REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Działalność gospodarcza, RODO

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Wdrożenie RODO - problemy prawne i informatyczne

Od wejścia w życie RODO minął już ponad miesiąc, ale temat wdrożenia odpowiednich procedur wciąż jest jednym z najpopularniejszych w przedsiębiorstwach. Nadal brakuje jednoznacznych odpowiedzi na wiele pytań, a część rozwiązań jest dopiero wypracowywana m.in. przez powołaną przy Ministerstwie Cyfryzacji Grupę Roboczą ds. RODO. Większość zainteresowanych tematyką skupia się jednak na rozwiązaniach prawnych – przygotowaniu odpowiednich formułek i zgód dla klientów. Tymczasem większość danych przetwarzana jest dziś głównie w systemach informatycznych i to od nich powinniśmy zacząć przygotowanie do wdrożenia RODO w każdej firmie.

RODO – jak firmy zarządzają danymi osobowymi?

Dzisiaj, 50 dni po wejściu w RODO, zainteresowanie tematem znacznie zmalało, jednak przedsiębiorcy, którzy nie dostosowali jeszcze swoich procedur nie powinni dać się zwieść. Wkrótce pracę rozpoczną kontrolerzy w ramach zadań realizowanych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Jakie zatem przedstawia się zarządzanie danymi w polskich firmach?

Mały ZUS dla prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą od 2019 r.

Osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą, których przeciętne miesięczne przychody nie przekraczają 2,5-krotności minimalnego wynagrodzenia, będą mogły płacić obniżone, proporcjonalne do przychodu składki na ubezpieczenie społeczne, tzw. mały ZUS. Tak zakłada projekt zmian w tej sprawie, którego rozwiązania mają wejść w życie 1 stycznia 2019 r.

Koszty prac B+R osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą a koszty kwalifikowane

Po ostatniej zmianie przepisów dotyczących ulgi badawczo-rozwojowej, wśród kosztów kwalifikowanych B+R znalazły się koszty wynagrodzenia współpracowników realizujących prace na podstawie umowy zlecenie oraz umowy o dzieło. Wątpliwości mogą budzić koszty współpracowników realizujących prace badawczo-rozwojowe w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

REKLAMA

Wniosek o ogłoszenie upadłości przedsiębiorstwa

Wniosek o ogłoszenie upadłości należy złożyć nie później niż w terminie trzydziestu dni od dnia, w którym wystąpiła podstawa do ogłoszenia upadłości. Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości przedsiębiorstwa jest bardzo istotne, ponieważ niezłożenie go w odpowiednim terminie powoduje oddalanie wniosku o upadłość konsumencką.

Ustanowienie służebności przesyłu a obniżenie wartości nieruchomości

Zdaniem sądów nie ma żadnych przeszkód, by wynagrodzenie za ustanowioną służebność przesyłu, zarówno ustalone przez strony umownie, jaki i określone orzeczeniem sądu, kompensowało właścicielowi ten uszczerbek w jego majątku, który jest konsekwencją obniżenia się wartości nieruchomości, jako składnika jego majątku w związku z jej obciążeniem służebnością.

Refakturowanie mediów – obowiązek podatkowy w VAT

Większość podatników do celów prowadzenia działalności gospodarczej wynajmuje lokale od innych przedsiębiorców. W związku z tym wynajmujący wystawiają faktury nie tylko za sam najem, ale również za zużyte przez najemców media. Kiedy w takiej sytuacji podatnik powinien rozpoznać obowiązek podatkowy w VAT?

Działalność nierejestrowa zwiększy przedsiębiorczość

Drobni przedsiębiorcy, jeśli skorzystają z przepisów o tzw. działalności nieewidencjonowanej, unikną obowiązku rejestracji działalności gospodarczej czy płacenia składek na ZUS. Nie muszą też płacić comiesięcznych (lub cokwartalnych) zaliczek na podatek ani prowadzić skomplikowanej działalności (wystarczy uproszczona ewidencja sprzedaży). Czy działalność nierejestrowa pomoże zmniejszyć szarą strefę i zwiększyć przedsiębiorczość?

