REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Amortyzacja podatkowa, Księga przychodów i rozchodów

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Produkt niegotowy w kpir

Czy w spisie z natury należy wykazać koszty opracowania projektu (tzn. wymienione wyżej faktury i rachunki od podmiotów, wypłacone lub postawione do dyspozycji wynagrodzenia dla osób z którymi zawarta została umowa zlecenia lub umowa o dzieło), który na dzień sporządzenia spisu nie został jeszcze odsprzedany, ponieważ nie jest zakończony?

Gdzie zaksięgować materiały zużywane w salonie fryzjersko-kosmetycznym

Proszę o udzielenie informacji odnośnie ewidencjonowania w podatkowej księdze przychodów i rozchodów (w której kolumnie) zakupu materiałów zużytych przy świadczeniu usług fryzjersko-kosmetycznych.

Jak należy ewidencjonować materiały pomocnicze w kpir

Materiałami pomocniczymi są materiały niebędące materiałami podstawowymi, które są zużywane w związku z działalnością gospodarczą i bezpośrednio oddają wyrobowi swoje właściwości.

Czy na podstawie faktury proforma można zaewidencjonować w kpir zakup towarów

Czy na podstawie faktury proforma można zaewidencjonować w kpir zakup towarów?

Dowód przesunięcia towarów w kpir

Prowadzę firmę handlową składającą się z kilku sklepów w różnych miejscowościach. Jak księgować przesunięcie towaru między tymi sklepami?

Zbiorcze księgowanie w kpir

Prowadzona przeze mnie działalność gospodarcza opodatkowana jest na zasadach ogólnych na podstawie księgi przychodów i rozchodów. Jednocześnie prowadzę rejestr na potrzeby podatku od towarów i usług. Czy w związku z tym mogę w księdze przychodów i rozchodów księgować w odpowiednich kolumnach ponoszone przeze mnie wydatki zbiorczo raz w miesiącu na podstawie zestawienia wydatków (wydruku komputerowego) wynikających z rejestru VAT-owskiego?

Jak powinno wyglądać dokumentowanie faktury VAT w kpir przed wpłynięciem towaru do firmy

Zdarza się, że materiał lub towar handlowy, którego zakup - zgodnie z przepisami rozporządzenia - dokumentowany jest fakturami dostawców, został dostarczony do zakładu lub dokonano nim obrotu przed otrzymaniem faktury.

Nierzetelność pkpir - fiskus twierdzi, że nie było transakcji

Prawidłowe zaksięgowanie faktur nie wyłącza zarzutu nierzetelności podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Organy podatkowe mogą bowiem wykazać, że za fakturą nie stoi rzeczywiście zakupiona usługa, towar, czy materiał.

Nota księgowa w kpir a VAT

Nota księgowa nie może stanowić samodzielnej podstawy do dokonania odliczenia podatku VAT naliczonego na gruncie podatku od towarów i usług. Dokonując rozliczeń z tytułu świadczonych przez siebie usług podatnik powinien posługiwać się fakturą VAT jako podatnik podatku od towarów i usług.

Dokumentowanie premii pieniężnej w księdze przychodów i rozchodów

Jak należy udokumentować w księdze podatkowej transakcję polegającą na wypłacie kontrahentom (nabywcom) premii pieniężnej, której wysokość uzależniona jest od wysokości obrotów?

Dowody księgowe jako podstawa zapisów w kpir

Stosownie do art. 24a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, wykonujące działalność gospodarczą, są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów albo księgi rachunkowe. Wpisów do kpir dokonuje się na podstawie dowodów księgowych.

Ewidencja kupna i sprzedaży wartości dewizowych w kpir

Na podstawie  art. 2 ust 1 pkt 19 ustawy prawo dewizowe, działalnością kantorową jest regulowana działalność gospodarcza polegająca na kupnie i sprzedaży wartości dewizowych oraz pośrednictwie w ich kupnie i sprzedaży.

Ewidencja środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych

Zgodnie z art. 22n ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnicy prowadzący, zgodnie z przepisami o rachunkowości, księgi rachunkowe są obowiązani do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 22a-22m.

