REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Egzekucja podatkowa, Zaległości podatkowe

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Co z podatkami po śmierci podatnika?

Jak polskie prawo podatkowe reguluje obowiązki spadkobierców odnośnie zobowiązań podatkowych, nadpłat i innych spraw podatkowych spadkodawcy? Czy trzeba składać deklaracje podatkowe i regulować zaległości podatkowe zmarłego członka rodziny? Ministerstwo Finansów udzieliło obszernych wyjaśnień odpowiadając na pytania redakcji biznes.wieszjak.pl.

Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach i inne zaświadczenia podatkowe 2012

Od 1 stycznia 2012 roku obowiązuje nowe rozporządzenie Ministra Finansów z 22 grudnia 2011 r. w sprawie zaświadczeń wydawanych przez organy podatkowe (dalej: rozporządzenie). Rozporządzenie zawiera tryb wydawania zaświadczeń, ich wzory oraz właściwość miejscową i rzeczową organów podatkowych do wydawania zaświadczeń.

Od kiedy możliwa jest egzekucja zaległości podatkowych

Fiskus uważa, że podatnik pozbywa się majątku w celu uniknięcia zapłaty podatku i doręcza podatnikowi postanowienie o rygorze natychmiastowej wykonalności przed doręczeniem decyzji podatkowej. Ma to umożliwić błyskawiczną egzekucję spornej zaległości podatkowej. Czy doręczenie postanowienia o nadaniu takiego rygoru może nastąpić przed doręczeniem samej decyzji podatkowej? Okazuje się, że jest to niedopuszczalne. Korzystną dla podatników interpretację przepisów potwierdzają sądy administracyjne.

Przestępstwa i wykroczenia skarbowe 2012 - grzywny

W 2012 roku obowiązują wyższe niż w 2011 r. kwoty grzywien, jakie można orzec za popełnienie przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego. Związane jest to z obowiązującym od 1 stycznia 2012 r. rozporządzeniem Rady Ministrów z 13 września 2011 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2012 r. (Dz.U. z 2011 Nr 192, poz. 1141), którym ustalono na 2012 rok minimalne wynagrodzenie za pracę (dalej również jako: „MW”) w wysokości 1 500 zł.

Wyższa podstawa zastawu skarbowego od 1 stycznia 2012 roku

Zdarza się nierzadko, że podatnikowi doręczana jest decyzja organu podatkowego, ustalająca wysokość zobowiązania podatkowego. Wielu podatników posiada też zaległości podatkowe wraz z odsetkami. W takich przypadkach Skarbowi Państwa i jednostkom samorządu terytorialnego przysługuje prawo ustanowienia zastawu skarbowego na wszystkich będących własnością podatnika oraz stanowiących współwłasność łączną podatnika i jego małżonka rzeczach ruchomych oraz zbywalnych prawach majątkowych, za wyjątkiem rzeczy lub praw majątkowych niepodlegających egzekucji oraz mogących być przedmiotem hipoteki.

Czy zapłacimy PIT od wierzytelności zajętej w związku z prowadzoną egzekucją?

Wynajmuję nieruchomość spółce z o.o. W związku z umową najmu otrzymuję należności czynszowe, od których wpłacam miesięczne zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. Ostatnio otrzymałem zawiadomienie o zajęciu przez Naczelnika Urzędu Skarbowego prawa majątkowego stanowiącego wierzytelność pieniężną. Zawiadomienie zobowiązuje spółkę z o.o. do tego, aby nie dokonywała wpłat z tytułu umowy najmu na moją rzecz, lecz aby przekazywała należności organowi egzekucyjnemu. W efekcie nie otrzymuję należności czynszowych uiszczanych przez najemcę, ze względu na to, że podlegają zajęciu przez organ egzekucyjny. Czy od zajętych należności czynszowych powinienem płacić podatek dochodowy skoro ich faktycznie nie otrzymuję?

Jakie są skutki nie naliczenia przez jednostkę budżetową podatku VAT od sprzedaży?