REKLAMA

Zwrot VAT przy umowie o dofinansowanie podjęcia działalności

Obowiązek zwrotu równowartości podatku VAT dotyczącego zakupionych towarów i usług w ramach umowy o dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej – takie rozwiązanie zawiera projekt ustawy o rynku pracy. Obowiązek zwrotu VAT będzie musiał być zrealizowany w terminie nie dłuższym niż 90 dni od dnia złożenia pierwszej deklaracji podatkowej dotyczącej podatku VAT, w której ten podatek mógł być naliczony.

Zapowiedź powszechnego stosowania mechanizmu podzielonej płatności przez jednostki samorządu terytorialnego jest błędem

Pozornie trudno zrozumieć dlaczego niektóre jednostki samorządu terytorialnego zapowiedziały, że wszystkie (!) płatności na rzecz krajowych dostawców i usługodawców będą dokonywane przy pomocy mechanizmu podzielonej płatności. I to już, od początku lipca br., czyli z naruszeniem wcześniej zawartych umów, które nie przewidywały tej formy zapłaty.

Wzrost składek ZUS dla przedsiębiorców w 2019 r.

Polski rząd przygotował kolejną podwyżkę ZUS dla przedsiębiorców. Stawki ZUS dla przedsiębiorców w 2019 r. będą wyższe o 7,3-proc. od obecnie obowiązujących. Jest to kolejne obciążenie, które najbardziej odczują małe firmy i kolejny impuls do już i tak masowej migracji biznesu za granicę.

Delaware - amerykański raj podatkowy

Coraz więcej nowych firm (startupów) myślących o globalnym rozwoju wybiera założenie spółki w stanie Delaware (USA) - miejscu, w którym znajduje się blisko 50-proc. amerykańskich korporacji i prawie połowa wszystkich amerykańskich spółek giełdowych. Ten amerykański stan zapewnia korzystne przepisy i spore możliwości optymalizacji podatkowej.

Jak skorzystać z ulgi badawczo-rozwojowej

Ulga badawczo-rozwojowa może przyczynić się do istotnych oszczędności podatkowych związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą. Aby było to jak najbardziej efektywne, jak podkreśla ekspert Grant Thornton, warto odpowiednio się przygotować i zabezpieczyć prawo do skorzystania z dodatkowego odliczenia.

Podatek od wynajmu powierzchni biurowej

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych nie podlegają przychody z tytułu własności nieruchomości, jeżeli wykorzystywana jest wyłącznie lub w głównym stopniu na własne potrzeby przedsiębiorstwa. Problem pojawia się w chwili, gdy spółka wynajmuje część powierzchni biurowej innym podmiotom – wtedy jedynie przeznaczenie niewielkiej części nieruchomości na cele komercyjne pozwala uniknąć podatku.

Skrócenie ogólnych okresów przedawnienia roszczeń

Głównym celem rządowego projektu zmian w Kodeksie cywilnym, nad którym trwają prace Sejmu jest skrócenie ogólnych okresów przedawnienia roszczeń. Skrócenie okresów przedawnienia ma zmusić wierzycieli do szybszego prowadzenia procesów windykacyjnych.

Sankcje za naruszenie obowiązków z ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu

13 lipca 2018 r. wchodzi w życie nowa ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Ustawa wprowadza odmienne niż dotychczas zasady nakładania kar za naruszenia przepisów o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy. W artykule przedstawiamy jakie wprowadzono rodzaje kar, jaki jest maksymalny limit kar pieniężnych i sankcji karnych oraz jakie naruszenia przepisów są zagrożone karami.

Działalność badawczo rozwojowa (B+R) w polskich firmach - raport Ayming

Jak podaje Główny Urząd Statystyczny, w 2016 r. udział nakładów wewnętrznych na badania i rozwój w PKB wyniósł zaledwie 0,97 proc. Cel, który stoi przed Polską do 2020 r. to 1,7 proc. Szansą na jego realizację jest silniejsza aktywizacja przedsiębiorstw. Tymczasem z badania Ayming Polska wynika, że blisko połowa firm twierdzi, że w ogóle nie prowadzi działalności badawczo-rozwojowej. W 2018 r. jedynie 45 proc. badanych planuje jakiekolwiek wydatki na badania i rozwój. Czy firmy na pewno nie prowadzą działalności badawczo-rozwojowej? Jak skłonić je do dalszego zwiększania nakładów na B+R?