Forma dowodu księgowego przy fakturze zaliczkowej

Jaką formę powinien przybrać dokument, który stanowiłby udokumentowanie i potwierdzenie uzyskania przychodu dla potrzeb prawidłowego prowadzenia ewidencji przychodów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, w przypadku, gdy uzyskane należności w zamian za wykonanie usługi stanowią przychód w momencie faktycznego wykonania usług?  Wcześniej wystawiono fakturę zaliczkową na wykonanie przedmiotowych usług. Stosowana też jest kasa fiskalna.

Kpir a obowiązek zainstalowania kasy rejestrującej w trakcie miesiąca

Obowiązek zaprowadzenia ewidencji sprzedaży mają miedzy innymi podatnicy, którzy nie posiadają kasy rejestrującej, a dokonują sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej.

Ewidencja przychodów ze sprzedaży u podatnika zwolnionego z VAT

Podatnik nie jest Vat-owcem ze względu na wysokość obrotu. Prowadzi sprzedaż zarówno na rzecz przedsiębiorstw jak również osób fizycznych, jednak nie podlega obowiązkowi posiadania kasy fiskalnej. Jak powinien dokumentować sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej?

Ewidencja sprzedaży u podatników stosujących kasy fiskalne

Prowadzenie ewidencji sprzedaży w przypadku prowadzenia kpir przez biuro rachunkowe

Biuro rachunkowe w Warszawie prowadzi podatnikowi księgę przychodów i rozchodów. Czy podatnik podatnik w takiej sytuacji musi prowadzić ewidencję sprzedaży?

Jakie dane powinna zawierać ewidencja sprzedaży

Jakie dane powinna zawierać ewidencja sprzedaży zgodnie z rozporządzeniem w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów?

Kiedy księga przychodów i rozchodów jest nierzetelna

Paragraf 11 rozporządzenia o kpir nakazuje podatnikom prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów rzetelnie i w sposób niewadliwy. Oba te pojęcia są zdefiniowane w rozporządzeniu.

Kiedy można zaliczyć do kosztów wstępną opłatę leasingową w pkpir

Koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia (art. 22 ust. 5c ustawy o PIT). Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego - w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

Kupno nowego samochodu i pozostawienie w rozliczeniu starego to dwie różne czynności

Podatnik podatku dochodowego od osób fizycznych, rozliczający się z tego podatku na zasadach ogólnych, prowadząc podatkową książkę przychodów i rozchodów nie ma możliwości obniżenia wartości początkowej nowego samochodu o wartość pozostawionego w rozliczeniu starego samochodu, wykorzystywanego w działalności gospodarczej. Tak wynika z indywidualnej interpretacji podatkowej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (nr IBPB1/415-1020/09/WRz z dnia 17 lutego 2010 r.).

Jednorazowa amortyzacja a dotacje

Jednorazowa amortyzacja jest możliwa w stosunku do środka trwałego, którego zakup częściowo sfinansowano z dotacji. Trzeba spełnić wszystkie wymagania dla tej formy amortyzacji. Kosztem uzyskania przychodu nie będzie jednak odpis od wartości początkowej środka trwałego w części sfinansowanej z dotacji.

Inwestycje w obcych środkach trwałych a jednorazowa amortyzacja

Inwestycje w obcych środkach trwałych sprawiają kłopoty przedsiębiorcom. Głównym problemem jest możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów niezamortyzowanej części nakładów w przypadku wcześniejszego zakończenia np. umowy najmu lub dzierżawy. Wiele tego typu problemów można uniknąć dokonując jednorazowej amortyzacji inwestycji w obcych środkach trwałych.

Jak zaksięgować w pkpir przychód ze sprzedaży oprogramowania

Jak księgować przychód osiągany ze sprzedaży oprogramowania wraz z licencją, w sytuacji gdy sprzedaż jest prowadzona przez wyspecjalizowaną firmę pośredniczącą i następuje poprzez stronę internetową, a dokumentem potwierdzającym dokonaną sprzedaż jest zestawienie płatności w postaci raportu za dany okres?

Czym jest ewidencja wyposażenia i co powinna zawierać

W myśl § 4 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia, podatnicy obowiązani do prowadzenia podatkowej księgi prowadzić powinni ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz ewidencję wyposażenia.

