REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Faktura VAT, Księgi rachunkowe

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Amortyzacja ujemnej wartości firmy

W praktyce obrotu gospodarczego podatnicy coraz częściej decydują się na przejęcie przedsiębiorstw lub jego zorganizowanych części, czy to drogą kupna, czy też nabycia poprzez aport. W wyniku tej transakcji powstać może ujemna wartość firmy, która podlega amortyzacji. Jak prawidłowo amortyzować ujemną wartość firmy?

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu - wywiad z Dyrektorem Departamentu Informacji Finansowej MF

Materia prawna związana z przeciwdziałaniem praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu jest trudna i skomplikowana. Odnosi się ona do wielu kwestii związanych z narażaniem systemów finansowych i gospodarczych, reprezentowanych w szczególności przez podmioty zaufania publicznego, na wykorzystywanie ich na potrzeby legalizowania środków pochodzących z przestępczej działalności bądź też takiej działalności dedykowanych. Niemniej wspólny wysiłek zarówno organu w postaci Generalnego Inspektora, zapisy ustawy, jak i aktywność instytucji obowiązanych powinien przyczynić się znacząco do poprawy bezpieczeństwa w kraju, jak i w skali międzynarodowej - powiedział dr Maciej Aleksander Kędzierski, Dyrektor Departamentu Informacji Finansowej Ministerstwa Finansów, w wywiadzie udzielonym dla Infor.

Księgowanie faktury zaliczkowej

Bardzo popularną praktyką rozliczania rozrachunków jest zapłata w formie zaliczki. Jest to powszechna metoda, która polega na dokonaniu częściowej zapłaty z góry za złożone zamówienie przyszłych usług lub dostaw.

Jak firmy korzystają z outsourcingu usług księgowych?

Przeprowadzone wśród firm badania wskazują, że blisko 65% przedsiębiorstw korzysta z outsourcingu usług księgowych, podatkowych i prawniczych, a blisko co drugie z nich zleca je jednej firmie. Wśród największych zalet współpracy z jednym zespołem księgowo-podatkowo-prawniczym przedsiębiorcy wymieniają poczucie bezpieczeństwa prowadzenia działalności gospodarczej, a także oszczędność czasu i kosztów.

REKLAMA

Ogólnopolski Kongres Biur Rachunkowych - pierwsze takie spotkanie branży rachunkowej!

Targi Kielce, EPSA BPO SA oraz Stowarzyszenie Księgowych w Polsce zapraszają na Ogólnopolski Kongres Biur Rachunkowych! Pierwsze w Polsce unikatowe wydarzenie to platforma wymiany wiedzy, doświadczeń i usług, na którym obecni będą wszyscy liczący się gracze branży finansowej oraz rachunkowej. Patronem medialnym wydarzenia jest Infor.

Jak wypełniać JPK_VAT - odwrotne obciążenie i dane z faktur

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, jak poprawnie wypełnić JPK_VAT w przypadku transakcji objętych procedurą tzw. „odwrotnego obciążenia" oraz w zakresie wprowadzania do JPK_VAT danych z faktur. W tych obszarach MF zauważyło błędy popełniane przez podatników, które skutkują z reguły wizytą w urzędzie skarbowym w celu wyjaśnienia niezgodności i korektą JPK_VAT.

Wysłanie nabywcy faktury mailem w pliku PDF jest jej wydaniem wg ustawy o VAT

Wysłanie przez wystawcę faktury w pliku PDF na adres e-mailowy wskazany przez nabywcę, który wyraził żądanie otrzymywania faktur w formie elektronicznej, spełnia przesłanki do uznania, że nastąpiło wydanie faktury nabywcy w myśl art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy o VAT. Bez znaczenie jest tu okoliczność, że faktura wysyłana jest w imieniu wystawcy (franczyzobiorcy) przez franczyzodawcę za pośrednictwem aplikacji mobilnej faktur elektronicznych.

Wystawienie faktury przed dokonaniem sprzedaży - rozliczenie PIT i VAT

Zgodnie z przepisami, w większości przypadków sprzedawca może wystawić fakturę do 30 dni przed dokonaniem sprzedaży. Jak w takiej sytuacji należy rozliczyć podatki?