Przekazanie nieruchomości tytułem wynagrodzenia za akcje to dostawa opodatkowana VAT

Przekazanie przez spółkę akcyjną na rzecz jednego z jej akcjonariuszy własności nieruchomości tytułem wynagrodzenia za nabycie przez tą spółkę (w ramach procedury umorzenia akcji posiadanych przez tego akcjonariusza w kapitale zakładowym spółki), stanowi odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu VAT, o ile ta nieruchomość jest związana z działalnością gospodarczą spółki akcyjnej.

„Księgowi będą potrzebni zawsze, aczkolwiek mogą się inaczej nazywać”

Uczestnicy debaty „W erze zmian”, która odbyła się 14 czerwiec 2018 r. podczas konferencji z okazji rozstrzygnięcia konkursu „Księgowi Przyszłości” zgodnie twierdzili, że zawód księgowego ma przed sobą dużą i pewną przyszłość aczkolwiek zadania księgowego będą ewoluować. Proste czynności sticte ewidencyjne będą wykonywane w coraz większym stopniu przez narzędzia techniczne i informatyczne. Księgowi natomiast będą coraz częściej angażowani do analizy danych finansowych, doradzania ekonomicznego i prawnego zarządowi czy współpracy w tworzeniu narzędzi informatycznych potrzebnych do zarządzania przedsiębiorstwem. Stąd ewolucja nazewnictwa w zawodzie księgowego jest dynamiczna.

Nowelizacja ustawy o SENT weszła w życie

14 czerwca 2018 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów (tzw. SENT). Jej głównymi celami jest ochrona zdrowia obywateli i walka z szarą strefą - powiedział PAP wiceminister finansów, zastępca szefa Krajowej Administracji Skarbowej Piotr Walczak. Wskutek tej nowelizacji system SENT obejmie także przewóz towarów koleją. Poszerzony został katalog towarów, które podlegają systemowi monitorowania przewozu towarów - oprócz paliw, oleju roślinnego, suszu tytoniowego oraz alkoholu skażonego na liście znajdą się również produkty lecznicze.

Fundusze unijne to nadal znaczące wsparcie dla rozwoju sektora MSP

Przed nami jeszcze tylko 2,5 roku obecnej perspektywy finansowej UE 2014-2020, w ramach której znaczne środki przeznaczono na inwestycje w sferę innowacyjności w polskich przedsiębiorstwach. Warto po nie sięgnąć, ponieważ są formą bezzwrotnego wsparcia i z racji tego stanowią źródło atrakcyjnego kapitału na rozwój przedsiębiorstw. Po ten kapitał polskie firmy sięgały dotychczas dość chętnie. Według danych Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju na koniec 2017r. wsparcie ze środków unijnych otrzymało ponad 8 tys. przedsiębiorców m.in. na realizację ponad 1400 projektów B+R, wdrożenie ponad 800 innowacji produktowych oraz ponad 400 innowacji procesowych. Na projekty, mające na celu wzmocnienie konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw, do końca lutego br. rozdano ponad 16 mld PLN.

Czy konieczna jest zgoda na przetwarzanie danych do wystawienia faktury

Zgodnie z przepisami rozporządzenia RODO przetwarzanie danych osobowych jest zgodne z prawem m.in. w przypadku gdy przetwarzanie jest niezbędne do wykonania umowy, a także wtedy gdy przetwarzanie jest niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze. Jak w związku tym wygląda kwestia przetwarzania danych na potrzeby wystawienia faktury?

Działalność e-commerce – przedsiębiorca musi mieć dobry regulamin

Mimo to, że rynek e-commerce rozwija się bardzo dynamicznie, nadal wielu przedsiębiorców nie ma regulaminu albo całkowicie zapomina o konieczności przystosowania go do nieustannie zmieniających się regulacji prawnych i specyfiki konkretnej działalności internetowej. Tymczasem prawidłowo sformułowany regulamin jest podstawą funkcjonowania każdego serwisu lub sklepu internetowego. Pomaga też uniknąć szeregu nieprzyjemnych konsekwencji w relacjach tak z klientem, jak i z organami państwa.

