. Czy ten zwrot powinniśmy udokumentować fakturą korygującą?

Faktura korygująca przy wymianie wadliwego towaru

Sprzedawca ma czasem obowiązek wymienić sprzedany wadliwy towar na towar pozbawiony wad. Czy trzeba w takich sytuacjach wystawić fakturę korygującą?

Faktura korygująca wskutek podpisania ugody zmniejszającej cenę

Wystawiliśmy fakturę dokumentującą dostawę towaru. Cena towaru na fakturze była prawidłowa, zgodna z ustaleniami umownymi. Okazało się jednak, że towar zawiera wady, w związku z czym na¬bywca zażądał dużego obniżenia ceny. Nie zgodziliśmy się na tak dużą obniżkę, więc sprawa została skierowana do sądu. Jednak przed ostatecznym rozstrzygnięciem sprawy przez sąd zawarliśmy ugo¬dę, w ramach której zgodziliśmy się na obniżkę ceny, ale nie taką, jakiej żądał kontrahent, określając w treści ugody ostatecznie należną nam kwotę z tytułu sprzedaży. Czy możemy wystawić fakturę korygującą uwzględniając warunki ugody?

Faktura korygująca w związku z udzieleniem dalszego rabatu

Do wystawionej faktury za dostawę towaru wystawiliśmy fakturę korygującą, dokumentującą rabat udzielony klientowi w związku z zakupem towaru. Udzieliliśmy dalszej obniżki na ten sam towar temu klientowi (kolejnego rabatu) i dlatego musimy wystawić jeszcze jedną korektę. Czy druga faktura korygująca powinna odnosić się do pierwszej faktury korygującej, czy raczej bezpośrednio do pierwotnej faktury sprzedaży?

Faktura korygująca wystawiona do faktury korygującej

Czasem powstaje konieczność skorygowania błędnie wystawionej faktury korygującej. Jak to zrobić?

Jak oznaczyć faktury korygujące dotyczące transakcji rozliczanych według szczególnej procedury marży

Musimy wystawić fakturę korygującą do faktury dokumentującej transakcję sprzedaży towaru używanego opodatkowaną według procedury marży. Czy w takiej fakturze również musimy zawrzeć oznaczenie „procedura marży-towary używane"?

Termin wystawienia faktury korygującej

Kontrahent poprosił nas o wystawienie faktury korygującej do faktury sprzed kilku lat. Czy możemy mu teraz wystawić taką fakturę? Czy przepisy wyznaczają jakieś terminy graniczne na wystawienie korekty?

Jak poprawić wadliwy dokument, który nie jest fakturą, bo nie zawiera wymaganych przepisami elementów

Wskutek technicznego błędu naszego systemu klientom zostały przekazane wadliwe dokumenty niezawierające wszystkich wymaganych przepisami danych, które musi zawierać dokument będący fakturą. Błąd nastąpił na etapie przesyłania dokumentów do wydruku, bo w naszym systemie wystawione faktury są prawidłowe. Czy w celu uzupełnienia brakujących danych możemy wystawić faktury korygujące, czy też powinniśmy poprawić te błędy w inny sposób?

Czy trzeba mieć potwierdzenie odbioru faktury korygującej fakturę VAT RR

Wystawiliśmy fakturę korygującą, zmniejszającą do faktury VAT RR. Czy mamy obowiązek żądać od rolnika ryczałtowego potwierdzenia odbioru tej korekty?

Kto wystawia fakturę korygującą po wycofaniu przez sprzedawcę upoważnienia dla nabywcy do wystawiania faktur sprzedaży

Do niedawna na podstawie upoważnienia sprzedawcy wystawialiśmy faktury w imieniu i na rzecz sprzedawcy w ramach samofakturowania. Sprzedawca wycofał nam jednak upoważnienie. Teraz oka¬zało się, że jedna z faktur wystawionych jeszcze przez nas wymaga korekty. Kto powinien wystawić fakturę korygującą - my czy sprzedawca?