REKLAMA

Zmiany w rachunkowości w 2019 roku

Skrócenie okres przechowywania sprawozdań finansowych do co najmniej pięciu lat, rozszerzenie katalogu jednostek małych, mogących skorzystać z uproszczeń w rachunkowości, czy też rozszerzenie kręgu jednostek uprawnionych do stosowania dodatkowych uproszczeń w zakresie ewidencji i leasingu. To tylko niektóre propozycje zmian w rachunkowości, które mają wejść w życie od 1 stycznia 2019 roku.

„Księgowi będą potrzebni zawsze, aczkolwiek mogą się inaczej nazywać”

Uczestnicy debaty „W erze zmian”, która odbyła się 14 czerwiec 2018 r. podczas konferencji z okazji rozstrzygnięcia konkursu „Księgowi Przyszłości” zgodnie twierdzili, że zawód księgowego ma przed sobą dużą i pewną przyszłość aczkolwiek zadania księgowego będą ewoluować. Proste czynności sticte ewidencyjne będą wykonywane w coraz większym stopniu przez narzędzia techniczne i informatyczne. Księgowi natomiast będą coraz częściej angażowani do analizy danych finansowych, doradzania ekonomicznego i prawnego zarządowi czy współpracy w tworzeniu narzędzi informatycznych potrzebnych do zarządzania przedsiębiorstwem. Stąd ewolucja nazewnictwa w zawodzie księgowego jest dynamiczna.

Zawód ten sam, ale nie taki sam - międzynarodowe dyskusje o zawodzie księgowego

Stan zawodu księgowego oraz wspieranie go przez organizacje zawodowe - jak to wygląda poza granicami Polski? Przedstawiciele Stowarzyszenia Księgowych w Polsce oraz zagranicznych organizacji księgowych omawiali podczas międzynarodowej konferencji „Przyszłość zawodu księgowego” w Wieliczce, m.in. wyzwania stojące przed osobami zawodowo związanymi z rachunkowością w obliczu globalnych przemian.

Jak rozliczać faktury korygujące przy odwrotnym obciążeniu

W działalności gospodarczej często zdarzają się pomyłki podczas wystawiania faktur. Przyczyny występowania pomyłek mogą być różne, np. błąd w cenie, ilości towarów, zastosowanie nieprawidłowej stawki podatku VAT. W niniejszym artykule omówiony zostanie sposób rozliczenia faktur korygujących w sytuacji gdy przedsiębiorca błędnie zastosuje do wystawionej faktury mechanizm odwrotnego obciążenia zamiast podstawowej 23 % stawki podatku VAT.

Debata „Księgowi Przyszłości. W erze zmian”

14 czerwiec 2018 w Budynku Polskiego Komitetu Olimpijskiego odbędzie się debata „Księgowi Przyszłości. W erze zmian”. Debata stanowi część konferencji, organizowanej pod tym samym tytułem, podczas której nastąpi rozstrzygnięcie trzeciej edycji konkursu „Księgowi Przyszłości”, pod patronatem medialnym Infor.

Firmy coraz częściej korzystają z księgowości internetowej

Rośnie zainteresowanie księgowością internetową (online). Oparte na nowych technologiach nowoczesne platformy internetowe służą nie tylko do rozliczeń podatkowych, lecz także do zarządzania sprzedażą czy analiz finansowych.

Udzielasz rabatu - musisz skorygować fakturę

Firmy, które udzielają rabatów z tytułu wcześniejszej płatności, nie uciekną przed obowiązkową korektą faktur – wynika z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego. Sąd kasacyjny potwierdził stanowisko fiskusa, że w takiej sytuacji faktura musi zostać wystawiona na pełną kwotę sprzedaży, a po rabacie skorygowana in minus (wyrok NSA z 30 maja 2018 r., sygn. akt I FSK 325/16).

Wystawianie faktur, ewidencja VAT i wysyłanie JPK_FA w aplikacji e-mikrofirma

Podatnicy będą mogli za pomocą darmowej aplikacji e-mikrofirma, udostępnianej przez Ministerstwo Finansów, wystawiać faktury, sporządzać ewidencje VAT oraz tworzyć i wysyłać JPK_FA do urzędu skarbowego - mówi Przemysław Krawczyk, dyrektor departamentu nadzoru nad kontrolami w Ministerstwie Finansów w rozmowie z DGP.

