REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

E-deklaracje, Podpis elektroniczny

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Zwrot VAT w pół miesiąca dla małych firm budowlanych

Mikroprzedsiębiorcy z branży budowlanej mogą liczyć na zwroty z tytułu VAT nawet półtora miesiąca wcześniej niż pozostali podatnicy, o ile prześlą fiskusowi plik JPK_VAT. Jednak jedyny możliwy sposób wysyłki tych plików nakłada na właściciela firmy obowiązek opatrywania ich podpisem elektronicznym. Mikrofirmy będą zobowiązane wysyłać JPK_VAT dopiero od 1 stycznia 2018 r. - na razie jest to dla nich dobrowolne.

Protokół TLS 1.2 w infrastrukturze systemu e-Deklaracje - zalecenia MF

W związku z wdrożeniem od 1 lipca 2017 r. w infrastrukturze systemu e-Deklaracje obsługi protokołu TLS 1.2, Ministerstwo Finansów zaleca, aby użytkownicy wszystkich systemów operacyjnych (Windows, Linux czy MacOS) dokonali sprawdzenia czy systemy te obsługują najnowszą wersję protokołu TLS i powiązane z nim szyfrowanie (algorytmy kryptograficzne, klucze).

Więcej deklaracji podatkowych bez podpisu kwalifikowanego

Przesyłanie szeregu deklaracji i podań drogą elektroniczną będzie możliwe bez konieczności stosowania podpisu kwalifikowanego - takie rozwiązanie przewiduje projekt rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów. Podpis kwalifikowany nie będzie potrzebny m.in. przy składaniu niektórych deklaracji VAT.

Nowa forma uwierzytelniania elektronicznych zwolnień lekarskich

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa, który przewiduje nową formę uwierzytelniania zaświadczeń lekarskich wystawianych w formie elektronicznej.

REKLAMA

Założenie S24 już nie takie łatwe

Już od ponad pięciu lat istnieje możliwość zawiązania spółki z o.o. w tzw. trybie S24, a więc przy wykorzystaniu wzorca udostępnionego w systemie teleinformatycznym. Jednak pojawiające się przy rejestracji spółek nadużycia spowodowały, że rząd rozważa wprowadzenie pewnych ograniczeń w tym zakresie.

Wniosek o rozliczenie PIT przez urząd skarbowy także przez e-Deklaracje

Podatnicy będą mogli składać wnioski o sporządzenie zeznania podatkowego PIT przez urząd skarbowy za pomocą systemu e-Deklaracje, a także przez portal podatkowy i skrzynkę e-PUAP.

Jak wysłać PIT przez internet za 2016 rok

Ministerstwo Finansów zapewnia, że wysłanie deklaracji podatkowej PIT przez Internet jest najprostszym i najszybszym sposobem złożenia zeznania rocznego. W formie elektronicznej bez użycia kwalifikowanego podpisu elektronicznego (swoistym podpisem jest tu kwota przychodu z zeznania podatkowego za 2015 rok) można składać następujące deklaracje podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38, PIT- 39, PIT-16a, PIT-19a za 2016 r. oraz wniosek PIT-16.

Nie założysz spółki z o.o. ze zwykłym podpisem elektronicznym

Na najbliższym posiedzeniu Sejm zajmie się projektem nowelizacji ustawy Kodeks spółek handlowych. Podstawowym celem projektowanej ustawy jest wyeliminowanie możliwości korzystania ze "zwykłego" podpisu elektronicznego przy zawiązywaniu spółek z ograniczoną odpowiedzialnością w trybie S-24 i podniesienie w ten sposób bezpieczeństwa obrotu prawnego. Do podpisywania umowy spółki z o.o. zawiązywanej w tym trybie, a także do złożenia wniosku o wpis takiej spółki do Krajowego Rejestru Sądowego stosowane byłyby tylko: kwalifikowany podpis elektroniczny oraz podpis potwierdzony profilem zaufanym ePUAP.