Niektóre jednostki budżetowe (np. szkoła, urząd, ośrodek pomocy społecznej) w wyniku niewłaściwego stosowania przepisów podatkowych nie odprowadzały od początku 2011 roku podatku VAT od sprzedaży, mimo istnienia takiego obowiązku. Takie jednostki stanęły przed koniecznością korekty faktur i zeznania podatkowego. Jak to zrobić?

Kiedy podatnik nie poniesie odpowiedzialności karnej?

Wobec sprawcy wykroczenia lub przestępstwa skarbowego, w danych okolicznościach, można zrezygnować z wymierzenia kary. Poniżej zostanie opisana jedna z trzech podstawowych sytuacji przewidzianych w art. 16-19 przez kodeks karny skarbowy (dalej k.k.s.) – czynny żal.

Czy można prowadzić egzekucję na podstawie nieostatecznej decyzji podatkowej?

Co do zasady, na podstawie nieostatecznej decyzji podatkowej nie jest możliwe prowadzenie egzekucji. Decyzja nieostateczna, nakładająca na stronę obowiązek podlegający wykonaniu w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, nie podlega wykonaniu.

Czy złożenie wniosku o wstrzymanie wykonania decyzji ostatecznej uchroni przed egzekucją?

Co do zasady decyzja ostateczna podlega wykonaniu, chyba że wstrzymano jej wykonanie. Organ podatkowy wstrzymuje wykonanie decyzji ostatecznej w razie wniesienia skargi do sądu administracyjnego do momentu uprawomocnienia się orzeczenia sądu administracyjnego na wniosek albo z urzędu.

Czy profil zaufany ePUAP można stosować w sprawach z zakresu podatków?

Od dnia 9 czerwca 2011 r. istnieje możliwość załatwienia spraw administracyjnych (np. składanie podań, odwołań) przy pomocy profilu zaufanego ePUAP (przy wykorzystaniu internetu), bez konieczności osobistego stawiennictwa w urzędzie. Profil zaufany ePUAP stanowić ma w zamiarze ustawodawcy bezpłatną i stosunkowo nieskomplikowaną konkurencję dla odpłatnego instrumentu, jakim jest podpis elektroniczny.

Czy przedawnienie zobowiązania podatkowego może nigdy nie nastąpić?

Nie można traktować przedawnienia zobowiązań podatkowych jako konstytucyjnie chronionego prawa podatnika. Nie ma konstytucyjnych przeszkód, aby ustawodawca wprowadził możliwość wielokrotnego przerywania biegu przedawnienia, jeśli będzie to służyć należytemu wyegzekwowaniu świadczenia podatkowego. Tak stwierdził Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 21 czerwca 2011 r. (sygn. P 26/10), w którym orzekł, że art. 70 § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa jest zgodny z art. 2 konstytucji.

Co grozi za ukrywanie dochodów?

Nie warto ukrywać dochodów osobistych przed opodatkowaniem. Podatnik, który osiąga dochody podlegające opodatkowaniu PIT, a nie wykazuje ich w zeznaniach podatkowych i nie płaci od nich podatku musi liczyć się z podwójną sankcją. Po pierwsze organ podatkowy może opodatkować taki dochód karną stawką 75%. A ponadto podatnik może zostać ukarany grzywną z kodeksu karnego skarbowego.

Jakie grzywny za przewinienia skarbowe grożą w 2011 roku?

W 2011 roku wzrosły kwoty grzywien, jakie można orzec za popełnienie przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego. Od 1 stycznia 2011 r. obowiązuje bowiem rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 5 października 2010 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2011 r. (Dz.U. z 2010 Nr 194, poz. 1288), którym ustalono na 2011 r. minimalne wynagrodzenie za pracę (dalej również jako: „MW”) w wysokości 1 386 zł.

Jak wspólnicy spółki cywilnej odpowiadają za zobowiązania podatkowe?

W spółce cywilnej wspólnicy dążą do osiągnięcia wspólnego celu gospodarczego. Ścisłe związanie wspólników spółki cywilnej w dążeniu do osiągnięcia wspólnego celu gospodarczego ma także swoje odzwierciedlenie na gruncie odpowiedzialności tych wspólników za zobowiązania podatkowe.