Projekt ustawy o elektronicznym fakturowaniu w zamówieniach publicznych - opinia BCC

Business Centre Club pozytywnie ocenia projekt ustawy o elektronicznym fakturowaniu w zamówieniach publicznych. Celem regulacji jest ograniczenie lub usunięcie barier występujących w obrocie transgranicznym, w szczególności wynikających z jednoczesnego współwystępowania niejednolitych i niekompatybilnych wymogów prawnych oraz przepisów technicznych dotyczących możliwości fakturowania elektronicznego.

Odpowiedzialność karna za sprawozdawczość finansową

Przepisy ustawy o rachunkowości przewidują kary za różnego rodzaju czyny zabronione związane ze sprawozdawczością, w tym polegające na niewłaściwym sporządzaniu lub nieskładaniu sprawozdania finansowego. Za jakie czynności lub ich brak przewidziane są kary i kto ponosi odpowiedzialność w tym zakresie?

Jakie dokumenty mogą stanowić podstawę zapisów w księgach rachunkowych

Zasady dokumentowania operacji gospodarczych, w tym warunki jakim powinny odpowiadać dowody księgowe, stanowiące podstawę zapisów w księgach rachunkowych, zostały wskazane w przepisach ustawy o rachunkowości. W świetle tych regulacji dowody księgowe powinny być rzetelne, czyli zgodne z rzeczywistym przebiegiem operacji gospodarczej, którą dokumentują, kompletne, wolne od błędów rachunkowych oraz zawierać określone przez ustawodawcę elementy.

Nie da się prowadzić ksiąg rachunkowych nie doradzając podatkowo

Czy księgowy ma doradzać podatkowo, czy ma nie doradzać? Czy da się w ogóle prowadzić księgi rachunkowe nie doradzając podatkowo? Czy zawody pracujące w rachunkowości (księgowi, doradcy podatkowi, biegli rewidenci) powinny ze sobą współpracować? Na te pytania próbowaliśmy odpowiedzieć podczas debaty o zawodzie księgowego, która odbyła się pod koniec marca br. w Stowarzyszeniu Księgowych w Polsce, prowadzonej przez redakcję Infor.pl.

Usługi zwolnione z VAT - wystawianie faktur i korekty

Obowiązek udokumentowania fakturą świadczenia usług zwolnionych z VAT powstaje dopiero wtedy, gdy zażąda tego nabywca usługi. Brak obowiązku wystawienia faktury nie wyklucza jednak prawa do jej wystawienia. Faktury dokumentujące świadczenie usług zwolnionych zawierają mniejszy zakres danych niż „zwykłe” faktury. Faktury te, tak jak inne, mogą być korygowane z różnych przyczyn, np. z powodu błędu w cenie czy przyznania rabatu potransakcyjnego. Przyczyny te wyznaczają moment uwzględnienia korekty podstawy opodatkowania w deklaracji VAT.

Wystawienie pustej faktury jako oszustwo procesowe

W przypadku wydania nakazu zapłaty na podstawie faktury, która nie dokumentuje rzeczywistych zdarzeń gospodarczych (czyli pustej faktury), osoba ją wystawiająca może dopuścić się popełnienia tzw. „oszustwa procesowego”.

Jak odliczyć VAT z faktury, w której zastosowano nieprawidłowy kurs waluty?

Transakcje gospodarcze w obrocie krajowym pomiędzy przedsiębiorcami są najczęściej dokumentowane fakturami. Faktury mogą być wystawiane w walucie krajowej lub w walucie obcej. Niekiedy podatnicy mogą mieć problem z przewalutowaniem faktur po właściwym kursie. W razie zastosowania niewłaściwego kursu waluty przez sprzedawcę, nabywcy mają wątpliwości odnośnie możliwości skorzystania z prawa od odliczenia podatku naliczonego z faktury obarczonej tego rodzaju błędem.

Debata o zawodzie księgowego – z udziałem przedstawicieli Stowarzyszenia Księgowych w Polsce

W dniu 26 marca 2018 r. w siedzibie Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce odbyła się debata o zawodzie księgowego. W gronie uczestników znalazły się osoby reprezentujące środowisko księgowych z różnych regionów Polski. Debatę prowadzili redaktorzy portalu Infor.pl.

Nie będzie likwidacji faktur papierowych

Ministerstwo Finansów ani Ministerstwo Cyfryzacji nie prowadzą prac nad likwidacją papierowych faktur. Likwidacja możliwości posługiwania się papierowymi fakturami naruszałaby przepisy unijnej dyrektywy 2006/112/WE dotyczącej VAT. Takiej odpowiedzi udzielił 23 marca 2018 r. Minister Finansów na interpelację poselską.