REKLAMA

Kary za nierozliczenie VAT przez internet

W wyniku nowelizacji ustawy o VAT, która obowiązuje od 1 stycznia 2017 r., większość podatników VAT została zobowiązana do rozliczania podatku za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Jeżeli podatnik nie dopełni tego obowiązku, podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe. Jakie sankcje może nałożyć fiskus za nierozliczenie VAT przez internet?

Bez ważnego e-podpisu nie rozliczysz firmowych podatków

Zbliża się termin składania zeznań podatkowych przez firmy – niektóre należy złożyć już do końca stycznia. Dlatego właśnie przedsiębiorstwa zatrudniające więcej niż 5 osób powinny już teraz sprawdzić, czy posiadają ważny kwalifikowany certyfikat umożliwiający podpisanie deklaracji podatkowych podpisem elektronicznym.

Spółki z o.o. nie założysz ze zwykłym e-podpisem

Przy zakładaniu spółki z o. o. przez internet nie będzie można stosować "zwykłego" podpisu elektronicznego, tylko kwalifikowany lub potwierdzony profilem zaufanym ePUAP. Takie zmiany przewiduje przyjęty przez rząd projekt nowelizacji ustawy – Kodeks spółek handlowych, ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym.

JPK_VAT, deklaracje elektroniczne, KAS – zmiany istotne dla małych i średnich przedsiębiorców

Dla małych i średnich przedsiębiorstw rok 2017 będzie pełen wyzwań związanych z nowymi przepisami podatkowymi. Comiesięczny obowiązek przesyłania jednolitego pliku kontrolnego (JPK_VAT), obowiązkowe deklaracje elektroniczne, powołanie do życia Krajowej Administracji Skarbowej (KAS), to tylko niektóre ze zmian.

Deklaracje VAT w 2017 roku tylko elektronicznie – ale nie dla wszystkich

Od rozliczenia za styczeń lub I kwartał 2017 r. deklaracje VAT-7, VAT-7K, VAT-8, VAT-9M, VAT-13, VAT-27 oraz informacje podsumowujące będą mogły być składane wyłącznie drogą elektroniczną.

JPK_VAT nie trzeba będzie opatrywać podpisem elektronicznym

Ministerstwo Finansów pracuje nad udostępnieniem wszystkim podatnikom przesyłającym do MF pliki JPK alternatywnych metod uwierzytelniania (podpisywania) tych plików. Innych niż wymagany obecnie kwalifikowany podpis elektroniczny. MF stara się aby alternatywne metody uwierzytelniania było wdrożone od 1 lutego 2017 r. Ponadto MF zamierza umożliwić stosowanie do podpisywania plików JPK także podpisów elektronicznych z innych państw.

Jak złożyć VAT-REF za pośrednictwem systemu e-Deklaracje

Podatnicy, którzy nie prowadzą działalności opodatkowanej w innym kraju Unii Europejskiej mogą strać się o zwrot VAT zawartego w towarach i usługach, które nabyli w tym kraju, gdy wydatki te mają związek z prowadzoną w Polsce działalnością gospodarczą. W celu ubiegania się o zwrot VAT należy wypełnić formularz VAT-REF za pośrednictwem systemu e-Deklaracje.

Wkrótce ułatwienia w komunikacji elektronicznej

Ułatwienie w komunikacji elektronicznej dla obywateli, przedsiębiorców i administracji publicznej na terenie Unii Europejskiej zakłada ustawa o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej, którą podpisał prezydent.

E-deklaracje VAT obowiązkowe dla niektórych podatników już od 2017 roku

Ministerstwo Finansów w projekcie z 22 września 2016 r. tzw. dużej nowelizacji VAT zawarło m.in. wprowadzenie obowiązku składania deklaracji VAT za pomocą środków komunikacji elektronicznej zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej. Powszechny obowiązek składania przez podatników deklaracji w formie elektronicznej zostanie wprowadzony od 1 stycznia 2018 r., ale w odniesieniu do części podatników taki obowiązek zostanie wprowadzony już od 1 stycznia 2017 r. Obowiązek ten dotyczyć będzie także informacji podsumowujących.