Jak należy ując w kpir koszty opłat leasingowych

Kosztem uzyskania przychodów leasingobiorcy są opłaty ponoszone z tytułu umowy leasingu operacyjnego z wyjątkiem kaucji gwarancyjnej , która jest świadczeniem zwrotnym.

Amortyzacja środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w pkpir

Jak amortyzować samochód, jako środek trwały w księdze przychodów i rozchodów?

Metody i terminy ujmowania przychodów w pkpir

Rozpoczynam działalność gospodarczą. Mam pytanie na który dzień miesiąca powinienem ujmować przychody z działalności gospodarczej w książce przychodów i rozchodów?

Metody i terminy ujmowania kosztów w pkpir

Podatnicy mają często wątpliwości jak należy prawidłowo ujmować koszty w podatkowej księdze przychodów i rozchodów i w jakich terminach od dnia zakupu towarów

Kto może nie prowadzić księgi przychodów i rozchodów

Nie wszyscy przedsiębiorcy muszą prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów.

W jakim terminie trzeba założyć pkpir

Dla rozpoczynających prowadzenie działalności gospodarczej termin założenia księgi przychodów i rozchodów wyznaczony został na dzień rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej. Jeżeli przykładowo działalność gospodarcza rozpoczęła się 15 czerwca to od tego dnia istnieje obowiązek prowadzenia kpir.

Kto musi prowadzić księgę przychodów i rozchodów?

Zgodnie z ustawą o PIT podatkową księgę przychodów i rozchodów (zwaną dalej księgą) mają obowiązek prowadzić wykonujące działalność gospodarczą osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie – jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży nie przekroczyły równowartości 1.200.000,- euro. Ale to nie wszyscy, którzy powinni zainteresować się tą księgą.

Modernizacja środka trwałego a jednorazowa amortyzacja

Na początku 2010 r. skorzystałem z jednorazowej amortyzacji. W czerwcu 2010 r. zmodernizowałem tak rozliczony środek trwały. Czy wydatki modernizacyjne także mogę rozliczyć metodą jednorazowej amortyzacji?

Kiedy można zaliczyć do kosztów pierwszą (wstępną) ratę leasingową maszyny w pkpir

W przypadku leasingu operacyjnego maszyny używanej w działalności gospodarczej pierwszą ratę leasingową (tzw. czynsz inicjalny) można ująć w kosztach uzyskania przychodów jednorazowo w dacie poniesienia tego wydatku. Za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, w przypadku podatników prowadzących podatkowe księgi przychodów i rozchodów uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu.

Kiedy zaliczyć do kosztów składki na ZUS, FP i FGŚP

Od 2009 roku składki na ZUS, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych powinny być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów w miesiącu, za który składki te są należne, pod warunkiem, że składki zostaną opłacone w terminie wynikającym z odrębnych ustaw. Jedynie w przypadku uchybienia tym terminom w/w składki stanowić będą koszt uzyskania przychodu w miesiącu, w którym zostały faktycznie zapłacone.

Jak rozliczyć zakup towarów handlowych w księdze przychodów i rozchodów

Jak rozliczyć i udokumentować delegacje pracowników w pkpir

Zwrot koszów diet i noclegów dokonany na rzecz pracowników, może stanowić koszt uzyskania przychodu. Dokumenty potwierdzające koszty wyjazdów służbowych pracowników muszą zawierać dane zawarte w § 14 rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Koszty przy sprzedaży nieruchomości

Sprzedając nieruchomość wykorzystywaną w działalności gospodarczej możemy zaliczyć do kosztów tą część wartości nieruchomości, która nie została zamortyzowana.

Cudzoziemiec z UE prowadzący w Polsce firmę może stosować pkpir

Jeżeli podatnik jest obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej i prowadzi działalność gospodarczą na terytorium Polski może prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów.  Do prowadzenia ksiąg rachunkowych zobowiązany będzie dopiero po osiągnięciu, za poprzedni rok obrotowy, przychodów netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych wynoszących co najmniej równowartość w walucie polskiej 1.200.000 euro.

Jak rozliczyć import usług w podatkowej księdze przychodów i rozchodów

Od kiedy Polska została członkiem Unii Europejskiej, w ustawie o VAT pojawiło się pojęcie importu usług. Import usług ma miejsce w przypadku, gdy polski podatnik (usługobiorca) nabędzie usługę od podmiotu zagranicznego (usługodawca). Usługobiorca ma obowiązek rozliczyć VAT od importowanej usługi wtedy, gdy miejscem świadczenia usługi jest Polska.