Faktura z błędną nazwą odbiorcy w JPK_VAT

Dostawca wystawił fakturę z błędną nazwą odbiorcy. Czy powinien wykazać taką fakturę w JPK_VAT? Jak powinien postąpić kupujący, w sytuacji gdy ustali, że sprzedawca popełnił błąd i na fakturze wpisał błędną nazwę nabywcy. Czy nabywca może wykazać taką fakturę w swoim JPK_VAT?

Czy zmarły podatnik obowiązany jest do wystawiania duplikatu faktury?

Opowieść jest dość banalna i typowa: podatnik przed kilku laty kupował towary i usługi od kontrahenta będącego osobą fizyczną. Otrzymywał faktury, za które zapłacił, odliczył podatek naliczony od podatku należnego ewidencjonując prawidłowo te faktury w rejestrze zakupu. Złożył prawidłową deklarację VAT-7. Podczas rutynowej kontroli stwierdzono, że faktury zakupu za ten rok zostały z przyczyn niezależnych od podatnika zniszczone lub znacząco uszkodzone. Kontrolujący zażądali aby uzyskał od dostawców ich duplikaty. Niestety w tzw. międzyczasie kontrahent zmarł, a jego działalności następcy nie kontynuowali. Wobec braku duplikatów wydano decyzję określającą zaległość podatkową w wysokości dokonanego odliczenia.

Dokumentowanie fakturami i paragonami nieodpłatnej dostawy towarów i nieodpłatnego świadczenia usług

Na gruncie VAT opodatkowaniu podlegają tylko takie czynności, które wykonywane są w zamian za wynagrodzenie. Przepisy przewidują jednak od tej zasady dwa istotne wyjątki. Po pierwsze, zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, za odpłatną dostawę towarów uważa się także nieodpłatne przekazanie lub zużycie towarów, po spełnieniu określonych warunków. Z kolei w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT określono przypadki, w których nieodpłatne świadczenie usług jest zrównane z czynnością odpłatną. Zastosowanie tych przepisów w praktyce rodzi wiele wątpliwości. W niniejszym artykule zostało omówione jedno z takich zagadnień problemowych, tj. wymogi dokumentacyjne związane z takim czynnościami.

Faktury wystawione na więcej niż jednego nabywcę w JPK_VAT

Ministerstwo Finansów wyjaśniło w 3 możliwych wariantach jak w JPK_VAT ująć fakturę wystawioną na więcej niż jednego nabywcę.

Faktury elektroniczne w zamówieniach publicznych - projekt w II kwartale 2018 r.

W Ministerstwie Finansów trwają prace nad projektem ustawy o fakturowaniu elektronicznym w zamówieniach publicznych. Projekt ten ma być przyjęty przez Radę Ministrów w II kwartale 2018 roku. Głównym celem projektowanej ustawy jest implementacja Dyrektywy 2014/55/UE o elektronicznym fakturowaniu w dostawach publicznych, którą w ramach negocjacji i stanowiska rządu Polska silnie wspierała. Zdaniem polskiego rządu regulacje te mają pozytywne oddziaływanie społeczno-gospodarcze.

Księgowość 2.0, czyli jak pracują księgowi?

Szybki rozwój nowych technologii zrewolucjonizował również branżę księgową, co w dużym stopniu wpłynęło na wydajność i efektywność pracy księgowego. Pojawia się zatem pytanie, jak w dobie zaawansowanych rozwiązań technologicznych branża księgowości odnalazła optymalne dla siebie narzędzia, które pozwoliły sprawnie funkcjonować jej na rynku?

Handel internetowy - Ministerstwo Finansów sprawdza wystawianie faktur

Ministerstwo Finansów zauważa, że w internetowych serwisach aukcyjnych podatnicy VAT sprzedają nowe towary (np. telefony komórkowe i tablety) z informacją, że nie wystawiają faktury. To niezgodne z przepisami VAT i może wskazywać na zaniżanie podstawy opodatkowania, tym samym powstanie zaległości podatkowej oraz sankcji VAT. Ministerstwo Finansów zapowiada, że wkrótce będzie się kontaktować z takimi podatnikami, aby wyjaśnić kwestie wystawiania faktur za transakcje.