JPK można podpisać tylko podpisem elektronicznym uzyskanym w Polsce

Przedsiębiorca, który uzyskał podpis elektroniczny poza granicami Polski, nie wykorzysta go do przesłania fiskusowi jednolitego pliku kontrolnego – potwierdziło Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na pytanie DGP. MF przyznaje zarazem, że pracuje nad kompleksowym rozwiązaniem tego problemu i umożliwieniem wykorzystywania zagranicznego podpisu.

Zwykły podpis elektroniczny ułatwia rejestrację firm

W ocenie Konfederacji Lewiatan projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw ma na celu niepotrzebne zaostrzenie wymogów dotyczących założenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Eliminuje on możliwość korzystania ze "zwykłego" podpisu elektronicznego przy zawiązywaniu sp. z o.o. w trybie S-24. Uzasadnienie do projektu ustawy jako powód dla wprowadzenia takiej zmiany podaje bezpieczeństwo obrotu.

Nie założysz spółki z o.o. ze zwykłym e-podpisem

Resort sprawiedliwości opublikował projekt nowelizacji ustawy Kodeks spółek handlowych. Podstawowym celem projektowanej ustawy jest wyeliminowanie możliwości korzystania ze "zwykłego" podpisu elektronicznego przy zawiązywaniu spółek z ograniczoną odpowiedzialnością w trybie S-24 i podniesienie w ten sposób bezpieczeństwa obrotu prawnego. Do podpisywania umowy spółki z o.o. zawiązywanej w tym trybie, a także do złożenia wniosku o wpis takiej spółki do Krajowego Rejestru Sądowego stosowane byłyby tylko: kwalifikowany podpis elektroniczny oraz podpis potwierdzony profilem zaufanym ePUAP.

Deklaracje i informacje podatkowe nie przez ePUAP

Ministerstwo Finansów informuje, że deklaracje i informacje podatkowe przesyłane drogą elektroniczną nie mogą być podpisywane profilem zaufanym ePUAP i przesyłane za pośrednictwem platformy ePUAP. Natomiast powinny być przesyłane elektronicznie wyłącznie do systemu e-Deklaracje.

VAT-14 elektronicznie, bez kwalifikowanego e-podpisu

Resort finansów opublikował projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone. Celem zmiany jest włączenie deklaracji o należnych kwotach podatku od towarów i usług w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych (VAT-14) do wykazu deklaracji i podań, które mogą być przesyłane za pomocą środków komunikacji elektronicznej, bez konieczności stosowania kwalifikowanego podpisu elektronicznego.

Obieg dokumentacji w firmach będzie szybszy i tańszy

Firmy mogą zaoszczędzić co najmniej 60 proc. czasu na obsługę danego procesu po wprowadzeniu elektronicznych dokumentów. W ten sposób oszczędzają również koszty i usprawniają obsługę klienta. Wprowadzenie w pełni cyfrowego obiegu dokumentów będzie teraz łatwiejsze. Od 1 lipca zaczęło obowiązywać unijne rozporządzenie eIDAS ws. uznawania elektronicznych podpisów, a od 8 września do Kodeksu cywilnego zostanie wprowadzona forma elektroniczna czynności prawnej obok formy pisemnej.

Rozporządzenie eIDAS dotyczące podpisów elektronicznych

Od 1 lipca 2016 r. zaczyna obowiązywać unijne rozporządzenie eIDAS w sprawie uznawania podpisów elektronicznych, a od 8 września do Kodeksu cywilnego zostanie wprowadzona forma elektroniczna czynności prawnej obok formy pisemnej. Wprowadzenie w pełni cyfrowego obiegu dokumentów w firmie będzie teraz łatwiejsze.

