REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Budżet państwa, CIT

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Aby uszczelnić VAT i akcyzę nie wystarczy napisać nowe przepisy: dotychczas straciliśmy już ponad 100 mld zł

Rozsypuje się system fiskalny naszego kraju, a przede wszystkim dwa najważniejsze dla budżetu państwa podatki: od towarów i usług oraz akcyza. Płacą je z przyzwoitości spółki Skarbu Państwa oraz ta część podatników, która nie chce kombinować (przepraszam: optymalizować) w swoich obciążeniach podatkowych.

W budżecie brakuje 30 mld zł dochodów z VAT

Brakuje nam ponad 30 mld zł dochodów z VAT; to nie luka, tylko utracone bezwzględnie dochody budżetowe - mówi prof. Witold Modzelewski. Dodaje, że tzw. luka VAT liczona na 50 mld zł zawiera "coś, co nigdy nie będzie dochodem budżetu, czyli zamianę stawek obniżonych na podstawową".

Zapowiedź 15 proc. CIT-u dla małych firm dobrze przyjęta przez przedsiębiorców

Business Centre Club, komentując exposé premier Beaty Szydło, pozytywnie ocenił zapowiedź wprowadzenia 15 proc. CIT-u dla małych firm oraz propozycje działań na rzecz rozwoju gospodarczego i przedsiębiorczości.

Czy podatek od marketów spowoduje wzrost cen?

Podatek obrotowy od sklepów wielkopowierzchniowych nie spowoduje wzrostu cen w sklepach w Polsce - zapewnia Henryk Kowalczyk (PiS), który w rządzie Beaty Szydło ma być szefem Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Podniesienie kwoty wolnej od podatku do 8 tys. zł to koszt 21,2 mld zł

Podniesienie kwoty wolnej od podatku do wysokości 6529 zł, czyli minimum egzystencji kosztowałoby budżet państwa rocznie 14,8 mld zł - wynika z wyliczeń Centrum Analiz Ekonomicznych CenEA. Z kolei podniesienie kwoty wolnej do 8 tys. zł - zgodnie z obliczeniami CenEA - kosztowałoby budżet 21,2 mld zł rocznie.

Mali podatnicy z 15-proc. stawką CIT - projekt ustawy PiS

Proponowany przez PiS obniżony, 15-proc. CIT dla najmniejszych firm powinien też dotyczyć jednoosobowych przedsiębiorstw, które płacą PIT - uważają eksperci podatkowi. Krytykują pomysły dotyczące raportowania spodziewanych korzyści podatkowych.

Na wprowadzeniu podatku od transakcji finansowych budżet ma zyskać 1,7 mld zł

Podatek od transakcji finansowych może przynieść 1,7 mld zł budżetowi w pierwszym roku obowiązywania tego podatku - wyliczają jego autorzy. Dostępny na stronie internetowej PiS projekt zakłada, że zasadnicza stawka podatku od transakcji wynosiłaby 0,14 proc.

Modzelewski: obniżenie stawki VAT z 23 proc. do 22 proc. jest bez sensu

Zdaniem prof. Witolda Modzelewskiego, współautora PiS-owskiego projektu nowej ustawy o VAT, obniżenie podstawowej stawki VAT z 23 proc. do 22 proc. jest bez sensu, ponieważ skorzystają na tym sprzedawcy a nie konsumenci i budżet państwa, który jest w stanie katastrofy.

W budżecie na 2016 r. brak środków na podniesienie kwoty wolnej do 8 tys. zł

W budżecie na 2016 r. nie ma środków na podniesienie kwoty wolnej w PIT do 8 tys. zł, taki krok wpędziłby Polskę z powrotem w procedurę nadmiernego deficytu, co mogłoby odbić się na naszym dostępie do środków unijnych - przestrzega szef Ministerstwa Finansów Mateusz Szczurek.

Wydatki na place zabaw we wspólnotach mieszkaniowych zwolnione z CIT

Ministerstwo Finansów, w związku z zapytaniami kierowanymi w sprawie wydatków ponoszonych przez wspólnoty mieszkaniowe na wyposażenie i utrzymanie placów zabaw, wyjaśniło, że tego rodzaju wydatki objęte są zwolnieniem z CIT.

