REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Akcyza, Stawki podatkowe

Zwrot akcyzy - nowy wzór wniosku

Od 24 lipca 2013 r. będzie obowiązywał nowy wzór wniosku o zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej.

Akcyza na gaz ziemny 2013

Od 1 listopada 2013 r. akcyza obejmie wyroby gazowe, takie jak gaz ziemny i inne węglowodory. 9 lipca 2013 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym, przedłożony przez ministra finansów.

Akcyza na gaz od 1 listopada 2013 r.

Od 1 listopada 2013 r. Polska musi implementować postanowienia Dyrektywy Energetycznej w zakresie opodatkowania akcyzą gazu ziemnego. Czy akcyza na wyroby gazowe sprawi więcej problemów niż ta dotycząca wyrobów węglowych?

Nowe stawki za wywóz śmieci od 1 lipca 2013 r.

Radni Warszawy przyjęli nowe stawki za wywóz śmieci, które będą obowiązywały od 1 lipca 2013 r. Nowe stawki są tymczasowe i mniejsze o połowę niż planowane.

REKLAMA

Zwrot akcyzy za paliwo rolnicze - nowe zasady od 13 czerwca 2013 r.

Od 13 czerwca 2013 r. obowiązywały będą nowe zasady dotyczące zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego w produkcji rolnej.

Nowelizacja ustawy o zwrocie akcyzy za paliwo rolnicze

13 czerwca br. wejdzie w życie ustawa z dnia 8 marca 2013 r. o zmianie ustawy o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej.

Ewidencja akcyzy na węgiel - jak zmienią się przepisy?

Ewidencja akcyzy na węgiel jest obecnie w fazie nowelizacji. Prezentujemy najważniejsze z punktu widzenia treści umów zmiany przepisów.

Zmiany stawek VAT od 1 kwietnia 2013 r.

Od 1 kwietnia 2013 r. zmienione zostały stawki VAT na wiele wyrobów i usług. W większości przypadków stawka VAT uległa podwyższeniu. Najbardziej popularny przykład to podwyżka stawki VAT na kawy typu latte. Nie jest to jednak jedyna zmiana.

REKLAMA

Zwrot akcyzy za paliwo rolnicze - nowe przepisy

24 kwietnia prezydent podpisał nowelizację ustawy o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej - poinformowała Kancelaria Prezydenta.

Zmiana stawek opłaty skarbowej

W związku z nowelizacją ustawy o środkach ochrony roślin, od 27 kwietnia 2013 r. zmienia się wykaz przedmiotów opłaty skarbowej oraz stawki opłaty skarbowej dla działalności w zakresie środków ochrony roślin.

Najważniejsze zmiany w VAT od 1 kwietnia 2013 r.

W dniu 1 kwietnia 2013 r. weszła w życie część przepisów ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r., poz. 35). Nowelizacja wprowadziła wiele zmian porządkujących (dostosowujących przepisy krajowe do regulacji unijnych), mających znaczenie dla wszystkich podatników podatku VAT.

Wyższe podatki dla najbogatszych - projekt ustawy

Prawo i Sprawiedliwość chce, aby najbogatsi płacili wyższe podatki. Ma to być najważniejszy element projektu nowej ordynacji podatkowej, nad którym pracuje PiS.

Ewidencja wyrobów akcyzowych i składy podatkowe

Wpisów do ewidencji informacji dotyczących wyrobów akcyzowych o kodach CN 3811 11 10, 3811 11 90, 3811 19 00 i 3811 90 00 zużywanych do wyprodukowania w składzie podatkowym innych wyrobów akcyzowych należy dokonywać nie rzadziej niż raz dziennie. Dotychczas nie było takiego obowiązku.

Program e-Cło ma ruszyć w 2014 r.

Program e-Cło na półmetku realizacji - ma ruszyć do końca 2014 roku. Nowe rozwiązania mają na celu ułatwić przedsiębiorcom wszelkie procedury związane z pobieraniem cła i akcyzy.

Kiedy organ podatkowy nie może odmówić wydania interpretacji podatkowej

W sytuacji, gdy organ miał wątpliwości co do poprawności przedstawienia stanu faktycznego przez spółkę we wniosku, mógł zastosować rozwiązanie przewidziane przez art.14b § 3 Ordynacji podatkowej. Zgodnie z tym przepisem składający wniosek zobowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Jeśli okaże się, że wniosek powyższych wymogów nie spełnia, to wówczas organ wydaje postanowienie w sprawie pozostawienia wniosku bez rozpoznania. Jednakże wydanie takiego postanowienia powinno być poprzedzone wezwaniem wnioskodawcy do uzupełnienia lub poprawienia wniosku.