Wystawianie faktur za najem

Obowiązek podatkowy z tytułu najmu powstaje na zasadach szczególnych. Decyduje o tym zasadniczo data wystawienia faktury, gdy jest wystawiona terminowo. Opóźnienie w tym zakresie nie przesuwa daty powstania obowiązku podatkowego. Natomiast faktura wystawiona przedwcześnie skutkuje automatycznie koniecznością rozpoznania obowiązku podatkowego. Należy o tym pamiętać, decydując się na ten krok, szczególnie gdy najem nie korzysta ze zwolnienia.

Faktury za bilety lotnicze pracowników - rozliczenie VAT

Otrzymaliśmy fakturę za przelot pracowników na trasie Finlandia–Warszawa. Dokument wystawił unijny przewoźnik, który nie ma w Polsce siedziby ani oddziału. Czy w tej sytuacji musimy rozliczyć import usług? Czy obowiązek taki wystąpi również wtedy, gdy faktura będzie wystawiona na naszego pracownika, który nie prowadzi działalności gospodarczej?

I Ogólnopolski Kongres Biur Rachunkowych

I Ogólnopolski Kongres Biur Rachunkowych, który odbędzie się w dniach 12-14 kwietnia 2018 r. w Kielcach (Targi Kielce), to platforma wymiany wiedzy, doświadczeń i usług. Wydarzenie to skierowane jest do wszystkich osób związanych z branżą MŚP - księgowych, właścicieli biur rachunkowych czy dostawców, którzy świadomie podchodzą do kwestii rozwoju oraz innowacji w sektorze gospodarki, którego są częścią. Patronem medialnym wydarzenia jest Infor.pl.

Faktury elektroniczne

Od 2018 roku na wszystkich podatników VAT nałożono ustawowy obowiązek prowadzenia ewidencji VAT w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Wiąże się to ściśle z obowiązkiem comiesięcznego dostarczania do Ministerstwa Finansów pliku JPK_VAT, który od 2018 roku dotyczy nawet najmniejsze firmy (mikroprzedsiębiorców). Wypełnianie tych obowiązków bez elektronicznego fakturowania jest niemal niemożliwe. Warto więc wiedzieć, że wystawianie i przesyłanie faktur w formie elektronicznej umożliwiają nawet funkcjonalności kont firmowych niektórych banków (np. ING Księgowość).

Przechowywanie faktur zgodnie z przepisami ustawy o VAT

Faktura jest dokumentem potwierdzającym zaistniałą transakcję pomiędzy kontrahentami. Ustawa o VAT w art. 2 pkt 31 definiuje ją jako dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej, który zawiera dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie. Oznacza to, że ustawa dopuszcza posługiwanie się fakturami zarówno w wersji papierowej, jak i elektronicznej. Podatnik może wystawić fakturę w dowolnym formacie elektronicznym (art. 2 pkt 32 ustawy o VAT), jednak wymaga to uzyskania wcześniejszej akceptacji odbiorcy(art. 106n ust. 1 ustawy o VAT).

Na fakturze można podać jedną stawkę VAT przy sumie wielu jednostkowych kwot netto

Wystawca faktury VAT nie ma obowiązku podawania każdorazowo przy każdej pozycji specyfikacji (przy wyszczególnionych sprzedawanych towarach, czy usługach) stawki podatku VAT. Może podać jedną stawkę podatku VAT przy sumie jednostkowych kwot netto. Oczywiście jeżeli podsumowane na fakturze towary lub usługi są opodatkowane tą samą stawką VAT.

Kod PL nabywcy na fakturze

Na fakturze zazwyczaj znajduje się numer identyfikujący podatnika na potrzeby podatku. W określonych sytuacjach musi on być poprzedzony kodem PL lub innym kodem państwa członkowskiego nabywcy - w przypadku świadczenia usług na rzecz kontrahenta zagranicznego.

Czy faktura pro forma może pełnić rolę oferty handlowej?

W obrocie gospodarczym faktura pro forma traktowana jest często jako propozycja (oferta) zawarcia umowy sprzedaży towaru lub świadczenia usługi. Przy czym pełni ona jedynie rolę informacyjną i nie jest dowodem zawarcia transakcji, ani dokumentem księgowym. Faktura tego rodzaju wystawiana jest w celu uzyskania przedpłaty lub zaliczki od nabywcy.