Czy w przypadku samofakturowania konieczne jest uzyskanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej

Wystawiamy faktury sprzedaży na zasadzie samofakturowania, na podstawie upoważnienia udzielonego nam przez sprzedawcę. Wystawiamy również faktury korygujące do faktur sprzedażowych, które przesyłamy sprzedawcy. Czy w przypadku samofakturowania mamy obowiązek otrzymać od sprzedawcy potwierdzenie odbioru przesłanej mu faktury korygującej?

Jakie zasady korygowania faktur stosować do faktur wystawionych przed 2014 r.

Musimy skorygować kilka faktur wystawionych w 2011 i 2012 r. Czy wystawiając teraz faktury korygujące powinniśmy stosować zasady wystawiania korekt, które obowiązywały w tamtych latach?

Jaką formę musi mieć potwierdzenie odbioru faktury korygującej

Wysłaliśmy do kontrahenta w jednej przesyłce kilka różnych dokumentów, m.in. umowę, zamówienie i potwierdzenie przelewu. Wśród nich znajdowała się również jedna faktura korygująca. Kontrahent na potwierdzeniu odbioru wpisał, że potwierdza odbiór umowy i pozostałych dokumentów, nie odnosząc się wyraźnie do faktury korygującej. Czy możemy uznać takie potwierdzenie odbioru za wystarczające?

Czy konieczna jest korekta dokumentu WZ w związku z wystawieniem faktury korygującej

Wystawiliśmy fakturę korygującą w związku z błędnymi ilościami poszczególnych towarów wykazanymi na fakturze pierwotnej. Do faktury sprzedaży wystawiliśmy zgodny z jej treścią dokument WZ w momencie wydania tego towaru z magazynu. Ilości wydanych towarów były natomiast zgodne z umową, przesłanym nam przez klienta zamówieniem oraz dokumentami potwierdzającymi przyjęcie tych towarów przez klienta. Czy teraz powinniśmy wystawić dodatkowo dokument korygujący WZ?

Czy trzeba skorygować fakturę niezgodną z umową

Sprzedawca wystawił nam fakturę, w której znalazły się dane niezgodne z ustaleniami umownymi pomiędzy nami (m.in. jest krótszy termin płatności i wyższa od ustalonej kwota pierwszej raty wynagrodzenia, które ma być zapłacone przez nas w trzech częściach). Czy możemy domagać się skorygowania tej faktury, by była ona zgodna z umową?

Czy można domagać się wystawienia faktury korygującej do faktury nieoznaczonej jako oryginał

Sprzedawca wystawił nam fakturę, jednak nie oznaczył przekazanego nam egzemplarza jako orygi¬nał. Czy możemy domagać się, aby to zrobił, wystawiając stosowną korektę? Obawiamy się, że - w razie braku jednoznacznego oznaczenia naszego egzemplarza jako oryginał - organ podatkowy za¬kwestionuje nam odliczenie VAT z tej faktury.

Jak rozliczać faktury korygujące niedoręczane nabywcom

Najemcom lokali komunalnych w naszych zasobach gminnych naliczamy co miesiąc opłaty czynszowe, na podstawie danych zawartych w umowach najmu. Zmiany w umowach dokonywane są aneksami na bieżąco, na podstawie wniosków najemców i dotyczą m.in. zmiany liczby osób zamieszkujących dany lokal. Okres, którego dotyczą korekty faktur, uzależniony jest od zdarzenia powodującego zmiany naliczenia opłaty czynszowej – w tym ww. zmian liczby osób zamieszkujących lokal, bądź wynikają z rozliczeń mediów. Faktury wystawiane najemcom nie są im doręczane – księgujemy je tylko w naszym systemie. Czy w przypadku dokonania korekty takiej faktury musimy uzyskać potwierdzenie jej odbioru od najemcy? Nadmieniamy, że faktury korygujące będą powodowały zarówno zwiększenie, jak i zmniejszenie podstawy opodatkowania i podatku należnego.

Duplikaty faktur - problemy, pytania, odpowiedzi

Kwestia wystawiania duplikatów faktur budzi wątpliwości podatników. Czy można wystawić duplikat w formie elektronicznej do faktury wystawionej w formie papierowej? Czy trzeba wystawić duplikat do faktury wystawionej w formie elektronicznej Czy można wystawić duplikat faktury po zakończeniu działalności? Czy można wystawić duplikat faktury korygującej? Odpowiedzi na te pytania prezentujemy w dalszej części artykułu.