Odszkodowanie wypłacone spółce za błąd fiskusa - skutki podatkowe

Jak wynika z orzecznictwa sądów administracyjnych w zakresie określenia konsekwencji podatkowych otrzymanych odszkodowań przez spółki kapitałowe, organy skarbowe stoją na stanowisku, iż środki pieniężne otrzymane przez spółki kapitałowe z tytułu wypłaconego odszkodowania za niezgodne z prawem działania organów państwa (np. aparatu skarbowego) podlegają opodatkowaniu zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt. 1 ustawy o CIT. Przepis ten stanowi, wprost, że przychód to otrzymane pieniądze.

Czy warto inwestować w fundusze zagraniczne?

Na funduszach zagranicznych można zarobić więcej niż na polskich – średnia stopa zwrotu tego rodzaju produktów finansowych sięgnęła 8,7 proc., a więc znacząco więcej niż w przypadku polskich funduszy (6,2 proc.). Mimo lepszych wyników, fundusze zagraniczne ciągle nie cieszą się popularnością wśród Polaków. Ostatnie statystyki (początek 2015 r.) wskazują, że Polacy zainwestowali w nie tylko ok. 6 mld zł, podczas gdy w produktach oferowanych przez krajowe TFI ulokowali około 200 mld zł. Fundusze zagraniczne są słabo promowane i często odstraszają przeciętnego obywatela swoimi nazwami czy jurysdykcją w jakiej się znajdują. A szkoda. Mogą bowiem stanowić atrakcyjną alternatywę dla polskich funduszy zamkniętych.

Czy przy kalkulacji odsetek podlegających wyłączeniu z kosztów podatkowych należy uwzględniać powiązania pośrednie

Nasza spółka jest powiązana kapitałowo ze spółką, w której posiada 35% udziałów. Spółka ta udzie­liła pożyczki innej spółce, w której nasza spółka również posiada 30% udziałów. Księgowa poinfor­mowała nas, że zostały zmienione zasady kalkulacji odsetek wyłączonych z kosztów podatkowych w przepisach o tzw. cienkiej kapitalizacji. Jak w przypadku takich powiązań powinniśmy wyliczyć odsetki wyłączone z kosztów podatkowych?

Zawiadomienie o wyborze alternatywnych zasad zaliczania do kosztów podatkowych odsetek od pożyczek

Jesteśmy spółką z o.o. Mamy otrzymać pożyczkę w wysokości 1 mln zł od naszego większościowe¬go udziałowca. Kapitał zakładowy spółki wynosi 50 tys. zł, ale suma kapitałów własnych jest dużo wyższa. Księgowa przekazała nam informację, że po zmianie przepisów od 2015 r. możemy wybrać alternatywne zasady zaliczania do kosztów uzyskania przychodów odsetek od tej pożyczki, określone w art. 15c ustawy o CIT, ale musimy zawiadomić o tym wyborze naczelnika urzędu skarbowego. Do kiedy musimy złożyć to zawiadomienie?

W tym roku luka w VAT znowu wzrośnie

Po spadku w 2014 r. do poziomu 41 mld zł, czyli 2,4 proc. PKB, w tym roku luka w VAT osiągnie 53 mld zł, co stanowi 3 proc. PKB - oceniają eksperci z PwC. Ich zdaniem resort finansów podjął szereg działań przeciw oszustom podatkowym, ale okazały się one niewystarczające.

Obniżenie wieku emerytalnego będzie kosztować 40 mld zł

Niższy wiek emerytalny - 60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn - zakłada projekt ustawy, który skierował do Sejmu prezydent Andrzej Duda. Łączny koszt obniżenia wieku emerytalnego dla sektora finansów publicznych wyniesie w latach 2016-2019 około 40 mld zł, z czego dla budżetu państwa ok. 30 mld zł - wynika z uzasadnienia projektu.

Na unikaniu płatności VAT budżet traci rocznie ponad 40 mld zł

Jak oceniają ekonomiści, do budżetu nie trafia co roku ponad 40 mld zł. Szara strefa związana z niepłaceniem podatku VAT w Polsce stanowi niemal 27 proc. zobowiązań z tego tytułu. Sytuację mogłoby poprawić obniżenie i ujednolicenie stawek podatku oraz uproszczenie przepisów.

Projekt zmiany ustawy o ubezpieczeniach upraw rolnych

Zmiana sposobu ubezpieczeń rolnych zakładająca połączenie ryzyk klimatycznych występujących w rolnictwie w jeden pakiet i opłacanie składek z dopłat bezpośrednich - to cel projektu noweli ustawy o ubezpieczeniach rolnych, który złożyli w Sejmie posłowie PSL.