Jak rozliczyć zakup zestawu komputerowego

Rozpocząłem niedawno prowadzenie działalności gospodarczej. Na jej uruchomienie otrzymałem środki z Powiatowego Urzędu Pracy. W ramach tej działalności zamierzam kupić zestaw komputerowy o wartości: netto 3250 zł (brutto 3965 zł). Ponieważ jestem czynnym podatnikiem VAT i zestaw ten będzie służył sprzedaży opodatkowanej - odliczę VAT naliczony. W wyniku tego wartość początkowa tego zestawu komputerowego będzie wynosić 3250 zł. Podatek dochodowy od osób fizycznych opłacam wg zasad ogólnych i prowadzę podatkową księgę przychodów i rozchodów. Czy mogę zaliczyć taki zestaw komputerowy do wyposażenia i jednorazowo wrzucić w koszty?

Faktury dokumentujące zakup paliwa a rzetelność księgi przychodów i rozchodów

Zaliczenie poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów musi być prawidłowo udokumentowane. Jest to jeden z podstawowych warunków dokonania odpisów.

Kiedy wartość początkową środka trwałego ustala biegły

Przepisy przewidują tylko jeden przypadek ustalenia wartości początkowej środka trwałego w oparciu o opinię biegłego - wtedy gdy nie można ustalić kosztu jego wytworzenia.

Jednorazowa amortyzacja jachtu

Czy możliwe jest zastosowanie jednorazowego odpisu amortyzacyjnego dla jachtu? Czy w przypadku kupna używanego jachtu można wybrać amortyzacji według indywidualnych stawek amortyzacji?

W którym miesiącu przeprowadzić amortyzację jednorazową

Amortyzacja jednorazowa jest dużą korzyścią dla przedsiębiorców. Co prawda nie mogą z niej skorzystać wszyscy podatnicy. Prawo to mają podatnicy, którzy rozpoczęli prowadzenie działalności gospodarczej w roku dokonania odpisu amortyzacyjnego oraz tzw. „mali podatnicy”.

Użyczenie środka trwałego ogranicza możliwości zwiększania kosztów

Przepis art. 16 ust. 1 pkt 63) lit. c) ustawy o CIT stanowi, że kosztem uzyskania przychodów nie są odpisy amortyzacyjne od wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oddanych do nieodpłatnego używania - za miesiące, w których składniki te były oddane do nieodpłatnego używania.

Zmiana planowanego okresu używania środka trwałego skutki podatkowe

Spółka jawna kupiła 1 marca 2009 r. zestaw komputerowy za cenę 4 000 zł netto. Zestaw zamierzała wykorzystywać w prowadzonej działalności gospodarczej do końca 2009 r. i dlatego spółka nie wprowadziła komputera do ewidencji środków trwałych, a cenę jego zakupu zaliczyła bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów. W trakcie roku zmieniła plany i postanowiła wykorzystywać zestaw komputerowy ponad rok. Czy spółka może zaliczyć komputer do środków trwałych, amortyzować i zaliczać odpisy amortyzacyjne do kosztów uzyskania przychodów?

Zniszczone częściowo środki trwałe to kłopot dla przedsiębiorcy

W prawie podatkowym istnieje problem braku modyfikacji wartości początkowej środka trwałego. Podatnik ma ograniczone możliwości dostosowywania wartości początkowej środka trwałego do jego bieżącej wartości. Prawo podatkowe nie posługuje się bowiem pojęciem „częściowa strata z tytułu zniszczenia środka trwałego”. Przekonała się o tym spółka, która chciała wartość początkową częściowo zniszczonego środka trwałego obniżyć o koszty zniszczeń spowodowanych przez pożar.

Nakłady na remonty i nakłady inwestycyjne a koszty uzyskania przychodów

Artykuł 23 ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy o PIT nie pozwala na bezpośrednie zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych przez podatnika na ulepszenie środków trwałych. Jeżeli wydatki te powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych, to zaliczenie do kosztów będzie możliwe poprzez te odpisy.

REKLAMA