Odsetki podatkowe (od zaległości podatkowych) 2014 / 2015

Prezentujemy zestawienie wszystkich stawek odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych. Odsetki te stosuje się również do nieterminowo opłaconych składek ubezpieczeniowych (składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz Fundusz Emerytur Pomostowych).

Od 9 listopada 2010 r. wyższe odsetki od zaległości podatkowych

Z dniem 9 listopada 2010 r. wchodzi w życie ustawa z dnia 24 września 2010 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz.U. nr 197, poz. 1306), której jeden z zapisów skutkuje istotnym podwyższeniem (do 12%) wysokości odsetek od zaległości podatkowych.

Jak zapłacić podatek bez wydawania pieniędzy (potrącenie)


W niektórych wypadkach przepisy przewidują możliwość wzajemnego potrącenia zobowiązań podatkowych podatnika, jak też jego zaległości podatkowych wraz z odsetkami za zwłokę z bezspornej wierzytelności podatnika wobec Skarbu Państwa. Jakie wierzytelności mogą podlegać potrąceniu?

Kiedy urząd skarbowy może odmówić umorzenia zaległości podatkowej

Organ podatkowy, na wniosek podatnika może umorzyć w całości lub w części zaległości podatkowe, odsetki za zwłokę lub opłatę prolongacyjną. Jednak w przypadku przedsiębiorców te ulgi w spłacie podatków nie mogą stanowić pomocy publicznej.

Odpowiedzialność członków zarządu za zaległości podatkowe spółki z o.o.

Członkowie zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (również spółki akcyjnej) odpowiadają zasadniczo za jej niezapłacone podatki jeżeli nie można ich wyegzekwować od samej spółki. Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego organ podatkowy ma obowiązek prowadzić postępowanie w przedmiocie odpowiedzialności za zaległości podatkowe spółki z o.o. wobec wszystkich członków zarządu mogących ponosić taką odpowiedzialność (czyli będących w zarządzie w danym okresie), a nie tylko wobec niektórych z nich.

Wszczęcie postępowania podatkowego

Prawidłowe wszczęcie postępowania podatkowego jest istotne dla ustalenia właściwego terminu na załatwienie konkretnej sprawy. Ponadto ma ono znaczenie dla innych kwestii, takich jak chociażby ustalenie stron.

Wykonanie decyzji podatkowej

Od 1 stycznia 2009 roku obowiązuje zasada, zgodnie z którą decyzja nieostateczna, nakładająca na stronę obowiązek podlegający wykonaniu w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Może być jednak inaczej jeśli decyzji nadano rygor natychmiastowej wykonalności.

Uchylenie lub zmiana decyzji ostatecznej

Nawet decyzja ostateczna, a więc taka od której nie służy już żaden środek odwoławczy, może zostać uchylona lub zmieniona po zaistnieniu pewnych przesłanek. Jest to tym samym nadzwyczajny tryb wzruszania decyzji. W jego stosowaniu istnieją jednak pewne istotne ograniczenia.

Dowody w postępowaniu podatkowym

Katalog środków dowodowych jakie mogą być wykorzystane w postępowaniu podatkowym jest niezwykle szeroki. Niemałą rolę odgrywa przy tym inicjatywa oraz chęć kooperacji jaką przejawiają strony postępowania.

Wyłączenie pracownika lub organu podatkowego

Decyzje podejmowane w trakcie postępowania podatkowego powinny być bezstronne. Realizacji tego celu służą między innymi przepisy regulujące kwestie wyłączenia pracowników organów podatkowych od udziału w konkretnych sprawach.

Wezwania

W postępowaniu podatkowym występują sytuacje, kiedy konieczne jest osobiste stawiennictwo strony lub innych osób przed organem podatkowym. Osoby te nie zawsze jednak muszą dopełniać tego obowiązku, nawet jeśli doręczone im wezwanie jest prawidłowe.

Rozprawa w postępowaniu podatkowym

Nową instytucją na gruncie przepisów regulujących postępowanie podatkowe jest możliwość przeprowadzenia rozprawy. Jednym z jej głównych celów jest zagwarantowanie stronie czynnego udziału w postępowaniu. Może ona być jednak stosowana tylko w postępowaniu odwoławczym.