Wpływy z podatku CIT powinny być wyższe o 10 mld zł

Wpływy z podatku dochodowego od osób prawnych (CIT) powinny być o co najmniej 10 mld zł wyższe, ale część firm unika opodatkowania wyprowadzając za granicę część swoich dochodów - tak wynika z zaprezentowanego raportu Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego.

Zmiany w zakresie cen transferowych w opinii przedsiębiorców

Projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw został przekazany do dalszych prac w Komisji Finansów Publicznych w Sejmie RP. Prezentujemy stanowisko przedsiębiorców z BCC do zaproponowanych zmian.

Ustawa o przewalutowaniu kredytów obniży wpływy z CIT o 3,5 mld zł

Dochody budżetu państwa z tytułu podatku CIT mogą być niższe o około 3,5 mld zł - taki skutek wywoła przyjęta przez Sejm w dniu 5 sierpnia br. ustawa o szczególnych zasadach restrukturyzacji walutowych kredytów mieszkaniowych w związku ze zmiana kursu walut obcych do waluty polskiej.

Nie jesteśmy skazani na katastrofę VAT-u

Potwierdzają się pesymistyczne prognozy Instytutu Studiów Podatkowych z końca 2014 roku dotyczące dochodów budżetowych z podatku od towarów i usług: jest bardzo źle, bo niespełna 70 mld złoty z siedmiu miesięcy oznacza, że w 2015 roku zabraknie w stosunku do prognozy od 15 do 20 mld zł.

Podatek bankowy ma przynieść do budżetu 5 mld zł

Na konwencji programowej PiS w Katowicach Beata Szydło przedstawiła zasadnicze założenia programowe. Głównymi propozycjami są prorodzinne dopłaty, podniesienie kwoty wolnej od podatku oraz obniżenie wieku emerytalnego. Źródeł ich finansowania jest kilka, w tym podatek bankowy, który miałby zapewnić około 5 mld zł wpływów do budżetu.

Karuzele podatkowe - duży problem dla budżetu i firm

Karuzelę podatkową można określić jako sieć kilku, kilkunastu, a nawet kilkudziesięciu podmiotów, które tworzą pozory legalnych transakcji handlowych. Wykorzystując w tym celu luki w przepisach, wyłudzają z budżetu państwa zwroty podatku VAT, który nigdy nie zostanie do budżetu wpłacony. Jak wynika z danych resortu finansów, w ubiegłym roku wyłudzono w ten sposób z budżetu państwa około 20 mld zł.

Usługi pośrednictwa handlowego nie są objęte podatkiem u źródła

Usługi pośrednictwa handlowego nie zostały zawarte w katalogu usług opodatkowanych podatkiem u źródła. Nie mają one także podobnego charakteru do wymienionych tam świadczeń. W związku z tym nie występuje konieczność pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od wypłat wynagrodzeń prowizyjnych za usługi świadczone przez podmiot zagraniczny.

Jak rozliczyć stratę ze sprzedaży wierzytelności

Spółka w ramach prowadzonej działalności ma należności, za które nie otrzymała zapłaty. Nie zamierza jednak domagać się zapłaty na drodze sądowej. Znalazła się firma, która chce te wierzytelności odkupić za 30 proc. ich wartości. Jak rozliczyć taką sprzedaż i wykazać stratę ze sprzedaży wierzytelności?

Nagrody i premie wypłacone pracownikom w kosztach

Nagrody i premie wypłacone pracownikom przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych z dochodu po opodatkowaniu stanowią koszty uzyskania przychodów tego podatnika.

Wypłata dywidendy w formie rzeczowej – skutki podatkowe

Wypłata dywidendy w formie rzeczowej (niepieniężnej) stanowi nieodpłatne zbyciem składników majątku spółki i w związku z tym nie powoduje powstania po stronie podatnika przychodu w podatku dochodowym od osób prawnych.

Niedobory w kosztach uzyskania przychodów

Niezawinione niedobory w towarach, powstałe na skutek zagubienia, uszkodzenia lub kradzieży pomimo zachowania należytej staranności, można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Połączenie spółek metodą łączenia udziałów a rok podatkowy

W przypadku gdy w wyniku zastosowania metody łączenia udziałów nie zostaną zamknięte księgi spółki przejmowanej, również i jej rok podatkowy nie ulega zakończeniu. Ostateczne rozliczenie podatku dochodowego nastąpi w zeznaniu za rok podatkowy złożonym przez spółkę przejmującą.