Prawo przedsiębiorców, czyli nowe przepisy ułatwiające prowadzenie firmy

Z końcem kwietnia bieżącego roku weszło w życie Prawo przedsiębiorców, które reguluje kwestie związane z podejmowaniem, wykonywaniem i zakończeniem działalności gospodarczej. Jakie konkretnie ułatwienia dla przedsiębiorców wprowadza to nowe prawo?

Sejm uchwalił ustawę o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej

Płynna kontynuacja działalności firmy po śmierci właściciela - to główny cel ustawy o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej, którą 7 czerwca 2018 r. uchwalił Sejm.

Działy finansowo-księgowe a RODO

RODO to zdecydowanie jeden z kluczowych tematów 2018 roku. Rozporządzenie dotyczące ochrony danych osobowych zaczęło obowiązywać 25 maja i niesie za sobą szereg konsekwencji dla praktycznie każdego przedsiębiorcy. Wszyscy bowiem powinni już odpowiednio przygotować się na nowe zasady w zakresie przetwarzania danych osobowych.

Czy rząd spełnia oczekiwania polskich przedsiębiorców?

Z jednej strony walka z mafiami podatkowymi, Konstytucja biznesu i spadające bezrobocie, z drugiej zastój w inwestycjach, wzrost obciążeń fiskalnych, chaos legislacyjny i mit pewności prawa. Według ekspertów topnieje zaufanie przedsiębiorców do państwa, a nadchodząca podwyżka podatków dla najbogatszych może wywołać w Polsce lawinę optymalizacji, na której zyskają inne państwa.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze formy prowadzenia działalności

Dokonując wyboru formy prowadzenia działalności gospodarczej, należy wziąć pod uwagę kilka czynników. Po pierwsze, trzeba zastanowić się nad efektywnością podatkową danej formy. Po drugie – nad optymalizacją wyeksponowania majątku osobistego na ryzyko gospodarcze. Po trzecie – nad stopniem skomplikowania procedur i nad kosztami, z jakimi należy się liczyć przy konkretnej formie prawnej.

Umowa o pracę, umowa zlecenia a działalność gospodarcza – różnice

Większość osób z góry zakłada, że najlepszym rodzajem zdobywania środków finansowych, jest praca w ramach umowy o pracę. Ma ona być rozwiązaniem trwalszym, wygodniejszym i bardziej korzystnym finansowo, niż umowa zlecenia, czy prowadzenie własnej działalności gospodarczej. Czy faktycznie tak jest? I dlaczego umowa o pracę, coraz mniej różni się od innych form współpracy?

Jakie obowiązki w związku z RODO muszą spełnić blogerzy

W jakim zakresie przepisy RODO dotyczą blogosfery? Jakie obowiązki muszą spełnić blogerzy i którzy spośród nich są w myśl przepisów unijnego rozporządzenia administratorami danych osobowych?

Biura Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH) na wszystkich kontynentach

Do końca wakacji 2018 r. będzie działać 50 zagranicznych biur Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH), a do końca bieżącego roku 70 - powiedział wiceprezes Agencji Wojciech Fedko. Dodał, że firmy zainteresowane zagraniczną ekspansją otrzymają w biurach np. informacje o specyfice danego rynku czy o możliwościach wsparcia.

W jaki sposób opodatkować najem mieszkania

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych daje podatnikowi prawo wyboru, czy będzie uzyskiwać nieograniczone przychody z najmu, czy wprowadzi przedmiot najmu do firmy i zacznie traktować przychody z niego jako działalność gospodarczą.

Komunikaty RODO 2018 - uwaga na wirusy i próby wyłudzenia danych

Przestrzegamy, żeby dokładnie czytać komunikaty powołujące się na RODO; w niektórych sytuacjach może dojść do próby zainfekowania urządzenia wirusem lub wyłudzenia danych - podkreślił 28 maja 2018 r. Karol Manys z Ministerstwa Cyfryzacji.

RODO a proces rekrutacji w firmie

W dniu 25 maja zaczęły obowiązywać przepisy europejskiego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO). Nowe regulacje oznaczają istotne zmiany w funkcjonowaniu przedsiębiorstw, zwłaszcza ich działów personalnych i kadr. Jak RODO wpływa na proces rekrutacji i pracę rekruterów w firmie?