Odsetki za późniejsze rozliczenie VAT z tytułu WNT

W świetle przepisów polskiego prawa podatkowego wykazanie VAT należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (WNT) lub importu usług po upływie trzech miesięcy skutkuje naliczeniem dodatkowych odsetek. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie orzekł jednak, że naliczanie odsetek z tego tytułu nie jest zgodne z unijnymi przepisami.

Służby skarbowe będą mogły kupować puste faktury od 2018 r.

Projekt przepisów, który umożliwi służbom skarbowym kupowanie pustych faktur, jest gotowy. Z nowego prawa urzędnicy skorzystają zapewne dopiero w drugiej połowie 2018 roku.

Ministerstwo Finansów sprawdzi skutki likwidacji obowiązku posiadania certyfikatów księgowych

Ministerstwo Finansów jest w trakcie opracowania ankiety, której wyniki pozwolą ocenić efekty zniesienia w 2014 roku obowiązku posiadania certyfikatu księgowego przez osoby usługowo prowadzące księgi rachunkowe. Ankieta będzie skierowana do wszystkich zainteresowanych grup podmiotów i opublikowana na stronie Ministerstwa Finansów (www.mf.gov.pl) najpóźniej do końca maja 2018 r. Ministerstwo podkreśla, że decyzja co do przyszłego kształtu regulacji w tym zakresie zostanie podjęta po analizie wyników ankiety oraz potrzeb i oczekiwań rynku.

Faktura VAT marża – zasady wystawiania

Faktura VAT marża wystawiana jest przez przedsiębiorców, którzy sprzedają towary używane lub świadczą usługi turystyczne, sprzedają dzieła sztuki itd. Często można spotkać się z sytuacją wystawiania faktur VAT marża na portalach aukcyjnych (np. przy kupnie używanego sprzętu AGD) lub w komisach samochodowych (np. przy kupnie używanego samochodu).

Centralny Rejestr Faktur od 25 lutego 2018 roku

Centralny Rejestr Faktur będzie bazą budowaną w oparciu o JPK_VAT. W podstawowej wersji będziemy ją mieć już od 25 lutego 2018 r. Tego dnia po raz pierwszy 1,7 mln podatników VAT w Polsce wyśle nam swoje pliki JPK_VAT, będące informacją o wszystkich fakturach, które wystawili i otrzymali - powiedział Wojciech Śliż, dyrektor departamentu podatku od towarów i usług w Ministerstwie Finansów w rozmowie z Dziennikiem Gazetą Prawną.

Odliczenie VAT od wydatków związanych z przebudową targowiska

Gmina może dokonać odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki inwestycyjne związane z budową lub przebudową (modernizacją) targowiska.

Adres na fakturze a prawo do odliczenia VAT

Przedsiębiorca może odliczyć podatek VAT, nawet jeśli sprzedawca podał na fakturze adres korespondencyjny, a nie ten, pod którym prowadzi działalność gospodarczą – orzekł Trybunał Sprawiedliwości UE w dwóch wyrokach.

Faktura i obowiązek podatkowy w VAT w przypadku refakturowania mediów przez wynajmującego lokal

Najem lokalu, oprócz pobierania czynszu, często wiąże się z odrębnym obciążaniem najemcy kosztami mediów takich jak dostawa wody lub odprowadzanie ścieków. Zasadniczo, z punktu widzenia opodatkowania podatkiem od towarów i usług, takie obciążanie może stanowić odrębne od najmu świadczenie (taki przypadek zakładamy na potrzeby niniejszego artykułu). Uznaje się wtedy, że to wynajmujący (a nie faktyczny dostawca) świadczy usługi mediów na rzecz najemcy (art. 8 ust. 2a ustawy o VAT), co określa się jako odsprzedawanie (refakturowanie) tych świadczeń.

E-składka od 1 stycznia 2018 r. - jak wyliczyć i zaksięgować?

1 stycznia 2018 roku wchodzą nowe zasady opłacania składek ZUS oraz nowe rachunki do opłacania składek. Jak więc opłacić składkę za grudzień, a jak - od nowego roku? Co w przypadku zaległości do ZUS? Co jeśli nie dostaniemy numeru rachunku?

Faktura VAT RR - dokumentująca nabycie produktów rolnych

Podatnicy zarejestrowani jako VAT czynni i nabywający produkty rolne od rolnika zryczałtowanego są zobowiązani do wystawiania za niego dokumentu potwierdzającego nabycie danych produktów. Dokumentem tym jest faktura VAT RR.

REKLAMA