Bezpieczny e-podpis zadziała na terenie całej UE

1 lipca 2016 r. wejdzie w życie rozporządzenie ujednolicające w Unii Europejskiej przepisy dotyczące podpisów elektronicznych. Dla polskich przedsiębiorców najważniejsze jest to, że wydane w Polsce certyfikaty kwalifikowane e-podpisów mają działać na terenie całej UE. Tym samym łatwiej będzie polskim przedsiębiorcom startować w unijnych przetargach i podpisywać transgraniczne umowy.

Jak rozliczać VAT i podatek dochodowy drogą elektroniczną

Przedsiębiorca może składać elektronicznie miesięczną lub kwartalną deklarację VAT. Natomiast do poruszania się w sferze e-deklaracji w zakresie podatku dochodowego przedsiębiorcy wystarczy roczne zeznania podatkowe z ubiegłego roku.

Jednolite przepisy o bezpiecznym e-podpisie w całej UE od lipca 2016 r.

1 lipca 2016 r. wchodzi w życie rozporządzenie eIDAS, które ujednolici w UE przepisy dotyczące podpisów elektronicznych. Certyfikaty kwalifikowane e-podpisów wydawane przez poszczególne kraje będą uznawane w pozostałych 27 państwach. Ułatwi to przedsiębiorcom prowadzenie transgranicznego biznesu i startowanie w przetargach na terenie całej UE. Nowe przepisy uproszczą także kontakty z administracją.

Jak podatnicy składają roczne zeznania PIT?

Z przeprowadzonych wśród podatników badań dotyczących składania zeznań podatkowych PIT wynika, że rozliczenie się z urzędem skarbowym nie jest trudne ani czasochłonne. Większość podatników wypełniających formularz PIT samodzielnie lub korzystających z częściowej pomocy przeznacza na to nie więcej niż 30 minut. Do tak dobrego wyniku przyczynia się fakt, że rośnie liczba osób składających PIT przez Internet.

PIT przez Internet w systemie e-Deklaracje – pytania i odpowiedzi ekspertów MF

Aby wypełnić i złożyć zeznanie podatkowe PIT nie trzeba odwiedzać Urzędu Skarbowego i stać w tamtejszych kolejkach. Wszystko można załatwić nie wychodząc z domu, przez Internet m.in. za pośrednictwem systemu e-Deklaracje. Jednak nawet ta wygodniejsza i szybsza forma czasem sprawia podatnikom kłopoty i budzi wątpliwości. Zostaną one omówione na podstawie pytań zadawanym ekspertom Ministerstwa Finansów na portalu szybkipit.pl.

Więcej PIT-ów elektronicznych niż papierowych

Pierwszy raz od czasu kiedy Polacy mogą składać roczne zeznania podatkowe przez internet liczba elektronicznych e-PIT-ów przekroczyła liczbę zeznań papierowych składanych w urzędach skarbowych (przy porównaniu pierwszych kwartałów roku).

Niewiele czasu na CIT-8 za 2015 r.

W przypadku podatników, dla których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym, termin składania CIT-8 za 2015 r. przypada na 31 marca 2015 r.

Rejestracja spółki jawnej przez internet

Koszt założenia spółki jawnej w KRS-ie w tradycyjny sposób to 600 zł. Ale gdy wniosek o rejestrację złożymy przez internet koszty są mniejsze (bo nie trzeba iść do notariusza) i czas trwania rejestracji skraca się do jednej doby. Ale zakładający spółkę wspólnicy muszą mieć Profile Zaufane lub bezpieczne podpisy elektroniczne z certyfikatem. E-rejestracja spółki ma jednak też swoje ograniczenia.

Podpis elektroniczny pozwala założyć firmę przez internet

Dysponując Profilem Zaufanym na ePUAP lub podpisem elektronicznym weryfikowanym certyfikatem kwalifikowanym można zarejestrować firmę w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Wniosek o wpis do CEIDG jest jednocześnie zgłoszeniem do ZUS/KRUS, GUS oraz naczelnika urzędu skarbowego.