Obowiązek płatności bezgotówkowych w PIT - zakres pojęcia „jednorazowa wartość transakcji”

Przy umowie dzierżawy zawartej na czas nieokreślony i płatności miesięcznego czynszu w wysokości 3.000 zł, podatnik nie może wiedzieć, czy wartość transakcji przekroczy limit ustawowy. W konsekwencji za jednorazową wartość transakcji w umowie dzierżawy zawartej na czas nieokreślony należy przyjąć wartość czynszu dzierżawnego za jeden okres rozliczeniowy, tj. jeden miesiąc.

Czy firmy są gotowe na RODO?

Z pewnością nie ma prostych sposobów na poradzenie sobie z RODO. W wielu przypadkach zgodność będzie wymagała całkowitej zmiany sposobu, w jaki firmy gromadzą, przechowują i wykorzystują dane dotyczące obywateli Unii Europejskiej, w tym ich własnych pracowników. Czy zatem firmy są gotowe na RODO?

Nowa ustawa o ochronie danych osobowych od 25 maja 2018 r.

22 maja 2018 r. Prezydent RP podpisał ustawę z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych. Nowa ustawa, która wchodzi w życie 25 maja 2018 r. przewiduje m.in. kary za naruszenie przepisów o ochronie danych osobowych, powołanie Urzędu Ochrony Danych Osobowych w miejsce Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, skrócenie postępowań dotyczących naruszeń danych osobowych.

RODO w małej firmie - jak się odnaleźć?

RODO, czyli unijne rozporządzenie w sprawie ochrony danych osobowych wchodzi w życie 25 maja. Nowe regulacje dotyczące zapewnienia bezpieczeństwa danych osobowych od tej daty dotyczą wszystkich firm. Nie ma więc znaczenia, czy jest to jednoosobowa działalność gospodarcza, spółka cywilna czy spółka z o.o. - każde z tych podmiotów obowiązuje ochrona danych osobowych. Bez znaczenia jest również liczba zatrudnianych pracowników.

Opłaty za informacje dot. danych osobowych są opodatkowane VAT

Czynność dostarczania informacji dotyczących danych osobowych na podstawie przepisów RODO oraz wszelkich kolejnych kopii za pobraniem opłaty, podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (VAT) według stawki podstawowej (obecnie 23%). Stanowisko podatnika potwierdził w tym zakresie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji podatkowej z 9 maja 2018 r.

Opłacalność wynajmu krótkoterminowego w Polsce

Trend wynajmu krótkoterminowego przyszedł do nas z Zachodu, gdzie już od dawna cieszy się ogromną popularnością, a serwisy internetowe mu poświęcone zdobywają kolejnych użytkowników na całym świecie. To dobry sposób na osiągnięcie zysku z mieszkania, które nie jest użytkowane przez właścicieli, a mogłoby generować przychody i na siebie zarabiać.

Jak długo eksporter musi czekać na zapłatę (okres obiegu należności)

Euler Hermes, wiodący ubezpieczyciel należności handlowych zauważa, iż polscy eksporterzy znajdują się pod presją związaną z przepływem środków pieniężnych, wynikającą z rekordowo długiego obecnie okresu regulowania należności na świecie. Wydłużenie okresu obiegu należności (DSO - Dales Sales Outstanding) w skali globalnej stwarza ryzyko przepływu należności dla polskich eksporterów. Globalny średni wskaźnik DSO osiągnie rekordowy poziom w 2018 roku, ulegając wydłużeniu do 67 dni. Chińskie (92 dni), greckie (89 dni), włoskie i tureckie (83 dni) przedsiębiorstwa płacą za towary i usługi najdłużej podczas, gdy średnia w Polsce wynosi 59 dni.

RODO a dane osobowe kandydatów do pracy i pracowników

Wejście w życie RODO, czyli unijnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych, wywoła zmiany w polskich przepisach prawa pracy. Zmodyfikowane zostaną regulacje o przetwarzaniu danych osobowych kandydatów do pracy i pracowników. Zmiany dotyczą zatem wszystkich przedsiębiorców, którzy zatrudniają pracowników. Odczują je zwłaszcza firmy zajmujące się rekrutacją oraz przetrzymywaniem i tworzeniem baz danych potencjalnych pracowników dla innych firm.