Podatek od nieruchomości – najpóźniej 15 marca zapłać pierwszą ratę

15 marca mija termin zapłaty pierwszej raty podatku od nieruchomości przez osoby fizyczne. Przedsiębiorca, który prowadzi działalność w budynku o powierzchni 200 m. kw. stojącym na 200-metrowej działce zapłaci 4740 zł podatku. Gdyby tę samą nieruchomość wykorzystywał tylko na cele mieszkalne zapłaciłby tylko 236 zł podatku (ponad 20 razy mniej !).

Podatek od transakcji finansowych w UE

14 lutego 2013 r. Komisja Europejska ustaliła szczegóły dotyczące podatku od transakcji finansowych, który ma zostać wprowadzony w ramach tzw. wzmocnionej współpracy. Stawki podatkowe wynosić mają: 0,1 % od obrotu akcjami i obligacjami oraz 0,01 % od transakcji na instrumentach pochodnych.

Pierwsza rata podatku od środków transportu

Pierwszą ratę podatku od środków transportu należy wpłacić do 15 lutego. Podatek od środków transportu płacą właściciele pojazdów powyżej 3,5 ton, między innymi przyczep i autobusów. Użytkownicy mniejszych pojazdów nie muszą go rozliczać.

Zwrot akcyzy od paliwa wykorzystywanego w produkcji rolnej

Limit zwrotu akcyzy zawartej w cenie paliwa wykorzystywanego w produkcji rolnej za 2013 r.

Będzie akcyza na gaz ziemny do celów opałowych

Od 1 listopada 2013 r. gaz ziemny do celów opałowych będzie objęty akcyzą. Resort finansów planuje jednak szereg zwolnień z obowiązku płacenia akcyzy.

Akcyza od energii elektrycznej produkowanej z biogazu

Podmiot prowadzi oczyszczalnię ścieków i jednym z produktów ubocznych procesów oczyszczania ścieków są osady ściekowe. W wyniku procesu fermentacji osadów ściekowych powstaje biogaz (kod CN 2711 29 00), który służy do produkcji energii elektrycznej w elektrowni biogazowej.

Które aromaty spożywcze są zwolnione z akcyzy?

Zwolniony z podatku akcyzowego jest alkohol etylowy zawarty w olejkach eterycznych lub mieszaninach substancji zapachowych, stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości.

Akcyza od ambulansów

Sprzedaż samochodów sanitarnych (karetki, ambulanse) klasyfikowanych do kodu CN 8703, uzyskanych wskutek dokonania przeróbki samochodów klasyfikowanych wcześniej do kodu CN 8704, przed ich pierwszą rejestracją na terytorium kraju podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Wolne od akcyzy są natomiast pojazdy mechaniczne specjalnego przeznaczenia (specjalistyczne) objęte poz. 8705 nomenklatury.

Akcyza na cydr 2013

Stawka akcyzy na cydr spadła od początku 2013 roku do 97 złotych od 1 hektolitra (do końca 2012 r. wynosiła 158 złotych), czyli do poziomu opodatkowania akcyzą piwa. Dotąd, głównie z uwagi na opodatkowania, produkcja tego trunku w Polsce praktycznie nie istniała. Branża szacuje, że w ciągu pięciu lat sprzedaż cydru może osiągnąć wartość około dwóch procent rynku piwa.

Zwrot akcyzy od samochodu osobowego

Uprawnionym do żądania zwrotu akcyzy od samochodu osobowego przy dostawie wewnątrzwspółnotowej jest podmiot, który nabył prawo rozporządzania samochodem jak właściciel, dokonał dostawy wewnątrzwspólnotowej i wykazał, że akcyza od samochodu została zapłacona w kraju.

Podatnik VAT wynajmuje mieszkanie – skutki podatkowe

Czynny podatnik podatku od towarów i usług prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą – handel detaliczny. W marcu 2012 r. kupił mieszkanie i od 1 października 2012 r. będzie je wynajmował studentom na cele mieszkaniowe. Mieszkanie nie zostało wprowadzone do ewidencji środków trwałych, podatnik nie ma w swoim przedmiocie działalności wynajmu mieszkań. Czy prywatny wynajem mieszkania powinien być wykazany w deklaracji VAT-7? Jeśli tak, to z jaką stawką?

Procedura zawieszenia poboru akcyzy a powstanie zobowiązania podatkowego

Funkcjonująca w podatku akcyzowym procedura zawieszenia poboru akcyzy umożliwia oddalenie w czasie momentu zapłaty akcyzy, pomimo zaistnienia czynności stanowiących przedmiot opodatkowania akcyzą i powstania obowiązku podatkowego.

Jak założyć i prowadzić ewidencję wyrobów węglowych?

Większość podmiotów zużywających wyroby węglowe może korzystać ze zwolnienia od akcyzy pod warunkiem, prowadzenia odpowiedniej ewidencji zużycia wyrobów węglowych. W niniejszym artykule przedstawione zostaną zasady tworzenia i prowadzenia tego rodzaju ewidencji.