Czy wydatki na uzyskanie certyfikatów jakości stanowią koszty podatkowe

W związku z rozwojem produkcji materiałów budowlanych, spółka będzie zobowiązana do pozyskania atestów uprawniających do wprowadzenia niektórych wyrobów na rynek. Dodatkowo spółka ma zamiar uzyskać certyfikaty jakościowe, aby uatrakcyjnić wizerunek firmy. Czy istnieje możliwość zaliczenia wydatków poniesionych na ten cel do kosztów uzyskania przychodów?

Możliwość weryfikacji umowy spółki przez organy podatkowe

W wyroku z dnia 5 marca 2014 r. (sygn. akt II FSK 481/12) Naczelny Sąd Administracyjny uznał, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, odsyłając do odpowiedniego stosowania art. 14 ust. 1-3 ww. ustawy, upoważnia organy podatkowe do weryfikacji wartości udziałów/akcji, określonej w umowie lub w statucie spółki, w sytuacji, gdy wartość nominalna obejmowanych udziałów, tj. wartość przedmiotu aportu określona w „cenie” jego zbycia, w sposób znaczny odbiega od wartości rynkowej przedmiotu wkładu i jednocześnie nie znajduje to uzasadnionych przyczyn w rozumieniu art. 14 ust. 1 ww. ustawy.

Opodatkowanie stron umowy leasingu podatkiem dochodowym

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych zawiera rozszerzoną, w porównaniu do kodeksu cywilnego, definicję leasingu. W zależności od postanowień umowy może ona powodować różne skutki podatkowe tak dla leasingodawcy, jak i leasingobiorcy. Zatem jaką umowę należy uznać za umowę leasingu i jakie skutki podatkowe dotyczyć będą jej stron?

Zmiana stawek amortyzacyjnych środków trwałych

Czy spółka może dowolnie dokonać obniżenia stawki amortyzacyjnej dla wybranych środków trwałych, nawet do stawki 0%, a następnie podwyższenia wcześniej obniżonych stawek amortyzacyjnych dla wybranych środków trwałych do wartości takich samych lub niższych niż wynikające z tabeli stanowiącej załącznik nr 1 do ustawy o CIT, pod warunkiem że obniżenie to lub podwyższenie nastąpi z początkiem każdego roku podatkowego (lub w miesiącu wprowadzenia danego środka trwałego do ewidencji środków trwałych)?

Moment korekty kosztów po otrzymaniu dotacji

Dopiero w momencie faktycznego otrzymania dotacji (a nie tylko jej przyznania) podatnik powinien dokonać odpowiedniej korekty kosztów powstałych z tytułu odpisów amortyzacyjnych. W praktyce korekty kosztów należy dokonać na bieżąco, tj. w miesiącu otrzymania dotacji.

Od 2015 r. koniec z dywidendami rzeczowymi wolnymi od CIT

Na rok 2015 rząd planuje zmiany w opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych (CIT) przychodów z tytułu dywidend rzeczowych.

W 2015 r. zmiany w CIT dotyczące niedostatecznej kapitalizacji

W rządowym projekcie nowelizacji ustawy o CIT proponowane jest wprowadzenie nowych regulacji w zakresie przepisów o niedostatecznej kapitalizacji. Dotychczas obowiązujący współczynnik zadłużenia do kapitału zakładowego (3:1) zastąpiony będzie współczynnikiem zadłużenia do kapitałów własnych podatnika (1:1) pomniejszonych o pożyczkę podporządkowaną. Planowany termin wejścia w życie nowelizacji to 1 stycznia 2015 roku.

E-deklaracje podatkowe PIT i CIT w 2015 r.

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt ustawy o zmianie ustaw podatkowych PIT i CIT, który ma wejść w życie od 1 stycznia 2015 r. Zmiany zakładają, że od przyszłego roku większość deklaracji podatkowych podatnicy i płatnicy będą musieli przesyłać za pomocą środków komunikacji elektronicznej (e-deklaracje). Obecnie większość deklaracji może być fakultatywnie składana w formie elektronicznej.

Odroczenie opodatkowania z tytułu wniesienia własności intelektualnej - zmiany w PIT i CIT w 2015 r.