Czy niezarejestrowana działalność gospodarcza podlega VAT

30 kwietnia 2018 r. weszła w życie ustawa - Prawo przedsiębiorców. Wprowadziła możliwość nierejestrowania działalności, gdy przychód nie będzie przekraczał ustalonego limitu. Nie oznacza to jednak, że dla celów rozliczeń VAT taka osoba nie jest podatnikiem. Oczywiście może korzystać ze zwolnienia podmiotowego, ale nie jest zwolniona z obowiązków dokumentacyjnych, jakie ma podatnik zwolniony z VAT.

Przedsiębiorcy ostrzegają przed oszustwami związanymi z RODO

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców ostrzega przed oszustami wykorzystującymi zmiany w przepisach dotyczących ochrony danych osobowych (RODO) do wyłudzania pieniędzy od firm. Alarmują, że pojawiają się liczne przypadki, gdzie przedsiębiorcom grozi się złożeniem donosu do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, czy też prokuratury, jeśli ci nie zapłacą określonej kwoty pieniędzy.

Wycofanie środka trwałego z działalności gospodarczej - skutki w VAT

Wycofanie środka trwałego z prowadzonej działalności gospodarczej i przekazanie go na potrzeby prywatne przedsiębiorcy co do zasady podlega opodatkowaniu VAT. Wyjątkiem będą sytuacje, gdy podatnikowi przy nabyciu wycofywanego środka trwałego nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Jeżeli przekazanie obejmowałoby nieruchomość, czynność ta może korzystać ze zwolnienia z VAT. Zastosowanie zwolnienia od podatku z reguły będzie się jednak wiązało z obowiązkiem korekty podatku naliczonego.

Dostosowanie do RODO - ustawa o ochronie danych osobowych

W dniu 10 maja Sejm uchwalił z poprawkami ustawę o ochronie danych osobowych. Zakłada ona m.in. skrócenie postępowań w sprawach o naruszenie ochrony danych osobowych, a także możliwość nakładania kar za naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych. Nowe przepisy dostosowują polskie prawo do przyjętego w maju 2016 r. przez UE ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO).

Cała Polska specjalną strefą ekonomiczną - zwolnienia podatkowe na 10-15 lat

10 maja 2018 r. Sejm uchwalił ustawę o wspieraniu nowych inwestycji, zgodnie z którą całe terytorium Polski stanie się specjalną strefą ekonomiczną - zamiast obecnie istniejących 14 SSE. Ustawa o wspieraniu nowych inwestycji umożliwia zwolnienia podatkowe dla inwestorów na 10-15 lat na terenie całego kraju. Z zachęt będą mogły korzystać nie tylko duże, ale i mniejsze firmy.

RODO w urzędzie skarbowym - klauzula informacyjna IAS w Warszawie

Do 25 maja 2018 r., tj. dnia rozpoczęcia stosowania tzw. ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO) zostało 2 tygodnie. Przepisy te muszą być stosowane również przez organy administracji skarbowej w tym urzędy skarbowe, czy izby administracji skarbowej. Izba Administracji Skarbowej w Warszawie przygotowała treść klauzuli informacyjnej dla podatników i innych osób fizycznych, których dane osobowe są i będą przetwarzane przez Izbę Administracji Skarbowej w Warszawie, w tym urzędy skarbowe województwa mazowieckiego oraz Mazowiecki Urząd Celno-Skarbowy w Warszawie. Klauzule podobnej treści będą z pewnością stosowane w całym kraju.

Barter - dokumentacja i rozliczenia podatkowe

Barter, czyli wymiana towaru za towar, usługi za usługę lub usługi za towar ma miejsce, jeśli obie strony transakcji są dla siebie zarówno nabywcami, jak i sprzedawcami. Jak dokumentować barter i jak rozliczać podatkowo transakcje barterowe?

RODO a wyciek danych osobowych

W związku z wejściem w życie RODO administratorów danych osobowych czekają nowe obowiązki. Jedna z nowych zasad, która dotyczy wycieku danych osobowych, zakłada, że w przypadku gdy naruszenie ochrony danych osobowych może powodować wysokie ryzyko naruszenia praw lub wolności osób fizycznych, administrator bez zbędnej zwłoki zawiadamia osobę, której dane dotyczą, o takim naruszeniu.

REKLAMA