REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Amortyzacja podatkowa, Koszty uzyskania przychodu

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Amortyzacja samochodu od którego można odliczyć tylko 50% VAT

W związku z obowiązującą od 1 kwietnia 2014 r. nowelizacją ustawy o podatku od towarów i usług i nowymi zasadami odliczania VAT od samochodów osobowych, podatnicy mają wątpliwości, czy pojazd, od którego przysługuje tylko 50-procentowe odliczenie VAT, może być amortyzowany?

Kiedy ująć w pkpir zakup materiałów i towarów handlowych

Kiedy w księdze przychodów i rozchodów ująć fakturę na zakup materiałów lub towarów handlowych, jeżeli fakturę tę otrzymano wcześniej, niż ww. materiały/towary? Czy z dokonaniem wpisu należy poczekać do momentu otrzymania materiałów/towarów? W którym miesiącu zaliczyć wydatek do kosztów uzyskania przychodów – w miesiącu wystawienia faktury, czy otrzymania materiałów/towar (gdy miesiące te są inne)? Czy ma znaczenie, czy miesiąc, w którym wystawiono fakturę, jest już „zamknięty”? Powyższe rodzi wątpliwości zwłaszcza w związku z istniejącą od 1 stycznia 2014 r. możliwością wystawiania faktur 30 dni przed dokonaniem dostawy towarów.

Czy nieodliczony VAT od wydatków na samochód jest kosztem podatkowym?

Podatnicy mają ciągle wątpliwości czy nieodliczony podatek VAT od wydatków poniesionych na samochód osobowy jest kosztem uzyskania przychodu z punktu widzenia podatku dochodowego.

Zakup licencji do programu komputerowego i jego aktualizacja – rozliczenie CIT

Licencje do programów komputerowych stanowią co do zasady wartości niematerialne i prawne (art. 16b ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT). Warunkiem takiej kwalifikacji jest przyjęcie, że są one wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą, przewidywany okres ich używania jest dłuższy niż rok i nadają się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania.

Środki trwałe zakupione z dotacji z PUP - czy można je amortyzować?

Osoby zarejestrowane jako bezrobotne mogą ubiegać się o dotację na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Dotacja jest przyznawana przez Powiatowe Urzędy Pracy i ma charakter jednorazowy. Jest przeznaczona na pokrycie kosztów związanych z podjęciem działalności gospodarczej, a więc z otrzymanych środków można, między innymi, sfinansować zakup środków trwałych i urządzeń.

Amortyzacja środka trwałego otrzymanego w drodze darowizny

Odpisy amortyzacyjne z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywane od składników majątku nabytych w drodze spadku lub darowizny mogą stanowić koszty uzyskania przychodów.

Wydatki poniesione na czasowo nieużywany środek trwały

Czy mimo czasowego nieużywania części budynku, stanowiącego środek trwały w prowadzonej działalności gospodarczej, spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów ponoszone wydatki na ubezpieczenie, ochronę, energię elektryczną i ogrzewanie dotyczące tej części budynku?

Reprezentacja w podatku dochodowym, to nie przedstawicielstwo

Reprezentacja w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT jest działaniem mającym na celu wykreowanie i utrwalenie pozytywnego wizerunku podatnika wobec innych podmiotów. W tym znaczeniu jest to każde działanie skierowane do potencjalnych kontrahentów lub do osób trzecich w celu stworzenia konkretnego i oczekiwanego wizerunku podatnika dla potrzeb ułatwienia zawarcia umowy lub stworzenia korzystnych warunków dla zawarcia tej umowy. Organ bezpodstawnie utożsamił pojęcie reprezentacji w rozumieniu wskazanego przepisu z pojęciem przedstawicielstwa.

Odszkodowanie dla pracownika kosztem uzyskania przychodów

Wypłacone przez spółkę odszkodowanie na rzecz byłego pracownika z tytułu nieprawidłowego rozwiązania z nim umowy o pracę miało związek z uzyskanym przychodem (zostało poniesione w celu uzyskania przychodu) i jako takie winno stanowić koszt uzyskania przychodów, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Kredyt w firmie - rozliczenie w pkpir

Do prawidłowego rozliczenia kredytu konieczne jest posiadanie szczegółowego harmonogramu spłat. W harmonogramie powinna być informacja, która część raty dotyczy kapitału, a która odsetek. Kapitałowa część raty nie jest kosztem, ponieważ została już ujęta na podstawie dokumentów zakupu. Kosztem jest odsetkowa część raty (w dacie jej opłacenia).