Wznowienie postępowania

Wznowienie postępowania jest jednym z tak zwanych nadzwyczajnych trybów postępowania podatkowego. Znajduje on zastosowanie w odniesieniu do decyzji ostatecznych, które jednakże są dotknięte jedną z wad wyliczonych przez ustawodawcę.

Odwołania i zażalenia

Od decyzji podatkowej wydanej przez organ pierwszej instancji, strona może się odwołać. Podobną instytucją w wypadku postanowień jest zażalenie. Zasady korzystania z tych dwóch instytucji różnią się od siebie. Co więcej, zażalenie możliwe jest tylko w wyraźnie określonych przypadkach.

Stwierdzenie nieważnosci decyzji

Nawet ostateczna decyzja może zostać uznana za nieważną, jeśli okaże się, że została ona wydana z naruszeniem przepisów formalnych lub materialnych. Postępowanie w tym zakresie może zostać wszczęte zarówno z urzędu jak i na wniosek strony.

Czy spółka jawna powinna zmienić urząd skarbowy na tzw. wyspecjalizowany

Właścicielami Spółki jawnej są 2 osoby fizyczne zamieszkałe w Polsce, po 50 % udziałów Spółki. Poza Spółką nie prowadzą innej działalności gospodarczej Zarówno Spółka jak również jej właściciele nie mają żadnych powiązań kapitałowych, ani nie uczestniczą w zarządzaniu w innych podmiotach krajowych i zagranicznych.

Koszty postępowania

Choć zasadniczo koszty postępowania przed organami podatkowymi ponosi Skarb Państwa, województwo, powiat lub gmina, to w pewnych sytuacjach może nimi zostać obciążona także strona oraz inne podmioty.

Właściwość miejscowa organów podatkowych w sprawach dotyczących stwierdzenia nadpłaty podatków

Organami podatkowymi właściwymi miejscowo w sprawach dotyczących stwierdzenia nadpłaty podatków na wniosek podatnika złożony w przypadkach, o których mowa w art. 75 § 1 ordynacji podatkowej, są:

Właściwość rzeczowa organów podatkowych w sprawach związanych ze stosowaniem ulg w spłacie zobowiązań podatkowych

Organy podatkowe, które na podstawie odrębnych przepisów są właściwe do ustalania lub określania zobowiązań z tytułu podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych, zwanych dalej "podatkami", są właściwe w poniższych sprawach.

Właściwość miejscowa organów podatkowych w razie zmiany właściwości miejscowej w trakcie roku podatkowego lub okresu rozliczeniowego

Właściwość miejscowa organów podatkowych w przypadku zaistnienia zdarzenia powodującego zmianę właściwości miejscowej w trakcie roku podatkowego lub okresu rozliczeniowego jest określona przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z 22 sierpnia 2005 r. w sprawie właściwości organów podatkowych (Dz.U. Nr 165 poz.1371 z późn. zm.).

Właściwość miejscowa w zakresie opłat lokalnych oraz w sprawach odpowiedzialności podatkowej płatnika lub inkasenta

Właściwość miejscową organów podatkowych ustala się w sprawach:
1. opłaty targowej - według miejsca położenia targowiska;
2. opłaty miejscowej - według położenia miejscowości, w której jest pobierana opłata;
3. opłaty administracyjnej, o której mowa w przepisach o podatkach i opłatach lokalnych - według siedziby organu, który dokonał czynności urzędowej.

Właściwość miejscowa organów podatkowych - podatek od czynności cywilnoprawnych (PCC)

Zgodnie z ustawą o pcc organem podatkowym właściwym rzeczowo w sprawach podatku od czynności cywilnoprawnych jest naczelnik urzędu skarbowego.  Natomiast naczelnik którego urzędu skarbowego jest właściwy miejscowo w sprawach pcc od umów, których przedmiotem są rzeczy znajdujące się na terytorium Polski lub prawa majątkowe wykonywane w kraju - ustala się wg poniższych zasad.