Jak złożyć deklarację PIT przez internet

Składanie deklaracji rocznych PIT przez internet z roku na rok zyskuje na popularności – co za tym idzie obecnie coraz więcej osób rozlicza się z urzędem skarbowym online. Jakie są plusy takiego sposobu rozliczania podatków? Na co należy zwrócić szczególną uwagę przy składaniu deklaracji PIT przez internet?

Podpis elektroniczny z kwalifikowanym certyfikatem czy Profil Zaufany ePUAP - co wybrać?

Aktualnie przez internet (on-line) można założyć firmę, składać deklaracje podatkowe, załatwiać sprawy z ZUS-em czy urzędem miasta. Przedsiębiorcy mogą podpisywać dokumenty elektroniczne zasadniczo na dwa różne sposoby: podpisem elektronicznym z kwalifikowanym certyfikatem oraz w ramach Profilu Zaufanego ePUAP. Które narzędzie jest lepsze?

IFK poleca: W 2016 r. łatwiej złożyć deklaracje DT-1

Od 1 stycznia 2016 r. podatnicy mogą składać elektronicznie deklaracje DT-1 nie tylko za pośrednictwem platformy e-PUAP. Mogą to robić również poprzez lokalne systemy teleinformatyczne udostępniane podatnikom przez organy samorządu terytorialnego, czyli wójta (ew. burmistrza, prezydenta miasta) gminy, na której terenie znajduje się miejsce zamieszkania lub siedziba podatnika.

e-Deklaracje 2016 – terminy udostępnienia formularzy interaktywnych

Ministerstwo Finansów informuje (j jednocześnie przeprasza) użytkowników systemu e-Deklaracje, którzy dotąd nie mogli skorzystać z formularzy interaktywnych (w tym także np. zeznań rocznych PIT). Niedostępność tych formularzy w systemie wynikała z błędów technicznych, które zostały już naprawione.

Nowa wersja aplikacji e-Deklaracje Desktop 2016 w. 8.0.0 i formularz PIT-37(22)

Ministerstwo Finansów informuje, że w dniu 12 stycznia 2016 r. została udostępniona nowa wersja aplikacji e-Deklaracje Desktop 2016 w. 8.0.0.

Przesyłanie deklaracji podatkowych w formie elektronicznej w 2016 roku

Minister finansów wydał nowe przepisy regulujące zasady składania w formie elektronicznej deklaracji podatkowych i podań w 2016 roku. Nowością jest m.in. wprowadzenie nowych kanałów przesyłania e-deklaracji (Portal podatkowy i Platforma Usług Elektronicznych Służby Celnej /PUESC/). Tak jak dotąd roczne zeznania PIT można podpisać elektronicznie jedynie przy pomocy identyfikatora podatkowego (NIP albo PESEL), imienia, nazwiska, daty urodzenia i kwoty przychodu z poprzedniego zeznania.

Formularze VAT-27, VAT-UE, VAT-UEK bez kwalifikowanego podpisy elektronicznego

Przybędzie deklaracji podatkowych, które można będzie wysyłać bez kwalifikowanego podpisy elektronicznego. Ministerstwo Finansów chce, żeby bez konieczności weryfikowania dokumentów kwalifikowanym podpisem elektronicznym można było przesyłać przez sieć m.in. formularze VAT-27 , VAT-UE , VAT-UEK.

Ustawa o administracji podatkowej 2015/2016

Resort finansów wychodzi naprzeciw oczekiwaniom podatników i usprawnia internetową administrację podatkową. Załatwianie spraw w dowolnym urzędzie skarbowym czy osobisty asystent startującego mikroprzedsiębiorcy to najważniejsze zmiany jakie wprowadza rządowy projekt ustawy o administracji podatkowej. Przepisy w zakresie obsługi i wsparcia w centrach obsługi zaczną obowiązywać już od 1 września 2015 r., cała ustawa ma wejść w życie 1 stycznia 2016 r.