Jak obniżyć podatek dochodowy w firmie – kilka możliwości

Przedsiębiorcy rozliczający się na zasadach ogólnych (skalą podatkową lub podatkiem liniowym) mogą obniżyć wysokość podatku dochodowego poprzez wpisanie do książki przychodów i rozchodów wielu poniesionych kosztów. Co to oznacza dla przedsiębiorcy? Im wyższe koszty uzyskania przychodu, tym niższy dochód do opodatkowania - a tym samym niższa kwota zaliczki na podatek dochodowy.

Kiedy odsetki od kredytu można zaliczyć do kosztów

Odsetki od kredytu, zaciągniętego przez przedsiębiorcę w celu utrzymania i poprawy płynności finansowej firmy, jeżeli zostały zapłacone i nie zwiększają kosztów inwestycji, mogą stanowić koszt uzyskania przychodu.

Zakup „towarów świątecznych” a korekta kosztów w CIT

W przypadku uregulowania zobowiązania z tytułu nabycia towarów świątecznych w terminie 90 dni od dnia rozpoczęcia ich sprzedaży, brak będzie podstaw do korygowania kosztów uzyskania przychodów w świetle art. 15b ustawy o CIT.

Czy opłata wstępna oraz raty leasingowe stanowią koszt uzyskania przychodów?

Czy podatnik ma prawo do zaliczenia jednorazowo w ciężar kosztów uzyskania przychodów opłatę wstępną i manipulacyjną, poniesioną w związku z zawartą w kwietniu i lipcu umowami leasingu operacyjnego samochodów osobowych?

Klimatyzacja w kosztach uzyskania przychodów

Zwalczając falę upałów, zmniejszymy nasze zobowiązanie podatkowe. Zakup klimatyzacji do biura czy auta, a także koszty jej montażu czy serwisu zalicza się do kosztów firmy.

Odmrożenie skali podatkowej najwcześniej w 2017 r.

Przyjęty przez rząd w kwietniu tego roku „Wieloletni plan finansowy państwa” na lata 2014-2017 zakłada, że do 2017 r. po raz kolejny utrzymane zostaną na obecnym poziomie: kwota wolna od podatku - 3091 zł rocznie, koszty uzyskania przychodu - 1335 zł rocznie, jak również próg podatkowy - 85 528 zł rocznie.

Wydatki sfinansowane dotacją mogą być kosztem podatkowym

Osoba prowadząca działalność gospodarczą, która za środki dotacji z urzędu pracy kupi towar lub wyposażenie nie zaliczające się do środków trwałych - może zaliczyć takie wydatki do kosztów uzyskania przychodów.

Prowizja od kredytu - jednorazowy koszt w dacie poniesienia

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 5 maja 2014 r. (sygn. II FSK 1443/12) potwierdził, że prowizja od kredytu stanowi jednorazowy koszt w dacie poniesienia pomimo, że dla celów bilansowych stanowi wydatek rozliczany w czasie.

Grzywny i mandatu nie zaliczysz do kosztów uzyskania przychodów

Grzywny za spóźnioną zapłatę podatku czy mandatu drogowego przedsiębiorca nie będzie mógł rozliczyć w kosztach firmy i tym samym obniżyć o ich wartość należnego fiskusowi podatku.

Czy prawo do kosztów uzyskania przychodu zależy od daty sprzedaży na fakturze?

Na prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu poniesionych wydatków wpływ ma ich związek z uzyskaniem przychodów (zachowaniem, zabezpieczeniem ich źródła). O momencie potrącenia tych kosztów (zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów) decyduje rodzaj związku kosztów uzyskania przychodów z przychodami.