Od 1 stycznia 2015 r., w wyniku zmian ustaw o podatkach dochodowych (CIT i PIT), obowiązywać ma odroczenia opodatkowania przychodu z tytułu wniesienia do spółki kapitałowej wkładu niepieniężnego w postaci własności intelektulanej.

Uszczelnienie systemu podatków dochodowych w 2015 r.

Ministerstwo Finansów wprowadza przepisy uszczelniające system podatków dochodowych. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji w tej sprawie, zmiany mają wejść w życie z początkiem 2015 roku.

Opodatkowanie dochodów z zagranicznych spółek kontrolowanych - zmiany w PIT i CIT

Ministerstwo Finansów chce ukrócić proceder unikania płacenia podatków od dochodów lokowanych w rajach podatkowych. Wyrazem tego jest przyjęty przez rząd projekt zmian w ustawach o podatkach dochodowych (PIT i CIT), który zakłada wprowadzenie opodatkowania dochodów z zagranicznych spółek kontrolowanych.

Preferencje podatkowe w Polsce - raport MF

Ministerstwo Finansów zakończyło prace nad kolejną edycją raportu „Preferencje podatkowe w Polsce". Analizą zostały objęte preferencje funkcjonujące w podatkach stanowiących dochody budżetu państwa (podatku VAT, podatku akcyzowym, podatkach dochodowych: PIT i CIT) oraz w podatkach lokalnych stanowiących dochody jednostek samorządów terytorialnych.

Nowelizacja ustaw o CIT i PIT - przeciw unikaniu opodatkowania

Rada Ministrów w dniu18 marca przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku CIT i PIT, przedłożony przez ministra finansów. Najważniejszym celem nowelizacji jest zwalczanie szkodliwej konkurencji ze strony części państw, przede wszystkim tzw. rajów podatkowych oraz przeciwdziałanie praktykom odraczania lub unikania opodatkowania przy wykorzystaniu mechanizmu przesuwania dochodów do spółek zależnych, zlokalizowanych w krajach o preferencyjnych systemach podatkowych.

CIT-8 za 2013 r. - instrukcja wypełniania

Do końca marca 2014 r. podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym, zobowiązani są złożyć zeznanie roczne CIT-8 za 2013 r., w którym wykażą uzyskany w ubiegłym roku dochód lub poniesioną stratę. Jak prawidłowo wypełnić zeznanie CIT-8?

Kiedy wydatki na spotkania biznesowe mogą być kosztem

Obiady i kolacje z kontrahentami w dzisiejszym biznesie to niemal standard. Niestety, wraz ze znowelizowaną w 2007 r. ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych zrodziło się wiele wątpliwości i pytań, czy wydatek poniesiony z tytułu zaproszenia nabywcy do restauracji lub kawiarni, podatnik może uznać za koszt uzyskania przychodu. Częstokroć bowiem uznanie takie jest kwestionowane przez organy podatkowe.

Wartość zlikwidowanych zapasów pomniejsza przychód

Koszt zlikwidowanych zapasów magazynowych (surowców, materiałów, części zamiennych, itp.), które straciły przydatność i nie ma możliwości ich wykorzystania do produkcji urządzeń (świadczenia usług), czy do serwisowania, można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

Korekta kosztów nabycia materiałów

Jak ustalić wartość kosztów uzyskania przychodów jakie powinny podlegać korekcie, w odniesieniu do kosztów nabycia materiałów, które są kosztami uzyskania przychodów o charakterze bezpośrednim, uwzględnionych w technicznym koszcie wytworzenia wyrobu gotowego, określanym metodą średniej ważonej?

Spółka komandytowo-akcyjna podatnikiem CIT w 2014 r.

Od 2014 r. spółki komandytowo-akcyjne będą objęte podatkiem CIT - takie rozwiązanie zakłada podpisana przez prezydenta ustawa z dnia 8 listopada 2013 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku tonażowym.

Zmiany w podatkach dochodowych od 1 stycznia 2014 r.

Ustawa o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku tonażowym – została ostatecznie przyjęta przez Parlament i wejdzie w życie 1 stycznia 2014 r. Zmiany zakładają m.in. objęcie podatkiem CIT spółek komandytowo-akcyjnych.

Zmiany w PIT i CIT w 2014 r.

Na ostatnim posiedzeniu Sejm uchwalił nowelizację ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku tonażowym. Zmiany w podatku PIT i CIT mają wejść w życie w 2014 r.

REKLAMA