Jaka stawka VAT od karnetu na siłownię

Przedsiębiorca planujący sprzedaż karnetów na siłownię powinien dokładnie sprawdzić kwestię opodatkowana VAT sprzedaży takich wejściówek, ponieważ stanowisko fiskusa i sądów nie jest w tym przypadku jednakowe.

Zwrot akcyzy od paliwa rolniczego w 2013 r.

Poznaj limit zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie paliwa wykorzystywanego w produkcji rolnej w 2013 r., a także praktyczne informacje dotyczące zasad ubiegania się o zwrot akcyzy.

Zwolnienie z obowiązku oznaczania znakami akcyzy

Minister Finansów przedłużył do końca 2014 r. stosowanie zwolnień z obowiązku oznaczania znakami akcyzy wyrobów akcyzowych.

Jakie stawki podatków i opłat lokalnych obowiązują w 2013 r.

Oto górne granice stawek kwotowych podatków i opłat lokalnych, które obowiązują w 2013 r. W porównaniu z rokiem ubiegłym stawki wzrosły o 4 proc.

Co przynosi ustawa okołobudżetowa?

Zmiany wprowadzane ustawą dotyczą m.in. świadczeń finansowanych z PFRON, podatku akcyzowego, zasad odliczenia podatku VAT w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz paliw do tych samochodów.

Energia z własnego generatora – czy trzeba płacić akcyzę?

Z uwagi na wysokie ceny coraz więcej firm decyduje się na produkcję energii elektrycznej na własne potrzeby. Jednakże należy pamiętać, że polska ustawa o podatku akcyzowym zalicza energię elektryczną do wyrobów akcyzowych. Warto więc omówić zasady opodatkowania akcyzą energii elektrycznej produkowanej właśnie na własne potrzeby.

Jaka stawka VAT dla montażu markiz w budownictwie mieszkaniowym

Montaż markiz w obiektach budownictwa mieszkaniowego może być uznany za opodatkowane stawką 8% modernizację lub remont. Jeśli obiekt budowlany był wyposażony w markizy, to ich wymiana z zastosowaniem innych wyrobów niż użyte pierwotnie będzie stanowiła remont. Jeśli nie, to ich instalacja będzie modernizacją budynku poprzez jego unowocześnienie i dostosowanie do współczesnych standardów budownictwa. Montaż markiz spowoduje zmianę parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego budynku.

Stawka 0% VAT dla WDT – warunki zastosowania

Aby wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów była opodatkowana stawką 0% VAT trzeba spełnić pewne warunki. Kontrahenci muszą mieć numery identyfikacyjne do transakcji wewnatrzwspólnotowych i muszą je wskazać na fakturze potwierdzającej dokonanie sprzedaży. Ponadto podatnik musi (przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej) dysponować dowodami dostarczenia towarów do nabywcy na terytorium innego państwa członkowskiego UE.

Korekta faktury VAT bez wpływu na rozliczenie akcyzy od samochodów

Otrzymanie faktur korygujących sprzedaż samochodów osobowych pozostaje bez wpływu na sposób obniżenia kwoty należnej akcyzy o kwotę akcyzy zapłaconą przy nabyciu samochodów osobowych przed pierwszą rejestracją. Dlatego dealer nie jest zobowiązany do rozliczenia podatku akcyzowego wynikającego z faktur korygujących.

Odpowiedzialność solidarna współwłaścicieli ciężarówki

Podatek od środków transportowych jest podatkiem lokalnym sprawiającym trudności tym, którzy mają go płacić. Opodatkowaniu tym podatkiem podlegają przede wszystkim właściciele samochodów o dopuszczonej masie całkowitej powyżej 3,5 tony. Jeżeli samochód posiada więcej niż jednego właściciela, podatnikami stają się wszyscy właściciele, odpowiadający solidarnie. Uregulowanie przez jednego z właścicieli zobowiązań wobec fiskusa powoduje wygaśnięcie wobec pozostałych.

Podatek od nieruchomości 2013 – wysokość stawek zależna od gminy

W 2013 roku podwyżki podatku od nieruchomości mogą dotknąć właścicieli nieruchomości. Podwyżka maksymalnych stawek o wskaźnik inflacji, zawarta w obwieszczeniu Ministra Finansów nie oznacza jednak obowiązku obciążenia tym podatkiem. Ostateczna decyzja w sprawie konkretnych stawek podatkowych należy do gmin. Dlatego też warto zapoznać się z uchwałami rad gmin.