Korekta kosztów z tytułu „zatorów płatniczych” – płatność w ratach

Jeżeli do dnia upływu terminów, o których mowa w art. 15b ust. 1 i 2 ustawy o CIT, (tj. 30 dni od terminu płatności i 90 dni od dnia zaliczenia odpisu amortyzacyjnego do kosztów), zaliczona do kosztów uzyskania przychodów część odpisów amortyzacyjnych znajduje pokrycie w dokonanych płatnościach, to nie powinno mieć miejsca zmniejszenie kosztów.

Przekazanie środka trwałego na cele osobiste - korekta kosztów

Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych istnieje możliwość zaliczenia środków trwałych bezpośrednio w koszty prowadzonej działalności, pod warunkiem, że ich wartość przekracza 3.500 zł, a przewidywany okres użytkowania jest nie dłuższy niż 12 miesięcy. Stosując jednorazowe odliczenie warto jednak zachować ostrożność.

Koszty wytworzenia środka trwałego

Wydatki poniesione w związku z wytworzeniem środka trwałego przed oddaniem owego środka do używania zalicza się do kosztów wytworzenia. Nie może tego jednak uczynić właściciel ani użytkownik wieczysty gruntu w stosunku do opłat powiązanych z prawem własności czy byciem użytkownikiem wieczystym.

Jak amortyzować budynek mieszkalny

Właściciel firmy kupił przedwojenny budynek mieszkalny. Wynajmował go w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, ale nie wprowadził go do ewidencji środków trwałych. W 2013 r. budynek ten został wprowadzony do ewidencji środków trwałych. Czy można go traktować jako budynek używany i amortyzować według stawki 10%?

Czy spółka rozliczająca stratę, może obniżyć stawkę amortyzacji do zera?

Na podstawie art. 16i ust. 5 ustawy o CIT, podatnicy mogą obniżać podane w Wykazie stawek amortyzacyjnych stawki dla poszczególnych środków trwałych. Zmiany stawki dokonuje się począwszy od miesiąca, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji albo od pierwszego miesiąca każdego następnego roku podatkowego.

Zmiana stawek amortyzacyjnych wg ustawy o CIT

W przypadku podmiotów dokonujących odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych pojawia się wątpliwość czy mogą czasowo obniżać stawki amortyzacji dla celów podatkowych w odniesieniu do wybranych środków trwałych do dowolnej wysokości (w tym nawet do 0%).

Amortyzacja metodą liniową - obniżenie stawek

Podatnik może obniżyć stawki amortyzacyjne dla wybranych środków trwałych amortyzowanych metodą liniową, przy uwzględnieniu, iż zmiany stawek dokonuje się od pierwszego miesiąca każdego następnego roku podatkowego, stosownie do art. 16i ust. 5 ustawy o CIT. Wysokość obniżenia stawki dla danego środka trwałego jest dowolna, wobec czego podatnik ma prawo obniżyć stawkę amortyzacyjną również do poziomu 0,1%.

Amortyzacja środka trwałego używanego sezonowo

Jak dokonać amortyzacji środka trwałego, z którego przedsiębiorca nie korzysta przez cały rok, ale jedynie przez kilka miesięcy, np. tylko w sezonie wakacyjnym? Czy taka amortyzacja wiąże się ze stratą podatkową?

Środki trwałe wykorzystywane sezonowo - amortyzacja

Niektóre środki trwałe są wykorzystywane przez podatników jedynie sezonowo (np. tylko w wakacje). Te środki trwałe są amortyzowane w inny sposób, niż wykorzystywane całorocznie.

Jak dokonać amortyzacji samochodu metodą liniową

W porównaniu z innymi dostępnymi metodami amortyzacji, amortyzacja liniowa uchodzi za metodę najprostszą. Stosowanie liniowej metody amortyzacji oznacza, że przedsiębiorca decyduje się na powolny proces zaliczenia zakupu np. samochodu do kosztów uzyskania przychodów.

Czy należy amortyzować wydatek na nabycie domeny internetowej

Spółka z o.o. kupiła od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą prawo do domeny internetowej za 25 000 zł netto. Czy prawo to stanowi wartość niematerialną i prawną, którą spółka powinna amortyzować? Czy też wydatek na zakup domeny spółka może bezpośrednio zaliczyć do kosztów podatkowych?