Właściwość miejscowa organów podatkowych w przypadku rozliczania VAT

Właściwym dla podatnika organem podatkowym w przypadku podatku od towarów i usług (VAT) jest naczelnik urzędu skarbowego właściwy ze względu na miejsce wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Właściwość miejscowa organów podatkowych - podatek od spadków i darowizn

Właściwość miejscową organów podatkowych w sprawach podatku od spadków i darowizn ustala się według poniższych, dość skomplikowanych zasad.

Właściwość miejscowa organów podatkowych - podatek dochodowy od osób fizycznych (PIT)

Właściwość miejscową organów podatkowych w sprawach opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ustala się przede wszystkim według miejsca zamieszkania osoby fizycznej - o ile mieszka na stałe w Polsce (rezydent). Natomiast jeżeli osoba fizyczna nie ma miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (nierezydent) właściwość miejscową w zakresie PIT ustala się wg miejsca pobytu tej osoby.

Właściwość miejscowa organów podatkowych - podatek dochodowy od osób prawnych (CIT)

W sprawach podatku dochodowego od osób prawnych właściwy miejscowo jest organ podatkowy według adresu siedziby wynikającej:
1) z odpowiedniego rejestru lub
2) ze statutu lub umowy, jeżeli adres siedziby nie został ujawniony w odpowiednim rejestrze.

Właściwość rzeczowa i miejscowa organów podatkowych - zasady ogólne i spory o właściwość

Podatnik powinien znać właściwy dla danego rozliczenia podatkowego urząd skarbowy i do niego składać deklaracje podatkowe oraz wpłacać podatki. Mimo, że najczęściej praktyka organów podatkowych w przypadkach pomyłek co do właściwości urzędu jest korzystna dla podatników, warto nie popełniać takich błędów.

Organy podatkowe - właściwość wg instancji

W naszym systemie podatkowym mamy do czynienia z dwiema instancjami organów podatkowych.

Co szczególnie kontroluje fiskus (2009-2010)

Co roku Departament Administracji Podatkowej (Wydział Kontroli Podatkowej) Ministerstwa Finansów opracowuje wytyczne (priorytety) kontroli podatkowej dla podległych organów podatkowych. Warto wiedzieć, co budzi szczególne zainteresowanie kontrolujących urzędników skarbowych. Jako, że ostatnie priorytety zostały sformułowane w 2009 roku należy domniemywać, że są one równie ważne i w 2010 roku.

Wygaśnięcie decyzji

Obok stwierdzenia nieważności oraz uchylenia decyzji istnieją również sytuacje, w których wydana przez organ podatkowy decyzja wygasa. Najczęściej dzieje się tak z powodu niedopełnienia przez stronę postępowania podatkowego wymaganych warunków.

Protokół i zakończenie kontroli

Przebieg kontroli kontrolujący dokumentuje w protokole. Stan faktyczny może być ponadto utrwalony za pomocą aparatury rejestrującej obraz i dźwięk lub na informatycznych nośnikach danych.

Prawa i obowiązki podczas kontroli

Zarówno kontrolujący, jak i kontrolowani mają ściśle określone przepisami ordynacji podatkowej prawa i obowiązki.

Gdzie jest prowadzona kontrola podatkowa

Zasadą jest, że czynności kontrolnych dokonuje się w obecności kontrolowanego lub osoby przez niego wskazanej, chyba że kontrolowany zrezygnuje z prawa uczestniczenia w czynnościach kontrolnych.

Ile może trwać kontrola podatkowa

Przepisy ordynacji podatkowej stanowią, że kontrola podatkowa powinna zostać zakończona bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie wskazanym w upoważnieniu do przeprowadzenia kontroli.

Możesz sprzeciwić się kontroli jeżeli nie otrzymasz zawiadomienia o zamiarze jej wszczęcia

Przedsiębiorcy mają możliwość złożenia sprzeciwu wobec podjęcia i wykonywania kontroli, rozpoczętej z naruszeniem przepisów o konieczności zawiadomienia o zamiarze jej wszczęcia.

REKLAMA