Akcyza na węgiel 2012 – 10 miesięcy doświadczeń, setki interpretacji, kilkaset milionów złotych kosztów

Urzędy i Izby Celne uczą się akcyzy na węgiel razem z podatnikami! A sami podatnicy przechodzą w trakcie rozliczania tego podatku prawdziwą drogę przez mękę, przede wszystkim wskutek źle napisanych przepisów. Podatnikom nie pomagają też rozbieżne interpretacje organów podatkowych i nieliczne jeszcze orzecznictwo sądów.

Akcyza na samochody 2013 / 2014

Sprowadzane z zagranicy samochody osobowe klasyfikowane do kodu CN 8703 (nowe i używane) obciążone są m.in. akcyzą (3,1% od aut o pojemności silnika do 2 litrów, 18,6% powyżej 2 litrów). Minister Finansów udzielił obszernych wyjaśnień jak kwalifikować samochód jako osobowy. Wyjaśnienia te pozostają aktualne również w 2014 roku.

Sprawdź banderolę przez internet

Każdy może sprawdzić przez internet, czy banderola na zakupionym wyrobie akcyzowym jest autentyczna (legalna). Taka informacja może bardzo pomóc w identyfikacji np. nielegalnie rozlewanego alkoholu.

Kiedy stawki podatkowe i bilansowe mogą się od siebie różnić?

W większości mikro i małych przedsiębiorstw które podlegają pod ustawę o rachunkowości, czyli prowadzą pełną księgowość, polityka rachunkowości dotycząca amortyzacji dostosowana jest do przepisów podatkowych. Jednak zdarza się, że stawki amortyzacyjne, bilansowa i podatkowa, z różnych powodów odbiegają od siebie. Wówczas powstaje kłopot, jak zaewidencjonować takie zdarzenie gospodarcze, aby żaden koszt nie został ominięty.

Podatek od środków transportowych 2013

Przedstawiamy maksymalne i minimalne stawki podatku od środków transportowych obowiązujące w 2013 roku określone obwieszczeniami Ministra Finansów.

Zezwolenie wyprowadzenia – czyli jak wyprowadzać swoje wyroby akcyzowe z cudzego składu podatkowego

W obecnych realiach gospodarczych, coraz częściej możemy spotkać się z usługą magazynowania wyrobów akcyzowych w składach podatkowych wykonywaną na rzecz podmiotów, które nie mogą lub z przyczyn ekonomicznych nie chcą prowadzić składu podatkowego. W przypadku, gdy podmiot zdecyduje się na przechowywanie swoich wyrobów akcyzowych w cudzym składzie podatkowym, musi być świadomy warunków, jakie wiążą się z wyprowadzaniem wyrobów akcyzowych z cudzego składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Samochody kolekcjonerskie – bez akcyzy i cła, z niższym VAT

Sprowadzając samochód kolekcjonerski lub zabytkowy spoza Unii Europejskiej nie zapłacimy cła ani akcyzy, a VAT wyniesie tylko 8%. Gdy importujemy (spoza UE) samochód niebędący przedmiotem kolekcjonerskim – trzeba zapłacić VAT wg stawki 23%, a ponadto cło i akcyzę. Problemem jest to, że nie ma dokładnej definicji samochodu kolekcjonerskiego.

Akcyza na papierosy i inne wyroby tytoniowe 2013

Od początku 2013 r. czeka nas kolejna podwyżka akcyzy na papierosy i inne wyroby tytoniowe. Tym razem o ok. 5%, co może się przełożyć na dodatkowe 60 gr na paczce papierosów. Akcyza i VAT stanowić będą już ponad 81% ceny papierosów.

Akcyza 2013 – droższe papierosy i inne zmiany

W 2013 r. o 5% zwiększy się akcyza na papierosy i inne wyroby tytoniowe. Akcyzą zostanie objęty susz tytoniowy. Określone zostaną stawki akcyzy na cydr i perry. Rozszerzony ma zostać katalog wyrobów akcyzowych, do których ma zastosowanie procedura zawieszenia poboru akcyzy.

Podatek od nieruchomości 2013 – jak zwykle stawki maksymalne rosną

W 2013 roku obowiązywać będą wyższe stawki maksymalne podatku od nieruchomości i innych podatków i opłat lokalnych. Podwyżki mogą dotknąć właścicieli nieruchomości, samochodów ciężarowych, handlujących na targowiskach czy wyjeżdżających do uzdrowisk. Mogą, bo decyzja o ich uchwaleniu należy do rad gmin.

Podatek od dochodów z działalności rolniczej – rolnik uwzględni koszty

Podatki płacone przez rolników mają zależeć od wielkości osiąganych przez nich zarobków, a nie tylko wielkości posiadanego gospodarstwa. Rząd ma do wyboru kilka możliwości. Gdyby zastosował zasady obowiązujące np. w Holandii, rolnicy – traktowani de facto jak przedsiębiorcy – płaciliby podatek od dochodu, a zatem mogliby w rozliczeniu uwzględniać poniesione koszty.

REKLAMA