Wydatki na remont mieszkania kosztem podatkowym najmu

Wydatków na remont mieszkania, poniesionych przez podatnika przed oddaniem lokalu do używania w ramach umowy najmu, nie można zaliczyć bezpośrednio do kosztów podatkowych w dacie ich poniesienia. Wydatki takie mogą stanowić koszty uzyskania przychodu poprzez odpisy amortyzacyjne.

Od czego zależy wysokość raty amortyzacji

W momencie gdy wartość początkowa środka trwałego, która ma wpływ na wysokość kosztów podatkowych, będzie niewspółmiernie wysoka, podatnik niezasłużenie pomniejszy podatek poprzez zawyżone odpisy amortyzacyjne. W takiej sytuacji może zostać pociągnięty do odpowiedzialności karnej skarbowej.

Limity podatkowe 2013

Przedsiębiorcy, którzy przekroczyli w 2012 roku określone limity obrotów utracili możliwość korzystania w 2013 roku z niektórych ułatwień podatkowych. Te limity są sporo niższe niż rok wcześniej. Chodzi tu o małych podatników, ryczałtowców i stosujących księgę przychodów i rozchodów.

Mały podatnik 2013

Ze statusem małego podatnika w PIT, CIT i VAT wiążą się pewne przywileje. Przedsiębiorcy będący małymi podatnikami mają możliwość kwartalnego rozliczania VAT-u i rozliczania VAT metodą kasową, wpłacanie zaliczek na podatek dochodowy tylko raz na kwartał oraz możliwość dokonywania jednorazowych odpisów amortyzacyjnych. Limity dla małych podatników są w 2013 roku mniejsze niż w zeszłym roku.

Remont i ulepszenie w kosztach uzyskania przychodu

Zarówno remont, jak i ulepszenie środka trwałego można, co do zasady, zaliczyć do kosztów podatkowych. Koszty remontu środka trwałego zaliczane są do kosztów uzyskania przychodów w całości w chwili ich poniesienia. Natomiast wydatki na ulepszenie środka trwałego zwiększają jego wartość i dlatego trzeba je rozliczać w czasie poprzez odpisy amortyzacyjne.

Grudniowe koszty zmniejszają PIT i VAT

Chcesz mieć niższy podatek za ostatni okres rozliczeniowy (dotyczy to PIT i VAT) - zrób zakupy firmowe jeszcze w grudniu. Kupując np. biurko, fotel, komputer, czy regał o wartości do 3 500 zł, można obniżyć PIT za 2012 rok. Dla obniżenia VAT-u nie ma znaczenia wartość dokonywanych zakupów. Konieczne jest natomiast uzyskanie faktury jeszcze w tym miesiącu.

Co grozi za niewłaściwe koszty uzyskania przychodu?

Przedsiębiorcy rozliczający podatek dochodowy na zasadach ogólnych lub liniowo dążą do generowania jak najwyższych kosztów, aby uzyskać jak najniższą kwotę podatku. Takie działania mogą jednak prowadzić do ujmowania w kosztach wydatków, które nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodu. Jakie są tego konsekwencje?

Różnice kursowe od własnych środków pieniężnych a ustalenie podstawy amortyzacji

Pytania podatników budzi kwestia, czy trzeba uwzględniać w wartości początkowej środków trwałych zrealizowane różnice kursowe od tzw. własnych środków pieniężnych, które powstają w związku z zapłatą za faktury inwestycyjne przed momentem oddania inwestycji do używania?

Wpis do ewidencji środków trwałych jest niezbędny do rozpoczęcia amortyzacji

Warunkiem koniecznym dla rozpoczęcia amortyzacji podatkowej danego środka trwałego jest jego ujęcie w ewidencji środków trwałych. Nie wystarczy dokument potwierdzający przyjęcie do używania tego środka trwałego.

Beneficjenci dotacji unijnych mogą nie skorzystać z jednorazowej amortyzacji

Jednorazowa amortyzacja, to sposób na szybkie powiększenie kosztów i jednocześnie na niższy podatek dochodowy. Z jednorazowej amortyzacji wydatków inwestycyjnych nie skorzysta przedsiębiorca, który otrzymał dotacje unijne w wysokości ponad 200 tys. euro.