Centralna Baza Faktur – kafkowska kontrola, czy realne uszczelnienie systemu podatkowego?

Ministerstwo Finansów pracuje nad systemem wprowadzającym obligatoryjne rejestrowanie faktur VAT w formie elektronicznej. Usprawnienie kontrolnych możliwości fiskusa poprzez centralny rejestr faktur jest również elementem programu liczącego na zwycięstwo wyborcze PiS. Warto więc przyjrzeć się szczegółom rozwiązań i przykładom z zagranicy.

Jak ująć na fakturze koszty transportu sprzedawanego towaru

Firmy działające w branży sprzedaży wysyłkowej, niejednokrotnie obciążają nabywcę kosztami transportu. To na nich spoczywa obowiązek odprowadzenia podatku i wystawienia dokumentu, który dokumentuje sprzedaż oraz koszty wysyłki. Jednak ujęcie na fakturze kosztów wysyłki sprzedanego towaru nie jest oczywistą kwestią.

E-FAKTURY – prawne ABC

Faktury elektroniczne to coraz częściej stosowane rozwiązanie. Rok do roku przyrost liczby e-dokumentów dotyczących transakcji sięga globalnie 20 procent. Faktura elektroniczna to oszczędność czasu, papieru, kosztów wydruku, wysyłki i jednocześnie łatwość przechowywania i dostępu. Coraz głośniej mówi się o państwach, takich jak Brazylia, gdzie wprowadzono centralną ewidencję faktur (oczywiście w postaci elektronicznej), co uszczelnia system podatkowy i zapobiega nieprawidłowościom w płaceniu podatków, ale równocześnie pozwala na korzystanie z oszczędności przez większość przedsiębiorców oraz pozytywnie wpływa na bezpieczeństwo obrotu. Warto zatem powtórzyć ogólne założenia prawne dotyczące stosowania faktur elektronicznych.

Czy nabywca może „zmusić” sprzedawcę do wystawienia faktury?

Nabywca, który zwróci się do sprzedawcy z prośbą o wprowadzenie zmian na fakturze, która jest w pełni zgodna z prawem, może spotkać się z jego odmową. W takim przypadku „zmuszenie” przedsiębiorcy do podjęcia jakichkolwiek działań nie jest możliwe. Ale zdarzają się sytuacje, kiedy do wystawienia faktury albo jej poprawy obligują przepisy.

Kontrahent nie wystawia faktury VAT - co można zrobić?

Zawarliśmy umowę o dostawę kilku partii towaru. Za jedną część towaru zapłaciliśmy na podstawie faktury pro forma, za drugą – otrzymaliśmy fakturę zaliczkową, a kolejna, trzecia partia dopiero ma przyjść. Ale już wiadomo, że kontrahent ma problem z prawidłowym udokumentowaniem transakcji i jak na razie nie możemy się doprosić faktury sprzedaży do pierwszej partii (do faktury pro forma). Z fakturą zaliczkową jakoś by się dało zaksięgować część transakcji, lecz w przypadku faktury pro formy takiej możliwości nie mamy. Jak zmotywować kontrahenta do wystawienia faktury?

Coraz więcej e-faktur w Polsce i na świecie

E-faktura (faktura elektroniczna) to rozwiązanie cieszące się coraz większą popularnością w Polsce i na świecie. W 2015 roku wystawiono 42 miliardy faktur elektronicznych, a wzrost rok do roku szacowany jest na 10-20%.

Jak udokumentować zmianę nabywcy towaru na fakturze

Sprzedaliśmy towar klientowi, który podał nam błędne dane nabywcy, niezbędne do wystawienia faktury VAT. Okazało się bowiem, że klient ten kupował u nas osobno akcesoria informatyczne dla kilku swoich usługodawców (w ich imieniu) i pomyłkowo zamienił zlecenia oraz dane dwóch z nich. Obecnie firmy zwróciły się do nas z prośbą o poprawienie zaistniałej pomyłki. Czy w takiej sytuacji musimy wystawiać fakturę korygującą, czy możliwa jest korekta błędnych danych notą?