Kapica: Do końca 2018 r. większość rozliczeń podatkowych przez internet

Resort finansów intensyfikuje prace nad cyfryzacją rozliczeń podatkowych. Do końca 2018 roku większość deklaracji podatkowych będzie można składać online.

Cyfrowa administracja podatkowa

Administracja podatkowa konsekwentnie rozszerza katalog usług umożliwiających elektroniczną komunikację podatników z urzędem, w tym możliwość składania zeznań podatkowych w formie elektronicznej. Raport „System e-Deklaracje. Badanie preferencji podatników PIT w zakresie zeznań podatkowych. Edycja 2015" oraz nowy projekt cyfryzacji usług Administracji Podatkowej i Kontroli Skarbowej (w zakresie centralizacji obsługi podatków CIT i VAT oraz obsługi Jednolitego Pliku Kontrolnego - CVP) to temat konferencji prasowej wiceministra finansów Jacka Kapicy oraz przedstawicieli PwC, która odbyła się 3 czerwca 2015 r. w Ministerstwie Finansów.

Bez podatków nie ma państwa - rozmowa z wiceminister finansów Izabelą Leszczyną

Izabela Leszczyna, wiceminister finansów w wywiadzie dla Infor.pl mówi m.in. o koniecznej edukacji finansowej, Loterii Paragonowej, która wystartuje na jesieni 2015 r., zachętach podatkowych do oszczędzania na emeryturę, elektronicznych rozliczeniach podatkowych.

Kapica: Od 20 czerwca usługa weryfikacji kontrahenta zarejestrowanego w zakresie VAT

Ministerstwo Finansów zapowiada, że po 20 czerwca będzie w stanie udostępnić nową usługę elektroniczną, tj. możliwość weryfikacji kontrahenta zarejestrowanego w zakresie podatku VAT. Zdaniem MF zapewni to bezpieczeństwo transakcji, bo podatnik będzie wiedział, że ma do czynienia z zarejestrowanym kontrahentem, zwiększy też pewność płacenia podatków.

FATCA – wersja robocza formularza IFT-4 dostępna do testowania na e-deklaracjach

Ministerstwo Finansów uprzejmie informuje, że w środowisku testów zewnętrznych e-deklaracji została umieszczona wersja robocza formularza IFT-4.

Dostęp podatników do złożonych e-deklaracji

W odpowiedzi na interpelację poselską nr 32404 Minister Finansów udzielił 30 kwietnia 2015 r. wyjaśnień odnośnie dostępu podatników do złożonych przez nich e-deklaracji.

Faktury elektroniczne - czy wystarczające jest przesłanie ich w formacie pdf, czy wymagany jest oryginał papierowy?

Fakturą elektroniczna została w ustawie o podatku od towarów i usług zdefiniowana jako faktura w formie elektronicznej wystawiona i otrzymana w dowolnym formacie elektronicznym. W dobie dzisiejszej dbałości o środowisko, a także techniki, coraz więcej firm decyduje się na wystawianie faktur elektronicznych – ponieważ jest to wygodne, czasooszczędne i szybkie. Czy wystawiając fakturę w formie elektronicznej, konieczne jest ich przesłanie w określonym formacie (np. PDF), czy wymagane jest dosłanie oryginału papierowego? Jakim warunkom powinna odpowiadać faktura, aby była ona uznana za dowód podatkowy?

Wzór wezwania do urzędu skarbowego

Od początku maja tego roku obowiązuje nowy wzór wezwania/zaproszenia do urzędu skarbowego. Nowy standard wzoru, jak zapewnia Ministerstwo Finansów, został opracowany z myślą o zapewnieniu podatnikom pełniejszej i bardziej przystępnej niż dotychczas informacji na temat wizyty w urzędzie skarbowym.

Korekty deklaracji, zeznań i informacji podatkowych przez system e-Deklaracje

Ministerstwo Finansów informuje, że w roku 2015 możliwe jest składanie następujących korekt deklaracji podatkowych podpisanych danymi autoryzującymi (podpisem elektronicznym nieweryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu):

REKLAMA