Mały podatnik PIT, CIT i VAT w 2013 r. oraz limit jednorazowej amortyzacji

W 2013 r. status małego podatnika będą mieli ci podatnicy, których przychody brutto nie przekroczą w 2012 r. kwoty 4 922 000 zł. Natomiast limit jednorazowej amortyzacji w roku 2013 wynosi 205 000 zł.

Kiedy strata z inwestycji w obcym środku trwałym może być kosztem

Strata odpowiadająca niezamortyzowanej wartości początkowej inwestycji w obcym środku trwałym, niespełniająca przesłanek z art. 16 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, może zostać zaliczona do kosztów uzyskania przychodów, jeżeli jej powstanie wynika z działań podatnika podjętych dla realizacji celu określonego w art. 15 ust. 1 tej ustawy (czyli w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów). Nie ma potrzeby fizycznej likwidacji tej inwestycji - wystarczy się jej wyzbyć.

Koszty prac rozwojowych – amortyzacja albo jednorazowo do kosztów podatkowych

Wydatki ponoszone w związku z prowadzonymi pracami rozwojowymi zaliczane są do kosztów uzyskania przychodów. Podatnik może je „wrzucić” w koszty jednorazowo lub w pewnym okresie czasu, przy zastosowaniu między innymi odpisów amortyzacyjnych.

Amortyzacja praw własności intelektualnej - zasady i stawki

Na podstawie ustaw o podatkach dochodowych (CIT i PIT) prawa własności intelektualnej, takie jak prawa autorskie, patenty czy prawa do znaków towarowych, zaliczane są do wartości niematerialnych i prawnych, które podlegają amortyzacji. Zobaczmy jakie są zasady amortyzacji tych praw.

Prace rozwojowe nad nowymi produktami i technologiami – kiedy są kosztem uzyskania przychodu

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (CIT) dają podatnikom sporą swobodę wyboru metody odliczania kosztów związanych z pracami nad nowymi produktami i technologiami. Okazuje się jednak, że nawet najbardziej liberalne przepisy mogą być powodem sporu z fiskusem.

Jaką metodę amortyzacji wybrać

Rozpoczynający działalność przedsiębiorcy mogą przyspieszyć rozliczenie kosztów inwestycji stosując jednorazową amortyzację. Taka metoda, podobnie jak np. amortyzacja degresywna dla kontynuujących działalność, może nie być jednak korzystna, gdy firma nie przynosi wystarczających przychodów, a przedsiębiorca planuje w najbliższym okresie wesprzeć się kredytem.

Można podwyższać obniżone stawki amortyzacyjne

Zdaniem Ministra Finansów podatnicy CIT mają możliwość podwyższenia wcześniej obniżonych stawek amortyzacyjnych nie tylko do poziomu wynikającego z Wykazu stawek amortyzacyjnych, ale również o podwyższenie tych stawek o dopuszczalne współczynniki przewidziane w art. 16i ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Kiedy można zmniejszyć stawki amortyzacji?

Stawka amortyzacyjna jest wyrażonym procentowo zużyciem środka trwałego a w wyniku jej przemnożenia przez wartość początkową danego środka trwałego, ustala się jaka część tej wartości może zostać w danym roku podatkowym zaliczona w koszty podatkowe. Odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych, dokonuje się przy zastosowaniu stawek amortyzacyjnych określonych w Wykazie stawek amortyzacyjnych, w którym określono stawki w podziale na poszczególne kategorie środków trwałych.

Zakup towaru na aukcji internetowej - jak udokumentować w kpir?

Prowadzę działalność gospodarczą, w ramach której kupuję towary na aukcjach internetowych, zarówno od podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, jak i osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Czy za udokumentowanie zakupu i podstawę księgowania w księdze przychodów i rozchodów mogę uznać dowody transakcji internetowej, dokumenty wykonanej płatności oraz oświadczenie, że zakup był dokonany w celach handlowych.

REKLAMA